Plotteri pinnaveneeseen

Mikkeys

Mitä suosittelette?
Virtaa ei ole haaskattavaksi.
min 7 tuuman näyttö pitäisi olla.
Vhf aissilla(navicom 650)on ja se on tarkoitus saada näkymään tässä.
Sitten on myös RM st60 mittarit, niitä ei ole pakko saada tälle näytölle, mutta kiva olisi.
Pinnapilotti st 60 on myös.
Haluaisin asentaa plotterin ruffin takaseinään toisen kompassin tilalle.
Toimiiko siinä kosketusnäyttö joka kelissä?

48

3824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omega36

      Sama hankinta edessä. Hämää kuin kaikki on nykyisin "kaikuplottereita".
      Garminia en huoli - harmittaa vieläkin bluechart ekasukupolven karttojen päivityksen lopetus 2 vuotta ja karttojen myynnin lopetus 4 vuotta sen jälkeen kun (uusi!) plotteri oli hankittu vuonna 2006. Ikinä ei siihen sitten saanut Viron länsirannan karttoja. Muutenkin laitteet jotka hyväksyvät useamman tekijän kartat, tuntuu turvallisemmalta valinnalta.
      Tarjonnan selailun jälkeen löytyi B&G Vulcan, marinaman.se myy alle kuudensadan euron (rahti mukana jo tuossa hinnassa). 5 tuumaisena SVB hinta 400. Siinä tuntuisi olevan aika paljon nimenomaan purjehtijan tarvitsemia ominaisuuksia. Hyväksyy Navionicsin ja Cmapin kartat, eli kait parisataa pitää maksaa lisää että saa koko Itämeren kartat mukaan. Ei oo halpaa.
      Jos tulevaisuudessa ei keksi mitä varustetta vielä hankkisi, niin Vulcaniin voisi ostaa sonarin, joka tosin maksaa yhtä paljon tai enemmän kuin itse lotteri.
      Pitää odotella vielä venemessut - josko sieltä löytyisi hyvä tarjoushintainen... Koska onhan noita joka valmistajalla, ja ehkä tästä ketjusta saan hyviä vinkkejä muista vaihtoehdoista.

    • mun.valinta

      Minä taas voisin uudestaan päätyä Garmin 720:een. Sitä ennen oli, itse asiassa on edelleen, vanhempi Garmin, jonka karttojen hallinta oli tuskallista. Ei enää omaa muistikorttiformaattia, joka vaati oman lukulaitteen ja karttojen avaamisen netissä.

      Silloin aikanaan valinta oli vähävirtainen mustavalkonäyttö ja 720 valikoitui myös osin pienen tehontarpeen vuoksi. Toinen syy oli kosketusnäyttö, joka tarkoittaa pienempiä ulkomittoja näytön kokoon nähden.

    • NytNappaako

      Onko nykyiset "kaikuplotterit" tarkoitettu lähinnä kalamiehille? Enemmän painotetaan kaikuominaisuuksia! Itelläkin hakusessa purkkariin alle 1000€:n plotteri, kaiku saa tulla mukana.. Mikä ois hyvä hankinta?

    • Rahaamenee

      Minä ajattelin kans tuota vulcania. Ei ole järin virtasyöppö. Ja tosiaan, siihen voi länttä tavallisen halvan kaiun, ja vain jos haluaa niin sen eteenpäin näyttävän forwrdscanin. Se on kyllä sen seitsemisen sataa. .myös se tuulimittarihässäkkä on seitsemisen sataa.

    • Oli aika lailla sama tilanne pari vuotta sitten ja valintani oli silloin Vulcan 7 FS. Vähän arvelutti ottaa plotteri ilman ulkoista gps-antennia ja pelkästään kosketusnäytöllä, mutta hyvin on pelittänyt. Tällä hetkellä siinä on kiinni NMEA2K:n kautta VHF/AIS, jonka kanssa yhteispeli sujuu mainiosti. AIS-kohteet näkyvät selkeästi plotterilla ja niistä saa näpäyttämällä lisätietoja tai ottaa vaikkapa yhteyttä.

      Tulevana keväänä olisi tarkoitus laajentaa systeemiä kaiku/loki/lämpöanturilla ja tuulimittarilla. Molemmat samaan NMEA2K-väylään. Forwardscan-kaikua harkitsin, mutta pohjan muoto on sellainen, ettei sitä saa sopivaan kulmaan ilman laminointia. Ei taida olla sen väärti.

      Yksi aika mukava ominaisuus Vulcanissa on se, että sitä voi ohjata tabletilla. Puhelimellakin voi peilata plotterin näyttöä, mutta ohjaus tosiaan vaatii tabletin. Tulee tarpeeseen, kun pinnalta ei aivan ylety käyttämään ruffin takaseinässä olevaa plotteria.

      Jos jostain pitää antaa pyyhkeitä, niin yhteispeli Navionicsin Gold-kartan kanssa ei ole aivan aukotonta. Kokeilin viime kesänä satamasta satamaan autoplottausta, mikä kaatoi plotterin kokonaan Helsingin lähiseuduilla. Itäisellä Suomenlahdella toimi oikein. Navionicsilla lupasivat korjata bugin päivityksessä, mutta ainakaan viime kaudella ei sellaista tullut.

      Jos olisin nyt ostamassa, saattaisin harkita myös kalliimpia Zeus-sarjan plottereita lähinnä fyysisten namiskojen takia. Niitä on vähän jäänyt Vulcanin kanssa kaipaamaan.

    • Keskustelun aloittajalle voisin suositella Garminin utta echo Map plus sarjan näyttöä, jossa on napit ja kosketus. Siinä on valmiina NMEA0183 liitäntä sisään ja ulos, joka esimerkiksi B&G: stä puuttuu kokonaan. Sillä saisit liitettyä niin vhf:n kuin autopilotinkin toimimaan järjestelmässäsi. Laitteessa on vastaavat purjehdusominaisuudet kuin B&G:ssä ja tietenkin nmea2000 muiden modernien laitteiden liittämiseen järjestelmään. Ainoa joka puuttuu on verkottuvuus esim . Tutkan kanssa.

      https://www.heater.fi/fi/merielektroniikka/navigointi-ja-naytot/karttaplotterit/garmin-echomap-plus-72cv-karttaplotteri.html

      Garminin kartat toimii lisäksi nyt myös kännykässä ja tabletissa samalla rekisteröitymisellä ja hinnalla kymmenessä laitteessa. Voit suunnitella reitit illalla tabletilla ja aamulla synkata ne pilvestä plotterille.

      Garminin automaattireititys toimii vision kartoilla ja oli muuten ensimmäinen jolla se on toiminut plottereissa.

      Tuohon plotterin saa myös ihan tavallisen kaikuluotainanturin, jolla myös purjehtija näkee veden syvyyden ja tietenkin myös eteenpäin näyttävän luotaimen joka tuntuu olevan nyt muotia.

      https://www.heater.fi/fi/merielektroniikka/anturit/kaikuanturit/garmin-kaikuluotainanturi-airmar-p19-12.html

      • Omega36

        Garminiin käyvä vain Garminin kartat - pitääkö vielä paikkansa?
        Onko niin että Garminin koko Itämeren kattava kartta maksaa melkein 400 € ?
        Mihin NMEA183 tarvitaan? Sama tilanne kuin aloittajalla, VHF:n AIS pitää saada näkymään, mutta se on uusi ja käyttää tuota uudempaa väylää, luulisin?
        Onko tuossa Garminissa wifi-yhteys kuten Vulcanissa, eli saa plotterin jaettua tablettinäyttöihin?
        Hinta on tietysti yksi tärkeä juttu - Vulcan 7 FS koko Itämeren kartoilla saa kokonaishintaan 800 - ja mikäli oikein ymmärrän niin tuo Garmin samalla karttakattavuudella tulisi olemaan toista tonnia?
        Eikä Garminin aiemmat mokat asiaa helpota, paha mieli Garmin 172C karttapäivitysten loppumisesta on jo lähes kymmenen vuoden takaa, mutta asiakas on pitkävihainen :D
        Tietysti toivon että messuilla tai kaupassa tinkien saisin uuden plotterin hankittua suomalaiselta kauppiaalta lähelle kansainvälistä hintatasoa, mutta jos kyse on satojen eurojen hintaerosta Ruotsin tai Saksan nettikauppaan, niin isänmaallisuuden juhlavuosi män jo...


      • Omega36
        Omega36 kirjoitti:

        Garminiin käyvä vain Garminin kartat - pitääkö vielä paikkansa?
        Onko niin että Garminin koko Itämeren kattava kartta maksaa melkein 400 € ?
        Mihin NMEA183 tarvitaan? Sama tilanne kuin aloittajalla, VHF:n AIS pitää saada näkymään, mutta se on uusi ja käyttää tuota uudempaa väylää, luulisin?
        Onko tuossa Garminissa wifi-yhteys kuten Vulcanissa, eli saa plotterin jaettua tablettinäyttöihin?
        Hinta on tietysti yksi tärkeä juttu - Vulcan 7 FS koko Itämeren kartoilla saa kokonaishintaan 800 - ja mikäli oikein ymmärrän niin tuo Garmin samalla karttakattavuudella tulisi olemaan toista tonnia?
        Eikä Garminin aiemmat mokat asiaa helpota, paha mieli Garmin 172C karttapäivitysten loppumisesta on jo lähes kymmenen vuoden takaa, mutta asiakas on pitkävihainen :D
        Tietysti toivon että messuilla tai kaupassa tinkien saisin uuden plotterin hankittua suomalaiselta kauppiaalta lähelle kansainvälistä hintatasoa, mutta jos kyse on satojen eurojen hintaerosta Ruotsin tai Saksan nettikauppaan, niin isänmaallisuuden juhlavuosi män jo...

        Aika pitkään meni - mutta nyt minulla ei ole enää puhelimessakaan näppylöitä. Eikä autonavigaattorissa. Pitäisikö olla plotterissa?
        Näppylöiden puuttumisesta on ainakin yksi hyöty kun sijoituspaikka rajoittaa laitteen kokoa jota näytön vieressä oleva näppäimistö kasvattaisi.
        Tarkoitus asentaa ruffin päälle, vinssinvapauttajien ja luukun väliin jolloin 7 tuumaisen 20 cm leveys on lähelle maksimia. En halua läpiasennusta laipioon - vie yhden tai kaksi istumapaikkaa eikä isojen reikien teko lyhytikäiselle elektroniikalle tunnu järkevältä.


      • Joakim1
        Omega36 kirjoitti:

        Garminiin käyvä vain Garminin kartat - pitääkö vielä paikkansa?
        Onko niin että Garminin koko Itämeren kattava kartta maksaa melkein 400 € ?
        Mihin NMEA183 tarvitaan? Sama tilanne kuin aloittajalla, VHF:n AIS pitää saada näkymään, mutta se on uusi ja käyttää tuota uudempaa väylää, luulisin?
        Onko tuossa Garminissa wifi-yhteys kuten Vulcanissa, eli saa plotterin jaettua tablettinäyttöihin?
        Hinta on tietysti yksi tärkeä juttu - Vulcan 7 FS koko Itämeren kartoilla saa kokonaishintaan 800 - ja mikäli oikein ymmärrän niin tuo Garmin samalla karttakattavuudella tulisi olemaan toista tonnia?
        Eikä Garminin aiemmat mokat asiaa helpota, paha mieli Garmin 172C karttapäivitysten loppumisesta on jo lähes kymmenen vuoden takaa, mutta asiakas on pitkävihainen :D
        Tietysti toivon että messuilla tai kaupassa tinkien saisin uuden plotterin hankittua suomalaiselta kauppiaalta lähelle kansainvälistä hintatasoa, mutta jos kyse on satojen eurojen hintaerosta Ruotsin tai Saksan nettikauppaan, niin isänmaallisuuden juhlavuosi män jo...

        Mika jo kommentoikin osin tuota NMEA 0183:ea. Aloittajallahan oli koko muu laitteisto NMEA 0183-pohjaista eikä hän ollut muita laiteita uusimassa. Tyhmäähän se olisi ostaa laite, jossa ei ole NMEA 0183, kun niitäkin on saatavilla. Vai hoituuko kaikki yhtä helposti jollain 2K-0183 muuntimella?

        Onkos tuossa ehdotetussa Garminissa vain yksi vai useampia NMEA 0183 portteja? Kaksi pitäisi olla, jotta tuonne saisi sekä ST60 mittaridatan ja AISin. Jos tuota on tarkoitus käyttää mittariston ja VHF:n GPS:nä, siihenkin saattaa tarvita kaksi. Yhdellä pitänee käyttää nopeampaa baudratea AISille, jota ST60 ei tue.

        Garminin karttatarjonta vaikuttaa tosiaan kalliimmalta suomalaiselle purjehtijalle. Kai nyt lähes kaikki halauavat kartaston, jossa näkyy aivan vähintään Viro kokonaan, Kotka, Uusikaupunki, Tukholma ja Nynäshamn? Tuollaista ei taida saada yhtä halvalla kuin muilla? Itse kyllä kaipaisin tuotakin isompaa aluetta eli koko Itämeri, Tanska ja Ruotsi (myös länsirannikko). Sellainen taitaa olla kaikilla kilpailijoilla.

        Ymmärsinkö oikein, että nykyään Garminin kartan saa kertaostoksella laittaa moneen laitteeseen, siis myös useampaan plotteriin?

        Itsekin olen hiukan katkera Garminille. Ensimmäinen ostamani plotteri oli GPSMAP 60C käsiplotteri, taisi olla 2008. Sen karttatuki loppui melkein heti kun oli sen karttoineen ostanut, ainakaan ostamalleni kartalle ei koskaan saanut luvattuja puolihintaisia päivityksiä. Sopiiko tuohon vielä joku uusi kartta? Saisiko peräti saman kartan kuin 72cv?


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Mika jo kommentoikin osin tuota NMEA 0183:ea. Aloittajallahan oli koko muu laitteisto NMEA 0183-pohjaista eikä hän ollut muita laiteita uusimassa. Tyhmäähän se olisi ostaa laite, jossa ei ole NMEA 0183, kun niitäkin on saatavilla. Vai hoituuko kaikki yhtä helposti jollain 2K-0183 muuntimella?

        Onkos tuossa ehdotetussa Garminissa vain yksi vai useampia NMEA 0183 portteja? Kaksi pitäisi olla, jotta tuonne saisi sekä ST60 mittaridatan ja AISin. Jos tuota on tarkoitus käyttää mittariston ja VHF:n GPS:nä, siihenkin saattaa tarvita kaksi. Yhdellä pitänee käyttää nopeampaa baudratea AISille, jota ST60 ei tue.

        Garminin karttatarjonta vaikuttaa tosiaan kalliimmalta suomalaiselle purjehtijalle. Kai nyt lähes kaikki halauavat kartaston, jossa näkyy aivan vähintään Viro kokonaan, Kotka, Uusikaupunki, Tukholma ja Nynäshamn? Tuollaista ei taida saada yhtä halvalla kuin muilla? Itse kyllä kaipaisin tuotakin isompaa aluetta eli koko Itämeri, Tanska ja Ruotsi (myös länsirannikko). Sellainen taitaa olla kaikilla kilpailijoilla.

        Ymmärsinkö oikein, että nykyään Garminin kartan saa kertaostoksella laittaa moneen laitteeseen, siis myös useampaan plotteriin?

        Itsekin olen hiukan katkera Garminille. Ensimmäinen ostamani plotteri oli GPSMAP 60C käsiplotteri, taisi olla 2008. Sen karttatuki loppui melkein heti kun oli sen karttoineen ostanut, ainakaan ostamalleni kartalle ei koskaan saanut luvattuja puolihintaisia päivityksiä. Sopiiko tuohon vielä joku uusi kartta? Saisiko peräti saman kartan kuin 72cv?

        Tarkennuksena plotteri on GPSMAP 60Cx. Siihen ilmeisesti sopii g2-kartat? Myös nykyiset HD-versiot? Entä vision? Nykyisellään siinä on kaksi karttaa: BlueChart Atlantic ja BlueChart Atlantic SMALL. Molemmat v9.5 vuodelta 2008.


      • ainakin.oli
        Joakim1 kirjoitti:

        Mika jo kommentoikin osin tuota NMEA 0183:ea. Aloittajallahan oli koko muu laitteisto NMEA 0183-pohjaista eikä hän ollut muita laiteita uusimassa. Tyhmäähän se olisi ostaa laite, jossa ei ole NMEA 0183, kun niitäkin on saatavilla. Vai hoituuko kaikki yhtä helposti jollain 2K-0183 muuntimella?

        Onkos tuossa ehdotetussa Garminissa vain yksi vai useampia NMEA 0183 portteja? Kaksi pitäisi olla, jotta tuonne saisi sekä ST60 mittaridatan ja AISin. Jos tuota on tarkoitus käyttää mittariston ja VHF:n GPS:nä, siihenkin saattaa tarvita kaksi. Yhdellä pitänee käyttää nopeampaa baudratea AISille, jota ST60 ei tue.

        Garminin karttatarjonta vaikuttaa tosiaan kalliimmalta suomalaiselle purjehtijalle. Kai nyt lähes kaikki halauavat kartaston, jossa näkyy aivan vähintään Viro kokonaan, Kotka, Uusikaupunki, Tukholma ja Nynäshamn? Tuollaista ei taida saada yhtä halvalla kuin muilla? Itse kyllä kaipaisin tuotakin isompaa aluetta eli koko Itämeri, Tanska ja Ruotsi (myös länsirannikko). Sellainen taitaa olla kaikilla kilpailijoilla.

        Ymmärsinkö oikein, että nykyään Garminin kartan saa kertaostoksella laittaa moneen laitteeseen, siis myös useampaan plotteriin?

        Itsekin olen hiukan katkera Garminille. Ensimmäinen ostamani plotteri oli GPSMAP 60C käsiplotteri, taisi olla 2008. Sen karttatuki loppui melkein heti kun oli sen karttoineen ostanut, ainakaan ostamalleni kartalle ei koskaan saanut luvattuja puolihintaisia päivityksiä. Sopiiko tuohon vielä joku uusi kartta? Saisiko peräti saman kartan kuin 72cv?

        Olisikohan Garmin pudottanut pois NMEA-portteja uudemmista plottereista? Ainakin 720:ssä on kaksi 0813 porttia sekä 2k.


      • Tuossa ketjun aloittajalle suosittelemassani laitteessa on 1 sisään 1 ulos. VHF saa sisään ja pilotin tiedot ulos. Adapterilla sitten ST sarjan kamat saa n2k verkosta sisään. GPSMAP922:ssa on vielä tuplaportit sisään ja ulos. Alkaa käymään harvinaiseksi aika monella


      • Omega36 kirjoitti:

        Garminiin käyvä vain Garminin kartat - pitääkö vielä paikkansa?
        Onko niin että Garminin koko Itämeren kattava kartta maksaa melkein 400 € ?
        Mihin NMEA183 tarvitaan? Sama tilanne kuin aloittajalla, VHF:n AIS pitää saada näkymään, mutta se on uusi ja käyttää tuota uudempaa väylää, luulisin?
        Onko tuossa Garminissa wifi-yhteys kuten Vulcanissa, eli saa plotterin jaettua tablettinäyttöihin?
        Hinta on tietysti yksi tärkeä juttu - Vulcan 7 FS koko Itämeren kartoilla saa kokonaishintaan 800 - ja mikäli oikein ymmärrän niin tuo Garmin samalla karttakattavuudella tulisi olemaan toista tonnia?
        Eikä Garminin aiemmat mokat asiaa helpota, paha mieli Garmin 172C karttapäivitysten loppumisesta on jo lähes kymmenen vuoden takaa, mutta asiakas on pitkävihainen :D
        Tietysti toivon että messuilla tai kaupassa tinkien saisin uuden plotterin hankittua suomalaiselta kauppiaalta lähelle kansainvälistä hintatasoa, mutta jos kyse on satojen eurojen hintaerosta Ruotsin tai Saksan nettikauppaan, niin isänmaallisuuden juhlavuosi män jo...

        Garmin osti Navionicsin viime vuonna. Mielenkiintoista nähdä aikooko Garmin sallia jatkossakin vain Garminin kartat omiin plottereihinsa, vai kelpaako myös Navionicsin kartat. Tai sitten Navionics yksinkertaisesti sulautetaan samaan Garminin karttabisneksen kanssa.


      • Garmiva
        bollox kirjoitti:

        Garmin osti Navionicsin viime vuonna. Mielenkiintoista nähdä aikooko Garmin sallia jatkossakin vain Garminin kartat omiin plottereihinsa, vai kelpaako myös Navionicsin kartat. Tai sitten Navionics yksinkertaisesti sulautetaan samaan Garminin karttabisneksen kanssa.

        Garminin tyylin tuntien tuosta fuusiosta seuraa vaan ikävyksiä kuluttajalle :-/ Sekä Garminin että Navionicsin karttasoftan omistajat maksumiehenä. Navionics on myynyt liian halvalla karttoja, joten Garminin piti ostaa kilpailija pois hintoja polkemasta. Ehkä kannattaa ostaa Navionicsin kartta halvalla kun vielä saa - tosin sillä Garminin markkinatalouspolitiikan riskillä että päivitykset saattavat loppua milloin tahansa.


      • Joakim1
        vanhami kirjoitti:

        Tuossa ketjun aloittajalle suosittelemassani laitteessa on 1 sisään 1 ulos. VHF saa sisään ja pilotin tiedot ulos. Adapterilla sitten ST sarjan kamat saa n2k verkosta sisään. GPSMAP922:ssa on vielä tuplaportit sisään ja ulos. Alkaa käymään harvinaiseksi aika monella

        Eli tuolle yhdelle 0183-portille voi asettaa sisääntulolle 38400 baud ja ulostulolle 4800 baud? Muutenhan tuo kytkentä ei toimi.

        Nykyisessä plotterissa on kolme 183-porttia. Yksi 38400 kytketty AIS-vastaanottimeen ja toinen 4800 kytketty ST6002 AP-näyttöön.


      • Rs422
        Joakim1 kirjoitti:

        Eli tuolle yhdelle 0183-portille voi asettaa sisääntulolle 38400 baud ja ulostulolle 4800 baud? Muutenhan tuo kytkentä ei toimi.

        Nykyisessä plotterissa on kolme 183-porttia. Yksi 38400 kytketty AIS-vastaanottimeen ja toinen 4800 kytketty ST6002 AP-näyttöön.

        No tuskin pystyy. Kuvittelisin sen sarjaliikenteen toimivan vain yhdellä nopeudella per piuha.


      • vanhami

        Juu, yleensä yksi portti ja yksi nopeus sisäön ja ulos. mutta muistaakseni navicomissa ja ainakin sh2200:ssä voidaan ais lähdön nopeus tiputtaa 4800:n jolloin portti pelaa ais sisään ja kaikki muu ulos.


      • Mikkeys
        Joakim1 kirjoitti:

        Mika jo kommentoikin osin tuota NMEA 0183:ea. Aloittajallahan oli koko muu laitteisto NMEA 0183-pohjaista eikä hän ollut muita laiteita uusimassa. Tyhmäähän se olisi ostaa laite, jossa ei ole NMEA 0183, kun niitäkin on saatavilla. Vai hoituuko kaikki yhtä helposti jollain 2K-0183 muuntimella?

        Onkos tuossa ehdotetussa Garminissa vain yksi vai useampia NMEA 0183 portteja? Kaksi pitäisi olla, jotta tuonne saisi sekä ST60 mittaridatan ja AISin. Jos tuota on tarkoitus käyttää mittariston ja VHF:n GPS:nä, siihenkin saattaa tarvita kaksi. Yhdellä pitänee käyttää nopeampaa baudratea AISille, jota ST60 ei tue.

        Garminin karttatarjonta vaikuttaa tosiaan kalliimmalta suomalaiselle purjehtijalle. Kai nyt lähes kaikki halauavat kartaston, jossa näkyy aivan vähintään Viro kokonaan, Kotka, Uusikaupunki, Tukholma ja Nynäshamn? Tuollaista ei taida saada yhtä halvalla kuin muilla? Itse kyllä kaipaisin tuotakin isompaa aluetta eli koko Itämeri, Tanska ja Ruotsi (myös länsirannikko). Sellainen taitaa olla kaikilla kilpailijoilla.

        Ymmärsinkö oikein, että nykyään Garminin kartan saa kertaostoksella laittaa moneen laitteeseen, siis myös useampaan plotteriin?

        Itsekin olen hiukan katkera Garminille. Ensimmäinen ostamani plotteri oli GPSMAP 60C käsiplotteri, taisi olla 2008. Sen karttatuki loppui melkein heti kun oli sen karttoineen ostanut, ainakaan ostamalleni kartalle ei koskaan saanut luvattuja puolihintaisia päivityksiä. Sopiiko tuohon vielä joku uusi kartta? Saisiko peräti saman kartan kuin 72cv?

        Kyllä tämä aika sekavalta vaikuttaa, vaikka teiltä hyviä neuvoja saakin.
        Olisko tuo garmin 721xs mulle tarkoituksenmukainen. Siinä olisi 2 nmea 0183 sisää ja 2 myös ulos.
        Saisinko siihen tuon vhf-ais:n, mittareilta datan ja vielä tuon pinnapilotin ohjauksen?


      • Misse__
        Joakim1 kirjoitti:

        Mika jo kommentoikin osin tuota NMEA 0183:ea. Aloittajallahan oli koko muu laitteisto NMEA 0183-pohjaista eikä hän ollut muita laiteita uusimassa. Tyhmäähän se olisi ostaa laite, jossa ei ole NMEA 0183, kun niitäkin on saatavilla. Vai hoituuko kaikki yhtä helposti jollain 2K-0183 muuntimella?

        Onkos tuossa ehdotetussa Garminissa vain yksi vai useampia NMEA 0183 portteja? Kaksi pitäisi olla, jotta tuonne saisi sekä ST60 mittaridatan ja AISin. Jos tuota on tarkoitus käyttää mittariston ja VHF:n GPS:nä, siihenkin saattaa tarvita kaksi. Yhdellä pitänee käyttää nopeampaa baudratea AISille, jota ST60 ei tue.

        Garminin karttatarjonta vaikuttaa tosiaan kalliimmalta suomalaiselle purjehtijalle. Kai nyt lähes kaikki halauavat kartaston, jossa näkyy aivan vähintään Viro kokonaan, Kotka, Uusikaupunki, Tukholma ja Nynäshamn? Tuollaista ei taida saada yhtä halvalla kuin muilla? Itse kyllä kaipaisin tuotakin isompaa aluetta eli koko Itämeri, Tanska ja Ruotsi (myös länsirannikko). Sellainen taitaa olla kaikilla kilpailijoilla.

        Ymmärsinkö oikein, että nykyään Garminin kartan saa kertaostoksella laittaa moneen laitteeseen, siis myös useampaan plotteriin?

        Itsekin olen hiukan katkera Garminille. Ensimmäinen ostamani plotteri oli GPSMAP 60C käsiplotteri, taisi olla 2008. Sen karttatuki loppui melkein heti kun oli sen karttoineen ostanut, ainakaan ostamalleni kartalle ei koskaan saanut luvattuja puolihintaisia päivityksiä. Sopiiko tuohon vielä joku uusi kartta? Saisiko peräti saman kartan kuin 72cv?

        raymarinen vanhemmat kamat saa nmea2000 verkkoon helposti adapterilla joka on vieläpä edukaskin. http://www.raymarine.com/view/?id=400


    • Garminin kartat maksaa alkaen 149€ ja ne alueet riittää 90% lle veneilijöistä. 400€ kartta on koko Skandinavia Tanska ja Islanti. Harva menee niin kauas. Jos menee, valitsee sitten sopivan yhdistelmän plotteri ja kartta.

      Suurin osa veneilyasiakkaiata haluaa edelleenkin ne napit siihen laitteeseen. Pelkkä kosketusnäyttö on vaikea perustella eritoten purjehtijoille.

      Vulcan in ja go sarjan vanhoja malleja myydään halvalla pois kun uudet tuli juuri markkinoille. Kannattaa iskeä niihin kiinni jos edullisesti saa vielä ulkomailta.

      • Omega36

        Garminin karttabisnes ei vaan sovi purjehtijalle.
        Jos haluaa Itämerestä sekä länsi- että itärannan (Suomenlahti, Viron saaret, Riika - Ruotsin rannikko) niin mikäli oikein olen ymmärtänyt, tuo Skandinavian kartta pitää hommata että ne saa?
        Vulcan mallisto on nyt pari-kolme vuotta markkinoilla ollut, ja jos uusi sukupolvi laskee sen hintaa niin hyvä. Etenkin kun ei olla kiinni raudassa, johon sopii vain raudantekijän softa :)
        Mutta onko nmea183 puuttuminen jotenkin oleellista. Mikä jää liittämättä sen takia??


      • Omega36
        Omega36 kirjoitti:

        Garminin karttabisnes ei vaan sovi purjehtijalle.
        Jos haluaa Itämerestä sekä länsi- että itärannan (Suomenlahti, Viron saaret, Riika - Ruotsin rannikko) niin mikäli oikein olen ymmärtänyt, tuo Skandinavian kartta pitää hommata että ne saa?
        Vulcan mallisto on nyt pari-kolme vuotta markkinoilla ollut, ja jos uusi sukupolvi laskee sen hintaa niin hyvä. Etenkin kun ei olla kiinni raudassa, johon sopii vain raudantekijän softa :)
        Mutta onko nmea183 puuttuminen jotenkin oleellista. Mikä jää liittämättä sen takia??

        Heh, taas kommentti omaan postaukseen kun ajatus kulkee hitaasti, eli se mitä "suurin osa veneilyasiakkaista haluaa..." tuntuu tarjonnan perusteella olevan jotain muuta mitä minä haluan. Haluan hyvän plotterin, johon saa AIS-näytön. Piste!
        En halua "monitoiminäyttöä" tai "kaikuplotteria" - ja kaikki tarjonta kulkee nykyisin noilla nimillä. Bolloxille kiitokset kommenteista, erityisesti tuo toimivuus sisäisellä GPS antennilla, sehän on oleellista jota harvemman "monitoiminäytön" spekseissä ei edes välttämättä ilmene.


    • Vielä tuosta ylläolevasta jäi pois. Aloittajalla oli navicomin vhf, joka ei tue nmea2000 väylää. Samoin autopilotti. Siinä tapauksessa nmea0183 on oleellinen.

      On olemassa myös plottereita, joissa ei ole kaikua sisäänrakennettuna. Toki usein ne kulkevat kumminkin monitoiminäytön nimellä. Esimerkikdi tuossa ei ole kaikua ja näyttää aissin.

      https://www.heater.fi/fi/merielektroniikka/navigointi-ja-naytot/monitoiminaytot/garmin-gpsmapr-722-karttaplotteri.html

      On helpompi laittaa niihin ohjelmallisesti riittävästi ominaisuuksia, jotta se sopii useampaan käyttöön, kun jokatapauksessa rauta on enempi vähempi sama kaikissa. Useimmissa laitteissa itse core on täsmälleen sama pienimmästä 5" laitteesta 12" saakka. Näyttö on vaan isompi ja hieman enemmän portteja kytkettynä.

      Jos markkinoilla ei ole sellaista tuotetta, joka tyydyttää tarpeen, voi jättää laitteen hankkimatta tai tyytyä laitteeseen jossa on tarvittua enemmän ominaisuuksia.

      • Omega36

        Meillä on Standard Horizon, jonka teknisissä tiedoissa lukee "•4800 or 38400 NMEA baud rate selection, for plotters with 1 NMEA port"
        Onkos tuo nyt 183 vai 2000 NMEA vai molemmat? Jos se on vain 183, niin pitää harkita muuta, onhan niitä B&G ja Garminin lisäksi useita valmistajia.
        Sinänsä hyvä huomio, että pitää olla tarkkana noiden porttien suhteen. Pinnapilotti on iänikuinen Autohelm 2000 - siihen ei varmaankaan saa mitään liitettyä. Ja kun tuosta aika jättää niin nykyisin myytävät vastaavat (Raymarine EV-100 tms.) varmaanii saa liitettyä tuon uudemman väylän kautta. Jos sitten ikinä tarvitsee liittää autopilottia plotteriin vaikka se olisi mahdollista, ei ainakaan kovin oleellista purjehdusnautinnon kannalta.


      • NMEA0183 on NMEA0183 ja NMA2000 on NMEA2000, NMEA0183 voi käyttää useampaa baudinopeutta, ja liikennöinti tapahtuu aina vain portista porttiin yhdellä nopeudella. Yksi voi puhua useammalle, mutta useampi ei voi puhua yhdelle. Siksi noissa 0183 vehkeissä usein ne portit loppuu.

        NMEA2000 on vakionopeudella oleva väyläjärjestelmä, johon voidaan kytkeä paljon erilaisia laitteita suoraan T-liittimellä.

        Jos haluat standard horizonin kiinni plotteriin, tarvit plotterin, jossa on kaksi NMEA0183 porttia, jotka voivat toimia eri nopeuksilla. Halvin sellainen taitaa olla tällä hetkellä Garmin 722

        70% kuulttajamarkkinoista on kahden merkin hallussa, B&G, Lowrance ja Simrad on samaa taloa ja ne muuten omistaa sitten C-mapin. Garmin on sitten Garmin, ja niillä on omat kartat ja tietenkin se navionics.

        Jäljelle jää lähinnä Raymarine, jonka halvimmissa plottereissa ei ole NMEA0183 väylää. Toki eS ja gS sarjasta sitten löytyy portteja. Furuno taitaa sitten ampua purjehtijan mittakaavan ulkopuolelle, joten ei siitä tässä sen enempää.

        Minun kannalta on ihan sama, laittaako sinne mitä merkkiä. Meillä on myynnissä neljää valtamerkkiä, joista tuo suosittelemani on vain yksi. Sen speksit vaan sattui osumaan tuohon alkuperäisen kysyjän tarpeeseen aika likelle. B&G ja Simrad laitteissa (EVO3) on kyllä NMEA0183 portti, mutta vain yksi portti, ja kaapeli ei kuulu hintaan. Zeus7 evo3 menee pitkälle toiselle tonnille, kun oltiin hakemassa alle tonnin laitetta.

        Joskus periaatteista kiinni pitäminen voi olla haastavaa.


      • Omega36
        Omega36 kirjoitti:

        Meillä on Standard Horizon, jonka teknisissä tiedoissa lukee "•4800 or 38400 NMEA baud rate selection, for plotters with 1 NMEA port"
        Onkos tuo nyt 183 vai 2000 NMEA vai molemmat? Jos se on vain 183, niin pitää harkita muuta, onhan niitä B&G ja Garminin lisäksi useita valmistajia.
        Sinänsä hyvä huomio, että pitää olla tarkkana noiden porttien suhteen. Pinnapilotti on iänikuinen Autohelm 2000 - siihen ei varmaankaan saa mitään liitettyä. Ja kun tuosta aika jättää niin nykyisin myytävät vastaavat (Raymarine EV-100 tms.) varmaanii saa liitettyä tuon uudemman väylän kautta. Jos sitten ikinä tarvitsee liittää autopilottia plotteriin vaikka se olisi mahdollista, ei ainakaan kovin oleellista purjehdusnautinnon kannalta.

        Nyt opiskelun jälkeen selvisi että NMEA 0183 on Standard Horizonin 2200 liitettävyys. Hohhoijaa... pitäiskö siis löytää plotteri jossa on molemmat (183 ja 2k) liittimet, vai ostaa vanhanaikainen (ja halpa) jossa on vain 0183.
        Kaikenlisäksi KAIKUplottereiden teknisissä tiedoissa on vaikka mitä liirumlaarumia tyyliin "Hallitse veneilykokemustasi lähes missä tahansa ActiveCaptain-sovelluksella. Se yhdistää yhteensopivan mobiililaitteen ja karttaplotterin, kartat ja veneily-yhteisön yksinkertaisesti mutta tehokkaasti. Hyödynnä sisäistä Wi-Fi-yhteyttä, jolla voit yhdistää järjestelmän maksuttomaan ActiveCaptain-sovellukseen ja päivittää tai ostaa ja ladata uusia karttoja OneChart-palvelusta. ActiveCaptain tarjoaa myös älykkäät ilmoitukset, ActiveCaptain-yhteisön tiedot venesatamista ja muista kohdepisteistä, Quickdraw-yhteisötiedot ja paljon muuta."
        Novoihyvänenaika! Tuo on Mikan Garminlinkistä, mutta ei ole mitään mainintaa NMEA0183 yhteensopivuudesta tai liitännöistä. Teknisissä tiedoissa maininta "NMEA verkon tuki" (tuki??? mikä ihmeen tuki???) ja selosteessa "takaa NMEA 2000® -tuen esimerkiksi moottoritiedoille, antureille, FUSION-Link™-äänentoistojärjestelmälle ja automaattiohjauksille." eli liitäntöjä on muttei niistä missään kerrota. Mutta jos Garmin maintsee vain nmea2k laitteen tiedoissa, niin samoin B&G - mistä tiedämme että onko niissä vai eikö mahdollisuus liittää 0183 vhf/ais? Uskotaan Mikaa tietysti, mutta miksi laitteen liitännöistä ei kerrota esitteessä?
        Katselin muitakin ja varsin vaihtelevaa on liitäntöjen ilmoitus, esim. Humminbird Helixiä, jota 7 tuumaisena saa alle 500 kotimaastakin, ei ole koko nmea mainintaa. Mutta, yllätys yllätys, kun katsoi lisävarusteita, niin 35 euron hintaan oli tarjolla nmea liitosjohto (nmea0183). Mutta tuleeko ais-tiedot näkyviin plotterille tuon avulla? Kyllä kai? Vai tarvitaanko plotterista jotain muuta ais-näytön tukea, vai pelkästään nmea-liitettävyys ais-vastaanottimeen?
        Onko järkevämpää päivittää vhf-ais puhelin nmea2k malliin vai ostaa muuntopalikka vai plotteri joka hyväksyy molemmat nmeat vai olla wanhanaikainen ja pitäytyä nmea0183 vehkeissä? Puhelin on aika uusi joten jos sen liitäntäprotokolla on vanhentunut, niin alkaa olla vene-elektroniikassakin laitesukupolvien ikä markkinamiesten toivomissa lukemissa. Ei ole kestävää kehitystä, eikä sääli luonnonvaroja.


      • Omega36
        vanhami kirjoitti:

        NMEA0183 on NMEA0183 ja NMA2000 on NMEA2000, NMEA0183 voi käyttää useampaa baudinopeutta, ja liikennöinti tapahtuu aina vain portista porttiin yhdellä nopeudella. Yksi voi puhua useammalle, mutta useampi ei voi puhua yhdelle. Siksi noissa 0183 vehkeissä usein ne portit loppuu.

        NMEA2000 on vakionopeudella oleva väyläjärjestelmä, johon voidaan kytkeä paljon erilaisia laitteita suoraan T-liittimellä.

        Jos haluat standard horizonin kiinni plotteriin, tarvit plotterin, jossa on kaksi NMEA0183 porttia, jotka voivat toimia eri nopeuksilla. Halvin sellainen taitaa olla tällä hetkellä Garmin 722

        70% kuulttajamarkkinoista on kahden merkin hallussa, B&G, Lowrance ja Simrad on samaa taloa ja ne muuten omistaa sitten C-mapin. Garmin on sitten Garmin, ja niillä on omat kartat ja tietenkin se navionics.

        Jäljelle jää lähinnä Raymarine, jonka halvimmissa plottereissa ei ole NMEA0183 väylää. Toki eS ja gS sarjasta sitten löytyy portteja. Furuno taitaa sitten ampua purjehtijan mittakaavan ulkopuolelle, joten ei siitä tässä sen enempää.

        Minun kannalta on ihan sama, laittaako sinne mitä merkkiä. Meillä on myynnissä neljää valtamerkkiä, joista tuo suosittelemani on vain yksi. Sen speksit vaan sattui osumaan tuohon alkuperäisen kysyjän tarpeeseen aika likelle. B&G ja Simrad laitteissa (EVO3) on kyllä NMEA0183 portti, mutta vain yksi portti, ja kaapeli ei kuulu hintaan. Zeus7 evo3 menee pitkälle toiselle tonnille, kun oltiin hakemassa alle tonnin laitetta.

        Joskus periaatteista kiinni pitäminen voi olla haastavaa.

        "Jos haluat standard horizonin kiinni plotteriin, tarvit plotterin, jossa on kaksi NMEA0183 porttia, jotka voivat toimia eri nopeuksilla."
        Eikös tuossa VHF:n tiedoissa lue nimenomaan että voidaan kytkeä laiteeseen jossa on vain yksi nmea portti???
        "•4800 or 38400 NMEA baud rate selection, for plotters with 1 NMEA port"


      • Onhan tuo asia tässä jo useampaan kertaan selostettu näissä säikeissä. Lue vielä viestit ajatuksen kanssa.

        Toisekseen juristit tuossa alussa kamalasti, että miksi masmksaa Suomeen turhaan satoja euroja ylihintaa kun muualta saa edullisemmin. Noinkohan ne siellä saksalaisessa verkkokaupassa sulle selostaa tuon radion kytkennän. Suomalainen jälleenmyyjä saattaa sen tehdäkin. - Jos vaan osaaminen riittää.-


      • Omega36
        vanhami kirjoitti:

        Onhan tuo asia tässä jo useampaan kertaan selostettu näissä säikeissä. Lue vielä viestit ajatuksen kanssa.

        Toisekseen juristit tuossa alussa kamalasti, että miksi masmksaa Suomeen turhaan satoja euroja ylihintaa kun muualta saa edullisemmin. Noinkohan ne siellä saksalaisessa verkkokaupassa sulle selostaa tuon radion kytkennän. Suomalainen jälleenmyyjä saattaa sen tehdäkin. - Jos vaan osaaminen riittää.-

        Jos luen ajatuksen kanssa vhf:n manuaalista "•4800 or 38400 NMEA baud rate selection, for plotters with 1 NMEA port" niin en voi käsittää miksi se ei tarkoittaisi sitä että laite voidaan kytkeä plotteriin jossa on yksi nmea portti?
        Jos luen ajatuksen kanssa: "Jos haluat standard horizonin kiinni plotteriin, tarvit plotterin, jossa on kaksi NMEA0183 porttia, jotka voivat toimia eri nopeuksilla." niin en voi käsittää miksi tarvitaan kaksi porttia? Ja miksi eri nopeuksilla?
        Kauppiaan karvat nousivat pystyyn, kiitos vaan tuosta "lue ajatuksen kanssa kaikki mitä suomi24 tarjoaa" -letkautuksesta. Niinhän minä teen ja kuuklaan lisäksi aika paljon ennen kun uusi plotteri on hankittu. Silti en ymmärrä (vielä) että miksi plotterissa pitää olla kaksi eri nopeudella toimivaa nmea0183 porttia yhdelle ais-vastaanottimelle?
        Niin se vaan on, että markkinatalous pelaa. Jonkun verran voi antaa lisäarvoa suomalaiselle tekemiselle , esim. siinä kun tilasimme Suomessa neulotut purjeet. Mutta se että rahastaako suomalainen vai ruotsalainen roinaa ostaessa, siinä ei ole niin paljon eroa. Vaikkakin, kuten myös sanoin aiemmin, jos messuilta tai suomalaisesta kaupasta löytyy lähes samaan hintaan, niin ostan Suomesta. Mutta satasien eli useiden kymmenien prosenttien hintaeroa ei "aito suomiplotteri" ansaitse. Eihän siinä ole kyse kuin välistävetäjien elättämisestä?
        Jos kauppias yrittää halveerata ostoksen perusteista ja tekniikasta kiinnostunutta asiakasta, niin ei pidä ihmetellä nettikaupan suosiota. En ole nmea asioissa ammattilainen, mutta en myöskään ole tupelo tekniikan kanssa. Sen vuoksi yritän nyt oppia vene-elektroniikan perusjuttuja eli miten vhf-ais kytketään plotteriin ja millainen plotteri minun pitäisi hankkia. En ole Esco Oy:n tiskillä plottereita tutkimassa "ilmaiseksi" ja käyttämässä "väärin" suomalaisen myyjäliikkeen asiantuntemusta vaan vapaalla keskustelupalstalla kyselemässä tyhmiä toivoen että purjehdusharrastajien kesken jaetaan kokemuksia ja mielipiteitä laitteista, niiden kytkennöistä ja yhteensopivuudesta. En tilaa Saksasta enkä osta Suomesta, ellen ymmärrä mitä olen ostamassa.
        Se että täällä viestiin linkitetään oman liikkeen mainoksia, ei taida olla ihan sääntökirjan mukaista?


      • Älä nyt viitsi kiukutella. Jos käyttäisit energiaa itse asian selvittämiseen, etkä kaiken ympärillä olevan sättimiseen niin navigaattorivalmistajista kauppiasisiin, olisi asia jo selvitetty. Kukaan ei viitsi vastata, kun todennäköisesti saa jatkoksi vain lisää kiukuttelua niskaan. Ketjun aloittaja sai sensijaan jo vastauksensa kysymykseensä melkolailla heti.

        Vhf suuntaan tarvitaan yleensä sijaintitieto, joka kulkee 4800 baudin nopeudella. Samoin plotterilta voidaan ajaa esim reittipistetiedot autopilotille yhtäaikaa jolloin nopeuden on oltava tämä

        Vhf lähettää AIS tiedon 38400 baudin nopeudella.

        Yleensä yksi plotterin portti tukee yhtä baudinopeutta kerrallaan, jolloin portteja tarvitaan kaksi - siis yleensä, ellei -

        - radiossa voi olla oma sisäinen GPS ja paikkatietoa ei tarvita muualla, voidaan portti asettaa 38400 nopeuteen.
        -radion baudinopeuksia voi vaihtaa, ja AIS tieto tulee silloin hieman hitaammin 4800 baudilla plotterin ja plotteri jakaa paikkatiedon samalla nopeudella.

        Sh2200 täyttää nuo molemmat poikkeusehdot.

        Nmea 0183 on aika yleisesti käytössä oleva standardi edelleenkin ja monet laitteet tukee sitä. Syy on juuri se, että vanhat laitteet vaativat sen tuen. Jos valmistajat olisi ilkeitä ne olisi jättäneet sen kokonaan pois kaikista laitteista.


      • Joakim1
        vanhami kirjoitti:

        Älä nyt viitsi kiukutella. Jos käyttäisit energiaa itse asian selvittämiseen, etkä kaiken ympärillä olevan sättimiseen niin navigaattorivalmistajista kauppiasisiin, olisi asia jo selvitetty. Kukaan ei viitsi vastata, kun todennäköisesti saa jatkoksi vain lisää kiukuttelua niskaan. Ketjun aloittaja sai sensijaan jo vastauksensa kysymykseensä melkolailla heti.

        Vhf suuntaan tarvitaan yleensä sijaintitieto, joka kulkee 4800 baudin nopeudella. Samoin plotterilta voidaan ajaa esim reittipistetiedot autopilotille yhtäaikaa jolloin nopeuden on oltava tämä

        Vhf lähettää AIS tiedon 38400 baudin nopeudella.

        Yleensä yksi plotterin portti tukee yhtä baudinopeutta kerrallaan, jolloin portteja tarvitaan kaksi - siis yleensä, ellei -

        - radiossa voi olla oma sisäinen GPS ja paikkatietoa ei tarvita muualla, voidaan portti asettaa 38400 nopeuteen.
        -radion baudinopeuksia voi vaihtaa, ja AIS tieto tulee silloin hieman hitaammin 4800 baudilla plotterin ja plotteri jakaa paikkatiedon samalla nopeudella.

        Sh2200 täyttää nuo molemmat poikkeusehdot.

        Nmea 0183 on aika yleisesti käytössä oleva standardi edelleenkin ja monet laitteet tukee sitä. Syy on juuri se, että vanhat laitteet vaativat sen tuen. Jos valmistajat olisi ilkeitä ne olisi jättäneet sen kokonaan pois kaikista laitteista.

        Ei kai kyse ole valmistajien ilkeydestä tai kiltteydestä, vaan siitä mikä myy. Tietysti valmistajat olisivat voineet tehdä kartellisopimuksen, jossa sovitaan, ettei kukaan tarjoa NMEA 0183 yhteensopivia laitteita. Kovin kummoista kustannusta ei tule lisätä NMEA 0183 portteja.

        Sinänsä tietysti N2K on suuri askeln eteenpäin, että se on aikalailla korvannut kunkin valmistajan oman protokollan, joka oli melkein kaikissa tapauksissa NMEA 0183:n rinnalla. Alkuperäisen kysyjän tapauksessa mittariston ja AP:n "sisäinen kieli" on SeaTalk ja vain harvoissa laitteissa on siinä NMEA 0183. Omassa tapauksessa vain AP ja ST 60 Multissa on NMEA 0183 liitännät.

        Näin elektroniikkaakin rakentelevan näkökulmasta taas tuo N2K on askel taaksepäin, sillä itserakentaminen on tehty kalliiksi ja hankalaksi. Protokolla on salainen ja vaatii kalliin lisenssin oston. NMEA 0183:ea, SeaTalkia ja Nexus FDX:ää on tullut jo itse rakenneltua. Noista kaikista protokollat sai helpohkosti ja ilmaiseksi selville.

        Tuo alkuperäisen kysyjän Navicom 650 ei manuaalin mukaan näyttäisi tukevan 4800 AIS-ulostuloa eikä 38400 GPS-sisääntuloa, joten vaatii sekä 4800 että 38400 portin.

        Toimiiko AIS luotettavasti 4800:lla? Vilkkaassa liikenteessä tuo ei riitä kaikkien vastaanotettujen viestien lähetykseen, mutta mitä silloin tapahtuu ja tuleeko noin vilkkasta liikennettä käytännössä. 38400 ilmeisesti riittää juuri ja juuri AIS-liikenteen täyteen kapasiteettiin.


      • Omega36
        vanhami kirjoitti:

        Älä nyt viitsi kiukutella. Jos käyttäisit energiaa itse asian selvittämiseen, etkä kaiken ympärillä olevan sättimiseen niin navigaattorivalmistajista kauppiasisiin, olisi asia jo selvitetty. Kukaan ei viitsi vastata, kun todennäköisesti saa jatkoksi vain lisää kiukuttelua niskaan. Ketjun aloittaja sai sensijaan jo vastauksensa kysymykseensä melkolailla heti.

        Vhf suuntaan tarvitaan yleensä sijaintitieto, joka kulkee 4800 baudin nopeudella. Samoin plotterilta voidaan ajaa esim reittipistetiedot autopilotille yhtäaikaa jolloin nopeuden on oltava tämä

        Vhf lähettää AIS tiedon 38400 baudin nopeudella.

        Yleensä yksi plotterin portti tukee yhtä baudinopeutta kerrallaan, jolloin portteja tarvitaan kaksi - siis yleensä, ellei -

        - radiossa voi olla oma sisäinen GPS ja paikkatietoa ei tarvita muualla, voidaan portti asettaa 38400 nopeuteen.
        -radion baudinopeuksia voi vaihtaa, ja AIS tieto tulee silloin hieman hitaammin 4800 baudilla plotterin ja plotteri jakaa paikkatiedon samalla nopeudella.

        Sh2200 täyttää nuo molemmat poikkeusehdot.

        Nmea 0183 on aika yleisesti käytössä oleva standardi edelleenkin ja monet laitteet tukee sitä. Syy on juuri se, että vanhat laitteet vaativat sen tuen. Jos valmistajat olisi ilkeitä ne olisi jättäneet sen kokonaan pois kaikista laitteista.

        Jos kommunikaatio ei pelaa, niin vika voi olla lähettimen lisäksi myös vastaanottimessa, näin sekä elektroniikassa että ihmisten välisessä keskustelussa.
        "Älä nyt viitsi kiukutella" sanotaan kurittomille lapsille. Joskus jopa parisuhteessa, riidan alkuvaiheessa voi (mies) vähätellä kumppaninsa viestiä leimaamalla sen kiukutteluksi. Jos aikuinen mies sanoo noin toiselle aikuiselle miehelle, niin tarkoitus on leimata toinen lapselliseksi ja tunne-elämältään epävakaaksi, korostaen omaa ylemmyyttä ja auktoriteettia.
        "Jos käyttäisit energiaa itse asian selvittämiseen, etkä kaiken ympärillä olevan sättimiseen niin navigaattorivalmistajista kauppiasisiin, olisi asia jo selvitetty."
        En ole "sättinyt" edes plotterivalmistajia saati sitten kauppiaita. Olen arvostellut Garminin kymmenen vuoden takaista päätöstä lopettaa monopoliasemassaan karttojen tuki ja myynti pari vuotta aiemmin valmistettuun plotteriin. En hyväksy sitä, eikä minun tarvitse enää ostaa Garminia. Saman valmistajan karttapolitiikka on muidenkin kirjoituksissa tuomittu huonosti purjehtijaa palvelevaksi. Jotta saa normaalin matkapurjehtijan alueen Helsinki-Haapsalu-Tukholma-Maarianhamina, niin pitää ostaa neljän sadan euron hintainen Itämeren kartta.
        Jos en kauppiaiden "työtä" arvosta siinä määrin kuin esim. purjeneulojan työtä, niin turha siitä on vetää herneitä nenuun. Ostan mieluummin suomalaisesta kaupasta, jos hintaero on pieni tai sitä ei ole. Tietysti asiakaspalvelun pitää olla ystävällistä ja asiakasta kunnoittavaa.
        Tivaamisen makua oli varmaankin siinä kun kyselin HS:n VHF:n liitettävyyttä plotteriin, ja annoit väärän vastauksen. Ja sen jälkeen vastauksen jossa et oikaissut virhettäsi, vaan: "Lue vielä viestit ajatuksen kanssa."
        "Kukaan ei viitsi vastata, kun todennäköisesti saa jatkoksi vain lisää kiukuttelua niskaan." Jos ihan tosissaan luulet että ilkeyttäni kirjoitan tyhmiä kysymyksiä, niin pyydän anteeksi huonoa ulosantiani. Esimerkiksi Bolloxin käyttäjän kokemukset olivat hyödyllisiä, kuten myös sinun nmea väylien ja porttien eroja selittävät kirjoituksesi. Niistä annoin kiitosta.
        Kuten sanottu, jos viesti ei kulje tai vääristyy, vikaa voi olla lähettimessä tai vastaanottimessa tai molemmissa tai niiden välisissä kytkennöissä. Ehkä nettikeskustelussa on helppo leimata toinen "kiukuttelijaksi", mutta miten toimit asiakastilanteessa naamasta naamaan? Jos asiakkaasi ei halua Garminia ja sanoo että naapurikauppias myy halvemmalla, käsketkö asiakasta olemaan kiukuttelematta?
        Onhan minussa vanhemmiten mielensäpahoittajavikaa (Grumpy Old Man) ja skeptikko sekä auktoriteettien vastustaja olen ollut aina. Tämä yhdistettynä epätäsmälliseen kirjoitusasuun on voinut antaa vaikutelmaan siitä että minulla olisi jotain halua tai tarvetta alentua asiatasolta tunnetasolle. Olen tästä pahoillani.
        Periaatteessa olen anonyymisti tällä palstalla, mutta nimimerkkini ja kysymysteni vuoksi kuitenkin aika helposti tunnistettavissa. Tämä huomautus siksi että vanhami nimimerkki on henkilöön liitettävissä, mutta niin on valitettavasti Omega36 myös ja vastaan ihan reilusti siitä mitä olen kirjoittanut.


      • Halpaapahan
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei kai kyse ole valmistajien ilkeydestä tai kiltteydestä, vaan siitä mikä myy. Tietysti valmistajat olisivat voineet tehdä kartellisopimuksen, jossa sovitaan, ettei kukaan tarjoa NMEA 0183 yhteensopivia laitteita. Kovin kummoista kustannusta ei tule lisätä NMEA 0183 portteja.

        Sinänsä tietysti N2K on suuri askeln eteenpäin, että se on aikalailla korvannut kunkin valmistajan oman protokollan, joka oli melkein kaikissa tapauksissa NMEA 0183:n rinnalla. Alkuperäisen kysyjän tapauksessa mittariston ja AP:n "sisäinen kieli" on SeaTalk ja vain harvoissa laitteissa on siinä NMEA 0183. Omassa tapauksessa vain AP ja ST 60 Multissa on NMEA 0183 liitännät.

        Näin elektroniikkaakin rakentelevan näkökulmasta taas tuo N2K on askel taaksepäin, sillä itserakentaminen on tehty kalliiksi ja hankalaksi. Protokolla on salainen ja vaatii kalliin lisenssin oston. NMEA 0183:ea, SeaTalkia ja Nexus FDX:ää on tullut jo itse rakenneltua. Noista kaikista protokollat sai helpohkosti ja ilmaiseksi selville.

        Tuo alkuperäisen kysyjän Navicom 650 ei manuaalin mukaan näyttäisi tukevan 4800 AIS-ulostuloa eikä 38400 GPS-sisääntuloa, joten vaatii sekä 4800 että 38400 portin.

        Toimiiko AIS luotettavasti 4800:lla? Vilkkaassa liikenteessä tuo ei riitä kaikkien vastaanotettujen viestien lähetykseen, mutta mitä silloin tapahtuu ja tuleeko noin vilkkasta liikennettä käytännössä. 38400 ilmeisesti riittää juuri ja juuri AIS-liikenteen täyteen kapasiteettiin.

        Aikalailla halpaahan tuon NMEA 2000- kaltaisten laitteiden tekeminen kun ostaa Arduinon tai Teensyn , ostaa CAN-sovittimen ja lataa ohjelmat netistä.



      • Sorry väärä hinta tuossa yllä. Alkuperäinen ideahan Raspberryn kanssa oli, että hinta max USD $30 mutta nyt inflaation ja muun kurimuksen takia maksoin omastani 1/2 vuotta sitten 37€


    • Mikkeys

      Kiitos neuvoista! Tuo nmea 0183 mulla siis täytyy olla! Ehkä yritän messuilla selvittää vielä myyjien kanssa että mikä on järkevintä, mutta näilläkin tiedoilla pääsen jo eteenpäin!

    • Kiinnostaiskyllä

      Mites tuo kosketusnäyttö toimii sateessa ja myrskyssä?

      • Hyvin ne toimii. On ollut jo pitkään myynnissä. Toisekseen, on nappimalleja ja sellaista aloittajallekin suosittelin. Siinä on napit JA kosketusnäyttö


      • Kosketusnäyttö on toiminut hyvin märällä kelillä, tosin plotteri on kohtalaisen suojassa sprayhoodin alla, joten aivan läpimäräksi se ei ole joutunut. Sen sijaan kovassa kelissä näppäinten ja nuppien käyttö on varmasti helpompaa kuin kosketusnäytön sohiminen.


      • problems.none
        bollox kirjoitti:

        Kosketusnäyttö on toiminut hyvin märällä kelillä, tosin plotteri on kohtalaisen suojassa sprayhoodin alla, joten aivan läpimäräksi se ei ole joutunut. Sen sijaan kovassa kelissä näppäinten ja nuppien käyttö on varmasti helpompaa kuin kosketusnäytön sohiminen.

        Kosketusnäyttö ei ruoritolpassa ole ollut mikään ongelma sateessa tai roiskeessa. Menee näyttö vain vaikealukuiseksi, kun se on pisaroiden peittämä. Mutta siihen ei auta hallinta nappuloilla. Kosketusnäyttöjen ongelmat veden kanssa ovat ilmeisesti sitä urbaania legendaa.


      • Siksikysyin
        problems.none kirjoitti:

        Kosketusnäyttö ei ruoritolpassa ole ollut mikään ongelma sateessa tai roiskeessa. Menee näyttö vain vaikealukuiseksi, kun se on pisaroiden peittämä. Mutta siihen ei auta hallinta nappuloilla. Kosketusnäyttöjen ongelmat veden kanssa ovat ilmeisesti sitä urbaania legendaa.

        Kysyin siksi, että puhelimen kosketusnäyttö toimii huonohkosti sateessa. Olisiko tuossa paineeseen reagoiva eli resistiivinen kosketusnäyttö eikä kännykässä tavanomainen kapasitatiivinen?


      • Siksikysyin kirjoitti:

        Kysyin siksi, että puhelimen kosketusnäyttö toimii huonohkosti sateessa. Olisiko tuossa paineeseen reagoiva eli resistiivinen kosketusnäyttö eikä kännykässä tavanomainen kapasitatiivinen?

        Ainakin Vulcanissa se on kapasitiivinen ja toimii silti märkänä.


      • kryssari

        Oma Vulcan on kyllä toiminut sateessa ihan kelvollisesti.
        Suurempi murhe on hipaisuherkkyys. Laite on ruffin takaseinällä, ja aina välillä vieressä istuva tai ohi liikkuva gasti saa vahingossa näytön vaihtumaan toiseksi. Näytössä on kylläkin lukitustoiminto, mutta sekin joskus kärsii vahinkohipaisusta eikä se muutenkaan ole meille ihanteellinen ratkaisu.


    • Tätä ketjua lukiessa onnittelen itseäni siitä viisaasta päätöksestä, että heivasin veneen ostettuani lähes kaiken vanhan elektroniikan menemään. Aika paljon helpompaa lähteä rakentamaan uutta niin, että kaikki liikennöivät NMEA2K:n kautta kuin koittaa sovittaa uutta ja vanhaa ja eri väylätyyppejä.

      • helppo.tie

        Helpommalla kyllä pääsit. En mikään ammattilainen ole, mutta tiedonsiirron ja elektroniikan kanssa tulen hyvin toimeen. Kun plotteri siirtyi ulos ruoritolppaan ja VHFvaihtui sellaiseen, jossa on myös AIS, täyttyi erinäisiä sivuja ruutulehtiöön NMEA0183 kytkentää. Tietysti mukaan jäi vielä karttapöydän luona oleva vanha plotteri ja mittariston serveri. Kun settiin lisäsi vielä lähettävän AISin, meni puolet uusiksi. NMEA-porttien käytön sai suunnitella aika tarkkaan. Kyse oli nimenomaan 0183 porttien rajoitetusta (=olemattomasta) kyvystä toimia eri laitteiden kanssa ristiin. Myös fyysiset rajat olivat selkeät johtojen reitityksessä.

        Viime vuonna tuli mukaan väistämättä NMEA2k-verkko. Sen vaatima paksumpi kaapeli oli suurin haaste ja tarvittavien komponenttien tilaaminen elektroniikkatukusta vei paljon tuoteluettelon selausaikaa. Mittaristo ei alkuunsa tykännyt ollenkaan lisäyksestä, mutta lähti toimimaan ohjelmistopäivityksen ja asetusten muutosten jälkeen.


    • Kryssari

      Joskus ongelma NMEA0183-porttien vähäisen lukumäärän kanssa on ratkaistavissa hyödyntämällä 0183:n daisy chaining-ominaisuutta eli ketjutusta. Pitää vain olla tarkkana, koska eri laitteet tukevat ketjutusta vaihtelevasti. Itse onnistuin tällä tavalla pitkään välttämään 0183-multiplexerin hankintaa.

      • kryssari

        Tarkoitan siis 0183:n "pass through"-toimintoa, jossa laite toistaa ulostulossa sisään tulevan datavirran lisäten siihen vielä itse tuottamansa datan (kuten esim. paikkatiedon). Joissakin laitteissa onnistuu jopa 4k8/38k4-nopeusmuunnos.


    • eiruoritolppia

      Itselläni on pitkäkölinen pinnavene (järjestyksessä seitsemäs veneeni 60 vuoden aikana) ja olen kokemuksen myötä alkanut pitää vanhaa periaatetta tärkeänä: "ei kaikkia munia samaan koriin". Siksi 7" plotterini on itsenäinen yksikkö, jossa on sisäinen gps antenni. VHF-AIS on mallia Standard Horizon ja on sisällä veneessä. Se saa paikkatiedon Furunon gps:stä. VHF:n ulkokaiutin on sittloodassa. Käsi-vhf on lähiyhteyksiä varten. Mitä enemmän elektroniikkaa sitä enemmän tulee korjattavaa. Varmasti tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe