Koiran kanssa kauppaan?

HuiHau

Saako koiran kanssa mennä ruokakauppaan ostoksille jos kyltti ei sitä erikseen kiellä?

47

9870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justnäin

      Ei saa mennä.Eläintarvikeliikkeeseen koirat saa mennä.

    • saamuutenmennä

      Saa muuten mennä pienet sylikoirat. Tämä on totuus.

      • ÄläpäsMutuile

        Tässä sulle totuutta:

        Elintarvikelaki sanoo, että eläimiä ei saa päästä elintarvikehuoneistoihin. Selkokielelle käännettynä tämä tarkoittaa pääpiirteissään sitä, että käytännössä kiellettyjä paikkoja koirille ja myös muille lemmikeille ovat esimerkiksi ruokakaupat sekä kahvilat ja ravintolat.

        Laissa elintarvikehuoneistolla tarkoitetaan tilaa, jossa myytäväksi tai muuten luovutettavaksi tarkoitettuja elintarvikkeita valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan, pidetään kaupan, tarjoillaan tai muutoin käsitellään. Koirat ovat tervetulleita joihinkin tavarataloihin. Mutta niiltä on pääsy kielletty elintarvikeosastolle. Myös kahvilat ja ravintolat ovat niiltä kielletty.

        Mitään kokorajaa koirille ei ole asetettu. Tavaratalon henkilökunta kontrolloi sitä, että koiraa ei viedä kielletyille alueille. Kaikkiin tavarataloihin koirat eivät ole tervetulleita. Samoin on tilanne kauppakeskuksissa: joidenkin ostoparatiisien ulko-ovessa on tarra, jossa koira on saanut päällensä punaisen rastin.

        Elintarvikelaki linjaa, että koira voi olla kauppakeskuksen tiloissa, joissa ei ole säännöllistä elintarvikemyyntiä.

        Näkövammaisten opaskoirat sekä muutamat muut ihmistä avustavat koirat pääsevät elintarvikemyymälöihin ja ravintoloihin.

        Eläimet eivät saa päästä elintarvikehuoneistoihin. Elintarvikehuoneistojen asiakastiloihin saa kuitenkin tuoda näkövammaisten opaskoiria, liikuntavammaisten avustajakoiria sekä kuulovammaisten kuulokoiria.

        Ravintoloiden terasseille saa tuoda lemmikkieläimiä.

        Lemmikkieläimiä saa tuoda myös kauppakeskuksen sisätiloihin, joissa ei ole säännöllistä elintarvikkeiden vähittäismyyntiä.

        Järjestyslaki kieltää lemmikkieläinten pääsyn torialueelle toriaikana.

        Lähde: Evira


      • seonsinulletottavain

        Sinun totuus XD


    • Näinonsäädetty

      "Maa- ja metsätalousministeriön asetus
      ilmoitettujen elintarvikehuoneistojen elintarvikehygieniasta annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen muuttamisesta

      18 §
      Eläinten pääsy elintarvikehuoneistoon

      Näkövammaisen henkilön opaskoiran, kuulovammaisen henkilön kuulokoiran, fyysisesti vammaisen henkilön avustajakoiran ja muun vammaista tai pitkäaikaissairasta henkilöä avustavan koiran kuten tuki- ja hypokoiran saa tuoda elintarvikehuoneiston asiakastiloihin. Lemmikkieläimiä saa toimijan suostumuksella tuoda elintarvikehuoneiston tarjoilutiloihin. Tällaisesta suostumuksesta on ilmoitettava asiakkaille tarjoilutilan sisäänkäynnin yhteydessä.

      Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2017"

      Ja mikä on elintarvikehuoneisto:

      "Elintarvikehuoneistolla tarkoitetaan mitä tahansa rakennusta tai huoneistoa tai niiden osaa taikka muuta ulko- tai sisätilaa, jossa myytäväksi tai muuten luovutettavaksi tarkoitettuja elintarvikkeita valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan, pidetään kaupan, tarjoillaan tai muutoin käsitellään, ei kuitenkaan alkutuotantopaikkaa ( elintarvikelaki 23/2006)"


      Lyhyesti sanottuna, lemmikkikoiraa, ei edes kääpiökoiraa, saa ruokakauppaan viedä, mutta esim. kahvilaan kyllä jos siitä on toimijan kuten yrityksen omistajan suostumus.

    • Menevaan

      "Elintarvikehuoneistolla tarkoitetaan mitä tahansa rakennusta tai huoneistoa tai niiden osaa taikka muuta ulko- tai sisätilaa, jossa myytäväksi tai muuten luovutettavaksi tarkoitettuja elintarvikkeita valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan, pidetään kaupan, Pidetään kaupan. Siis saa viedä myös kauppaan jos kauppias sen sallii. Ja jos ei salli niin sellainen koiranvihaajan kauppa voidaan aina laittaa ostoboikottiin...kouranomistaja asiakkaita on melko paljon. Ei tietenkään mitään isoa, hallitsematonta räyhyä mutta pienen, hyvin käyttäytyvän ja sosiaalisen hauvan voi viedä. Kassissa tai rattaissa vaikka.

      • koirarakasItä-Lapista

        KOIRANVIHAAJA on hän ken ei kauppaansa salli koiria! Ostoboikottiin!
        Minä menen valjakkokoirien kanssa kauppaan eikä kukaan uskalla meille mitään sanoa. Koirat nostavat jalkaansa hedelmätiskillä ja makkarahyllystä maistelevat pakettien sisältöjä. Kyllä koirien kanssa täytyy saada mennä joka paikkaan mihin ihmisetkin menevät.
        Päästetään koirat irti sellaisen kauppiaan päälle, joka ei sisään laske!


      • LAULAVA.KOIRA
        koirarakasItä-Lapista kirjoitti:

        KOIRANVIHAAJA on hän ken ei kauppaansa salli koiria! Ostoboikottiin!
        Minä menen valjakkokoirien kanssa kauppaan eikä kukaan uskalla meille mitään sanoa. Koirat nostavat jalkaansa hedelmätiskillä ja makkarahyllystä maistelevat pakettien sisältöjä. Kyllä koirien kanssa täytyy saada mennä joka paikkaan mihin ihmisetkin menevät.
        Päästetään koirat irti sellaisen kauppiaan päälle, joka ei sisään laske!

        NÄIN ON! Koiravihaajien TERRORIN on loputtava! Pitäisikö valjakko muka jättää kaupan ulkopuolelle? Nehän jäätyisivät! Eivätkä ne tuulikaappiinkaan mahdu. Muutaman tanskandoggin olen yleensä laittanut tuulikaappiin odottelemaan, mutta eihän siihen kaikki koirani mahdu.


      • dogloveri
        LAULAVA.KOIRA kirjoitti:

        NÄIN ON! Koiravihaajien TERRORIN on loputtava! Pitäisikö valjakko muka jättää kaupan ulkopuolelle? Nehän jäätyisivät! Eivätkä ne tuulikaappiinkaan mahdu. Muutaman tanskandoggin olen yleensä laittanut tuulikaappiin odottelemaan, mutta eihän siihen kaikki koirani mahdu.

        Valjakko voidaan varastaa. Malamuutit ovat arvokkaita koiria. Tämmönen valjakko on jopa arvokkaampi kuin jotkut autot. Ei kukaan jätä kallista autoaankaan kaupan ulkopuolelle parkkiin.


      • virpitoko

        Ostoboikottia kannatetaan. Otetaan kaikki kokeeksi koiramme mukaan kauppaan- jos kielletään niin vaihdamme kauppaa heti välittömästi. Ensin sanomme suorat sanat ja haukut päälle moisen liikkeen henkilökunnalle!


      • Koirafani1c
        dogloveri kirjoitti:

        Valjakko voidaan varastaa. Malamuutit ovat arvokkaita koiria. Tämmönen valjakko on jopa arvokkaampi kuin jotkut autot. Ei kukaan jätä kallista autoaankaan kaupan ulkopuolelle parkkiin.

        Itse ainakin ajan aina kauppaan sisään. Minä en missään ulkona kävele, siinä saattaa joutua kohtaamaan ihmisiä. Minä en oikein pidä ihmisistä.


      • Maijudaijuille

        "Näkövammaisen henkilön opaskoiran, kuulovammaisen henkilön kuulokoiran, fyysisesti vammaisen henkilön avustajakoiran ja muun vammaista tai pitkäaikaissairasta henkilöä avustavan koiran kuten tuki- ja hypokoiran saa tuoda elintarvikehuoneiston asiakastiloihin"

        Ruokakauppaan ja marketin ruokaosastolle ei saa tuoda kuin yllä mainitut koirat.


      • kauhavankauhu
        Koirafani1c kirjoitti:

        Itse ainakin ajan aina kauppaan sisään. Minä en missään ulkona kävele, siinä saattaa joutua kohtaamaan ihmisiä. Minä en oikein pidä ihmisistä.

        Otat kunnon koiran niin ei tartte pelkää ihmisii. Meitä ei oo kukaan lähestynny kun otin pitti-dobermanni sekotuksen muutama vuotta sitten. Bella on kultanen koira mutta kokonsa puolest semmonne et voiaan kävellä rauhas.


      • Äläkuseta
        dogloveri kirjoitti:

        Valjakko voidaan varastaa. Malamuutit ovat arvokkaita koiria. Tämmönen valjakko on jopa arvokkaampi kuin jotkut autot. Ei kukaan jätä kallista autoaankaan kaupan ulkopuolelle parkkiin.

        Eikö jätä vai?


      • allerginen
        LAULAVA.KOIRA kirjoitti:

        NÄIN ON! Koiravihaajien TERRORIN on loputtava! Pitäisikö valjakko muka jättää kaupan ulkopuolelle? Nehän jäätyisivät! Eivätkä ne tuulikaappiinkaan mahdu. Muutaman tanskandoggin olen yleensä laittanut tuulikaappiin odottelemaan, mutta eihän siihen kaikki koirani mahdu.

        En kutsusi itseni koiravihajaksi, mutta olen vahvasti allerginen. Koirien lisääntyminen yleisillä paikoilla alkaa tuntuvasti rajoittamaan tekemisiäni. Puolen tunnin vierailu talossa jossa on koira, saa olon erittäin epämukavaksi pariksi päiväksi ja estää liikunnan. Hengitys on raskasta ja hengästyminen saa aikaan astmakohtauksen. Altistuksen aikana esim. flunssa tarttuu helposti ja jää keuhkoihin kytemään muutamaksi viikoksi.

        Lääkkeet helpottavat hieman hengittämistä, mutta muuta apua niistä ei ole.

        Yksittäinen koira ostoskeskuksessa ei vielä aiheuta suuria oireita, mutta koirien määrän lisääntyessä paikasta tulee nopeasti oleskelu kelvoton. Eläimestä irtoava hilse kertyy rakenteisiin ja ihmisten liikkuessa leviään ympäröivään ilmaan.

        Vuokrattavat huvilat tai jopa jotku hotellit eivät minulle sovellu, sillä näennäisestä kiellosta huolimatta niissä on usein lemmikit sallittu. Monesti kun vuokramökistä kysyy saisiko sinne ottaa koiran, vastaus on että saa jos ei ole iso ja aiheuta vahinkoa. Silti mökkiä kaupataan eläinvapaana.

        Tässä valossa olen valmis esittämään vahvan mielipiteeni siitä että koirat tai muutkaan eläimet eivät kuulu yleisiin rakennuksiin mistään syystä. Eläimen omistajien tulisi tämä ymmärtää, eikä kolkutella lain rajoja.


      • Minealeminen
        allerginen kirjoitti:

        En kutsusi itseni koiravihajaksi, mutta olen vahvasti allerginen. Koirien lisääntyminen yleisillä paikoilla alkaa tuntuvasti rajoittamaan tekemisiäni. Puolen tunnin vierailu talossa jossa on koira, saa olon erittäin epämukavaksi pariksi päiväksi ja estää liikunnan. Hengitys on raskasta ja hengästyminen saa aikaan astmakohtauksen. Altistuksen aikana esim. flunssa tarttuu helposti ja jää keuhkoihin kytemään muutamaksi viikoksi.

        Lääkkeet helpottavat hieman hengittämistä, mutta muuta apua niistä ei ole.

        Yksittäinen koira ostoskeskuksessa ei vielä aiheuta suuria oireita, mutta koirien määrän lisääntyessä paikasta tulee nopeasti oleskelu kelvoton. Eläimestä irtoava hilse kertyy rakenteisiin ja ihmisten liikkuessa leviään ympäröivään ilmaan.

        Vuokrattavat huvilat tai jopa jotku hotellit eivät minulle sovellu, sillä näennäisestä kiellosta huolimatta niissä on usein lemmikit sallittu. Monesti kun vuokramökistä kysyy saisiko sinne ottaa koiran, vastaus on että saa jos ei ole iso ja aiheuta vahinkoa. Silti mökkiä kaupataan eläinvapaana.

        Tässä valossa olen valmis esittämään vahvan mielipiteeni siitä että koirat tai muutkaan eläimet eivät kuulu yleisiin rakennuksiin mistään syystä. Eläimen omistajien tulisi tämä ymmärtää, eikä kolkutella lain rajoja.

        "En kutsusi itseni koiravihajaksi, mutta olen vahvasti allerginen. "

        Allergioita ei ole, ne ovat myytti. Te koiravihaajat vetoatte aina johonkin tällaiseen.


    • Uskoisin että pienen sylikoiran kanssa voi, joka kans pysyy sylissä mut isommat koirat teljetää johonki ulkopuolelle

      • Nonniinpä

        Se on vain uskomus, ei totuus. Koolla ei ole väliä. Koiraa ei saa viedä elintarviketiloihin, mutta joihinkin tavarataloihin koiran voi otaa mukaan kytkettynä. Silloinkaan koiraa ei saa viedä ruokaosastolle, joten ruuat jää ostamatta. Kannattaako? Ja onko esimerkiksi vaatteiden sovittaminen helppoa koiran kanssa? Kahviloihin ja ravintoloihin koiraa ei saa viedä, eikä siis tavarataloonkaan, jos niiden ns. aulatiloissa on kahviloita, kuten useilla on.


      • Näinpänäin
        Nonniinpä kirjoitti:

        Se on vain uskomus, ei totuus. Koolla ei ole väliä. Koiraa ei saa viedä elintarviketiloihin, mutta joihinkin tavarataloihin koiran voi otaa mukaan kytkettynä. Silloinkaan koiraa ei saa viedä ruokaosastolle, joten ruuat jää ostamatta. Kannattaako? Ja onko esimerkiksi vaatteiden sovittaminen helppoa koiran kanssa? Kahviloihin ja ravintoloihin koiraa ei saa viedä, eikä siis tavarataloonkaan, jos niiden ns. aulatiloissa on kahviloita, kuten useilla on.

        Koiran saa viedä kahvilaan ja ravintolaan jos paikan omistaja sen sallii.


    • dfyhdfyduy

      Saako autolla ajaa sisään kauppaan, onko se laissa kielletty? Onko sallittua vittuilla kassalle, jos sitä ei ole kyltillä erik,seen kielletty? Onko laillista vääntää kyykkypaskat marketin lattialle?

      Kysyisin toisin päin: miksi koiran kanssa pitäisi tehdä aivan kaikkea, mikä ei ole laissa kielletty? Onko huomaavaisuus muita ihmisiä kohtaan vieras asia? Ainoastaan ehdottomat kiellot vaikuttavat teihin paksukalloihin?

      • leonbergerjakaukkari

        Koiraa ei voi syyttää jos se vahingossa kakkaa kaupan lattialle! Onko niin kauheeta muka, ei siihen tartte astuu. Usein on liiskaantuenita hedelmii ja muuta ällöö lattioilla.


      • vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

        kyllä saa muuten selvää rasismia autoja ja autoilevia ihmisiä kohtaan.


      • koiravihaajathoitoon
        leonbergerjakaukkari kirjoitti:

        Koiraa ei voi syyttää jos se vahingossa kakkaa kaupan lattialle! Onko niin kauheeta muka, ei siihen tartte astuu. Usein on liiskaantuenita hedelmii ja muuta ällöö lattioilla.

        En myöskään ymmärrä, miten koirankakuli muka ketään haittaisi. Ne joita haittaa, ovat koiravihaajia. Ja onhan kauppojen lattialla tosiaan roskiakin. Ei sitä lattiaa tarvitse nuolla!


    • Lopputulema

      Koska moni tähän ketjuun kirjoittanut on vammainen, heille tulisi sallia viedä koira kauppaan. Muut fiksut ihmiset jättävät koiran kotiin.

      • Näinseonn

        Harmi ettei asetuksessa mainita päästään vialla olevien trollien piskejä.


      • NYTLÄHTISIN
        Näinseonn kirjoitti:

        Harmi ettei asetuksessa mainita päästään vialla olevien trollien piskejä.

        Ai että koiranomistajat ovat päästään vialla olevia vammaisia vai? Törkeetä vihapuhetta! Taidan ottaa ip-osoitteesi ylös ja tulla pittikaukkarini kanssa käymään!


      • Täältätullahan

        Minulla on kuule semmoset laumanvartijat Slovakiasta että sinusta pikku koiranvihaaja ei jää jälelle kuin märkä läiskä kengänpohjaan!


      • Nojoooo
        NYTLÄHTISIN kirjoitti:

        Ai että koiranomistajat ovat päästään vialla olevia vammaisia vai? Törkeetä vihapuhetta! Taidan ottaa ip-osoitteesi ylös ja tulla pittikaukkarini kanssa käymään!

        Älä yleistä. Kyse trolleista ja heidän oikeista tai kuvitteellisista piskeistä.

        Tule vaan. Pikku koirani kaipaakin leikkiseuraa ja pittikaukkarisi saattaa olla sopivankokoinen kaveri. Pitit ovat kyllä aika pieniä, sitäkin terhakampia.


      • Lopputulema
        NYTLÄHTISIN kirjoitti:

        Ai että koiranomistajat ovat päästään vialla olevia vammaisia vai? Törkeetä vihapuhetta! Taidan ottaa ip-osoitteesi ylös ja tulla pittikaukkarini kanssa käymään!

        En minä niin kirjoittanut. Kirjoitin että tähän ketjuun kirjoittaneet koiranomistajat ovat vammaisia. Näköjään myös lukutaidottomia.


      • Devilboi666
        NYTLÄHTISIN kirjoitti:

        Ai että koiranomistajat ovat päästään vialla olevia vammaisia vai? Törkeetä vihapuhetta! Taidan ottaa ip-osoitteesi ylös ja tulla pittikaukkarini kanssa käymään!

        Mun kangal/susi-mix rökittää sun pitti/kaukkarin


      • Lopputulema

        Just juu. Sinä mitään IP-osoittetta selville saa. Mut tule vaan, jos osaat tulla. :D
        PS. Eiks sulle tullut alakoulusta mitään läksyjä?


      • Täältätullahan
        Täältätullahan kirjoitti:

        Minulla on kuule semmoset laumanvartijat Slovakiasta että sinusta pikku koiranvihaaja ei jää jälelle kuin märkä läiskä kengänpohjaan!

        Ja kuule mulla on kaikki ok


      • uyyifgyifgy
        Devilboi666 kirjoitti:

        Mun kangal/susi-mix rökittää sun pitti/kaukkarin

        Nimimerkistäsi näkee että olet joku 14-vuotias räkänokka


      • Devilboi666
        uyyifgyifgy kirjoitti:

        Nimimerkistäsi näkee että olet joku 14-vuotias räkänokka

        Ihan olen kuule 16v! Että niin! Sulla on tietysti vaan joku perhoskoirapuudeli ja käy kateeks muitten OIKEET koirat!


      • ferfertqwet

        No fiksuudella ja vammaisuudella ei ple mitään tekemistä keskenään. Mieti vaikka itseäsi.


      • 645674578
        Devilboi666 kirjoitti:

        Ihan olen kuule 16v! Että niin! Sulla on tietysti vaan joku perhoskoirapuudeli ja käy kateeks muitten OIKEET koirat!

        Ai oot Demistä se punadynamo/skeletor-teini


    • järkihoiäläjätä

      Ei koiria kauppaan ja kun korjaat koiran jätökset sekä huolehdit ettei koirasi hauku yö kausia ja vielä pidät sen kytkettynä niin ollaan kavereita!

    • Merttu

      2018 saa viedä ravintolaan ja kahvilaan omistajan suostumuksella.

      • pipui

        "Omistajan suostumus" on sitten eri asia kuin erikseen kieltäminen, mutta tätähän eivät monet koiraihmiset ymmärrä


    • Uusi.koiranomistaja

      Kauppareissut erikseen ja koiralenkit erikseen. Jos ei siihen kykene, on pelkästään laiska.

    • dfwerfw

      Saisiko tälle palstalle ikärajan... nuorillahan on oma palsta

      • Tatrankaunotar

        Olen jo kansaneläkeiässä ja omistan useita koiria. Mielestäni koirien kanssa kuuluu päästä rajoituksetta liikkumaan kaikissa paikoissa joihin koirallinen ihminen voi ikinä joutua. Minä ja laumani olemme erottamattomia. Mihin emme pääse koko lauma sisään, emme myöskään mene!


      • 8huskya
        Tatrankaunotar kirjoitti:

        Olen jo kansaneläkeiässä ja omistan useita koiria. Mielestäni koirien kanssa kuuluu päästä rajoituksetta liikkumaan kaikissa paikoissa joihin koirallinen ihminen voi ikinä joutua. Minä ja laumani olemme erottamattomia. Mihin emme pääse koko lauma sisään, emme myöskään mene!

        Ikätoveri! Itse olen 88v ja en myöskään mene sellaiseen kauppaan, jonne ei voi karauttaa koiravaljakolla sisään.


    • kurjenkello

      Kumma juttu miten suomalaiset muka ovat koulutetumpia kuin koskaan ja silti tällaisia perusasioita ei tiedetä eikä ymmärretä tänä päivänä. Olin kesämökkipaikkakunnallani ja sekä terveysaseman että kirjaston ja ruokakaupan edustalle oli pystytetty kieltokyltit koirille. Viime kesänä ei vielä ollut, mutta nyt tilanne on mennyt vielä hullummaksi. Terveysasemalla kerrottiin, että kyltistä huolimatta he olivat juuri joutuneet kutsumaan vartijat paikalle poistamaan naisen sisätiloista isokokoisen koiran kera.

    • Anonyymi

      Mä ainaki käyn kaupassa mun koiran kanssa se on omassa laukussaan. Ei ole kukaan tullut sanomaan mitään.

    • Anonyymi

      Onko teille Basenji talvi takki?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe