Milloin naimisiin?

Ollaan kuljettu yhteistä polkua jo yli 5vuotta. Seuraamme liittyi pari vuotta sitten pieni tytön tyllerö. Kihloissa ollaan oltu n.3 vuotta. Paljon on ollut ylä- ja alamäkiä, mutta aina on selvitty. Mielestäni suhteemme on nyt jo vahvalla pohjalla ja olisin jo kovasti valmis avioliittoon, mutta mieheni ei. Hän haluaa aina vaan odottaa. Kuinka kauan voin odottaa? Entä jos mieheni ei tahdo viedä koskaan minua vihille? Murtuisin kyllä aivan täysin. Minulle kosiminen avioliittoon on kosinta yhteiselle loppuelämälle. Ja jos mies ei kosi, miettiikö hän silloin eroa? Rakastan miestäni.

30

5664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nasu

      Olisi kyllä hyvä tietää mitä miesten päässä pyörii. Itse olen seurustellut miehen kanssa reilut kolme vuotta, kohta vuosi asuttu yhdessä. Kihlauksen ja naimisiinmenon olen ottanut itse puheeksi noin vuosi sitten. Sen jälkeen mies vihjaillut että mennään kihloihin kesällä 2004, ei kosintaa. Kysyin asiasta ja sanoi että mennään syksyllä, eikä edelleenkään olla kihloissa.
      Rakastan miestäni ja olen varma että haluan elää hänen kansaan loppuelämäni.

      Olen aika varma että kyllä se kosinta sieltä tulee kun maltan vain odottaa.
      Muuten minä olen 24v ja mies 28v

      • sitten voisi miehelle vihjaista niin, että hän varmasti ymmärtäisi aikomukseni? on vain yksi ajatus joka kerta, kun katson miestäni: "minä tahdon naimisiin!"
        kuinka saisin hänet ymmärtämään, että rakastan häntä nyt ja aina.....


      • Naimaton, lapseton
        vm-1984 kirjoitti:

        sitten voisi miehelle vihjaista niin, että hän varmasti ymmärtäisi aikomukseni? on vain yksi ajatus joka kerta, kun katson miestäni: "minä tahdon naimisiin!"
        kuinka saisin hänet ymmärtämään, että rakastan häntä nyt ja aina.....

        Mielestäni silloin kun on kihloissa ei tarvitse enää vihjailla, että haluaa naimisiin. Vaan voi sanoa ihan suoraan. Kysy että koskas aloitetaan suunnitteleen niitä häitä jne. Mies on luvannut mennä kanssasi naimisiin? Vai miksi ja miten päädyitte kihloihin?

        Jos ei vielä ole kihloissa niin silloin asia on kinkkisempi.


    • REkko

      Naimisiin pitää mennä! Seksiä ei saa harrastaa avioliiton ulkopuolella. Kihlaus on jo päätös naimisiinmenosta!

    • lunastaminen

      "Ja jos mies ei kosi, miettiikö hän silloin eroa?"

      Miehesihän on jo kosinut sinua, jos kerran olette kihloissa. Tai sitten sinä olet kosinut häntä, ja hän on vastannut myöntävästi. Jotenkin olette siis naimisiin menosta sopineet, jos olette kihlautuneet. Kihlaushan on lupaus avioliitosta. Muistuta häntä antamastaan avioliittolupauksesta, ja sano, että nyt olisi hyvä aika lunastaa annettu lupaus.

      • kun sormukset ostettiin. ei siinä ollut mitään romanttista. ruoka-kaupan yhteydessä oli kultasepänliike ja siinä äkkiä käytiin. oston jälkeen jatkettiin ihan normaalisti sitä päivää. eikö kosiminen ole sitä, kun kysytään esim. että, tuletko vaimokseni/miehekseni tai mennäänkö naimisiin jne..?? mitää sellaista en ole koskaan kuullut, joten minua eikai sitten ole kosittu vielä.


      • kihlaus
        vm-1984 kirjoitti:

        kun sormukset ostettiin. ei siinä ollut mitään romanttista. ruoka-kaupan yhteydessä oli kultasepänliike ja siinä äkkiä käytiin. oston jälkeen jatkettiin ihan normaalisti sitä päivää. eikö kosiminen ole sitä, kun kysytään esim. että, tuletko vaimokseni/miehekseni tai mennäänkö naimisiin jne..?? mitää sellaista en ole koskaan kuullut, joten minua eikai sitten ole kosittu vielä.

        Kosimisessa todellakin ehdotetaan avioliittoa, kuten arveilitkin. Jos sinua ei ole kosittu (etkä ole kosintaan vastannut myöntävästi, tai itse kosinut ja miehesi vastanut myöntävästi), niin et ole kihloissa. Kihlaus on avioliittolupaus. Jos naimisiin menosta ei ole sovittu, niin ei olla kihloissa vaikka kuinka olisi sormus sormessa.


      • Naimaton, lapseton
        vm-1984 kirjoitti:

        kun sormukset ostettiin. ei siinä ollut mitään romanttista. ruoka-kaupan yhteydessä oli kultasepänliike ja siinä äkkiä käytiin. oston jälkeen jatkettiin ihan normaalisti sitä päivää. eikö kosiminen ole sitä, kun kysytään esim. että, tuletko vaimokseni/miehekseni tai mennäänkö naimisiin jne..?? mitää sellaista en ole koskaan kuullut, joten minua eikai sitten ole kosittu vielä.

        Ahaa... Täällähän olikin jo vastaus.

        Tästä on täällä ollut paljon keskustelua, että kun nuoret menee "kihloihin" tietämättä mitä se tarkoittaa! Miksi te menitte kihloihin? Mikä merkitys sillä oli teille?

        Pitäisiköhän vanhempien ja opettajien valistaa nuoria (ja aikuisetkaan ei kaikki tiedä mitä kihlaus tarkoittaa) mikä on kihlaus jne. Moni tuntuu olevan kihloissa ja odottaa kosintaa tms. Kihloihin on menty vaikkei naimisiinmenosta ole ollut mitään puhetta. Tai on luultu, että se on kihlaus. Kihloissa voi olla ilman sormusta, mutta pitää olla sovittu että mennään keskenään naimisiin (ajankohtaa ei tarvitse sopia). Kummankaan ei tarvitse välttämättä varsinaisesti kosia, jotkut vain päätyvät yhdessä keskustellen tähän sopimukseen.


      • Anonyymi
        vm-1984 kirjoitti:

        kun sormukset ostettiin. ei siinä ollut mitään romanttista. ruoka-kaupan yhteydessä oli kultasepänliike ja siinä äkkiä käytiin. oston jälkeen jatkettiin ihan normaalisti sitä päivää. eikö kosiminen ole sitä, kun kysytään esim. että, tuletko vaimokseni/miehekseni tai mennäänkö naimisiin jne..?? mitää sellaista en ole koskaan kuullut, joten minua eikai sitten ole kosittu vielä.

        Ei kihlautumisessa tarvitse olla mitään romanttista. Mun vanhemmat vaan "päätti" mennä naimisiin ja kävivät ilmoittamassa asian isän kotona. Kun mummi pyysi näyttämään sormukset, he muistivat että sormukset tosiaan on unohtunut. Ne käytiin ostamassa ja vaihdettiin salaa kahvilan pöydän alla.

        Se liitto kesti kuolemaan asti.


    • ihmettelijä

      Eikö lapsen tekeminen ole paljon suurempi sitoutumisen osoitus kuin naimisiin meno??? Lapsi on lapsesi niin kauan kuin elät mutta vihitystä ukosta/akasta pääsee nykyisin helposti eroon.

      Mikä nykyään on ajatusmaailmassa vikana? Minun mielestäni se lapsen teko on paljon kauemmin ja vakavammin harkittava asia kuin naimisiin meno. Ilmanko on kaikenlaisia tarkkaavaisuushäiriöitä ja muita lapsilla kun niitä hankitaan sitoutumatta mihinkään.

      • "Ilmanko on kaikenlaisia tarkkaavaisuushäiriöitä ja muita lapsilla kun niitä hankitaan sitoutumatta mihinkään."

        Meidän lapsi on takuu varmasti syntynyt rakkaudesta. ja minulle se on sitoumus, mutta ukon mielipidettä en tiiä.


    • Yks kalkkis..

      Mitä se miehesi odottaa? Oletteko keskustelleet asiasta?

      Itse ainakin olen sitä mieltä, että kun on jo lapsikin tehtynä niin mikä siinä enää estää menemästä naimisiin? Tosin itse kyllä pidänkin naimisiinmenoa pienempänä asiana päätöksenä kuin lapsen hankkimista.

      • jos mieheni oli valmis tekemään lapsen, niin miksi hän ei kuitenkaan ole valmis menemään naimisiin? lapsihan syntyy rakkaudesta ja eikö naimisiinkin mennä rakkaudesta?


      • vaimo ja tuleva äiti
        vm-1984 kirjoitti:

        jos mieheni oli valmis tekemään lapsen, niin miksi hän ei kuitenkaan ole valmis menemään naimisiin? lapsihan syntyy rakkaudesta ja eikö naimisiinkin mennä rakkaudesta?

        Onpa todella outoa, kun mies ei halua naimisiin, vaikka on valmis ottamaan yhteisestä lapsestanne vastuun. Tuntuisi, että miehesi ei olisi varma halustaan viettää sinun ja lapsesi kanssa loppuelämäänsä, kun ei halua naimisiin. Naimisiinmeno osoittaa, että haluaa viettää kumppaninsa kanssa loppuelämänsä ja perustaa perheen.
        Olemmeko vanhoillisia, mutta me menimme mieheni kanssa naimisiin ja odotamme nyt ensimmäistä lasta?!? Halusimme naimisiin ennen kun lapsia tehdään. Tämä minun mielipide, mutta on kai se normaalimpaa olla naimisissa, kun kerran perhe perustetaan. Mieheni sanoi, että hän ei haluaisi olla tilanteessa, jossa isyys pitää tunnistaa.
        Toisaalta, kukin taaplaa tyylillään...=)


      • Naimaton, lapseton
        vaimo ja tuleva äiti kirjoitti:

        Onpa todella outoa, kun mies ei halua naimisiin, vaikka on valmis ottamaan yhteisestä lapsestanne vastuun. Tuntuisi, että miehesi ei olisi varma halustaan viettää sinun ja lapsesi kanssa loppuelämäänsä, kun ei halua naimisiin. Naimisiinmeno osoittaa, että haluaa viettää kumppaninsa kanssa loppuelämänsä ja perustaa perheen.
        Olemmeko vanhoillisia, mutta me menimme mieheni kanssa naimisiin ja odotamme nyt ensimmäistä lasta?!? Halusimme naimisiin ennen kun lapsia tehdään. Tämä minun mielipide, mutta on kai se normaalimpaa olla naimisissa, kun kerran perhe perustetaan. Mieheni sanoi, että hän ei haluaisi olla tilanteessa, jossa isyys pitää tunnistaa.
        Toisaalta, kukin taaplaa tyylillään...=)

        Olen samaa mieltä. Mä en kyllä ymmärrä miksi ihmiset "tekevät lapsia" vaikka eivät ole varmoja yhteisestä tulevaisuudesta lapsen äidin/isän kanssa. Ei mun mielestä tarvitse olla naimisissa vaikka on lapsia, mutta jos syy miksi ei mennä naimisiin on se, että ei ole vielä valmis, on ihmeellistä! Tietää, että toinen on oikea lapsen äidiksi/isäksi, mutta ei aviopuolisoksi!?

        Joillakin (ei kaikilla!) on hyvin tärkeää saada lapsi. Esim. eräs tuttu nainen halusi lapsen tietyn ikäisenä ja hänelle ei ollut väliä oliko hänellä parisuhdetta. Jotkut naiset taas ajattelevat, että jos heillä on yhteinen lapsi niin kyllä mies sitten haluaa mennä naimisiin (ääritapauksena ne, jotka hankkiutuvat miehen tietämättä raskaaksi). Eräs mies kommentoi, että hän ei halua naimisiin, ei halua "palloa jalkaansa". Vaikka heillä oli yhteinen lapsi! En tiedä miksi hän oli halunnut lapsen. Kyllä pitäisi vähän lastakin ajatella! Nainen halusi kihloihin, mutta mies ei.

        Mutta tilanteita on niin monenlaisia. Noi esimerkit oli varmaan onneksi harvinaisempia. Mutta olisi mielenkiintoista tietää mistä eri syistä ihmiset ovat valmiita saamaan lapsen, mutta eivät ole valmiita menemään naimisiin lapsen isän/äidin kanssa.

