Finns det annars någon forskning, undersökning

undrarbara

som visar att det är just obligatorisk skolsvenska som hindrar finskspråkiga elever att studera de här viktiga världsspråken ?
Den här "frivilliga engelskan " har ingen betydelse i sammanhanget ?

76

5057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • märkligt

      Konstigt nog klarar svenskspråkiga elever av att studera andra språk trots att de har nästan dubbelt mera undervisning i obligatorisk skolfinska.

      • tänkerpåframtiden

        Svenskspråkiga elever vet att det är bra att kunna många språk.


      • rättattityd

        De är inte så begränsade som fennoeleverna.
        Också vanliga finskspråkiga ungdomar lär sig flera språk utan problem.


    • Man kan bara dra en slutsats och den är den, att de som börjar med finskan har det svårt.
      Det finns ett enkelt, billigt och direkt allmännyttigt botemedel mot detta: förbjud finskan som första språk!

    • miten_mahdollista

      Juu, tutkimuksia on pyydetty näytille. On myös pyydetty todisteita siitä, miten valtaisan haitan pakollinen ruotsi on Suomelle aiheuttanut. Mutta tästäkään ei koskaan kukaan laita mitään todisteita näytille.

      Ennen kieliä opiskeltiin paljon enemmän ja ruotsi kirjoitettiin yo:ssa. Tuolloin ruotsiakin luonnollisesti osattiin paremmin, ja ei ollut vaikeuksia selvitä yliopiston virkaruotsin kurssistakaan.

      Nyt täällä jotkut väittävät jopa, että suomalaiset eivät voi opiskella kuin kahta kieltä. Mitenköhän ennen pärjättiin, kun kieliä oli enemmän ja vaatimustaso korkeampi?

      • barafolkskolan

        Vad beror det på att så många äldre människor behärskar många olika språk ?
        Hade folk tidigare en annan attityd till högre studier i allmänhet, när det inte var gratis ?


      • eiirirrur
        barafolkskolan kirjoitti:

        Vad beror det på att så många äldre människor behärskar många olika språk ?
        Hade folk tidigare en annan attityd till högre studier i allmänhet, när det inte var gratis ?

        Peruskoulun alkutaipaleella opiskeltiin myös paljon kieliä. Peruskoulu toimi hienosti alussa, oli tasokurssit eri kielille ja matikalle. Ja toimiihan se vieläkin periaatteessa ok, mutta vaatimustasoa, kurinpitoa ym. olisi syytä parantaa..

        Tutkimus, jossa kerrotaan suomalaisten älyllisen kapasiteetin laskusta (tutkimus on ollut tälläkin palstalla esillä hiljattain) mainitsee, että v. 1977 syntynyt ikäpolvi on ollut viimeinen, joka on suoriutunut vielä "normaalilla" tavalla vaadituista asioista, eli ts. "pojasta polvi paranee"-idea on toteutunut. Sen jälkeen on alkanut lasku, jonka syytä ei vielä tarkkaan tiedetä.


      • enorsak
        eiirirrur kirjoitti:

        Peruskoulun alkutaipaleella opiskeltiin myös paljon kieliä. Peruskoulu toimi hienosti alussa, oli tasokurssit eri kielille ja matikalle. Ja toimiihan se vieläkin periaatteessa ok, mutta vaatimustasoa, kurinpitoa ym. olisi syytä parantaa..

        Tutkimus, jossa kerrotaan suomalaisten älyllisen kapasiteetin laskusta (tutkimus on ollut tälläkin palstalla esillä hiljattain) mainitsee, että v. 1977 syntynyt ikäpolvi on ollut viimeinen, joka on suoriutunut vielä "normaalilla" tavalla vaadituista asioista, eli ts. "pojasta polvi paranee"-idea on toteutunut. Sen jälkeen on alkanut lasku, jonka syytä ei vielä tarkkaan tiedetä.

        Det fanns inte så mycket smarttelefoner, nätet, alla tabletter och andra "maskiner " som nuförtiden fyller elevernas dag.
        Det blir inte så mycket ork över till studierna.


      • Mikähänsyynä
        enorsak kirjoitti:

        Det fanns inte så mycket smarttelefoner, nätet, alla tabletter och andra "maskiner " som nuförtiden fyller elevernas dag.
        Det blir inte så mycket ork över till studierna.

        Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, mistä kaikki johtuu. Yhtenä syynä varmaan netti, älypuhelimet ym. Ehkä myös valmisruoka, lisäaineet ym. haitalliset aineet (puhdistusaineet ym.). Sitten tapa kasvattaa lapsia; ei ehkä kannusteta lapsia itsenäisyyteen, vaan paapotaan heitä 30-vuotiaiksi asti. Ehkä elämän näennäinen helppous; kaikki saadaan valmiina. Maailma oli kuitenkin tässä suhteessa aika erilainen esim. 70-luvulla....


      • inlindadeibomull
        Mikähänsyynä kirjoitti:

        Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, mistä kaikki johtuu. Yhtenä syynä varmaan netti, älypuhelimet ym. Ehkä myös valmisruoka, lisäaineet ym. haitalliset aineet (puhdistusaineet ym.). Sitten tapa kasvattaa lapsia; ei ehkä kannusteta lapsia itsenäisyyteen, vaan paapotaan heitä 30-vuotiaiksi asti. Ehkä elämän näennäinen helppous; kaikki saadaan valmiina. Maailma oli kuitenkin tässä suhteessa aika erilainen esim. 70-luvulla....

        Det är så sant allt vad du skriver, ungarna förs med bil (även om det bara är någon kilometer ) till alla sina hobbyverksamheter.
        Vi fick nog vackert gå eller cykla.


      • Tottatämäkin
        inlindadeibomull kirjoitti:

        Det är så sant allt vad du skriver, ungarna förs med bil (även om det bara är någon kilometer ) till alla sina hobbyverksamheter.
        Vi fick nog vackert gå eller cykla.

        Totta on, että esim. juuri 70-luvulla harrastettiin sillä periaatteella, että itse mentiin harrastuksiin. Yleensä harrastettiin sitä mitä paikkakunnalla oli tarjolla, ei lähdetty kymmenien kilometrien päähän..


      • ingaegnainitiativ
        Tottatämäkin kirjoitti:

        Totta on, että esim. juuri 70-luvulla harrastettiin sillä periaatteella, että itse mentiin harrastuksiin. Yleensä harrastettiin sitä mitä paikkakunnalla oli tarjolla, ei lähdetty kymmenien kilometrien päähän..

        Nu ska ungarna ha skjuts så de sedan kan röra på sig inomhus. Fritidssysselsättningar måste alltid kosta och vara under kontroll och ledning.


    • Aloittaja: "Finns det annars någon forskning, undersökning som visar att det är just obligatorisk skolsvenska som hindrar finskspråkiga elever att studera de här viktiga världsspråken ?

      Vertailevia selvityksiä on Pohjoismaista. Ne osoittavat kauniisti, miten Suomen kielivaranto jää jälkeen muista Pohjoismaista: http://www.oph.fi/download/138072_Kielten_tarjonta_ja_kielivalintojen_perusteet_perusopetuksessa.pdf:

      Taulukko 6. Suomen perusopetuksen oppilaiden kielivalinnat prosenteissa 2010 vuosiluokilla 7–9: Englanti 99,3 - Ruotsi 92,0 - Ranska 5,9 - Saksa 10,5 - Venäjä 1,4. Lähde: Tilastokeskus 2011a

      Kieltenopetus Norjassa: englannin lisäksi 8. vuosiluokan oppilaista yhteensä 73,3 % opiskeli lukuvuonna 2010–2011 vieraita kieliä. Eniten opiskeltiin espanjaa (32,1 %), saksaa (25,5 %) ja ranskaa (15,5 %).

      Selvästi näkee, että pakkoruotsi on vahvan kielivarannon, tärkeiden kielten opiskelun esteenä Suomessa. Enemmistö haluaa opiskella vain kahta vierasta kieltä, kieltä joka ei ole äidinkieli. Suomen kielivaranto on noin 90-prosenttisesti englanti ja pakkoruotsi. Norjaan ja muihin Pohjoismaihin verrattuna se on huolestuttavaa.

      • dkkdss333

        Esim. Helsingin koulussa jo yli 20% oppilaista opiskelee ensimmäisenä vieraana kielenä muuta kuin englantia. Trendi on kasvava, ja tällä jo sinänsä saadaan paikattua sitä vajetta, mikä on syntynyt liian vähäisestä kielitarjonnasta pienissä kunnissa. Koska Helsingissä voi myös kouluissa lukea yleensä A2-kieltä, niin tätäkin kautta syntyy entistä laajempaa ja parempaa kielten osaamista. Kiinnostus A1-kielen aloituksen aikaistamiseen 1. luokalle herättää myös suurta kiinnostusta ja kun tämä toteutuu koko Suomessa, kielten osaaminen senkun kasvaa..

        On älytöntä jumittua pelkästä pakkoruotsista jauhamiseen. Pakkoruotsi tulee niin myöhäisessä vaiheessa, että sen vaikutus kokonaiskielitaitoon ei ole niin merkittävä kuin kuvittelet.


      • dkkdss333 kirjoitti:

        Esim. Helsingin koulussa jo yli 20% oppilaista opiskelee ensimmäisenä vieraana kielenä muuta kuin englantia. Trendi on kasvava, ja tällä jo sinänsä saadaan paikattua sitä vajetta, mikä on syntynyt liian vähäisestä kielitarjonnasta pienissä kunnissa. Koska Helsingissä voi myös kouluissa lukea yleensä A2-kieltä, niin tätäkin kautta syntyy entistä laajempaa ja parempaa kielten osaamista. Kiinnostus A1-kielen aloituksen aikaistamiseen 1. luokalle herättää myös suurta kiinnostusta ja kun tämä toteutuu koko Suomessa, kielten osaaminen senkun kasvaa..

        On älytöntä jumittua pelkästä pakkoruotsista jauhamiseen. Pakkoruotsi tulee niin myöhäisessä vaiheessa, että sen vaikutus kokonaiskielitaitoon ei ole niin merkittävä kuin kuvittelet.

        "Esim. Helsingin koulussa jo yli 20% oppilaista opiskelee ensimmäisenä vieraana kielenä muuta kuin englantia."

        Tuo sopii erinomaisesti siihen, että julkisessa kielikoulutuksessa pitää saada opiskella englannin tai minkä tahansa suuren maailmankielen rinnalla pakkoruotsin sijasta toisena vieraana kielenään mitä tahansa tarjolla olevaa kieltä, ruotsi yhtenä tarjokkaana muiden joukossa. Lisään: vieras kieli = kieli joka ei ole puhujansa äidinkieli.


      • VesaKaitera
        dkkdss333 kirjoitti:

        Esim. Helsingin koulussa jo yli 20% oppilaista opiskelee ensimmäisenä vieraana kielenä muuta kuin englantia. Trendi on kasvava, ja tällä jo sinänsä saadaan paikattua sitä vajetta, mikä on syntynyt liian vähäisestä kielitarjonnasta pienissä kunnissa. Koska Helsingissä voi myös kouluissa lukea yleensä A2-kieltä, niin tätäkin kautta syntyy entistä laajempaa ja parempaa kielten osaamista. Kiinnostus A1-kielen aloituksen aikaistamiseen 1. luokalle herättää myös suurta kiinnostusta ja kun tämä toteutuu koko Suomessa, kielten osaaminen senkun kasvaa..

        On älytöntä jumittua pelkästä pakkoruotsista jauhamiseen. Pakkoruotsi tulee niin myöhäisessä vaiheessa, että sen vaikutus kokonaiskielitaitoon ei ole niin merkittävä kuin kuvittelet.

        "On älytöntä jumittua pelkästä pakkoruotsista jauhamiseen. Pakkoruotsi tulee niin myöhäisessä vaiheessa, että sen vaikutus kokonaiskielitaitoon ei ole niin merkittävä kuin kuvittelet."


        Minusta se ei ole lainkaan älytöntä. Pakko- ja virkamiesruotsi ovat sekä tarpeettomia että kokonaisuuden kannalta vahingollisia asioita. On huomattava, että suuri enemmistö suomenkielisistä koululaisista joko vihaa ruotsia tai suhtautuu siihen täysin välinpitämättömästi. Tämänhän todistaa jatkuvasti laskeva trendi niistä, jotka kirjoittavat ruotsin yo-kirjoituksissa. Tässä tilanteessa kannattaisi ottaa järki käteen ja luopua ruotsin paollisuudesta, sehän ei ole oikeastaan kielipolitiikkaa vaan puhdasta valtapolitiikkaa. Väitän, että jos ruotsiin suhtauduttaisiin aivan kuten mihin tahansa kieleen, niin se olisi kokonaisuuden kannalta hyvin edullista. Nyt kun ruotsia osa vallankäyttäjistä pitää kielellisenä Graalin maljana, niin kielikeskustelu polkee paikallaan. Meillä suomalaisilla on takamatkaa globaalissa maailmassa suomen kielen pienuuden vuoksi, ja roikkumalla kiinni pakkoruotsissa pidennämme tuota takamatkaa entisestään.


      • Todisteiden_Puute
        VesaKaitera kirjoitti:

        "On älytöntä jumittua pelkästä pakkoruotsista jauhamiseen. Pakkoruotsi tulee niin myöhäisessä vaiheessa, että sen vaikutus kokonaiskielitaitoon ei ole niin merkittävä kuin kuvittelet."


        Minusta se ei ole lainkaan älytöntä. Pakko- ja virkamiesruotsi ovat sekä tarpeettomia että kokonaisuuden kannalta vahingollisia asioita. On huomattava, että suuri enemmistö suomenkielisistä koululaisista joko vihaa ruotsia tai suhtautuu siihen täysin välinpitämättömästi. Tämänhän todistaa jatkuvasti laskeva trendi niistä, jotka kirjoittavat ruotsin yo-kirjoituksissa. Tässä tilanteessa kannattaisi ottaa järki käteen ja luopua ruotsin paollisuudesta, sehän ei ole oikeastaan kielipolitiikkaa vaan puhdasta valtapolitiikkaa. Väitän, että jos ruotsiin suhtauduttaisiin aivan kuten mihin tahansa kieleen, niin se olisi kokonaisuuden kannalta hyvin edullista. Nyt kun ruotsia osa vallankäyttäjistä pitää kielellisenä Graalin maljana, niin kielikeskustelu polkee paikallaan. Meillä suomalaisilla on takamatkaa globaalissa maailmassa suomen kielen pienuuden vuoksi, ja roikkumalla kiinni pakkoruotsissa pidennämme tuota takamatkaa entisestään.

        Ei ole mitään todisteita siitä, että pakko- ja virkamiesruotsi ovat/olivat olleet "vahingollisia asioita". Tällainen arvio on sinun omaa mutu-tuntumaa, ei muuta. Et osaa edes pyydettäessä kertoa, miten vahinko on ilmennyt yhteiskunnassamme esim. viimeisen 50 vuoden aikana.

        Yhtä hyvin minä voi väittää päinvastaista, ja väitänkin: Kun hain korkeakoulusta valmistuttuani ensimmäisiä töitä, niin lähes joka työpaikassa (huom! yksityisellä puolella) kysyttiin myös ruotsin osaamista. Siihen riitti suoritukseni virkaruotsista. Tämä ei tietenkään riitä todisteluksi, koska minä olen vain yksi henkilö. Mutta kiistaton tosiasia on, että suomi, ruotsi ja englanti ovat olleet maassamme kaikkein kysytyimmät kielet työelämässä.


      • Meillähän on loistava verrokki, me surut!! Sama maa, sama koulutusjärjestelmä, samat mahdollisuudet lähes, paitsi että meitä suruja rääkätään suomen kielellä joka on merkittävästi vaikeampi kieli kuin ruotsi ja luemme sitä enemmän ja pitempään.
        Suomen kielen opiskelusta huolimatta jaksamme/viitsimme/ pystymme lukemaan enemmän kieliä kuin suomenkieliset, ja pärjäämme niissä paremmin,
        Vuodesta toiseen olemme esim parempia yo-kirjoituksissa ja syy on kielissä.


      • owpiroppiwoi
        VesaKaitera kirjoitti:

        "On älytöntä jumittua pelkästä pakkoruotsista jauhamiseen. Pakkoruotsi tulee niin myöhäisessä vaiheessa, että sen vaikutus kokonaiskielitaitoon ei ole niin merkittävä kuin kuvittelet."


        Minusta se ei ole lainkaan älytöntä. Pakko- ja virkamiesruotsi ovat sekä tarpeettomia että kokonaisuuden kannalta vahingollisia asioita. On huomattava, että suuri enemmistö suomenkielisistä koululaisista joko vihaa ruotsia tai suhtautuu siihen täysin välinpitämättömästi. Tämänhän todistaa jatkuvasti laskeva trendi niistä, jotka kirjoittavat ruotsin yo-kirjoituksissa. Tässä tilanteessa kannattaisi ottaa järki käteen ja luopua ruotsin paollisuudesta, sehän ei ole oikeastaan kielipolitiikkaa vaan puhdasta valtapolitiikkaa. Väitän, että jos ruotsiin suhtauduttaisiin aivan kuten mihin tahansa kieleen, niin se olisi kokonaisuuden kannalta hyvin edullista. Nyt kun ruotsia osa vallankäyttäjistä pitää kielellisenä Graalin maljana, niin kielikeskustelu polkee paikallaan. Meillä suomalaisilla on takamatkaa globaalissa maailmassa suomen kielen pienuuden vuoksi, ja roikkumalla kiinni pakkoruotsissa pidennämme tuota takamatkaa entisestään.

        "On huomattava, että suuri enemmistö suomenkielisistä koululaisista joko vihaa ruotsia tai suhtautuu siihen täysin välinpitämättömästi. Tämänhän todistaa jatkuvasti laskeva trendi niistä, jotka kirjoittavat ruotsin yo-kirjoituksissa. "

        Ei pidä paikkaansa. 45% valitisi ruotsin, mikäli se olisi vapaaehtoinen. Tämä tuli tutkimuksessa ilmi, ja todentuu nyt itäsuomalaisten kielivalinnoissa. He valitsivat ruotsin.

        Se taas, että ei jakseta kirjoittaa oikein mitään kieltä yo:ssa, on nouseva trendi. Tämä ei liity ruotsiin mitenkään. Päinvastoin: kun yo-ruotsi poistui, romahtivat samalla lyhyiden kielten kirjoittajien määrät. Kun helpotettiin, niin ei jakseta senkään vertaa.

        Tärkeintä onkin nostaa koululaisten motivaation tasoa, ja tämä tapahtuu ensisijassa vaatimustason nostolla. Tarvitaan myös uudistushaluisia opettajia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin opetusmenetelmiin ja myös käyttämään niitä.


      • ymmärrys-

        Tämä vihanlietsonta oman maan vähemmistöä kohtaan on jotain todella outoa, ei voi ymmärtää. Raukkamaista touhua nimimerkin takaa, ja omalla nimellä se on yhtä typerää.


      • ymmärrys- kirjoitti:

        Tämä vihanlietsonta oman maan vähemmistöä kohtaan on jotain todella outoa, ei voi ymmärtää. Raukkamaista touhua nimimerkin takaa, ja omalla nimellä se on yhtä typerää.

        No, tämä yksi pelle joka kirjoittelee muka-asiallisia vihaviestejä omalla nimellään, repi huimat 2 oman äänensä edellisissä vaaleissa, vaalipiiristä, jossa on yli 100.000 äänestäjää. Se kertonee oleellisen näiden fanaatikkojen mielipiteiden arvosta niinä yleistotuuksina, minä ne vihanlietsonnassaan mielipiteitään esittävät? Kaikki tietävät, kaikki ovat samaa mieltä, totuushan on, j.n.e. -väitteet ovat kaikki ”tarviiko faktan olla totta?” -tasoa. Esittäjät samoin.


    • oikeita.ongelmia

      Ei ole olemassa mitään perusteltua faktaa, sille väitteelle, et suomenkieliset olisivat huonompia kielitaidoissaan, kuin esim. saksalaiset, ranskalaiset, italialaiset jne. Suomen kielivaranto kestää vertailun todellisuudessa, meidän ongelmamme ei ole koulujen opetus, mm. Pisa-tutkimus kertoo tämän.
      Työttömyys ei vähene, vaikka kaikki suomalaiset osaisivat jotain vierasta kieltä.

      • Det är ju inte sant, som vi har sett idag. Finnarna är arbetslösa, för finnarna lärde sig mindre i skolan. Så simpelt är det.


      • kritiken
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det är ju inte sant, som vi har sett idag. Finnarna är arbetslösa, för finnarna lärde sig mindre i skolan. Så simpelt är det.

        Utan arbete är hundratusentals, men inte pga. pakkoruotsi. Sakerna är inte så simpelt, som fennomaan tror.


      • Tarkastelen asiaa vain maamme vientimenestyksen (eli työllisyyden ja taloudellisen hyvinvoinnin) kannalta. Tilanne on kylläkin vastaava muissakin suhteissa.

        Emme ole huonompia kielitaidossa kuin muut (esimerkiksi) Euroopan maat, mutta:
        - Saksalaiset osaavat saksan ja ovat suurten saksankielisten markkinoiden keskellä.
        - Ranskalaiset hallitsevat ranskan ja ovat suuren ranskankielisten markkinoiden ytimessä.
        - Italialaiset osaavat italian ja ovat suuren italiankielisen markkina-alueen keskellä.
        - Ruotsalaiset osaavat kielensä ja Ruotsin lisäksi Suomi on heidän kotimarkkinaansa, koska ruotsinkielisemme ja poliitikkojemme rajaton myötääntulo poistaa näiltä vientityötä normaalisti vaikeuttavan maan tavan ja pääkielen osaamistarpeen ja muut kynnykset.
        Vain Venäjä ja Viro on vierellämme, mutta näistäkin Venäjä on EU:n hampaissa ja arvaamattomuutensa kynsissä.

        Viennissä meidän on siis päästävä Euroopan kaukaiselta syrjältä näille markkinoille.
        Saksankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava saksaa erinomaisesti.
        Ranskankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava ranskaa erinomisesti.
        Italiankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava italiaa moitteettomasti.

        Ruotsissa vientiväkemme (valtaosin suomenkielistä) on osattava ruotsia ja englantia moitteetta. Vientiämme Ruotsiin vaikeuttaa vieläkin ruotsalaisten enemmistön asenne suomalaisiin, jota ruotsinkielisemme ovat omassa itsetehostuksessaan osin istuttaneet (vastaanottavaiseen maaperään). Todettakoon että ruotsinkielisemme valtaosin hoitavat tuonnin Ruotsista - se kun on vakiintuneempana paremmin palkattua kuin vienti.

        Tämä on siis tilanne nyt ja tulevaisuudessa. Ei olla pärjätty riittävästi. Eikä tulla pärjäämään edes nykyisenlaisesti juuttuen tosiasiaan, että englanti on valtaosalle meistä ainoa kansainvälisempi kieli.
        Aiemmassakin sanomaketjuissa rkp-juoksuhautalaiset eivät halunneet ongelman ja sen korjaamistapojen käsittelyä, koska maassamme on niin paljon työttömiä.
        Hän ja monet muutkaan eivät näe, siis tunnusta että työttömyys on paljolti seuraus kapea-alaisuudesta kieliopinnoissa ja taidossa. Heidän mielestään se on vähäpätöinen asia, jolla vain häiritään ankkalammen rauhaa.

        Hän ja monet muutkaan täällä eivät myöskään tunnusta, että merkittävä parannusta tulisi pakollisten kahden vieraan kielen valinnaisuulla. Tulee tietysti lisäksi edistää kolmannen vieraan kielen opintoja koulussa ja uudenlaisilla erilliskursseilla. Sekä suomen, että ruotsinkielisillä on sama tarve.


      • suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Tarkastelen asiaa vain maamme vientimenestyksen (eli työllisyyden ja taloudellisen hyvinvoinnin) kannalta. Tilanne on kylläkin vastaava muissakin suhteissa.

        Emme ole huonompia kielitaidossa kuin muut (esimerkiksi) Euroopan maat, mutta:
        - Saksalaiset osaavat saksan ja ovat suurten saksankielisten markkinoiden keskellä.
        - Ranskalaiset hallitsevat ranskan ja ovat suuren ranskankielisten markkinoiden ytimessä.
        - Italialaiset osaavat italian ja ovat suuren italiankielisen markkina-alueen keskellä.
        - Ruotsalaiset osaavat kielensä ja Ruotsin lisäksi Suomi on heidän kotimarkkinaansa, koska ruotsinkielisemme ja poliitikkojemme rajaton myötääntulo poistaa näiltä vientityötä normaalisti vaikeuttavan maan tavan ja pääkielen osaamistarpeen ja muut kynnykset.
        Vain Venäjä ja Viro on vierellämme, mutta näistäkin Venäjä on EU:n hampaissa ja arvaamattomuutensa kynsissä.

        Viennissä meidän on siis päästävä Euroopan kaukaiselta syrjältä näille markkinoille.
        Saksankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava saksaa erinomaisesti.
        Ranskankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava ranskaa erinomisesti.
        Italiankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava italiaa moitteettomasti.

        Ruotsissa vientiväkemme (valtaosin suomenkielistä) on osattava ruotsia ja englantia moitteetta. Vientiämme Ruotsiin vaikeuttaa vieläkin ruotsalaisten enemmistön asenne suomalaisiin, jota ruotsinkielisemme ovat omassa itsetehostuksessaan osin istuttaneet (vastaanottavaiseen maaperään). Todettakoon että ruotsinkielisemme valtaosin hoitavat tuonnin Ruotsista - se kun on vakiintuneempana paremmin palkattua kuin vienti.

        Tämä on siis tilanne nyt ja tulevaisuudessa. Ei olla pärjätty riittävästi. Eikä tulla pärjäämään edes nykyisenlaisesti juuttuen tosiasiaan, että englanti on valtaosalle meistä ainoa kansainvälisempi kieli.
        Aiemmassakin sanomaketjuissa rkp-juoksuhautalaiset eivät halunneet ongelman ja sen korjaamistapojen käsittelyä, koska maassamme on niin paljon työttömiä.
        Hän ja monet muutkaan eivät näe, siis tunnusta että työttömyys on paljolti seuraus kapea-alaisuudesta kieliopinnoissa ja taidossa. Heidän mielestään se on vähäpätöinen asia, jolla vain häiritään ankkalammen rauhaa.

        Hän ja monet muutkaan täällä eivät myöskään tunnusta, että merkittävä parannusta tulisi pakollisten kahden vieraan kielen valinnaisuulla. Tulee tietysti lisäksi edistää kolmannen vieraan kielen opintoja koulussa ja uudenlaisilla erilliskursseilla. Sekä suomen, että ruotsinkielisillä on sama tarve.

        Vilket dravel då statistiken klart visar att de finskspråkiga bara studerar hälften av den mängden språk som de svenskspråkiga studerar i Finland. Det blir helt enkelt mindre och kunnande är tunnare.
        Varför är faktum omöjliga att inse för fenno, som bara fortsätter med att tjata samma saker år in och år ut? Tomt mellan öronen?


      • kieltenluku2018
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Tarkastelen asiaa vain maamme vientimenestyksen (eli työllisyyden ja taloudellisen hyvinvoinnin) kannalta. Tilanne on kylläkin vastaava muissakin suhteissa.

        Emme ole huonompia kielitaidossa kuin muut (esimerkiksi) Euroopan maat, mutta:
        - Saksalaiset osaavat saksan ja ovat suurten saksankielisten markkinoiden keskellä.
        - Ranskalaiset hallitsevat ranskan ja ovat suuren ranskankielisten markkinoiden ytimessä.
        - Italialaiset osaavat italian ja ovat suuren italiankielisen markkina-alueen keskellä.
        - Ruotsalaiset osaavat kielensä ja Ruotsin lisäksi Suomi on heidän kotimarkkinaansa, koska ruotsinkielisemme ja poliitikkojemme rajaton myötääntulo poistaa näiltä vientityötä normaalisti vaikeuttavan maan tavan ja pääkielen osaamistarpeen ja muut kynnykset.
        Vain Venäjä ja Viro on vierellämme, mutta näistäkin Venäjä on EU:n hampaissa ja arvaamattomuutensa kynsissä.

        Viennissä meidän on siis päästävä Euroopan kaukaiselta syrjältä näille markkinoille.
        Saksankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava saksaa erinomaisesti.
        Ranskankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava ranskaa erinomisesti.
        Italiankielisellä markkina-alueella on vientiväkemme osattava italiaa moitteettomasti.

        Ruotsissa vientiväkemme (valtaosin suomenkielistä) on osattava ruotsia ja englantia moitteetta. Vientiämme Ruotsiin vaikeuttaa vieläkin ruotsalaisten enemmistön asenne suomalaisiin, jota ruotsinkielisemme ovat omassa itsetehostuksessaan osin istuttaneet (vastaanottavaiseen maaperään). Todettakoon että ruotsinkielisemme valtaosin hoitavat tuonnin Ruotsista - se kun on vakiintuneempana paremmin palkattua kuin vienti.

        Tämä on siis tilanne nyt ja tulevaisuudessa. Ei olla pärjätty riittävästi. Eikä tulla pärjäämään edes nykyisenlaisesti juuttuen tosiasiaan, että englanti on valtaosalle meistä ainoa kansainvälisempi kieli.
        Aiemmassakin sanomaketjuissa rkp-juoksuhautalaiset eivät halunneet ongelman ja sen korjaamistapojen käsittelyä, koska maassamme on niin paljon työttömiä.
        Hän ja monet muutkaan eivät näe, siis tunnusta että työttömyys on paljolti seuraus kapea-alaisuudesta kieliopinnoissa ja taidossa. Heidän mielestään se on vähäpätöinen asia, jolla vain häiritään ankkalammen rauhaa.

        Hän ja monet muutkaan täällä eivät myöskään tunnusta, että merkittävä parannusta tulisi pakollisten kahden vieraan kielen valinnaisuulla. Tulee tietysti lisäksi edistää kolmannen vieraan kielen opintoja koulussa ja uudenlaisilla erilliskursseilla. Sekä suomen, että ruotsinkielisillä on sama tarve.

        "Hän ja monet muutkaan eivät näe, siis tunnusta että työttömyys on paljolti seuraus kapea-alaisuudesta kieliopinnoissa ja taidossa"

        Jos työttömyys johtuu yksinomaan kielten opintojen kapea-alaisuudesta, niin tästä on syyttäminen kuntien lyhytnäköisyyttä. Kunnat eivät 90-luvulta lähtien ole olleet velvoitettuja tarjoamaan riittävästi kieliä. Toisaalta isojen kuntien isoissa kouluissa kehitys on mennyt toiseen suuntaan: kielitarjontaa ja mahdollisuuksia on yllin kyllin.

        Kielten oppimisen ainoa este on liian heikko vaatimustaso. Se mikä on uutta aiempaan verrattuna, on se, että kieliä ei tarvitse lukea johdonmukaisesti koulun loppuun saakka, vaan kurssimuotoisessa lukiossa kielten luvun keskeytys onnistuu milloin vain. Ja kun vain yhdessä kielessä on päättökoe (englanti), niin mitään tavoitteellista kielten opiskelua ei pääse syntymään.


      • suoraansanoen

        Kieltenopetus ei ole tämän maan ongelmien joukossa, se pitäisi hieman hitaammankin ymmärtää, jos omaa hiukankin suhteellisuudentajua.


      • Oikaistaan edeltäjien vääristely. Kirjoitetin: "työttömyys on PALJOLTI seuraus" .
        Siis kirjoitin että työttömyys johtuu huomattavasti kieliosaamisemme kapeudesta.

        Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!

        Itsevaltaista voi totella vastustelematta, jos itsevaltias on valistunut. Kuten oli Keisarimme Aleksanteri II. Nosti kerran kenraalikuvernööri Berg esiin olemattoman venäjän kielen osaamisen Suomessa. Päädyttiin tuomaan ongelma esille esittelyssä Keisarille.

        Esittely sai yllättävän käänteen! Aleksanteri II kertoi olevansa täysin tietämätön siitä, että venäjän opiskelu oli pakollista korkeammassa koulutuksessa Suomessa. Hän oli juuri lukenut venäjän kielen ja kirjallisuuden professori Stepan Baranowskin tutkimuksen, joka osoitti että kieliä ei voi OPPIA, jos niiden opiskelu on pakollista. Ainoastaan vapaaehtoisena niiden opiskelu johtaa tuloksiin. Näin sanottuaan Keisari totesi:

        "ANTAKAA OPPILAIDEN ITSE VALITA, TAHTOVATKO HE LUKEA VENÄJÄÄ, RANSKAA, SAKSAA VAI SUOMEA. TÄLLÖIN SAADAAN TULOKSIA AIKAAN!"
        " Sanokaa Senaatille, että järjestävät asian."

        Ja Keisarillinen Suomen Senaatti järjesti asian julkaisemalla 9.2.1863 Aleksanteri II:n Armollisen Julistuksen opintokielten valinnaisuudesta ylimmässä opetuksessa Suomen Suuriruhtinaskunnassa.

        Kunnioittakaamme tätä valistunutta hallitsijaamme hetken hiljaisuudella sekä kaipauksella. Aika oli 145 vuotta ennen Grahn-Laasosia ja kaltaisiaan.
        Tilalla on nyt vähemmän valistuneita, ja näiden vitkuttelu vaikeuttaa ongelman poistamista.


      • cae.sar
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Oikaistaan edeltäjien vääristely. Kirjoitetin: "työttömyys on PALJOLTI seuraus" .
        Siis kirjoitin että työttömyys johtuu huomattavasti kieliosaamisemme kapeudesta.

        Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!

        Itsevaltaista voi totella vastustelematta, jos itsevaltias on valistunut. Kuten oli Keisarimme Aleksanteri II. Nosti kerran kenraalikuvernööri Berg esiin olemattoman venäjän kielen osaamisen Suomessa. Päädyttiin tuomaan ongelma esille esittelyssä Keisarille.

        Esittely sai yllättävän käänteen! Aleksanteri II kertoi olevansa täysin tietämätön siitä, että venäjän opiskelu oli pakollista korkeammassa koulutuksessa Suomessa. Hän oli juuri lukenut venäjän kielen ja kirjallisuuden professori Stepan Baranowskin tutkimuksen, joka osoitti että kieliä ei voi OPPIA, jos niiden opiskelu on pakollista. Ainoastaan vapaaehtoisena niiden opiskelu johtaa tuloksiin. Näin sanottuaan Keisari totesi:

        "ANTAKAA OPPILAIDEN ITSE VALITA, TAHTOVATKO HE LUKEA VENÄJÄÄ, RANSKAA, SAKSAA VAI SUOMEA. TÄLLÖIN SAADAAN TULOKSIA AIKAAN!"
        " Sanokaa Senaatille, että järjestävät asian."

        Ja Keisarillinen Suomen Senaatti järjesti asian julkaisemalla 9.2.1863 Aleksanteri II:n Armollisen Julistuksen opintokielten valinnaisuudesta ylimmässä opetuksessa Suomen Suuriruhtinaskunnassa.

        Kunnioittakaamme tätä valistunutta hallitsijaamme hetken hiljaisuudella sekä kaipauksella. Aika oli 145 vuotta ennen Grahn-Laasosia ja kaltaisiaan.
        Tilalla on nyt vähemmän valistuneita, ja näiden vitkuttelu vaikeuttaa ongelman poistamista.

        Pois sieltä historian pimeästä poterosta, ei siellä muutkaan viihdy!
        p.s. Suomessa saa opiskella ihan mitä haluaa, myös ns. vieraita kieliä, niitä opiskellaan joka päivä kouluissamme, on jo vuosikymmeniä opiskeltu.


      • cae.sar kirjoitti:

        Pois sieltä historian pimeästä poterosta, ei siellä muutkaan viihdy!
        p.s. Suomessa saa opiskella ihan mitä haluaa, myös ns. vieraita kieliä, niitä opiskellaan joka päivä kouluissamme, on jo vuosikymmeniä opiskeltu.

        "- - myös ns. vieraita kieliä, niitä opiskellaan joka päivä kouluissamme, on jo vuosikymmeniä opiskeltu."

        Ei ole opiskeltu siinä laajuudessa kuin muissa Pohjoismaissa:

        Taulukko 6. Suomen perusopetuksen oppilaiden kielivalinnat prosenteissa 2010 vuosiluokilla 7–9: Englanti 99,3 - Ruotsi 92,0 - Ranska 5,9 - Saksa 10,5 - Venäjä 1,4. Lähde: Tilastokeskus 2011a

        Kieltenopetus Norjassa: englannin lisäksi 8. vuosiluokan oppilaista yhteensä 73,3 % opiskeli lukuvuonna 2010–2011 vieraita kieliä. Eniten opiskeltiin espanjaa (32,1 %), saksaa (25,5 %) ja ranskaa (15,5 %).

        Selvästi näkee, että pakkoruotsi on vahvan kielivarannon, tärkeiden kielten opiskelun esteenä Suomessa. Enemmistö haluaa opiskella vain kahta vierasta kieltä, kieltä joka ei ole äidinkieli. Kuten näkyy, Suomen kielivaranto on noin 90-prosenttisesti englanti ja pakkoruotsi. Norjaan ja muihin Pohjoismaihin verrattuna se on huolestuttavaa.

        Vertailevia selvityksiä on siis Pohjoismaista. Ne osoittavat kauniisti, miten Suomen kielivaranto eli kansan kokonaiskielitaito jää jälkeen muista Pohjoismaista Suomen vahingoksi, kuten Norjan vertailu Suomeen hyvin todistaa: http://www.oph.fi/download/138072_Kielten_tarjonta_ja_kielivalintojen_perusteet_perusopetuksessa.pdf

        Kerro, menetätkö itse tai viiteryhmäsi oikeuden opiskella ruotsia sen pakollisuuden poistuttua.


      • vastaus
        Nettisuomalainen-nettif kirjoitti:

        "- - myös ns. vieraita kieliä, niitä opiskellaan joka päivä kouluissamme, on jo vuosikymmeniä opiskeltu."

        Ei ole opiskeltu siinä laajuudessa kuin muissa Pohjoismaissa:

        Taulukko 6. Suomen perusopetuksen oppilaiden kielivalinnat prosenteissa 2010 vuosiluokilla 7–9: Englanti 99,3 - Ruotsi 92,0 - Ranska 5,9 - Saksa 10,5 - Venäjä 1,4. Lähde: Tilastokeskus 2011a

        Kieltenopetus Norjassa: englannin lisäksi 8. vuosiluokan oppilaista yhteensä 73,3 % opiskeli lukuvuonna 2010–2011 vieraita kieliä. Eniten opiskeltiin espanjaa (32,1 %), saksaa (25,5 %) ja ranskaa (15,5 %).

        Selvästi näkee, että pakkoruotsi on vahvan kielivarannon, tärkeiden kielten opiskelun esteenä Suomessa. Enemmistö haluaa opiskella vain kahta vierasta kieltä, kieltä joka ei ole äidinkieli. Kuten näkyy, Suomen kielivaranto on noin 90-prosenttisesti englanti ja pakkoruotsi. Norjaan ja muihin Pohjoismaihin verrattuna se on huolestuttavaa.

        Vertailevia selvityksiä on siis Pohjoismaista. Ne osoittavat kauniisti, miten Suomen kielivaranto eli kansan kokonaiskielitaito jää jälkeen muista Pohjoismaista Suomen vahingoksi, kuten Norjan vertailu Suomeen hyvin todistaa: http://www.oph.fi/download/138072_Kielten_tarjonta_ja_kielivalintojen_perusteet_perusopetuksessa.pdf

        Kerro, menetätkö itse tai viiteryhmäsi oikeuden opiskella ruotsia sen pakollisuuden poistuttua.

        Milloin saamme monesti pyydettyjä todisteita kielivarantomme huonoudesta? Tilastojen spammaus ja mustatuntuu-logiikka ei todista mitään elävästä elämästä.
        Miten näkyy tämä Suomen "vahinko" ?


      • vastaus kirjoitti:

        Milloin saamme monesti pyydettyjä todisteita kielivarantomme huonoudesta? Tilastojen spammaus ja mustatuntuu-logiikka ei todista mitään elävästä elämästä.
        Miten näkyy tämä Suomen "vahinko" ?

        "Tilastojen spammaus ja mustatuntuu-logiikka ei todista mitään elävästä elämästä.
        Miten näkyy tämä Suomen "vahinko" ?"

        Tilastot heijastavat elävää elämää. Siksi kaikki tilastot ovat tärkeitä yhteiskuntatutkimukselle.

        Viimeksi sai todisteita kielivarantomme heikkoudesta verrattuna muiden Pohjoismaiden vastaavaan viestistä: Nettisuomalainen-nettif
        6.2.2018 22:41


      • kieltenluku2018 kirjoitti:

        "Hän ja monet muutkaan eivät näe, siis tunnusta että työttömyys on paljolti seuraus kapea-alaisuudesta kieliopinnoissa ja taidossa"

        Jos työttömyys johtuu yksinomaan kielten opintojen kapea-alaisuudesta, niin tästä on syyttäminen kuntien lyhytnäköisyyttä. Kunnat eivät 90-luvulta lähtien ole olleet velvoitettuja tarjoamaan riittävästi kieliä. Toisaalta isojen kuntien isoissa kouluissa kehitys on mennyt toiseen suuntaan: kielitarjontaa ja mahdollisuuksia on yllin kyllin.

        Kielten oppimisen ainoa este on liian heikko vaatimustaso. Se mikä on uutta aiempaan verrattuna, on se, että kieliä ei tarvitse lukea johdonmukaisesti koulun loppuun saakka, vaan kurssimuotoisessa lukiossa kielten luvun keskeytys onnistuu milloin vain. Ja kun vain yhdessä kielessä on päättökoe (englanti), niin mitään tavoitteellista kielten opiskelua ei pääse syntymään.

        Nyt osuu ytimeen. Tästä on hyvä jatkaa.


      • suoraansanoen kirjoitti:

        Kieltenopetus ei ole tämän maan ongelmien joukossa, se pitäisi hieman hitaammankin ymmärtää, jos omaa hiukankin suhteellisuudentajua.

        Kyllä se nyt vaan sattuu olemaan ja pahastikin vielä. Lue vaikka omaa lausettasi alkajaisiksi.


      • vastaus kirjoitti:

        Milloin saamme monesti pyydettyjä todisteita kielivarantomme huonoudesta? Tilastojen spammaus ja mustatuntuu-logiikka ei todista mitään elävästä elämästä.
        Miten näkyy tämä Suomen "vahinko" ?

        Mene vaikka lomailemaan Itäsuomeen. Ei pitäisi olla kysyttävää sen jälkeen.
        Miksi faktojen esittely on fennon mielestä spammailua ja varsinaisen (SuoLi) spammin toistaminen totuus? Tuliko tiputtua pää edellä saunanlattiaan jo syntymän yhteydessä?


      • VääräPuu
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Oikaistaan edeltäjien vääristely. Kirjoitetin: "työttömyys on PALJOLTI seuraus" .
        Siis kirjoitin että työttömyys johtuu huomattavasti kieliosaamisemme kapeudesta.

        Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!

        Itsevaltaista voi totella vastustelematta, jos itsevaltias on valistunut. Kuten oli Keisarimme Aleksanteri II. Nosti kerran kenraalikuvernööri Berg esiin olemattoman venäjän kielen osaamisen Suomessa. Päädyttiin tuomaan ongelma esille esittelyssä Keisarille.

        Esittely sai yllättävän käänteen! Aleksanteri II kertoi olevansa täysin tietämätön siitä, että venäjän opiskelu oli pakollista korkeammassa koulutuksessa Suomessa. Hän oli juuri lukenut venäjän kielen ja kirjallisuuden professori Stepan Baranowskin tutkimuksen, joka osoitti että kieliä ei voi OPPIA, jos niiden opiskelu on pakollista. Ainoastaan vapaaehtoisena niiden opiskelu johtaa tuloksiin. Näin sanottuaan Keisari totesi:

        "ANTAKAA OPPILAIDEN ITSE VALITA, TAHTOVATKO HE LUKEA VENÄJÄÄ, RANSKAA, SAKSAA VAI SUOMEA. TÄLLÖIN SAADAAN TULOKSIA AIKAAN!"
        " Sanokaa Senaatille, että järjestävät asian."

        Ja Keisarillinen Suomen Senaatti järjesti asian julkaisemalla 9.2.1863 Aleksanteri II:n Armollisen Julistuksen opintokielten valinnaisuudesta ylimmässä opetuksessa Suomen Suuriruhtinaskunnassa.

        Kunnioittakaamme tätä valistunutta hallitsijaamme hetken hiljaisuudella sekä kaipauksella. Aika oli 145 vuotta ennen Grahn-Laasosia ja kaltaisiaan.
        Tilalla on nyt vähemmän valistuneita, ja näiden vitkuttelu vaikeuttaa ongelman poistamista.

        "Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!"

        Tällaista ei nyky-Suomessa tapahdu, olet hakoteilä. Päinvastoin, meillä on Etelä-Suomen isoissa kunnissa ja kouluissa valtaisia kielivalinta aiempaan verrattuna, ja parhaimmillaan voi lukea 5 eri vierasta kieltä. Eteenpäin on menty ja mennään edelleen. Ei sen puoleen, Suomessa on pääosin kielten opiskelu järjestetty hienosti. Ainoa ongelma on ollut kunnat, jotka eivät riittävästi kieliä tarjoa. Näitä kuntia olisi pitänyt painostaa aikoja sitten kielten tarjoamiseen. Vika ei ole opetusministerin.


      • VesaKaitera
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Oikaistaan edeltäjien vääristely. Kirjoitetin: "työttömyys on PALJOLTI seuraus" .
        Siis kirjoitin että työttömyys johtuu huomattavasti kieliosaamisemme kapeudesta.

        Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!

        Itsevaltaista voi totella vastustelematta, jos itsevaltias on valistunut. Kuten oli Keisarimme Aleksanteri II. Nosti kerran kenraalikuvernööri Berg esiin olemattoman venäjän kielen osaamisen Suomessa. Päädyttiin tuomaan ongelma esille esittelyssä Keisarille.

        Esittely sai yllättävän käänteen! Aleksanteri II kertoi olevansa täysin tietämätön siitä, että venäjän opiskelu oli pakollista korkeammassa koulutuksessa Suomessa. Hän oli juuri lukenut venäjän kielen ja kirjallisuuden professori Stepan Baranowskin tutkimuksen, joka osoitti että kieliä ei voi OPPIA, jos niiden opiskelu on pakollista. Ainoastaan vapaaehtoisena niiden opiskelu johtaa tuloksiin. Näin sanottuaan Keisari totesi:

        "ANTAKAA OPPILAIDEN ITSE VALITA, TAHTOVATKO HE LUKEA VENÄJÄÄ, RANSKAA, SAKSAA VAI SUOMEA. TÄLLÖIN SAADAAN TULOKSIA AIKAAN!"
        " Sanokaa Senaatille, että järjestävät asian."

        Ja Keisarillinen Suomen Senaatti järjesti asian julkaisemalla 9.2.1863 Aleksanteri II:n Armollisen Julistuksen opintokielten valinnaisuudesta ylimmässä opetuksessa Suomen Suuriruhtinaskunnassa.

        Kunnioittakaamme tätä valistunutta hallitsijaamme hetken hiljaisuudella sekä kaipauksella. Aika oli 145 vuotta ennen Grahn-Laasosia ja kaltaisiaan.
        Tilalla on nyt vähemmän valistuneita, ja näiden vitkuttelu vaikeuttaa ongelman poistamista.

        Suoraanjaselkeästi kirjoitti: "Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!"


        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Liki 50 vuotta Kokoomuksessa toimineena olen enemmän kuin pahoillani opetusministeri Grahn-Laasosen toiminnan vuoksi tässä pakko- ja virkamiesruotsiasiassa. Muistan, että kun Ahon hallituksessa runsaat 20 vuotta sitten käsiteltiin pakollisen ruotsin muuttamista vaihtoehtoiseksi kieleksi, niin kaikki Kokoomuksen ministerit äänestivät pakollisen ruotsin jatkumista vastaan. Ahon patistelun vuoksi kaikki Keskustan ministerit tukivat RKP:n ministereitä, ja niin pakkoruotsi on vieläkin riesanamme..


      • Huonohäviäjä_
        VesaKaitera kirjoitti:

        Suoraanjaselkeästi kirjoitti: "Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!"


        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Liki 50 vuotta Kokoomuksessa toimineena olen enemmän kuin pahoillani opetusministeri Grahn-Laasosen toiminnan vuoksi tässä pakko- ja virkamiesruotsiasiassa. Muistan, että kun Ahon hallituksessa runsaat 20 vuotta sitten käsiteltiin pakollisen ruotsin muuttamista vaihtoehtoiseksi kieleksi, niin kaikki Kokoomuksen ministerit äänestivät pakollisen ruotsin jatkumista vastaan. Ahon patistelun vuoksi kaikki Keskustan ministerit tukivat RKP:n ministereitä, ja niin pakkoruotsi on vieläkin riesanamme..

        Kahta tai yhtä pakollista kieltä luetaan kaikkialla maailmassa enemmän tai vähemmän "mukisematta". Päätös on aina enemmistöpäätös. Jos olisimme kärsineet tästä tilanteesta huomattavasti esim. juuri peruskoulun historian aikana (Suomen kilpailukyky olisi romahtanut, koululaisten pärjääminen Pisassa olisi ollut surkea, kielissä pärjääminen EU:hun vertailtaessa heikko ym.), niin marina olisi ymmärrettävää.

        Kuulostaa kornilta puhua pakkoruotsista tilanteessa, jossa koululaiset ovat juuri päättäneet jatkaa ruotsilla - vapaaehtoisesti. Nyt tässä tuleekin väistämättä mieleen, että onko fennomaani vain huono häviäjä.


      • iyrvm
        Huonohäviäjä_ kirjoitti:

        Kahta tai yhtä pakollista kieltä luetaan kaikkialla maailmassa enemmän tai vähemmän "mukisematta". Päätös on aina enemmistöpäätös. Jos olisimme kärsineet tästä tilanteesta huomattavasti esim. juuri peruskoulun historian aikana (Suomen kilpailukyky olisi romahtanut, koululaisten pärjääminen Pisassa olisi ollut surkea, kielissä pärjääminen EU:hun vertailtaessa heikko ym.), niin marina olisi ymmärrettävää.

        Kuulostaa kornilta puhua pakkoruotsista tilanteessa, jossa koululaiset ovat juuri päättäneet jatkaa ruotsilla - vapaaehtoisesti. Nyt tässä tuleekin väistämättä mieleen, että onko fennomaani vain huono häviäjä.

        Kyllä, ja huonon häviämisen lisäksi äärifennon on vaikea salata lähes sairaalloista haluaan ajaa ruotsia puhuvat omille alueilleen, sen hän on monesti maininnut palstalla. Kiero motiivi saada Suomi "puhtaaksi" yksikieliseksi, nälvimällä vähemmistöä lain rajamailla olevalla propagandalla, ks. Halonen-aloitus.


      • Kalvavatyytymättömyys
        iyrvm kirjoitti:

        Kyllä, ja huonon häviämisen lisäksi äärifennon on vaikea salata lähes sairaalloista haluaan ajaa ruotsia puhuvat omille alueilleen, sen hän on monesti maininnut palstalla. Kiero motiivi saada Suomi "puhtaaksi" yksikieliseksi, nälvimällä vähemmistöä lain rajamailla olevalla propagandalla, ks. Halonen-aloitus.

        Ongelma fennomaanien kannalta on juuri tämä: Fennomaanien tavoite ei alunperinkään ole ollut poistaa ruotsin pakollisuutta kouluaineena, vaan tehdä Suomesta yksikielinen maa. Siksi jankutus jatkuu nyt "pakkovirkaruotsista". Sekin on älytöntä, koska vaadittavan virkaruotsin kurssin suoritavat tulevaisuudessa vain ne, jotka ovat ruotsin lukeneet ja myös suurella todennäköisyydellä kirjoittaneet. Nämä henkilöt voivat hakea tulevaisuudessa myös muita töitä, joissa edellytetään ruotsin osaamista. Ja tämähän ei fennomaaneille sovi. Kyse on kateudesta: kun minä en osaa, ei muutkaa saa osata/kun minä en suorita virkaruotsin kurssia, ei muutkaan sitä saa suorittaa. Jatkuva tyytymättömyys kalvaa fennomaaneja, koska he eivät ruotsin kohdalla osaa vetää rajaa mihinkään, vaan aina löytyy uusi valituksen aihe..


      • Huonohäviäjä_ kirjoitti:

        Kahta tai yhtä pakollista kieltä luetaan kaikkialla maailmassa enemmän tai vähemmän "mukisematta". Päätös on aina enemmistöpäätös. Jos olisimme kärsineet tästä tilanteesta huomattavasti esim. juuri peruskoulun historian aikana (Suomen kilpailukyky olisi romahtanut, koululaisten pärjääminen Pisassa olisi ollut surkea, kielissä pärjääminen EU:hun vertailtaessa heikko ym.), niin marina olisi ymmärrettävää.

        Kuulostaa kornilta puhua pakkoruotsista tilanteessa, jossa koululaiset ovat juuri päättäneet jatkaa ruotsilla - vapaaehtoisesti. Nyt tässä tuleekin väistämättä mieleen, että onko fennomaani vain huono häviäjä.

        Meillä on valtavasti peruskoulun käyneitä, peruskoulussa VAIN pakkokielet lukeneita.
        Valtaosa jatkaa ammattioppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa, joissa englanti ja pakkoruotsi tulee taas eteen.

        Enemmistö valmistuu aikanaan insinööreiksi, tradenomeiksi ja käytännön ammattilaisiksi.
        He olisivat tarvinneet ruotsin sijaan alalleen tärkeän kansainvälisen kielen VIIMEISTÄÄN amk:ssa ja aol:ssä.

        Älkää siis hienohelmat kuvitelko, että on vain ylioppilaita. Näistäkin, ties vaikka tohtoriksi jatkavista puolet ajautuu hanttihommiin tai määräaikaisiksi (6 kk) tutkijoiksi alle 2000 euron palkalla tai nälkästipendiaatiksi. Käännöstyökin kelpaa heille euro / sivu. Parilla eurolla saa jo hernekeittopurkin, ettei tarvitse nälkäisenä kääntää.

        Siis sinä joka "toistat ja toistat", puhut kaltaisistasi - puoliksi rupusakista.
        Sakkiisi pätee katkera totuus: VÄÄRÄ KOULUTUS ON PILANNUT MONTA KELPOA KUOKKAMIESTÄ JA TOMERAA TORIMUMMOA .
        Sakkisi ei tajua Edisonia, siis että Genius is 99% perspiration and 1% inspiration.

        Minä puolestaan edustan mm. insinöörejä ja teknikoita, jotka ammattityöntekijöiden ohella loivat tämän maan vaurauden suunnittelemalla, tekemällä ja myymällä suomalaistuotteet.
        Paljolta te hienohelmat olette tämän vaurauden jo tuhonneet valtavalla hallinnolla, yritteliäisyyden pilkkaamisella ja muulla ummehtuneisuudella.

        Joten lue vaan, kun et muuta ymmärrä.
        Muodikasta sinulle onkin lukea kieliä, joilta puuttuu käyttötarve.
        Sivistyneisyyttä on sinulle saada vaatia muilta samaa.
        Eihän kulttuuria kuulu olla hyödyn vuoksi.
        Rahaa kyllä vaadit kuin sähköä töpselistä, vaikka se onkin työtä tekevien hikeä.


      • oma.napa
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Meillä on valtavasti peruskoulun käyneitä, peruskoulussa VAIN pakkokielet lukeneita.
        Valtaosa jatkaa ammattioppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa, joissa englanti ja pakkoruotsi tulee taas eteen.

        Enemmistö valmistuu aikanaan insinööreiksi, tradenomeiksi ja käytännön ammattilaisiksi.
        He olisivat tarvinneet ruotsin sijaan alalleen tärkeän kansainvälisen kielen VIIMEISTÄÄN amk:ssa ja aol:ssä.

        Älkää siis hienohelmat kuvitelko, että on vain ylioppilaita. Näistäkin, ties vaikka tohtoriksi jatkavista puolet ajautuu hanttihommiin tai määräaikaisiksi (6 kk) tutkijoiksi alle 2000 euron palkalla tai nälkästipendiaatiksi. Käännöstyökin kelpaa heille euro / sivu. Parilla eurolla saa jo hernekeittopurkin, ettei tarvitse nälkäisenä kääntää.

        Siis sinä joka "toistat ja toistat", puhut kaltaisistasi - puoliksi rupusakista.
        Sakkiisi pätee katkera totuus: VÄÄRÄ KOULUTUS ON PILANNUT MONTA KELPOA KUOKKAMIESTÄ JA TOMERAA TORIMUMMOA .
        Sakkisi ei tajua Edisonia, siis että Genius is 99% perspiration and 1% inspiration.

        Minä puolestaan edustan mm. insinöörejä ja teknikoita, jotka ammattityöntekijöiden ohella loivat tämän maan vaurauden suunnittelemalla, tekemällä ja myymällä suomalaistuotteet.
        Paljolta te hienohelmat olette tämän vaurauden jo tuhonneet valtavalla hallinnolla, yritteliäisyyden pilkkaamisella ja muulla ummehtuneisuudella.

        Joten lue vaan, kun et muuta ymmärrä.
        Muodikasta sinulle onkin lukea kieliä, joilta puuttuu käyttötarve.
        Sivistyneisyyttä on sinulle saada vaatia muilta samaa.
        Eihän kulttuuria kuulu olla hyödyn vuoksi.
        Rahaa kyllä vaadit kuin sähköä töpselistä, vaikka se onkin työtä tekevien hikeä.

        Spammaat tätä samaa moneen ketjuun, oletko epätoivoinen fanaatikko?


      • VesaKaitera kirjoitti:

        Suoraanjaselkeästi kirjoitti: "Pedagogisesti järkyttää poliitikkojen ja etenkin opetusministerin itsevaltainen käskyttely opiskelevalle nuorisolle ja näiden vanhemmille : Lukekaa mutisematta niitä kahta kieltä, jotka määräsimme. Älkää mutisko tarvitsevanne tilalle jonkun muun kielen opintoja !!!"


        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Liki 50 vuotta Kokoomuksessa toimineena olen enemmän kuin pahoillani opetusministeri Grahn-Laasosen toiminnan vuoksi tässä pakko- ja virkamiesruotsiasiassa. Muistan, että kun Ahon hallituksessa runsaat 20 vuotta sitten käsiteltiin pakollisen ruotsin muuttamista vaihtoehtoiseksi kieleksi, niin kaikki Kokoomuksen ministerit äänestivät pakollisen ruotsin jatkumista vastaan. Ahon patistelun vuoksi kaikki Keskustan ministerit tukivat RKP:n ministereitä, ja niin pakkoruotsi on vieläkin riesanamme..

        Liki 50 vuotta turhaa jankutusta ja mihin se on vienyt, muuhun kuin tappioon tappion jälkeen? Ihan normifiksu ymmärtäisi jo ”hiukan” aiemmin olevansa yksinkertaisesti väärässä. Fenno ei. Ja ei,ei, ei ja ei sitten niin millään, eikä koskaan, eikä missään. Fennous tarvitsisi jo oman tautiluokituksensa.


      • erikwinter
        oma.napa kirjoitti:

        Spammaat tätä samaa moneen ketjuun, oletko epätoivoinen fanaatikko?

        Bara man upprepar en lögn tillräckligt ofta så tror man till slut själv att det är sanning.


      • konstateras
        erikwinter kirjoitti:

        Bara man upprepar en lögn tillräckligt ofta så tror man till slut själv att det är sanning.

        Självsuggestion är fennomans melodi.


      • modigariddare
        konstateras kirjoitti:

        Självsuggestion är fennomans melodi.

        Dessutom ger det ett så bra "rus ", när de känner sig som det finskspråkiga folkets befriare.


      • ”Ei ole olemassa mitään perusteltua faktaa, sille väitteelle, et suomenkieliset olisivat huonompia kielitaidoissaan, kuin esim. saksalaiset, ranskalaiset, italialaiset jne.”

        Olet oikeassa. Sellaista vertailua tuskin on olemassa joka todistaisi että suomenkieliset häviävät kielitaidossa saksalaisille, ranskalaisille ja italialaisille.

        Mutta sellainen vertailu sen sijaan on olemassa että suomenkieliset suomalaiset ovat huonompia kielitaidoissaan kuin ruotsinkieliset suomalaiset. Sellainen vertailu tehdään joka kevät ja sen nimi on ylioppilaskirjoitukset.

        Ruotsinkieliset suomalaiset opiskelevat myös peruskoulussa enemmän vapaaehtoisia B-kieliä kuin suomenkieliset, ero on noin 15% ruotsinkielisten hyväksi.


      • r5t6
        Ankdam kirjoitti:

        ”Ei ole olemassa mitään perusteltua faktaa, sille väitteelle, et suomenkieliset olisivat huonompia kielitaidoissaan, kuin esim. saksalaiset, ranskalaiset, italialaiset jne.”

        Olet oikeassa. Sellaista vertailua tuskin on olemassa joka todistaisi että suomenkieliset häviävät kielitaidossa saksalaisille, ranskalaisille ja italialaisille.

        Mutta sellainen vertailu sen sijaan on olemassa että suomenkieliset suomalaiset ovat huonompia kielitaidoissaan kuin ruotsinkieliset suomalaiset. Sellainen vertailu tehdään joka kevät ja sen nimi on ylioppilaskirjoitukset.

        Ruotsinkieliset suomalaiset opiskelevat myös peruskoulussa enemmän vapaaehtoisia B-kieliä kuin suomenkieliset, ero on noin 15% ruotsinkielisten hyväksi.

        Erot ovat aika marginaalisia todellisuudessa luulisin, molemmissa ryhmissä on opiskelijoita joilla on ns. hyvä kielipää, ja niitä jotka eivät opi oikein mitään kieltä.


      • svårtspråk
        r5t6 kirjoitti:

        Erot ovat aika marginaalisia todellisuudessa luulisin, molemmissa ryhmissä on opiskelijoita joilla on ns. hyvä kielipää, ja niitä jotka eivät opi oikein mitään kieltä.

        Exakt, inte lär sig alla svenskspråkiga finska heller.


    • Nettisuomal-nettifenno-

      Det finns bara en forskning, fennons "mustatuntuu"-sådan, han litar på det, tyvärr någon annan tror inte på det.

      • "Det finns bara en forskning, fennons "mustatuntuu"-sådan, han litar på det, tyvärr någon annan tror inte på det."

        Kansan kolmen neljäsosan mielipide-enemmistön käsitys pakkoruotsia vastaan on minulle vahva selkänoja. Se ei ole pelkästään "musta tuntuu" -selkänoja.

        Mikä on itselläsi kielipoliittisena selkänojanasi? Varmaankin RKP:n svekomaanit, joiden mielestä sinunkin kielellisiin oikeuksiisi muka kuuluu enemmistölle säädetty vähemmistökielipakko. Ei kuulu. Usko pois!


      • lapsellista
        Nettisuomalainen-nettif kirjoitti:

        "Det finns bara en forskning, fennons "mustatuntuu"-sådan, han litar på det, tyvärr någon annan tror inte på det."

        Kansan kolmen neljäsosan mielipide-enemmistön käsitys pakkoruotsia vastaan on minulle vahva selkänoja. Se ei ole pelkästään "musta tuntuu" -selkänoja.

        Mikä on itselläsi kielipoliittisena selkänojanasi? Varmaankin RKP:n svekomaanit, joiden mielestä sinunkin kielellisiin oikeuksiisi muka kuuluu enemmistölle säädetty vähemmistökielipakko. Ei kuulu. Usko pois!

        Älä jankuta samaa kokoajan.


      • lapsellista kirjoitti:

        Älä jankuta samaa kokoajan.

        Suututtaako sinua tosiasioiden kertominen?

        Kuuluuko kielivähemmistön kielellisiin oikeuksiin muka enemmistölle säädetty vähemmistökielipakko?

        Suututtaako sinua, kun et keksi muuta kuin jankuttaa jankuttamisesta? Mikä on itselläsi kielipoliittisena selkänojanasi? Kerro!


      • jjjc444
        Nettisuomalainen-nettif kirjoitti:

        Suututtaako sinua tosiasioiden kertominen?

        Kuuluuko kielivähemmistön kielellisiin oikeuksiin muka enemmistölle säädetty vähemmistökielipakko?

        Suututtaako sinua, kun et keksi muuta kuin jankuttaa jankuttamisesta? Mikä on itselläsi kielipoliittisena selkänojanasi? Kerro!

        Suututtaako sinua, kun Itä-Suomessa koululaiset haluavat jatkaa ruotsilla, vai miten minulla on tunne, että olet jotenkin ärsyyntynyt? Olisi hauska kuulla fiiliksesi nyt, kun vapaa kielivalinta toteutuu.


      • ooproeioio
        jjjc444 kirjoitti:

        Suututtaako sinua, kun Itä-Suomessa koululaiset haluavat jatkaa ruotsilla, vai miten minulla on tunne, että olet jotenkin ärsyyntynyt? Olisi hauska kuulla fiiliksesi nyt, kun vapaa kielivalinta toteutuu.

        Itä-Suomen esimerkki osoittaa, että tutkimuksetkin ovat viitteellisiä. Niiden tulokset eivät välttämättä toteudu sellaisenaan, etenkin kun on kyse monimutkaisemmista asioista ja isoista kokonaisuuksista, kuten kielten opiskelu on.


    • Ankdamm

      Onkohan missään muussa maassa kieliriitaa kuten Suomessa ?

      • näinpätaas

        Ei Suomessakaan ole mitään kieliriitaa, ei tietenkään, on vain kourallinen maanisia fennoja, jotka lietsovat harhojaan, vääristelevät todellisuutta, luullen kai ja uskoen jonkun ottavan tosissaan. Fennomaanin taktiikkana on; kun jankuttaa tarpeeksi kauan samaa valetta, se ehkä muuttuu todeksi. Ei muutu.


      • näinpätaas kirjoitti:

        Ei Suomessakaan ole mitään kieliriitaa, ei tietenkään, on vain kourallinen maanisia fennoja, jotka lietsovat harhojaan, vääristelevät todellisuutta, luullen kai ja uskoen jonkun ottavan tosissaan. Fennomaanin taktiikkana on; kun jankuttaa tarpeeksi kauan samaa valetta, se ehkä muuttuu todeksi. Ei muutu.

        "Fennomaanin taktiikkana on; kun jankuttaa tarpeeksi kauan samaa valetta, se ehkä muuttuu todeksi."

        Svekomielisten fennojen taktiikkana on yhdessä svekomaanien kanssa väittää vimmatusti, että kolmen yliopiston yhteistutkimuksen mukaan kolmen neljäsosan suomalaisenemmistö ei pidä sille säädetystä vähemmistökielipakosta ja haluaa pakon poistettavaksi.


      • demokratiaääni
        Nettisuomalainen-nettif kirjoitti:

        "Fennomaanin taktiikkana on; kun jankuttaa tarpeeksi kauan samaa valetta, se ehkä muuttuu todeksi."

        Svekomielisten fennojen taktiikkana on yhdessä svekomaanien kanssa väittää vimmatusti, että kolmen yliopiston yhteistutkimuksen mukaan kolmen neljäsosan suomalaisenemmistö ei pidä sille säädetystä vähemmistökielipakosta ja haluaa pakon poistettavaksi.

        Mies tunnustaa tappionsa, etkö ole Mies?
        p.s. kielialoite sai kansalta hylkäävän, ei jatkoon.


      • demokratiaääni kirjoitti:

        Mies tunnustaa tappionsa, etkö ole Mies?
        p.s. kielialoite sai kansalta hylkäävän, ei jatkoon.

        Menetätkö pakkoruotsittajana itse tai menettävätkö kannattajasi pakkoruotsittajina oikeuden opiskella ruotsia sen pakolisuuden poistuttuakin? Et ja eivät! Miksi sitten vouhkaat pakkoruotsin puolesta. Kiusallasiko? Miksi?


      • vgbyj
        Nettisuomalainen-nettif kirjoitti:

        Menetätkö pakkoruotsittajana itse tai menettävätkö kannattajasi pakkoruotsittajina oikeuden opiskella ruotsia sen pakolisuuden poistuttuakin? Et ja eivät! Miksi sitten vouhkaat pakkoruotsin puolesta. Kiusallasiko? Miksi?

        Sinä vouhkaat ja jankutat kielestä, ei muut.


      • Vapaavalintamm
        Nettisuomalainen-nettif kirjoitti:

        Menetätkö pakkoruotsittajana itse tai menettävätkö kannattajasi pakkoruotsittajina oikeuden opiskella ruotsia sen pakolisuuden poistuttuakin? Et ja eivät! Miksi sitten vouhkaat pakkoruotsin puolesta. Kiusallasiko? Miksi?

        Pakkoruotsin puolesta ei tarvitse vouhkata enää; koululaiset valitsivat vapaaehtoisesti ruotsin. Potuttaako?


    • Suomalaiselle on hyödytön kieli ruotsi, joten sitä ei kannata opettaa. Turha elättää verovaroin turhan kielen opettajia. Mikäli suomalaiiset eivät halua opiskella muuta, kuin englantia, niin se saa sitten riittää. Maailma toimii englanniksi.

      • Sven-Dufva

        Minä en ainakaan ota käskyjä vastaan englannin tai ryssänkielellä :)


      • Mutta ruotsiksi otat käskyjä vastaan, valmiina kuolemaan ruotsisi puolesta, kuten Runeberg käski.
        Oletko todella se viraton kersantti? Vai oletko tämän poika/tyttö joka päätyi loiseksi muiden nurkkiin isänsä kaaduttua?


      • förfosterlandet

        Inom armen ges väl alla order på finska ?


      • När tänkte du i det fallet lära dig engelska eller ens finska?


      • Uutisvuotoa

        Olet nyt pudonnut kärryiltä. Itä-Suomessa päätettiin juuri jatkaa ruotsilla. Lue uutisia, ja tule vasta sitten palstalle.

        Ja semmoinen juttu, että on hyödyllisempää lukea ruotsia JA englantia, kuin pelkkää englantia. Pelkällä englannilla ei voi kauheasti kilpailla, kun sitä osaavat jo kaikki.


      • Sven-Dufva
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Mutta ruotsiksi otat käskyjä vastaan, valmiina kuolemaan ruotsisi puolesta, kuten Runeberg käski.
        Oletko todella se viraton kersantti? Vai oletko tämän poika/tyttö joka päätyi loiseksi muiden nurkkiin isänsä kaaduttua?

        Tuskin enään lähettävät 70 vuotiasta alikessua mihinkään ?????
        Skam och nesa drabbar en här när i fylkingespetsen framom de unga man ser gubben förblöda och dö !


    • statistik

      Nä, finns inte, men det räcker med att man känner nånting, så säger extremfenno.

    • åpopooworprrej

      Ei tällaista tutkimusta ole olemassa, eikä sellaista tule.

      Ongelmahan on se, että kunnat eivät ole tarjonneet samassa määrin kieliä kuin ennen. Lisäksi kielten opiskelulle ei ole asetettu samoja vaatimuksia kuin ennen, ja tämä heikentää kielitaidon syntymistä: Yo-kirjoitkset ovat pakollisia vain yhdessä kielessä, ja lukioissa ei kurssimuostoisuuden vuoksi tarvitse enää lukea kieliä kuin sen verran kuin itselle sopii.

      Kielten opiskelua voisi siis tehostaa monin eri tavoin, ja tällä saataisiin parempia tuloksia aikaan. Meillä on hyviä kokemuksia entuudestaan esim. juuri ruotsin osalta: kun ruotsi vielä oli pakollinen yo-kirjoituksissa, niin sitä osattiinkin eri tavalla kuin nyt. Meidän siis kannattaisi kielten opetuksen suunnittelussa ottaa huomioon paremmin näitä hyvä kokemuksiamme kielten oppimisesta. Ja kyllähän asiantuntijat tietenkin ottavatkin, se on selvä. Asiantuntijat ovat ehdottaneet myös peruskouluun palautettavaksi kielten tasokursseja ja päättökoetta, hyviä ideoita nämäkin.

      • Kielten_opiskelusta

        Se, että tällä palstalla tietyt ihmiset lähettävät samansisältöisiä viestejä jopa 10 kertaa päivässä, joissa he syyttävät yksipuolisesti yhtä tahoa, RKP:tä, kaikista kielten opiskelun ongelmista, voi ehkä tuottaa heille itselleen jotain tyydytystä. Mutta Suomen koulujen kielten opiskelun ongelmia tuollainen ei ratkaise.

        Meillä on onneksi merkittävä asiantuntijajoukko, joka varmasti pystyy hoitamaan tätä asiaa niin, että saamme tulevaisuudessakin osaavia eri kielten käyttäjiä. Mielestäni olemme jo nyt onnistuneet hyvin, mutta peruskoulua ja lukiota täytyy voida myös uudistaa ja tarkastella kriittisesti.


      • oebnh
        Kielten_opiskelusta kirjoitti:

        Se, että tällä palstalla tietyt ihmiset lähettävät samansisältöisiä viestejä jopa 10 kertaa päivässä, joissa he syyttävät yksipuolisesti yhtä tahoa, RKP:tä, kaikista kielten opiskelun ongelmista, voi ehkä tuottaa heille itselleen jotain tyydytystä. Mutta Suomen koulujen kielten opiskelun ongelmia tuollainen ei ratkaise.

        Meillä on onneksi merkittävä asiantuntijajoukko, joka varmasti pystyy hoitamaan tätä asiaa niin, että saamme tulevaisuudessakin osaavia eri kielten käyttäjiä. Mielestäni olemme jo nyt onnistuneet hyvin, mutta peruskoulua ja lukiota täytyy voida myös uudistaa ja tarkastella kriittisesti.

        On oikein ja hyvä, etteivät pakkomielteestä kärsivät jankuttajat pääse ikinä asioista päättämään, vaan aivan muut tahot.


    • Kieltenope

      Aika epäkiitollinen keskustelun aihe tämä, jos lähtökohta on aina se, että "ruotsi estää", "ruotsin takia emme voi" jne. Kielistä keskustelu on keskustelua paljon laajemmasta aiheesta, "pakkoruotsi" osa vain osa tätä kokonaisuutta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      5730
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3206
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      2936
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      636
      2168
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      158
      2090
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1422
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1405
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1198
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1126
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1097
    Aihe