Kystien hoitona Terolut?

Olen 35-vuotias ja kamppaillut hormonihäiriön kanssa jo yli kaksi vuotta. Mulla oli siis kysta kummassakin munasarjassa. Kystat hävisivät kyllä muutaman kuukauden sisällä (tai yhteensä noin 7 kk), mutta hormonaalinen tilanteeni ei ole parantunut vieläkään. Alapää on kuiva, kädet ja kasvot ovat kuivat, on ihottumaa, rinnat on arat ja kipeät. Ja kuukautiseni ovat säännölliset mutta niukat. Vuosi sitten aloitin estrogeenikorvaushoidon gynekologin ohjauksessa, vaikka hänen mukaansa kystat tuottavat yleensä juuri liiallisen määrän estrogeeniä. Käytin kuitenkin puolisen vuotta tätä hormonikorvaushoitoa (Divina 0,5 mg Terolut 10 mg), vaikka olo oli aivan hirveä lääkkeen myötä. Kaikki nuo edellämainitut vaivat tulivat vielä pahemmiksi. Lisäksi kärsin verenkierto-ongelmista lääkityksen aikana. Vaihdoin sitten gynekologin kanssa puhuttuani hormonikorvaushoidon minipillereihin, joista minulle tuli vähän parempi olo. Kuitenkaan en kokenut oloani normaaliksi tai hyväksi. Nyt mietin, että jos kokeilisin Terolut-progesteronilääkettä (10 mg) pelkästään, kun sitä gynekologi on mulle viimeksi määrännyt. En ole vielä uskaltanut kokeilla, kun hormonikorvaushoidon myötä rintani ovat kasvaneet monta kuppikokoa, ja pelkään, että ne kasvaisivat vielä huomattavasti tästä.
Onko täällä ketään kohtalotovereita, joilla olisi ollut kystia? Oletteko millaista lääkitystä käyttäneet, miten kauan ja miten se on teitä auttanut? Onko kukaan teistä käyttänyt hormonikorvaushoitoa tai Terolutia (tai muita progesteronivalmisteita) hoitona?
0162
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset

Vanhimmat

Ei vielä vastauksia

Aloittaja odottaa vastauksia. Kerro oma näkemyksesi ensimmäisenä.

Kommentoi aloitusta


Terolutiako kirjoitti:

Olen 35-vuotias ja kamppaillut hormonihäiriön kanssa jo yli kaksi vuotta. Mulla oli siis kysta kummassakin munasarjassa. Kystat hävisivät kyllä muutaman kuukauden sisällä (tai yhteensä noin 7 kk), mutta hormonaalinen tilanteeni ei ole parantunut vieläkään. Alapää on kuiva, kädet ja kasvot ovat kuivat, on ihottumaa, rinnat on arat ja kipeät. Ja kuukautiseni ovat säännölliset mutta niukat. Vuosi sitten aloitin estrogeenikorvaushoidon gynekologin ohjauksessa, vaikka hänen mukaansa kystat tuottavat yleensä juuri liiallisen määrän estrogeeniä. Käytin kuitenkin puolisen vuotta tätä hormonikorvaushoitoa (Divina 0,5 mg Terolut 10 mg), vaikka olo oli aivan hirveä lääkkeen myötä. Kaikki nuo edellämainitut vaivat tulivat vielä pahemmiksi. Lisäksi kärsin verenkierto-ongelmista lääkityksen aikana. Vaihdoin sitten gynekologin kanssa puhuttuani hormonikorvaushoidon minipillereihin, joista minulle tuli vähän parempi olo. Kuitenkaan en kokenut oloani normaaliksi tai hyväksi. Nyt mietin, että jos kokeilisin Terolut-progesteronilääkettä (10 mg) pelkästään, kun sitä gynekologi on mulle viimeksi määrännyt. En ole vielä uskaltanut kokeilla, kun hormonikorvaushoidon myötä rintani ovat kasvaneet monta kuppikokoa, ja pelkään, että ne kasvaisivat vielä huomattavasti tästä.
Onko täällä ketään kohtalotovereita, joilla olisi ollut kystia? Oletteko millaista lääkitystä käyttäneet, miten kauan ja miten se on teitä auttanut? Onko kukaan teistä käyttänyt hormonikorvaushoitoa tai Terolutia (tai muita progesteronivalmisteita) hoitona?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu