Tasa-arvo kahden naisen perheissä

ViljaInkeri

Viime aikoina on ollut lehdissä juttua siitä, että nuoret naiset ovat pettyneitä miestensä osuuteen kotitöiden tekemksessä ja lastenhoidossa. Samoin oli artikkeli, jonka mukaan eri sukupuolta olevien suhteissa puolisoiden rahat eivät jakaudu tasapuolisesti.

Minua kiinnostaa kuulla, millaisia kokemuksia tämän palstan naisilla on kahden naisen perheistä. Jakautuvatko kotityöt tasaisesti? Miten kotityöt jaetaan? Syntyykö niistä riitoja? Miten riitoja ratkaistaan? Entä miten raha-asiat on hoidettu?

Jos kiinnostusta aihetta kohtaan riittää, niin minua kiinnostaa tasa-arvo myös muissa asioissa. Miten päätetään, mitä kanavaa tai mikä elokuva katsotaan? Aiheuttaako vapaa-ajan vietto riitoja? Tavataanko kummankin sukulaisia ja ystäviä yhtä paljon? Kuka päättää perheen ravitsemuksesta, aterioista ja ruokarytmeistä? Jakaantuuko säilytystila kodeissa tasapuolisesti? Miten päätetään, mitä lomalla tehdään?

Kiinnostukseni johtuu varmasti siitä, että opiskelen yhteiskuntatieteitä, joissa käsitellään paljon myös perheiden - mutta vain heteroperheiden - asioita. Olen sinkku ja mahdollinen yhteiselämä toisen naisen kanssa mietityttää myös kovasti. Minut on kasvatettu tasa-arvoiseksi. Selkäytimessäni on ajatus, että teen kahden aikuisen perheessä puolet kotitöistä, mutta todellakin vain puolet. Onko tasa-arvo utopiaa vai ovatko kahden naisen perheet jopa tasa-arvon edelläkävijöitä?

10

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arzza60

      Sä puhut suhteesta kuin se olisi joku liikesopimus... eihän se noin mene kahden ihmisen välillä, jos on rakkautta...

      • ankerilainen

        Sorge mutta kyllä se osittain on sopimus, kahden ihmisen välinen, tai useamman.
        Koska jos ei ole ns. henkistä ja suullista sopimusta suhteesta ja sen asioista, ihmiset lähtisivät välittömästi ensihuuman jälkeen seuraavaa katsomaan, mikä on valitettavan todellista.

        Siinä ei pelkät sokeat tunteet auta pitämään ihmisiä yhdessä. Kyse on rakkaudesta, kyllä mutta sitä ei kannata sekoittaa rakastumiseen/ihastumiseen.

        Aloittajalle vastausta, että katsoisin suhteessa olevien ihmisten vahvuuksien käyttämisen olevan tehokasta.

        Raha-asioissa katsoisin paremmaksi, että se joka saa enemmän palkkaa, myös saa antaa perheelle (perhe missä myös ei ole lapsia) enemmän. Se on oikeudenmukaista ja siten tasa-arvollista toista kohtaa.


    • Kiitos aloituksesta. Yhteiselämän sopimukset ovat myös sellaisia, että kummankin vahvuudet, innostukset ja inhot otetaan huomioon, Puolet ja puolet voi olla toi sulle ja tää mulle ja siihenkin voidaan tehdä muutoksia. Puhutaan. Kokemukseni mukaan riitoja ei tule näistä asioista, jos molemmat aidosti välittävät sekä itsen että toisen hyvinvoinnista.

      • ViljaInkeri

        Kiitos sinulle kommentista. Mä ajattelen myös, että maalaisjärjellähän niitä arkisia asioita ratkotaan. En mä tarkoittanut puolikkaalla sitä, että työt jaettaisiin jokainen käden liike laskien tai kotitöihin kuluvaa aikaa sekuntikellolla mitaten. Ihmisillä on aina erilaisia taitoja ja mielenkiinnon kohteita. Samoin on rajoitteita ja inhokkihommia. Paras systeemi varmaan syntyisi, jos toisen inhoamat kotityöt olisivat toisen lempihommia ja päin vastoin. Mä ajattelen samoin, että parhaan tuloksen saa ne, jotka välittävät sekä itsen että toisen hyvinvoinnista. Toisaalta juuri kotityöt ja muut arkeen, asumiseen ja vapaa-aikaan liittyvät asiat usein aiheuttavat merkityksellisiä riitoja parisuhteissa - tai ainakin heteroparisuhteissa. Harmillista kun samaa sukupuolta olevien parien parisuhteita ole vielä tarkasteltu näistä näkökulmista eikä yliopiston luennoillakaan puhuta muista kuin heteropareista.


    • Ehkö voit tehdä omaa otantaa ;-). Oliko aloituksesi yritys siihen suuntaan?

    • Tsippadaidaa

      Minä kannatan sitä, että se siivoo/tiskaa/tms..jota häiritsee.

      • Tsippapadaidaa

        Kokemusta huithapeleista, siivousfanaatikoista..ja suht norminaisista . Tolla pärjäs hyvin kaikkien kanssa.


    • Näinmeillä88

      Kyllä minäkin kannatan tasa-arvoa, ja kun molemmat ollaan töissä niin molemmat myös tekee kotitöitä, tosin mä oon aina tehnyt enemmän. Tällä hetkellä olen joka päivä kotona ja toinen tienaa niin mä teen suurimman osan kotitöistä, siivoan ja laitan ruokaa joka ilta. Ja minusta se on täysin reilua. Eli pitäisi ottaa huomioon millainen kotitilanne on ja sen mukaan järjestää kotityöt.

    • Mutu_tältä

      Noissa eri sukupuolisissa suhteissa mies yleensä tienaa enemmän ja se mukamas tekee hänestä ns. perheen pään. Nainen vähän niin kuin huomaamattaan ripustautuu ja ajautuu hanskaamaan ne ns. naisten hommelit siellä kotosalla. Ja sitten kun perheeseen alkaa syntyä jälkikasvua niin siinä vaiheessa asia tod.näk. entisestään korostuu. Mies rakentaa aitaa ja seiniä ympärille sen verran ettei nainen uskalla astua ulos oli miten perseellään se parisuhde tahansa.
      Ainakin jos tätä vasten peilaa niin tasa-arvo saattaa naispareilla löytyä helpommin:D

    • Anonyymi

      Naisen €-uro johtuu Feminsmistä. Feministi estää isän oikeudet käyttäen apunaan poliisia ja tuomaria huoltajuuskiistoissa. Kotifeministi ei anna isälle puolta vapaastaan. Urakehitys toppaa ja NS: 87%/€ on totuutta.
      Asia on ratkaistavissa nykyisellä Prosentilla nuijitaan lapset isien huostaan Nainen pysyy palkka nousussa eikä vietä työelämän ulkopuolella 5v menettäen lisäksi eläke-etuaan. FEMINISMIN purku kaupunkiemme huoltajuus neuvotteluista korjaa tilanteen samassa ajassa kuin se on luotukin. Jos pistää 2% siihen vielä lisää huoltajuuksia isälle niin Naisen tasa-arvo toteutuu entistä nopeammin.
      Asia on helpoinpia ratkaisuja ikinä nyt tarvitaan tervejärkisiä toimia ongelmien ratkaisuksi! Veromaksaja myös hyötyy lastemme parenmmasta kodista mielenteveys ongelmista kärsivät nimemnomaan yksinhuoltaja äitien lapset uusi polku on voittoja kaikille täynnä. Ongelma on että Feministien kerho alkaa ujeltaa poliisia apuun poliisi käy isän päälle joka ajaa lapsensa tapaamis etua jopa lapsiakin on kuollut Feministien hyökätessä poliisin kera isien päälle. Lehtis sontan syyttää isää vaikka feminismi on kaiken syy ja seuraus.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe