Onko Firefox 58.0.1 susi?

Epäilevä_tuomas

Testasin pariin eri kertaa Firefoxin viimeisintä jakeluversiota 58.0.1:sta samoilla asetuksilla samassa koneessa, jossa on pyörinyt Firefoxin 57.0.4. Kas kummaa, molemmilla kerroilla lipputulos oli sama. Selain oli muuttunut äärettömän hitaaksi, toivotonta odottelua kättelyiden kanssa. Palautin 57.0.4:n takaisin ja selaaminen muuttui jälleen joustavaksi.

Onko muilla samanlaitaisia kokemuksia? Jos on, mistähän tahmaisuus voisi johtua?

37

1818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäilevä_tuomas

      Siis lopputulos. Käyttöjärjestelmä on Windows 10 Home x64 ver.1709.

    • Mint-ongelmaton

      Ei mitään ongelmaa. Mint 18.3 Cinnamon 64-bit.

    • winn.ieei

      Kohta kolme viikkoa tulee käyttöä muttei tietenkään Windowsissa ja hyvä niin jos siinä on (jotain?) ongelmia.

    • bugiajakuraa

      Susi on! Kyllä se hidastu siirryttäessä 57.04 -> 58.0 Siinä 58.0 oltiin viikko. 58.0 näytti käyttävän prossua niin paljon, että ei pyörinyt edes areena surkeella prossulla. 58.01 putosi prossu 50% areenalla.
      Ei eroa käytössä, minulla W10 ja Ubuntu. Hidas on Firefox kummallakin käyttöjärjestelmällä. kun vertaa Ubuntun Chromiumiin.

      • Bersel

        FF58.02 ja Win10, ei ongelmia.


    • voiollataiei

      Voit kokeilla muita selaimia tai nopeuttaa konettasi. Katso tehtävienhallintaa ja mieti onko nopeutettavissa. Myös ohjauspaneeliin voi tutustua.

    • Windows 10:ssä on tarkoitus käyttää Edgeä. Myös joku lisäosa voi sotkea, esim. estämällä säikeistystä.

    • Epäilevä_tuomas

      Kiitos vastauksista. Kyllä 58.0.1 on hidas, vaikka kuinka Windowsia keventäisin. Tarvitsen Firefoxia vain eräiden sovellustan kanssa. Edgeä en sen sijaan käytä. Google Chrome on Castin kanssa ehdoton. Kevyestä päästä selaimia ovat ehdottomasti Vivaldi ja varauksin SlimBrowser.

      • Voit odotellessasi ottaa käyttöön myös Firefoxin ESR -version. Uusin versio 52.6, ja tähän tulevat tietoturvapäivitykset normaalisti toisin kuin Firefoxin vanhempien versioiden käytössä.


    • susion

      Webextensiot ovat susia, paljon rajoituksia, eikä läheskään kaikista entisistä lisäosista voi tehdä samanlaisia. Vaikka olisi tehty niin eivät välttämättä toimi kunnolla, esim Scroll to top -lisäosan painikkeiden pitäisi pysyä sivun keskellä, mutta ovat missä sattuu ja liikkuvat sivn mukana. Toinen vastaava missä painikkeet sai context menu valikkoon, niin ei löydy enää ollenkaan, vain yläpalkissa olevat toimii. Sivu- ja alapalkkia ei näytä saavan enää ollenkaan, otsikkopalkkia taas ei saa pois. Tabmixplus, Downthemall ja monet muut ei toimi, Edes latauskansiota ei joissakin (vaiko missään) voi vaihtaa. Miksi ihmeessä Firefox pilasi hyvän selaimen chromepaskalla.

      • Lisäosissa olevat viat eivät ole Firefoxin vikoja.


      • logiikkasiontuu
        M-Kar kirjoitti:

        Lisäosissa olevat viat eivät ole Firefoxin vikoja.

        Onahn se firefoxin vika kun ei saa muita lisäosia kuin chromepaskaa.


      • logiikkasiontuu kirjoitti:

        Onahn se firefoxin vika kun ei saa muita lisäosia kuin chromepaskaa.

        Mitä asiaa ei voi tehdä uudella lisäosarajapinnalla?


      • testaaniinnäet
        M-Kar kirjoitti:

        Mitä asiaa ei voi tehdä uudella lisäosarajapinnalla?

        Et sitten ole paljon lisäosia käyttänyt. Vähän kun selaa niin tulee heti vastaan monia, joita ei ole voinut tehdä webextensiona ollenkaan tai puuttuu paljon toimintoja ja toimivat huonommin.


      • testaaniinnäet kirjoitti:

        Et sitten ole paljon lisäosia käyttänyt. Vähän kun selaa niin tulee heti vastaan monia, joita ei ole voinut tehdä webextensiona ollenkaan tai puuttuu paljon toimintoja ja toimivat huonommin.

        Mitä ei ole voinut tehdä?


      • testaaniinnäet
        M-Kar kirjoitti:

        Mitä ei ole voinut tehdä?

        Etkö osaa lukea, onhan tässä ketjussa esimerkkejä ja lisäosien kommenteissa lisää. Käy tutkimassa ja neuvo kehittäjiä miten tehdään. Ai et osaa.


      • testaaniinnäet kirjoitti:

        Etkö osaa lukea, onhan tässä ketjussa esimerkkejä ja lisäosien kommenteissa lisää. Käy tutkimassa ja neuvo kehittäjiä miten tehdään. Ai et osaa.

        Olen itse ohjelmistokehittäjä ja kyllä se rajapinta löytyy hyvin dokumentoituna. Tässä ketjussa vaan lukee "chrome paskaa" ja jotain muuta vastaavaa hölynpölyä mutta ei kerrota mitä asiaa ei mukamas saa.


      • chromepaskaa
        M-Kar kirjoitti:

        Olen itse ohjelmistokehittäjä ja kyllä se rajapinta löytyy hyvin dokumentoituna. Tässä ketjussa vaan lukee "chrome paskaa" ja jotain muuta vastaavaa hölynpölyä mutta ei kerrota mitä asiaa ei mukamas saa.

        Millähän aivoilla sinäkin mitään kehittäisit, muuta kuin fantasioita, tosin kaikkein tyhmimmät ja/tai vakoilua haluavat tuota chromepaskaakin kehittää.

        Etkö osaa lukea viestejä ja käydä itse katsomassa? Tabmixplus on vain yksi esimerkki monista jotka eivät toimi webextensiona tai jouduttu jättämään paljon ominaisuuksia pois. Käypä sitten tuolla sivulla kertomassa miten nuo ongelmat korjataan.

        http://tabmixplus.org/forum/viewtopic.php?p=73159#p73159

        Itse kokeilemiani on ainakin 10 jotka eivät toimi vanhassa eikä uudessa Firefoxissa, uusin Tor browser kaatuu monilla niilläkin mitkä toimii Firefoxissa, vanha Tor toimi aivan hyvin kaikilla vanhoilla lisäosilla.


      • chromepaskaa kirjoitti:

        Millähän aivoilla sinäkin mitään kehittäisit, muuta kuin fantasioita, tosin kaikkein tyhmimmät ja/tai vakoilua haluavat tuota chromepaskaakin kehittää.

        Etkö osaa lukea viestejä ja käydä itse katsomassa? Tabmixplus on vain yksi esimerkki monista jotka eivät toimi webextensiona tai jouduttu jättämään paljon ominaisuuksia pois. Käypä sitten tuolla sivulla kertomassa miten nuo ongelmat korjataan.

        http://tabmixplus.org/forum/viewtopic.php?p=73159#p73159

        Itse kokeilemiani on ainakin 10 jotka eivät toimi vanhassa eikä uudessa Firefoxissa, uusin Tor browser kaatuu monilla niilläkin mitkä toimii Firefoxissa, vanha Tor toimi aivan hyvin kaikilla vanhoilla lisäosilla.

        "Etkö osaa lukea viestejä ja käydä itse katsomassa? Tabmixplus on vain yksi esimerkki monista jotka eivät toimi webextensiona tai jouduttu jättämään paljon ominaisuuksia pois. Käypä sitten tuolla sivulla kertomassa miten nuo ongelmat korjataan."

        Rajapinta kun on sama kuin Chromessa niin kyllä siinä on tabien käsittelyyn rajapintakutsut: https://developer.chrome.com/extensions/tabs

        Korjataan tietystikin niin, että tehdään se lisäosa käyttämään tuota rajapintaa.

        "Itse kokeilemiani on ainakin 10 jotka eivät toimi vanhassa eikä uudessa Firefoxissa, uusin Tor browser kaatuu monilla niilläkin mitkä toimii Firefoxissa, vanha Tor toimi aivan hyvin kaikilla vanhoilla lisäosilla."

        Ei mitään merkitystä jos joku lisäosa ei toimi. Vika on siinä lisäosassa, että ei ole päivitetty yhteensopivaksi.

        Katsos kun et nähtävästi tunnu käsittävän sitä, että selainta EI tehdä lisäosien ehdoilla vaan selain määrittelee sen rajapinnan mille ne lisäosat tehdään ja se muuttuu enemmän tai vähemmän jokaisessa selainversiossa. Firefoxin tapauksessa muutos tapahtuu joko 1,5kk välein tai kerta vuoteen (ESR). Selain vie ja se lisäosan tekijä vikisee ja kirjoittaa oman koodinsa yhteensopivaksi selaimen rajapinnan kanssa. Tavallisesti asianmukaisesti ylläpidettyjen sovellusten kirjoittaminen yhteensopivaksi alkaa kuukausia ennen kuin se selain julkaistaan mutta ainahan jotkut paskat voi hajota ja se on normaalia.

        Sama juttu se on vaikka sen Windowsin kanssa, että Microsoft määrittää ne rajapinnat mille ohjelmat tehdään ja ne voi muuttua enemmän tai vähemmän aina kun uusi Windows tulee, eli 2x vuodessa. Joitakin asioita pidetään luvatusti tyyliin 10v yhteensopivina. Sitten Windowsille ohjelmia tekevät vikisee ja kirjoittaa koodinsa yhteensopivaksi hyvissä ajoin.

        Yrität nyt jotenkin väännellä asiaa niin, että se olisi Firefoxin vika kun joku lisäosa ei ole päivitetty yhteensopivaksi. Kyllä se on niin että jokainen huolehtii omasta koodistaan ja silloinkin kun on muutoksia.

        "Itse kokeilemiani on ainakin 10 jotka eivät toimi vanhassa eikä uudessa Firefoxissa, uusin Tor browser kaatuu monilla niilläkin mitkä toimii Firefoxissa, vanha Tor toimi aivan hyvin kaikilla vanhoilla lisäosilla."

        Se on niiden vika. Korjatkoon yhteensopivaksi.


      • chromepaskaa kirjoitti:

        Millähän aivoilla sinäkin mitään kehittäisit, muuta kuin fantasioita, tosin kaikkein tyhmimmät ja/tai vakoilua haluavat tuota chromepaskaakin kehittää.

        Etkö osaa lukea viestejä ja käydä itse katsomassa? Tabmixplus on vain yksi esimerkki monista jotka eivät toimi webextensiona tai jouduttu jättämään paljon ominaisuuksia pois. Käypä sitten tuolla sivulla kertomassa miten nuo ongelmat korjataan.

        http://tabmixplus.org/forum/viewtopic.php?p=73159#p73159

        Itse kokeilemiani on ainakin 10 jotka eivät toimi vanhassa eikä uudessa Firefoxissa, uusin Tor browser kaatuu monilla niilläkin mitkä toimii Firefoxissa, vanha Tor toimi aivan hyvin kaikilla vanhoilla lisäosilla.

        Tuo kannattaa huomioida, että kaikki rajapinnat ovat jatkuvassa muutoksessa. En turhaan patista päivittämään ajallaan koska kaikki ohjelmat ovat riippuvaisia jostain. Tulee niitä jakkaraongelmia sitten jos kerran moittettomasti toimivassa käyttöjärjestelmässä tai selaimessa ei jokin lisäpalikka enää toimi kun laiminlyödään ylläpito.


    • lähetyssaarnaaja1

      Nopea on. Käytä lisosaa NoScript (opeta itse säännöt tai kopio osaavalta). Tämäkin 59.0b7 on nopee kuin mikäkin, tässä Ubutnussani.

      • susion

        Ei Mintissä ainakaan 58 toimi kunnolla, sivut jumittaa ja jotkut sivut ei näy ollenkaan tai ei toimi ellei laita oletustyyliä pois, sitten taas sivu näkyy miten sattuu, esim elisan sähköposti. Ei mitään vaikutusta vaikka laittaa kaikki estot pois.

        Jos adblockissa laittaa listoja mitkä poistaa täällä mainokset niin hävittää myös sivunvaihtopainikkeet alareunasta, elementin valinnassa valitsee koko sivun. NoScripteillä saa mainokset joten kuten pois, mutta jättää isot tyhjät paikat ja jumittaa.

        Eihän kuukkelin webextensiot saa kunnolla poistaa mainoksia kun tuovat kuukkelille ja allerille rahaa ja täytyy voida vakoilla. Tuskin kukaan noiden mainosten takia ostaa mitään, alkavat vaan inhota mitä mainostavat.


      • omaa_syytäsi
        susion kirjoitti:

        Ei Mintissä ainakaan 58 toimi kunnolla, sivut jumittaa ja jotkut sivut ei näy ollenkaan tai ei toimi ellei laita oletustyyliä pois, sitten taas sivu näkyy miten sattuu, esim elisan sähköposti. Ei mitään vaikutusta vaikka laittaa kaikki estot pois.

        Jos adblockissa laittaa listoja mitkä poistaa täällä mainokset niin hävittää myös sivunvaihtopainikkeet alareunasta, elementin valinnassa valitsee koko sivun. NoScripteillä saa mainokset joten kuten pois, mutta jättää isot tyhjät paikat ja jumittaa.

        Eihän kuukkelin webextensiot saa kunnolla poistaa mainoksia kun tuovat kuukkelille ja allerille rahaa ja täytyy voida vakoilla. Tuskin kukaan noiden mainosten takia ostaa mitään, alkavat vaan inhota mitä mainostavat.

        On itsellä Mint 18.3 Cinnamon 64-b. ja uusin Firefox 58.0.2. Lisäosana itse laitettuna vain uBlock.

        Ei mitään ongelmia millään sivulla, ei myöskään Elisan sähköpostissa.

        Niin että olet kyllä ongelmasi ihan itse kehrännyt.


      • susion
        omaa_syytäsi kirjoitti:

        On itsellä Mint 18.3 Cinnamon 64-b. ja uusin Firefox 58.0.2. Lisäosana itse laitettuna vain uBlock.

        Ei mitään ongelmia millään sivulla, ei myöskään Elisan sähköpostissa.

        Niin että olet kyllä ongelmasi ihan itse kehrännyt.

        Totta, ihan itse latasin Minttiin 58:n. Windowsissa 53, eikä mitään ongelmia muuten samoilla lisäosilla, mutta eivät olekaan chromepaskaa.


      • omaa_syytäsi
        susion kirjoitti:

        Totta, ihan itse latasin Minttiin 58:n. Windowsissa 53, eikä mitään ongelmia muuten samoilla lisäosilla, mutta eivät olekaan chromepaskaa.

        Eli jollain paskoilla lisäosilla olet ongelmasi itse kehrännyt.


    • toteaja

      mä en huomannu mitään eroa, mutten ehkä huomaa mitään muutakaan.

    • sutta.och.sekunda

      Susi oli, koska nyt tuli jo 58.0.2. Firefoxin kehittäjätiimi saisi ottaa itseään niskasta kiinni ja keskittyä tekemään laadukkaampaa koodia. Ei ole mitään järkeä että kaikkiin maailman tietokoneisiin tuputetaan muutaman päivän välein kymmenien megatavujen päivityksiä. Sitä suli taas muutama nanometri napajäätikköä palvelinhuoneiden huutaessa hoosiannaa.

      • w1803

        Toista se on kun miljardiin tietokoneeseen tuputetaa gigatavu kaupalla päivityksiä, silloin megatavut ei tunnu missään.


    • Hfyhc

      Ja minä kun luulin, että se on kettu - tulikettu.

    • vidunkuukkeli

      Tekeeköhän joku webextension noita mainoksia kun tuokin yksille-mainos tulee vähän väliä viestien väliin, 53 ei tule, ei edes IE:llä, vaikka siinä vain adblock ja yksi lista. Nuo webextensiot samanlaista paskaa kuin android-ohjelmat, suurin osa vakoilee tai tekee mainoksia. Taitaa hävitä firefoxilta kohta kaikki käyttäjät kun menivät muuttamaan, googletagservices ja doubleclick pakko sallia scripteissä, sitten alkaa tulla mainoksia.

      • uBO

    • Bersel

      Selaimissa on viimeaikaisten Intel-aukkojen takia jouduttu tekemään erilaisia juttuja haittaohjelmien torjumiseksi, joten suorituskyky voi olla väliaikaisesti huonompi. Parempi odottaa nettisivua puoli sekuntia pidempään, kuin olla alttiina.

    • ProssutehotTapissa

      Juu mulla kans oli firefoxin prossu käyttö 100% ja koko kone jääty aina eikä voinut muuta kuin bootata. Kone kuiteski suht hyvä i7 ,1060 ja muistia 16 gigaa. Ratkaisuksi löyty sellainen browser.cache.disk.capacity lukeman 358400 muuttaa lukemaksi 16384 ja browser.cache.disk.smart_size.enabled pois päältä. Ton jälkeen on firefoxi toiminu ihan hyvin eikä rohmua prossu tehoja

      • Hwindows

        Hihi, Windows!


    • wauwawuuawuw

      Tänään vaihdoin firefoxiin chromesta. Kokeilin kun quantum tuli, mutta en tykänny. Nyt ne on nopeuttanut entistä enemmän, siis chrome ei pärjää mitenkään.

      Jos et tykkää siitä että vaihtaa uuteen välilehteen kun mousewheel nappia painaa. Tässä neuvo:
      https://support.mozilla.org/en-US/questions/915873

      Negatiiviset asiat, ei voi liikuttaa ikkunaa yläpalkista jos siinä on tab, vie enemmän muistia (varmaan nopeuden takia tarvii).

    • Epäilevä_tuomas

      Kaiken tämän perusteella en päivitä Firefox 57.0.4:ää Windowsissa ainakaan muutamaan hetkeen. Homma pelaa muilla myös selaimilla oikein joutuisasti. Mutta odotellaan vielä, mitä Mozillan pojat ja tytöt vielä keksivät.

      • "Kaiken tämän perusteella en päivitä Firefox 57.0.4:ää Windowsissa ainakaan muutamaan hetkeen."

        Se ei ole turvallinen. Ainoat turvalliset versiot ovat 52.6 ESR ja 58.0.2.

        Ihan hyvin toimii, jos jokin jumittaa niin koita poistaa kaikki lisäosat koska ne voi sotkea.

        Mutta, ei tuota ole tarkoitettukaan oikein käytettäväksi Windowsissa. Lähinnä ohjelmistokehitystyössä sitä käytetään Windowsissa. Windowsin vakioselain on Edge.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe