purjeveneen peräkaivo

häåmttynenx

Kertokaa miten toimii ja millainen on !!
Peräkaivo jonne jotkut ovat laittaneen perämoottorin ns. pohjanläpi
olen kuullut ,että H-veneissä IF ja Lady helmsman.

Kertokaa jotka asiasta ymmärtävät ja onko jollain ollut ,kun toimii sisämoottorin tavoin .

17

1235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

      Kyllähän näitä tosiaan joissain veneissä on. Myös jälkiasennuksia on joihinkin tehty.

      Ideana on potkurin siirtäminen alemmas, jolloin aallokko ei enää aiheuta potkurin nousemista vedestä. Lisäksi kone on paremmin suojassa, eikä se voi enää aallokossa upota veden alle. Perämoottori tulee myös lähemmäs pinnamiestä, jolloin sen hallinta on helppoa. Lisäbonuksena perämoottori on näin piilossa, eikä houkuttele varkaita niin helposti.

      Ideana on, että pidemmällä purjehduksella kone nostetaan pois ja reikään laitetaan "tulppa", jolloin perämoottori ei aiheuta mitään vastusta. Toinen vaihtoehto on tehdä tästä kaivosta sellainen, että koneen pystyy edelleen taittamaan ylös.

      Kaverilla oli tuollainen kaivo veneessään ja väitti oikein toimivaksi. Jos omasta veneestäni joskus diesel sanoo sopimuksen irti, kallistun todennäköisesti tällaiseen ratkaisuun. Tuossa saa tosiaan sisäkoneen ja perämoottorin hyödyt samassa paketissa. Puhumuattakaan siitä, että perämoottori ja kaivon tekeminen maksaa noin kymmenes osan uuden sisäkoneen hinnasta.

      http://atomvoyages.com/articles/improvement-projects/256-taipanrefit-1.html
      Tuota kun rullailee vähän alaspäin löytyy sieltä kuvia ja inffoja aiheesta. Samaisilta sivuilta löytyy muutakin infoa aiheesta, mutta en jaksa nyt kaivaa.

      • Kysyjä224

        Kiitos hyvästä vastauksesta , kyllä täällä näköjään fixuja ihmisiä on eli kiitos !!


      • Joakim1

        Siis moottorikaivossa olevalla perämoottorilla saa kaikki sisäkoneen hyödyt? Ei tuolla saa kunnollista latausta. Kone on äänekäs. Pakokaasut tulevat istuinkaukaloon. Potkuri on väkisin kiinteä, joten se on syytä ottaa pois vedestä pyörimästä ja jarruttamasta purjehduksen ajaksi. Voimaa ei riitä pienessä potkurissa lainkaan sisäkoneen veroisesti.

        Hinta kymmenes uuden sisäkoneen hinnasta. Uusi 8-10 hv perämoottori (pienempi ei mitenkään korvaa sisäkonetta) maksaa vähintään 2500 €. Purjeveneisiin oikeasti tarkoitetut mallit (lähinnä Yamaha FT9.9) maksaa jo yli 4000 €. Päälle vielä sitten tuon kaivon tekemisen kustannus. Uusi 9-10 hv sisäkone maksaa merikytkimellä 5-6 tonnia ja purjevenevetolaitteella reilut 7 tonnia.

        Miten perämoottorista saa tuossa huomattavasti halvemman vaihtoehdon? Voihan tietysi ostaa käytetyn tai alimittaisen perämoottorin, mutta voihan sisäkoneenkin kunnostaa tai ostaa käytetyn.


      • Pilssirotta

        Kaikki riippuu ihan omista tarpeista. Jos on tarvetta puskea koneella tuntitolkulla vastatuuleen 15m/s tuulessa, on perämoottori todella huono vaihtoehto.

        Jos akkujen lataus onnistuu vain moottorilla on peräprutku jälleen huono.

        Itse käytän konetta silloin, kun ei tuule ja on kiire kotiin, sekä satamassa. Satamaan tulot ja lähdöt tulee hanskattua purjeilla ihan vaan mielenkiinnosta ~30% kerroista.

        Omiin tarpeisiini riitäisi varmasti joku kevyt 5 heppanen vehje. Tämäkin varmasti puskee 3 tonnin venettä n. 4 solmua peilityynessä vedessä. Hintaa tollasella on uutena ~1500€. Käytettynä muutamia saturaisia.

        Pakokaasut perämoottorit puskee veteen, joten ei niitä tarvitse kulussa haistella.

        Pitää mennä tekemään töitä välillä, joten tämä viesti jää vähän lyhyeksi.

        Niin ja latauksen hoidan tällä hetkellä aurinkopaneeleilla, joten omalla kohdallani sillä ei ole merkitystä.


      • Hurely22
        Joakim1 kirjoitti:

        Siis moottorikaivossa olevalla perämoottorilla saa kaikki sisäkoneen hyödyt? Ei tuolla saa kunnollista latausta. Kone on äänekäs. Pakokaasut tulevat istuinkaukaloon. Potkuri on väkisin kiinteä, joten se on syytä ottaa pois vedestä pyörimästä ja jarruttamasta purjehduksen ajaksi. Voimaa ei riitä pienessä potkurissa lainkaan sisäkoneen veroisesti.

        Hinta kymmenes uuden sisäkoneen hinnasta. Uusi 8-10 hv perämoottori (pienempi ei mitenkään korvaa sisäkonetta) maksaa vähintään 2500 €. Purjeveneisiin oikeasti tarkoitetut mallit (lähinnä Yamaha FT9.9) maksaa jo yli 4000 €. Päälle vielä sitten tuon kaivon tekemisen kustannus. Uusi 9-10 hv sisäkone maksaa merikytkimellä 5-6 tonnia ja purjevenevetolaitteella reilut 7 tonnia.

        Miten perämoottorista saa tuossa huomattavasti halvemman vaihtoehdon? Voihan tietysi ostaa käytetyn tai alimittaisen perämoottorin, mutta voihan sisäkoneenkin kunnostaa tai ostaa käytetyn.

        "Pakokaasut tulevat istuinkaukaloon"..
        Muistelen omia kokemuksiani Hurley 22 -veneestä ja olen hiukan eri mieltä. Istuinkaukaloon ei mielestäni tullut pakokaasuja, koska ne poistuivat perämoottorin pakoputkesta veteen eivätkä leijailleet avotilassa. Ääni varmaankin riippuu perämoottorista. Sitä vaimentaa luukku. Ainakin itse pidimme luukkua suljettuna (paitsi konetta käynnistäessa ja pysäyttäessä).
        Sähkön tuotto ei ollut ongelma, koska sen aikaisessa veneessämme ainoa sähkön kulutus oli kulkuvalot. Niihinkin oli paristokäyttöiset varavalot kuten avomeriluokan katastusmääräys edellytti. Liitteenä 2 kuvaa Hurley-ownersin sivuilta:
        http://www.hurleyownersassociation.co.uk/images/h22_18_lge.jpg
        http://www.hurleyownersassociation.co.uk/images/h22welkin_25_lge.jpg


      • Joakim1
        Pilssirotta kirjoitti:

        Kaikki riippuu ihan omista tarpeista. Jos on tarvetta puskea koneella tuntitolkulla vastatuuleen 15m/s tuulessa, on perämoottori todella huono vaihtoehto.

        Jos akkujen lataus onnistuu vain moottorilla on peräprutku jälleen huono.

        Itse käytän konetta silloin, kun ei tuule ja on kiire kotiin, sekä satamassa. Satamaan tulot ja lähdöt tulee hanskattua purjeilla ihan vaan mielenkiinnosta ~30% kerroista.

        Omiin tarpeisiini riitäisi varmasti joku kevyt 5 heppanen vehje. Tämäkin varmasti puskee 3 tonnin venettä n. 4 solmua peilityynessä vedessä. Hintaa tollasella on uutena ~1500€. Käytettynä muutamia saturaisia.

        Pakokaasut perämoottorit puskee veteen, joten ei niitä tarvitse kulussa haistella.

        Pitää mennä tekemään töitä välillä, joten tämä viesti jää vähän lyhyeksi.

        Niin ja latauksen hoidan tällä hetkellä aurinkopaneeleilla, joten omalla kohdallani sillä ei ole merkitystä.

        Tarpeista asia tietysti riippuu. Veneissä, joissa on sisäkone, on tyypillisesti myös sähkönkulutusta eli lähinnä kylmäboksi ja lämppäri. Noiden vaatiman virran kompensointi perämoottorilla ja aurinkopaneelilla on hyvin haasteellista eli vaatii isot akut ja käyntejä maasähkölatauksessa.

        5 hv perämoottori 3 tonnin veneessä on todella heikko. Riittää toki helposti 4 solmun ellei yli 5 solmunkin vauhtiin tyynessä. Tuulta ei tarvita läheskään 15 m/s vauhdin hyvin reiluun tippumiseen. En haluaisi tuolla yrittää vaikkapa Björköstä ulos, jos ulosmenoväylällä olisi 10 m/s vastatuuli. Itse olen ollut aika pulassa Hangon Itäsatamassa reilun tonnin painoisella 22-jalkaisella ja 4 hv koneella (Mariner 4M, testissä n. 5 hv). Tuulta ei ollut edes ihan 15 m/s, mutta siinä kelissä satamassa venettä ei koneella pystynyt kääntämään myötätuulesta vastatuuleen eikä peruuttamaan vastatuuleen. Sisäkoneellisilla veneillä ei vaikuttanut olevan mitään ongelmia. Kyllä me lopulta laituriin ehjänä päästiin, mutta en halua ajatella mitä olisi tapahtunut, jos emme olisi saaneet poijua kiinni. Veneen vauhti vain kiihtyi, vaikka pakki oli täysillä. Jarrutus oli täysin poijun varassa.

        Matkavauhdissa pakokaasut nousevat vedestä vasta kaivon takana. Tyhjäkäynnillä ja satamamanöövereissä ne sen sijaan nousevat kaivoon.

        Käytetytkin 5 hv perämoottorit ovat yllättävän kalliita. Mietin sellaisen ostoa kumiveneeseen, mutta hyvin harva tarve ei ollut sen n. 500 euron arvoista, jolla noita olisi saanut.


      • Pilssirotta
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarpeista asia tietysti riippuu. Veneissä, joissa on sisäkone, on tyypillisesti myös sähkönkulutusta eli lähinnä kylmäboksi ja lämppäri. Noiden vaatiman virran kompensointi perämoottorilla ja aurinkopaneelilla on hyvin haasteellista eli vaatii isot akut ja käyntejä maasähkölatauksessa.

        5 hv perämoottori 3 tonnin veneessä on todella heikko. Riittää toki helposti 4 solmun ellei yli 5 solmunkin vauhtiin tyynessä. Tuulta ei tarvita läheskään 15 m/s vauhdin hyvin reiluun tippumiseen. En haluaisi tuolla yrittää vaikkapa Björköstä ulos, jos ulosmenoväylällä olisi 10 m/s vastatuuli. Itse olen ollut aika pulassa Hangon Itäsatamassa reilun tonnin painoisella 22-jalkaisella ja 4 hv koneella (Mariner 4M, testissä n. 5 hv). Tuulta ei ollut edes ihan 15 m/s, mutta siinä kelissä satamassa venettä ei koneella pystynyt kääntämään myötätuulesta vastatuuleen eikä peruuttamaan vastatuuleen. Sisäkoneellisilla veneillä ei vaikuttanut olevan mitään ongelmia. Kyllä me lopulta laituriin ehjänä päästiin, mutta en halua ajatella mitä olisi tapahtunut, jos emme olisi saaneet poijua kiinni. Veneen vauhti vain kiihtyi, vaikka pakki oli täysillä. Jarrutus oli täysin poijun varassa.

        Matkavauhdissa pakokaasut nousevat vedestä vasta kaivon takana. Tyhjäkäynnillä ja satamamanöövereissä ne sen sijaan nousevat kaivoon.

        Käytetytkin 5 hv perämoottorit ovat yllättävän kalliita. Mietin sellaisen ostoa kumiveneeseen, mutta hyvin harva tarve ei ollut sen n. 500 euron arvoista, jolla noita olisi saanut.

        Olet varmasti oikeassa monessa asiassa. Varsinkin töissä käyvälle aikataulupurjehtialle kunnon diesel kone on taivaan lahja. Toistaiseksi kuulun vielä itsekkin tähän kategoriaan ja olen erittäin tyytyväinen siihen, että veneessäni on toimiva sisädiesel kone.

        Toisaalta olen purjehtinut vuosia peräprutkun kanssa, enkä koskaan tuntenut sitä ongelmaksi.

        Okei, prutku pitää kovaa ääntä ja kuluttaa paljon enemmän polttoainetta mitä diesel kone.

        Toisaalta prutkulla vene kääntyy 360 astetta paikallaan ja koneen huolto on yhtä juhlaa lämpimässä tallissa, selkä suorana seisten. Koneen rikkoutuessa, uuden koneen hankinta ei vie minua konkurssiin.

        Pitää mennä taas jatkamaan hommia, joten viesti jää vähän vailinaiseksi. Perhanan työt, kun haittaa harrastuksia.


    • KapteeniHook

      Mun peräkaivossa on pukamia. Soudanko vai imenkö?

    • Tuo on mielestäni todella fiksu juttu. Tuossa ylläolleen viestin linkissä se oli fiksusti toteutettu. Jos sinne laittaa vielä sähkömoottorin, niin aina paranee. Huippu olisi tietty sellainen kalamiesten keulaan tarkoitettu sähkömoottori jossa kauko-ohjain. Jos siinä on tilaa vähintään kahdelle 12V akulle joilla saa riittävästi poweria 24V koneelle niin hyvä. Aurinkokennolla lataa jonkinverran, maasähköllä silloin kun saatavilla mutta kyllä pikkuinen bensa-agrekaatti voisi olla hyvä hätävara sähkömoottorin kanssa.

      • aallokossa

        keulapiikissä se potkuri ei ainakaan pysy vedessä


    • Muistankuulleeni

      Eikö jossain fabolacampuksessa ollut peräkaivo?

    • sisämoottori

      Peräkaivossakin perämoottorin potkuri on lähellä perälautaa, joten ei se paljon auta.

    • Oioioioioi

      Itse en moista asentaisi seuraavista syistä:
      - pienessä veneessä syö ulkosäilytystilaa
      - veneeseen tehdään vesilinjan alapuolelle suuri aukko. Putken liitoksen lujuus on todella kriittinen juttu. Riippuen toteutuksesta osa koneen työntövoimasta voi kohdistua liitokseen.
      - avoimena aukko jarruttaa. Sulkeminen hankaloittaa käyttöä
      - mikä mahtaa olla vaikutus jälleenmyyntiarvoon ?
      Jos veneessä on perämoottori, niin miksei se voi olla peräpeilissä ?

    • kaivolla

      Jeanneau Tonic 23 on alkuperäisenä tuollainen kaivo. Mukava ja helppo käynnistää ja vaihtaa vaihteita ym, mukavuus siis melkein sisäkoneen luokkaa. Moottori on upotettu sitlootan taaempaan penkkiin joten ei syö säilytystilaakaan pahasti. Moottoria ei pysty kippaamaan, mutta ylös sen saa nostettua.

    • Rakensin tuollaisen kaivon sähköperämoottorille yhdessä veneprojektissa 9 vuotta sitten. Itsellä se jäi kesken, mutta seuraava omistaja rakensi purjeveneen rungosta sähkömoottoriveneen vissiin sitä moottorikaivoa käyttäen. Kaivon tein 20-millisestä vanerista, jonka laminoin runkoon kiinni. Kaivon sisäpuolen laminoin kokonaan. Minulla oli siinä sellainen mitoitus, että moottorin olisi voinut nostaa hissillä ylös purjehduksen ajaksi. Kaivoonhan tulee vettä ehkä 20-30 litraa, mikä vaikuttaa pikkuisen kelluvuuteen, tämä täytyy ottaa huomioon tasapainossa.

      Jos sinne tulee bensaperämoottori, pakokaasut pitää johtaa jonnekin ja moottorin pitää saada korvausilmaa. Pakokaasuongelma taitaa noissa olla se suurin ongelma, ettei ne jää istumalaatikkoon pyörimään. Myös voi tulla ajankohtaiseksi moottoritilan puhallin, jottei bensahuurut räjähdä moottoria käynnistettäessä, mutta ehkä se on liioittelua? Toisaalta sillä ouhaltimella voi sitten myös puhaltaa pakokaasut hallitusti peräpeilin kautta ulos

    • Prutkumies

      Aikoinaan Marieholmsin Sea-Catissa oli tuollainen moottorikaivo. Näppärä systeemi pienessä purressa, jos on hyvin suunniteltu. Reunojen pitää olla riittävän korkeat, jottei vettä roisku sisään. Itse viritin pohjan tasalle erillisen kumiläpän, joka esti myös pakokaasujen tulon istuinkaukaloon. Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna edullinen ja toimiva vaihtoehto sisäkoneelle.

    • Marieholmisti

      Joissakin IF purkkareissa on kaivo tehdasvalmisteinen , voi vaikka tarkistaa clubin sivuilta ja on erinomainen !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe