Kävin matkamessuilla

bessie-

Sain mitä hain ja vähän enemmänkin. Tarkoitukseni oli käydä kahdella määrätyllä osastolla ja hoitaa suunnittelemani asiat ja sen jälkeen vähän kierrellä ympäriinsä ja kerätä vain askelia. Olin päättänyt, että tällä kertaa en kerää 'ylimääräisiä' esitteitä ja lukemista, en liioin mitään messutarjouksia ja lahjoja, en siis tarvitse reppua. Käännyin kuitenkin alaovelta takaisin ja hain repun, ajatus oli että voin tarvittaessa sulloa takkini sinne.
Niinhän siinä taas kerran kävi, että tulin kotiin reppu täynnä tavaraa, ilmaista tavaraa, mitään en ostanut. Kaksi seinäkalenteria, blenderi, 3 kynää, karttoja (ennakkosuunnitelmani mukaan ja pari ylimääräistäkin), lehtiä, paikallisia tapahtumakalentereita ja esitteitä kaiken maailman. Olin jo ennakolta päättänyt yhdestä jäseneksi liittymisestä (muutaman vuoden tauon jälkeen taas), ja oli mukava yllätys kun sen tehtyäni sain valita mieluisemman kahdesta ihan hyvästä liittymislahjasta. Valitsin blenderin, saa nähdä tuleeko käytettyä kun olen niin tottunut mielestäni vaivattomampaan sauvasekoittimeen.

Nyt tunnen itseni tarmokkaaksi ja aikaansaavaksi koska pari järkiperusteista? suunnitelmaani on oikeasti nytkähtänyt eteenpäin. Ylimääräiset esitteetkin on jo luettu. Pikkutunneille meni, mutta ihan monin tavoin antoisaa luettavaa ne olivat, sivistävää, mukavaa ja inspiroivaakin. Nyt ovat jo keräyspaperisäiliössä, hyvä minä.

Aion käydä Budapestissä (jep, minä käyn Budapestissä) laitattamassa hammasimplantin tai pari, max. kolme. Ensin kuuntelen vielä oman hammaslääkärini mielipiteen asiasta (koskien määrää, tarvetta), sitten pyydän täsmätarjouksen 'omalta' hammasklinikaltani Tallinnassa ja vasta sen jälkeen, jos hintaero 300 euroa tai yli per hammas, rupean varaamaan aikoja ja matkalippuja Budapestiin.
Juuri nyt minulla ei ole varsinaista tarvetta laitattaa keinojuurihampaita, teen sen sekä tulevaa mahdollista tarvetta ajatellen, että turhamaisuuttani. Tekisitkö sinä (ennakoivasti ja/tai turhamaisuuttasi), tai oletko jo tehnyt?

11

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urosvet

      Vain naiseläjät sortuvat moiseen humpuukiin ja mainoshenkilöitten vedättämiksi.
      Toisaalta Budapest on kiva kaupunki, ennenkaikkea Budanpuolen Gellert hienoine maisemineen. Lisäksi rikille haiskahtavia kylpylöitä unohtamatta.
      Itse en messutungolsessa ollut tänä vuonna, kun netissä hoituvat helposti. Tosin ilman mainosrihkamaa.

      • bessie-

        Jaa, en minä ole mihinkään "sortunut" eikä minua taida olla ihan helppo vedättääkään.

        Tätä hammasasiaa olen miettinyt jo kauan. Minulla on yhdessä hampaassa hankala juuri, siinä on jonkinlainen mutka ja ehkä myös pitkittäissuuntainen halkeama. Kolme vuotta sitten sitä viimeksi hoidettiin, vaati muistaakseni neljä käyntiä melko tihein välein ja muutaman kuukauden kuluttua vielä viides ja viimeinen käynti ja lopullinen paikka. Nyt saatan olla valmis lopullisesti luopumaan hampaasta joka tuntuu taas vähän oireilevan. Jos se kuitenkin on jossain vaiheessa poistettava, niin parempi varmaan nyt kuin myöhemmin. Kyseessä on purennan ym. takia tärkeä hammas, joten jo senkin takia siihen on laittettava hammas tilalle, esteettisistä syistä myös. Samalla voisi poistaa yhden toisenkin hampaan, siinä on enemmän paikka-ainetta kuin hammasluuta. Lisäksi puuttuu yksi poskihammas kun en aikoinaan osannut ja älynnyt pitää puoliani vaan annoin vetää pois hyvän terveen hampaan jolle olisi ollut ja edelleen on käyttöä.

        Tietysti olisin voinut etsiä unkarilaisen hammasklinikan netistä ja chattailla heidän kanssaan, vaan kun se on minusta niin tylsää ja omalla tavallaan työlästä niin en vain ole tullut sitä tehneeksi. Vai olisinko joskus aloittanut ja kyllästynyt saman tien. Nyt homma hoitui tuosta vain, sain vastauksia kysymyksiini ja sellaisiinkin kysymyksiin joita en kai olisi tullut esittäneeksikään ja vielä 100 euron lahjakortin ym..

        Minusta on kiva käydä messuilla. Rihkamaa en sieltä tuonut yhtään, kynillekin on oikeasti tarvetta, harva se päivä olen joutunut heittämään vanhoja kyniä pois.


      • bessie- kirjoitti:

        Jaa, en minä ole mihinkään "sortunut" eikä minua taida olla ihan helppo vedättääkään.

        Tätä hammasasiaa olen miettinyt jo kauan. Minulla on yhdessä hampaassa hankala juuri, siinä on jonkinlainen mutka ja ehkä myös pitkittäissuuntainen halkeama. Kolme vuotta sitten sitä viimeksi hoidettiin, vaati muistaakseni neljä käyntiä melko tihein välein ja muutaman kuukauden kuluttua vielä viides ja viimeinen käynti ja lopullinen paikka. Nyt saatan olla valmis lopullisesti luopumaan hampaasta joka tuntuu taas vähän oireilevan. Jos se kuitenkin on jossain vaiheessa poistettava, niin parempi varmaan nyt kuin myöhemmin. Kyseessä on purennan ym. takia tärkeä hammas, joten jo senkin takia siihen on laittettava hammas tilalle, esteettisistä syistä myös. Samalla voisi poistaa yhden toisenkin hampaan, siinä on enemmän paikka-ainetta kuin hammasluuta. Lisäksi puuttuu yksi poskihammas kun en aikoinaan osannut ja älynnyt pitää puoliani vaan annoin vetää pois hyvän terveen hampaan jolle olisi ollut ja edelleen on käyttöä.

        Tietysti olisin voinut etsiä unkarilaisen hammasklinikan netistä ja chattailla heidän kanssaan, vaan kun se on minusta niin tylsää ja omalla tavallaan työlästä niin en vain ole tullut sitä tehneeksi. Vai olisinko joskus aloittanut ja kyllästynyt saman tien. Nyt homma hoitui tuosta vain, sain vastauksia kysymyksiini ja sellaisiinkin kysymyksiin joita en kai olisi tullut esittäneeksikään ja vielä 100 euron lahjakortin ym..

        Minusta on kiva käydä messuilla. Rihkamaa en sieltä tuonut yhtään, kynillekin on oikeasti tarvetta, harva se päivä olen joutunut heittämään vanhoja kyniä pois.

        Oletko saanut referenssejä Budapestin implanttihoidoista? Minkälaiset ovat takuuehdot? Onko mahdolliset jälkihoitomatkat kustannettava itse jne.?


      • bessie-
        jocus kirjoitti:

        Oletko saanut referenssejä Budapestin implanttihoidoista? Minkälaiset ovat takuuehdot? Onko mahdolliset jälkihoitomatkat kustannettava itse jne.?

        Olen vuosien mittaan lukenut (asiallisia) lehtijuttuja joissa on ollut myös omalla nimellään esiintyvien ihmisten omakohtaisia kokemuksia Unkarissa laitetuista hammasimplanteista. Olen myös etsinyt tietoa muualta ja kaiken hankkimani tiedon perusteella luotan täysin ainakin isompiin ja pitkään toimineisiin unkarilaisiin hammasklinikoihin. Kiinnostuin niistä jo ensimmäisen lehtijutun luettuani, mutta kun tuo Eesti on niin lähellä menin sitten kuitenkin sinne. Jossain vaiheessa hinnat Tallinnassa nousivat aika tavalla. Otan nyt selvää josko olisivat taas vähän laskeneet kilpailun myötä, tai saisinko vanhana asiakkaana hyvän henkilökohtaisen tarjouksen.
        Tämä unkarilainen klinikka jota nyt harkitsen, antaa elinikäisen takuun heidän pääasiassa käyttämälleen keinojuurelle. Takuuehdot kaiken kaikkiaan ovat kattavammat kuin Suomessa. Kruunuille näkyvät antavan 5 tai 6 vuoden takuun. "Klinikan laatua alleviivaa xxxxxxxxxxxxx:n kattava takuuohjelma."
        Klinikka "korvaa merkittävän osan asiakkaidensa matkakuluista" joka tapauksessa, oletan että mahdollisten jälkihoitojen matka- ja majoituskustannusten korvaamisesta sovitaan tapauskohtaisesti.
        Jos itselleni tulisi ongelmia, niin aika todennäköisesti hakeutuisin ainakin 'ensihoitoon' täällä Suomessa.


      • bessie- kirjoitti:

        Olen vuosien mittaan lukenut (asiallisia) lehtijuttuja joissa on ollut myös omalla nimellään esiintyvien ihmisten omakohtaisia kokemuksia Unkarissa laitetuista hammasimplanteista. Olen myös etsinyt tietoa muualta ja kaiken hankkimani tiedon perusteella luotan täysin ainakin isompiin ja pitkään toimineisiin unkarilaisiin hammasklinikoihin. Kiinnostuin niistä jo ensimmäisen lehtijutun luettuani, mutta kun tuo Eesti on niin lähellä menin sitten kuitenkin sinne. Jossain vaiheessa hinnat Tallinnassa nousivat aika tavalla. Otan nyt selvää josko olisivat taas vähän laskeneet kilpailun myötä, tai saisinko vanhana asiakkaana hyvän henkilökohtaisen tarjouksen.
        Tämä unkarilainen klinikka jota nyt harkitsen, antaa elinikäisen takuun heidän pääasiassa käyttämälleen keinojuurelle. Takuuehdot kaiken kaikkiaan ovat kattavammat kuin Suomessa. Kruunuille näkyvät antavan 5 tai 6 vuoden takuun. "Klinikan laatua alleviivaa xxxxxxxxxxxxx:n kattava takuuohjelma."
        Klinikka "korvaa merkittävän osan asiakkaidensa matkakuluista" joka tapauksessa, oletan että mahdollisten jälkihoitojen matka- ja majoituskustannusten korvaamisesta sovitaan tapauskohtaisesti.
        Jos itselleni tulisi ongelmia, niin aika todennäköisesti hakeutuisin ainakin 'ensihoitoon' täällä Suomessa.

        Olen kysellyt Unkarin implanttihoidoista, ja saanut vastaukseksi, että toimenpiteen aikana on aina paikalla suomen kielen taitoinen henkilö, ilmeisesti hammashoitaja. Lupasivat tosiaan auttaa matkajärjestelyissä, ja hinnat olivat huomattavasti Tallinnan hintoja edullisemmat. Kävisihän Budapestin reissu kaupunkilomastakin, mutta kun siihen taitaa liittyä pieni leukaluun särky. Ei tosin paha, ja voihan sitä lääkitä.

        Tietysti sikäläisetkin klinikat pyrkivät ylläpitämään mainettaan Suomessa.


    • hamput.kunnossa

      Minulla on ihan hyvät hammaslääkärit täällä lähellä. Sekä kunnallinen eli halpa (ja vielä tosihyvä!) että yksityispraktiikkaa pitävä sukulainen, joka on tietysti kallis. Hyvä hän myös mutta eipä alennusta anna, tai ehkä vähän pyöristää hintoja?
      Yksi 'nasta' on laitettu jo 80-luvulla. Kaikki muut hampaat omia eivätkä heilumisastella, useimmat paikattuja toki. Hymykalusto on myös oma eikä etuhammasrivistöä todellakaan hävetä tarvitse.
      Budabestissakin käyty pari kertaa, ei tarvitse sinne enää asiaa tekemällä tehdä. Onneksi.

    • ei.messuroinaa

      En tee mitään pelkästään turhamaisuuttani, tarvetta täytyy olla ja paljon.

    • onneton.matkaaja

      Nyt kun mietin oikeasti, avauksen johdannaisena, aika jännää kuinka monille kymmenille matkoille olen onnistunut pääsemään ilman yksiäkään matkamessuja.
      Mitä olisi tapahtunut toisin, jos olisin mennyt matkamessujen kautta?

    • O-Orvokki

      Kuulin, että matkamessut olisivat pienentyneet entisistä kuvioista. Pitääkö paikkansa?

      Mitä ne implantit maksavat Budapestissä? Entä Virossa, Pärnussa? Tietääkö joku?

      • bessie-

        Saattaa olla, että ovat pienentyneet, en tiedä. En oikein osaa verrata entisiin kuvioihin. Minulla ei hyvästä muististani huolimatta ole tämän tapaista hyvää muistia, ja juuri matkamessut (kuten monet muutkin) jätän usein väliin, toisin kuin esim. kirjamessut tai 'kauneus- ja terveys' teemaiset. Nyt sunnuntaina menin paikalle vajaa kaksi tuntia ennen sulkemisaikaa. Vilkasta oli enkä saanut vaikutelmaa pienistä tai entistä pienemmistä messuista.

        Budapestissä implantti eli keinojuuri alkaen noin 550 euroa(?), kruunut alkaen noin 280 euroa. Isolla klinikalla josta nyt itse olen kiinnostunut, implantti 680 euroa (asiakas voi valita myös jonkun muun, tässä esitteessä esimerkiksi on vaihtoehtona mainittu 1100 euroa maksava implantti.) Kruunut alkaen 290,- tässä minun esitteessäni, oma valintani voisi olla "Posliinikruunu zirkoniumydin Arcus Digma2 (?)", takuu 6 vuotta, hinta 550 tai kallein joka maksaa 600 euroa.
        Pärnun hinnoista (koskien hammasimplantteja) en tiedä, Tallinnassa olen näköjään maksanut yhdestä keinojuurihampaasta (juuri kruunu, ei halvimmat mahdolliset) ensimmäisellä käynnillä 22.12.2009 4693,- EEK, ja toisella käynnillä vuoden 2010 puolella 16756,- EEK. Euroissa 1359,35. Suomessa hinta per hammas hipoi 3000 euroa silloin.
        Jokunen vuosi sitten pyysin tarjouksen ja muutenkin seurasin Tallinnan hintoja, muistelen että olisi ollut 1500 ja siitä ylöspäin. Tämän päivän hintoja en vielä tiedä.


    • Mikä_milloinkin

      Matkamessut olivat jotain esimerkiksi vuonna 1990, jolloin ei vielä ollut nettiä. Järkkäsin aina työpäivät niin, että pääsin messuille heti kun tavallista kansaa päästetään eli perjantaina puolenpäivän jälkeen.

      Nykyisin kaikki on netissä , enkä käy messuilla.

      Olen tavara- ja paperikammoinen ihminen, enkä halua yhtään paperilla olevaa esitettä. En matkailualalta enkä mistään muustakaan. Miksiköhän niitä enää painetaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe