Miksi kuntouttavaa työtoimintaa sanotaan ilmaistyöksi/orjatyöksi. Minun laskuopin mukaan "tuntipalkaksi" tulee noin 8,73 € (32,40-20 % = 25,92 9,00 = 34,92 : 4 = 8,73)
Esim. 2015 toimisto- ja laitossiivoojien keskituntipalkka oli 10,14 €.
No mynnettäköön että eläkettä ei kerry mutta lomaa saa milloin haluaa, tosin palkatonta.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001888406.html
8,73 euroa tunti
7
70
Vastaukset
- nuulipyöreenä
Selitäppä toi laskukaavasi... taidat olla diplomi-insinööri kun en ymmärä ; )
- kkkoomus
Tässä linkissä tärkeetä tietoa kuntouttavasta työtoiminnasta: http://www.iltalehti.fi/tyoelama/201704112200097548_tb.shtml
- 227
Kovin tarkoitushakuista että kun puhutaan kuntouttavasta työtoiminnasta niin aina vedetään esille vain tuo iltalehden juttu kun niitä on muitakin, esim tuo. Eli ei mitään "pupuleikkejä" ja haastateltavat kokevat toiminnan erittäin hyödylliseksi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005407957.html
- joooopajoooo
No onneksi olen töissä mutta vaikka en olisi niin en koskaan mitään pupuleikkejä leikkisi ja antaisi pusuja vieraalle :D Ei ne siihen pysyisi mua pakottamaan vaikka niin ehkä luulisivat. Jos ei muu auttaisi niin lähtisin pois kuntouttavasta ja yks hailee mulle mitkä olisivat sanktiot.
No oikeesti en edes menisi muhinkään kuntouttavaan ilmaistyöhön. Se on ilmaistyötä tai pelleilyä vaikka aloittaja laskisi millä laskukaavoilla tahansa. Ei saa palkkaa minkä maksaisi työnantaja. Tukia turha yrittää kääntää palkaksi koska ne ei ole palkkaa eikä muutu palkaksi vaikka kuinka yrittäisitte kääntää.
Kuten sanoin niin olen onneksi itse töissä tosin osa-aikatöissä mutta kuitenkin saan palkkaa ja eläketä kertyy silti mua ottaa päähän tuolainen työtömien kustannuksella pelleily jossain kuntouttavissa pelleilyissä.
Olen ollut työtön itsekkin ja tiedä miten vaikeaa on saada töitä. vaikka kuinka hakee soittamalla, kirjoittamalla hakemuksia tai käymällä paikan päälllä. Ne jotka eivät työttöminä ole olleet voivat olla hiljaa koska ei ole sitä kokeneet eikä näin ollen kykene käsittämään miten vaikeaa se voi olla.
Tänä päivänä melkein kuka tahansa voi joutua työttmäksi että se voi joillekkin pillka osua omaan nilkkaan mutta ne jotka eivät elä todellisuudessa niin eivät tuotakaan asiaa voi tietenkään ymmärtää. - 227
Työmarkkinatuen korotusosa huomioiden (4.74€/pv/200 päivän ajan) tunti"palkka" on 9,92 €.
Eli saman verran kuin erittäin pienipalkkaisella töissä käyvällä. Ei paha.- laskuoppit
huom päiväpalkka 9.92e ei tunti
- 227
Kaavani on seuraavalainen; Työmarkkinatuki on 20 % ennakonpidätyksen jälkeen 25,92 euroa päivässä (32,40 x 0,20 =6,48 --> 32,40 - 6,48 = 25,92), korotusosa on 20 % ennakonpidätyksen jälkeen 3,79 euroa päivässä (4,74 x 0,20 = 0,95 --> 4,74 - 0,95 = 3,79) ja toimintaraha on 9,00 euroa päivässä. Tuo tekee yhteensä 38,71 euroa päivässä (25,92 3,79 9,00). Jos kuntouttavassa on neljä tuntia päivässä niin 38,71 kun jaetaan neljällä tulee tunti"palkaksi" 9,68. (9,92 jos korotusosasta ei mene ennakonpidätystä)
Ja tuo 9,68 on vielä nettotunti"palkka". Tuo edellämainittu toimisto- ja laitossiivoojien 10,14 on ilmeisesti bruttona eli käteen jää vähemmän. Ja töissäkäyvä maksaa matkakulut itse kun kuntouttavassa oleva ei (ainakin jos saa toimeentulotukea).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2705357- 664644
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234325Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest463754- 513750
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363677SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo763048- 352971
Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv532888Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202626