Turvakaappi ja aseiden lukumäärä

MettäM

Uusi aselupa haussa ja vierähtänyt yli 10v edellisestä luvasta niin pääsin haastatteluun.Siinä tuli puheeksi aseiden säilytys ja itse kuvitellut että jos on 5 asetta max.riittää kevyt asekaappi minkä nytkin omistan.Mutta komisario ilmoitti,että turvkaapin vaatii tuo viides.?no pitää kai luopua yhdestä pyssystä.pistooleita en omista muutakuin puoliautomaatti haulikon ja loput kivääreitä.Aselaissa sanotaan kyllä että yli 5 asetta?? Kommentoikaa!

8

1819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • komisarioväärässä

      Komisaario on väärässä. Aselaki: yli viisi asetta tai yksikin erva-ase.

      • Mata-faka

        @MettäM: Onhan tämä provo, onhan...

        Laki todellakin sanoo varsin yksiselitteisesti ”...yli 5 asetta...” , eli vasta 6:s ase tätä lain mukaan vaatisi.

        Mutta todellako olet valmis luopumaan ennemmin yhdestä vanhasta aseesta, kuin sijoittamaan sen 200...300€ kunnolliseen asekaappiin?? Onko se henkisesti niin kova ponnistus? Vai onko sulla joku periaate tyyliin: ”Säilytetään aseet niin helposti varastettavissa kuin laki vaan antaa myöten!”


    • MettäM

      Ei ollut provo.omistan nytkin asekaapin mikä ei tosin täytä tuota turvakaappi standardia joka yli 5 asetta vaatimuksena.taitaa olla taas joka poliisipiirissä eri tulkinta asiasta..??

    • Mata-faka

      No juu.
      Hämmästyttää vaan kun täällä on jatkuvasti näitä ketjuja/kyselyitä jotka menevät johonkin seuraavista kategorioista:

      1) ”Pitääkö mun oikeasti muka liittyä johonkin ampumaseuraan?”

      2) ”Pitääkö mun oikeasti muka liittyä johonkin metsästysseuraan”

      3) ”Pitääkö mun oikeasti muka esittää joku ampumapäiväkirja?”

      4) ”Pitääkö mun oikeasti hommata joku kaappi”

      ...
      Sitten täällä jeesustellaan ja hämmästellään kuinka se ja se vaatimus on perustuslain vastainen, taikka kuinka joku viranomaisen vaatima ehto ei perustu suoraan ampuma-aselakiin etc. etc. etc.

      Koittakaa nyt ymmärtää, että aseen hallussapito ei ole Suomessa mikään perustuslaillinen ”jokamiehen oikeus”, vaan erityisoikeus tietyin edellytyksin.
      Sen lisäksi että taustat on oltava kunnossa, on myös osoitettava mm. riittävää vastuullisuutta aseen omistamista kohtaan (aseen joutuminen vääriin käsiin pitää olla riittävän ponnekkaasti omistajan puolesta estetty).
      Viranomaisella on varsin laaja harkintavalta hänen arvioidessaan hakijan kelpoisuutta

      • Mata-faka

        Jokainen voi tahollaan miettiä, kumpiko on järkevämpi toimintatapa:

        a) Maksaa muutama satanen kelvollisesta asekaapista

        b) Maksaa muutama satanen siitä, että hakee oikeusteitse kielteisen viranomaispäätöksen kumoamista.

        Vaihtoehto ’a’ on nopein, varmin ja kivuttomin.
        Vaihtoehto ’b’ sisältää epävarmuustekijän, siihen kuluu aikaa, ja samalla saa hankalan rettelöitsijän leiman otsaansa, mikä ei varmasti tee prosessia yhtään sujuvammaksi seuraavaa lupaa hakiessa...


      • pyssytpois

        Minä kärähdin kankkusessa ajosta 06 promikkaa ja 3 päivän päästä 2 poliisia tunki sisälle hakemaan minun metsästysaseet pois. Onneksi olin antanut luvattomat antiikkiaseet jo sukulaisille.


      • miesjakaappi
        Mata-faka kirjoitti:

        Jokainen voi tahollaan miettiä, kumpiko on järkevämpi toimintatapa:

        a) Maksaa muutama satanen kelvollisesta asekaapista

        b) Maksaa muutama satanen siitä, että hakee oikeusteitse kielteisen viranomaispäätöksen kumoamista.

        Vaihtoehto ’a’ on nopein, varmin ja kivuttomin.
        Vaihtoehto ’b’ sisältää epävarmuustekijän, siihen kuluu aikaa, ja samalla saa hankalan rettelöitsijän leiman otsaansa, mikä ei varmasti tee prosessia yhtään sujuvammaksi seuraavaa lupaa hakiessa...

        "Jokaisella on oikeus perustellusta syystä aseen hallussapitämiseen, jos on henkilökohtaislta oinaisuuksiltaan siihen sopiva."

        Kyllä se minun mielestäni on "jokamiehenoikeus" ihan määrittelynkin pohjalta. Tietyt tahot vaan tahtovat tulkita asian toisin.

        On hyvä pitää kiinni omista oikeuksistaan. Jos viranomainen tekee virheen, niin häntä on siitä huomautettava. Virhettä ei tule hyväksyä. Lakeja on myös viranomaisen noudatettava eikä tulkittava. Jos kukaan ei pidä kiinni oikeuksistaan, niin ollaan pian mielivallan tiellä. Viraomainen ei saa olettaa, vaan hän toimii virkavastuulla. Epäpätevät lakia toistuvasti väärin tulkitsevat täytyy panna viralta.

        Asekaapeista sen verran, että lähes kaikki hyväksymättömätkin kaapit ovat sen verran tukevia, ettei niitä ihan ruuvimeisselillä vääntäen aukaista. Tavalliselta murtomieheltä jää kaappi avaamatta, koska se vie liikaa aikaa. Hyväksyttykin kaappi on on loppujen lopuksi aika helppo avata, jos tietää mitä tekee. Tavallinen narkkari ei ole asiaan perehtynyt ja kaappi jää avaamatta. Jos joku saa kaapin auki, niin hän on siihen ennakolta varautunut, jolloin on käytännössä sama kumman omistaa.

        Kaapeissa tärkeintä on kiinnittää ne tukevasti paikoillensa, jottei murtomies pysty helposti ottamaan kevyttä kaappia mukaansa. Avaamisen voi sitten tarvittaessa suorittaa toisaalla kaikessa rauhassa.

        Maksaako hyväksytty yli viiden aseen kaappi tosiaan vain muutaman satasen? En ole tarkemmin seurannut hintoja, mutta halvimmat pyörivät käsittääkseni 400e nurkilla. Hyväksymättömien kelvollisten kaappien hinnat pyörivät satasen kahden välillä.

        Asekaapiksi valitaan yleensä liian pieni kaappi. Viiden aseen kaappiin ei tahdo kunnolla mahtua kui 3-4 asetta. Aseita joutuu nostelemaan pois toistensa tientä ja helposti aseen hihna tarttuu toiseen kiinni ja kaataa aseet kaapista. Kaapiksi kannattaa valita kokoluokkaa suurempi malli, jolloin sisään saa laitettua vähän muutakin arvokkaampaa omaisuutta.


    • jänkäkoira

      Ite ostin turvakaapin (700€) Halpa sijoitus ettei aseet makaa nurkissa!(8 pitkää asetta)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe