Miten omasishoitoa olisi kehitettävä?

ehkäjokulukee

Miten teidän mielestä omaishoitoa olisi kehitettävä omaishoitajan hyvinvoinnin takaamiseksi?

34

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TT22

      Omaishoidon tuki/palkka samalle tasolle kuin muullakin hoitohenkilökunnalla on.
      Onko oikein että omaishoitaja joutuu tekemään 24 tuntista työpäivää 0.30€-0.50€ tuntipalkalla?

      Vapaapäivät ilmaisiksi, miksi niistäkin omaishoitaj joutuu maksamaan, kuka muu maksaa siit että on lomalla?

      Lääkäreitten ja muun hoitohenkilökunnan asenteen muutos.

      Omaishoitajien liitto oikeisiin töihin, perskärpäsinä pörisevät omaishoitajia röyhkeästi hyväksikäyttävät turhakkeet, vertaistuki mitä se on irvokas vitsi.

      Väkivalta mitä omaishoitaja päivittäin joutuu kokemaan, väkivaltaiselle hoidettavalle on heti löydyttävä laitospaikka, oli väkivalta fyysistä tai henkistä.

      Nyt ei ehdi muuta kirjoittaa, ilta ja yötyöt odottaa.

      • TKSX

        Hoidettavalle, joka asuu omaishoitajan omistamassa asunnossa pitää saada "asumislisä" omaishoidontukeen. Ei kenenkään asunnossa saa asua ilmaiseksi. Yksityiset hoitolaitoksetkin perivät vuokran huoneesta, johon mahtuu sänky ja pöytä.

        Omaishoitajalle kuukausittain loma, joka myös pidetään, tahtoi hoidettava sitä tai ei. Omaishoitajan terveys ja jaksaminen on pääasia, ei niin kuin nyt, että hoidettava on etusijalla.

        Iltapalan ja lääkityksen jakoon.


      • Toivoaonyhä

        Omaishoitajuudessa käytetään häikäilemättä omaista hyväksi. Vedotaan tunteisiin sopimusta tehdessä. Avustajana oleminen parempi ratkaisu; ei toki paras, mutta tällä hetkellä parempi.


      • toivo.mennyt

        Tuo on totta.
        Lisäksi "rivien välistä" annetaan puolisohoitajan ymmärtää, että hän on velvollinen hoitamaan kun on naimisissa hoidettavan kanssa. Mutta näin ei ole.

        Mutta kuka maksaa avustajalle palkan, jos hoidettavalla on kaikki ulosotossa ja maksuvaikeudet, jotka alkaneet ennen hoitosuhdetta?


      • kiitos.tuli.loppu
        TKSX kirjoitti:

        Hoidettavalle, joka asuu omaishoitajan omistamassa asunnossa pitää saada "asumislisä" omaishoidontukeen. Ei kenenkään asunnossa saa asua ilmaiseksi. Yksityiset hoitolaitoksetkin perivät vuokran huoneesta, johon mahtuu sänky ja pöytä.

        Omaishoitajalle kuukausittain loma, joka myös pidetään, tahtoi hoidettava sitä tai ei. Omaishoitajan terveys ja jaksaminen on pääasia, ei niin kuin nyt, että hoidettava on etusijalla.

        Iltapalan ja lääkityksen jakoon.

        Meillä on jo ovella vastassa hoitolaitoksen haju. Kun saan hoidettavan laitokseen kuluttelemaan aikaansa, joudun tekemään muutaman kymppitonnin remontin hänen jäljiltään.

        Kun ulko-ovesta astun sisään, tuntuu etten ole tullut kotiini. Olen tullut paikkaan, jossa teen työtä ja siivoan ja puunaan. Taloni, ei enään ole se koti jossa saisin rentoutua ja olla sekä viettää vapaa-aikaani.

        Nyt tuntuu, että omaishoitoni olisi tullut määränpäähän. Vanhuspalvelun kotikäynti on huomenna ja aion sanoa, että tämä oli osaltani tässä.
        Minulla on elämää vielä jäljellä, enkä halua viettää sitä vankina, paikassa jossa asun. Hoitamalla puolisoa jonka ilkeys kukoistaa ja henkinen väkivalta on jokapäiväistä. Tunteita ei enään ole, ne ovat kuolleet jo ennen hoitosuhteen alkua. Minua käytettiin yhteiskunnan kautta hyväksi. Katsottiin, miten puolisona minulla on velvollisuus hoitaa.
        10 v. tässä on mennyt. Jos hoidettava ei lähde talostani, minä lähden. Jääkööt yksin sillä kun irtisanon sopimukseni, hän on kunnan vastuulla.


      • loma-avustaja
        toivo.mennyt kirjoitti:

        Tuo on totta.
        Lisäksi "rivien välistä" annetaan puolisohoitajan ymmärtää, että hän on velvollinen hoitamaan kun on naimisissa hoidettavan kanssa. Mutta näin ei ole.

        Mutta kuka maksaa avustajalle palkan, jos hoidettavalla on kaikki ulosotossa ja maksuvaikeudet, jotka alkaneet ennen hoitosuhdetta?

        Henkilökohtaisen avustajan palkan maksaa sos.toimi. Samoin eläke- ym. maksut maksetaan verovaroista, ei avustettava mitään maksa. Päätöksen avustajan palkkaamisesta tekee sostt t. muu sellainen vanhusten/vammaisten hoidosta päättävä viranhaltija.


      • rajakaikessa
        kiitos.tuli.loppu kirjoitti:

        Meillä on jo ovella vastassa hoitolaitoksen haju. Kun saan hoidettavan laitokseen kuluttelemaan aikaansa, joudun tekemään muutaman kymppitonnin remontin hänen jäljiltään.

        Kun ulko-ovesta astun sisään, tuntuu etten ole tullut kotiini. Olen tullut paikkaan, jossa teen työtä ja siivoan ja puunaan. Taloni, ei enään ole se koti jossa saisin rentoutua ja olla sekä viettää vapaa-aikaani.

        Nyt tuntuu, että omaishoitoni olisi tullut määränpäähän. Vanhuspalvelun kotikäynti on huomenna ja aion sanoa, että tämä oli osaltani tässä.
        Minulla on elämää vielä jäljellä, enkä halua viettää sitä vankina, paikassa jossa asun. Hoitamalla puolisoa jonka ilkeys kukoistaa ja henkinen väkivalta on jokapäiväistä. Tunteita ei enään ole, ne ovat kuolleet jo ennen hoitosuhteen alkua. Minua käytettiin yhteiskunnan kautta hyväksi. Katsottiin, miten puolisona minulla on velvollisuus hoitaa.
        10 v. tässä on mennyt. Jos hoidettava ei lähde talostani, minä lähden. Jääkööt yksin sillä kun irtisanon sopimukseni, hän on kunnan vastuulla.

        Tee ratkaisusi nopeasti, älä viivyttele yhtään.
        Ihmisarvoinen elämä kuuluu sinullekin yhtä hyvin kuin kenelle muulle tahansa.


      • puolisohoitaja1

        Silloin kun omaishoitaja haluaa irti omaishoidosta, etenkin puoliso-omaishoidosta hän tarvitsisi paljon apua yhteiskunnalta. Kun avioliitto muuttuu hoitosuhteeksi pitäisi myös heidän yhteisten lasten tiedostaa asia, eikä painostaa puolisoa hoitajaksi.
        Yhteiskunnan pitäisi auttaa puolisohoitajaa käytännön asioissa, että hoidettavalle järjestettäisiin hoitopaikka.
        Itse ottaisin eron, mutta en uskalla. Hoidettavani on avohoidon mielenterveyspotilas. Mitään apua en ole yhteiskunnan palveluista saanut, vaikka olen ottanut asiaa esille. Hoidettava vääristynyt mielikuva hoitosuhteesta. Hänen mielestään olen velvollinen hoitamaan hänet hautaan.
        Itse en vain tiedä kestänkö tätä velvollisuuttani loppuelämääni.
        Pyysin apua, että lääkäri kirjoittaisi lähetteen hoidettavalle psygiatriseen hoitoon ja kerroin tilanteen. Lääkäri käski tilata ajan avioliittoneuvolaan. Hän ei halunnut ymmärtää, että kyse ei ole avioliitosta vaan omaishoitajuudesta ja hoitosuhteesta.


      • soilikki1

        Ei tässä rukoukset ja papit taida paljon auttaa kun toinen on sekasin ku seinäkello.Tuskin aviolitto neuvojakaan.Nyt otat itseäsi niskasta kiinni jamenet peilin eteen,sanot kuvallesi että sinullakin on oikeus ihmismäiseen elämään.Seuraava vaihe on avioero vaikka se näin sanottuna aika kornilta tuntuukin .Silloin hän eiole enää sinun vastuulla vaanmuiden tahojen.Näen joka kerran punaista kun näitä luen ,ihmiseltä viedääihmisarvoinen elämä.Meidän pitää jonkin satasen edestä tehdä työ johon laitoksessa tarvitaa kolme ihmistä päivässä.Ehkä teemme sitä rakkaudesta mutta ei rakkaus tuo leipää pöytään eikä auta kun uupumuksesta seinät kaatuu päälle ja kattokin romahtaa.Jaksamista näissä vaikeissa päätöksissä,sillä sinun on ne tehtävä kukaan ei tee niitä puolestasi.


    • erästäällä999

      Toivoisin hengellistä hoitoa ja lohtua. Kirjoitan ja olen soittanut papille.Tehkää muutkin niin.

      Teen tätä työtä ihan mielelläni.Usko antaa voimia ja lohtua.

    • laittakaaeteenpäin
      • sanattomaksi.vetää

        https://omaishoitajat.fi/ajankohtaista/
        Katsokaa itse, miten tämäkin kansalaisaloite on huomioitu.
        Huomioitu on "kansalaisaloite takuutulista perusturavan parantamiseksi".kansalaisaloite, mutta ei tätä omaishoitoon liittyvää "omaishoidontuki kaikille oikeudeksi"-aloitetta.
        Onkohan ne edes tietoisia, että kyseinen kansalaisaloite on tehty?


    • Älkääruvetko

      Kerrottava julkisuuteen totuuksia omaishoitajuudesta, siitä miten omaishoitajan on yksinään pärjättävä hoidettavan kans, yhteiskunnalta ei muuta apua heru kuin nk.arvostusta. Omaishoitajuudesta kunnon korvaus, sama raha kuin sairaanhoitajilla, sillä sairaanhoitoahan se on ja sitä tehdään 24/7 joka päivä. Lakisääteiset vapaapäivät pitäis olla ilmaisia ja päiviä vois olla parikin enemmän. Eikä avunsaanti pitäis olla kortilla. Jos omaishoitaja pyytää apuja, niin silloin pitäis palveluohjauspuolelta löytyä joku joka oikeasti, siis OIKEASTI kuuntelee omaishoitajaa, eikä suhtaudu omaishoitajaan alentuvasti, dissaa hänen avuntarpeensa. Julkisuudessa pitäis varoittaa ihmisiä rupeamasta omaishoitajiksi, se on sama kuin pistäis päänsä vapaaehtoisesti löysään silmukkaan. Onneks nuoremmat henkilöt eivät enää rupea omaishoitajiksi, kuka nyt omasta elämästään haluais luopua. Omaishoitajana sulla ei ole omaa elämää, hyvässä lykyssä ei muuta seuraa kuin se hoidettava, joka saattaa olla sua kohtaan äkäinen ja aggressiivinen ja voit jopa joutua luopumaan yölevostakin hoidettavan takia ja lopulta susta itsestäsi tulee raakki eli terveys on mennyt, kun et ole voinut levätä kunnolla. Joten miettikää helvetin tarkkaan ja pitkään, jos aiotte ruveta omaishoitajiksi. Jatkossa voi mennä siihenkin ettei mitään omaishoitajan tukea makseta ihan vaan säästösyistä. Kun väsytte omaishoitajuudessa, niin lyökää nyrkkiä pöytään ja heittäkää hanskat tiskiin ja ilmoittakaa, ett nyt se on loppu, silloin hoidettavalle on pakko löytyä hoitopaikka. Ei yhteiskunta voi omaishoitajaa sentään tapattaa raskaassa hoitotyössä vaikka haluaisivatkin. Onneks itselläni oli mahdollisuus saada apuja muuta kautta kuin palveluohjauspuolelta, sieltä ei ole kertaakaan kuunneltu, kun pyysin apuja vaikeluontoisen hoidettavan kans pärjäämiseen. Yks palveluohjaaja apua pyytäessäni ehdotti arviointikäynnillään, ett mun pitäis käydä omaishoitajien tapaamisissa, kun pitää ajatella elämää omaa elämää omaishoitajuuden jälkeen ja sama tytteli ehdotti, ett ostaisin itse tarvittavat avut kotia...just joo, millä rahoilla,kun hoidettavalla ei ikinä mitään säästöjä ollut ja itsekään en varakas ole. Tuo tytteli ei ymmärtänyt etten mä voinut hoidettavaa iltaisin yksin jättää, ett olisin mennyt omaishoitajien tapaamisiin ja kuka olis hoidettavalle ruuan laittanut silloin...pyhä henkikö vai? Nyt onneks tosiaan olen muuta kautta kotihoidon saanut ja on jo hoitopaikka haussa hoidettavalle, ehkä jonkin ajan päästä voin saada oman elämän takaisin ja pystyn huolehtimaan itsestäni, se on jäänyt sivuosaan näinä vuosina. Mutt pitkä on tie vielä ennenkuin vapaus koittaa, jospa kuitenkin hengissä selviäisin tästä maanpäällisestä helvetistä.

      • Samakirjoittaja

        Anteeks tuo tekstini. Olen joutunut taas vahtimaan muistisairaan perään, kun hän kuvittelee olevansa menossa jonnekin ja on penkonut kaappeja vaatteita etsiessään. Meinaa pikkusen väsy olla, ei millään jaksais toisen perään katsoa, ett mitä älytöntä keksii seuraavaksi tehdä..huoh. Onneks hän menee muutaman päivän päästä taas vuorohoitoon, ett saan huilata. Huonompi homma on, ett hän sitten soittelee sieltä ja kyselee kotiintulosta. Eli ei viihdy kotonaan ja ei viihdy toisessakaan paikassa. Lääkkeetkään ei oikein tuohon levottomuuteen tepsi, hän ei terveenäkään oikein kotona viihtyvä ollut. Hoidettava oleva on toinen mun vanhemmista. Toisen myös hoidin, hänelläkin oli muistisairaus ja hoitajana olo vuosia on jo takana seitsemisen vuotta eli ei ihme, jos väsy painaa ja mieli on maassa. Ja kun ei muuta seuraa ole kuin tuo levoton muistisairas, niin ei ihme, jos piuhat räpsyy. Toivotan kaikille omaisiaan hoitaville voimia ja jaksamisia ja toivottavasti teillä olis ystäviä, läheisiä, jotka tukis teitä jaksamisessa ja toivottavasti olette saanneet apua raskaassa arjessa pärjäämisessä. Me tehdään tärkeää työtä ja voidaan sanoa, ett ollaan säästetty helvetisti yhteiskunnan varoja, jopa miljoonia, hoitamalla läheisiämme pienellä korvauksella ja osa jopa ilman korvausta. Yhteiskunta ei meitä arvosta, mutt me arvostamme toisiamme.


      • Omahoits
        Samakirjoittaja kirjoitti:

        Anteeks tuo tekstini. Olen joutunut taas vahtimaan muistisairaan perään, kun hän kuvittelee olevansa menossa jonnekin ja on penkonut kaappeja vaatteita etsiessään. Meinaa pikkusen väsy olla, ei millään jaksais toisen perään katsoa, ett mitä älytöntä keksii seuraavaksi tehdä..huoh. Onneks hän menee muutaman päivän päästä taas vuorohoitoon, ett saan huilata. Huonompi homma on, ett hän sitten soittelee sieltä ja kyselee kotiintulosta. Eli ei viihdy kotonaan ja ei viihdy toisessakaan paikassa. Lääkkeetkään ei oikein tuohon levottomuuteen tepsi, hän ei terveenäkään oikein kotona viihtyvä ollut. Hoidettava oleva on toinen mun vanhemmista. Toisen myös hoidin, hänelläkin oli muistisairaus ja hoitajana olo vuosia on jo takana seitsemisen vuotta eli ei ihme, jos väsy painaa ja mieli on maassa. Ja kun ei muuta seuraa ole kuin tuo levoton muistisairas, niin ei ihme, jos piuhat räpsyy. Toivotan kaikille omaisiaan hoitaville voimia ja jaksamisia ja toivottavasti teillä olis ystäviä, läheisiä, jotka tukis teitä jaksamisessa ja toivottavasti olette saanneet apua raskaassa arjessa pärjäämisessä. Me tehdään tärkeää työtä ja voidaan sanoa, ett ollaan säästetty helvetisti yhteiskunnan varoja, jopa miljoonia, hoitamalla läheisiämme pienellä korvauksella ja osa jopa ilman korvausta. Yhteiskunta ei meitä arvosta, mutt me arvostamme toisiamme.

        Ei sun tarvitse anteeksi pyydellä yhtää mitään.
        Hyvää tekee kun saa purkaa tuntojaan sanoja säästelemättä.

        Ei meitä kukaan arvosta eikä mitään meidän työstä ymmärrä muut me itse.

        Viides vuosi menossa aivoinfarktin runteleman omaishoitajana.
        Päivääkään en ole vielä vapaata saanut pitää.
        Hoidettavan pelkotilojen vuoksi uloskin pääsy on vaikeaa.


      • om.hoit2

        Tuo kahvila onkin niille palveluohjaajille ja muille tantoille tärkeä paikka. Siellä on hieno pitää kaunopuheita ja leikkiä asiantuntijaa. Kahviloita tyrkytetään joka puolella suomea niinkuin sieltä nyt jotain apua meille tulisi. Eiköhän me olla täällä saatu vertaistukea kylliksemme ja todenneet, että me kaikki painimme samassa paskassa.
        Komeasti varmaan ovat nämä järjestöjen tädit näillä omaishoitomessuilla esillä. Monikohan heistä oikeasti on ollut omaishoitaja. Esimerkiksi dementoituneen tai muun muistisairaan? Olisi kiva tietää.
        Ja nuo naurettavat facebook-ryhmät. Mitä järjellistä asiaa niissä on? Samaa omaishoidon ihanuuden hehkutusta kuin muuallakin järjestön toiminnassa.

        Olisipa meillä edes lakko-oikeus kuten muilla työntekijöillä.


    • Häppeninkiä

      Omaishoitajien liitto ja järjestöt kentälle tutustumaan omaishoitajien arkitodellisuuteen.

      Mitä tuollaisella liitolla ja järjestöillä on virkaa koska henkilökunta on pihalla kuin lumiukot omaishoitajien arkitodellisuudesta.
      Puuhastellaa joutavien toisarvoisten asioitten kanssa, esiinnytään kuin suuretkin asiantuntijat vaikka eivät arjesta mitään tiedä.
      Vertaistukea tuputetaan mistä ei ole mitään hyötyä, silläkö vaikea väkivaltainen hoidettava käytöstään muuttaa kun joku höpisee joutavia jossain kahvilassa.

      Toivottavasti liittoon valitaan uusi toiminnanjohtaja jota kiinnostaa muukin kuin oman uraputken pönkitys ja shampanjajuhlat.

      • Ei_ne_auta

        Eipä tuo liitto tai järjestöt pysty vaikuttamaan oikeasti mihinkään. Ei heillä ole sellasta valtaa, lähinnä nuo perustettu ajankuluksi niille omaishoitajille, joilla on vara ostaa itse apuja kotiin eli he itse eivät ole jatkuvasti sidottu olemaan kotona. Muistisairaan omaishoitaja ei kyllä pysty paljon mihinkään kotoa lähtemään, kun hoidettavan sairaus etenee, hyvä kun pystyy edes öitä nukkumaan tai käymään edes lähikaupassa mutkan. Mutt kai noista yhdistyksistä on joillekin iloa, joten suotakoon se heille. Mutt mitään konkreettista apua noista ei kannata pyytää tai kysellä. Palveluohjauspuoli on se taho mistä sitä apua pitäis saada, kun omaishoitajuussopimuskin heidän kanssaan tehdään. Tai yrittää kysellä apua omasta hyvinvointikeskuksesta tai terveyskeskuksesta, niiltä saa ehkä enemmän apua kuin noista yhdistyksistä.


      • turhapyytääapua
        Ei_ne_auta kirjoitti:

        Eipä tuo liitto tai järjestöt pysty vaikuttamaan oikeasti mihinkään. Ei heillä ole sellasta valtaa, lähinnä nuo perustettu ajankuluksi niille omaishoitajille, joilla on vara ostaa itse apuja kotiin eli he itse eivät ole jatkuvasti sidottu olemaan kotona. Muistisairaan omaishoitaja ei kyllä pysty paljon mihinkään kotoa lähtemään, kun hoidettavan sairaus etenee, hyvä kun pystyy edes öitä nukkumaan tai käymään edes lähikaupassa mutkan. Mutt kai noista yhdistyksistä on joillekin iloa, joten suotakoon se heille. Mutt mitään konkreettista apua noista ei kannata pyytää tai kysellä. Palveluohjauspuoli on se taho mistä sitä apua pitäis saada, kun omaishoitajuussopimuskin heidän kanssaan tehdään. Tai yrittää kysellä apua omasta hyvinvointikeskuksesta tai terveyskeskuksesta, niiltä saa ehkä enemmän apua kuin noista yhdistyksistä.

        Kokemuksesta voin kertoa että olet sen jälkeen aivan yksin hoidettavasi kanssa kun saavat sopimuksen allekirjoitettuna takaisin.
        Ei tuolta palvelunohjauspuolelta tai terveyskeskuksesta mitään apua saa saa kun sitä sieltä pyytää. Olllaanhan sillä kovinkin osaaottavia kun huoliasi kerrot, mutta siihen se sitten jääkin. Pompotetaan vain henkilöltä henkilölle. Sitten kuin aikansa pompottavat olet aloituspisteessä.


    • ihmetelläänyhdessä

      Onko niin että nämä omaishoitajien liitto ja järjestöt on vaan joidenkin keksimä keino hankkia itselleen palkka ja muita etuja.
      Pidetään liitto ja järjestöt hengissä, saavat avustuksina ja lahjoituksina isot summat joka vuosi, mitään hyötyä näistä järjestöistä ja liitosta meille ei ole.

      Mihinkään omaishoitajien ongelmiin ei oteta kiinni eikä kantaa.
      Miksi liitto mainostaa itseään omaishoitajien etujen ajajana?

    • maaliskuunyö8

      Pahimpia ovat kotisairaanhoitajat.Arvostelevat kun aamulla on väsynyt kun on yön valvonut.Sitten pitäisi kaikki työt hoitaa.He haluavat päästä helpolla, kaikessa.Käyvät niin "ihanasti" katsomassa 2 kertaa päivässä.Jos asiat eivät ole niinkuin he haluavat niin kyllä kuulee valituksen.

      Entäs perheen muiden jäsenten tuki? Suuressa pöyhkeydessään mielenkiintoa ei ole,Antavat omaishoitajien tehdä työt, pääasia että poissa omista silmistä.Ehkä kerran vuodessa käyvät tarkastamassa onko piirongin alla toissavuotinen villakoira.Siitäkin pitää tehdä valitus.

      Omasta kodista on tullut "rautatieasema" jossa käyvät täysin vieraat ihmiset joiden asenne on jo negatiivinen. Ihmeellistä, vaikka kotirauha on laissakin määrätty.

      Nämä ihanat kotisairaanhoitajat käyvät lomalla Kanarialla, ajelevat hienoilla uusilla autoilla.Heidän asiansa eivät ole todellakaan kunnossa.Kaikki maallinen on katoavaista,todellakin.

      Eniten toivoisin omaa rauhaa ja kun se olisi voisi kehittää toimintaansa oikeaan suuntaan.

      Semmoista täältä, klo on 01:20.

    • maantieto21

      Kaukana maailmasta moni omaishoitaja tuntee olevansa.Asiaan pitää suhtautua oikein.

      Minulle ainakin kotona oleminen on avannut oman elämänsä tarkastelun aivan uudessa valossa.Huomaa sen mistä tuonne "maailmaan" on lähtenyt.Ei siellä mitään ollut, se kuuluisa maailman turhuus vaan.

      Itseään oppii ymmärtämään paremmin kun kelaa asioita taaksepäin.

      Samoin on jäänyt aikaa oppimiselle.Historia ja maantieto olivat jo lukiossa kiinnostavia.Kaikissa maissa, yhteensä 195 erään näkemyksen mukaan kun käy niin tietää paljon enemmän.

    • herätkääjo

      Nyt vähän ihmetyttää tämä omaishoitaja-henkilökohtainen avustaja asia. Kävin allekirjoittamassa omaishoitajien kansalaisaloitteen ja sieltä löytyi myös "Henkilökohtaisena avustajana toimivan omaisen palkkaan maksettavat lisät. Lakimuutos".
      Miksi meille ei makseta ylityökorvauksia, viikonloppulisiä ym?
      Henkilökohtainen avustaja tekee samaa työtä kuin mekin, tosin kunnollisella tuntipalkalla.
      Eräskin tuttu, joka on henkilökohtainen avustaja saa 10-11 e/h seuraneitinä olemisesta ja hänelle on järjestetty oma huone, jossa saa nukkua yön kun on "töissä". Kertoi, että mukavaa kun saa vain nukkua ja palkka juoksee sinäkin aikana.

      Miksi tämä Omaishoitajien liitto jo puutu tähänkin asiaan, jos kerran ajaa meidän etujamme?

      Haloo...hei...siellä norsunluutornissa. Olisiko aika tehdä jotain muutakin kun istuskella seminaareissa jauhamassa turhanpäiväisyyksiä ja edustamassa.
      Toinen kysymys kuuluu; Ketä te edustatte? Ette ainakaan meitä omaishoitajia, jotka sen työn täällä maakunnissa teemme.

      • monipettyy

        Ei ne omaishoitajien liitossa ole kiinnostuneita omaishoitajien ahdingosta tai mistään muustakaan arkipäivän oikeasta elämästä.


    • täällätaas2980

      Tähän voi sanoa vain, ei meistään kukaan ole loppujen lopuksi ole kiinnostunut.Teemme työmme ja iloiten.Ei ne päivät miksikään muutu, samanlaista kovaa työtä vaan.Onneksi saan kiitokset hoidettavaltani, se on hienointa.

      Kun kukaan ei kehitä, niin kehittää itseään!

      Miten voi vielä hoitaa asiani omaishoitajana paremmin.

      Siinä se kokonaisuudessaan.

      • omhoits

        Olet onnellinen jos saat hoidettavalta kiitosta.

        Moni meistä ei saa kuin haukut kiitokseksi hoidettavalta.


    • kiitosnäkemiin

      Ei enää mihinkään suuntaan.Nämä kehitys "systeemit" kaatuvat yksinkertaisesti vallitsevaan ympäristöön.

      Kiitos, näkemiin.

    • Omahoitsu

      Kukapa sitä kissan häntää nostaisi muut kuin kissa itse.
      https://www.facebook.com/omaishoitajaliitto/posts/1524141424371704:0
      Yhtä tyhjän kanssa, mitä hyötyä noista tyhjänlässyttäjistä meille on?

      Ei tällä liitolla mitään muuta annettavaa meille omaishoitajille ole kuin tyhjää sanahelinää.
      Millätavalla joku vertaistuki muuttaa omaishoitajan arkipäivää siedettävemmäksi kuuntelemalla jotain tyhjää sanahelinää, samat ongelmat on ja pysyy ne ei muuksi muutu.

      • pomppas

        Just joo...kuka meistä omaishoitajista pystyy irrottautumaan rutiineistaan ja hoidettavasta ja lähtemään Lappeenrantaan johonkin vertaistukiryhmän ohjaaja koulutukseen?

        Tuolla liitossa on nytkin, sellaisia henkilöitä, joiden pitäisi omasta kokemuksesta tietää mitä tämä omaishoito on. Mutta kun pääsee "virkapallille" istumaan, niin kummasti unohtuu omat kokemukset ja työn raskaus.

        Lisäksi olen aina ihmetellyt, miten omaishoitaja, joka on 24/7 hoidettavassaan kiinni, eikä voi lähteä mihinkään sadan kilometrin päähän, vertaistukiryhmään kahvittelemaan, hyötyy näistä vertaistukiryhmistä? Mitä hyötyä on omaishoitajalle jauhaa omaishoidosta toisten yhtä epätoivoisten kanssa, eikö pitäisi olla jotain muuta.

        Miksi tätä vertaistukihössötystä? Miksi ei valistusta terveydenhoitohenkilöstölle ja lääkäreille omaishoidosta, mitä se oikeasti. on?
        Oikeasti on kallista tuonne liittoon soittaminenkin, jos jotain asiaa sattuisi olemaan, jäsenmaksukin sitä luokkaa, että tuntuu rahastukselta. Ja kuitenkin tätäkin on tuettu veikkauksen varoilla.


    • Kaikestahuolimatta

      Kotitöihin apua, ainakin omktalossa asuville.
      Siivous, lumityö, puunkanto apua. Siis kunnalta/kaupungilta, jos kerran täytyy pitää kotona hoitokotia/kotisairaalaa.Apua saat,mutta maksat itse. Ei pienestä eläkkeestä ole varaa. Ja ainainen varuillaan olo vie voimat, myös henkisesti.
      Voimat uupuu, eikä jaksa ajatella muuttoa tämän kaiken keskellä.
      Pitäis saada päättäjät ns kentälle, näkisivät mitä omaishoitajan arki oikeasti on. Pesemään "vahinkoja", nostamaan ylös milloin mistäkin, kuuntelemaan hoidettavan terävää kieltä....

      • voi.meitä

        Monen takuueläkkeellä olevan eläkeläisen taloudellinen toimeentulo on todella huonoa, varsinkin jos asuu ok-talossa. lämmitys, vakuutukset, sähkö ym. kunnossapito nielee ison palan eläkkeestä. Hoidettavan eläke menee usein inttervallihoitopaikan, lääkkeiden ym. hänen omiin tarpeisiinsa. Monelle pienimmällä eläkkeellä oleville on juuri tuo pienin omaishoidontuki se jolla eletään ja hankitaan ruoka pöytään.
        Joskus täällä jossain kommentissa on väläytetty, että omaishoidontukeen pitäisi saada asumislisä tms. Se olisi hyvä idea. Varsinkin kun ajattelee miten paljon palveluasuminen ja pienkodit maksaa. Huoneesta otetaan vuokra, lisäksi maksaa ruoka ja pyykinpesu ja lääkkeetkin ostetaan omasta pussista.
        Siltikin kotona asuminen tulisi halvemmaksi.

        Omaishoitaja on se joka maksaa aina kaikesta. On tosi asia, että jos tarvitset apua ok-talossa, lumen, polttopuiden tai muun pikku kunnostuksen kanssa, aina saa omaishoitaja vinguttaa visaa.
        Todella ahtaalle vedetään omaishoitaja. Ei pelkästää työmäärän vuoksi vaan myös hoidettavan taholta.

        Olispa jokin räväkkä puoluehlö, joka lukisi tämän palstan ja veisi asiamme eteenpäin eduskuntaan.


    • newsocks

      Minä sain eilen uudet sukat! Viimeksi ostanut uusia vaatteita yli 4 vuotta sitten.

      Ehkä joku vaateavustus olisi paikallaan.Alushousut kaikki on vanhoja eikä pysy enää päälläkään.

    • Riekko55

      Vaimolla alzhaimer mmse pisteet 10, ei aika-ajoin tunnista minua, kaikin puolin autettava. Kolmeen vuoteen ei yhtään yöseutua pois kotoa. En ole saanut mitään tukea mistään. Varmaan sitten kun en saa enää vaimoa ylös vuoteesta, tulee kaikkitietävä palveluohjaaja ja tarjoaa 360euron kuukausikorvausta jotta jatkan katkeraan loppuun saakka. Omaishoitaja sopimusta en allekirjoita, se on jo tässä vaiheessa varmaa. Vaimo hoitokotiin heti kun ei enää jaksa. Olen hyvävaraisessa kaupungissa, täällä harkinnanvaraisuus tulkitaan näin.

      • Elinkautisvanki

        Eipä tämä verojen jälkeen käteen jäävä 255€/kk houkuta itselleen elinkautistuomiota hankkimaan allekirjoittamalla omaishoitosopimiksen.
        Olet viisas kun et omashoitosopimusta tee, ei tuollaisen naurettavan rahasumman vuoksi ole mitään syytä sitoa itseään.

        Omaishoitajien edut on ensimmäinen leikkauksien kohde.
        Ellei muut niin verottaja vie tuhkatkin pesästä.

        En ole itsekään ainoatakaan vapaapäivää 5 vuoteen voinut pitää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe