Pietarsaaren työmarkkinat

Muualtamuuttanut

Pakko kysyä teidän muiden kokemuksia ja näkemyksiä Pietarsaaren työmarkkinoista. Yleisesti ottaen medioissa on ties kuinka pitkään kirjoiteltu siitä, miten alhainen työttömyysaste Pohjanmaalla ja Pietarsaaressa on vaikkakin työttömyys viimeisen vuoden aikana ilmeisesti onkin näillä seuduilla kasvanut.

Olen itse muualtapäin Suomea muutama vuosi sitten tänne muuttanut ja jotenkin ainakaan Pietarsaaren työmarkkinoista annettu kuva ei oikeen täsmää täkäläisten tuttavieni tilanteisiin, eikä kyllä omaanikaan. Tiedän Pietarsaaresta paljon enemmän ja pitkäaikaisempia työttömiä kuin kotiseudultani Etelä-Suomesta missä työttömiä tilastojen mukaan pitäisi olla paljon enemmän. Huomionarvoista on myös, että Pietarsaaressa tuntemani työttömät ovat yhtä lukuun ottamatta kaikki parhaassa työiässä olevia 30 - 40 -vuotiaita niin miehiä kuin naisia eikä kellään ole alkoholi- tms. ongelmaa. Suomenkielisiä työttömiä tiedän huomattavasti enemmän kuin ruotsinkielisiä, mutta yksikin ruotsinkielinen tuttavani oli ollut taannoin työttömänä pitkäänkin (käsittääkseni jopa 2 vuotta tms.). Itsekin olen täysin kaksikielisenä etsinyt töitä kohta vuoden (hoitovapaalta palaamassa oleva kahden pienen lapsen äiti, mutta kuitenkin) ja täysin tuloksetta! Onneksi minulla on työsuhde edelleen voimassa entisellä kotipaikkakunnallani ja suunnittelenkin palaavani sinne töihin.

Miten hyvin puheet Pietarsaaren alhaisesta työttömysasteesta teidän muiden mielestä pitää paikkansa? Itse olen ruvennut miettimään josko työttömiä täälläpäin piilotetaan ilmaistöihin Retroon tms. ja työttömyysluvut näin saadaan epätavallisen alhaisiksi. Vai ryhtyvätkö useimmat työttömät yrittäjiksi vai miten työttömyysaste saadaan niin alhaiseksi? Vai meneekö se niin, että koska useimmat ovat ruotsinkielisiä, niin että ruotsinkielisillä todella on alhainen työttömyys ja suomenkielisillä puolestaan ennätyksellisen suuri ja että tilastot näyttävät alhaista työttömyyttä koska niin moni on ruotsinkielinen? Hämmästyttävän moneen työpaikkaan tunnutaan hakevan ensisijaisesti parikymppisiä opiskelijoita tai vastavalmistuneita. Eiväthän työnantajat työpaikkailmoituksissa sano että olethan alle 30 -vuotias, mutta käytännössä esim. kaupan kassalle lienee melko vaikea päästä jos olet yli 30 -vuotias ellet sitten ole lähes koko työuraasi kaupassa töissä ollut. Miten pitkään jatkuneen työttömyyden jälkeen Pietarsaaressa vielä voi työllistyä? Minun kotiseudullani työnsaantimahdollisuudet alkavat heikentyä jo 3 - 4 kuukauden työttömyyden jälkeen ja puolen vuoden työttömyyden jälkeen katsotaan jo pitkäaikaistyöttömäksi.

4

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuttoa_suunnitteleva

      Jos osaat ruotsia, niin suosittelisin karistamaan kotimaan tomut jaloista, ja muuttamaan esim länsinaapuriimme, jos se esim taloudellisesti on mahdollista.

      Nää Pohjanmaan muuta maata alhaisemmat työttömyysluvut on lähinnä jotain tilastokikkailua, monet työttömät on välillä jollain kurssilla/harjoittelussa, jne.
      Kaiken lisäksi monet muuttaa opiskeluiden perässä muualle, eivätkä tuu koskaan takaisin. Ja maastamuutto Ruotsiin/Norjaan kasvavaa koko ajan. Saksakin olis hyvä vaihtoehto kieltä osaaville...

      Pohjanmaan väki luku laskis kovaa tahtia, ellei tänne otettais niin älyttömän paljon mamuja ym pakolaisia joka vuosi. Tätä menoa esim arabiaa puhutaan täällä tulevaisuudessa ehkä enemmän kuin ruotsia...

      Ilman ns "suhteita"/ hyvää tuuria tästä maakunnasta on tosi vaikeaa/lähes mahdotonta löytää töitä.

      Suositeltavaa olis siis siis muutto etelä Suomeen/Ruotsiin. Niin ne monet muutkin joutuu tekemään.

      • Aktiv_työvoimapoliikka

        Pietarsaaressa työssä käyvien aste on 130 %.
        Ja siihen on syynsä....

        Mutta jos nyt ei suomenkieliselle tahdo töitä pietarsaaresta löytyä. Ja ei kehoittelusta huolimatta ymmärrä pakata laukkuansa ja muuttaa muualle.
        Niin tahtovat sitten työttömän Retroon. Vaikkapa koirankakka astioita tyhjentelemään....Kyllä kuulit oikein. Työ ja elinkeiniministeriön työllistämis ja "aktivointi" rahoilla pietarsaarelaiset työttömät (ei koske maahanmuuttajia) tyhjentelevät Näitä kaupungin astioita retron viikottaisellla "kakkarundilla."

        Kun tulee niin kalliiksi kaupungille moinen syrjäytynyt sohvakansalainen. Saadaan siivottua koirankakat, työttömyys tilastot ja siirrettyä kustannus takaisin valtiolle.
        Sitten ei taas haittaa vaikka on kuinka suomenkielinen työtön...Ja kun sitä aikansa on...ymmärtää kai se viimein pakata laukkunsa ja muutta muualle....


    • lukea

      Virastot Suomimedia

    • axle

      aikoinaan olin työtön lähes 20 vuotta kunnes muutin pois

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe