Talo harkoista

Jamoa

Olen kypsytellyt ajatusta talon rakentamisesta jo pitkän aikaa ja nyt tuli olo, että alan selvittämään asioita siihen liittyen. Eli onko ihmisillä kokemuksia omatoimisesta rakentamisesta yms. kannattaako asiaan ryhtyä? Tonttia olen katsellut eteläsuomen alueelta, mutta vielä en ole kauppoja tehnyt.

Runkovaihtoehtona on harkko, joko muurauslaastilla tehtävä tai tietysti kiinnostaa kovasti myös sementillä täytettävät harkot joissa on styroksi välissä. Tykkään rappinki pinnasta.

Onko tavaroilla kovasti eroja? googletin ja täältä kotimaastakin löytyy muutamia harkkojen tekijöitä. Kannattaako varautua tekemään kokonaan itse, vai kannattaako palkata joku tekemään?

Omaa kokemusta on vähän, mutta omatoimisesti rakentelen ja remontoin kotona ja luottamusta löytyy ommiin näppeihin sen verran, että uskallan tätä suunnitella.

27

3009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikamontatehnyt

      Jos teet itse, ja muutenkin, edullisempi, nopeampi ja helpompi runko tulee muurattavista harkoista (kevytsora tai kevytbetoni). Ovat nimensä mukaisesti hieman kevyempiä nostellakin. Betoni- tai EPSvaluharkko -ratkaisut vaativat hieman enemmän osaamista ja aikaa, joten niissä täytyy olla ammattilainen tekemässä, sillä riskit on isompia. Valubetoni seinään pumpattuna on melko kallistakin (autossa pumppuasemalla n. 100€/m3, mutta seinässä pumpattuna 250€/m3). Muottiharkko maksaa saman kuin umpoharkkokin, mutta siitä puuttuu se betoni... Toki järeähän siitä valubetoniseinästä tule, mutta jos taloja tehdään pystyrimoista ja villasta kipsilevypinnoilla se 70% taloista, niin tuo järeys on melko turha argumentti turvallisessa Suomessa... Myös terästä menee valubetoniratkaisuun sen järeyden vuoksi tuplat verrattuna muurattuna tehtäviin ratkaisuihin.

      Teet mitä teet, niin suunnittele huolella ja ammattilaisen kanssa (= mielellään ei safa arkkitehti, jotka tuppaavat keskittymään taiteiluun). Googlettamalla löydät hyviä toimijoita, valitse runkoratkaisu ensin ja suunnittele siihen vihkiytyneen arkkitehdin kanssa niin tulee hyvä ja kustannustehokas.. Teit sitten itse tai ostamalla työt.

      • Wallo

        Minä myydä sinulle valjubetoni alle 100 hjeuria bumbattuna harkko. Minä anta takuu kuis homma sinä maksa etukätee. Sinä hoitaa telinehomma. Maksu puoli etukäte ja loppuksi ku homma puts. Lisäteet 30E tunt (njei vero). Minä hjyvö, sinä osta?


      • Stanantunarit
        Wallo kirjoitti:

        Minä myydä sinulle valjubetoni alle 100 hjeuria bumbattuna harkko. Minä anta takuu kuis homma sinä maksa etukätee. Sinä hoitaa telinehomma. Maksu puoli etukäte ja loppuksi ku homma puts. Lisäteet 30E tunt (njei vero). Minä hjyvö, sinä osta?

        Juuri näiden yllä kirjoittavien urakoitsijakusettajien takia kivitalorakentaminen hiipuu Suomessa. Nämä antavat jonkun hinnan, mikä pitää lisätöineen kertoa kahdella... Kokematon rakentaja menee tähän halpaan varsinkin valuharkkoratkaisujen (Lammi ja kumppanit). Niissä kun on julmetusti kaikenlaista "säätöä", mistä laskuttaa lisätunteja sopimuksen ulkopuolella. Toisin sanoen 50t€ urakkatarjous on helposti 100t€ loppujen lopuksi.

        ... Vai saako jostain kiinteän hinnan etukäteen valuharkkorungosta asennettuna rakennustarvikkeineen, töineen, nostoineen, betoneineen, rautoineen kaikkineen yhdellä sopimuksella... Saako? Mistä?


      • Varojensamukaan
        Stanantunarit kirjoitti:

        Juuri näiden yllä kirjoittavien urakoitsijakusettajien takia kivitalorakentaminen hiipuu Suomessa. Nämä antavat jonkun hinnan, mikä pitää lisätöineen kertoa kahdella... Kokematon rakentaja menee tähän halpaan varsinkin valuharkkoratkaisujen (Lammi ja kumppanit). Niissä kun on julmetusti kaikenlaista "säätöä", mistä laskuttaa lisätunteja sopimuksen ulkopuolella. Toisin sanoen 50t€ urakkatarjous on helposti 100t€ loppujen lopuksi.

        ... Vai saako jostain kiinteän hinnan etukäteen valuharkkorungosta asennettuna rakennustarvikkeineen, töineen, nostoineen, betoneineen, rautoineen kaikkineen yhdellä sopimuksella... Saako? Mistä?

        100 000 € on talonrakentamisessa kovin vähän, useimmiten saa kertoa viidellä.
        Pahvitalon 100 m2 voi saada hieman halvemmalla.


      • Anonyymi
        Varojensamukaan kirjoitti:

        100 000 € on talonrakentamisessa kovin vähän, useimmiten saa kertoa viidellä.
        Pahvitalon 100 m2 voi saada hieman halvemmalla.

        Tuo 100000€ on talonrakentamisessa iso raha, kun pistää rahan riittämään, eikä lapa rahaa tyhjään. Jotkut tekee tuolla rahalla kaksikin taloa, kun oikein tarkasti käyttävät rahansa! Minäkin olen tehnyt useammankin omakotitalon vuosien varrella, kaksi pystyy tekemään tuolla 100000€, jopa tontteineen ja liittymineen! Homma tosin pitää olla hanskassa ja joka liike on mietittävä tarkkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 100000€ on talonrakentamisessa iso raha, kun pistää rahan riittämään, eikä lapa rahaa tyhjään. Jotkut tekee tuolla rahalla kaksikin taloa, kun oikein tarkasti käyttävät rahansa! Minäkin olen tehnyt useammankin omakotitalon vuosien varrella, kaksi pystyy tekemään tuolla 100000€, jopa tontteineen ja liittymineen! Homma tosin pitää olla hanskassa ja joka liike on mietittävä tarkkaan!

        jepjep. maatyöt, liittymät ja ehkä juuri perustukset saa satkulla. kivitaloa ei saa alle kolmen satkun mitenkään. paitsi lammimyyjän mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jepjep. maatyöt, liittymät ja ehkä juuri perustukset saa satkulla. kivitaloa ei saa alle kolmen satkun mitenkään. paitsi lammimyyjän mielestä.

        Kyllä kivitalon tekee pikkurahalla! Ostin venäläistä sementtiä, ihan hyvää ja tosi edullista isossa erässä. Valettiin itse elementit, pari valupäivää niissä. Elementit nostettiin kaverin autonosturilla pystyyn, siinä meni 4 tuntia, samalla nostettiin vielä muutakin. Katto tehtiin maassa valmiiksi muutamien harkkojen päällä, se nostettiin nosturilla, painoa 4700kg, joten aika pienellä nosturilla nousee. Jollain lammiharkoilla jos pelleilee, niin kyllä hintaa tulee!
        Ei tehty juurikaan telinkejä tai mitään telineitä, rakennuksella melkoisesti korkeutta. Tarkkaan tosin piti laskea moni juttu, että meni putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kivitalon tekee pikkurahalla! Ostin venäläistä sementtiä, ihan hyvää ja tosi edullista isossa erässä. Valettiin itse elementit, pari valupäivää niissä. Elementit nostettiin kaverin autonosturilla pystyyn, siinä meni 4 tuntia, samalla nostettiin vielä muutakin. Katto tehtiin maassa valmiiksi muutamien harkkojen päällä, se nostettiin nosturilla, painoa 4700kg, joten aika pienellä nosturilla nousee. Jollain lammiharkoilla jos pelleilee, niin kyllä hintaa tulee!
        Ei tehty juurikaan telinkejä tai mitään telineitä, rakennuksella melkoisesti korkeutta. Tarkkaan tosin piti laskea moni juttu, että meni putkeen.

        no perskuta... jos maksan tuosta sadan tonnin torpan teosta sulle kaks sataa tonnia, niin tuukko tekeen? Laita yhteystiedot tänne niin ollaan yhteydessä ja niin on varmasti moni muukin. voin maksaa siitä vaikka 250000... miltä se kuulostaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no perskuta... jos maksan tuosta sadan tonnin torpan teosta sulle kaks sataa tonnia, niin tuukko tekeen? Laita yhteystiedot tänne niin ollaan yhteydessä ja niin on varmasti moni muukin. voin maksaa siitä vaikka 250000... miltä se kuulostaisi?

        minä maksan 300 tuhatta heti jos tuut tänne Espooseen tekemään mulle 2 krs 168m2 kivitaloa täysin valmiiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minä maksan 300 tuhatta heti jos tuut tänne Espooseen tekemään mulle 2 krs 168m2 kivitaloa täysin valmiiksi.

        En tee kenellekään tilauksesta mitään, se tulkoon nyt heti selväksi. Olen siinä asemassa, että ostan vain itselleni tontit, rakennan niille talot ja myyn pois. Näin olen toiminut jo vuosia (vuodesta 1986). On selkeämpää niin jo verotuksellisesti!
        Ensinnäkin minulla on useampi työmaa menossa kerralla ja ne edistyvät omaa tahtiaan.


    • molempiparemp

      Talon rakentamisessa alusta loppuun on melko iso homma, mutta tehtävissä vaikka itse ja yksin. Jos pitää ja viihtyy talon rakentamisen parissa, niin voi harkita itse tekemistä. Jos ei hommasta tykkää, niin ei todennäköisesti kannata lähteä itse tekemään. On sen verran iso homma, että harva pystyy esim. säästyneillä euroilla motivoimaan iitseään monen vuoden urakkaan, joka vie illat, viikonloput ja muunkin vapaa-ajan. Yksi paljonkin motivoiva seikka voi joillekin olla, että kun tekee itse, niin tietää, mitä saa.

      Valuharkoista ta muurattavista kevytsoraharkoista saa molemmista kelpo talon ja rakentaminen onnistuu hyvin itse tehtynä tai teetettynä.

    • rakentajajana50v

      Lisäisin vielä, nykyisin tehdään maan alle jäävä osuus betoniharkoilla. On pitkäikäisempi.

      • Vajaatatietoa

        Pitkäikäisempi kuin mikä ja milläköhän perusteella?


    • isourakkayksin

      Aloittaja tekee harkoista rungon mutta ok taloon pitää tehdä perustus, lattiat,katto, sähkö ja LVI työt jne
      Taitaa jäädä aloittajalta yksin talo tekemättä

      Kannattaa ostaa haja alueelta vanha ok talo ja sitä rempata, löytyy halpoja
      Voisi onnistua aloittajaltakin

    • Kävin messuja kiertämässä viikonloppuna. Onko kokemusta tuosta täys syroksi harkosta? Tuntuu käytettävyydeltään kätevältä. Lueskentelin siitä ja mielipiteet hajoaa puolesta ja vastaan. Saako sillä lopujen lopuksi home runkoisen talon aikaiseksi vai miten uskaltaa laittaa betonia kahden tiiviin styroksin väliiin?

      Messuilta huomasin, että eristeharkkoa(sitä jossa on sementti "kuoret") jota valetaan sementillä on muutamaa eri mallia, pieniä eroja mutta onko niillä oikeastaan tekemistä ajatellen suuri ero, hintaero on aikamoinen.

      Olen edelleen sitä mieltä, että pystytän rungon itse ja tiedän senkin, että puhutaan vain talon rungosta, sitten itse taloon liittyy paljon muutakin tekemistä. Näitä muita juttuja sitten olisi tarkoituksena teetättää ammattiporukalla.

      Btw, kiitos jo kommenteista. Koitetaan pitää kommentit aiheessa.

      • Mietippäsitä

        Suurin osa euroopassa tehtävistä kivitaloista tehdään muilla kuin noilla valuharkkorakenteilla... Siihen on syynsä


      • Anonyymi
        Mietippäsitä kirjoitti:

        Suurin osa euroopassa tehtävistä kivitaloista tehdään muilla kuin noilla valuharkkorakenteilla... Siihen on syynsä

        bauroc kevytbetoni harkoista on mm jämerän kivitalot tehty.


    • Betonieipetä

      Harkko kuin harkko, kunhan saat pysymään kuivana ja pölyttömänä, niin ei homehdu. Betoni ei homehdu, mutta pöly betonissa kuitenkin. Puu homehtuu ja herkästi ja sitä käytettäessä betonin yhteydessä oltava valppaana.

      • Anonyymi

        Olkipaalit ja savi, siinä myös yhteensopiva yhdistelmä kunhan vain saa pidettyä kuivana. Kuivanapidossa auttavat leveät räystäät, ehkä jopa niin leveät että kattaisivat talon ympäröivän kapean terassin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkipaalit ja savi, siinä myös yhteensopiva yhdistelmä kunhan vain saa pidettyä kuivana. Kuivanapidossa auttavat leveät räystäät, ehkä jopa niin leveät että kattaisivat talon ympäröivän kapean terassin.

        Tässä olkipaalilegoja: https://www.treehugger.com/sustainable-product-design/oryzatech-strawbale-lego-blocks-for-grown-ups.html
        Tai sitten tällaisia "mutaharkkoja": https://en.wikipedia.org/wiki/Mudbrick (suomenkielinen artikkeli linkattua savitiileksi)


    • Anonyymi

      Kuinka kauan harkkotalon rungon pystytys vesikattovalmiuteen kestää ammattilaisilta? Entä kuinka kauan kestää, että esim. 2 kerroksinen kivitalo on muuttovalmis ja tämäkin ammattilaisten tekemänä? Jos ei aiot itse olla työmaalla rakentamassa, niin onko kivitalon rakentaminen huomattavasti puutalopaketteja hitaampaa? Puutatalot ilmeisesti valmistuvat muuttovalmiiksi n. puolessa vuodessa.

      Onko kenelläkään asiallista / faktoihin perustuvaa arviota mistä harkoista kivitalo kannattaa rakentaa. Tuntuu, että tämä aihe menee keskustelijoilla usein tunteisiin ja väittelyksi. Jopa talo-/harkkofirmat tuntuvat kritisoivan kilpailijoiden tuotteita ja kehuvat omaansa. Mistään ei oikein tunnu löytyvän "neutraalia" tietoa. EPS-harkkoja en suunnittele. Lähinnä pohdinassa ollut kevytbetoniharkko tai kevytsoraharkko. Myös Lammin harkkoa olen miettinyt. Onko näillä kuinka paljon hintaeroa itse materiaalina ja etenkin niiden asennustyön osalta?

      • Anonyymi

        Kaksikerroksisen rungon rakentaa ammattiporukka sepelipediltä vesikatoon 1,5 kuukaudessa, mutta jos talo on iso ja vielä todella monimutkainen, voi siihen mennä puoli vuottakin. Kelit ratkaisee myös paljon sillä sateella tai pakkasella ei rakenneta. Melko vaikea kysymys siis. Viimeisin kivitalomme aloitettiin maaliskuussa, rapattiin elokuussa ja muutettiin valmiiseen joulukuussa... kaikki samana vuonna ;)

        Itse suosin muurattavia harkkoja, sillä niissä on vähemmän säätöä runkorakennusvaiheessa ja ovat kevyempiä nostella sekä helpompia työstää. Valuharkkoprojekteihin en ole halunnut sekaantua.

        Kevytbetoniharkoista on kaikista helpoin rakentaa ja vaikeinta epäonnistua laadullisesti. Niiden kanssa pitää kuitenkin muistaa suojaus, sillä kevytbetoni on melko huokoista, mihin sen eristyskykykin perustuu. Näin ollen se myös imee enemmän kosteutta sisäänsä ja kestää kuivua pidempään. Hyvällä kelillä tai hyvin suojattuna tosi hyvä ja mittatarkka tuote, josta saa myös portaat ja lattiat tehtyä. Jotkut tekevät myös katon siitä. Aukon ylitykset pitää tosin tehdä nostureilla, sillä aukonylityspalkit ovat melko järeitä.

        Kevytsoraharkot ovat hyvä tuote myös. Varsinkin jos haluaa lisäeristetyn runkorakenteen toisin kuin kevytbetonirunko, joka on ns. massiivirunko, eli yksiaineinen. Eristetyissä kevytsoraharkoissa päästään kapeammalla seinärungolla hieman parempaan U-arvoon kuin kevytbetonilla. Tosin erot valmiissa talossa ovat marginaalisia. Kevytsoraharkkoja ei tarvitse suojata niin tarkasti kuin kevytbetoniharkkoja, mutta jos ne pääsevät kunnolla kastumaan, kestää niidenkin kuivuminen suhteessa kauan. Kevytsoraharkkojen muuraus harkkolaastilla on hieman vaikeampaa ja hitaampaa kuin kevytbetoniharkkojen, sillä sauma on paksumpi, harkot eivät ole niin mittatarkkoja ja laastin tekeminen on työläämpää. Toisaalta kevytsoraharkoissa on valmiit urat kutistumaraudotukselle, kun kevytbetoniin ne ajetaan erikseen harkkoon urakoneella. Kevytbetoniin tosin menee kutistumaraudotusta vähemmän. Kevytsoraa voi laittaa maan alle, sillä se kestää maapainetta paremmin kuin kevytbetoniharkot. Tosin kevytbetonista on saatavilla kellarielementtejä, joita voi käyttää kellareissa maan alla.

        Itse tekisin itselle kevytbetonista, mutta kyllä minä toiselle teen kevytsoraharkostakin. Molemmat ihan hyviä. EPS- ja betonimuottiharkkoja välttelen. Samoin kennotiiliä. Ne eivät ole mun juttu mutta jonkun muun juttu ne voivat toki olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksikerroksisen rungon rakentaa ammattiporukka sepelipediltä vesikatoon 1,5 kuukaudessa, mutta jos talo on iso ja vielä todella monimutkainen, voi siihen mennä puoli vuottakin. Kelit ratkaisee myös paljon sillä sateella tai pakkasella ei rakenneta. Melko vaikea kysymys siis. Viimeisin kivitalomme aloitettiin maaliskuussa, rapattiin elokuussa ja muutettiin valmiiseen joulukuussa... kaikki samana vuonna ;)

        Itse suosin muurattavia harkkoja, sillä niissä on vähemmän säätöä runkorakennusvaiheessa ja ovat kevyempiä nostella sekä helpompia työstää. Valuharkkoprojekteihin en ole halunnut sekaantua.

        Kevytbetoniharkoista on kaikista helpoin rakentaa ja vaikeinta epäonnistua laadullisesti. Niiden kanssa pitää kuitenkin muistaa suojaus, sillä kevytbetoni on melko huokoista, mihin sen eristyskykykin perustuu. Näin ollen se myös imee enemmän kosteutta sisäänsä ja kestää kuivua pidempään. Hyvällä kelillä tai hyvin suojattuna tosi hyvä ja mittatarkka tuote, josta saa myös portaat ja lattiat tehtyä. Jotkut tekevät myös katon siitä. Aukon ylitykset pitää tosin tehdä nostureilla, sillä aukonylityspalkit ovat melko järeitä.

        Kevytsoraharkot ovat hyvä tuote myös. Varsinkin jos haluaa lisäeristetyn runkorakenteen toisin kuin kevytbetonirunko, joka on ns. massiivirunko, eli yksiaineinen. Eristetyissä kevytsoraharkoissa päästään kapeammalla seinärungolla hieman parempaan U-arvoon kuin kevytbetonilla. Tosin erot valmiissa talossa ovat marginaalisia. Kevytsoraharkkoja ei tarvitse suojata niin tarkasti kuin kevytbetoniharkkoja, mutta jos ne pääsevät kunnolla kastumaan, kestää niidenkin kuivuminen suhteessa kauan. Kevytsoraharkkojen muuraus harkkolaastilla on hieman vaikeampaa ja hitaampaa kuin kevytbetoniharkkojen, sillä sauma on paksumpi, harkot eivät ole niin mittatarkkoja ja laastin tekeminen on työläämpää. Toisaalta kevytsoraharkoissa on valmiit urat kutistumaraudotukselle, kun kevytbetoniin ne ajetaan erikseen harkkoon urakoneella. Kevytbetoniin tosin menee kutistumaraudotusta vähemmän. Kevytsoraa voi laittaa maan alle, sillä se kestää maapainetta paremmin kuin kevytbetoniharkot. Tosin kevytbetonista on saatavilla kellarielementtejä, joita voi käyttää kellareissa maan alla.

        Itse tekisin itselle kevytbetonista, mutta kyllä minä toiselle teen kevytsoraharkostakin. Molemmat ihan hyviä. EPS- ja betonimuottiharkkoja välttelen. Samoin kennotiiliä. Ne eivät ole mun juttu mutta jonkun muun juttu ne voivat toki olla.

        Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Aika pitkälti vahvisti omia ajatuksiani materiaaleista. Aikataulun suunnittelu selkeästi kivitaloprojekteissa on haastavaa. Ilmeisesti kuitenkin monissa yhteyksissä mainittu vuosi on realistinen arvio, kun ammattilaiset tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Aika pitkälti vahvisti omia ajatuksiani materiaaleista. Aikataulun suunnittelu selkeästi kivitaloprojekteissa on haastavaa. Ilmeisesti kuitenkin monissa yhteyksissä mainittu vuosi on realistinen arvio, kun ammattilaiset tekee.

        Runko kannattaa tilata yhdestä paikasta asennettuna niin ei tarvitse tapella siitä kenen piti hoitaa se ja tämä juttu töiden etenemiseksi. Kivitalotyömaalla ja rakenteissa on niin paljon monimutkaisuutta ettei edes urakoitsija osaa etukäteen tarkasti aavistaa mitä tavaraa tarvitaan. Siksi on kaikista järkevintä että urakoitsija selvittää nämä itse ja luovuttaa valmiin rungon. Kokenut urakoitsija osaa sen tarjouksen antaa sellaisella summalla että raha riittää hoitamaan homman. Kokematon menee konkkaan tai karkaa ennen kuin urakka on valmis. Vähän niin kuin sähkö tai lvi urakatkin kannattaa ostaa materiaaleineen, kannattaa runkourakkakin ostaa samalta luukulta materiaalien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runko kannattaa tilata yhdestä paikasta asennettuna niin ei tarvitse tapella siitä kenen piti hoitaa se ja tämä juttu töiden etenemiseksi. Kivitalotyömaalla ja rakenteissa on niin paljon monimutkaisuutta ettei edes urakoitsija osaa etukäteen tarkasti aavistaa mitä tavaraa tarvitaan. Siksi on kaikista järkevintä että urakoitsija selvittää nämä itse ja luovuttaa valmiin rungon. Kokenut urakoitsija osaa sen tarjouksen antaa sellaisella summalla että raha riittää hoitamaan homman. Kokematon menee konkkaan tai karkaa ennen kuin urakka on valmis. Vähän niin kuin sähkö tai lvi urakatkin kannattaa ostaa materiaaleineen, kannattaa runkourakkakin ostaa samalta luukulta materiaalien kanssa.

        Tämä on niin totta. Meillä piti alkaa runkourakka viime viikolla. Harkot työmaalla, asennusporukka teki oharit.. sai rahakkaamman keikan.


    • Anonyymi

      Aikoinaan laskeskelin ja mietiskelin että valuharkoilla tulee "lähinnä täydellistä" oleva seinärakenne.

      Samaa mieltä olen edelleen.

      Talo tehtiin samalla matskulla anturasta harjaan asti ilman ensimmäistäkään saumaa tai epäjatkuvuuskohtaa. Lopputulos on noin 10m korkea teräsbetonipalkki josta 3metriä on maan alla.

      Mutta harkkoratkaisuista tuo on varmastikin kallein ja logistisesti vaikein.

      -raksaaja(sh)

    • Anonyymi

      Onni ettei täältä Suomi24:ltä asiantuntujat lopu vaikka BauHerr ja Nick Nailer eivät ole palstalla vähään aikaa olleetkaan!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe