Trafi kiristää valvontaa

LainKoura

Syynissä ovat esimerkiksi EGR:n tulppaukset ja tehojen optimointi. Tienvarsitarkistukset koskevat raskasta liikennettä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/trafi-kiristaa-valvontaa--lannen-media-jokamiehen-paastohuijaukset-kuriin-tienvarsitarkastuksilla/VLE4iJuX?ref=iltalehti:8bbf&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal

16

2149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekat-Haisee

      Vuoden paras uutinen

      • TyhmätSäätääLakeja

        Tässä taas huomaa lainsäätäjien tietämättömyys. Kun moottori optimoidaan, niin raskaankaluston kuin henkilöautojenkin, saadaan moottori säädettyä tarkemmin ja sitä kautta polttoainetaloudellisuutta parannettua. Samalla polttoainemäärällä saadaan suurempi teho kun polttoine palaa tehokkaammin. Jos jokainen raskaankaluston ajoneuvo kuluttaisi vaikka 5 prosenttia vähemmän polttoainetta olisi siitä se seuraus että ilmaan pääsisi reilusti vähemmän saasteita kuin jos optimointeja ei oltaisi tehty tai henkilöautopuolella egr-venttiiliä ei olisi poistettu käytöstä.


      • TurboLaulaa
        TyhmätSäätääLakeja kirjoitti:

        Tässä taas huomaa lainsäätäjien tietämättömyys. Kun moottori optimoidaan, niin raskaankaluston kuin henkilöautojenkin, saadaan moottori säädettyä tarkemmin ja sitä kautta polttoainetaloudellisuutta parannettua. Samalla polttoainemäärällä saadaan suurempi teho kun polttoine palaa tehokkaammin. Jos jokainen raskaankaluston ajoneuvo kuluttaisi vaikka 5 prosenttia vähemmän polttoainetta olisi siitä se seuraus että ilmaan pääsisi reilusti vähemmän saasteita kuin jos optimointeja ei oltaisi tehty tai henkilöautopuolella egr-venttiiliä ei olisi poistettu käytöstä.

        Nimimerkki TyhmätSäätääLakeja . Kyllä nyt tosiasia on sellainen,että ei näihin sinun edeltä mainittuihin toimenpiteisiin lähdetä ympäristösyistä eikä edes polttoainetaloussyistä.
        Vai väitätkö vastaan. Isot kuljetusliikkeet eivät edes lähde kikkailemaan näillä asioilla. 1-2 auton pienyrittäjät ovat keksineet tällaisen tavan lisätä voimaa eli vääntöä moottoriin,koska onhan se noloa hävitä kaupunkibussille liikennevaloissa kun bussin ratissa on vielä maahanmuuttaja taustainen henkilö.Poistetaan vielä äänenvaimentimia ja pystyputket raikaa 200 m päässä asunnon ikkunat tärisevät matalasta jylinästä. Jos moottorin optimoinnilla saataisiin merkittäviä ympäristöystävällisiä tuloksia niin autonvalmistajat olisivat lobanneet jo ajat sitten päättäjiä niin Suomessa kuin Brysselissä asiasta.Ja sitä markkinoitaisiin huolloissa
        kannatettavana toimenpiteenä ja jopa vaadittaisiin tehtäväksi autoihin.Uusissa autoissa moottorit olisivat optimoitu jo tehtaalla tai maahantuonti vaiheessa viimeistään.


      • OptimointiKannattaa
        TurboLaulaa kirjoitti:

        Nimimerkki TyhmätSäätääLakeja . Kyllä nyt tosiasia on sellainen,että ei näihin sinun edeltä mainittuihin toimenpiteisiin lähdetä ympäristösyistä eikä edes polttoainetaloussyistä.
        Vai väitätkö vastaan. Isot kuljetusliikkeet eivät edes lähde kikkailemaan näillä asioilla. 1-2 auton pienyrittäjät ovat keksineet tällaisen tavan lisätä voimaa eli vääntöä moottoriin,koska onhan se noloa hävitä kaupunkibussille liikennevaloissa kun bussin ratissa on vielä maahanmuuttaja taustainen henkilö.Poistetaan vielä äänenvaimentimia ja pystyputket raikaa 200 m päässä asunnon ikkunat tärisevät matalasta jylinästä. Jos moottorin optimoinnilla saataisiin merkittäviä ympäristöystävällisiä tuloksia niin autonvalmistajat olisivat lobanneet jo ajat sitten päättäjiä niin Suomessa kuin Brysselissä asiasta.Ja sitä markkinoitaisiin huolloissa
        kannatettavana toimenpiteenä ja jopa vaadittaisiin tehtäväksi autoihin.Uusissa autoissa moottorit olisivat optimoitu jo tehtaalla tai maahantuonti vaiheessa viimeistään.

        Työntajani on jo reilut kymmenen vuotta optimoinut moottorinohjauksen aina jokaisen uutena firmaan ostetun auton. Näin on saatu jokainen moottori toimimaan taloudellisemmin ja samalla saatu myös suurempi teho joka automaattisesti saadaan aikaiseksi koska MOOTTORI TOIMII OIKEISSA SÄÄDÖISSÄ. Myös käytettynä ostetut ja vanhatkin autot on käytetty "piuhan nokassa" jolloin vanhankin moottorin polttoaineenkulutusta saatu pienemmäksi. Jokainen vähänkään autoista ja moottoreista jotain ymmärtävä käsittää että jos vaikka henkilöautosta sytytys on pielessä tai ennen vanhaan kaasarin säädöt oli väärin niin ne kun säädettiin oikein polttoaineenkulutus ja tehokin parani koska moottori TOIMI OIKEIN. Sama periaate toimii myös raskaassakalustossa polttoaineen ruiskutuksen määrän ja ajoituksen kanssa. Ne kun ovat kunnossa mootttori toimii paremmalla hyötysuhteella. Harva optimoi moottoreitaan pelkästään sen takia että omistaisi tehokkaamma kuorma-auton kuin naapurifirma.


    • EiSaaEnääVirittää

      Nyt meni amisjonneilta paskat housuun!

    • valkoinenperushytti

      Toivottavasti myös scania pellejen tapaan poistaa äänenvaimentimet puututaan

    • muLqu

      Sattuipa sopivasti.
      Keräis yön aikaan listan fb ryhmistä niistä ketkä on näitä kehuneet miten kannattaa laittaa ja optimoida.
      Sais sitten laittaa sen trafille maanantaina menemään.

      • axxxxx

        En ole Facebookissa eikä minulla ole lastutettavia ajoneuvoja. Onneksi autoni on hyvin vanha.


    • ExJenkkiautoHarrastaja

      Kerrankin Trafi saa jotain järkevää aikaan. Jos nyt sitten sinne käytännön valvontapuolelle saataisiin riittävästi porukkaa myös oikeasti tien päälle valvomaan näitä asioita niin asialle saataisiin uskottavuutta ja sellaiset sanktiot eli sakot,että jokainen järkevä yrittäjä heräisi Scania V-8 pärinä päiväunestaan ymmärtämään,että näillä asioilla leikkiminen on lapsellista ja tyhmää.
      Nyt vihdoin ja viimein kun ammattiyhteisö on itse ymmärtänyt,että tuolla moottoriteillä ei enää juurikaan ajeta rajoitinta vasten. Ammattikuskit ajaa kiltisti 80-85 km/h. Ollaan ihan samalla aikataululla perillä,mutta matkan teko on paljon rennompaa kun ei tarvitse tressata ohituksia muista raskaista-ajoneuvoista ja polttoaine säästö merkistä riippuen on 5-8 litraan/100 km.
      Kun autolla ajetaan 100-300 000 km vuodessa niin taloudellinen merkitys on todella merkittävä.
      Siksi näihin kikkailuihin ei ole mitään perusteita. Vapaa-ajalla jokainen voi panostaa kiihtyvyyteen
      ja tehoihin niin paljon kuin oma lompakko kestää.Onhan näitä ollut sankareita jotka elävät kaurapuurolla ja tonnikalalla. Pääasia, että auto kulkee ja todella kovaa maksoi mitä maksoi.

      • Money.Talks

        Neste Oil vaati suunnilleen 10 vuotta sitten että jokainen heidän väreissää oleva säiliöauto säädetään rajoittimeltaan niin ettei se kulje kuin 82km/h . Kuskien keskuudessa oli kova itku ja valitus ettei hommista enää tule yhtään mitään kun ajokki ei kulje enää mihinkään. Kummasti vaan senkin jälkeen on kuormat saatu ajettua eikä ole myöhästty mistään. Kaikkeen tottuu ja melko pian huomasi että se kiire on ollut vain itse tehtyä ja kuvitelmaa. Ajaminen on säädön jälkeen ollut rauhallisempaa ja polttoainekustannukset ovat pudonneet kulutuksen pienentymisen ansiosta. Nykyäänhän muutkin isot toimijat ovat lähteneet pyörittämään pyöriä parempi taloudellisuus edellä.


    • OptimoituMiäs

      Kaksi asiallista puheenvuoroa kiitos siitä. Todellakin moottoriteillä ajetaan nykyisin nätisti 80-85 km/h. Itäblokin kuskit jatkavat vanhaan malliin rajoitinta vasten. No nyt varmasti moni lukija ajattelee mitä nämä sankarit puhuvat nopeuksista. EGR tulppauksista ja tehojen optimoinnin tarkoitushan on lisätä tehoja autoon ja näin ollen voimaa ja vääntöä. OK tehojen optimoinnilla saataisiin kulutusta putoamaan,mutta nämä henkilöt joiden autoihin on tehty näitä laittomia muutoksia on ainoa pyrkimys lisätä kiihtyvyyttä . Silloin ei voi puhua taloudellisuusajattelusta missään muodossa,koska saatua lisävoimaa hyödynnetään maksimaalisesti koko ajan (sitä vartenhan on muutokset tehty). Neste Oil ja myös ST 1/Shell autot
      ajavat tasan 80 km/h isoilla teillä. Omassa työpaikassani kannustetaan taloudelliseen ajotapaan, auton maahantuojien viikkoraportit kertovat viikoittain miten raskas on kaasujalka ollut kyseisen auton kuljettajalla. Ennen ajoin aina rajoitinta vasten.Nykyisin ajan pääsääntöisesti 80-82 km/h
      nopeuteen tottui nopeasti ja ajaminen on paljon rennompaa ja olen perillä silti ajoissa.
      Isot toimijat eivät yksistään ajattele taloudellisuutta ja polttoaineen säästöä. Nykyisin on paljon viranomaisvalvontaa ja kuljetusalalla toimivien yritysten tulee laatia raportteja viranomaisille ympäristöasioista ja todella monista muistakin asioistakin. Myös kuljetusten tarjouskilpailuissa
      voi kuljetusyrityksen vihreät arvot olla hyvinkin ratkaisevia. Moni asiakas vaatiikin ,että kaluston kuuluu täyttää EURO 6 luokitus ja vaatimukset tulevina vuosina vielä kiristymään.

    • junttilas

      Melko urpojen hommoo, apinoita tai robotteja ratin taakse, ehkä tarvitaan?

      • EiTuleRobotteja

        Robotit eivät koskaan tule syrjäyttämään ihmistä rekan tai edes pelkän kuorma-auton kuskin paikalta. Robotti ei koskaan tule hakemaan pöllikuormaa kapean, talvella liukkaan metsätien päästä. Robotti ei koskaan kykene jakamaan 25-paikkaista polttoainekuormaa , eikä lastaamaan sitä. Robotti ei koskaan reaalimaailmassa peruta täysperää lastauslaituriin, tee siihen pumppukärryillä järkevästi purettavaa kuormaa. Ei koskaan. Rekka voidaan saada "laboratorio-olosuhteissa" kulkemaan auoraan ja miksei mutkassa kääntymäänkin mutta kun olosuhteet ovat muuttuvat ja vaikeat ei tietokoneen resurssit enää riitä. Ei, ihminen on vaan tässäkin jommassa taitavampi kuin keinoäly.


      • työtön_ajaja
        EiTuleRobotteja kirjoitti:

        Robotit eivät koskaan tule syrjäyttämään ihmistä rekan tai edes pelkän kuorma-auton kuskin paikalta. Robotti ei koskaan tule hakemaan pöllikuormaa kapean, talvella liukkaan metsätien päästä. Robotti ei koskaan kykene jakamaan 25-paikkaista polttoainekuormaa , eikä lastaamaan sitä. Robotti ei koskaan reaalimaailmassa peruta täysperää lastauslaituriin, tee siihen pumppukärryillä järkevästi purettavaa kuormaa. Ei koskaan. Rekka voidaan saada "laboratorio-olosuhteissa" kulkemaan auoraan ja miksei mutkassa kääntymäänkin mutta kun olosuhteet ovat muuttuvat ja vaikeat ei tietokoneen resurssit enää riitä. Ei, ihminen on vaan tässäkin jommassa taitavampi kuin keinoäly.

        Kyllä mainitsemasi "robotti" peruuttaa moduuliyhdistelmän laituriin jo nykyisellä tekniikalla. Myös massatavaraa saadaan ihan lähitulevaisuudessa lastattua automaattisesti kyytiin.


      • EiTuleRobotteja
        työtön_ajaja kirjoitti:

        Kyllä mainitsemasi "robotti" peruuttaa moduuliyhdistelmän laituriin jo nykyisellä tekniikalla. Myös massatavaraa saadaan ihan lähitulevaisuudessa lastattua automaattisesti kyytiin.

        Ei peruuta kuin korkeintaan "laboratorio-olosuhteissa", siis paikassa jossa ei ole mitään muuttuvi tekijöitä kuten muita autoja. Edes Helsingissä robotin ohjaama pienoisbussi ei kykene liikkumaan ilman häiriöitä. Jo pelkkä väärin pysäköity henkilöauto saa robotin sekaisin ja matkanteko pysähtyy. Netistä löytyy lisää tietoa. Ja edelleen robotti ei tule hakemaan yllä mainittua pöllikuormaa metsätien päätä eikä robotti jaa löpökuormaa taajamissa tai ylipäätään missään. Robotti ei myöskään pura kappaletavarakuormaa eikä lastaa sitä uudelleen useammasta eri paikasta, ei kiinnitä kuormaa ketjuilla tai liinoilla. Robotti ei koskaan korvaa ihmistä rekan ratin takana. Ei niin kauaa kuin autot kulkevat maan päällä kumipyörillä ja jokainen auto etenee itsenäisesti, oman suunnitelmansa mukaan.


    • NäinOnNäkymät

      NimimerkkiEiTuleRobotteja on nyt ymmärtänyt tämän tulevaisuuden kuljetusalan kehityksen ihan väärin. Hän voi olla asenteiltaan vanhakantainen ihminen,kuten valtaosa meistä kuljettajista on.Kaikilla meillä kuljetusalan ammattilaislla on sama typerä asenne. Maailma muuttuu,mutta kuljetusalla mikään ei saa muuttua.Näinhän sen asian haluaísin minäkin olevan myös jatkossa kun jo eläkeikä on ovella. Mutta ei se kuitenkaan niin mene. Jatkossakin tarvitaan kuljettajia itse lastaustyöhön ja edelleen mm. tällaisiin haasteellisiin kohteisiin kuten pöllikuormien noutoon metsästä. Tarvitaan se kaveri joka nostelee ne pöllit kyytiin. Se suuri muutos tapahtuu 15-20 vuoden kuluttua. Tällöin teknologia ja kuipputekoäly on jalostettu sille tasolle,että lastauksen jälkeen kun lähdetään siihen varsinaiseen ajosuoritteeseen eli maantielle,niin nämä ajoneuvot
      suoriutuvat tehtävästä täysin yksin esim.juurikin sinne paperitehtaalle. Kyydissä voi olla joku henkilö,mutta hän istuu täysin toimettomana vain valvoo etenemistä. Jo nyt on todettu,että tällaiset itseajavat autot ajavat taloudellisemmin ja osaavat huomioida liikenne tilanteet paljon paremmin kuin ihmiset joilla saattaa olla esim. vääriä asenteita liikenteessä. Jo nyt on kokeilussa mm. Mercedes Benzillä rekkoja jotka ajavat letkassa ilman kuljettajaa onnistuneesti keski-euroopassa..
      On totta ,että Helsingin robottibussi kuten täysin sähkökäyttöisten bussien kokeilut eivät ole tuottaneet vielä odotettua tulosta. Nyt ollaan vielä kehittelyasteella.Insinöörit on ihme miehiä ja aikaa on hyvin tuohon 15-20 vuoteen,joten kyllä se lopullinen läpimurto tulee tälläkin alalla
      haluttiin sitä tai ei.Rahalliset panostukset on niin suuret. Teollisuuden ja kaupan intressit vaativat yhä edullisempia kuljetuskustannuksia jotta pärjätään markkinataloudessa Kiinaa vastaan.
      Ja kyllähän nimimerkki EiTuleRobotteja pääsee tulevaisuudessa todella helpolla kun ajelee
      omalla Nissan Micralla metsän laitaan ja lastaa robottirekan ja rekka lähtee itsekseen tehtaalle.
      Sitten seuraavaan kohteeseen ja sama homma. Ei uuvuttavaa tylsää pitkää ajomatkaa paperitehtaalle ,vaan reippaana 8 tunnin työpäivän jälkeen kotiin lihapatojen ääreen.
      Helppoa kuin heinän teko kuten vanha sanalasku sanoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe