Kuinka helppoa on jäljitys?

MarianneJulia

Kuinka helposti esimerkiksi Spinchatissa pystyy jäljittämään jonkun henkilön kotiosoitteen?

14

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvaustoimisto

      Riippuu tietysti siitä, mitä tietoja olet ilmoittanut kun rekisteröidyit ja mitkä tiedot olet merkinnyt julkisiksi.

    • Arvaustoimisto

      Tarkoititko tosiaan Spinchatia? Kävin rekisteröitymässä ja siellä pyydettiin seuraavat tiedot: nimimerkki, salasana, sukupuoli, syntymäaika, sähköpostiosoite. Muita tietoja ei tarvinnut ilmoittaa. Sen sivun mukaan julkisia tietoja ovat nimimerkki ja sukupuoli. Sitten rekisteröitymisen jälkeen kun kirjauduin sisään, siellä pystyi kertomaan paljon muitakin asioita, mutta siis täysin vapaaehtoisia.

      Jos turvallisuutta hakee, niin ei kannata nimimerkiksi laittaa ainakaan omaa nimeä. Myöskään samaa nimimerkkiä ei pidä käyttää kuin muissa nettipalveluissa, koska tietojen yhdistely helpottuu. Mitä vähemmän kerrot itsestäsi, sitä hankalampi on jäljittäminen.

      Pitää muistaa myös se, että jos ilmoitat nimimerkkisi julkisena jossain muussa nettipalvelussa, esimerkiksi Facebookissa, niin tätä kautta löytyy helposti yhteys niiden välille. Jos kerrot nimesi ja puhelinnumerosi ei ole salainen, löytyy se helposti älypuhelimen Fonecta-sovelluksella. Oletko koskaan Google-hakua tehnyt omalla nimelläsi ja katsonut, mitä kaikkea se löytää? Voi yllättää.

      Siinä nyt muutama vinkki kavereiden varalle. Jos sitten lain pitkää kouraa karkuun haluaa, niin pitää tehdä paljon enemmän varotoimia.

    • saalähialueentieto

      IP osoiteen voi jäljittää. Samat asiat kun selain.

      http://webkay.robinlinus.com/

      Kato tuolta mitä selaimet näkee, saman näkee muutkin jos osaa katsoa. Ei kotiosoitetta jos et itse sitä kirjoita eli anna.

      Sit sovellukset mitkä käyttää gps saa parin metrin tarkuudella, jos siis kerää tiedon.

      Myös 3 piste paikannus onnistuu jos olet puhelinverkossa ja tietävät puh num.

    • MarianneJulia

      Spinchattia tarkoitin kyllä. Mulla on siellä nimimerkki joka ei ole oikea nimeni, mutta oikea etunimeni on myös näkyvissä joka kuuluu Suomen yleisimpiin naisten nimiin. Sitten profiilissa mulla on itsestäni kuvia näkyvillä, asuinpaikkani Helsinki ja maa Suomi. Muita tietoja ei ole näkyvillä.

      Tutustuin tuolla yhteen mieheen ja hän paljastui mustasukkaiseksi hulluksi, asuu onneksi toisessa maassa, mutta ikinä ei tiedä mitä hullujen päässä liikkuu, siksi haluan varmistaa oman turvallisuuteni.

      Annoin tälle miehelle myös sähköpostini, miten helposti sen kautta pystyy jäljittämään? käytän outlookkia ja sähköpostina mulla on hotmail. Sukunimeni mies on nähnyt sähköpostissa mutta kun tarkistin niin Helsingissä asuu useampi henkilö jolla on sama etu ja sukunimi kuin minulla. Jos mies on lähettänyt sähköpostitse jotain epäilyttäviä linkkejä, en oo ikinä niitä avannu koska pelännyt että sillä tavalla pystyy jäljittämään minut, mutta sähköpostia oon kuvitellu että voi aina turvallisesti lähettää?

      Enkä ole kotiosoitettani ja puhelinnumeroa miehelle kertonut. Mulla on myös turvakielto. Numero salainen. Oon luullu että aina näin toimimalla netissä olisin turvassa! Olenko?

      Jos jäljittää IP osoitteen, miten lähelle se menee mun kotia? entä mitä tarkoittaa että näyttää fyysisesti mun tietokoneen sijainnin?

      Mitä tarkoittaa Your Public IPv4 Address? Your Public IPv6 is: Not Detected? Your Local IP? ISP? Host Name? ASN?

      Noiden perässä on sitten numerosarja josta en ymmärrä hölkäyksen pöläystä, mutta se näyttää pysyvän samana eli mun IP ei ainakaan vaihdu. Turvattomampi sillon?

      Eilen näkyi: Location Helsinki 00100, 18 FI

      Tänään näkyy: City: Vantaa, State: Kanta-Hame, Country: Finland, Postal Code: 07281, Time Zone: 02:00

      Mulla on mokkula ja käytän Saunalahti mobiililaajakaistaa

      Tietokoneeseen en oo osannut mitään turvallisuus päivityksiä tehdä.

      • Bersel

        Teknisillä keinoilla kukaan ei saa sijaintiasi selville, ellei ole kyse valtiosta, viranomaisista tai muusta sellaisesta tahosta. Se mistä sijaintisi tai muita tietojasi voi saada selville on se, mitä itse olet eri profiileihin itsestäsi kirjoittanut ja mitä kuvia julkaissut. Jos sinulla on esimerkiksi kuva autostasi niin että rekisterinumero näkyy, rekisterinumeron perusteella näkee nimesi ja todennäköisesti saa selville osoitteen. Samoin jos jossain profiilissa on julkisena puhelinnumerosi, niin sen perusteella yleensä voi selvittää osoitteen. Samoin jos julkaiset paljon selfieitä itsestäsi paikoissa joissa käyt, niin näistä voi onnistua päättelemään missä liikut.

        Lähetä häirikölle viesti, että haluat hänen lopettavan yhteydenpidon ja että ilmoitat jatkossa viesteistä viranomaisille. On kuitenkin tärkeää ettet avaa mitään hänen viesteissään olevia linkkejä tai tiedostoja, koska ne voivat sisältää haittaohjelman, joka kerää koneeltasi tietoja ja lähettää hänelle. Tämä on kyllä erittäin harvinaista, eikä onnistu ihan jokaiselta.


      • Turbo-Urpo

        Kuva, Etunimi, Sukunimi, Paikkakunta, ja Numerotiedustelut tekstiviestillä tai verkossa auttaa rajaamaan ei oikeita osoitteita. Pidän täysin mahdollisena että paikannus onnistuu.

        Verkossa ei saa jakaa henkilökohtaisia tietojaan, ei koskaan, ei missään, niistä ei ole mitään hyötyä kenellekkään. Sitten ollaan kusessa kun asiat ei etene toivotulla tavalla.


      • MarianneJulia

        Miten kotiosoitteen tai kaupunginalueen jossa asun paikannus onnistuisi?

        Sillä kai jo ihan Outlook/Hotmail ja liittymänä Elisa/Saunalahti tekee palveluistaan mahdollisimman turvallisia asiakkaalle käyttää, ettei kukaan hakkeri pysty helposti selvittämään käyttäjän osoitetietoja?

        Numeroani miehellä ei ole ja numeroni on myöskin salainen, joten siitä ei esimerkiksi löydy tietoja fonectasta.

        Minulla on myös turvakielto, joten näin ollen kotiosoitteeni täytyisi olla enemmän salassa kuin sellaisella ihmisellä jolla ei turvakieltoa ole.

        Asun Helsingissä ja täällä on paljon asukkaita, luulisi että jo senkin takia paikannus vaikeampaa.

        Oikeata nimeään monet käyttää sähköpostissa jos tarvitsee työjuttuja hoitaa.

        Miten kuvien perusteella voi jäljittää? tätä ei tule ajatelleeksi koska nykyään on normi että nuoriso esimerkiks lisäilee kuviaan irc-galleriaan, kuvake.net, instagram, spinchat jne... lähetin miehelle omaks mun kuvia ja ajattelin ettei sillä oo eroavaisuutta. Kuvistakin kuulemma tulis poistaa jotkut tiedot ennen kun lisää nettiin tai lähettää toiselle, en oo tullu tuollasta ees ajatelleeksi ja en tiedä miten se tehdään...


      • Turbo-Urpo
        MarianneJulia kirjoitti:

        Miten kotiosoitteen tai kaupunginalueen jossa asun paikannus onnistuisi?

        Sillä kai jo ihan Outlook/Hotmail ja liittymänä Elisa/Saunalahti tekee palveluistaan mahdollisimman turvallisia asiakkaalle käyttää, ettei kukaan hakkeri pysty helposti selvittämään käyttäjän osoitetietoja?

        Numeroani miehellä ei ole ja numeroni on myöskin salainen, joten siitä ei esimerkiksi löydy tietoja fonectasta.

        Minulla on myös turvakielto, joten näin ollen kotiosoitteeni täytyisi olla enemmän salassa kuin sellaisella ihmisellä jolla ei turvakieltoa ole.

        Asun Helsingissä ja täällä on paljon asukkaita, luulisi että jo senkin takia paikannus vaikeampaa.

        Oikeata nimeään monet käyttää sähköpostissa jos tarvitsee työjuttuja hoitaa.

        Miten kuvien perusteella voi jäljittää? tätä ei tule ajatelleeksi koska nykyään on normi että nuoriso esimerkiks lisäilee kuviaan irc-galleriaan, kuvake.net, instagram, spinchat jne... lähetin miehelle omaks mun kuvia ja ajattelin ettei sillä oo eroavaisuutta. Kuvistakin kuulemma tulis poistaa jotkut tiedot ennen kun lisää nettiin tai lähettää toiselle, en oo tullu tuollasta ees ajatelleeksi ja en tiedä miten se tehdään...

        Joo, joo, Fonecta voi olla apua kun selvitetään missä et asu, ja postin kohdennettu mainonta voi auttaa paikantamaan loput mahdolliset osoitteet.

        https://www.posti.fi/kontakti/services;jsessionid=4G7-JN1quuTXJUDgLtOsC8P7MV2OsuZfVd8yviJA.atargetapp-4?0#serviceBuyAddresses

        En millään jaksa uskoa että kukaan voi nykyään enään piiloutua jonnekkin mistä häntä ei voi löytää, mikäli aikoo elää normaalia elämää. Se että menee ihan itse levittelemään henk-kohtaisia tietojaan verkkoon, nopeuttaa ja tarkentaa kohdistamista.

        Valokuvien taustat voi antaa maa-merkkejä, mainos-kyltit, auton rekisteri-numerot ja kuvien metadata saattaa auttaa selvitystä tehdessä. Jos minä joka en koskaan ole moisesta asiasta ollut kiinnostunut, tiedän keinoja selvittää jokin osoite, kuinka sitten on kun joku joka on sairaan kiinnostunut vastaavasta asiasta.


      • MarianneJulia

        Saan ilmaismainoksia ja muuten normaalisti postia. En tiedä olenko sillon postin kohdennetussa mainonnassa?

        En ole lähettänyt miehelle sellasia kuvia josta ympäristöni olisi selkeästi tunnistettavissa eli ei mitään mainoskylttejä tai auton rekisterinumeroita. Kerran meinasin lähettää kuvan koti ikkunan kautta otetusta kauniista talvisesta taivaasta ja auringonlaskusta, mutta samassa kuvassa näkyi lähipubini joten jätin kuvan lähettämättä kun ajattelin että mies voi googlata sen ja päätellä missä asun.

        Parhaani mukaan oon yrittäny turvata oman yksityisyyden, maalaisjärkeä käyttämällä.

        Mistään kuvien metadatasta en oo ees aikasemmin kuullut. En oo mikään tietokone nörtti. Aijaa.comin kautta oon miehelle kuvat lähettänyt ja joskus linkannut youtuben kautta musaa, videoita, luullut ettei se ole vaarallista ja luin että facebook poistaa metadatan kuvista, tapahtuukohan sama aijaa.comin kohdalla?

        Eikä mulla oo ees fb profiilia.

        Joten miten on, löytääkö mies minut jos haluaa vai pelkäänkö turhaan?


      • iivari.julma
        MarianneJulia kirjoitti:

        Saan ilmaismainoksia ja muuten normaalisti postia. En tiedä olenko sillon postin kohdennetussa mainonnassa?

        En ole lähettänyt miehelle sellasia kuvia josta ympäristöni olisi selkeästi tunnistettavissa eli ei mitään mainoskylttejä tai auton rekisterinumeroita. Kerran meinasin lähettää kuvan koti ikkunan kautta otetusta kauniista talvisesta taivaasta ja auringonlaskusta, mutta samassa kuvassa näkyi lähipubini joten jätin kuvan lähettämättä kun ajattelin että mies voi googlata sen ja päätellä missä asun.

        Parhaani mukaan oon yrittäny turvata oman yksityisyyden, maalaisjärkeä käyttämällä.

        Mistään kuvien metadatasta en oo ees aikasemmin kuullut. En oo mikään tietokone nörtti. Aijaa.comin kautta oon miehelle kuvat lähettänyt ja joskus linkannut youtuben kautta musaa, videoita, luullut ettei se ole vaarallista ja luin että facebook poistaa metadatan kuvista, tapahtuukohan sama aijaa.comin kohdalla?

        Eikä mulla oo ees fb profiilia.

        Joten miten on, löytääkö mies minut jos haluaa vai pelkäänkö turhaan?

        Paras kun kerrot sille että nyt tuli akuutti rahantarve ja tarttis muutama tonni hätäapua.
        Tuollaisissa jutuissa kannattaa tehdä ihan uusi anonyymi sähköposti ( jos sellaisen vielä voi tehdä).
        Niissä kuvien metatiedoissa on pahimmillaan kuvauspaikan koordinaatit.


      • Turbo-Urpo
        MarianneJulia kirjoitti:

        Saan ilmaismainoksia ja muuten normaalisti postia. En tiedä olenko sillon postin kohdennetussa mainonnassa?

        En ole lähettänyt miehelle sellasia kuvia josta ympäristöni olisi selkeästi tunnistettavissa eli ei mitään mainoskylttejä tai auton rekisterinumeroita. Kerran meinasin lähettää kuvan koti ikkunan kautta otetusta kauniista talvisesta taivaasta ja auringonlaskusta, mutta samassa kuvassa näkyi lähipubini joten jätin kuvan lähettämättä kun ajattelin että mies voi googlata sen ja päätellä missä asun.

        Parhaani mukaan oon yrittäny turvata oman yksityisyyden, maalaisjärkeä käyttämällä.

        Mistään kuvien metadatasta en oo ees aikasemmin kuullut. En oo mikään tietokone nörtti. Aijaa.comin kautta oon miehelle kuvat lähettänyt ja joskus linkannut youtuben kautta musaa, videoita, luullut ettei se ole vaarallista ja luin että facebook poistaa metadatan kuvista, tapahtuukohan sama aijaa.comin kohdalla?

        Eikä mulla oo ees fb profiilia.

        Joten miten on, löytääkö mies minut jos haluaa vai pelkäänkö turhaan?

        "Saan ilmaismainoksia ja muuten normaalisti postia. En tiedä olenko sillon postin kohdennetussa mainonnassa?"

        Jokainen meistä on kohdennetun mainonnan kohde. Eli jos minä haluan myydä äideille rintapummppua , voi ostaa postilta osoitteita tarkasti kohennetulle ryhmälle, ja laatia mainokset henkilökohtaisesti puhutteleviksi, vaikka tyylillä:

        Hyvä herra Antti Mäkinen olemme kuulleet teidän synnyttäneen äskettäin terveen näköisen Seppo pojan, joten päätimme lähetyä teitä tarjotaksemme teille uuden mullistavan rintapumpun.

        Eli, rahalla saa ostaa osoitteita, sitten vain seuloo joukosta Marianne Julia nimisten osoitteet, ja kutsuu itsensä kylään, kun siltä tuntuu. Tietysti sitä ennen karsii fonectasta löydetyt pois, joten jäljelle jää, ne salatut puhelimet.


      • Turpo-Urpo
        Turbo-Urpo kirjoitti:

        "Saan ilmaismainoksia ja muuten normaalisti postia. En tiedä olenko sillon postin kohdennetussa mainonnassa?"

        Jokainen meistä on kohdennetun mainonnan kohde. Eli jos minä haluan myydä äideille rintapummppua , voi ostaa postilta osoitteita tarkasti kohennetulle ryhmälle, ja laatia mainokset henkilökohtaisesti puhutteleviksi, vaikka tyylillä:

        Hyvä herra Antti Mäkinen olemme kuulleet teidän synnyttäneen äskettäin terveen näköisen Seppo pojan, joten päätimme lähetyä teitä tarjotaksemme teille uuden mullistavan rintapumpun.

        Eli, rahalla saa ostaa osoitteita, sitten vain seuloo joukosta Marianne Julia nimisten osoitteet, ja kutsuu itsensä kylään, kun siltä tuntuu. Tietysti sitä ennen karsii fonectasta löydetyt pois, joten jäljelle jää, ne salatut puhelimet.

        Älä nyt vaan sano, ettei sinun miehesi ole vielä synnyttänyt, olenko silloin kohdennetussa mainonnassa.


      • MarianneJulia

        Mä tunnen itseni nyt oikeasti niin tyhmäksi!

        Maalaisjärki ei ilmeisesti netissä riitä eli esimerkiks se ettei kerro kotiosoitettaan tuntemattomalle keskustelukumppanille.

        Eikä pidä ikinä luottaa että Outlook/Hotmail, Facebook, Spinchat jne... tekis palveluistaan sen verran turvallisia että niitä voi käyttää huoletta.

        Voisko joku testata poistaako Aijaa.com kuvista metatiedot? koska Imgur poistaa kuulemma ilman että tarvii tehdä mitään. Kännykän kameralla otan kuvat.

        Aijaa.comin kautta oon miehelle niitä kuvia lähettäny ja osan ottanu kotona. :(

        Entä mistä saan selville onko puhelimessani GPS paikannin päällä? joskus ilta-sanomat kysyy sijaintitietoani mutta oon aina painanut " Ei " just sen takia ettei kukaan pääsis jäljittämään mua.

        Eikö mokkulan käyttäjää oo muutenkin vaikeampi jäljittää, koska aina kun laitan netin päälle niin IP osoite vaihtuu ja eihän IP kerro muuta kuin operaattorin, ei kerro kotiosoitetta?

        Mitäs on Headers, pystyykö sen avulla jäljittämään sähköpostin kautta toisen ihmisen kotiosoitteen?

        Mietin myös vielä sellaista jos heitän vaikka meren pohjaan nykyisen läppärin ja kännykän, niin sillonhan mies ei hyötyis enää jäljittämisestä mitään, koska mulla on muuttokin edessä ja jos hommaan uuteen kotiin uuden läppärin/kännykän, enkä käytä nykyistä sähköpostia enää? Pitääkö uusia myös numero, sim-kortti ja akku jos pelkää kännykänkin kautta tulleensa jäljitetyksi?

        Miten taitavia hakkereita Jemenissä tai Saudi-Arabiassa asuu? nimittäin mies asuu tuolla päin.

        Täytyy toivoo ettei tuu kirveen kanssa murhaamaan.


      • varmaonvarminta
        MarianneJulia kirjoitti:

        Mä tunnen itseni nyt oikeasti niin tyhmäksi!

        Maalaisjärki ei ilmeisesti netissä riitä eli esimerkiks se ettei kerro kotiosoitettaan tuntemattomalle keskustelukumppanille.

        Eikä pidä ikinä luottaa että Outlook/Hotmail, Facebook, Spinchat jne... tekis palveluistaan sen verran turvallisia että niitä voi käyttää huoletta.

        Voisko joku testata poistaako Aijaa.com kuvista metatiedot? koska Imgur poistaa kuulemma ilman että tarvii tehdä mitään. Kännykän kameralla otan kuvat.

        Aijaa.comin kautta oon miehelle niitä kuvia lähettäny ja osan ottanu kotona. :(

        Entä mistä saan selville onko puhelimessani GPS paikannin päällä? joskus ilta-sanomat kysyy sijaintitietoani mutta oon aina painanut " Ei " just sen takia ettei kukaan pääsis jäljittämään mua.

        Eikö mokkulan käyttäjää oo muutenkin vaikeampi jäljittää, koska aina kun laitan netin päälle niin IP osoite vaihtuu ja eihän IP kerro muuta kuin operaattorin, ei kerro kotiosoitetta?

        Mitäs on Headers, pystyykö sen avulla jäljittämään sähköpostin kautta toisen ihmisen kotiosoitteen?

        Mietin myös vielä sellaista jos heitän vaikka meren pohjaan nykyisen läppärin ja kännykän, niin sillonhan mies ei hyötyis enää jäljittämisestä mitään, koska mulla on muuttokin edessä ja jos hommaan uuteen kotiin uuden läppärin/kännykän, enkä käytä nykyistä sähköpostia enää? Pitääkö uusia myös numero, sim-kortti ja akku jos pelkää kännykänkin kautta tulleensa jäljitetyksi?

        Miten taitavia hakkereita Jemenissä tai Saudi-Arabiassa asuu? nimittäin mies asuu tuolla päin.

        Täytyy toivoo ettei tuu kirveen kanssa murhaamaan.

        Tuo on hyvä idea. Heitä kaikki kommunikointivälineesi pikapikaa mereen ja mieluummin vaikka ruotsinlaivalta, niin mies ei pääse niihin käsiksi ihan äkkiä.
        Muista pyyhkiä ensin sormenjäljet laitteista pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe