Ylöspäin nousevan teho vaatimus?

Voiko experimental kone nousta loputtomasti startin jälkeen suoraan ylöspäin vaikkapa 1 km korkeuteen? Miten menee tehopainosuhde ? Jollain teholla pysyy paikallaan roikkuen ja jollain teholla nousee jotain m/sekunti vauhdilla.
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta



No startin jälkeen varmaan voi sinne yhdeksään -kymmeneen tuhanteen nousta. Tulee kovaa alas! Ei ennen starttia mihinkään nouse.
1
Ilmianna
Jaa
Suoraan ylöspäin nousee vain raketti, pöljä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Hornet nousee pystysuoraan ylöspäin. Sen suihkumoottoreiden työntövoima on 9% suurempi kuin koneen paino. Työntövoima tietenkin pienenee korkealla ja lopulta loppuu kokonaan ilmakehän ohentuessa.
Helikopteri nousee pystysuoraan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
wayne handley turbo raven
1
Ilmianna
Jaa
Ultrakevyt Ikarus C42 nousee pystysuoraan ylöspäin , onhan siinä turbo ja jälkipoltto.
1
Ilmianna
Jaa
Ompa lapsellisia kommentteja suurin osa. Miksi?
Jos kone esim cessna 2 tai 4 paikkainen miten vaan painaa ukot sisällä sen sen 1000kg niin mikä on hevosvoima tarve että nousee ? Lienee jo raskas iso mootorrikin ja paino nousee ja rakenteet yms ongelmaa mutta joku nyrkkikaava liene olemassa ? en nyt osaa laskeskella asiaa eikä teoria asia muutenkaan mutta selkeä hevosvoima arvo kertoo suuruuksista paljon.
Ultarkeveillä 472 kg ikarus kuten joku tuossa jo leukailikin tehon tarve olisi ? ja kyseessä on suora pystynousu loputtomasti tyyliin ja esim se 1km . Onko nousunoeus normi lennossa näillä experimental tai cessna koneilla yhtä helppoa nousta 300m ja 1 km korkeuteen ? kun se ilma ohenee joka metrillä.
Nousu nopeus ei kovin raivokasta vaan kunhan nousee vaikka l ä h e s samaa tahtia kuin normi cessna korkeintaan. En ole semmoista konetta juuri hankkimassa vaan kiinnostaa asia . Se paljon puhuttu lottovoitto tietysti muuttaisi asiaa eurojackpotissa esim, sitä odotellessa.
Ilmianna
Jaa
jollain taitolentoon suunnitellulla koneella on tehopainosuhde sellainen, että voidaan ajatella koneen nousevan hetkellisesti pystysuoraan. Joitain on ilmassa roikotettukin potkurin varassa - harvoinpa vaan onnistuu kuten lennokilla tai hornetilla.
Tuohon vaikuttaa niin monet asiat, kuten koneen paino, moottorin teho, ulkona vallitsevat olosuhteen lämmön, tuulen ja ties minkä suhteen. Aika hankaala antaa selvää vastausta.
Ilmianna
Jaa
Helikopterit on aina ennenkin nousseet pystysuoraan ylöspäin. Jos ne on liian painavia niin sitten ne ei nouse mihinkään suuntaan.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tai jos alkaa pyörimään koko kopteri ,kuten malmin korpikentällä jokin aika sitten. Pelastuslaitoksen henkilökunta luuli jo sen tulevan fönäristä sisään. No onneksi selvittiin ilman henkilövahinkoja.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei helikopterillakaan yleensä nousta pystysuoraan, koska silloin ei päästä autorotaatioon moottorihäiriössä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_height–velocity_diagram
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mitä väliä. Jos helikopterilla lepattelee paikallaan, niin kahvasta vetämällä nousee kuin hissi.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Jos moottori sammuu korkealla, niin ei se autorotaatiota estä, mutta matalalla tapahtuvassa moottorin sammumisessahan nopeudesta saa roottoriin tarvittavaa liike-energiaa autorotaation avulla laskeutumiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Täällä mainitaan noin 40 suoraan ylöspäin nousevaa lentolaitetta (ei helikopteria): https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VTOL_aircraft
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos lentokoneessa on potkurin akseli pystyssä ja potkuri vaakatasossa, niin sitten se lentokone on helikopteri.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ylöspäin nousevan teho vaatimus?

Voiko experimental kone nousta loputtomasti startin jälkeen suoraan ylöspäin vaikkapa 1 km korkeuteen? Miten menee tehopainosuhde ? Jollain teholla pysyy paikallaan roikkuen ja jollain teholla nousee jotain m/sekunti vauhdilla.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta