Tunnetteko keittiö-veitsiä

Minulla on mukava ja laadukas veitsi.
Valmistaja oli muinoin SF.
Ei ole enää.
Noita veitsiä huomasin nimitettävän pihvi-veitsiksi.
-
Noh.
Minä leikkaan sillä ruokaillessani Kariniemen Kanan-pojan paisti-leikkeitä.
Höyry-vihanneksiakin.
Satunnaisesti viipaloin Kaali-Kääryleitä leivän päälle.
-
Ongelma on se, että kahvan ja terän yhtymä-kohtaan on muodostunut tumma pahkura.
Jos en sitä, ruokailuni pöäätteeksi muista kuivata, se haisee aamulla kammottavalta.
Toisinaan siihen tulee harmaa karva-pinta.
-
Olisko joku keino poistaa tuo pahkura, vai ostanko pari Hiirtä ja häkin?
Hiiret saisivat veitsestäni mukavan yö-palan mitä järsiä.
-
Kiitoksia kauhean paljon jo etu-käteen neuvoista.

H.

60

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...päätteeksi

      H.

    • Zhuravlit

      Myös laadukkaan ja hyvin leikkaavan veitsen voi ruokailun jälkeen pestä. Huolellisesti.

      • Zhuravlit

        Sillä voi myös tappaa hiiren.


      • "Zhuravlit"

        Pestä?
        Mitä?
        Miten niin?
        Sitähän sanotaan että ruoan-laitossa laatu-tavaroista pyyhitään pinta vain varovasti talous-paperilla.
        Fairyä vain lainaillaan naapureille.

        H.


      • Zhuravlit kirjoitti:

        Sillä voi myös tappaa hiiren.

        "Zhuravlit"

        Minua ei tappaminen oikein kiinnosta.
        Mieluummin minä viiltelen, paloittelen, silvon ja raatelen.
        Haarukallakin.

        H.


      • Zhuravlit
        hunksz kirjoitti:

        "Zhuravlit"

        Pestä?
        Mitä?
        Miten niin?
        Sitähän sanotaan että ruoan-laitossa laatu-tavaroista pyyhitään pinta vain varovasti talous-paperilla.
        Fairyä vain lainaillaan naapureille.

        H.

        Kuka sanoo?
        Pyyhi vaikka paidanhelmaasi, ellet raaski kastella veistäsi.
        Meillä käytetään Sunlightia.


    • xxxdd

      Hanki CeramiChef-veitsiä, niin et enää muuta halua käyttää. Jumalainen veitsi.
      Sain jonkin lehtitilauksen mukana.

      • "xxxdd"

        Onko se sitten varma että niissä ei ole tarttuma-pintaa?

        H.


      • Tomaattiviipaleeksi

        Keraaminen veitsi Lidlistä hakkaa terävyydeessä jokaikisen veitsen.
        Saa niitä muualtakin.


    • Minulla on veitsiä joka lähtöön, silti kylillä ja mökillä on erikseen se oikea mitä käytän lähes joka asiaan. Elämäni mullistuisi jos nämä tärkeät työkalut häviäisivät.
      CeramiChef veitsi on hyvä pysyy siistinä kun ei ole koloja mihin hiiret pääsee, on muutenkin käteen sopiva, vaikka ei olekaan mieliveitseni.

      • Bengalitikku

        Olen ostanut noin neljännes vuosisata sitten, Pub-tavaratalosta/Stockholm tyylikkään veitsisarjan: jag tar de här, tack, var så god, här ni har och tack - adjö
        En vain oikein osaa terottaa niitä, vaikka on kaksi vaihtoehtoa viila ja Fiskarsin SF teroitin. En oikein tiedä, miten veitsenteriä näissä jyystetään, ettäjotta
        leikkely sujuisi paremmin.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Olen ostanut noin neljännes vuosisata sitten, Pub-tavaratalosta/Stockholm tyylikkään veitsisarjan: jag tar de här, tack, var så god, här ni har och tack - adjö
        En vain oikein osaa terottaa niitä, vaikka on kaksi vaihtoehtoa viila ja Fiskarsin SF teroitin. En oikein tiedä, miten veitsenteriä näissä jyystetään, ettäjotta
        leikkely sujuisi paremmin.

        Minulla on halpa Ikeasta ostettu veitsenteroitin, ainakin minun veitseni on pitänyt terävinä. Siinä tarvitsee vain vetää muutaman kerran edestakaisin.


      • Minulla on jonkun ranskalainen veitsien sarja käytössä ja pari japanilaista Tojiro veistä Nakiri ja Petty. Japanilaiset ovat vielä terävät, mutta toisia olen teroittanut ja hyvin onnistunut niiden teroittamiseen. Ostin noin puoli vuotta sitten kaksi japanilaista hiomakiveä Tojiro 220/1000 ja 1000/3000 grit
        https://mygoodknife.com/fi/shop/tojiro-whetstone-with-platform-1000-3000-f-433/
        Katsoin teroittamista ennen videoita Youtube:sta, miten teroitus onnistuu. Kokeilin kokeeksi teroittaa vanha veitsi ja kun sain hyvä tuloksen teroitin loppullisesti muita. Siinä ei ole mitään vaikeata, pitäis vain keskittyä asiaan ja huolehtia teroituskulmasta. Samassa veitsiliikkeessä on kulmaohjuria, joiden tarkoitus on pitää sama kulma teroituksen aijassa ;)


    • Psykoterapeutitar

      Nauratti, kun lainalapsi otti laatikosta veitsen ja sanoi, että joskus lapsena muistaa kyseisen Valittujenpalojen veitsisarjan, jossa on kuusi puupäistä sahalaitaista veistä. Ikää on! Toimivat edelleen hyvin ja puupäästä huolimatta kestävät konepesun.

    • mimmimum-..mi

      Veitsi onkin tärkeä keittiöväline....Pihviveitsä ostin lahjaksi viime jouluna...kyllä kaalikääryleeseenkin tehoaa.... Mutta mikä on pallukka ...vai pahkurako se oli...kuva olis kiva... Olen tottunut itse perunoita kuoriessa kuorimaan sellaisella pikkuveitsellä....joskus kun jossakin muualla auttaa perunan kuorimisessa ....kaipaa omaa pikkuveistä....

      • "mimmimum-..mi"

        Pahkura on sekoitus kuivunutta ruokaa.

        H.


      • mimmimum-..mi

        Hunksz ...nyt kyllä narraat...


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Hunksz ...nyt kyllä narraat...

        "mimmimum-..mi"

        Nooo...vähä...
        Tuo matto-aloitus sai aloitukseni aikaan.
        Kerta-kaikkiaan oli pakko tehdä sille irvi.

        H.


      • irvi.lisää
        hunksz kirjoitti:

        "mimmimum-..mi"

        Nooo...vähä...
        Tuo matto-aloitus sai aloitukseni aikaan.
        Kerta-kaikkiaan oli pakko tehdä sille irvi.

        H.

        Lapsi olet.


      • hunksz kirjoitti:

        "mimmimum-..mi"

        Nooo...vähä...
        Tuo matto-aloitus sai aloitukseni aikaan.
        Kerta-kaikkiaan oli pakko tehdä sille irvi.

        H.

        Hyvä että selitit mitä aloituksesi tarkoitti. Ei se kyllä muuten minullekaan avautunut. Huumoria siinä en nähnyt. Enkä mitään sietämätöntä älykkyyttäkään. Minulle tuli suuri säälin tunne ja ajattelin että pitäisiköhän ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin. Pappa myrkyttää itsensä bakteerihärdelleillä....


      • mimmimum-..mi

        Tuosta bakteerihärdellistä tuli mieleen tämä roskisdyykkaaja ...josta Perjantai-ohjelmassa kerrottiin... söi viikko päiväyksestä mennyttä broileriakin.....ja kaikkea ruokaa mitä löytyi ...ja sitä löytyi yllättävän paljon....puolenvuoden ruokamenot nolla euroa....Mies on kemian opettaja...maisteri...sanoi että koskaan ei ole niistä ruuista sairastunut...
        Ajattelin että liian helposti minäkin heitän pois...jos katsoo vaan päiväystä..


      • Juupsis

        Meillä on kaikkien kauppojen ja muittenkin roskat lukkojen takana, ei pääse penkoon.


    • henrjii

      Montakin, mutta yksikään ei minua

      • mimmimum-..mi

        Minun keittiöveitseni tuntee kyllä minut ....aivan varmasti...kuulen kun kuiskaavat kuinka jo odottivat minua...höh


    • Saga.Kabinetti

      Minulla on monta veistä eri tarkoituksiin. Ärsyttää jos katson jotain ruokaohjelmaa, jossa joku nyrsii esim. tomaatteja pienellä, tylsällä veitsellä. Tai jotain lihaa josta ei meinaa saada jänteitä poikki.

      Ai niin, mattoveistä minulle ei ole. Mihin lie joutunut. Oli punainen mattoveitsi aikoinaan.

      • mimmimum-..mi

        Tuttavani jotka olivat hääjuhlissa Turkissa...sanoi että oli vaikeaa syödä kun ei ollut muuta kuin haarukat kattauksessa.....lihaa ja jotain muitakin ruokia ei tahtonut saada syötyä kun on tottunut veitseen... Ostin tässä hiljakkoin veitsen teroittimen....kyllä nyt leikkaa....


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Tuttavani jotka olivat hääjuhlissa Turkissa...sanoi että oli vaikeaa syödä kun ei ollut muuta kuin haarukat kattauksessa.....lihaa ja jotain muitakin ruokia ei tahtonut saada syötyä kun on tottunut veitseen... Ostin tässä hiljakkoin veitsen teroittimen....kyllä nyt leikkaa....

        "mimmimum-..mi"

        Minulla on sen entisen SF-tehtaan puikko.
        Jos on tylsä veitsi hinkkaa sillä. :)

        H.


      • mimmimum-..mi

        En varmaan osaisi sillä puikolla hinkata....aika kummallisen näköinen on tämä teroittimeni....kolme koloa ... mutta kyllä se terävöittää....


      • Saga.Kabinetti

        Minulla ei ole veitsenteroitinta. Pitäisi ostaa hohkasin. Sellaisella ne miehet teroitteli ennen vanhaan veitset, puukot, keritsimet ja kirveet jollei sitten tahkolla.


      • Bengalitikku

        Minusta ne veitset olivat Sorsakoskia ja viikattimia. Olisikohan liian järeä väline nykyveitsille, paitsi jos kyseessä on sapeli.


      • Saga.Kabinetti
        Bengalitikku kirjoitti:

        Minusta ne veitset olivat Sorsakoskia ja viikattimia. Olisikohan liian järeä väline nykyveitsille, paitsi jos kyseessä on sapeli.

        Harvemmin tulee sapelia kalisteltua.
        Aika hyvin nuo veitet terävinä pysyvät, kun on omansa eri elintarvikkeille.


      • Bengalitikku

        Minusta ihminen on oppinut joitain kauniita liikkeitä: viikatteen hiominen liipalla, koska siinä piti olla oikea rytmi; niittäminen, koska siinäkin piti olla oikea rytmi. Pikkulikkana sai veivata vesitahkoa viikatteen? tai/ja kirveen hionnassa. Siinäkin työliikkeet piti olla kohdallaan. Muistojen kuvista.

        Toinen kaunis liikesarja, vaikkei liity ketjuun, on jousiammunta, kun nuoli on jo matkalla, itse jousen keinunta tai heijausliike. Miksi?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Minusta ihminen on oppinut joitain kauniita liikkeitä: viikatteen hiominen liipalla, koska siinä piti olla oikea rytmi; niittäminen, koska siinäkin piti olla oikea rytmi. Pikkulikkana sai veivata vesitahkoa viikatteen? tai/ja kirveen hionnassa. Siinäkin työliikkeet piti olla kohdallaan. Muistojen kuvista.

        Toinen kaunis liikesarja, vaikkei liity ketjuun, on jousiammunta, kun nuoli on jo matkalla, itse jousen keinunta tai heijausliike. Miksi?

        "Bengalitikku"

        Monista urheiluista on tullut joku ZEN.
        Tai sitten ZEN:stä urheilua.
        -
        Jousi- kuten muutkin ammunnat eivät tarvitse ns. urheilullisia ominaisuuksia.
        Ne vaativat henkisiä lujuuksia.
        -
        Henkiset ominaisuudet ovat vuosien aikana hiipineet kaikkeen urheiluun.
        Tarvitaan niitä sitten, tai ei.
        -
        Anna siis sinäkin jousesi heilua, ajatustesi seljetä, seuraavan laukauksen edestä.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Bengalitikku"

        Monista urheiluista on tullut joku ZEN.
        Tai sitten ZEN:stä urheilua.
        -
        Jousi- kuten muutkin ammunnat eivät tarvitse ns. urheilullisia ominaisuuksia.
        Ne vaativat henkisiä lujuuksia.
        -
        Henkiset ominaisuudet ovat vuosien aikana hiipineet kaikkeen urheiluun.
        Tarvitaan niitä sitten, tai ei.
        -
        Anna siis sinäkin jousesi heilua, ajatustesi seljetä, seuraavan laukauksen edestä.

        H.

        ...kuten muutkaan

        H.


      • Bengalitikku

        No, höh, isi.

        Tiedän, että ymmärrät kuvamuistoni täysin.

        Tämä oli se-e laakasu.

        Sinä voit nähdä sen Jyväshyvän Suurajoissa, kun joku painaa pedali pohjassa
        loppukesän tai alkusyksyn soratietä...siinäkin täytyy olla rytmi
        Jälkikuvat kullakin.

        Eikun tämä on se-e laakasu.


      • Saga.Kabinetti
        Bengalitikku kirjoitti:

        Minusta ihminen on oppinut joitain kauniita liikkeitä: viikatteen hiominen liipalla, koska siinä piti olla oikea rytmi; niittäminen, koska siinäkin piti olla oikea rytmi. Pikkulikkana sai veivata vesitahkoa viikatteen? tai/ja kirveen hionnassa. Siinäkin työliikkeet piti olla kohdallaan. Muistojen kuvista.

        Toinen kaunis liikesarja, vaikkei liity ketjuun, on jousiammunta, kun nuoli on jo matkalla, itse jousen keinunta tai heijausliike. Miksi?

        Harvoin enää näkee käsityöntekijöiden kokovartaloliikehdintää. Muistatkos miten viikatteella niitetty vilja/heinä jäi kuunisti pitkäksi poikittaiseksi vanaksi.


      • Bengalitikku

        Mmm. Tuosta ei ole muistikuvaa. Mutta mielenkiintoinen termi, mitä en tunne.
        Mutta niitetyn kuivuvan heinän tuoksu on huumava.


    • Kyllä minä ne keittiöveitsiksi tunnistin, joita löysin joulusiivouksen yhteydessä kaapistani ihan uudessa avaamattomassa pakkauksessa, jossa luki Hackman.

      Aivan uusia, puhtaita ja hajuttomia vaikka niin usein olin tuskaillut, kun olin likaisesta tiskiläjästä etsinyt veistä. Lienen joskus saanut ne firman joululahjana 80-luvulla, mutta huonona keittiöihmisenä katsonut tarpeettomiksi huusholliini. Annoin likalleni synttärilahjaksi ...

    • Voi-han-mei-tä-vanhoja

      Minulla on mukava ja laadukas veitsi.
      Valmistaja oli muinoin SF.
      === Mikä kumman valmistaja oli SF?
      Siis SF Suomi-Finland


      Ei ole enää.
      ==== Onko valmiin veitsen valmistaja muuttunut toiseksi tai ihan uudeksi?

      Noita veitsiä huomasin nimitettävän pihvi-veitsiksi.
      -
      Noh.
      ===== No mikä se sellainen pihvi-veitsi oikein on?
      Pihvistä tehty veitsi? Voiko sellaisella oikeasti leikata?
      Luulisi, että sellaisen voisi paistaa ja leikata ihan helposti vaikka leipä- tai pihviveitsellä palasiksi.

      ======= Mitä tekee Kanan-poika? Mikä se sellainen on?
      Onko kana-keisari saanut poikalapsen lahjaksi ihmiseltä?

      Minä leikkaan sillä ruokaillessani Kariniemen Kanan-pojan paisti-leikkeitä.
      Höyry-vihanneksiakin.



      Millainen on Höyry-vihannes? Onko se joku ihmisen sukunimi?

      Satunnaisesti viipaloin Kaali-Kääryleitä leivän päälle.

      ===== Ovatko Kaali-Kääryleet jotain kummennisia ja suuria, kokonaisista kaaleista tehtyjä kääryleitä?

      =====. Mikä on yhtymä-kohta? Onko se naimapaikka kirjoittajan kotona?
      -
      Ongelma on se, että kahvan ja terän yhtymä-kohtaan on muodostunut tumma pahkura.
      Jos en sitä, ruokailuni pöäätteeksi muista kuivata, se haisee aamulla kammottavalta.
      Toisinaan siihen tulee harmaa karva-pinta.

      Mikä kumman karva-pinta?
      Vai onko se kuitenkin karvapintainen saastemuhkura, joka kasvaa veitsenkahvan juuressa? Onko kotonasi muitakin saasteviljelmiä?
      -
      Olisko joku keino poistaa tuo pahkura, vai ostanko pari Hiirtä ja häkin?
      Hiiret saisivat veitsestäni mukavan yö-palan mitä järsiä.
      -

      Voisit varmaan polttaa kynttilän tai tukakansytyttimen liekillä sen saastamuhkuran pois, tai laittaa veitsen kahvapään pirtulasiin likoamaan vuorokaudeksi.

      Kiitoksia kauhean paljon jo etu-käteen neuvoista

      Onko sinulla sekä atu- että takakädet?

      • salanikki

        Pesemättömään veitseen muodostuu karvapintainen vihertävähome. En kyllä koskisi ruokiini sellaisella veitsellä.

        Oletkos varma ettei veistäsi palele ja siksi on laittanut karvaisen turkin päälleen?


      • mikäli.muistan

        Muistaakseni hänellä on ainakin takajalat


    • taktikoit

      Miksi pirussa käytät jatkuvasti yhdyssanoissa ja muuallakin tavuviivaa?

    • Per-kel

      Mikään ei vituta kuin tylsä veitsi.- SF= Sovjet-Finland ? :D

    • henrjii

      Vie veitsi johokin kamppiin suutarin teroitettavaksi, jyystää varmaan
      pahkurankin samalla.
      Veitsen terä tarvitsee aika ajoin oikaisun, pelkällä puikolla sitä ei saa.
      Ja sano terveisiä sille

    • Bö...kars
      Fi...kars

      Viimeisillän rinpuilevat.
      Kunnes katoavat Suomen kartalta lopullisesti.
      -
      Mutta onneksi muisto vain jää
      keittiön laatikoihin Suomea elämään.
      -
      Paljastettakoon että minulla on tiski-harja.
      Sininen.
      Valkoisin harjaksin.
      Kuten vessassa lattia-harjatkin.
      -
      Blå-Gula fläckar
      må pryda bara Svenskarnas läppar.

      H.

    • Heikunkeikku

      Kyllä veisissä löytyy. Niitä vois sanoa olevan ihan liiankin kans.
      Saaressa on kans aimo valikoima.

      Muinoin minulla oli AINA niin terävät veitset, että niin teräviä niiden ei edes olisi tarvinnut olla.
      Mies otti maalle mukaan meidän veitset ja teroitti ne semmosella mikähän-nimi-sillä-olis-vehkeellä. Semmonen iso, jossa kauhea pyörivä kiekko ja sitä kiekkoa pyöritettiin veivaamalla. Ja taidettiin napolla vettäkin siihen präiskästä.
      Minä kaupunkilaisena en tommosten vehkeitten nimiä tiedä.

      Mulla on edelleen sama fileerausveitsi, joka aikanaan oli terävempi ku partaterä.
      Nykyään se on ihan itkettävän tylsä. Käteen sopiva, mutta sillä kun alkaa kalaa fileeraamaan, niin
      lopputulokselle nauraa kaikki, jotka omistavat silmät ja näkevät sen.

      Mutta kaikessa kehittyy. Oon jo vuosia tottunut tylsillä vehkeillä heilumaan ja jos tuota fileerausveistä ei oteta huomioon lopputuloksen huonommuuden takia, niin muilla onnistuu leikkaamiset jollakin tavalla.

      • Heikunkeikku

        Kyllä veitsissä löytyy. Näin piti kirjoittaman.


      • Puukot.ja.puntarit

        Mun isälläni oli liukkaat viilat.


      • Heikunkeikku
        Puukot.ja.puntarit kirjoitti:

        Mun isälläni oli liukkaat viilat.

        On mullakin täälä jossakin kaapin tai laatikon perällä joitakin viiloja ja muita tikkuja ja se semmonen, joilla saksia terotetaan.
        Terottamiset ei ole oikein mun heiniä. Kauhean huono oon terottelemaan mitään.
        Kyniä osaan terotella, mutta siihen se jää.
        Veitsen terottamishommat ovat miesten hommia :)
        Naisten hommia on sitten käyttää ruuan laitossa niitä veitsiä ja miehet sitten ymmärtänevät jättää sen keittiön naisen valtakunnaksi.
        Astua keittiöön jos saavat vaimolta luvan:)


      • ö-Öö
        Heikunkeikku kirjoitti:

        On mullakin täälä jossakin kaapin tai laatikon perällä joitakin viiloja ja muita tikkuja ja se semmonen, joilla saksia terotetaan.
        Terottamiset ei ole oikein mun heiniä. Kauhean huono oon terottelemaan mitään.
        Kyniä osaan terotella, mutta siihen se jää.
        Veitsen terottamishommat ovat miesten hommia :)
        Naisten hommia on sitten käyttää ruuan laitossa niitä veitsiä ja miehet sitten ymmärtänevät jättää sen keittiön naisen valtakunnaksi.
        Astua keittiöön jos saavat vaimolta luvan:)

        Teroitin ja puikko

        Mikään ole niin vaarallinen, kuin tylsä teräse. Kun usein terottaa, helppo homma. Tavalliset vetset saa tavallisella teroittimella, japanilaiset usein eri kulmassa ja vaatii käsinteroitusta. Mulla on japanilaistyyliset veitset, mutta normaaliteräkulmalla.

        Fähköteroitin toimii, mutta aika karkea, käsikäyttöinen parempi. Hiomakivi puukoille ja vikatteelle. Mutta teroituspuikkoa pitää erikseen kehua, sillä saa kierteen pois ja vihonviimeisen hyvän terän, muutamalla pyyhkäisyllä.

        En ole erityisen kalliita ammattiveitsiä raskinut ostaa, Sanellia ja Fiskarssia enimmäkseen. Pidän leveäteräisistä, aika suorista veitsistä.

        Konetiski mun mielestä tylsyttää veitsiä, siksikin kandee terottaa.

        =DW=


      • Heikunkeikku
        ö-Öö kirjoitti:

        Teroitin ja puikko

        Mikään ole niin vaarallinen, kuin tylsä teräse. Kun usein terottaa, helppo homma. Tavalliset vetset saa tavallisella teroittimella, japanilaiset usein eri kulmassa ja vaatii käsinteroitusta. Mulla on japanilaistyyliset veitset, mutta normaaliteräkulmalla.

        Fähköteroitin toimii, mutta aika karkea, käsikäyttöinen parempi. Hiomakivi puukoille ja vikatteelle. Mutta teroituspuikkoa pitää erikseen kehua, sillä saa kierteen pois ja vihonviimeisen hyvän terän, muutamalla pyyhkäisyllä.

        En ole erityisen kalliita ammattiveitsiä raskinut ostaa, Sanellia ja Fiskarssia enimmäkseen. Pidän leveäteräisistä, aika suorista veitsistä.

        Konetiski mun mielestä tylsyttää veitsiä, siksikin kandee terottaa.

        =DW=

        Minä en ole tottunut terottelemisiin, kun muinoin sen teki mieheni. Kenkien plankkaaminen oli kans semmonen asia, että meillä oli aina viimesen päälle hoidetut kengät kakaroilla ja mulla eteisen lattialla oottelemassa, että ne kinttuihin laittoi.

        Ei mulla nyt heevetin tylsiä veitsiä ole, paitsi on, mutta ne on laatikossa enkä niitä tylsimpiä käytä. Oon muutamia veitsiä ostanut ja vielä ne eivät ole tylsistyneet. Niitä käytän.

        Ottaa päähän, kun täytin 60 täs viime vuonna, enkä hoksannut huomaamatta mainita, että tahtoisin oikein viimesen pääle hyvän kokkiveitsen syntymäpäivälahjaksi. En viitsi odotella seuraavaa pyöreää vuotta, vaan olen ajatellut, että pistän "visan vinkumaan" ja ostan viimesen päälle hyvän veitsen sitten ihan itte. Semmosen Master Chefin. Maksoi mitä maksoi. Tiedän että pikkuusen maksaa, mutta joka tapauksessa ostan.


      • Tahkolla monet teroittavat monenlaisia teräviä työkaluja maalla.
        Olen minäkin joskus tahkoa pyörittänyt ja välillä sen päällä veitsiä teroittanut. Oli ihan mukavaa. Isäni opetti, että veitsien terotus piti aina viimeistellä hiomakivellä.

        Tahkoa ei ole enää tullut veivatuksi, eikä ole käytetty keittiöveitsien teroittamiseen edes sähköllä pyörivää tahkoa. Tiskipöytäni alakaapissa on myös kaksiosaisen hiomakiven paikka. Siinä on toinen pää hieman karkeampi ja toinen pää lähes sileäpintainen. Käytän mieluummin hiomakiveä kuin terotuspuikkoa.

        Itse olen aina liikkunut sekä miesten että naisten maailmassa, ja niin ovat tehneet miehenikin. Monetkin tutut miehet viihtyvät hyvin myös keittiö- ja ruoanlaittopuuhissa sekä sisällä että ulkona.


      • Heikunkeikku
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Tahkolla monet teroittavat monenlaisia teräviä työkaluja maalla.
        Olen minäkin joskus tahkoa pyörittänyt ja välillä sen päällä veitsiä teroittanut. Oli ihan mukavaa. Isäni opetti, että veitsien terotus piti aina viimeistellä hiomakivellä.

        Tahkoa ei ole enää tullut veivatuksi, eikä ole käytetty keittiöveitsien teroittamiseen edes sähköllä pyörivää tahkoa. Tiskipöytäni alakaapissa on myös kaksiosaisen hiomakiven paikka. Siinä on toinen pää hieman karkeampi ja toinen pää lähes sileäpintainen. Käytän mieluummin hiomakiveä kuin terotuspuikkoa.

        Itse olen aina liikkunut sekä miesten että naisten maailmassa, ja niin ovat tehneet miehenikin. Monetkin tutut miehet viihtyvät hyvin myös keittiö- ja ruoanlaittopuuhissa sekä sisällä että ulkona.

        Joo, se taisi tosiaan olla tahko nimeltään. Veivannut olen minäkin aikanaan.

        Monet mestarikokit ovat miehiä. Tiedän tiedän. :)
        Itse tykkään tehdä ruokaa ja mulla on siinä mielessä ollut hyvä tuuri, että aviomieheni ja myöhemmin avopuolisoni eivät kumpikaan olleet kiinnostuneita laittamaan ruokaa.
        Helppohan minun sitten oli vallata keittiö ja pistellä parastaan.
        Enpä osaa sanoa, jos kovin hyvä mieskokki astuisi esiin ja valtaisi keittiöni, niin mitäs sitten aattelisin:) Voisin mennä hetkeksi hiljaiseksi.
        Vaan koska olen sopeutuva tyyppi, niin saattaisin kääntää asian edukseni ja ottaa kirjan kouraan ja lukemisen ajan odotella, että mies tekisi herkullista ruokaa. Näin voisi käydä.
        Tosin ei ole kokemusta mieskokeista.


      • .
        Kun avioiduimme nuorina parhaan kaverini kanssa, teimme melkein aina kaiken yhdessä. Niin kotona kuin ulkonakin. Toki meillä molemmilla oli omat spesialiteettimme, joita valmistimme itse ja toinen voi ehkä välillä toimia vain apulaisena joissain tehtävissä.

        Mieheni yllätti minut aikoinaan, kun hän lähti mukaan synnytysvalmennuskursseille ja osallistui myös aktiivisesti lapsen hoitamiseen. Kannatteli välillä kämmenellään pientä ihmistä, eikä yhtään vastustanut, kun heti laitokselta kotiin tultuamme jätin heidät tutustumaan rauhassa ja lähdin kaupungille ostamaan uutta, kapeampaa mekkoa itselleni. Tosin en kauaa viipynytkään. ;)
        .


      • Heikunkeikku
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        .
        Kun avioiduimme nuorina parhaan kaverini kanssa, teimme melkein aina kaiken yhdessä. Niin kotona kuin ulkonakin. Toki meillä molemmilla oli omat spesialiteettimme, joita valmistimme itse ja toinen voi ehkä välillä toimia vain apulaisena joissain tehtävissä.

        Mieheni yllätti minut aikoinaan, kun hän lähti mukaan synnytysvalmennuskursseille ja osallistui myös aktiivisesti lapsen hoitamiseen. Kannatteli välillä kämmenellään pientä ihmistä, eikä yhtään vastustanut, kun heti laitokselta kotiin tultuamme jätin heidät tutustumaan rauhassa ja lähdin kaupungille ostamaan uutta, kapeampaa mekkoa itselleni. Tosin en kauaa viipynytkään. ;)
        .

        Teillä on ollut hieno suhde.
        Me myös teimme kaiken yhdessä (paitsi tosiaan tuo ruuanlaitto oli poikkeus).
        Minä ihmettelin aluksi, kun vauva syntyi, kun mieheni sanoi että ilman muuta lapsen kylvettäminen kuului isälle. Heidän perheessään isä pesi aina lapset saunassa.
        Kävihän se minulle, mutta joskus sanoin, että kyllä minäkin tahtoisin välillä kylvettää:)


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Teillä on ollut hieno suhde.
        Me myös teimme kaiken yhdessä (paitsi tosiaan tuo ruuanlaitto oli poikkeus).
        Minä ihmettelin aluksi, kun vauva syntyi, kun mieheni sanoi että ilman muuta lapsen kylvettäminen kuului isälle. Heidän perheessään isä pesi aina lapset saunassa.
        Kävihän se minulle, mutta joskus sanoin, että kyllä minäkin tahtoisin välillä kylvettää:)

        Lisään.
        Lopputulos tuossa kylvettämisissä oli se, että jäin kakkoseksi.
        Lapsemme ovat kylvenneet ja saunoneet aina mieheni kanssa.
        Nykyään, kun lapset ovat jo aikuisia, niin sama peli vetelee.
        Poikani mielestä on kerrassaan normaalia, että isä menee saunaan lasten kanssa.
        Itse kun olin lapsi, niin en voinut kuvitellakaan, että isä hoitaa pesut.
        Jännä juttu nuo eri suvun tavat.


      • Niin, ja ikäluokkien mukaan tapahtuu myös vähitellen muutoksia.
        Kun olimme nuoria aikuisia, monet isät pitäytyivät perinteisissä miesten rooleissa. Vähitellen isätkin alkoivat osallistua kotipuuhiin ja lastenhoitoon, myös sellaisiin tehtäviin, joita pidettiin aikaisemmin vain naisten velvollisuutena.

        Nykyään isät hoitelevat lapsia kotona ja ulkonakin. On ilo katsoa hellän isän puuhailuja rakkaitten pienten ihmistensä kanssa.

        Vielä 1970-luvulla taisi olla monia isiä, jotka pelkäsivät miehisyytensä ”katoavan”, jos he näyttäisivät julkisesti hellyytä. Miehen rooliin liittyi monenlaisia vaatimuksia rautaisen miehisyyden ja perheen pomon roolin osoittamiseen.

        Iloitaan siitä, että me saimme elää oman aikamme hyvien kumppanien ja hyvien perheen isien kanssa.


    • Lemmenkäinen

      Siitä on kauan kun sai viimeks astua :D

      • O-Orvokki

        Hanki hyvät kengät, jotta astuminen sujuisi edelleen. ;D :) ;D


      • henrjii

        Täällähän just joku parooni yllytti astumaan sisään


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe