Ja pohdinta jatkuu

Jumala on henkiolento, jolla on ihmiseksi tullut poika, Jeesus Kristus. Uskontunnustuksen mukaan Hän Jeesus, sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta.

Isä Jumalan on tietysti henkenä helpppo pujahtaa Marian peiton alle ja saattaa Tämä raskaaksi. Kun Jumala on henki, ei hänellä ole miehen kiksautuskykyä, eikä tarvitsekaan.Yksinkertainen luomistapa riittää: "syntyköön minulle poika: ja asia on sillä siisti. Kaikkien tuntema Aatami on paljon parempi esimerkki lihaksi tulemisesta, paljon varhaisemmassa. Eeva on sitten aivan toinen asia, kylkiluusta kun on tehty. On siinä Raamatun kirjoittajilla ollut kova homma saada kaikki Jumalan työt selvitettyä paljon valistuneemmille jälkipolville, meille.

54

4397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äläpilkkaa

      Aatami luotiin tomusta. Kun aatamit kuolee niistä tulee tomua taas. Luojan henki luo. Ihminen on luotu olento. Tuska ja ahdistus sille joka pahaa tekee juutalaiselle ensin periaate. Pahantekijöillä on tuska. Ja ahdistus. Hyvän tekijöillä on ilo ja rauha. Se on se luojan henki ihmisessä. Sitten on nää synnin kautta tulleet riivaajahenget demonit mustat enkelit noidat noidutut riivatut. Noituus on erittäin pahaa pahuutta. Siinähän toimitaan pimeyden kanssa halutaan pahaa ja rahaa. Juudas oli varas joka varasti toisilta ja myi Jeesuksen rahasta. Rahan ahneus siis aiheuttaa tuskaa . Koska Luoja on pyhä myös Jeesus on Pyhä. Liha syntyy lihasta mutta Jeesus Jumalan tahdosta. Synnitön sikiäminen on eri asia kuin synnissä siitetty. Luoja alku . Luojan luomaa. Jeesus sai alkunsa synnittömästi. Huoraaminen on eri juttu. Neitsyt on neitsyt. Sinunkin tyttäresi oli neitsyt Ennenkuin joku raiskasi tai rakasti yhdynnällä. Synnin tähden sinunkin ympärileukkauksesi on muuttunut ympärileikkaamattomuudeksi. Ihan sama onko ympärileikattu lihassa vai ei lain rikkojat tuomitsee laki. Jeesuksessa on totuus ja armo . Syntien sovitus ristillä pelastaa. Jeesus nousi kuolleista . Synnin ja kuoleman lakiset saa vapauden. Paitsi ne kun ei voi uskoa . Lihaansa on turha leikata kun sydän on täynnä saastaa. Huoraamiset on syntiä ympärileikatullekin. Eläimiä uhraamalla ei pelastu kukaan . Omasta pahuudestaan nimittäin. Siitä on kysymys. Miten pelastut omasta syntisestä pahuudestasi. Niin et mitenkään. Pilkkaa Jeesusta niin et pelastu . Hän on ainoa joka voi pelastaa sielusi. Ilmestyskirja20. Käänny pahuudestasi . Pahat ajatukset paha sydän.

      • Eikö.takuuta

        Eikös sillä luojalla ole sitten kaikki vastuu meistä ja meidän tekemisistä. Kyllä nykyisessä markkinataloudessa tekijä vastaa jos tekee sutta ja sekundaa?


      • Tiede.kertoo

        https://opetus.tv/biologia/bi4/ihminen-lajina/

        Olisikohan sinun aika tutustua tieteeseen ja ihmisen kehitykseen, niin ei tarvitse Uskomuksiin tukeutua. Linkissä oikeata tieteellistä tietoa ja videoita ihmisestä lajina sekä kehityksestä miljoonien vuosien saatossa nykyiseen muotoonsa,


      • Thinable

        Osaat vain ulkoa opitun, ajatusta ei yhtään.


      • jocus

        Siinäpä se kristinusko lyhyesti.


    • Hölö.hölöpöti

      Henkiolentona oleminen on henkilökohtainen kokemus, jos koet kuoleman jälkeen niin tule kertomaan miltä siellä näytti.
      Kun kukaan ei ole todistettavasti kokenut niin jääköön arvailujen varaan.

      • sieluja

        Uskonto ei ole mielestäni missään tekemisissä sielun vaelluksen kanssa. Henkilökohtainen kokemus ei sekään jos moni kokee samalla kertaa tapahtuman. Näitä tapahtumia on ollut Suomessa jopa oikeudessa (esineitä tv, on särkynyt lentänyt lattialle)


    • Vakavasti.puhuen

      Et taida saada irviletkaa tästä aiheesta. Kuinka monta kertaa jo olet yrittänyt?
      Ikäihmiset ovat liian hyvinkasvatettuja.

    • elämänihme

      Pyhässä Kirjassa sanotaan: " Ihminen saa kaikki syntinsä anteeksi, mutta ei syntiä Pyhää Henkeä vastaan".
      En oikein ymmärrä miksi Runneman varttunut ihminen suoltaa tuollaista tekstiä.
      Onkohan kyseessä aiheiden puute vai rienaaminen?
      Valistuneet jälkipolvet eivät taida paljon lukea kirjojen kirjaa, joka antaa ohjeet elämään.

      • rienaamista-ruunelta

        "Onkohan kyseessä aiheiden puute vai rienaaminen?"

        Lähinnä hänen sairas mielikuvitus Jumalan "kiksauttimesta", jossa hän todellakin loukkasi uskovaisia, koska ajatteli itseään irstaana, jospa pääsisi peiton alle, noin niinkuin salaa "kiksauttamaan"?

        Ruunella on vain nyt pelko kuoleman jälkeisestä olomuodosta, jossa hän haluaisi olla kani, mutta onkohan se mahdollista?


      • ehkäjopa
        rienaamista-ruunelta kirjoitti:

        "Onkohan kyseessä aiheiden puute vai rienaaminen?"

        Lähinnä hänen sairas mielikuvitus Jumalan "kiksauttimesta", jossa hän todellakin loukkasi uskovaisia, koska ajatteli itseään irstaana, jospa pääsisi peiton alle, noin niinkuin salaa "kiksauttamaan"?

        Ruunella on vain nyt pelko kuoleman jälkeisestä olomuodosta, jossa hän haluaisi olla kani, mutta onkohan se mahdollista?

        Tuntuu ja näyttää, että on joku muukin joka haluaa "rienata".


      • ehkäjopa kirjoitti:

        Tuntuu ja näyttää, että on joku muukin joka haluaa "rienata".

        Kas kun huomasin? Minäkö rienaisin?


      • uskoakseni
        Ruuneman kirjoitti:

        Kas kun huomasin? Minäkö rienaisin?

        ekäpäjopa ... oli vastannut ... rienaamista- ruunelta ... kirjoittamaan viestiin.

        ehkäpäjopa ei ilmeisesti tarkoittanutkaan sinua!


      • Ruuneman kirjoitti:

        Kas kun huomasin? Minäkö rienaisin?

        Oliko mielekäs teko aloittaa keskuskustelu, jossa mitä ilmeisimmin tulee toisen vakaumusta loukkaavia väitteitä?


      • missä.vakaumus.loukattu
        ruorikoski kirjoitti:

        Oliko mielekäs teko aloittaa keskuskustelu, jossa mitä ilmeisimmin tulee toisen vakaumusta loukkaavia väitteitä?

        Eihän täällä keskustelussa kukaan ole loukkaantunut!
        Täällä on, kun luet viestiketjun loppuun asti, keskusteltu, eikä riidelty.

        Kannattaa ottaa mallia keskustelusta, riidatta ja ilman mitään yhtiön tukea!


      • Autoritäärinen lähetyssyssaarnaaja puolesta tai vastaan ei mieti toisten asenoitumista ko. kysymykseen. Mitä eroa on keskuskustelulla maahanmuutosta, politiikasta tai uskonnosta, kaikissa esiintyy eri mielipiteen asiaton kritisointi. Joillekin Jumala on keskeinen arvokäsite, joillekin se tuntuu olevan ivauksen kohde.


      • ruorikoski kirjoitti:

        Oliko mielekäs teko aloittaa keskuskustelu, jossa mitä ilmeisimmin tulee toisen vakaumusta loukkaavia väitteitä?

        Entä jos vakaumuksesta ovat vastakkain. Onko olemassa joku kristillinen tms.vakaumus muita oikeutetumpaa.. Ovatko muut kelvottomampia.


    • Äitisanoi.ja.puhui

      Raamatun kirjoittamisesta ovat vastanneet ihmiset.
      Jumala on maan ja taivaan luoja, raamatun mukaan.

      Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen ja niin tuli ihmisestä elävä sielu. ( ensim. Mooseksen kirja: 7)
      Maan tomusta syntyi siis ensimmäinen ihminen.

      Ja Herra Jumala sanoi, ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun joka on hänelle sopiva. Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen jakun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistansa. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehensä luo.

      Luomiskertomus jatkuu kuten tunnettua, Eedenin puutarhassa kielletty puu jonka hedelmiä ei pitänyt syödä, käärme paratiisissa ja Jumalan tuomio , Ihminen ajettiin pis Eedenistä ettei hän söisi sitä ikuisen elämän antavaa hedelmää kielletystä puusta.

      Jumala käyskenteli puutarhassa... siis oli ihmisen muotoinen, vai oliko.
      Eeva synnytti kasi poikaa, Kainin ja Aabelin. Molemmat veivät uhrilahjan Herralle, mutta hän katsoi vain Aabeliin ja Kainin uhrilahjaan hän ei katsonut.
      Raamattua lukeneena Ruuneman varmaankin muistaa veljessurman jonka tuomiota minä en ole ikinä ymmärtänyt.
      Kain tappoi veljensä Aabelin. Kun Kain sitten kohtasi Jumalansa, hän sanoi, Syyllisyyteni on suurempi kuin että sen kantaa voisin. Kain pelkäsi, että joku tappaa hänet, mutta Herra sanoi; Sentähden kuka ikinätappa Kainin, hänelle se pitää seitsenkertaisesti kostettaman.
      Ja Herra pani Kainiin merkin, ettei kukaan joka hänet kohtaisi, tappaisi häntä.

      Niin Kain poistui Herran kasvojen edestä ja asettui asumaan Noodin maahan, itään päin Eedenistä.

      Niin hyvä kuin Herra Jumala onkin, hän tuomitsi veljensä tappaneen antamalla tälle ikuisen suojan. Kuka tahansa... eli syyllinen sai suuren armolahjan ja jo uhrilahjoja viedessään veljekset olivat Jumalalle hyvä Kain ja paha Aabel, mutta Mooses ei kerro mitä oli sitä ennen tapahtunut.
      Jumala siis ei ole kaikille hyvä, Ensimmäisen Mooseksenkirjan mukaan mietteitäni olen vuosia miettinyt, miksi toinen oli parempi toista.

      Ruuneman asettaa Jeesyuksen syntymän "munattoman miehen " lapseksi, eli hiukan ironiaa on selityksessäsi. Meillä ei ole lupa tuomita mielipidettäsi, etkä ole ainoa joka asiaa noin katsoo, mutta minulle ei Jeesuksen syntymän ihmettely tunnu mahdottomalta, tekihän Jumala ensimmäisen ihmisen maan tomusta, miksi ei sitten siittämätöntä lasta miehen kylkyluusta syntyneelle naiselle, Eevalle.

      • .Niinpä niin! Miksi siitti kun Aataminkin väsäsi noin vaan.


    • Äitisanoi.ja.opetti

      ja pohdinta jatkuu...

      Vanhan testamentin ( Job 13 )lukeminen on ihmiskunnan historiaa, mikäli raamatun kirjoittajat ovat kaiken kyenneet muistiin merkitsemään. Mainitsemassani luvussa Job kirjoittaa kuinka "-Minä mielin puhua Kaikkivaltiaalle, minä tahdon tuoda todistuksen Jumalaa vastaan. Sillä te laastaroitte valheella, olette puoskareita kaikki tyyni.
      Jospa edes osaisitte visusti vaieta, niin se olisi teille viisaudeksi luettava. Tahdotteko puolustaa Jumalaa väärällä puheella ja puhua vilppiä hänen puolestaan; tahdotteko olla puolueellisia hänen hyväksensä, tahi ajaa Jumalan asiaa?"

      Jobin kerrontaa on kyllä aivan ihana lukea, vaikka ei mihinkään uskontoihin ja Jumaliin uskoisikaan, ja juuri tuosta 13 luvusta alkaa mielenkiintoinen jakso sen ajan keskusteluista. Job puhuu vertauksilla, kuinka puukin kasvaa kaaduttuaan, versoo uutta ja elää edelleen.

      Jumala ja Jumaluusoppi, Kirkkohistoria joka kertoo kirkolliskokusten päätöksiä Lutherinkin ajoista.
      Minulla on lapsen usko tallella, en tyrkytä uskontoja enkä peloittele Jumalan vihalla, mutta olen ihmisenä ollut aina kiinnostunut siitä mitä me olemme ja mistä me tulimme, sekä korkeimman voimasta jota me emme voi vastustaa.
      Job sanoo; Mutta mies kun kuolee, makaa hän martaansa; kun ihminen on henkensä heittänyt, missä hän on sitten?"

      Siinä se viimeisen henkäyksen jälkeinen arvoitus, se on ollut arvoitus, ennen Jeesuksen syntymää sitä ovat ihmiset miettineent, mutta ei ole vieläkään selvinnyt.

    • Per-kel

      Viksröm ei tiedä jumalan sukupuolta , vaikka rukoilee: Isä meidän :)

      • Mitämuutajäänytväliin

        Ei pidä sekoilla noin pahasti. Vikströmkään ei mahda mitään sille, miten rukous menee niin kauan kunnes isommat instanssit sen muuksi muuttavat.


      • Liittyykö hivenessäkään määrin mihinkään tuo nimimerkkisi , Per-kel? Tuo ei ole edes järjettömyys tä!


      • Etköolesuomalainen

        Järjettömyyttä.


    • totuuss

      Raamattua on hyvin paljon muuteltu ja suuria osia poistettu, miksi näin tehty?

      • lapsenuskossaeläen

        Uusin, nykyaikaistettu "laitos" ilmestyi 1992.
        Se painos on ns. leikattu uusiminen, poistoja ja muutoksia tehty.
        Minulla on vanha Biblia ja Raamattu, jotka on kirjoitettu vanhalla suomen kielellä.

        Vanhassa raamatussa on sivu ala reunassa selityksiä, jotka perustuvat siihen, että raamatusta otetuissa uusissa painoksissa on jotain nimityksiä muuttunut { jahve }
        mm.
        Paraneeko kirjan sanoma jos kieli uudistetaan, vanhat sanat eivät ehkä sovi nykyihmisen suuhun. Tarkoitan kaikkea kirjallisuutta.


    • Yksinkertaista

      Niin se vaan on, maailma on evoluuttinen siis kaiken olemmassa olemiseen ei tarvita mitään yliluonnollista,

    • Olen minäkin lukenut Raamattua. Kovin pitkälle en ehtinyt kun vastaan tuli seuraava totuus.

      Avaruuden miehet, siis Jumalan astronautit, saapuivat maahan, ihastuivat maan ihaniin naisiin ja näiden jälkeläiset olivat suuria sotapäällikkö. Ketkä ovat siis meidän esi-isämme ja -äitimme?

      Lukekaa ja päätelkää!

      • Äitisanoi.ja.opetti

        Mooseksen kirjaan varmaan lopetit.

        Raamatussa on kauheuksia, toinen tuomitaan, toinen saa armon.
        Veli on veljeä vastaan, kansa kansaa vastaan.
        Jerusalemin omistaminen ja taistelut herruudesta, siellä ne riidat vielä kytevät.
        Uskonto on aloittanut tuhatvuotisen sodan, kuka on voittaja?

        Mielenkiintoista onkin seurata kuinka historia toistaa itseänsä.
        Ihminen muuttuu mutta historiaa ei voi muuttaa, vaikka luokin uutta historiaa.

        Olisko parempi ja turvallisempi lukea Uusitestamentti.
        Sieltä suosittelen Johanneksen Ilmestyskirjaa. Sen lukemalla ymmärtää, että on siinä vinha perä, jotain ennustuksia on osattu lukea ja niistä on merkkejä nykyajassakin.
        Toteutuuko ja kuinka, mutta eiköhän se nälänhätä ole tätäkin päivää.
        Ihminen on kautta sukupolvien ollut uskonnosta riippumatta etsimässä omaa etua, jättänyt oman veriveljensäkin avuttomaksi, tai tappanut.
        Peto asuu ihmisessä perisyntinä. Hyvän ja Pahan taistelu jatkuu.
        Sitähän ne taivaalliset sotajoukot, pelkoonko lopettivat lukemisesi.


      • Koen-jotain-samaa

        Olen lapsuusaikani ja kouluaikanikin kulkenut Taivaan Isän kanssa, ohjeita sain aina.
        Äitini opetukset olivat minun ohjenuorinani. Päihteitä piti ehdottomasti välttää ja väistää,
        samoin liian nuorena aloitettuja suhteita poikiin , tyyliin:
        https://www.youtube.com/watch?v=uPQPAeC7Duk
        Nyt kun olen vanha, elämäntien viimeisten mutkien tallaaja, en pidä huonoina niitä opetuksia, lapsellenikin ne opetin.
        Olen ollut välillä etsijä ja pohtija uskonnon alueilla, olen joutunut kiihko-fundamentalistin käännytysyrutystenkin kohteeksi, mutta oman itseni olen silti pitänyt.
        Ja nyt olen omaksunut sen alkuperäisen uskontoni, luen taas aamurukoukseni ja iltarukoukseni, mutta nyt erilaiset kuin lapsena.
        Uskonto on suojellut minua elämässäni, olen kiitolline siitä, että vanhempieni kanssa sain käydä kirkossa ja omaksua uskon Taivaan Isään, joka auttaa ja lohduttaa vaikeuksissa.
        Kaikki on hyvin elämässäni.


      • äitisanoi.ja.opetti
        Koen-jotain-samaa kirjoitti:

        Olen lapsuusaikani ja kouluaikanikin kulkenut Taivaan Isän kanssa, ohjeita sain aina.
        Äitini opetukset olivat minun ohjenuorinani. Päihteitä piti ehdottomasti välttää ja väistää,
        samoin liian nuorena aloitettuja suhteita poikiin , tyyliin:
        https://www.youtube.com/watch?v=uPQPAeC7Duk
        Nyt kun olen vanha, elämäntien viimeisten mutkien tallaaja, en pidä huonoina niitä opetuksia, lapsellenikin ne opetin.
        Olen ollut välillä etsijä ja pohtija uskonnon alueilla, olen joutunut kiihko-fundamentalistin käännytysyrutystenkin kohteeksi, mutta oman itseni olen silti pitänyt.
        Ja nyt olen omaksunut sen alkuperäisen uskontoni, luen taas aamurukoukseni ja iltarukoukseni, mutta nyt erilaiset kuin lapsena.
        Uskonto on suojellut minua elämässäni, olen kiitolline siitä, että vanhempieni kanssa sain käydä kirkossa ja omaksua uskon Taivaan Isään, joka auttaa ja lohduttaa vaikeuksissa.
        Kaikki on hyvin elämässäni.

        Sanomaasi voin samastua.
        Yöllä on hiljaisuus ja tuntuu hyvälle lukea jotain ihan pohtimisien kautta löydettyjä ajatuksia ja osuvia sanoja.
        Kotona opetettu kristillisyys on vahvemmin mielessä kuin se uskonto jota kirjoista on opittu.
        Oliko se oma vanhva vaikutuksensa tämän lapsenuskon vahvuuteen, kun kotona elettiin sopuisasti ja muistettiin ne iltarukoukset ja siunaamiset.
        Ruokakin siunattiin, eikä se tuntunut yhtään pahalle lausua ne muutamat sanat ennen kun vei lusikan suuhunsa.

        Yhä on minulla myös illalla mielessä kaikki rakkaat joille haluan rukoilla suojelusta ja rakkautta.
        Moni sanoo ettei jumala tuo ruokaa köymhän suuhun vaikka kuinka rukoilet.
        Ei sitä laiskoille lahjaksi anneta muutakaan onnea elämässä, jotain pitää tehdä saadakseen haluamaansa. Ei meillä kukaan nälkään kuole, eikä ole paljon kerjäläisiäkään enää nyssykkänsä kanssa vaeltamassa.

        Iltarukoukseni on kiitos ja toivomus, vaikka kaikkia vastoinkäymisiä ei voi mitenkään hyväksyä, ne on vain elettävä. Kun niistä selviää voi kiittää itseäänkin.


    • tuohivirsuvaan

      Eivät kaikki täällä kirjoittajat ole kristittyjä, on vapaa-ajattelijoita ja kirkosta eronneita ja muuten vaan haluavat ärsyttää mielipiteillään tullakseen huomatuksi. Ruunekin olla jotain laatua kirjoittelee mistä asiasta ja mielipiteestään, se hänelle suotakoon.
      Voihan toki vastineen laittaa omista ajatjuksistaan, tottumuksistaan ja tavoistaan, turhaa jatkaa provosointia!
      Minäkin kuulun kirkkoon ja joskus usko on koetuksella, horjuu muttei vielä ole kaatunut, saanarnat ja parannuksen kehoitukset jätän asiaa osavalle.

      Onhan sekin jonnii-lainen keskustelun aihe ollaan puolesta ja ollaan vastaan.

      • Moni on saanut kyllikseen tietoa, kaikki eivät tiedä mitään Raamatusta., eivätkä halua tietää.
        Usko on kaikkein yksityisin asia, ei siitä pidäkkään saarnata ja julistaa suu vaahdossa, mutta tunnen kyllä uskovaisia joilla ikääntyneenäkin on kasvoillaan sellainen rauhaa ja onnellisuutta osoittava katse josta voi lukea, "minä en pelkää kuolemaa, minulla on ollut hyvä elämä ja kiitän Jumalaa joka päivästäni jonka olen saanut elää."
        Heitä tavattaessa tulee itsekin rauhalliseksi ja usein ajattelen omia valituksiani, niin pienistä ja turhista asioista kuin itsekin valitan ja moni vanhus on elämälle kiitollinen vielä sairaana ja vanhana, kun kaikki mitä elämässä enää on, on ovien ulkopuolella ja ulos ei pääse.
        Olen kiitollinen.


    • vastaaoikein

      mutta kaikki kulminoituu siihen kysymykseen ,kun 70luvulla helsingista lahdettaessa pikatieta hameenlinnaan,,niin siella peltoaukealla ladonseinalla oli iso plakaati,jossa luki...MISSA VIETAT IAISYYTESI..osaatko vastata tuhon kysymykseen? ,,se on ydin.muu on toisarvoista..

      • oikeinvastaan

        Iäisyys on uskomus ja lohdutus heille jotka uskovat ruumiinsa ja henkensä vielä kuolemansa jälkeen pääsevän (joutuvan) johonkin parempaan paikkaan tai sitten alakertaan uunin lämmittäjäksi, riipuen uskooko siihen vai ei. Itse en usko tuohon, vaan olen varma että ruumiini palaa poroksi polttohautauksen yhteydessä. Ruumiini ns, henki on jo hävinnyt silloin kun ruumiissa ei ole enää elonmerkkiäkään. Jokainen uskokoon mihin tahtoo ja kun on kyseessä USKOMUKSET niin jokainen meistä on omalla tavallaan oikeassa tai väärässä,:)


      • päivärukous

        Ihanteellinen tilanne kun jokaisella on oikeus olla mitä mieltä tahansa, omasta mielestään oikeassa, eikä kenenkään mielestä väärässä.

        Jos kaikki keskustelut sujuisivat samassa hengessä, ei olisi tarpeen kinata siitä kuka on oikeassa ja kuka osaa ja tietää.
        Totta on, että uskon asia on uskon asia. Uskominen ja uskomus ovat minulle eri käsitteet. Ellei usko mihinkään, on epäilijä, tai totuuden etsijä ilman totuutta.
        Usko on luottamusta siihenkin mitä ei näe.

        Ajatteleva ihminen on kaikesta huolimatta joskus ainakin ajatellut mitä usko on, mutta mihin uskoi alkuihminen jota kuvataan jopa apinan kaltaiseksi.

        Apina tai ei, johonkin korkeampaan voimaan luotan, silloinhan uskon.


      • Tiede.kertoo

        ""Ajatteleva ihminen on kaikesta huolimatta joskus ainakin ajatellut mitä usko on, mutta mihin uskoi alkuihminen jota kuvataan jopa apinan kaltaiseksi.""

        Alkuihminen todennäköisesti käyttäytyi niinkuin nykyiset apinatkin, ruoka ja naaraiden siittäminen oli varmaankin päällimmäisenä mielessä. Ihmisapinan ja sen jälkipolvien aivojen merkittävä kehitys johti nykyisen kaltaiseen ihmiseen, Katso ketjun alkupäästä linkistä Tiede kertoo.


      • lukutaitoinenajattelee
        Tiede.kertoo kirjoitti:

        ""Ajatteleva ihminen on kaikesta huolimatta joskus ainakin ajatellut mitä usko on, mutta mihin uskoi alkuihminen jota kuvataan jopa apinan kaltaiseksi.""

        Alkuihminen todennäköisesti käyttäytyi niinkuin nykyiset apinatkin, ruoka ja naaraiden siittäminen oli varmaankin päällimmäisenä mielessä. Ihmisapinan ja sen jälkipolvien aivojen merkittävä kehitys johti nykyisen kaltaiseen ihmiseen, Katso ketjun alkupäästä linkistä Tiede kertoo.

        Mitä se tiede on enemmän kuin ihmisen tieto?
        Mitä tiede voi todistaa ihmisen synnystä?

        Hei, pelkkiä oletuksia, vähemmän kuin uskotkaan. Osaahan jokainen lukea, hei, katso, elämä on jotain muuta kuin tieteen sana joka sekin on vain ihmsen puhetta, ei todistettua.


      • ruunevaan
        lukutaitoinenajattelee kirjoitti:

        Mitä se tiede on enemmän kuin ihmisen tieto?
        Mitä tiede voi todistaa ihmisen synnystä?

        Hei, pelkkiä oletuksia, vähemmän kuin uskotkaan. Osaahan jokainen lukea, hei, katso, elämä on jotain muuta kuin tieteen sana joka sekin on vain ihmsen puhetta, ei todistettua.

        Tiede on laajin ja paras käsitys kaikesta olevasta. Ihmisen aivot ovat kehittyneet, ajatus- ja ymmärryskyvyiltään yhä paremmiksi. Pyrkiikö ihminen kohti kaikkein suurinta eli jumaluutta.


      • ajattelijaukkomie
        ruunevaan kirjoitti:

        Tiede on laajin ja paras käsitys kaikesta olevasta. Ihmisen aivot ovat kehittyneet, ajatus- ja ymmärryskyvyiltään yhä paremmiksi. Pyrkiikö ihminen kohti kaikkein suurinta eli jumaluutta.

        ... ajatus - ja ymmärryskyvyiltään yhä paremmiksi.

        Paremmiksi- mihin verrattuna.
        Tiedekin on vain ihmisen kirjoittamaa, kuten raamattukin.

        Raamattu sisältää samoja tapahtumia usean ihmisen kertomana, pieniä näkemyseroja vain, mutta asia ei muutu.

        Tieteeneen verrattavaa on Johanneksen ilmestyskirjan kerronnassa, ilman miljoonien ja miljoonien tuhlausta miiden kustantamiseksi.

        Ihminen vain yrittää löytää kaikelle selityksen, mutta edes yhden pienen hengen, eli sielun olemukseen ei ole löytynyt sellaista selitystä jonka pystyisi sanottavan; se on totuus.
        On vain henkilökohtaisia totuuksia ja epäiljä, niihin ei tiede anna vastausta jonka minä hyväksyisin ainoana oikeana, ja epäilläänhän tieteiden oikeillisuutta monessa muussakin asiassa?
        Miksi maa järisee, miksi vedet tulvivat, miksi tuulet raivoavat, miksi iki jää sulaa?
        Onhan se ikijää sulanut aiemminkin, vai miksi niitä mammuttien jäätyneitä jäännöksiä on löytynyt.? Eivät ne kai ole ihan luomisen ajan vainajia, ja miksi jäätyneet ja milloin?

        Toede ei tiedä sitäkään, eli vajaita ovat ihmisteb tietämys, äly- ja ymmärryskkyky erittäin monen asian suhteen muutenkin kuin ihmisen olemuksen ja sielun osalta

        Kone oppii puhumaan kun ihminen sen sille syöttää.
        Ei vain opi tiedemies tekemään ihmistä!


    • Ruunevaan

      On ihminen kuitenkin oppinut ajan myötä. Tiedemiehet ovat tiedoillaan suorastaan mulistaneet tietämystämme.
      Nyt on tiedossamme koko maailmankaikkeus. Raamatun mukaan aurinkokin kiersi maata. Kun Galileo Galilei tiesi tiedon vääräksi hän joutui perumaan tietonsa, ettei olisi päätynyt kirkonkiroukseen.
      Oliko se Jumala vai Raamattu vai uskovat, jotka tuollaista tietoa lanseerasivat.

      • ukkohanmie

        Tutkimusmenetelmien kehittyminen on ihmisen ansiota sekin, että maapallo ei ole pannukakku.
        Onko ihmisen tietoisuudessa maailmankaikkeus, kaiken aikaa löytyy uutta, koskaan emme tiedä sittenkään kaikkea.
        Emme ihmisen synnystäkään, tiedämme vain sen mitä raamattuun on kirjoitettu.

        Juuri siksi on mielenkiintoista pohdiskella kaiken alkua ja loppua.

        Ihmistä ei kone voi synnyttää, siittää toki voidaan siittiöillä jotka ovat kestäneet jopa pakastamisen!
        Ihmettä siinäkin kerrakseen, ja ei ole ihminen pystynyt selittämään sitä Jeesuksen syntymääkään josta sinä Ruuneman niin raadollisen kuvaavasti kerroit.
        Tiede on sitä mitä ihmiset tietävät, ei mitään yliluonnollista tietoa.
        Johanneksen ilmestyskirjassa on sitäkin ja moni asia on tapahtunut kuin siellä on kerrottu näkynä koettua.
        Näin unta, että minulta varastettiin puhelin. No se ei ollut toteutunut näky, löysin sen takin taskusta kun se soi.

        Minun näkyni eivät riitä tieteeksi, eikä tiedoksi, eivät monen muunkaan ennustukset.

        Uskotko sinä ennustajiin?


      • pikkusen.pohtijaa
        ukkohanmie kirjoitti:

        Tutkimusmenetelmien kehittyminen on ihmisen ansiota sekin, että maapallo ei ole pannukakku.
        Onko ihmisen tietoisuudessa maailmankaikkeus, kaiken aikaa löytyy uutta, koskaan emme tiedä sittenkään kaikkea.
        Emme ihmisen synnystäkään, tiedämme vain sen mitä raamattuun on kirjoitettu.

        Juuri siksi on mielenkiintoista pohdiskella kaiken alkua ja loppua.

        Ihmistä ei kone voi synnyttää, siittää toki voidaan siittiöillä jotka ovat kestäneet jopa pakastamisen!
        Ihmettä siinäkin kerrakseen, ja ei ole ihminen pystynyt selittämään sitä Jeesuksen syntymääkään josta sinä Ruuneman niin raadollisen kuvaavasti kerroit.
        Tiede on sitä mitä ihmiset tietävät, ei mitään yliluonnollista tietoa.
        Johanneksen ilmestyskirjassa on sitäkin ja moni asia on tapahtunut kuin siellä on kerrottu näkynä koettua.
        Näin unta, että minulta varastettiin puhelin. No se ei ollut toteutunut näky, löysin sen takin taskusta kun se soi.

        Minun näkyni eivät riitä tieteeksi, eikä tiedoksi, eivät monen muunkaan ennustukset.

        Uskotko sinä ennustajiin?

        Ovatkohan ne nämä viime aikojen valoilmiöt viestejä tuonpuoleisesta?
        Muutamia aikoja on ollut hiljaista Lentävien lautasten rintamalla, kukaan ei ole nyt valoilmiöitä sanonut sellaiseksi.
        Voihan se olla, että siellä ulkoavaruudessa, toisessa maailmassakin on tiede kehittynyt ja osaavat rakentaa nopeammin liikkuvia Lentäviä lautasia tarkkailemaan tämän maapallon elämää.
        Kuka siellä toisella planeetalla asuu, ovatko he täältä meidän pois lähteneitä esi isiä ja äitejä?
        Meteoriittien liitely hallitsemattomasti kaiken sen avaruusromun keskellä mitä venäjä ja usa ovat taivaalle ampuneet, taitaa olla maapallon tuho ainakin jossain määrin.
        Meri tulvii ja kuohuu kun kuuma kivi taivaalta putoaa sitä keittämään, vanhan kansan uskomustako?


    • Raamatusta.tietoa

      Kiinnostaisi tietää koska (millä vuosituhannella esim.) raamatun mukaan ensimmäinen ihminen ilmestyi maailmaan. En ole itse lukenut raamattua kuin joskus kouluaikoina uskontotunneilla ja siksi tietoni siitä kirjasta ovat vähäisiä. Voisiko joku asiantuntija ystävällisesti valaista tätä kysymystä?

    • En ole erityisen valistunut tai oppinut. Yritän vain kertoa oman käsitykseni aivoillani.

      Alkuihmisen syntyvyyden tai ei t kesä kukaan. Miljoonista vuosista minimissään on puhuttava.

      Merkillistä pidän sitä, että usko ja uskonto sotketaan. Usko on kaikilla omanlainen. Uskontoja on lukemattomia, kaikki parhaiksi kuvattuja ja kelvottomia tuloksiaan

      Ruumis ja henki tavallani. Ruumis on hengen asunto, josta hengen on muutettava pois kuin asunnostaan. Henki on samanlainen kaikella. Mikä pahan tappaisi, kysytään. Jumala on kuin henkien summa. Suuri ja kookas siis ja vahva. Kykenemätön toimimaan ilman ruumista.

      Miten on käsitetltävissä Jumalan kuvaus? Hän, Jeesus on istuva taivaassa oikealla puolellani ja on tuomitseva sieltä eläviä ja kuolleita.

      Vain tuomioita onkin nähtävissä "taivaan taholta".

      • Noinon

        Olisi reilua kaikkia niitä satoja eri uskontokuntien kannattajia kohtaan jos heidän jumalansa voisivat kokoontua yhteen ja sopia keskenään riitaisista asioistaan. Nythän jotkut eri uskontokuntien jumalat yllyttävät surmaamaan toisuskoiset. Tässä olisi kristinuskon edustajille oikeata työsarkaa ja voisi jättää tyhjänpäiväiset loitsut omaan arvoonsa. Saataisiin sodat ja toisuskoisten ihmisten tappaminen loppumaan ainakin uskonnon varjolla.


      • kuollut-mikäkuollut

        "En ole erityisen valistunut tai oppinut. "

        Mitäs se nyt insinööri mies valittelee muka oppimattomuudellaan, vaikka oletkin joskun kirjoittanut siitä supistetusta kansakoulusta, niin sehän oli silloin sinun nuoruudessa, kun meistä jokainen opetteli lukemaan ja kirjoittamaan.

        Itsekkin korostat, kuinka kirjoitus intosi oikein pursuaa, mutta näytä sekin meille täällä ja kirjoita itse enemmän, äläkä moiti, jos me toiset emme osaa kirjoitaa mieleistäsi tekstiä.

        Onhan nuo sinun ikuiset aloitukset Luojasta, Jumalasta, sielusta ja tuonpuoleisesta vetäneet hyvin juttua, mutta tuskin meistä kukaan pystyy sitä ratkaisemaan,

        Laitan kuitenkin toisen henkilön olettamuksen tuosta sielu/hengestä, joka pakenee ruumiin kuoltua. Olisiko sillä mahdollisesti toinen olomuoto, kuin vedellä, jota ihmiskehokin sisältää aika paljon? Vedellä on myös ainakin kaksi olomuotoa. Se on joko sula tai sitten jäässä, mutta kun jää sulaa, niin siitä tulee taas vettä. Kun tämä kuviteltu henki/sielu on jäässä, niin ei tule ilmi, mutta kun sulaa, niin jopa liitelee tuolla omaisten seurassa ja vanhojen Linnojen uumenissa, joista on ollut useita näköhavaintoja.


    • jjoutava

      Pohtimaan minäkin aloin un minulla on parikin naisystävää jotka ovat saattamassa minua uskontielle. Hämmästyttävästi he löytävät Raamatusta selityksen ja vastauksen jokaiseen epäilyksen sanaan.

      Voimatonhan minä olen epäilemään kun näen miten vahvasti he uskovat raamattuun. Siihen se perustuu, Uskoon.

    • Riviseurakuntalainen

      Toivottavasti naisystäväsi kuuluvat evankelisluterilaisen kirkkoon eikä esim. Jehovan todistajiin.
      Todistajilla on rakkaudellisen lähentymisen taktiikka uusia jäseniä houkutellessaan.

      • jjoutava

        Kyllähe ovat eankelisluterilaia. En luule heillä olevan taktiikoita voinhan käydä kahvilla joskus siellä.


    • hlö.hlö

      Ei monia vuosia kun kaikki olemme henkiolentoja asia on aivan varma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      190
      3992
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      194
      2851
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1726
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      118
      1700
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1488
    6. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1347
    7. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      68
      1292
    8. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1283
    9. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      94
      1274
    10. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1216
    Aihe