Onko porukka rakennellut kuivuriin omatekoisia piensiemen seuloja/ muita puhdistuslaitteita tavanomaisten lisäksi.
Tai löytyykö kokemuksia arskan/ antin/ viitakoneen laitteista?
Kuivuriin piensiemenseula
2
2084
Vastaukset
- tukiasgubbe
Vanhasta Puukko-Junkkari vasaramyllyn seulasta hitsailin rikkakasvien eroitteluun seulan alhaalle elevaattorille menevään putkeen "pohjaksi". Taivutin sen seulan Ø 160mm putken päällä ja leikkasin kuivurin elevaattorille menevästä putkesta vastaavan kokoisen palan pois ja hitsasin sen seulan siihen. Päälle paksumpaa Ø n. 250mm ilmastointiputkea, joka ohjaa pienet rikkasiemenet yhteen kohtaan, josta ne saa kierukalla tyhjennettyä suusäkkiin. Rypsiä kuivatessa pitää kääntää vaan putkea, että seula tulee yläpuolelle tai vaihtaa toinen putki.
Toimii ihan hyvin, saa pois viljasta rypsin jäämät ja mahdolliset savikat ym. jos ruiskutuksessa tullut jotain häikkää.
Ei ole oma idea, kopsasin aikoinaan Koneviestistä, ajattelin silloin, ettei pyörää kannata keksiä uudelleen.
Periaatteessa tuon voisi asentaa kuivurin yläkertaan ennen esipuhdistinta tulevaan putkeen, jolloin roskat valuisivat alas omalla painollaan säkkiin taikka peräkärryyn. Jatkossa asennan tuon seulan sinne yläkertaan, kun joudun tekemään korjausta putkistoihin.
Onhan minulla sitten muuten rypsin ja viljan puhdistukseen erikseen rakennettuna vanhasta "viskurista" yksinkertainen lajittelija, jonka olen rakentanut siiloston alle telineelle. Seuloja olen tehnyt eri lajeille jopa rappausverkoista ym. seulaverkoista. Härkäpavulle jopa tinailin ihan oman verkon tiukentamalla hitsauslangalla minkkiverkkoa. Toimii muuten tosi hyvin!
Roskat valuvat suursäkkiin. Halpa systeemi, maksoi ehkä n. 100€ ja on toiminut monta vuotta. Ei tarvitse juuri valvoa, puhdistelee itsekseen aina siilon kerrallaan. Ei ole kovin nopea, mutta haittaako se, kun samalla aikaa voi tehdä jotain muuta ja käy vaan joskus katsomassa kuivurilla. Rypsin saa puhdistettua tosi hyvin tuolla kauppakuntoiseksi.- Jyvä
Kiitos perusteellisesta vastauksesta, juuri tälläistä tietoa kaipasin. Sellainen se tarvitsisi tosiaan olla, ettei sitoisi miestä (henkilöä) valvomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984