Millaista on lapsen saaminen?

OnkoVastausta

Mieheni haluaisi lapsia, mutta itse en ole innostunut ajatuksesta. Ajattelen silti, että voisi olla jotenkin tylsää elää yhdessä vaikka 30 tai 40 vuotta ilman lapsia. Tavallaan minulla ei ole mitään lasten hankkimista vastaan, tekotapa vain hirvittää. Miehet tuntuvat pitävän lapsia itsestäänselvyytenä, vaikka vuosien saatossa naisia on kuollut paljon kyseisen toimenpiteen takia. Onko lasten hankkiminen sitten kuinka vaarallista? Kuulin kerran, että eräs nainen kirjaimellisesti repesi toimituksen aikana. En suostunut uskomaan sitä silloin, mutta luin netistä myöhemmin vastaavia tapauksia. Kuinka yleisiä kyseiset repämistapaukset ovat? Jostain luin, että vakavia repeämiä ei tapahdu kovin usein, mutta en löytänyt sitä, kuinka usein yleensäkkin repeämiä tapahtuu. Luin yhdestä toisesta jutusta, että nainen kursittiin kasaan kuin se olisi yleistäkin. Entä kuinka iso lapsi on syntyessään? Mieheni saisi käden mahtumaan sisään jos haluaisi. Auttaako se, jos itseään koittaa vähän venyttää? Entä miten sitten jos haluaa tehdä kyseisen toimituksen vedessä? Kuinka paljon se auttaa venymisessä? Onko se niin, että silloin kukaan vieras nainen ei katsele haaroväliäni? Jos jonkun on pakko katsella, niin voiko kyseinen henkilö olla mieheni, eikä joku ventovieras?

7

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Synnytyson

      Lasten hankkiminen on nykypäivänä Suomessa äidin kannalta aivan turvallista. Paljon suurempi riski on kuolla leikkauksessa (joka tosin sekin Suomessa tosi pieni) kuin alatiesynnytyksessä.

      Synnytysrepeämät luokitellaan 4:än eri luokkaan: 1., 2., 3. ja 4. asteen repeämiin. Käytännössä kaikille alatiesynnyttäjille tulee jonkinasteisia ”repeämiä”. Näistä yleisimmät repeämät ovat tosin 1. ja 2. asteen repeämät, jotka ovat kaikkein lievimpiä. 1. asteen repeämä tarkoittaa vain pientä ihonirhaumaa, niitä ei yleensä edes ommella mitenkään, kun paranevat hyvin itsestään. Toisen asteen repeämässä iho repeää hieman pintakerrosta syvemmältä, jolloin yleensä repeämään ommellaan heti synnytyksen jälkeen ehkä pari tikkiä paikallispuudutussuihkeen avulla. 3. ja 4. asteen repeämät ovat taas harvinaisempia, ja ne tarkoittavat jo huomattavasi syvempää repeämää. Tosin nekin ommellaan huolellisesti synnytyksen jälkeen, ja suurin osa paranee onnistuneesti. Näitä repeämiä tulee lähinnä vain imukuppisynnytyksessä tai vastaavassa (vauva vedetään imukupin avulla ulos), eikä puuttumattomassa alatiesynnytyksessä niitä pahemmin esiinny. Öljyllä säännöllinen välilihan hierominen raskauden aikana on kannattava tapa vähentää tulevia repeämiä. Vedessä synnyttäminen auttaa myös.

      Lapsi on syntyessään keskimäärin n. 3,5kg painava ja 50cm pitkä. Pään halkasijoiden mitoista en tiedä.

      Synnytyksen aikana käyilö yleensä seuraa tietyin väliajoin kohdunsuun aukeamista kurkkaamalla alapäähän. Myöhemmin kätilö auttaa lapsen päätä syntymään sillä tavoin että synnyttäjälle tulisi mahdollisimman vähän repeämiä. Usko pois, synnyttämisen timmelyksessä sinua ei tule kiinnostamaan se että kuka näkee alapääsi.

    • PrioriteetitKuntoon

      Minulla on kolme lasta ja kaikki synnytykset erilaisia, joten enpä pysty vastaamaan, millainen on synnytystapahtuma. Sitä vastoin voin kertoa, millaista on tulla vastuulliseksi vanhemmaksi. Se on meinaan todella suuri muutos entiseen, kun viimeistään synnäriltä kotiuduttuaan tajuaa olevansa täysin vastuussa siitä uudesta, pienestä ihmisestä seuraavat parikymmentä vuotta!
      Tästä aiheesta kannattaa kysellä lisää, sillä raskaus ja synnytys on vain lyhyt ja mitätön välivaihe lasten saamisessa.

    • OnkoVastausta

      Olen lukenut, että raskaaksi tulo on neljä kertaa hankalampaa alipainoisilla naisilla. Itse olen merkittävästi alipainoinen. Mietin, että pitäisikö minun väen vängällä lihottaa itseäni, vai pitäisikö vain jatkaa tämän painoisena ja katsoa, tuleeko mitään. Pelkään, etten saa enää laihdutettua takaisin jos lihon, tai lihon lihavammaksi mitä olen koskaan ollut. En myöskään ole aivan varma, että uskallanko muutenkaan hankkia lasta, vaikka ei siinä pelota kuin alkuvaihe.

      • Figurescounts

        Voisiko miehesi aluksi miettiä omien spermojensa lahjoittamista klinikalle, kunnes saatte tehtyä jonkun ratkaisun? Mikäli paino huolettaa niin lihomisen sijaan voit kehittää lihaskuntoa jota sitten ylläpitää raskauden aikana ja sen jälkeen :)
        Onhan tuota supermallitkin saaneet lapsia, joten vartalon mallista ei pitäisi jäädä kiinni!


    • OnkoVastausta

      Mieheni on kuulemma ennen suhdettamme lahjoittanutkin eritteitään klinikalle, kylläkin yleiseen käyttöön. Nyt ne taitavat olla kyllä jo vanhentuneita, jos jotain olisi jäljellä.

    • 2626

      Kai tämä on provo? Ei, et voi hankkia lasta turvallisesti ilman että näytät alapäätä yhdellekään terveydenhuollon henkilökunnan jäsenelle. Tämä on kyllä ihan selvä juttu. Jos tämä oli ihan tosissaan esitetty kysymys, niin en suosittele lapsen hankintaa tässä vaiheessa ollenkaan, vaan muutaman vuoden kasvamista jos olet todella nuori tai psykologia jos kyse ei ole iästä. Prioriteetit täytyy joka tapauksessa laittaa kuntoon ennen lasten hankkimista.

    • Anonyymi

      Lapsien saaminen on ollut paras asia elämässäni. Vanhemmuus on helpompaa kun lukee jonkin kasvatuskirjan. Meillä ei tarvitse huutaa vaan keskustellaan ja se on huippua myös. Positiivinen ilmapiiri ja siksi hauskaa. Lapset nauravat paljon. Halataan joka päivä josta myös itse saa hyviä fiiliksiä. Rakkaus antaa elämälle paljon tai ehkäpä kaiken mitä tarvitsee. En vaihtaisi tätä mihinkään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe