Hoitoalalla ei ole kiirettä

Pablo-72

Olen 3 vuoden sairaanhoitajaopiskelija, ja tehnyt nyt keikkatyötä hoitoalalla harjoitteluiden lisäksi pari vuotta. Vaihdoin hoitoalalle yksityiseltä puolelta, aiemmalta ammatiltani olen kirjanpitäjä. Minua ihmetyttää hoitajien jatkuva ruikutus kiireestä. Oma kokemukseni on se, että hoitoala ei ole kiirettä nähnytkään kun verrataan esim yrityksiin. Monesti tunninkin voi istua kahvilla vuoroissa hoitoalalla, kun yksityisessä yrityksessä ei tällainen päivittäinen lorviminen tulisi kuuloonkaan. Taitaakin olla niin, että hoitoalan työntekijöillä ei ole käsitystä siitä, millaista työtahtia yrityksissä tehdään töitä.

25

2180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 676489

      Vahva pääsääntö on, että oikeasti kiireiset eivät ehdi ruikuttaa kiirettä.

    • tunteellavarustettu

      Voin itse hoitajana sanoa ja monet työpaikat läpikäyneenä, että hoitajilla on kiire toisissa paikoissa ja toisissa ei. Itse olen ollut yhdessä paikassa, jossa ei ole ollut kiire ja on voinut tehdä työt tunnollisesti ja rauhassa ja kaikissa muissa työskentelemissäni yksiköissä on ollu välillä niin kiire ettei kerkeä ruokataukoa pitämään saati jutustelemaan asukkaiden kanssa. Olen kuullut samalaista palautetta useammalta hoitoalan kaverilta, opiskelukaverilta ja työkaverilta. Joten uskaltaisin jopa väittää,että kiire on paikka kohtaista ja hoitajasta riippuvaista. Itseäni ei kiire ja jatkuva liikkeessä oleminen haittaa, mutta ei tätä työtä missään nimessä voi sanoa helpoksi ja kiireettömästi. Ihmiset on aina ihmisiä ja jokaisella on omat näkemyksensä ja varmasti joukosta löytyy myös niitä turhasta valittelijoitaja väärällä asenteella alalle lähteneitä. JA tämä oli minun näkemykseni.

    • sellainen_ala

      Vaihdoin alalta pois jo harjoitteluaikana. Sen mitä ehti tehdä ja touhua katsella, niin tekemistä oli, mutta ei varsinaisesti sellainen kiire, mitä joku mainitsikin tässä. Paikkoja on erilaisia tosiaan, missä kiire missä ei. Mun mielestä se ei ollut ongelma, ongelma oli työ-yhteisöt monin tavoin, joissa meno on liian usein ihan sairasta. Mietin nyt terveysalan duuneja joissa voi työskennellä enimmän ajan itsekseen potilaiden kanssa. EI ole yhtään liioiteltua kuinka sairasta nuo ilmapiirit ja touhut ovat, ei kaikkialla, mutta aivan liian monessa paikassa. Tsemppiä vaan kaikille alalla!

    • hoitsujakinonerilaisia

      Itse olen jo vanhempi sairaanhoitaja. Olen työskennellyt monia vuosia Helsingissä akuuttiosastolla. Päivät ja työvuorot vaihtelevat kovasti. Riippuu potilasaineksesta millainen työpäivä on tulossa. Joinakin päivinä en todellakaan ehdi pitää ruokailu- tai kahvitaukoja ja toisena päivänä jää aikaa enemmän.
      Opiskelijana ja keikkalaisena ei välttämättä näe osaston kokonaistilannetta. Vakituinen henkilökunta vastaa osaston toimivuudesta. Vakituinen henkilökunta hoitaa usein osaston vaativimmat ja huonokuntoisimmat, erityistä tarkkailua vaativat potilaat, vakihoitaja huolehtii usein myös keikkalaisten puolesta esim . potilaiden kotiutusasioita, tekee erilaisia lääke-väline ym. tilauksia ja tekee ehkä työvuorolistojakin ym.ym.ym. ym.ym.ym.ym.ym.
      Olisihan se mukavaa olla sellaisessa työpaikassa, missä aikaa jäisi enemmän potilaille ja omaisille ja ehtisi itsekin pitää lakisääteisen ruokatauon . Tunnin pituisia taukoja en ole todellakaan nähnyt missään.

    • Enolepitänyt

      Aikoinaan olin opiskelijan roolissa nimeltämainitsemattoman Koskelan sairaalan akuuttiosastolla. Kiire oli aamurapsalle, nopsaan tyypeille aamupalat, että ehdimme henkilökunnan aamukahville, jonka jälkeen oli temppulistan mukaan tyyppien erilaisia toimintoja, että ehtivät syödäkin ennen henkilökunnan ruokailua ja taas joitain tyyppejen nopsia toimia, että henkilökunta ehti taas vuoronvaihtorapsalle. Kyllä siinä opiskelijalla kiirettä piti, että ehti kaikkiin henkilökunnan menoihin mukaan.

      Yhden kerran ehdotin, etten tule aamukahville, mutta ohjaajani tuuppi vain eteenpäin ja ilmeellään osoitti, ettei poisjäänti ole ollenkaan sopivaa. Iltapäivärapsa kesti parituntia ja kahvinkeittäjä aloitti puolituntia aikaisemmin, että kaikki saivat kahvinsa heti paikalle tultuaan.

      Siellä sitä mentiin ohjelmoituna peräkanaa, kun köyhäntalon porsaat. Ainoan poikkeuksen teki osastonhoitaja, jonka paikalla ollessa täytyi silmänlumeeksi vaikka liinavaatekaappeja järjestellä, eikä voinut niin pitkiä rapsa-aikoja viettää.

      Eihän sitä huomaa ns. laitoshierarkiaa tai yleensäkään terveydenhoidon hierarkiaa, jos on itse samanhenkinen ja toteuttaa ja mahdollistaa sen itsekin. Jos ei siihen genreen kuulu, niin näyttää hyvinkin humoristiselta. Toisaalta suorastaan tragikoomiselta; lääkärimäärääideologialta, vaikka lääkäri käskisi hypätä kaivoon!

    • AvaaSilmäsi

      Jos et ol viel kiirettä nähny, ni paas tullen esim. kotihoitoon, niin voi sinunkin mielipitees muuttua... Hoitoalaa se on sekin. Eli ei kannata yleistää, jos et oikeesti ole koko hoitoalan kirjoa nähnyt.

      • Enolepitänyt

        Kotihoidossa duunissa kolmekymmentävuotta kaikenlaisissa hommissa, että on hyvinkin eri versioita siitäkin tullut nähtyä.


      • ammatti.kunniaan

        Samoin.
        Olen kokenut kotihoidon ''kiireen'' omakohtaisesti. Patalaiskuudeksi sitä meilläpäin sanotaan.
        En missään ole nähnyt 'tehtävän' työtä niin vetelällä työmoraalilla kuin joissakin terveydenhuollon toimipaikoissa.
        Joissakin olen toki nähnyt myös aitoa ja oikeaa ammattiosaamista.
        Ihmettelen, että osaajat hyysäävät näitä perässävedettäviä hoitajia keskuudessaan, jotka eivät osaa eivätkä tee, eivät jaksa ottaa asioista selvää, eivätkä välitä.


      • JopasPomppas

        Jep, jep. Laiskuuttahan se on, jos ei ehdi kun vain esim. 23 paikkaa hoitaa iltavuorossa. Aamuvuorossa arkenakin niitä voi olla jopa 15... Kyllähän sitä nyt reippaan ja aikaan saavan hoitajan nyt yks 30 paikkaa pitäs ehtiä vuorossa, kun vuorossa ja hoitaa vielä muut hommat päälle... Patalaiskahan se muuten on!
        Juu en usko, että olette ihan lähivuosina olleet kotihoidossa töissä... Siellä ei todellakaan ehdi laiskotella nykypäivänä!


      • Enolepitänyt

        Eihän ollut tarkoitus arvostella kenenkään kiirettä tai kiireettömyyttä, vaan erilaista työkulttuuria terveydenhoidossa. Kiireen kokeminen on subjektiivinen kokemus, paitsi jos työstä on tehty mahdotonta toteuttaa, kuten nykyisessä kotihoidossa. Ei voida puhua enää ollenkaan normaalista työstä "juoksulistoja" juostessa.

        Kyse on nyt noin yleensä terveydenhoidon vanhanaikaisesta ja hierarkisesta työkulttuurista ja siitä toisten työn arvostelemisesta ja kiireen tärkeyden ja hyvän työntekijän arvojen korostamisesta. Olen tavannut lukuisia "hyviä muita parempia ja tehokkaampia" hoitajattaria pilvinpimein, joilla on työntekemisen jatkuva "kiire".

        Nykyinen "kotihoito" ei täytä normielämän edellytyksiä mitenkäänpäin. Kuka siellä pystyy töitä tekemään? Pienten lasten äidit, ikääntyvät tai vajaakuntoiset, joilla on vielä työvuosia työelämässä jäljellä! Vähän heikkoa on! Sopii nuorille nopsajalkaisille, jotka suostuvat kotihoidon nykyistä työkulttuuria tekemään.


    • kjdehfjefbh

      Joo ja vartin välein voi myös käydä tupakilla ja pelata facebookissa???

      oletkohan väärällä alalla???

    • Pablo-72

      Mainitsisin tässä yhteydessä myös sen, että sairaanhoitajalla on 8 tunnin työaika, ja ylitöistä maksetaan. yksityisellä sektorilla jengi painaa 10-12 tuntisia päiviä (usein ilman korvausta) koska kilpailu on kovaa ja kengän kuva takapuolessa on helposti jos tulosta ei tule. tekemättömät työt stressaavat ja paine on ottaa läppäri esiin vapaa-aikana ja lomalla, koska muutkin tekevät niin. hoitoalalla ei ole tätäkään puolta. TErveisin AP

    • hoitajat ruikuttaa...

    • miesavustaja

      Olen henkilökohtainen avustaja. No en minäkään ole kiirettä nähytkään. Mun vakioavustettavat sellaisia että esim. jollain pitää olla vaikka 4h niin tunniksi on sitä tekemistä esim. kaupassa käynti, tiskaamista. pyykkien laittoa tms. ja loput 3h sitten rupatellaan ja juodaan kahvia tai katotaan tv eli ollaan enemmänkin seurana :D Tai kuten yksi nuori poika niin pelataan sen pleikkarilla tai ulkona touhutaan jotain esim. mennään makkaraa paistaa, käydään syömässä, elokuvissa, uimassa tms. :D

    • Äläjauhazeissea

      Ap. Tuskin sinä missään hoitoalalla olet...Itse olen ollut pörssiyrityksissä töissä ja sanonpa vaan, että vasta sairaalassa opin mitä tarkoitetaan kunnon työnteolla.

    • eiollakiirettänähtykään

      Omaisena olen nähnyt, kuinka terveyskeskuksen vuodeosastolla pidettiin 1,5 tunnin kahvitauko aamu- ja iltavuorolaisten "raportinvaihdossa". Potilaat soittelivat turhaan soittokelloa, kuin hoitajat olivat ahtautuneena kahvikämppään. Potilaat saavat virua vuoteissaan janoisina, nälkäisinä ja vaipat täynnä k###a ja p###aa. Tk:n vuodeosaston henkilökunta on laiskaa sakkia lähes kaikki tyynni!

      Vanhainkodissa tehtiin sunnuntain tuplapalkalla noin 4-5 tuntia perin hitaasti ja laiskasti töitä. Muu aika käytettiin juoruamiseen kahvituvassa ja kansliassa. Hoitoalan työntekijät ovat yleisesti työnantajan tietokoneella Internetissä. He eivät ole potilashoitoon kuuluvilla Duodecimin Käypä hoito-sivustoilla vaan lukemassa iltapäivälehtiä ja keskustelupalstoja. Monet surffaavat älypuhelimellaan Internetissä tai Facebookissa. Palkallisella työajalla (ei tauot tai ruokatunti) päivitetään Facebookia, soitellaan omia puheluita ja lähetellään viestejä. Yksityisellä työnantajalla tästä saisi kengänkuvan persuksiin!

      Oma lukunsa ovat nikotiiniriippuvaiset tupakalla ramppaajat, jotka häviävät tämän tästä nurkan taakse vetämään posket lommolla norttia. Erityismaininnan ansaitsevat hoitoalan saikuttelijat eli tekosairaat eli alati sairaat. Pää on kipeä, tai niska, tai selkä, tai kylki, tai käsi, tai jalka tai tyypillä on burnout. Sairauslomalla he kokevat nykyajan ihmeparantumisia. "Sairaat" pystyvät hakkaamaan halkoja kotona tai kesämökillä, remontoimaan kämppäänsä tai tekemään kotimaan ja ulkomaan matkoja hyvinkin hyväkuntoisina!

      Hoitoalalla ei todellakaan ole kiirettä!!!

      • ÄläYleistä

        Aikamoista, että yhden paikan perusteella voit yleistää nämä asiat koko hoitoalaa koskevaksi...


    • kendfkhnekrfhkiehfh

      sulla on paha asennevamma..kannattas käydä tutkituttamassa pääkoppa jos on vaikka alkava psykoosii???

      mitäs täällä ruikutat....muka hoito-alan ammattilainen?????????

    • Selvennystä

      Saattaa näyttää kahvitauolta, mutta rapsalla käydään osaston jokaisen potilaan tilanne läpi ja tietokoneelle kirjataan potilaan tilanne ainakin kolme krt. Päivässä, eikä todellakaan ole Käypä hoito internetsivusto, vaan oma potilasohjelmisto. Ikävää, että toiminta on omaisen silmin näyttänyt joltain muulta.

    • Kiireonvainkahville

      Jos hoitoalalla on kiirettä, niin sitä on yliopistosairaalassa joillain osastoilla, päivystyksessä ja ensiavussa. Terveyskeskusten vuodeosastoilla ja vanhainkodeissa on yleensä verkkainen työtahti. Kotihoidossa lähihoitajat tekevät ne varsinaiset työt. Kotihoidossa sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat eivät yleensä turhaan kiirehdi. Hoitoalalla työntekijän työaikaa - siis työvuoron aikana varsinaiseen työntekoon käytettyä aikaa, palkallisia taukoja ja ruokatuntia - ei seurata ja valvota mitenkään. Lorvimisesta maksetaan palkkaa ja tupakkatauot tähän päälle.

    • Lorvihoitaja

      Olikin taas tänään leppoinen työpäivä terveyskeskuksen vuodeosastolla, etenkin kun tupa ei ollut täynnä.
      Kaikki potilaat saatiin ylös aamupalalle, paitsi vaikeasti dementoitunut nainen, joka raapi, potki, löi jne meitä.
      Kaksi potilasta saatiin aamulla taksin kyytiin kohti omia menojaan,
      Kolmella potilaalla omaiset käymässä omine pyyntöineen, check.
      Saattohoitopotilas oksenti, taas vuoteen täyteen oksennusta, check.
      Dementoitunut potilas keksi vuorata sänkynsä ulosteella, check.
      Exituksen jälkeinen puhelu omaiselle tehty, chec.
      Onneksi vain yksi laveripesu meidän modulissa, check.
      3xRR, 1x lämpö, 2x paino, 1x SpO2, 2x haavanhoito, 3x comprilaanit, check.
      Jäi tekemättä kunnollinen lopputeksti tehpaan siirtyvältä potilaalta.
      Jäi tekemättä yksi hoitosuunnitelma, ehkä seuraavassa yössä.
      Jäi pitämättä lounastauko, check.
      Odotan nyt töissä levänneenä huomista, milloin osasto on ehkä täynnä, ettei tarvitse lorvia turhaan työpaikalla. Ehkä alan polttamaankin, että saa ajan kulumaan...

    • Olinsielläminäkin

      Oi voi, mitä luuloja sivullisilla on sairaanhoitajien työskentelystä. Opiskelkaa ja menkää kokeilemaan, niin teillä on omakohtainen kokemus työn vaativuudesta ja kiireestä. Eikä joidenkin omaisten ja arvostelijoiden päällepainaminen ainakaan helpota työtä eikä edesauta potilaan hyvinvointia. Suurin osa hoitajista varmaan tekee työtään parhaan taitonsa mukaan ja tunnollisuudella. Hyvä että joku vielä jaksaa, koska voi tulla vastaan aika, ettei meitä todellakaan kukaan hoida.
      Arvostakaa tärkeän työn tekijöitä, niin voitte tulla autetuksi itsekin hädän ja sairauden kohdatessa.

    • Senna23

      Olet opiskelija ja satunnainen keikkatyöntekijä. Aloitustasi on hankalaa ottaa vakavasti. Tottakai näkökulma voi sinulla olla eri, kun et joudu ottamaan vastuuta vielä laajoista kokonaisuuksista. Laitappa tämä keskustelu talteen ja tule kommentoimaan fiiliksesi kun täysipäiväistä työntekoa on alla vaikkapa 2vuotta.

    • Anonyymi

      Meil on tupakkapaikka ulkona sen verran kaukana, et siinä menee melko kaua sin ja takas, ja sihe kuuluu kaik pukeutumiset, kahvin valmistuksen odottelu, ja täytyy edetä hitaast ku on se kahvi mukana.

      Tupakkaan kuuluu myös hoidon optimoinnin palaverit samal, et me (sh) tehdään aivotöit samal, jota ilman ei hommat suju selkeest.

      Se kiire tulee siit, et jää vähemmän aikaa tehdä töit ku käy tunnin välein tupakal. Ollaan yritetty saada lisää hoitajii, mut hoitajamitotus on sen estäny, jota enempää ei saa ol hoitajii tupakal, kuten ei saa ol lääkäreit.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe