Amatööri C-kortti, paljonko kustantaa direktiivit?

Töihin

Työt loppui tuotannosta, mutta kuormurikuskin hommia saisin kunhan hommaan pätevyydet.

Kertokaahan konkarit, että mitä kursseja mun pitää suorittaa, että voisin alkaa kuljettajaksi ja mitä noi kurssit maksaa noin suurin piirtein?

Täällä Äänekosken kupeessa olen, eli Keski-Suomen hintataso ja suorituspaikat kiinnostaa?

7

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OppiEiOjaanKaada

      Kaikki riippuu sinun kohdallasi siitä milloin olet saanut C-kortin. Jos sinun C-kortti on myönnetty ennen 10.9.2009 niin pääset helpolla, Suoritat 5 x 7 tuntia kestävän ammattipätevyyskoulutuksen.Taloudellinen ja ennakoiva-ajokurssi on pakollinen,muut kurssit voit valita runsaasta valikoimasta. Itse pidän hyvänä kurssina tuota Trafin hätäensiapukurssia siinä saa paljon asiaa 7 tunnissa josta voi olla hyötyä ihan siviilielämässä muutenkin.Yleensä työnantaja maksaa kurssin,mutta tässä tapauksessa sinun on helpompi saada uusi työpaikka kun olet itse hoitanut asiat kuntoon ja uutuutta kiiltävä ammattipätevyyskortti on jo valmiina lompsassa. Jos olet saanut ajokortin jälkeen 10.9. 2009 niin sitten on kyllä lähdettävä ihan aikuisten oikeasti koulun penkille. Kaikki tarvittava tieto löytyy kyllä täältä netistä.

    • OppiEiOjaanKaada

      Eli nuo kurssit maksaa noin 100-150 eur kerta. Eli 7 X 150 eur= 1050 eur.
      Jos olet saanut kortin 10.9. 2009 jälkeen niin ammatillinen aikuiskoulutuskeskus tai vastaava
      laitos. Koulutus voi olla ilmainen ? Saa opintotukea ? Kannattaa selvittää ihan itse asia kyseisistä oppilaitoksista. Korostan kuitenkin,että jos on jo työelämässä kuljettajana niin kyseisen 1050 eur
      koulutuksen kuuluu maksaa työnantaja kuten työehtosopimuksissa on sovittu. Siitä jokaisen itseään arvostavan kuljettajan pitää kiinni. Koulutusajasta pitäisi myös lisäksi maksaa palkka.

    • Alkup.eräinen

      Suurkiitos oppieiojaankaada.

      Sen verran on kortilla ikää, että viisi päivää siis riittää.

      Osaatko vinkata, että mitä kautta kannattaa noita direktiivejä ensisijaisesti hoidella?


      Olenko ymmärtänyt oikein, että kuormurikuskeille on enemmänkin kysyntää?

    • actroos

      Mun mielestä sun olis pitäny suorittaa se 5x7 koulutus (direktiivi) viiden vuoden ajalla laskettuna siitä vuodesta 2009. Sen jälkeen virtaa ammattipätevyyteen viiden vuoden välein käymällä se 5x7 koulutus.

      Olisko sun nyt käytävä se 140 tuntia ammattipätevyyttä, että saat sen voimaan?

    • ategokuski

      Mielestäni riittää se 5x7 tuntia, tällä hetkellä et saa ajaa työksesi, mutta omaa ajoa saa tehdä, esim muuttokuorma yms. Kysy yrityksistä mitkä pitää ammattipätevyys koulutusta. Jos suorittaa kaikki päivät samassa paikassa niin voi saada alennusta. Näin ainakin mainostettiin silloin 2014 kun itse sain pätevyyden.

    • OnnestaSoikeana

      Kun soittaa Trafin palvelunumeroon joka löytyy netistä niin sieltä saa vastauksen kyllä.
      Ajokortin myöntämispäivä ratkaisee kaiken. Jos on saanut kortin ennen niin on täydellinen ammattilainen vaikkei olisi ajanut metriäkään kuorma-autoa autokoulun jälkeen,koska eihän sitä kysy kukaan mitä olet ajanut ja mitä olet tehnyt eikä totuutta edes kannata kertoa.Rahtarit ry SKAL ja monet muutkin kuten ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset järjestää kursseja
      tieto löytyy täältä netistä. Kannattaa verrata hintoja eri kouluttajilla .Hintahaitari voi olla melkoinen.
      Mutta kuten sanoin etsivä löytää kyllä hyvän ratkaisun. Onnea matkaan!

    • AinaValmisVuodesta1981

      Näin se menee . Ajokortin myöntämispäivä ratkaisee sen onko heti valmis ammattikuski kun on käynyt 5 x 7 h vai pitääkö käydä pisemmän kaavan kautta. Asia ei ole mitenkään ainutlaatuinen. Monissa ammateissa joku tietty vuosiluku ratkaisee onko ammattipätevä vai pitääkö istua koulun penkillä. Johonkin vuoteen se raja on aina vedettävä kun uusia lakeja säädetään. Koska on kohtuutonta velvoittaa vanhoja jermuja jotka ovat vuosikymmenet tehneet jo työtään istumaan koulun penkille pitkiä koulutusjaksoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1455
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1032
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      763
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe