Mä en jaksa enään!

Kiusattulapsi

Oon peruskoulua käyvä nuori tyttö.
Mua alettiin kiusaamaan ykkösellä, silloin se oli lähinnä pientä haukkumista ja syrjimistä.
Kolmos luokalla se oli jo pahempaa haukkumista, syrjimistä, joskus saatto olla pipon varastamista, bussipysäkillä pientä potkimista/jaloilla tökkimistä.
Joskus nelosen lopussa se lopetti kiusaamisen, mutta vitosella alussa mun silloinen paras kaveri alko olemaan toisten tyyppien kaa ja unohti mut.
Sit ne alko jättää mua ulkopuolelle.
Yks mun yks mun rinnakaisluokkalainen välillä haukku mua ja pari kertaa potki ku en tehny jotain mitä se halus, yks mun toinen rinnakailuokkalainen haukku mua pari kertaa.
Tutustuin yhteen tyyppiin ja mun kautta ne mun luokkalaiset tutustu siihen ja seki sit teki sammanlailla niinkuin ne.
Nyt kutosella tutustuin taas yhteen ihmiseen ja mun kautta ne tutustu siihenki ja se ”liitty” niihin.
Ja yks päivä pari tyyppiä jotka on puhunu musta paskaa selän takana, haukku mua lempinimellä mistä en pidä ja ne tietää sen ja sit ne oli silleen ”Mä tunnen yhden ***** joka on ärsyttävä lehmä”
Menin sanomaan soita että voisivat lopetti ja kysyin että miksi.
Se vastaa ettei kiusaa vaan sä kiusaat ku puhut mulle, ja kaikki porukassa alkaa nauramaan.
On niitä muitakin mutta jos mä ne alkaisin luettelemaan ne sen lukemisessa kestäis niin pitkään että...
Sori että tästä tuli niin pitkä toivottavasti jaksoit lukea
Mä en vaan jaksa enään, yritän esittää ilosta mulla en jaksa sitäkään sairasta myöskin masennusta oon käyny terapeutilla mutta silloin alkoi mennä paremmin joten lopetettiin ja sitä on kestänyt ehkä noin 4v en vaan jaksa enää sitä et ihmiset painaa mua alaspäin.
Must tuntuu et kohta mä en enää oikeesti vaan jaksa.
Mitä mun pitäis tehdä?

24

4442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutoksen_voima

      Oletko miettinyt miksi sinua kiusataan. Joku sytyke täytyy olla. Kiusatuksi tuleminen ei tietenkään ole oikein eikä hyväksyttävää oli syy mikä tahansa. Rupea kehittämään itseäsi ja vahvuuksiasi joka päivä. Pienet muutokset/uudistukset saavat ihmeitä aikaan. Kiusaaminen vähenee kun itsellä on jotain kykyä ja uutta esittää. Silloin et ole enää toisten pieni potkupallo.

      • Kuustaxz

        Kiusaajissa se vika. Kiusaajat on huonoja,kateellisia.


      • Eikateuttaa

        En tiiä onko kateutta, enemmälti etupiirijaottelua. Silti normaalia mitä on ollu jo 2000v ku ite oli kiusattu. Jos ajattelee kiusaajien olevan kateellisia, nii kiusattu alkaa hyvittelemään elämäänsä kiusaajille.


    • Hei,
      On kurjaa että olet joutunut kestämään tuollaista käytöstä, ihmisiltä joita pidit ystävinäsi. Kenenkään ei pitäisi tuntea itseään kiusatuksi tai ulkopuoliseksi. Kerroit että olet käynyt terapeutilla aiemmin, olisiko siihen mahdollista palata? Tai voisit keskustella asiasta jonkun muun aikuisen kanssa. Ohessa on linkki sivustolle, josta voisi olla sinulle apua. Siellä on esimerkiksi puhelinnumero johon voi soittaa nimettömänä ja keskustella aikuisen kanssa. https://www.mll.fi/nuorille/
      Tsemppiä sinulle kouluun!

      terveisin NettiSaapas Helsinki / Piia

    • Cool18

      No voi raukkaa oon 13wee ja muaki on paljon silloin ja tänäkin päivänä kiusattu. Säälin pikkasen sua kun on käyny tollatti sulle.

    • Kitkatvainastat

      Kiusaajat on rumia ja läskejä. Kiusatut on kauniita ja hoikkia.

    • looool

      nii varmaa juu juu

    • jl65

      Omakohtainen kokemukseni koulumaailmasta oli vielä pahempi eli tyttötrio tuli neljännelle luokalle ja manipuloi koko koulun ystävääni ja minua vastaan. Syynä tähän oli ettei mielistelty ja palvottu heitä. Tämä oli todella rankkaa, koulussa olin hiljaa, tunnilla vastasin kysyttäessä ja tietysti tämä näkyi arvosanoissani. Elämäni parani peruskoulun jälkeen, sain kasvaa ihmisenä.
      Olen miettinyt mitä olisin voinut tehdä toisin? Olisi pitänyt kertoa kiusaamisesta( se oli tavaroiden vimistä, tönimistä, eristämistä joukosta ja solvaamista) mutta kun ei uskaltanut tai kehdannut, ehkä vanhemmat olisivat pahentaneet tilannetta? Tappelemalla yhden kanssa olisin saanut varmaankin kaikki kimppuuni vaikka yhden olisin selättänytkin, en tiedä kun en uskaltanut näin toimia. Koulua yritin vaihtaa mutta ei sekään onnistunut eli kituutin ja lintsasin koulusta. Mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Jos vain mahdollista voisit ystävystyä ihan toisten ihmisten kanssa ja jättää nämä raukat omaan arvoonsa, se on vaikeaa mutta sinä tekisit ratkaisun etten kelpuuta heitä.

    • Olluuyghjcff

      Vedä turpaa jos kiusaa!

    • Kiusaaminen on vaikea asia sitä on aikuisten elämässä työssä ym. Kiusaajat ovat yleensä todella tyhmiä. Itse löysin tien pois kiusan kohteena olemisesta lukemalla paljon. Ja sitä kautta löysin itseluottamuksen. Älä anna toisten lannistaa sinua. Etsi joku asia joka kiinnostaa sinua ja lähde seuraamaan sitä polkua. En keksi nyt muuta. Voisinpa auttaa sinua jotenkin.

      • sasdfasfsaf

        Jos aikuisilla työelämässä työkaveri alkaa potkimaan, niin kyllä siitä nousee häly ja poliisikäsittelykin jos esimiehellä on yhtään pää paikallaan. Aivan mieletöntä mitä kaikkea katsotaan läpi sormien kouluissa - asioita, jotka olisi tosi vakava paikka aikuisilla.

        Alkuperäinen - oon todella pahoillani sun puolesta ja ymmärrän täysin, että ei enää jaksais. Ootko nyt puhunut pahentuneesta tilanteesta vanhemmillesi tai muulle, johon voit luottaa? Jäi mietityttämään, että miten ne kiusaajat sinun kautta pääsee käsiksi uusiin kaveruksiisi. Siis tieten tahtoen hakeutuu, kun saavat vihiä vai ovatko mukamas-ystäviä? Jälkimmäisessä kannattaa pitää ne mahdollisimman kaukana.

        En mä osaa valitettavasti auttaa. Ei kauheasti lohduta, mutta peruskoulusta suurempi osa jo suoritettu ja peruskoulun jälkeen ihmiset vähitellen voi ehkä järkiintyä. Nuo kiusaajathan eivät vaan yksinkertaisesti tajua miltä se sinusta tuntuu - joskus voivat jopa ajatella, että hauskaa leikinlaskua, koska eivät osaa asettua sun asemaan ja miettiä miltä susta tuntuu.

        Joskus luin lehtijutun, johon kirjoittajat oli kertoneet miten heillä loppui kiusaaminen. Jotkut mainitsi koulun puuttumisen eli otettiin yhden pöydän ääreen myös kiusaajat, kiusaajien ja kiusatun vanhemmat ja opettaja. Joillain jopa poliisi tuli mukaan. Sitten oli niitäkin, joilla hermo petti ja kävivät fyysisesti vastaan tai jonkun isoveli teki sen. Ja olikohan niilläkin, joilla koulunvaihto.

        Jokatapauksessa tsemppiä. Puhuthan vanhemmillesi? Ja muistathan, että vaikka ne kiusaajat nyt painaa, niin heillä ei ole mitään painoarvoa tulevaisuudessa. Ei ne ole yhtään sen kummempia tai parempia kuin sinä. Ja sinun käytöksessäsi ei varmaan mitään sen kummempaa, kuin että he saavat sinulta haluamansa reaktion ja ylentävät itseään. Joku muu voisi ihan hyvin olla kiusaamisen kohteena. Ja aikanaan toivottavasti et anna heille painoarvoa eli tärkeää miettiä myös, miten AIKANAAN myöhemmin pääset eroon vihasta noita kohtaan - ei heidän vuoksi vaan siksi, että kun elämä alkaa hymyilemään, niin pystyt nauttimaan siitä täysin rinnoin. :)


    • itsellä auttoi kamppailulajien aloitaminen. suosittelisin bjj:tä eli brasilian ju jutsua. laji on ollut aika paljon miesten juttu mutta nykyään lajia harrastaa jo paljon naisia eri ikäryhmissä.

      laji auttoi itsetunnon kohenemiseen ja itsevarmuuteen. myös kuntokasvaa ja pääsee päästämään negatiiviset energiat/ ajatukset pois treeneissä . bjj:n harrastajat ovat yleensä erittäin rentoja ja kaverisuhteita tulee helposti koska kaikilta riisutaan ego pois tatamilla ja kaikki on saman arvoisia.

      itsellä nuoruudessa auttoi paljon pelkästään jo se että ihmiset kuulivat mitä harrastin jolloin jo sillä verukkeela sain arvostusta ja kiusaaminen väheni. Mutta aina silloin tällöin tuli silti myöhemmin tilanteita jossa jouduin puolustautumaan ja niissä tilanteissa olin lähes aina niskanpäällä koska tiesin harrastukseni vuoksi mitä piti tilanteessa tehdä ja yleensä kun päihitin jonkun kiusaajani tai vaikka annoin kunnon haasteen ni kiusaaminen väheni vieläenemmän koska muut eivät enään uskaltaneet kiusata häviämisen pelossa.

      lähes kaikki kamppailulajit on hyviä. opit tuntemaan istesiparemmin ja oma mielenlaatusi kohenee harrastuksen myötä ja egosi pysyy tasapainossa.

      kannattaa katsoa oman paikkakunnan tarjoamat kamppailulajit ja ruveta sitämukaan kokeilemmann istelleen sopivaa harrastusta.

    • nomore1

      FB sivusto koulukiusattujen tuki auttaa

    • kielioppi.edellä

      ei enään vaan enää

    • Älä anna toisten talloa sua, mene eteenpäin, ota vastaan kriittistä palautetta, mutta älä ota kaikkea tosissasi ja älä välitä heidän tyhmistä kommenteista. Olen sitä mieltä, että nykyään ihmiset ovat harvinaisen tyhmiä.

    • Oletarvokas

      Olen kokenut saman.Ohjeeni on;tee kiusaamisesta julkista, käy kertomassa oppilaitoksen opolle, vaikka tunnet nyt itsesi heikoksi.Kiusaaminen johtuu kiusaajien omasta pahasta olosta itsensä kanssa, ei sinusta!Ole sisukas ja kerro kiusaamisesta.Minäkin tein niin.

    • asperker

      Itselläni loppui kiusaaminen aikoinaan pääosin siihen, kun aloin harrastamaan kamppailulajeja. Rippileirillä oli taas kiusaamista, mutta sen jälkeen ei enää juurikaan.

    • uhgbiubh

      No voi toimia pelotteena kiusaajille mutta alussa voi tulla jopa pahempaa kiusaamista mutta jatkoa ajatellen ihan ok, tosin väkivalta ei aina ole se ratkaisu mutta jos kiusaajat käy iholle niin osaa puolustautua edes jotenkin, suosittelen Kravmagaa, tuossa lajissa perusjuttuja jotka eivät vaadi hurjaa treenaamista kunhan perusliikkeet jäävät päähän, esim. kasvoista kämmenellä työntäminen on tosi hyvä liike, ihminen vaistomaisesti väistää kun saa kasvoilleen kämmenen ja näin horjuu jo vastustajan tasapaino ja helppo kaataa maahan kun apuna vielä käyttää jalkaa.

      • kiusaamisellestop

        Kamppailulajeista saa itseluottamusta. Kuntosali voi antaa samanlaisen vaikutuksen. Kiusaaja on itse heikko ja pelkää sitä, jolla on itseluottamusta.


    • Eli ihmisen ominaisuus saa muut kiusaamaan vastustamattomalla voimalla...?! Haloo ja valot päälle. (siis eka kommentoijalle...)
      Normaali ihminen ja suurin osa maapallon ihmisistä ei kiusaa toisia oli näillä mitä ominaisuuksia sitten ikinä. Yhtä loogista kuin miettiä että liikenteen kusipäiset autoilijat provosoituvat jostain mitä normaalikuskit tekevät ja siitä johtopäätös että ei pidä olla normaali...

      Aloittajalle:

      Tilanne on syvältä ja sinä et ole millään tavalla sitä aiheuttanut, ansainnut tai syyllinen/osasyyllinen siihen!! Ratkaisu vaatii muutoksia ja ne eivät tunnut varmasti alussa helpolta - lopulta parhaalta maailmassa :)

      Sinä olet kokonainen ihminen ja sinulla on monia erilaisia tarpeita. Kiusaaminen osuu useampaan kuin yhteen ja siksi ratkaisussa pitää olla useampi pää kynttilästä tulessa. Sosiaalinen itsetunto ja hyvä olo, sitä me kaikki tarvitaan - ja usein vajaana saadaan - on sinulta yritetty evätä ja koulu/siellä tyypit ovat muodostuneet sen antajiksi/määrittelijöiksi. Ota se valta pois heiltä ja samalla hyvä olo itselle; mene koulun ulkopuolella johonkin kerhoon, seuraan, porukkaan. Ei tarvitse olla se oma unelma kutsumus ja olympia laji.....

      Sulla on selkeästi jo hemmetisti rohkeutta ja uskallusta ajatella kuka olet, mutta silti anna itsellesi enemmän hyväksyntää ja ota pois heiltä sen määritettely. Tätä voi tehdä ihan jo ajatuksilla mutta esim itse joskus kauan sitten tein kirjoittamalla joka pv 10 min itselleni kehuja, aina oma nimi isolla ja perään joku kehu :) enter ja uusi rivi, omanimi ja kehu plus !!!!!
      Toimii!

      Koska kiusaaminen on fyysistä niin mene itsepuollustus/kamppailulajin peruskurssille. Ei tarvi olla ninja tai mitään muutakaan, moni muukin lähtee syvistä vesistä ja kannustaa. Vaikka maailma on 2018 niin kiusaaja joka fyysisesti tulee päälle ja saa yhtäkkiä kipua ei enää haluakaan yhtä innokkaasti tulla päälle. Tätä ei jostain käsittämättömästi syystä meidän KT OKT Psyk etc tutkintoja omaavat YO humanistimaisterit pysty/halua/kykene/saa tunnustaa....Monesta kulmasta kokemusta, opintoja, työtä ja elämää kokeneena sanon että vuosien kiusaaminen joskus päättyy siihen yhteen kertaan kun kiusattu iskee takaisin. Satoja tunteja ääneen höpötystä ja tapaamisia ilman käytäntöä. Sama kuin onnettomuuspaikalle tullessa toimii jos haluaa lopettaa koulukiusaamisen - estä lisäonnettomuudet (fyysisesti lopeta tilanteen pahan jatkuminen) - ja sitten voidaan puhua. Tämä ei ehkää sovi kaikille vaikka toimisi kaikkien kohdalla.......

      Sä oot niin fiksun kuuloinen ettet varmaan kuuntele mua :D Mutta muista että elämä voi olla -ja sinä voit myös saada sen itsellesi tekemällä- muutakin kuin selviytymistä! Mä taiteilin selviytymisen taistelun ja uhrin terällä ja selvisin, myöhemmin musta tuli taistelija kun näin miten se kaikki oikeasti toimii, kuinka pihalla opettajat ja psykologit/erityisopettajat ovat oikeasti; moni heistä pelkää yhtä paljon eikä 99% heistä koskaan osannut itse lopettaa yhtään kiusaamiskuviota. Silti heilläkin on annettavaa, he eivät vain ole johdossa - johdossa voit olla vain sinä tai siinä ei ole kukaan. Omat lapset opetan ensimmäisenä lyömään lujaa takaisin kiusaajia. Koko elämän näytän rakastamista ja välittämistä toisesta, se vain ei ole se kiusaaja vaan lyöminen tapahtuu rakkaudesta itseen, oikeaudenmukaisuuteen ja jokaiseen toiseen joka koulun pihalla uhriksi aina joutuu.....

      Love n Peace.

      • Väittämäsi, että suurin osa ihmisistä ja normaali ihminen ei kiusaa, on naiivi. Itse olen ollut tilanteessa, jossa koko koulu on kiusannut, ja tiedän useita muita vastaavia tapauksia. Onko näin yleistä, että tämä "vähemmistö" pakkautuu yhteen paikkaan?


      • jokutyyppi19 kirjoitti:

        Väittämäsi, että suurin osa ihmisistä ja normaali ihminen ei kiusaa, on naiivi. Itse olen ollut tilanteessa, jossa koko koulu on kiusannut, ja tiedän useita muita vastaavia tapauksia. Onko näin yleistä, että tämä "vähemmistö" pakkautuu yhteen paikkaan?

        Raikastavaa kuulla olevansa naiivi, kiitos :) Tai väitteeni mutta halusin hetken lepotella tässä miettimättä maailman reaaliteetteja...

        En yleistä minkään vähemmistön pakkautumista mihinkään, en ole vähemistöä tai pakkautumista edes maininnut. Silti suurin pidän kiinni siitä että normaali ihminen ja suurin osa maapallon ihmisitä ei kiusaa toisia. Toki maapallon osalta olen asunut vain kolmella mantereella ja käynyt neljällä, eli luotan paljon kaikkeen mitä luen kuulen näen opin ja iso osa siitä tulee muualta kuin livenä paikan päällä itse tilanteista.
        Jos on naisia ajatella että kiusaaminen ei ole normaalia eikä suurin osa meistä täällä sitä tee niin ylpeänä liputan sen puolesta vaikka olisin viimeinen ukko asian puolesta.

        Kiusaamisen dynamiikan yksi merkittävä ilmiö tapahtuu kun oppivelvollisuus loppuu. Sen jälkeenkin kiusaajat ovat samoja itsejään mutta kaikki muut eivät enää joudu pelkäämään pakollista omaa uhriksi joutumista. Harrastuksissa, työpaikoilla, jatko-opinnoissa ihmiset uskaltavat jo valita paljon vapaammin mitä miten miksi...ja kyllä, niissäkin voidaan kiusata ja paska yhteisö sietää/katsoo/nauraa/tukee/osallistuu mutta silti isommassa kaavassa näkee muutoksen.
        Peruskoulussa saattaa helposti tapahtua se että kiusaaja x (ehkä y z ja s mukana) kiusaa ihmistä a. Pari muuta tulee että mitä täällä tapahtuu, kohta muutama lisää ja lopulta isompi joukko. Joskus kiusaajien pelkääminen saa porukan siihen rinkiin.

        Tänään keskustelin ihmisen kanssa jonka hylkäsin "koko koulun" keskelle. En saa ikinä sinä tilannetta takaisin. Pelkäsin, olin epävarma, hävetti ja yritin pitää kiinni omasta heikosta paikasta jossa ei kiusata siinä hetkessä. Nyt tässä vihaan enää sitä miten tein, en enää häpeä koska ymmärrän liikaa jo pelosta väkivaltaan valintoja. Siinä ihminen joka uskoo "Normaali ihminen ja suurin osa maapallon ihmisistä ei kiusaa toisia oli näillä mitä ominaisuuksia sitten ikinä. " olisi ollut kysyntä, kipeä tarve ja mahdollisuus muuttaa koko koulua.....

        Hassua kyllä sain vuosia vuosia myöhemmin miniatyyrisen kokoisen revanssin kun sama ihminen joutui Afrikassa basaarissa fyysisen toiminnan kohteeksi ja itse olin paikalla.

        Olisimpa ollut paikalla kun sinua kiusattiin.


    • Pysy vahvana, menetin omat tunteet ajat sitten, mun kiusaaminen loppu kun mua ei enään kiinnostanu mikään. Nykyään käyn salilla 5 kertaa viikossa ja eilenki paskoin entisen kiusaajan sairaalalle asti

    • Boxer18v

      Minä aloitin nyrkkeilyn 12 vuotiaana ja siihen asti kiusattiin. Ei mennyt kovinkaan kauaa kun olin jo melko taitava ja käynyt kisoissa rusalla jne. Kerran kiusaajat tulivat vielä ostarilla repimään vaatteista. Löin jokaista 3 jätkää tauluun niin että veri roiskui niiden vaatteille. Kun oli selkäsauna annettu olivat hyvin hiljaa eikä tulleet kukaan kouluun enää samalla viikolla. Tämän tapahtuman jälkeen mua ei ole koskaan kiusattu ja nyrkkeilijä status kulkee kivasti mukana eikä nykyään tarvitse tapella(nyrkkeillä) muutakun kehässä. Suosittelen kaikille. Todellisuudessa kuitenkin jos ei puhe auta niin väkivalta auttaa ja se että saat muut pelkäämään itseäsi. Vanhemmista ei ole näissä hyötyä he usein vain pahentavat tilannetta. Mutta se kun saa dunkkuun kunnolla se vie kiusaajalta itsetunnon alas ja opettaa käyttäytymään. Älä siis uskon ettei asioita voisi hoitaa nyrkein kyllä voi ja todistetusti se toimii.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      349
      4171
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2357
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1693
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      102
      1475
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1423
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1277
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1255
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      56
      1142
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1084
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1016
    Aihe