        Ota naimisiin menoa vaan rohkeasti puheeksi, olettehan voineet puhua lapsestakin aikoinaan?


    • Minäkin haluan vaimoksi

      Yksinkertainen vastaus: Nuoruus. Miehesi on todennäköisesti yhtä nuori kuin sinäkin, parikymppinen, niin ei hän tietenkään ole vielä valmis avioliittoelämään. Ei kyse ole siitä, rakastaako. Harvemmin parikymppiset naisetkaan/tytötkään ovat valmiita vielä siinä vaiheessa, joten kehityksessä jälkijunassa tulevat pojat eivät varsinkaan ole. Se riski siinä on, kun tekee nuorena lapsia, että jompi kumpi -tai molemmat- ahdistuu ja haluaakin vielä nähdä muunlaista elämää kuin kakkavaippoja ja yöitkuja. Vaikka se päätös siinä jossain hetkessä saattaa tuntua kivalta ja ihanalta, pitäisi sitä vaan yrittää järkeillä. Ihminen muuttuu vielä paljon kahdenkympin jälkeen, vasta kolmeakymppiä lähempänä alkaa tietää kuka on ja mitä haluaa. Uskon, että miehesi kaipaa vielä vapautta. Hankala tilanne hänelle, ja sinulle.

      • mieheni on 23vuotias ja minä 20.
        lapsi täyttää jo 2vuotta.
        luulisi,että mies on jo tottunut yhteiseloon.


      • sama
        vm-1984 kirjoitti:

        mieheni on 23vuotias ja minä 20.
        lapsi täyttää jo 2vuotta.
        luulisi,että mies on jo tottunut yhteiseloon.

        nimenomaan miehesi on tottunut yhtiseloon. Varmasti se ihanaa onkin, yhteiselo siis, mutta haluaako hän olla jo tuon ikäisenä niin tottunut johonkin. Jos hänellä on ystäviä, jotka ovat jo samassa elämäntilanteessa, se helpottaa kyllä asiaa, mutta jos ystävät ovat vapaana viilettäviä bailaavia, matkustelvä tyyppejä, voi miehestäsi tuntua hieman kahlitulta.


      • eli

        Juu ei se ikä.Mun mies on nimittäin 35 eikä halua naimisiin.Asiasta on puhuttu ja vastaus on että naimisiin mennään,mutta ei nyt,joskus.
        Prle,koskahan se joskus on?


      • just

        Nuoruushan se on syynä, tottakai. On se ihme juttu, että aika moni niin ajattelee. Muistuttaisin, että ikä on vain numeroita. jotkut todellakin ovat kypsiä sitoutumaan aiemmin ja toiset taas ei ikinä!

        Sitäpaitsi mikään kehitys-ilmiö ei ole hyvä selitys, sillä ihmiset kehittyvät koko ajan. Yhtä paljon eroavat vanhat ja nuoret parit, on katsottava asioita tapauskohtaisesti. Mikään tae suhteen onnistumiselle ei ole se, että menee vanhempana naimisiin.


      • NuoriNainen
        vm-1984 kirjoitti:

        mieheni on 23vuotias ja minä 20.
        lapsi täyttää jo 2vuotta.
        luulisi,että mies on jo tottunut yhteiseloon.

        En ymmärrä miestäsi, mutta enpähän ymmärtänyt ex-avomiestänikään, koska hän ei halunnut edes puhua häistä vaikka oltiin oltu jo 3 vuotta kihloissa (seurustelut 5 vuotta asuttu yhdessä 1v).

        En tajua miksi miehet ovat niin sitoutumiskammoisia. Onko naiset muuttuneet niin, että miehen ei enää tarvitse viedä naista naimisiin, koska nainen suostuu jopa lapsen tekoon ennenkuin on naimisissa..? Ennen oli häveliästä miehelle tehdä äpärä. Nyt se on jo normaalia. Ehkäpä vika onkin yleisen ajatuksen (mm. on omituista että 20 vuotiaat menevät naimsiin -niin nuorina...)?

        Toivottavasti saisitte puhuttua avomiehesi kanssa asiat niin, ettei asia kalvaisi sinua. Mua kalvoi niin paljon, että heivasin koko miehen elämästäni hitaasti ulos. Vasta silloin kun mies joutui ottamaan kamppeensa asunnosta niin hän rupesi puhumaan avioliitosta, mutta turhaan -itse en enää halunnut koko miestä-


      • Naimaton, lapseton

        Ei ole niin yksinkertaista mun mielestäni!! Jos on mielestään ollut kypsä isäksi niin kyllä pitäisi olla kypsä avioliittoonkin! Eiköhän yhteinen lapsi ole isompi askel?? Onhan se ikävää, jos on ollut naimisissa useamman kerran (jos siis tulee ero), mutta jos on lapsia usean naisen kanssa, lienee vielä ikävämpää! Varsinkin lapsille!

        Jos näin on, että kaipaa vapauttaan olisi pitänyt harkita lapsi-asiaa ja lykätä sitä muutamalla vuodella! Onko todellakin niin helppoa hylätä lapsi, jonkun "humputtelun" takia ja jättää se toisen hoidettavaksi...? Jollekkin ehkä on, mutta toivotaan kuitenkin että tässä tapauksessa ei niin todellakaan olisi niin! Ja ei se kakkavaippa, yöitku-vaihe loputtomiin kestä. Ja eiköhän elämässä jotkut joudu kestämään isompiakin ongelmia... (ja lapsesta on myös iloa, ei vain harmia?)


      • "Vanhus"
        eli kirjoitti:

        Juu ei se ikä.Mun mies on nimittäin 35 eikä halua naimisiin.Asiasta on puhuttu ja vastaus on että naimisiin mennään,mutta ei nyt,joskus.
        Prle,koskahan se joskus on?

        Aivan! Mun avomies on 39 eikä ole vielä valmis avioliittoon!


    • Naimaton, lapseton

      En lukenut näitä kaikkia viestejä, asia ehkä tuli siellä esille, mutta...

      Jos te olette kihloissa niin silloinhan miehesi on kosinut sinua tai sinä häntä tai sopineet jollain muulla tavalla menevänne joskus naimisiin? Miehesi on siis ainakin halunnut silloin naimisiin kanssasi. Tai toivon mukaan, muuten on outoa miksi hän on mennnyt kihloihin! Mutta onko mies sen jälkeen muuttanut mielensä...

      Vuonna 1995 67,6 % synnyttäjistä oli naimisissa. En löytänyt mistään uudempaa tilastoa? Tai löysin "Aviopari ja lapsia" 2001 vuodelta. Prosentti oli 64,3. Mä haluaisin olla naimisissa ennen lapsien "hankintaa". Me emme ole edes kihloissa. Ja mies on kuitenkin sanonut haluavansa joskus naimisiin (jonkun kanssa). Hän ei halua vielä kihloihin, joten ei tiedä haluaako mennä minun kanssani naimisiin? Mielestäni hän ei ole silloin valmis saamaan kanssani lapsia. Monilla on lapsia vaikka he eivät ole naimisissa, mutta kyllä yleisempää on mennä ensiksi naimisiin. (Vaikka minulle on sama mitä muut tekevät) Kaikki ei tietysti mene koskaan, mutta se on eri asia.

      Mitä miehesi haluaa odottaa? Eikö hän tiedä haluaako hän olla kanssasi loppuelämän? Hän kuitenkin halusi kanssasi lapsen? Joka on isompi sitoumus? Vaikka avioliittokin tietysti on vakavasti otettava.

      Voit odottaa vaikka 10 vuotta, jos haluat. Kysehän on siitä mitä sinä tai te haluatte. Muut siihen ei voi oikein vastata. Te olette aika nuoria ja aloittaneet seursutelun nuorena. Mutta toisaalta teillä on jo lapsi, jos on siihen valmis pitäisi olla avioliittoonkin.

      • Jos on lapsia

        Minua jäi mietittymään kirjoitus, jossa pariskunnalla oli jo lapsi, mutta mies ei halunnut naimisiin, koska ei halunnut "palloa jalkaansa."

        Eikö tällaisessa tapauksessa voisi kysyä mieheltä rehellisesti: Sinä et siis halua minun kanssani naimisiin. Minä kuitenkin haluaisin sinun kanssasi, koska uskon avioliittoon. Jos et ole valmis menemään kanssani naimisiin, niin meidän on kai parempi erota. Siinä tapauksessa voisit alkaa lapsen yksinhuoltajaksi ja minä etähuoltajaksi. Kokisitko lapsen lähihuoltajana olen vähemmäksi palloksi jalassa kuin naimisissa olon?


      • Muistetaan vastuu
        Jos on lapsia kirjoitti:

        Minua jäi mietittymään kirjoitus, jossa pariskunnalla oli jo lapsi, mutta mies ei halunnut naimisiin, koska ei halunnut "palloa jalkaansa."

        Eikö tällaisessa tapauksessa voisi kysyä mieheltä rehellisesti: Sinä et siis halua minun kanssani naimisiin. Minä kuitenkin haluaisin sinun kanssasi, koska uskon avioliittoon. Jos et ole valmis menemään kanssani naimisiin, niin meidän on kai parempi erota. Siinä tapauksessa voisit alkaa lapsen yksinhuoltajaksi ja minä etähuoltajaksi. Kokisitko lapsen lähihuoltajana olen vähemmäksi palloksi jalassa kuin naimisissa olon?

        Aivan! Usein (poikkeuksiakin tietysti on) nainen jää yksinhuoltajaksi. Ja usein isäkin hoitaa vastuunsa ja haluaakin hoitaa eikä se tunnu hänestä vain velvollisuudelta. Mutta sitten on näitä, jotka ei juuri lapsestaan välitä. Eikä lapsen äidistä.


    • Uppis

      Hankitteko sitten toisen kihlasormuksen, kun mies kosii? Kysy "kihlatultasi" mitä kihlaus hänelle merkitsi.

      Eräs yli 50 vuotias kihloissa oleva nainen sanoi, että hän ei koskaan aikaisemmin ole ollut kihloissa. Mutta hän oli kuitenkin ollut naimisissa. Joten onhan hän ollut kihloissa? Monelle kihlaus tuntuu olevan vain jokin koe/harkinta aika ennen avioliittoa. Tai jokin muu. Mutta eiköhän se ole lupaus avioliittoon astumisesta.

      Oletteko puhuneet naimisiin menosta keskenänne ollenkaan? Tiedätkö yhtään mitä mieltä mies siitä on?

    • Kulttuurin.kääntöpuoli

      Kihlautuminen on lupaus avioliitosta. Jos miehesi ei olekaan enää valmis menemään kanssasi naimisiin, on kihlauksenne silloin purettava.

    • gameleot112p

      Kihlauksen idea on pyytää toista naimisiin kanssaan. Jos menee kihloihin, niin silloin menee myös naimisiin. Kosija kysyy kosiessaan että tuletko vaimokseni. Vaimo tarkoittaa puolisoa, jonka kanssa ollaan naimisissa.

    • pihistelijä1989

      JOS AJATUS HÄISTÄ KAUHISTUTTAA, LUE TÄMÄ:

      Joitakin ihmisiä kammoksuttaa ajatus hääjuhlista ja kaikki naiset eivät halua sitä ns. prinsessapäivää.

      Voin ilokseni kuitenkin kertoa, että häät saa olla täysin hääparin itsensä näköiset. Morsiamella ei ole pakko olla prinsessamekkoa, sillä viime vuosina muotiin on tullut myös kaikenlaisia housupukuja. Itse asiassa hääparin ei ole pakko edes pukeutua ja laittautua mitenkään erityisesti, ellei itse halua.

      Häihin ei ole mikään pakko käyttää myöskään juuri mitään rahaa. Teräksisiä ja hopeisia sormuksia saa muutamalla kympillä. Juhlien tarjoilut voi hoitaa itse (sukulaiset tai ystävät avuksi). Hääkuvat voi ottaa se tuttava, jolla on paras kamera. Monia asioita voi lainata, vuokrata ja tehdä itse häitä varten. Kaikkein yksinkertaisimmat ja halvimmat häät on jos niihin ei kuulu juhlintaa lainkaan vaan pelkkä vihkiminen esim. maistraatissa. Häämatkalla voi käydä esim. lähiöpubissa tai Tallinnan risteilyllä.

      Häät ovat merkki rakkaudesta. Et menetä mitään vaan saat. Onni suosii rohkeaa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe