Onko CFS todistettu fyysiseksi sairaudeksi?

kiinnostaa_

CFS on siis krooninen väsymysoireyhtymä. Onko sen todistamiseksi löydetty tietyt fyysiset tieteelliset löydökset (esim, mri-löydökset, biopsia, verikokeet), jotka ovat johdonmukaisesti kaikilla CFS-sairailla todennettavissa? Tätähän edellytetään kaikissa muissakin fyysisissä sairauksissa.

Jos vastaus on myöntävä, miksi edelleen on paljon lääkäreitä, jotka eivät sitä tunnusta? Mikä tämän selittää?

50

2341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiselvää

CFS:ää sairastavien ja terveiden on todettu eroavan keskimäärin toisistaan useiden biologisten seikkojen suhteen. Eroja on todettu aivojen kuvantamistutkimuksissa, selkäydinnesteen koostumuksessa, tulehdusta ja immunologiaa mittaavien laboratoriotutkimusten tuloksissa ja joidenkin bakteerien ja virusten vasta-aineiden löydöksissä sekä elimistön lämmönsäätelyssä. CFS-potilaiden solujen on laboratoriotutkimuksissa todettu toipuvan huonosti, kun niitä altistetaan stressille. Eroja terveisiin verrattuna on havaittu myös suoliston bakteeristossa. Yksittäisen potilaan kohdalla ei kuitenkaan millään näistä piirteistä tai piirteiden yhdistelmistä voida päätellä, sairastaako hän CFS:ää. Poikkeamia keskimääräisestä on myös osalla terveistä, ja toisaalta niitä ei ilmene kaikilla CFS-potilailla.

Sairauden syy on siten epäselvä. Vahvimmin sen arvellaan alkavan fyysisestä tai psyykkisestä stressireaktiosta ja jatkuvan tulehdustilana elimistön puolustusreaktion "päälle jäämisen" vuoksi (ks. «Elimistön vastustuskyky, immuniteetti»7). Siten se olisi luonteeltaan ns. autoimmuunisairaus (ks. «Autoimmuunisairaudet»8). Äskettäin on esitetty, että kyseessä olisi krooninen keskushermoston tulehdussairaus ("enkefalomyeliitti"). Tutkimalla kaksosia, joista toinen on sairastunut CFS:ään, on päätelty, että sairaus (tai reaktiotyyppi) on vähäisessä määrin periytyvä. Ilmeisesti kuitenkin ympäristötekijät ovat määräävämpiä sen suhteen, kuka sairastuu.

Mikään tutkimus tai tutkimusten yhdistelmä ei pysty luotettavasti tunnistamaan CFS:ää. Suurin osa oireista on sellaisia, joita ainakin lievempänä liittyy muihinkin tiloihin. Diagnoosi tehdään siis oirekuvan perusteella. Useimmat oireet perustuvat vain potilaan kertomukseen, mikä etenkin aiemmin on saanut osan lääkäreistä epäilemään, onko kyseessä lainkaan itsenäinen sairaus. Tiukka määritelmä (taulukko 1) ei poissulje sitä, etteivätkö vähemmän aikaa kestäneet ja lievemmät oireet ole voineet syntyä samalla mekanismilla kuin kaikki ehdot täyttävä CFS.

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01194

• kiinnostaa_

Kiitos vastauksestasi. Ymmärrän nyt vähän paremmin. Jotain fyysistä poikkeavuutta siis CFS:ssä siis on, mutta laajalla kirjolla eri tekijöitä eivätkä ne esiinny johdonmukaisesti kaikilla oireistoa potevilla eivätkä samanasteisina. Lisäksi samoja poikkeavuuksia esiintyy myös oireettomilla.

• älytönsoppaturhaan

Mutta miksi noita fyysisiä löydöksiä ei sitten lisätä välttämättöminä kriteereinä diagnoosikriteeristöön? Eli CFS-diagnoosia ei asetettaisi, jos henkilö ei täytä noita fyysisten löydösten kriteereitä ja sen lisäksi tämänhetkisiä, henkisiä kriteereitä.

Vastaukseksi ei kelpaa nyt, että "siksi että kaikilla CFS-potilailla ei ole noita fyysisiä löydöksiä", koska eikö se ole merkki siitä, että heillä ei sitten ole CFS:ssää, vaan jokin muu häiriö. Olisi heidänkin etunsa, jos heillä ei diagnosoitaisi jotain fyysistä sairautta, jota heillä ei edes ole!

CFS:ssää koskeva keskustelu sekä maallikoiden että lääkäreiden ja tutkijoiden keskuudessa on kiistaisaa ja hämmentynyttä juuri siksi, että noita fyysisiä löydöksiä ei lisätä diagnoosikriteeristöön jostain syystä. Jos ne lisättäisiin, epäilyt hälvenisivät.

• Hagert

Cfs tullaan antamaan psykiatreille hoidettavaksi eli cipramilia vaan suuhun, tulette näkemään

• ei.helppoja.vastauksia

No, sitähän se on monessa muussakin neurologisessa- ja/tai autoimmuunisairaudessa, joita lääkärit eivät joko niiden alkuvaiheessa tai ylipäänsä ollenkaan pysty diagnosoimaan. "Diagnoosi" on pääasiassa ahdistus, stressi. luulotauti, tms. "tärähtänyt"...

Esim. vielä 1960-luvulla ALS-potilaat löysivät itsensä mielisairaalasta.

• elämä_on_karmeeta

Niin potilaat vaan ostaa ne lääkkeet mut ei käytä niitä,,Että saa tuet kelalta.Näin on jo monen potilaan kohtalo.
        Mun 100 päivää lääkeannos maksaa 4.5 euroa enkä käytä ku mitään apua ei oo niistä.

• VäsynytPotilas

CFS voi olla kyseessä jos aamulla ei pääse sängystä klo 9 mennessä.

• Mullaonvarmaantoi

kaikki edellämainitut on. Ei pysy skarppina, kun ei jaksa keskttyä mihinkään. Kaiken laskee leikiksi ja toisten melistely on väsyttävää. Monesti on vaan pakko täräyttää jotain suoraa, ihan vain sen takia että muut painuisivat ymäriltä vittuun valittamasta.

• Jappe52

Yksi vaihtoehto hahmottaa asiaa olisi pitää tätäkin oireyhtymää ympäristömyrkkyjen, erityisesti elohopean, vaikutuksena. Esim. A.Cutler, http://www.noamalgam.com/#WHAT IT DOES
      Useat sairaudet sisältävät samankaltaisia piirteitä, ja niille onkin yhteistä elohopean vaikutus. Yksi hankaluus tämän vaikutuksen tieteellisessä todistamisessa on annostuksen ja reaktioiden yksilöllisyys.

• RAL-

Mutta kun tätä on nuorillakin joiden hampaita ei ole koskaan paikattu amalgaamilla.

• Jappe52

Jes, elohopea läpäisee istukan ja siirtyy sikiöön. Tiomersaalielohopea-annoksemme olemme jokainen saaneet rokotteissa, nuoret vahvemmin. Plus ravinto ym.

• kärsivä

Onhan tää sairaus todistettu fyysiseksi myös lääketieteellisellä ruumiin avauksella kun pahimmissa tapauksissa näitä potilaita on kuollut tähän sairauteen,Ni näitten potilaitten keskushermosto ja selkäydin on ollut pahassa tulehdus tilassa kauttaaltaan(Ulkomailla todettu juttu ja varmasti myös suomessa mutta vaiettu seikka)
      Epäillään että myös suomessa näitä potilaita on kuollut tähän sairauden komplikaatioihin satoja ellei tuhansia mutta kuolin todistuksissa ei mainita mikä se varsinaisesti sen kuoleman on saanut aikaan.
      Tällä hetkellä mullaki diagnoosi vaikiasteinen masennustila mutta en oo allekirjottanut tätä mutta onhan saanut kumminkin kelan tuet.
      Mullaki pää-asiallinen oireisto hyvin viittaa tähän me/cfs.
      2012 vuonna diagnisoitiin virtsaamishäiriö joka luokitellaan neurologiseksi virtsaamishäiriöksi.
      2014 vuonna virusinfektion jälkeen tapahtu sitten lopullinen romahdus ja siitä lähtien se tuskan määrä ni mä en voi sitä enää omalla järjellä enää käsittää.

• lähetteitä

Pyydä lääkäriltä lähetettä verikokeisiin, mri:hin ja selkäydinpunktioon. Jos et saa lähetettä mri:hin, säästä rahaa ja mene yksityiselle myöhemmin. Tutkmuksillahan tuo selviää, onko sinulla fyysinen vai psyykkinen ongelma. Et ole fyysisesti sairas, jos fyysisiä löydöksiä ei ole.

• kärsivä
        lähetteitä kirjoitti:

Pyydä lääkäriltä lähetettä verikokeisiin, mri:hin ja selkäydinpunktioon. Jos et saa lähetettä mri:hin, säästä rahaa ja mene yksityiselle myöhemmin. Tutkmuksillahan tuo selviää, onko sinulla fyysinen vai psyykkinen ongelma. Et ole fyysisesti sairas, jos fyysisiä löydöksiä ei ole.

Joo siis 1.5 teslan laitteessa ei näkyny mitään poikkeavaa muttta 3teslan laitteessa näkyi mutta eihän se lääkäri tietystikkään ymmärtänyt että se poikkeava voi olla me/cfs taudin aiheuttama,Ja sekin vielä että mun vakavimmasta tilasta oli jo tuolloin kulunut sen 3vuotta,Silloin mitään kuvia ei otettu kun vaan perusveriarvot ja silloin oli leukkariarvot alle viitearvojen ja joku muu arvo myös mutta en muista enää mikä.

• kärsivä

Lisään vielä että oon kuiteski yksityisellä puolella sulkenut ainaski ms-taudin ja plus vielä muitakin saiaruksia mutta vasta ihan lähimenneisyydessa jo senkin takia kun on täsä tilan selvittelyssä mennyt vähän aikaa,Ja aina lääkärinvastaanotolta lähtiessä lähes täys aivosumu päällä.

• kärsivä

Jostakin luin että me/cfs olisi itse aiheutettu neurologinen saiuraus.
      Oisko tämä se perimmäinen syy potilaitten huonoon suhtautumiseen ja että mitään tukia ei saa.
      Eli sillä periaatteella kun olet sen sairauden aiheuttanut itse ni kärsi kohtalos.

• RAL-

Millä tavalla se aiheutetaan itse?

• kärsivä
        RAL- kirjoitti:

Millä tavalla se aiheutetaan itse?

Siitä ei ollu siinä artikkelissa mitään mainintaa tästä asiasta,Jotkut tahot ainaki väittää että joittenkin sairaus on aiheuttanut huonot elintavat,Esim vähänen liikunta ja yksipuolinen ruokavalio.
        Mutta uskon itse näin että suurin osa potilaista ei oo itse sitä aiheuttanut.

• Cfswarrior
        kärsivä kirjoitti:

Siitä ei ollu siinä artikkelissa mitään mainintaa tästä asiasta,Jotkut tahot ainaki väittää että joittenkin sairaus on aiheuttanut huonot elintavat,Esim vähänen liikunta ja yksipuolinen ruokavalio.
        Mutta uskon itse näin että suurin osa potilaista ei oo itse sitä aiheuttanut.

En suosittelisi ketään uskomaan puoliinkaan cfs artikkeleihin, etenkään jossei sen vertaa kerrottu. Tottakai elintavat/traumat (hpa akselin vaurioituminen) yms vaikuttaa ihmiseen, mutta ei voi sanoa että olisi itse aiheutettua nekään yleensä. Mutta mitä oikeastaan olin sanomassa, suurin osa CFS potilaista on ollut "normaaleja" aktiivisia ihmisiä, monet urheilijoita yms.

• kärsivä

Kas kummaa ku toi sana sairaus on tullu aina väärin :D mut se vaan kuuluu tähän kokonaispakettiin.

• kärsivä

Mitä hyötyä edes on saada me/cfs diagnoosi?Kun mitään hoitoa ei oo saatavilla eikä tukia.

• kärsivä

Eräs lääkäri lääkäri kuvas mun oireistoa että se ei ole sairaus vaan ominaisuus.
      Eli jotkut lääkärit on sitä mieltä että jos oireille ei oo löytynyt syytä tutkimuksista huolimatta ni se on ominaisuus eikä sairaus.

• Jappe52

Suomenkielisellä CFS-foorumilla ei myönnetä mahdollisuutta, että elohopea voisi olla taudin perimmäisenä syynä. Sama ongelma on monen sairauden tai "ominaisuuden" kanssa. Jotenkin luulen, että meillä lääkäri menettää oikeutensa, jos myöntää amalgaami- tai elohopeasairauden olemassaolon.

Toivottavasti Sinulla ei ole amalgaamipaikkoja, mutta jos on, niin biohammaslääkäri poistaa ne turvallisesti. Normilääkärin jälkeen olo huonontuu, koska elohopeaa vapautuu elimistöön lisää. Yhteen hampaaseen voi varata parisataa euroa.

Itse aloin parantua monenkirjavista, yhä pahenevista oireistani vasta, kun poistatin amalgaamit. Nettikeskusteluista päättelen, että työkuntoiseksi voisi palautua pahimmillaan vuodessa - kahdessa. Minulla paraneminen jatkuu hitaasti.

Funktionaalinen lääkäri osaa auttaa annostelemaan parantavia antioksidantteja oikein. Itse tarvitsen erityisesti seleeniä, magnesiumia, sinkkiä ja c-vitamiinia.

• kärsivä
        Jappe52 kirjoitti:

Suomenkielisellä CFS-foorumilla ei myönnetä mahdollisuutta, että elohopea voisi olla taudin perimmäisenä syynä. Sama ongelma on monen sairauden tai "ominaisuuden" kanssa. Jotenkin luulen, että meillä lääkäri menettää oikeutensa, jos myöntää amalgaami- tai elohopeasairauden olemassaolon.

Toivottavasti Sinulla ei ole amalgaamipaikkoja, mutta jos on, niin biohammaslääkäri poistaa ne turvallisesti. Normilääkärin jälkeen olo huonontuu, koska elohopeaa vapautuu elimistöön lisää. Yhteen hampaaseen voi varata parisataa euroa.

Itse aloin parantua monenkirjavista, yhä pahenevista oireistani vasta, kun poistatin amalgaamit. Nettikeskusteluista päättelen, että työkuntoiseksi voisi palautua pahimmillaan vuodessa - kahdessa. Minulla paraneminen jatkuu hitaasti.

Funktionaalinen lääkäri osaa auttaa annostelemaan parantavia antioksidantteja oikein. Itse tarvitsen erityisesti seleeniä, magnesiumia, sinkkiä ja c-vitamiinia.

Siis mun sairauden syntymekanismi on täytynyt tapahtua jo ennen koulu ikää.
        Jo elämän varhaisista vaiheista mulla on ilmennyt väsymystä ja uupumusta,Autonomisen hermoston epävakaata toimintaa,Virtsaamistoiminta ei ole ollut ihan normaalia,Ja sitten aivosumua ja ym sontaa.
        Ja sitten 2014 syksyn virusinfektion jälkeen oli kyllä sitten niin kuin joku helvetti ois sisällä päässyt irti,Ja sit 2014 loppuvuodesta diagnisoitiin vaikia-asteinen masennus.
        Ja sitten kun vointi parani niin hyväksi ni yksityislääkärin kautta oon sitte kaikki muut mahdolliset sairaudet pois sulkenut ja jäljelle on jäänyt me/cfs.
        Ite käytän tällä hetkellä sinkkiä,magnesiumia,ja D-vitamiini lisää ja ruokavalion laittanut mahdollisimman terveelliseksi mutta siitä huolimatta väliin on aika hankalaolotila.

• Jappe52

Hae luontaiskaupasta vielä seleenitippaa (1 tippa päivässä) tai osta parapähkinää (1 päivässä). Ympäristömyrkyt (amalgaami) syövät elimistön seleenivaratkin loppuun. Myös B12-varanto voi olla hyvin vähissä, sitäkin saa kaupasta.

Olemme kohtalotovereita. Väsymys ja uupumus ovat olleet minullakin mukana koko iän. Nyt jälkeenpäin ajattelen, että ensimmäiset amalgaamit kansakoulussa saivat aikaan kaiken huonon. Erilaiset krempat ovat lisääntyneet ja pahentuneet siihen asti, kunnes poistatin amalgaamit. Pelkkä poisto ei riitä, vaan tarvitaan monenlaisia antioksidantteja hoitamaan myrkyn vaikutuksia ja puutostiloja elimistössä. Mutta pikkuhiljaa siitä paranee.

• kärsivä
        Jappe52 kirjoitti:

Hae luontaiskaupasta vielä seleenitippaa (1 tippa päivässä) tai osta parapähkinää (1 päivässä). Ympäristömyrkyt (amalgaami) syövät elimistön seleenivaratkin loppuun. Myös B12-varanto voi olla hyvin vähissä, sitäkin saa kaupasta.

Olemme kohtalotovereita. Väsymys ja uupumus ovat olleet minullakin mukana koko iän. Nyt jälkeenpäin ajattelen, että ensimmäiset amalgaamit kansakoulussa saivat aikaan kaiken huonon. Erilaiset krempat ovat lisääntyneet ja pahentuneet siihen asti, kunnes poistatin amalgaamit. Pelkkä poisto ei riitä, vaan tarvitaan monenlaisia antioksidantteja hoitamaan myrkyn vaikutuksia ja puutostiloja elimistössä. Mutta pikkuhiljaa siitä paranee.

Se mitä minulta mitattiin B12 vitamiini verestä ni sen mukaan en tarvis ainakaan sitä lisänä juurikaan syödä.
        Jos tästä ny ylipäätänsä paranee työkykseksi niin kaikki vapaa-aika menee taas palautumiseen.

• Cfswarrior
        Jappe52 kirjoitti:

Foorumilainen? Miksi myöntää tai edes erityisemmin ajatella, kun maailman huippu tutkijatkin uskovat eri syihin ja syystä. Kannattaisi ehkä perehtyä niihin ennenkuin pätee. Ja mikäki et foorumilainen ole, niin älä ota kantaa mitä sielä puhumme. Tässä kunnossa jaksa vastata mitään järkevää, mutta onhan se aika jännä jos tää helvetti ny on elohopean aiheuttamaa kun kaikki ny vaa on niin selvää kokonaiskuvan huomioon ottaen ja sairastuminen tapahtui hetkessä 20 vuotiaana mykoplasman yhteydessä, juuri kun sain elämästä kiinni ja olin onnellinen. Ellei aleta viilaa ja mietitä EDS:ssää ja hermoston aiempaa romahtamista. Molemmat dg:t löytyy, lisänä aivolisäkeperäinen lisämunuaisten vajaatoiminta joka CFS:ssälle yleinen seuraus. Ei taida paljoa hopeaan liittyä. Toki en kiellä etteikö yksittäis tapauksissa olisi voinut mahdollisesti laukaista.

• kärsivä

Käyttääkö Jappe52 D-vitamiini lisää?Jos käytät ni kuin suurella annoksella?

• Jappe52

Joo 125 mikrogrammaa D-lisää päivittäin. Funktionaalinen lääkäri neuvoo annoskoon ja seuraa aineiden B12, D25, Zn, Sel pitoisuuksia.
        Ja kyllä välillä tuntuu kaikki voimat olevan lopussa jo aamulla herätessä ja viimeistään työpäivän jälkeen.

• kärsivä
        Jappe52 kirjoitti:

Joo 125 mikrogrammaa D-lisää päivittäin. Funktionaalinen lääkäri neuvoo annoskoon ja seuraa aineiden B12, D25, Zn, Sel pitoisuuksia.
        Ja kyllä välillä tuntuu kaikki voimat olevan lopussa jo aamulla herätessä ja viimeistään työpäivän jälkeen.

Ok.Siis mä en oo ollu työelämässä mukana vuosiin ja oon ollu vähän niinkuin väärällä diagnoosilla kuntoutustuella,Jostain luin että kun kesällä on auringossa sen 30minuttia ja vähillä vaatteilla ni siitä saisi jo sen 500 migrogrammaa d-vitamiinia ni voisi sanoo että suomen d-vitamiiniannos suositus on arvioitu päin mehtää,Suomen suositus 10-50migrogrammaa ei riitä suomen olosuhteisiin ei sitten mitenkään.

• Jappe52

Funkkarilääkäri sanoi, että keski-iän saavuttaneilla d-vitamiini ei kesälläkään imeydy niin hyvin kuin nuorena. Siksi auringonoton lisäksi pitää syödä pilleri.

• kärsivä

Oletteko ferritiinia mitannut?
      Meinaan ny mitata ferritiinin että joutuuko ottaan vielä lisärautaa.
      Normaali hemoglobiin ei tarkota välttämättä sitä että ferritiinitasot olisivat hyvät.

• Jappe52

On mitattu, funktionaalinen lääkäri sitä seuraa. On ollut kunnossa ferritiini, vaikka monenlaista muuta ongelmaa riittääkin.

• JohnnyTang
        Jappe52 kirjoitti:

On mitattu, funktionaalinen lääkäri sitä seuraa. On ollut kunnossa ferritiini, vaikka monenlaista muuta ongelmaa riittääkin.

D-vitamiini tarvii seuraksi A ja K vitamiinit , en tosin suosittele synteettistä A-vitamiinia koska sen kanssa voi tulla ongelmia.

• Jappe52

Kertoisitko, mitä ongelmia synteettisen A-vitamiinin kanssa voi tulla?

• kärsivä
        Jappe52 kirjoitti:

Kertoisitko, mitä ongelmia synteettisen A-vitamiinin kanssa voi tulla?

Itse oletan että elimistö ei pysty niin hyvin hyödyntään synteettistä vitamiinia kuin lounnon valmistamaa ja näin ollen rupee vaan kertyyn maksaan se vitamiini ja ehkä muuallekin elimistöön.
        Itse en käytä kalanmaksa öljyä juuri sen takia kun siihen lisätty syntteettistä vitamiinia.

• kärsivä

Se mitä tähän d-vitamiiniin on perehtyny ni joittenki lähteiden mukaan 250migrogrammaa on vielä täysin turvallisella tasolla oleva määrä ja itse olen varmaan jostain joulukuun puolestavälistä tätä 250migrogrammaa käyttänyt päivittäin.

• kärsivä

Ny mittasin ite d-vitamiini tason ni se oli 160 ja vuorokausi annos ollut viimesen kuukauden yleisesti ottaen 250migrogrammaa.

• kärsivä

Onko teistä joku kokeillu ubikinonia me/cfs itsehoidossa?
      Onko ollut hyötyä?Jos täälä sitten on kokemuksen omaavia?

• PoliittinenKorrektius

Aloittajan kysymykseen vastaus: EI SUOMESSA.

- Mikäli yksittäinen lääkäri alkaa tässä asiassa väittää "kyllä", seuraa siitä ennemmin tai myöhemmin niin sanotusti jäykkää omalle lääkärintoimen harjoittamiselle. Suomeksi sanottuna uhkailua, savustamista sekä kaiken kaikkiaan ammatinharjoittamisen vaikeuttamista. Suomessa vallitsee lääkärikunnan keskuudessa yleisesti hyväksytyt linjaukset eli sovitut normit, joiden kyseenalaistaminen merkitsee pullikoimista yms. aisan yli potkimista, siis lääkärikunnan "yleistä" tahtoa vastaan nouseminen.

Ihan muistutuksen vuoksi: 1980-luvulla pieksämäkeläinen lääkäri, joka kyseenalaisti kaupungin juomaveden- ja ilmanlaadun löysi itsensä lopulta psykiatrin vastaanotolta vasten tahtoaan. (Nousi kylläkin myöhemmin pariksi kaudeksi eduskuntaan, joskin terveen papereilla [nykyäänhän siellä terveen papereilla lienee harvempi]).

• Anonyymi

Onko kenelläkään tietoa, onko Pohjois-Suomessa lääkäreitä jotka hoitavat cfs-potilaita ?

• Anonyymi

Ei taida kuule olla suomessa yhtään lääkäriä jotka hoitaa cfs-potilaita ja neki jotka hoiti neki hyllytettiin.

• Anonyymi

Olisiko cfs:ää sairastavalle parempi, jos saisi masennus diagnoosin? Silloin ainakin sairaseläke olisi mahdolline. Ettei tarvitsisi kerjuulle lähteä. Itselläni epäilen cfs:ää. Kun järkyttävä uupumus kestänyt jo 10kk. Ollut joskun ennenkin, vaan mennyt parissa kk ohi. Kaikki paikat kuvattu, ja yleisimmät verikokeet otettu. Enmg ok. Alkoi flunssan jälkeen yht äkkiä jalkojen voimien katoamisena. Ms poissuljettu. Ja kun monta kuukautta typerästi sinnittelin huonoilla jalkavoimilla, niin iski uupumus minkälaista en tiennyt olevankaan. Nyt tuntuu että kroppa ei siedä rasitusta paljon mitään. Voimat ei palaudu ja saikulla ollaan. Jos ei olo tästä kohene, niin nykyiseen työhöni minusta ei enää ole. Totisesti toivon että ei olisi cfs. Sekun ei tapa eikä parane. Ainakaan nopeasti. Ja rahatilanne alkaa jossain välissä kusemaan huolella. Ssri kokeiltu, eikä auta mitään. Saa haitat muttei hyötyjä. Ms tauti ja parkinson hoidetaan suomessa monin tavoin. Cfs potilaat ovat täysin heitteillä. Ja joissain tapauksissa cfs on paljon pahempi sairaus kuin edellämainitut kaksi

• Anonyymi

Kokeile ensin vaikka itsehoitoa.
        Olen me/cfs potilas ja seuraavat tuotteet ollut käytössä ja olen ainakin itse saanut näistä posiitivista hyötyä.
        D-vitamiini 150mikrogrammaa nestemäinen.Tosin syksystä lähin ollut käytössä toukokuuhun saakka.
        C-vitamiini 1000mg
        Kaikki b-vitamiinit ja b12 kannattaa ostaa metyylikobalamiinina imeytyy paremmin.
        Sinkki 45mg
        Kromi 200mikrogrammaa
        Kupari1mg
        Seleeni300mikrogrammaa
        Merimagnesiumia250mg
        Karnosiini 500mg
        Ubikinoni 150mg
        Jos lisä rautaa suunnitelee ni ferritiini kannattaa mitata ennen sitä.
        Nämä kaikki kannatta ottaa aamusta lähtien 15.00mennessä muuten voi yö-unet mennä tosin magnesium kannattaa ottaa illalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeile ensin vaikka itsehoitoa.
        Olen me/cfs potilas ja seuraavat tuotteet ollut käytössä ja olen ainakin itse saanut näistä posiitivista hyötyä.
        D-vitamiini 150mikrogrammaa nestemäinen.Tosin syksystä lähin ollut käytössä toukokuuhun saakka.
        C-vitamiini 1000mg
        Kaikki b-vitamiinit ja b12 kannattaa ostaa metyylikobalamiinina imeytyy paremmin.
        Sinkki 45mg
        Kromi 200mikrogrammaa
        Kupari1mg
        Seleeni300mikrogrammaa
        Merimagnesiumia250mg
        Karnosiini 500mg
        Ubikinoni 150mg
        Jos lisä rautaa suunnitelee ni ferritiini kannattaa mitata ennen sitä.
        Nämä kaikki kannatta ottaa aamusta lähtien 15.00mennessä muuten voi yö-unet mennä tosin magnesium kannattaa ottaa illalla.

Niin ja sitte niitä omega-3 rasvahappoja kandee syödä riittävästi ja mielluummin kaikki ravinnosta,Kala,Kana,Pähkinät,Oliiviöljy.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja sitte niitä omega-3 rasvahappoja kandee syödä riittävästi ja mielluummin kaikki ravinnosta,Kala,Kana,Pähkinät,Oliiviöljy.

Ja olihan mulla vielä toi arginiini 750mg käytössä myös.

• Anonyymi

"Sekun ei tapa eikä parane"
        On cfs tappanut potilaita mutta itsemurha ollut varmaan se suurin kuolleisuus.

• Anonyymi

Mikä tilanne?
        En minä ainakaan masennusdiagnoosilla päässyt työkyvyttömyys eläkkeele kun määrä-aikiaiselle kuntoutustuelle ja sitä on jatkunut yli 7vuotta.

• Anonyymi

PQQ lisää mitokondrioiden uudismuodostusta ja tehostaa mitokondrioiden toimintaa - aktivoi energiantuotantoa. PQQ myös tukee mitokondrioiden toimintaa koko kehossa ja on erityisen tärkeä hermosoluille.

https://www.hyvinvoinnin.fi/products/vitacell-pqq

Pitäs varmaan ruveta testaan olisiko hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe