Miten sujuu

Psykoterapeutitar

kaikenlaiset muotijutut, esim. kasvissyönti, kierrättäminen, hiilijalanjäljen mittaaminen? Oman kokemukseni mukaan voivat aiheuttaa syviäkin kiistoja eri ryhmittymien välille. Viimeinen kiista, joka johti ns. ystävyyden viilenemiseen, koski kasvissyöntiä. Tyyppi "innostui" kasvissyönnistä ns. eettisistä syistä ja nyt paasaa uutta ideologiaansa fanaattisesti ja puuttuu toisten ihmisten ruokailuun samalla fanaattisuudella.

Miten voi hauska ihmissuhde muuttua raivostuttavan raastavaksi? Asioista ei enää voi keskustella, ettei aina vedetä syömistä siihen mukaan muita syyllistäen. Kyse on kuitenkin ns. aikuisista ihmisistä ja kimppareissuun olimme lähdössä, josta ei nyt taida tulla mitään. Vähän v......a!

29

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepä se, kun ei tajuta, että jokainen elää ihan itse oman elämänsä.
      Pojantytär jätti lihansyönnin. Kesämaisemassakin hän on ainoa, joka ei syö lihaa.
      Meillä se ei ole ongelma kenellekään.
      Onko se sitten se oikeassa olemisen tarve, mikä pistää paasaamaan.
      Ettekö voi keskustella asiasta ja sanoa suoraan, että jokainen tekee omat valintansa, hän ei voi valita toisten puolesta.
      Aika rasittavaksi on ystävä tullut, jos reissukin meinaa peruuntua.

      • Psykoterapeutitar

        Nimenomaan yritimme akkaporukalla keskustella jokaisen oikeudesta omiin näkemyksiinsä ja myöskin siitä, ettei kiinnosta hänen syömisensä, eikä hänenkään pidä tehdä ongelmaa muiden syömisestä. Ei auta ei! Hän haluaa esitellä omaa syömistään fanaattiseen tyyliin.

        Kummallista on ihmisten kanssakäyminen ja yllättäen rasitteeksi muodostunut ns. ystävyys!


      • Bengalitikku

        No toinen ryhmä on, kun jonkun vatsalle ei käy kaikki ruuat, niin siitä pärpättäminen, valittaminen ja ronklaaminen ja suolen toiminnan kuvailu
        kuvottaa myös.
        Voisikohan vääntää ruokakeskustelun niin, että miltä ruoka maistuu.
        Ruokavaliofanaattisuus on sukua suitsuttelun lopettaneiden tms. Itsetehostukseen.
        Ymmärrän sua. Kun osaisi pistää toisesta korvasta ulos.
        Mutta kun ei, sinne jää töhkä pyörimään jne.


      • Olen tuurikasvissyöjä, välillä koen herätyksen, en syö tapettuja eläimiä, vähitellen luisun taas normaaliin päiväjärjestykseen.
        Minulla on rajoituksia ruokavalion suhteen, Gluteeni ja laktoosi ei sovi. En tee siitä numeroa, olen niin tottunut.
        Veljellänikin on keliakia, tiedämme kaikki mitä se tarkoittaa nuomeroa tekemättä.
        Lajittelen roskat, meillä ei ole vielä muoville erillistä astiaa joten se joutuu sekajätteeseen.
        Hiilijalanjäljestä en tiedä, mökkiä lämmitän puilla ja sähköllä. Lentokoneessa istuin aikaisemmin turhankin usein, se on jäänyt vähiin nykyisin.
        Ostan kirpparilta aika paljon vaatteita jos löydän mieleisiä. Annan vaatteita ym.. Konttiin myytäväksi, sieltä löydän joskus todella kunnollista kierrätettyä tavaraa halvemmalla.


    • pirremiinapas

      :DD, pistä peruna suuhun..he.

      Mutta jospa hän rauhoittuisi kun ensin paasaa tarpeeksi, eli puhaltaa pahimmat paineet ulos, kannattaisihan se käydä kokeilemassa jos hän vaikka unohtaa lomalla intonsa.

      • Psykoterapeutitar

        Ehkä muuten kyllä, mutta kun ei nyt yhteistyö suju, kun ei häntä ymmärretä, eikä hänen mielipiteitään arvosteta. On nyt vähän hiljasta yhteydenpito?! Ihmettelen vain, kuinka kevyttä ns. ystävyys voi olla!


    • Sellainen.ystävä

      Onneksi olen kaikkiruokainen, enkä valita juuri mistään, kun ollaan reissun päällä. Kotona olen tosi ronkeli, kun itse itselleni ostan ja maksan. Syön sellaista, jonka katson terveelliseksi ja jolla jotenkin saan painon pysymään järjissään.
      Kaikki kierrätän ja jaottelen taloyhtiön roskisten ohjeiden mukaa. Aika pieni on hiilijalan jälki, poikkeus, auto on parkkipaikalla, ajan vähän ja asunnossa hieman liikaa neliöitä.
      Minullakin on ystävä, joka marisee muiden syömisestä ja arvostelee sitä, se on tuskastuttavaa. Ja siihen päälle tupakan ja alkoholin tuomiot, voi vitsi kun tympäsee, mutta kun on muuten kiva, niin liikutaan yhdessä. Ja se on kaikkein hassuinta, että kun minä siemasen muutaman paukun, niin se on hänelle hyväksyttävää. Etta mitä nyt joskus kun muuten elän terveesti.

    • muistelenpahetken

      . . mitäs meillä syötiinkään , ennen eu:n leipäpussia ja makarooneja. . .

    • Tuli mieleen, että jos ei normaali keskustelu auta, voisiko kokeilla jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
      Itse läiskäisisin pihvin kaverin lautaselle ja sanoisin ´´syö kuule kunnon ruokaa ja pidä suus kiinni.´´

      • Saga.Kabinetti

        Heh, eppu ;))
        Tuossa saattaa muuten olla perääkin. Jospa aloittaja kysyisit siltä ystävältäsi, että mahtaako hänellä olla raudan tai B12-vitamiinin puute, kun ei lihaa syö? Tekee kärttyiseksi jos ei kaikkia ravintoaineita saa.


    • bessie-

      "Miten voi hauska ihmissuhde muuttua raivostuttavan raastavaksi? Asioista ei enää voi keskustella, ettei aina vedetä syömistä siihen mukaan muita syyllistäen. Kyse on kuitenkin ns. aikuisista ihmisistä ja kimppareissuun olimme lähdössä, josta ei nyt taida tulla mitään. Vähän v......a!"

      Miksi sinä raivostut ja syyllistyt? Jos yhdessä valitaan ruokapaikkaa tai mietitään mitä laitetaan, niin onhan se aivan normaalia, että keskustellaan paikan/ruokien sopivuudesta kaikille. Ihmisillä on erilaisia ruokavalioita, mieltymyksiä, rajoituksia, budjetteja ja niinpäinpois. Jos yhdessä jo ollaan ruoan äärellä, niin eihän normaali ihminen enää siinä vaiheessa rupea fanaattisesti paasaamaan ja muiden valinnoista mieltään osoittamaan. Toki kun ruoan ääressä ollaan niin ruoasta usein keskustellaan, luonnollisesti myös eettisistä valinnoista.
      Oman kokemukseni mukaan aikuisina sekaruoasta kasvisruokaan siirtyneet ovat pikemminkin turhan anteeksipyytäviä ja puolustelevat, jopa selittelevät uusia, eettisin perustein tekemiään valintoja sukulaisilleen ja ystävilleen. Tai sitten vain perustelevat ilman puolustautuvaa asennetta ja se taas on aivan normaalia keskustelemista. Varhaisteini- tai teini-iässä olevat voivat mesota ja julistaa oman perheen kuulleen, mutta eivät ystäviensä kanssa ollessaan.

      Jos joku ystäväporukkaan kuuluva paasaa ja paasaa ja on suorastaan fanaattinen, niin täytyyhän siihen olla syytä myös muissa, ei kai hän ole monologia ollut esittämässä?
      Taas kerran en usko tositapahtumaksi.

      • Psykoterapeutitar

        Maailma on kuule ihmeitä täynnä! Ei niitä keksiä tarvitse!


      • Bengalitikku

        Niin onkii


      • syytä muissa??? ei fanaatikot syytä keneltäkään tarvitse, sitä "tyytyväisempiä" mitä enemmän saavat omaa paremmuuttaan todistella, olipa kysymyksessä ravinto, liikunta, raittius, uskonto tai mikä hyvänsä. todella rasittavia tyyppejä kuunnella, kauaa ei jaksa, mutta vastaan väittäminen tai perusteltu vastaus ei mitään auta, omaa paremmuuttaanhan nuo pikkusieluiset haluavat vain todistella.


      • Psykoterapeutitar

        Juuri tässä tapauksessa osuit asian ytimeen!


    • hytinäx1

      Ei suju ollenkaan, paljon pitäisi itseään muuttaa että alkaisi noita mainitsemiasi asioita pohdiskelemaan ja toteen käyttämään. Tuo kasvisruoka homma olisi oikeastaan se helpoin niistä toteuttaa, ainakin pari kertaa viikossa. Jos tämä teidän kaveri on vasta-alkaja kasvisruokailussaan ja siksi innoissaan.?
      Kun teitä on monta ystävää niin tehkää varsin sellainen ruokapiiri johon kokoonnutte vaikka kerran kuussa ja yksi vuorollaaan tekee mieleisen aterian. Pitäisi aina kuitenkin ystävän kasvisruokakin toteuttaa jossain muodossa. Näin hänkin sitten huomaisi että olette kuitenkin pikkuisen kiinnostuneita hänen uudesta aluevaltauksesta. Toivottavasti hän ei ole aivan vegaani kun silloin on vähän hankalampaa miettiä mitä laittaisi.

      • Psykoterapeutitar

        Niinpä, kyllä kaikkien uusien systeemien opettelu ja varsinkin sisäistäminen vie oman aikansa, eikä välttämättä oikein onnistu. Jokainenhan itse on vastuussa omista valinnoistaan ja itse hiljakseen niitä toteuttaa. Mutta sellaista ihme mesomista asian ympäriltä en ymmärrä.

        Tässäkin tapauksessa olemme tarkkaan saaneet selvitystä, missä vaiheessa kyseinen ruokailu on menossa. Loppusyksyllä kasvisten syönti alkoi ja myös paasaaminen nimenomaan eettisestä puolesta. Sitten yhteinen matka muodostui kivasta kaameaksi fanaattisen paasaamisen takia. Oli tosi kiva yllätys, kun olemme niin monet reissut kimpassa saman porukan kanssa tehneet, ettemme osanneet kyseistä käytöstä edes odottaa.


    • kierrättäminen sujuu sikäli että roskiin en laita käypää tavaraa vaan annan pois tarvitseville, mutta itselleni en osaa käytettyä juurikaan hankkia. hiilijalanjälkeni ei liene niitä kaikkein suurimpia, omaa autoa ei ole, joten käytän julkisia ja paljon kuljen pyörällä kesäisin ja jalan ympäri vuoden, enkä harrasta lentokoneella matkustamista vuosittain. kasvissyöjäksi minua ei saa ellei terveys jostain syystä sitä vaadi.

    • Ennustan.näin.käy

      Muovin voittokulku jää lyhytaikaiseksi, muovia tullaan käyttämään jatkossakin muittei nykyisellä tavalla koska se kävisi sietämättömäksi.
      Samoin muukin teollinen tuotanto tulee muuttumaan kestävälle pohjalle, jotta lapsiemme elämä olisi parempaa.

    • kusetuskos

      Tosin kun suomalainen on se suurin ja pahin, niin eikö koko kansa voitaisiin lopettaa ja kas maailma pelastuisi...............

    • flegmaatti

      Olipa henkilö minkä aatteen ihminen tahansa niin olen joskus sanonut, ettei hänen mielipiteensä ole totuus muille.

      Yksinkertaisimmillaan se liittyy johonkin konkreettiseen asiaan kuten esimerkiksi autoon. "Kyllä jokainen mies merssulla ajaa joka kykenee", yms. vastaavaa.
      Elämäntapaan liittyvät kysymykset ovat epämääräisempiä enkä ole niihin kovin usein törmännyt.

      Itse olen yhden kuntoilumuodon likimain fanaattinen harrastaja . Suosittelen sitä jossakin muodossa herkästi henkilölle joka puhuu elämisensä rajoitteista jotka saattavat liittyä harrastukseni tuloksiin.

      Ravintofilosofia on jokaisen oma asia enkä ole tavannut "käännyttäjiä".
      Selkeät syyt rajoituksiin ovat oma juttunsa.
      Vaimoni on laktoosityyppi mutta hän ei ole koskaan tehnyt siitä numeroa.
      Silakka-allergia on ymmärrettävää.
      K-vitskun saannin vakiointi on terveyden kannalta tärkeää kuten myös rautapitoisten elintarvikkeiden välttäminen.
      Raittiuttaan hän ei mainitse juuri koskaan eikä missään ja minua hän on painostanut sen verran, että minun olisi syytä valmistaa lounaat selvin päin. Koskee Espanjan asuntoamme. Suomessa en maistelekaan.

    • eitodellistatulosta

      Jollain testillä yritin jotain hiilijalanjälkeä mitata, mutta meni täysin metsään.....siinä ei huomioitu ollenkaan että kaukolämmössä olevassa kerrostalossa asuva ei voi vaikuttaa lämmityksen vaikutusta hiilijalanjälkeen ja siksi minullekin tuli erittäin huono lopputulos, vaikka kaikki muut (kierrätys, sähkön käyttö, liikkuminen ym) mitä kysyttiin oli lähes täysin parasta luokkaa........testistä ei voinut edes palautetta antaa vaikka oli suoraan peestä koko testi ja antoi täysin väärän lopputuloksen......olenkin päättänyt viitata kintaalla koko asialle ja jatkan kuten tähänkin asti ilman mitään mittauksia.....

    • henrjii

      joten kuten, yritän olla nostamatta, ja ostamatta mitään

    • de-meter

      Nuo listatut "muotijutut" ovat olleet minulle peruskauraa vuosikymmenien ajan.
      edustaneet vastuullista elämää. Olen vain oppinut sen, että niistä ei kannata elämöidä, eikä pitää pakonomaisesti kiinni.

      Itse asiassa pääsen nykyisin aika helpolla kun aiheet ovat tulleet tutuiksi kaikille. Ei tarvitse enää puolustella itseään, sillä niin sitä usein joutuu tekemään kun poikkeaa valtavirrasta , elää toisin.

      Kun siis itse edustan samaa linjaa kuin aloittajan kuvaama ystävä, en osaa kovasti häntä moittia. Elämäntapamuutokset ottavat välillä lujille, jos kovasti joutuu itseään typistämään. Ehkä siihen toivoisi tukea muilta ja tulee hakeneeksi sitä vääriltä ihmisiltä, väärillä tavoilla.
      Jos kyse oli vain kasvissyönnistä, ei noista muista "muotijutuista", eiköhän tuo into vähitellen laannu ja sietokyky kasva molemmin puolin...

    • maissiiii

      Huonosti sujuu kaikki muotijutut...pikkusen yritän ja unohdan, olen erittäin vastuuton, rikollisen hömelö eläjä.
      Hiilijalanjäljen mittaaminen liian suurta tiedettä ja taidetta, pitäisi semmoinen mittari hommata tähän huusholliin. Voisin mittailla kaikki paheeni puhdasta ja hyvinvoimaa maailmaa kohtaan.

      Voi kait raastavaan ystävään ottaa etäisyyttä, kertoa, että yhdessä syöminen on niin raastavaa kun joka suupalan jälkeen kuulee saarnan, vai mitä paasauksia ne ovat.

      Yhdessä ruuan laittaminen ja yhdessä ruokailuhetkestä nauttiminen on parasta ystävyyttä, miksi siitä pitäisi kärsiä.

      Onhan sitä entisiä ystäviä olemassa ja unohdettuja ystäviäkin, haittako tuo jos joku ystävyys hetken on etäämpänä. Uudelleen voi taas hetken päästä verestää, voi tuntua silloin taas tositositosi ystävyydeltä.

      • Psykoterapeutitar

        Niin, muuten on ihan sama! Jokainen voi puolestani syödä vaikka seiniä, mutta nyt mietimme muiden tulevaan reissuun lähtijöiden kanssa, onnistuuko kimppamatkailu enää viime reissun jälkeen, joka meni pieleen tyypin kyseisen käytöksen takia. Ruuasta ei voi edelleenkään keskustella neutraalisti. Miten voi joku muutos aiheuttaa moisen hihhuloinnin?


      • maissiiii
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Niin, muuten on ihan sama! Jokainen voi puolestani syödä vaikka seiniä, mutta nyt mietimme muiden tulevaan reissuun lähtijöiden kanssa, onnistuuko kimppamatkailu enää viime reissun jälkeen, joka meni pieleen tyypin kyseisen käytöksen takia. Ruuasta ei voi edelleenkään keskustella neutraalisti. Miten voi joku muutos aiheuttaa moisen hihhuloinnin?

        Jospa hän on kokenut ruokaherätyksen.
        Voisiko ihminen suhtautua ruokaan ja syömiseensä kuin uskontoon, joskus jopa fanaattisesti hihhuloiden.
        Omasta ruoka-aatteesta on tullut yhdenlainen jumala. Ruokaan liittyvä kokemus ja tapa toimia on niin ylivertainen, että unohtaa kokonaisuuden.


      • maissiiii kirjoitti:

        Jospa hän on kokenut ruokaherätyksen.
        Voisiko ihminen suhtautua ruokaan ja syömiseensä kuin uskontoon, joskus jopa fanaattisesti hihhuloiden.
        Omasta ruoka-aatteesta on tullut yhdenlainen jumala. Ruokaan liittyvä kokemus ja tapa toimia on niin ylivertainen, että unohtaa kokonaisuuden.

        Niin justiin.
        "Yrttipelastettu", niinkuin yksi tuttavani sanoi vaimostaan, joka alkoi vegetarisksi ja meuhkaamaan omistaan ja toisten syömisistä.


    • Taas kerran ostin aamulla tumman-puhuvia Kaali-Kääryleitä.
      Päältä-päin katsellessa voi kuvitella olevansa Vegaani.
      Onneksi niissä on myös maukas, moni-puolisesti ruokkiva täyte.

      H.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe