Vihaan olla musta mies.

MustaInho

Joka kerta kun istun täpötäynnä olevassa raitiovaunussa, bussissa tai metrossa Helsingissä, tiedän että minulla tulee olemaan tyhjä istuin vieressäni. Se on kuin rikottu ennätys. Toisinaan en välitä ylimääräisestä tilasta, mutta muina aikoina tunnen oloni kiusalliseksi ja epämiellyttäväksi.

Tiedän, että minulla on hyvä hygienia, pukeudun asianmukaisesti, ja pidän huolen omista asioistani. Olen viime aikoina tullut kuitenkin tietoiseksi siitä, miksi ihmiset saattavat pelätä olla ympärilläni tai lähelläni: Olen musta nuori mies.

En hoksannut sitä, kunnes sukulaiseni sanoi minulle:
"John*, ihmiset pelkäävät sinua. Olet 1,82 metriä pitkä musta mies, jolla on leveät hartiat."

Sukulaiseni on oikeassa, ihmiset eivät istu vieressäni raitiovaunussa, metrossa tai bussissa, koska he pelkäävät.

Yritän joka päivä sivuuttaa itseinhoani ja teeskennellä jotain aivan muuta. Jotkut mustat ihmiset myös pelkäävät, että itseinhon esille tuominen keskustelussa on merkki heikkoudesta. On olemassa myös lukuisia puheita, joita varsinkin mustat ihmiset vaalivat: että "musta on kaunista". Mutta totuus on, että mustan todellinen kuva on ruma - ainakin sen hahmottaa tuolla tavalla.
Ei ole mitään erityistä tai hienoa olla musta mies - se on kurjuuden ja häpeän elämä.

Monet mustat miehet eivät halua tunnustaa inhon tunteita joita itsestämme koemme. Jopa tällaisten ajatusten olemassaoloa pidetään heikentävänä. Mielestäni itseinhoni ilmenee selvästi ulkopuolelta. Se syntyy epätoivosta ja ilottomuudesta, jota näen paljon nuorilla mustilla miehillä.

Voin rehellisesti sanoa, että vihaan olla musta. En vain sovi sellaiseen stereotyyppiseen kuvaan, joita ihmisillä on mustista miehistä. Populaarikulttuurissa mustat miehet tunnistaa urheilusta, rikollisuudesta ja viihteestä. Vihaan kuitenkin rap-musiikkia ja vihaan useita urheilulajeja.

Kuka nyt rehellisesti sanottuna haluaa olla musta? Kuka haluaisi, että ihmiset pelkäisivät sinua ja eivät istuisi viereesi julkisissa kulkuneuvoissa?

*Nimi muutettu.

14

1842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jejdididudifididid

      Vaikka itse olen maahanmuuttokriittinen pyrin istumaan esim bussissa/junassa parhaalle mahdolliselle paikalle. Yleensä se on juuri tummaihoisen vieressä. En näe ihonvärin vaikuttavan mihinkään. Se vaikuttaa minkälaisen kuvan ihminen antaa.

    • veio4

      Tuon tekstisi voi lukea monella tavalla. Värin perusteella sinulla ei ole mitään hävettävää eikä ongelmia. Ne tuntemukset nousevat jostain muualta, aivan kuten valkoisillakin, jotkut kokevat olevansa muiden hylkäämiä hylkiöitä.

      Yksi tapa lukea tekstisi on kulttuurieroista johtuvaa. Saatat yrittää pyydystää naisia jutullasi, niitä jotka ohjautuvat tuollaisten kertomusten perusteella.
      Joko niitä naisia jotka päättävät näyttää, että minä en ainakaan ole mikään rasisti ja siten eksyvät itsestään yrittäen olla rasistiton.
      Tai niitä kiihkoilijoita jotka ajautuvat aatesuunnan tai jonkin kultin tai järjestön mukaisesti, tai sitten tasa-arvoisuuden mukaan.

      Tai sitten niitä jotka yrittävät olla jotain erikoista jonkin tavan perusteella jota sanotaan sivistyneeksi tai kansainväliseksi, ......yms.

    • veio4

      Mitä ajatuksia heräsi.?

    • Rohkea avaus, kiitos Sinulle! Itse olen isokokoinen kalju mies ja mm baarin VIP jonossa suomalainen nainen halusi lyödä naamaan "rasistia" koska en yhtynyt Turkin ihannointiin( ja olin pettymys koska puhuinkin suomen syntyperäisenä - näytän eksoottiselta kuulemma....) ja suomileijonaa on omassa kotimaassa yritetty repiä kaulasta naisten toimesta. Bussissa kukaan ei koskaan istu viereen vaikka täynnä, ratikassa/metrossa sama. Toki koko vaikuttaa siihen istumismukavuuteen. Australiassa minulta kerran kysyttiin että " '---- ' ovatko kaikki suomalaiset tuollaisia?!" Ihmettelin että millaisia? "Niin, tuollaisia jotka suhtautuu kaikkiin ihmisiin samalla tavalla ja arvostuksella?". Sanoin että minua haukutaan rasistiksi Suomessa. Koko kahvio oli siinä kohtaa hiljaa ja kysyjä ihmetteli ovatko suomalaiset hulluja, tietämättä edes missä koko maa sijaitsee. Meillä Waltteri jää pysäkille niin Presidentti ostaa polkupyörän, ois varmaan kelvannut monelle muullekin samassa olleelle...

      Mutta Suomen kummallinen piilorasismi tulee media yltiösuvaitsevaiset selkärangattomat poliitikot yhtälöstä. Itse oksennan henkisesti kun kuulen sanan suvaitsevainen....Afrikassa asuessa esim Ramadanin aikaan päätin etten juo edes vettä ulkona, nettikahvila poikkeus. Meillä pääsee A-Studioon hullut puollustamaan tasa-arvoa ihmiset jotka perustelevat Suvivirren kieltämistä sillä että kun itse kävivät paikassa X noudattivat paikallisia tapoja eivätkä vaatineet suomalaisia tapoja :O Jos siitä löytää logiikan niin Turvallista Matkaa! Tästä edetään rikollisuuteen jota peitellään hyvässä uskossa 24/7. 2000-luvun alussa sanoin Ruotsin tilanteesta että meillä ainakin media riippumattomana että tiedetään missä mennään- sain kuulla olevani rasisti jos ulkomaalaisten rikoksia erikseen tiedotetaan. Ruotsi on maailman raiskaustilastojen numero 2. Etelä-Afrikan Lesothon jälkeen....Silti kaikki hyvin! :D Meidän rasismin luo lopulta ne samat ihmiset: media yltiösuvaitsevaiset nivelettömät poliitikot.

      Pari kesää sitten ruuhka-aika, Malminkartanon pysäkki...mustamies, isä ja pikku babe vaunuissa ja vanhanmallinen juna. Kukaan ei auta.................................kymmeniä naisia miehiä hippejä äitejä isiä menee vaunuun...Otin Vaunuista kiinni ja sanoin että lets hoppaa. Kyytiin ja taputin olalle. Suomi-jellona kaulassa. Siinä vaunussa kukaan ei yrittänyt repiä sitä pois......joku tuli jopa istumaan vastapäätä :D

      Ihmisiä ahdistaa kokoajan se että 2015 ja tulevilla perusteilla tänne tulee nuoria muslimimiehiä jotka haluavat ja noudattavat omia tapojaan ja käytäntöjään. Sama on jo tapahtunut maailmalla joka puolella eikä edes suvaitsevaisten hulluimmat voi sitä kiistää. Paska homma on ja se mitä yritin 15v sitten höpistä ennen rasistiksi kutsumista että kaikki muuta kunnon ihmiset kärsii siitä että hyvää tarkoittavat hullut tuovat paskat tekemäänn paskaa ja saavat hyvät uskomaan samaa kaikista muistakin jotka tulevat muualta. Länsimaalainen ihanteellinen kulttuuri ei voi hyväksyä tätä todeksi ja sillä jatketaan. Ihmiset epäröi ja pelkää nykyään enemmän, vaikka meille yritettiin aivopestä että rasismi on vain erilaisuuden pelkoa( eli sanotaan ihmisille että terve tunne on väärin ja laitonta....).

      ps. Mä tuun sun viereen, voi tulla ahdasta mutta myös juttua :D Oon se 100kg 185cm kalju suomileijona kaulassa.

      ps2. Mun Rakas kummipoika on tummaihoinen ja mun mielestä kaunein poika maailmassa ja jota haluan vahvistaa kaikkia hulluja vastaan(suvakit) mutta vielä enemmän rakastamaan.

    • mustamieli

      musta tuntuu mustalta

      mieli on musta ja sielu

      oon valkoinen mut sisältä musta

      • pikipeikkoo

        Musta tuntuu kummalta :D


    • EiHaluaIstuaAhtaasti

      Minä välttelen leveiden miesten vieressä istumista, koska siinä on aina ahdasta oli mies sitten minkä värinen tahansa. Luulisin, että näin tekee moni muukin - ainakin kun katselee niitä vapaita paikkoja Helsingin metrossa, ratikassa tai bussissa. Isokokoisten ihmisten vieressä on vapaata usein muutoin kuin ruuhka-aikana.

      Jos joka kerta istut yksin, miksi hakeudut aina istumaan yksin? Et voi joka kerta olla ainoa ihminen, joka astuu niin tyhjään kulkuneuvoon, että olisi vapaita täysin tyhjiä paikkoja ja jotenkin vaikea uskoa, etä ihmiset nousisivat paikaltaan ja jättäisivät sinut istumaan yksin metrossa, raitiovaunussa tai bussissa...

      Olisikohan subjektiivisesta kokemuksesta siis paisunut härkänen?

    • kotkaaa

      Ymmärrän kyllä tavallaan tuon, koska itselläni on iso nenä, ja sitä pidetään täällä joskus outona. Kreikassa minua ei tuijoteta, koska minulla on kreikkalaisittain ihan tavallinen nenä. Entä jos kokeilisit käydä tai asua jossain maassa, jossa muutkin on mustia? Siellä ei tuijotettaisi, kun kaikki on sinun näköisiä. Voisit siellä sitten istua jonkun valkoisen viereen,, kun ymmärrät hänen tilanteensa.

    • PidänOlostaOllaValko

      Ni miksi sitten tulit sellaiseksi?

    • Anonyymi

      Itse olen myös tummaihoinen ja pituutta 193 senttiä ja rakastan itseäni, olen näyttävä mies, sivistynyt. älykäs ja herrasmies.
      Saan aina naisseuraa vaikka en olisi sitä välttämättä etsimässä, monesti nainen lähtenyt matkaan ihan pelkästään ruokakaupasta.

      • Anonyymi

        Tuutko hoitelee mua?


    • Anonyymi

      neekri

    • Anonyymi

      Älä ajattele koko asiaa, elä vain elämääsi! Maailma on typeryksiä täynnä, mutta niistä ei pidä välittää. Keskittyy vain johonkin omaan juttuun ja unohtaa tällaiset asiat.

    • Anonyymi

      Provo. Mutta jos olisi totta niin sanoisin että kannattaa mennä maahan missä on enemmistö tummaa väkeä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4365
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2428
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      112
      1763
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      334
      1363
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe