Paljonko maksaa espada kilo

Kokki_Ykkönen

Paljonko maksaa espada kilo kauppahallissa. Voiko sitä ostaa sieltä palan vai täyttyä ostaa koko kala. Onko espadaa myynnissä tavallisissa ruokakaupoissa tuoreena ja mihin hintaan.

Miten noin yleensäkin on ruokakaupoista saatavana tuoretta kalaa.

14

3069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalakokki

      Kun googlaa espada food, vain harva annoksista näyttää todella mehukkailta. Etupäässä kala näytetään valmisteltavan öljyssä friteeraamalla ja lisäksi jossakin kuorutuksessa. Ei taida kalan oma maku enää maistua ollenkaan. Eikö kastikkeet kuulu Madeiralaiseen keittiöön?
      Ajattelin itse valmistaa espadasta ruoan voissa paistamalla ja siihen kunnon bearnaisekastikkeen. Googlen annoksissa ei näy tilliä, onko tilliä saatavissa kaupoista?

      Mutta alkuperäinen kysymykseni oli tuo espadan saatavuus pienemmissä erissä ja mihin hintaan?

      • Eisoossia

        Madeiralaisissa ruoka-annoksissa ei ole tyypillisesti kastikkeita.
        Joskus kuivahkon lihan kanssa sitä kaipaisi ja tonnikalapihvin.


    • Mustahuotrakala

      Kyllä sitä on ruokakaupoissakin myytävänä, kun kaupassa on vain laajempi kalatiski.
      Kauppahallin kalahalli on käsittääkseni enemmänkin tukku, eli myy ravintoloille kalaa jne.

    • voissa_paistettu

      Lidon Porto Maren korttelin supermarketissa kokonainen kala 7.90 kilo ja nyljetty ja paloiteltu 19.90 kilo.
      Huomenna testaan, miltä maistuu itsepaistettu.

    • espada_kalapuikko

      Noniin testattu on ja kun on tottunut suomalaisiin ahveniin, muikkuihin ja siikoihin, niin aika mitättömän makuinen tuo espada on.
      Lähinnä se on turskan makuinen eli ei maistu oikein miltään, joten ylimääräisillä härpäkkeillä esim.
      banaanilla siis yritetään saada siihen makua.
      Huomenna kokeillaan jotain toista, valikoimaa kyllä riittää...

      • Jääpedillä

        Mutta parasta on ettei siinä ole ruotoja, ainakaan ravintola-annoksissa.
        Itse ne voi sietää näitä kotimaisia "piikkisimppuja" kuten ahventa.

        Toisaalta monessa ravintolassa on laajempi kalavalikoima ja voi halutessaan valita kalansa itse.


      • ts18056
        Jääpedillä kirjoitti:

        Mutta parasta on ettei siinä ole ruotoja, ainakaan ravintola-annoksissa.
        Itse ne voi sietää näitä kotimaisia "piikkisimppuja" kuten ahventa.

        Toisaalta monessa ravintolassa on laajempi kalavalikoima ja voi halutessaan valita kalansa itse.

        No joo, jos ahventa pitää piikkisenä ja vaikeasti syötävänä, lienee parasta pysytellä kalapuikoissa ;-)


      • Kotitarvekalastaja
        Jääpedillä kirjoitti:

        Mutta parasta on ettei siinä ole ruotoja, ainakaan ravintola-annoksissa.
        Itse ne voi sietää näitä kotimaisia "piikkisimppuja" kuten ahventa.

        Toisaalta monessa ravintolassa on laajempi kalavalikoima ja voi halutessaan valita kalansa itse.

        "Itse ne voi sietää näitä kotimaisia "piikkisimppuja" kuten ahventa."

        Ahvenen, siian, kuhan ja hauen saa perattua ruodottomaksi kun vähän harjoittelee.


      • Kaikkeaskeidaa
        Kotitarvekalastaja kirjoitti:

        "Itse ne voi sietää näitä kotimaisia "piikkisimppuja" kuten ahventa."

        Ahvenen, siian, kuhan ja hauen saa perattua ruodottomaksi kun vähän harjoittelee.

        Edelleen en siedä niitä.
        Kumma kun ravintolassakin saa ruotoja niistä kurkkuunsa.
        Siika kelpaa savustettuna kerran vuodessa.


    • Kalanpyytäjä

      Minusta Espada oli aivan hyvän makuista. Kauppahallissa hinta oli maaliskuun lopulla muistaakseni 4,90 kilo kokonaisena.

      En muista ruotoja saaneeni ravitsemusliikkeissä.

    • Tahtookunnonruokaa

      Täytyy sanoa eilen illalla espadaa syöneenä, etten toista kertaa maksa tuosta mauttomasta kalasta 15 euroa, ei ole sen arvoista. Enkä sen puolesta siitä lihavartaasta 20 euroa. Parasta ravintolaruokaa on ollut kalakeitto, siinä ei ollut iänikuisia ranskanpoppuja, jota joka annokseen tuputetaan.
      Mehukkaan ruoan saaminen kohtuuhintaan tuntuu täällä olevan mahdotonta. Paellat ja pastat toimii, mutta niitä tarjotaan harvassa.
      Parhaimman makuista ruokaa olemme saaneet yhdessä kauppakeskuksessa, jossa oli buffa ja hyviä salaatteja ja paikallisia ruokia, siellä käymme toistekin.

      • Soppaa

        Kalakeitto kunnon ruokaa..., makunsa kullakin.
        Tomaattisipulikeitto valkosipulileivän kera on hyvä alkuruuaksi.


    • Keväälläfunchaliin

      Onko kellään tietoa, voiko tuota espada kalaa löytyä myös säilykkeenä, eli siis purkissa? Olisi mukava tuoda tuttavalle tuliaisena.

    • Tehdäänsitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe