Minut raiskattiin vankilassa

Nöyryytetty

Olen nuori mies, jolle kävi tällä tavalla: jouduin vankilaan istumaan lyhyttä tuomiota. Olin ensikertaa vankilassa ja vähän naiivi ehkä, tutustuin salilla mieheen joka lupasi auttaa ja neuvoa kaikessa. No, jokatapauksessa: paikalle osui monta isoa miestä ja he riisuivat minun vaatteeni sekä kahden pidellessä käsistä ja jaloista raiskasivat minut yksi kerrallaan. Tapahtuman jälkeen miehet poistuivat paikalta.

Olen jäänyt yksin tämän asian kanssa. Ainut tukea tarjoava taho seksuaalista väkivaltaa kokeneille Suomessa on raiskauskeskus Tukinainen, joka on suunnattu naisille. En tiedä mistä hakea apua.

21

4932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sara.on.ihana

      Kannattaa hakea apua rikosuhripäivystyksestä.

    • kamillan...l

      Kauhea juttu! Miten oot pystynyt olemaan sen jälkeen?

    • auringon.kukkia

      Mene sukupuolitauti tutkimuksiin. Heti!

    • OsanottoSinulle

      Osanotto aloittajalle. 🌹

      Varmasti ollut nöyryyttävä ja julma kokemus.

      Vankilassakin voi tapahtua tuollaista.

    • Nöyryytetty

      Jouduin vankilaan varkaudesta. Haluan tässä yhteydessä huomauttaa, että olen elänyt köyhyysrajan alapuolella pitkään ja kärsin riippuvuudesta. Olen päässyt eroon päihteistä ja opiskelen tällä hetkellä. Kärsin kuitenkin jatkuvista keskittymisvaikeuksista ja univaikeuksista sekä pahasta ahdistuksesta.

      Tapahtuma tulee mieleeni päivittäin ja mietin sitä iltaisin kun olen alkamassa nukkumaan.

      • PieniäOnnenPipanoita

        Tuota se on. Eivät siitä kaikki niin vain toivu. Nimenomaan se henkinen väkivalta, oman itsensä koskemattomuuden loukkaus...

        Mitä tässä sanoisi?

        Mieti näitä tapahtumia jos siltä tuntuu, mutta yritä keskittyä myös johonkin iloisempaan, kuten esim. luonnossa kävelyyn, puun oksien havinoihin, lintujen lauluun. Isänmaamme talvinenkin luonto on kaunis.

        Toipuminen vie jokaisella eri aikansa. Joskus myöhemmin voi olo helpottua mutta se voi ottaa aikaa jopa vuosia.

        Tapahtuneelle ei enää voi mitään. Mutta älä anna heidän tekonsa pilata koko elämääsi. Älä salli heidän voittaa. Voita sinä heidät.

        Oletko käeskustellut terveyskeskuslääkärin kanssa asiasta? Olet eräällä tavalla psyykkisesti sairastuneessa tilassa ja lääkärin kanssa keskustelu voi auttaa.

        Vastaiskuna rikokselle yritä nauttia elämän päivittäisistä, pienistä iloista.


    • oikeanlainen.apu.tärkeää

      Eivätkö vankilassa tehtävät rikokset ole rangaistavia siinä missä missä tahansa muuallakin tapahtuvat rikokset? Ota yhteyttä rikosuhripäivystykseen, siellä tiedetään miten edetä. Se että on itse ollut rikoksesta vankilaan tuomittu ei voi vaikuttaa siihen kuinka vakavasti tällaiset teot otetaan. Tuolta löytyy yhteystietoja:

      https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/rikosuhripäivystys-tukee-ja-neuvoo

      Olet vakavan rikoksen uhri ja tekijät pitää saattaa vastuuseen. Se että olit itse vankilassa rikoksen takia ei voi mitenkään vaikuttaa asiaan. Ansaitset oikeutta siinä missä kuka tahansa.

      On erikoista ettei seksuaalista väkivaltaa kokeneille miehille ole omaa tukijärjestöä. En tiedä mikä on Tukinaisen linja otetaanko sinne tukiryhmiin myös miespuolisia seksuaalisen väkivallan uhreja. Outoa on jos ei oteta. Mutta toisaalta mielestäni miehille pitäisi järjestää oma tukijärjestelmä tällaisia varten. On suuri epäkohta ettei sellaista ole. Kannattaa ainakin rikosuhripäivystyksen ohessa hakeutua terveyskeskuksen kautta mielenterveyspalveluiden piiriin. Voit varata ajan terveyskeskuslääkärille ja kertoa tilanteesi, niin hän voi lähettää sinut mt- toimistoon. Siellä osataan kartoittaa tilanteesi paremmin ja katsoa että millainen apu olisi parasta. Esimerkiksi psykoterapia voisi auttaa asian käsittelyssä. Kokemuksesi on niin vakava että uskoisin kela- rahoituksen siihen järjestyvän ettei tarvitse itse maksella. Paljon tsemejä.

      • oikeanlainen.apu.tärkeää

      • Toinensamankokenut

        Tuhannet kiitokset sul. Mä oon kanssa linna raiskauksen uhri. Meitä on varmaan paljon mut ei kukaan kehdata puhuu siit. Mä todella toivon et mulle ja mun kaltasil löytyy apua.


      • oikeanlainen.apu.tärkeää
        Toinensamankokenut kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset sul. Mä oon kanssa linna raiskauksen uhri. Meitä on varmaan paljon mut ei kukaan kehdata puhuu siit. Mä todella toivon et mulle ja mun kaltasil löytyy apua.

        Olisi muuten hienoa jos pystyisitte vielä kertomaan miten asianne etenee. Olisi tärkeää tietää miten eri instansseissa kuten rikosuhripäivystyksessä, terv. huollossa yms. muissa yhteiskunnan instansseissa suhtaudutaan miesvankeihin jotka ovat kokeneet vankilassa tällaista. Toivotaan tosiaan että apua löytyy.


      • PelollaVaiennetut
        Toinensamankokenut kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset sul. Mä oon kanssa linna raiskauksen uhri. Meitä on varmaan paljon mut ei kukaan kehdata puhuu siit. Mä todella toivon et mulle ja mun kaltasil löytyy apua.

        Osanotto ja tuki myös sinulle!

        Olet yksin surrut asiaasi ja nyt toisen tullessa "ulos kaapista", uskalsit itsekin kertoa oman kokemuksesi! Tuemme toinen toisiamme, sekä samalla itseämme.

        Tällaisen asian ääneen lausuminen on vaikeaa, mutta samalla rohkea ja voimakas teko. Monet saman kokeneet lukevat näitä viestejämme, mutteivät uskalla vielä pukahtaakaan omasta traumastaan. Annamme kuitenkin voimaa myös heille! He lukevat joka sanamme, miettivät asiaa omalla kohdallaan, mutta raiskaaja ja hyväksikäyttäjä on usein henkilö joka pelolla ja syytöksillä on voinut vaientaa, etenkin nuoren uhrinsa jo tapahtumahetkellä.

        En tietenkään kirjoita "jokaisen raiskatun / hyväksikäytetyn / ahdistellun nimissä" vaan omiin kokemuksiini perustuen ja mitä olen monien muiden kertomina asiasta ymmärtänyt,

        Itse sain voimaa muutama vuosi sitten, lukiessani S24-vanhoillislestadiolaisten palstaa, jossa he avoimesti käsittelivät lasten ja nuorten seksuaalista hyväksikäyttöä ja väkivaltaa oman uskontonsa sisällä. Luin ja sain lopulta voimaa avata myös oman suuni, koskien tätä asiaa.

        Kun ymmärrämme, että me emme ole tehneet väärin, meillä ei ole syytä salailla ja suojella tekijöitä. Tiedän kuitenkin kuinka vaikea tämä asia on. Sielu on monissa lukoissa ja solmuissa, se sallii avautua asiasta vain sen minkä se, itse uudelleen romahtamatta sallii tulla ulos ja kestää. Kaikkeahan, yksityiskohtia ei tarvitse nimenomaisesti kertoa. me jotka olemme samat asiat kokeneet, ymmärrämme sanoittakin mitä ilmeisesti on tapahtunut, kuinka uhri sen tapahtumahetkellä on kokenut. Edelleen suojelemme myös itseämme, tunnemaailmaamme ja tämä on oikein.

        Olit rohkea kun avauduit rankasta asiastasi. Kertomasi antoi tukea myös aloittajalle, sekä monille muille. Se antoi voimaa muille myös siten, että lyhytkin lause on jo ulostulon merkki. Pelko väistyy. Rohkeus ja monet muut oikeudenmukaiset, omaa itseäsi puolustavat tunteet hiljaa vahvistuvat.


      • Anonyymi

        eikö vankilassa ole kameravalvontaa joka puolella? Luulisi että on! Ehdottomasti tekijät vastuuseen 😡 tarvitset apua ja tuon rikosuhripäivystyksen kautta varmaan osaavat neuvoa. Voimia sinulle 🙏


    • Kiikariit

      Raiskaushan on rikos! Miteb se voi tapahtua vangkilassa!

      • Lawetorder

        Sillain, että kaikki suomen homot ei tule toimeen siviilissä ja päätyvät vankilaan omaksi puppelikerholaisiksi.

        Eihän ne muuta ole kuin homoja, koska perseraiskaavat, heterolle olis viimeinen teko minkä tekisi, olisi raiskata miespuolinen, eli homojahan ne on, vankilasta päästyään, ovat olevinaan niin naistenmiehiä kuin olla voi.

        Aloittaja ei sano missä tuo tapahtui, kun vankiloissa , siis pitäisi olla, valvontakamerat joka paikassa, ainoa missä ei ole, on avioliitto tapaamishuone.


    • Koolih

      Kauhistuttavaa...!

    • Hei,

      Hyvä, että olet rohkeasti lähtenyt hakemaan apua tilanteeseesi. On ikävä kuulla, että olet joutunut raiskauksen uhriksi. Sinun ei tarvitse jäädä yksin kokemuksesi kanssa. On tärkeää, että voisit puhua tapahtuneesta jonkun ammattilaisen kanssa. Apua voi hakea myös Tukinaisesta, joka palvelee myös miehiä tai olemalla yhteydessä terveyskeskukseen ja sitä kautta saada keskusteluapua. Raiskauksesta olisi hyvä olla yhteydessä poliisiin ja tehdä rikosilmoitus. Voit olla yhteydessä Rikosuhripäivystykseen ja voimme auttaa sinua rikosilmoituksen tekemisessä. Lähimmän Rikosuhripäivystyksen palvelupisteiden yhteystiedot löytyvät täältä https://www.riku.fi/fi/yhteystiedot/.

      Halutessasi voit ottaa yhteyttä myös Rikosuhripäivystykseen. Rikosuhripäivystyksen chat on auki arkisin klo 9-15 ja maanantai-iltaisin klo 17-19 osoitteessa www.riku.fi.

      Ystävällisesti Rikosuhripäivystys

    • Anonyymi

      Järkyttävä uutinen ja katsaus Suomen vankiloihin

    • Anonyymi

      Pöyristyttävää!

    • Anonyymi

      Kauheaa!

    • Anonyymi

      Ootteko kuullu EMDR:stä se on silmänliiketerapia. YouTubessa löytyy eli kun kauhea tapahtuma on mielessä, katseella seurataan jotain liikkuvaa samalla. Että se lieventää oireita. Vaikka kauheat asiat olisivat juuttuneet mieleen, aivot voi myös uudistua. Niinkauan kun ei itse vajota tekijöiden tasolle, meillä on toivoa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1766
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1316
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1189
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1166
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      611
      1128
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1034
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      964
    Aihe