Onko porukka rakennellut kuivuriin omatekoisia piensiemen seuloja/ muita puhdistuslaitteita tavanomaisten lisäksi.
Tai löytyykö kokemuksia arskan/ antin/ viitakoneen laitteista?
Kuivuriin piensiemenseula
2
2102
Vastaukset
- tukiasgubbe
Vanhasta Puukko-Junkkari vasaramyllyn seulasta hitsailin rikkakasvien eroitteluun seulan alhaalle elevaattorille menevään putkeen "pohjaksi". Taivutin sen seulan Ø 160mm putken päällä ja leikkasin kuivurin elevaattorille menevästä putkesta vastaavan kokoisen palan pois ja hitsasin sen seulan siihen. Päälle paksumpaa Ø n. 250mm ilmastointiputkea, joka ohjaa pienet rikkasiemenet yhteen kohtaan, josta ne saa kierukalla tyhjennettyä suusäkkiin. Rypsiä kuivatessa pitää kääntää vaan putkea, että seula tulee yläpuolelle tai vaihtaa toinen putki.
Toimii ihan hyvin, saa pois viljasta rypsin jäämät ja mahdolliset savikat ym. jos ruiskutuksessa tullut jotain häikkää.
Ei ole oma idea, kopsasin aikoinaan Koneviestistä, ajattelin silloin, ettei pyörää kannata keksiä uudelleen.
Periaatteessa tuon voisi asentaa kuivurin yläkertaan ennen esipuhdistinta tulevaan putkeen, jolloin roskat valuisivat alas omalla painollaan säkkiin taikka peräkärryyn. Jatkossa asennan tuon seulan sinne yläkertaan, kun joudun tekemään korjausta putkistoihin.
Onhan minulla sitten muuten rypsin ja viljan puhdistukseen erikseen rakennettuna vanhasta "viskurista" yksinkertainen lajittelija, jonka olen rakentanut siiloston alle telineelle. Seuloja olen tehnyt eri lajeille jopa rappausverkoista ym. seulaverkoista. Härkäpavulle jopa tinailin ihan oman verkon tiukentamalla hitsauslangalla minkkiverkkoa. Toimii muuten tosi hyvin!
Roskat valuvat suursäkkiin. Halpa systeemi, maksoi ehkä n. 100€ ja on toiminut monta vuotta. Ei tarvitse juuri valvoa, puhdistelee itsekseen aina siilon kerrallaan. Ei ole kovin nopea, mutta haittaako se, kun samalla aikaa voi tehdä jotain muuta ja käy vaan joskus katsomassa kuivurilla. Rypsin saa puhdistettua tosi hyvin tuolla kauppakuntoiseksi.- Jyvä
Kiitos perusteellisesta vastauksesta, juuri tälläistä tietoa kaipasin. Sellainen se tarvitsisi tosiaan olla, ettei sitoisi miestä (henkilöä) valvomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569