Nuorelle serkulle uusi pelikone

niksu606

Moikka!

Nuori serkkuni on hommaamassa pelitietokonetta ja tarvisin vähän apua palikoiden valitsemisessa. Itse tod.näk. kasaan koneen sillä se tuskin mitään avaruustiedettä on. Budjetti pelitietokoneelle on 900e (MAX) ja sen tarvitsee pyörittää aikalailla cs, fortnite, pubg... eli ei mitään näitä tämänpäivän extra raskaita 4k pelejä. Toki jos vaan budjettiin mahtuu niin mahdollisimman hyvä kokoonpano jos serkkuni päättää kuitenkin pelata vaativampia pelejä. Tällä hetkellä olen koonnut seuraavanlaisen kokoonpanon, mutta tarvitsen rehellistä mielipidettä:

Samsung 250gb 850 EVO ssd
Seagate 1Tb barracuda
Intel core i5-7500, LGA 1151, 3.4ghz, 6MB, Tray
Kotelo: BitFenix Nova ATX-midi
ASRock H110M-G/M.2 Emolevy
MSI geforce gtx 1060
Corsair 650W, VS650 Virtalähde
Corsair 8gb (2x 4gb) Vengeance LPX

11

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfvvdsv

      RAM:ia vähint. 16GB, siitä huolimatta vaikka pelaisi 1080p:llä, pubg on noista peleistä raskain. Kumpaa GTX 1060 mallia ks. kokoonpano listassa tarkoitetaan, 3GB vai 6GB VRAM?

      16GB RAM:ia ja GTX 1060 6GB tai RX 570 on minun suositus, jos mainittuja vieläkin raskaampia nyky pelejä meinaa suht. hyvällä pelikokemuksella pelailla.

      • Näyttis ois se 3gb versio. Mitä mieltä oot yleisellä tasolla tuosta kokoonpanosta? Riittääkö käyttöikää pidemmäksi aikaa?


      • Mitä suosittelisit prossun jäähyksi? Kotelostakin näyttäisi puuttuvan edestä 2 x 120mm tuulettimia. Niillä tuskin on mitään väliä että minkä hommaan?


      • halpa_ohjain_alkuun

        Muistia voi lisätä jälkeenpäin, tosin 2x4GB muistikammat lentävät aika pian roskiin ja ne eivät ole sellaisia osia jotka kovin kauaa pysyisivät käytössä. Ihan totaalisia hukkaosia ja rahan haaskausta turhuuteen.
        Kannattaa ennemmin hankkia 2x8GB kammat, niin saa osat jotka myöhemminkin pysyvät käytössä kun päivittää 32 gigaan, tarvitsee vain ostaa 2x8 lisää.

        3GB GTX1060 tässä vaiheessa on ihan ok väliaikaiseksi ohjaimeksi, sen voi myöhemmin keväällä päivittää GTX2080:aan, kun uudet ohjaimet tulevat myyntiin. Edellisen sukupolven ohjaimet tulivat lähes 2 vuotta sitten myyntiin eikä niihin enää kannata paljoa panostaa.


    • GTX10606GBRX570

      Kyllä sillä vuoden pari ajelee. Sen jälkeen kaikki alkaakin olla jo vahentunutta roinaa poisheitettäväksi. Uutta tule tiuhaan tahtiin ja aina entistä parempaa ja tehokkaampaa. Jos haluu mukana pysyy niin uusittavaksi menee joka tapauksessa noin vuoden jälkeen.

      • sukulaisille_vanhat_osat

        Kyllä vanhatkin haswell- ja skylake osat ovat vielä kauan aikaa ihan käyttökelpoisia pelikoneessa, vuosittaiset tehonlisäykset ovat niin marginaalisia.
        Kannattaakin omat vanhat osat (6700k ja vanha emo ja muistit yms) antaa sukulaisille ja nuorelle serkulle, kun itse päivittää oman koneen coffee lake i7-8700K:hon.


      • adascsc
        sukulaisille_vanhat_osat kirjoitti:

        Kyllä vanhatkin haswell- ja skylake osat ovat vielä kauan aikaa ihan käyttökelpoisia pelikoneessa, vuosittaiset tehonlisäykset ovat niin marginaalisia.
        Kannattaakin omat vanhat osat (6700k ja vanha emo ja muistit yms) antaa sukulaisille ja nuorelle serkulle, kun itse päivittää oman koneen coffee lake i7-8700K:hon.

        ”Kyllä vanhatkin haswell- ja skylake osat ovat vielä kauan aikaa ihan käyttökelpoisia pelikoneessa, vuosittaiset tehonlisäykset ovat niin marginaalisia.”

        Vain siinä tapauksessa, jos ne on niitä i7 lippu-kiviä.

        Menneiden vuosien kaltainen teho kehitys on hidastunut, johtuen siitäkin että fysiikan rajat ovat tulleet jo vastaan. Selkeästi lisää ruutia tullut vain uusiin yli < 1000€ prossuihin, koska niihin viritetty vielä useampi corekin yhteen – Esim. AMD Ryzen Threadripperit ja myös Intellillä hieman normaalia suurempi i9 X-sarjalaiset, mutta isoa näissä on myös hinta.

        Halvemmissa kuluttaja malleissa kovin suuria teho harpauksia ei ole enää nähty, pääasiallisesti vain hyötysuhdetta on enemmän parannettu.

        Tulevaisuudessa varmaan siirrytään sitten ns. spintronic-tekniikkaan joka taitaa olla ensimmäinen askel sinne kvanttikoneiden suuntaan.


    • taiäitis

      Mitä siinä mitään serkkua syytät kun itse olet kuitenkin itelles jotain nysväämäsä. Jos ei taidot riitä niin pyydä serkku avuksi.

    • asdasdasdaszxzc

      Kuinka nuori välittääkö hän 60fps 120fps 144fps?

      Kasaaminen on helppoa.

      emolevy
      1. prossu emolevyyn
      2. jäähdytin prossun päälle
      2. muistit emolevyyn (jos jäähdytin estää niin laita muistit ennen jäähyä)

      kotelo
      3. emolevy koteloon
      3. virtalähde koteloon
      3. kovalevy koteloon

      4. virtalähteen johdot kiinni (lue emolevystä pienet präntit mitä minne)
      (ekalla kerralla voi viedä aikaa löytää kotelon johtojen paikat, mutta ei haittaa vaikka menee väärin sit huomaa et jokin ei vaan toimi)

      • niksu6O6

        Viis ja puoli ja kohta 6v. Mistä minä tiijän mistäv älittää. Mikä se 60 fps on? Luulen että se riittää kersalle.
        Tietysti heleppoo ku heinänteko ku ossaa.


    • juupaeipäehkä

      Oletko tosissasi tuon emon suhteen , jos niin onnittelut , markkinoitten heikoin esitys

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe