Miten perä irtoaa Honda BF75 moottorista?

Peränhuoltaja

Pitäs vaihtaa vesipumppu. Moottori vanha 7.5hv Honda, 70-luku. Irroitin yläpään vaihteensiirtovivun sokan, alhaalta perästä kaikki ruuvit, ja moottorin keskiosassa olevan suojapellin , jossa ei ole mitään millä vaihteiston akseli tulisi kahteen osaan. Ilmeisesti tässä mallissa vaihteisto-akseli tulee koko pituudeltaan mukaan.

Mitään pultteja/muttereita ei jäänyt perään avaamatta, irroitin lopulta koko vaihteistonkin, mutta siellä ei ole mitään sokkaa tms ja edelleen perä ei irtoa!! Kampeamalla/nuijimalla kumivasaralla sai sentin avattua ja perän rakosesta katoin ja siellä ei ole pulttia millä mitään akselia saisi irroitettua. Perä on selvästi kiinni jostain, ilmeisesti pääakselistaan?? Vaihdevivun akseli tulis kokonaisena yhtenä palana koko pituudeltaan pois?

Yamahassa ja osassa Hondia perän irroitus on ns lastenleikkiä...mikä nyt mättää?

Räjäytyskuvia en löytänyt ilmatteeksi tähän koneeseen.

26

5991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peränhuoltaja

      Aika sekava vastaus, "Mutterilla kiinni hammasrattaan alta" Mitä mahdat tällä tarkoittaa??? Pystyakseli jos on jumittunut ja se varmaa, niin onko vinkkiä mistä nuijia? Ja mistä? Nuijin 3h ja sain 1cm raon perään.

    • Mekaanikko123456

      Ettei olis sen "evän mallisen"-sinkin alla piilossa pultti?

      • Peränhuoltaja

        Ei ole semmoista...sinkkipala on plaanissa kiinni.

        Olen nyt yhteensä 16h ihmetellyt asiaa, eli aika tarkkaan tiedän että kaikki on auki jne... Olen hakannut, mutta onneksi en ole rikkonut mitään....


      • Peränhuoltaja
        Peränhuoltaja kirjoitti:

        Ei ole semmoista...sinkkipala on plaanissa kiinni.

        Olen nyt yhteensä 16h ihmetellyt asiaa, eli aika tarkkaan tiedän että kaikki on auki jne... Olen hakannut, mutta onneksi en ole rikkonut mitään....

        Tai siis se sinkkipala on kavitaatiolevys kiinni, eli paanin tuntumassa..ei ole se se juttu.


      • Peränhuoltaja

        Haluaisin kommentteja/ohjeita, jotka tuntee Ko. koneen, turhaa paskaa en kaipaa, toki tiedän miten yleensä perä irtoaa perämootoreista, joten älkää lässyttäkö niistä. Haluan tietää miten perä irtoaa tästä ko. moottorista Honda BF75 70-luvun alku. 7.5HV


      • OTANosaa
        Peränhuoltaja kirjoitti:

        Haluaisin kommentteja/ohjeita, jotka tuntee Ko. koneen, turhaa paskaa en kaipaa, toki tiedän miten yleensä perä irtoaa perämootoreista, joten älkää lässyttäkö niistä. Haluan tietää miten perä irtoaa tästä ko. moottorista Honda BF75 70-luvun alku. 7.5HV

        Mistä pirusta sen tietää, vaikka joutuisit ensin purkamaan potkurin kautta koko perän, että saat pystyakselin alapäästä mutterin ja hammasrattaan irti, ja sitten vasta akseli nousee irti.

        Ja se "se nimim. "lapsellista" on esittäny niinmaan perusteellista nelarien tuntemusta, että vaadippa siltä täsmäneuvoja.


      • Peränhuoltaja
        OTANosaa kirjoitti:

        Mistä pirusta sen tietää, vaikka joutuisit ensin purkamaan potkurin kautta koko perän, että saat pystyakselin alapäästä mutterin ja hammasrattaan irti, ja sitten vasta akseli nousee irti.

        Ja se "se nimim. "lapsellista" on esittäny niinmaan perusteellista nelarien tuntemusta, että vaadippa siltä täsmäneuvoja.

        Olen purkanut myös koko perän/vaihteiston....kuten sanoin. Siellä ei sokkia tms poaskaa mikä estäs perän lähtemistä. se nimimerkki "lapsellista " sais nyt kertoa mikä mättää.


    • liotusta

      Onko jäänyt yläpään booreista jumiin?

    • pilipalijätkä

      Kato vaihteistovipu vielä kerran, yleensä yläpäästä ei tarvi irroitella mitään sokkia.

    • Räjäytyskuva
      • lapsellista

        Täysi provo,2t hörhöltä.Ei mitään kommentteja.


      • Peränhuoltaja

        Moottori näyttää olevan sama kuin tuossa linkin räjäytyskuvassa. Eli ylhäältä pitää irroittaa vaihdevivun varren sokka ja se tulee käsittääkseni koko perän mukana irti. Pääakselissa ei näyttäs olevan erillistä ruuvia/mutteria jolla sen saisi kahteen osaan, vaan se on tommonen joka pitäs lähteä vaan vetämällä irti perän mukana??

        ELi ei näyttäs muka olevan muuta ongelmaa kun että se pääakseli on jämähtänyt alaosastaan kiinni?? Kampesin jo sentin perää irti ja enempää ei voi kammeta esim sorkkaraudalla kun muuuten perä todennäkösesti hajoais kahtia kun tulee liikaa vääntöä sitä vasten.

        Siis millä tavalla ton sit sais irti, ei tohon mitää ulosvetäjääkään saa kiinni ja kumivasarallakin oon paukutellu niin lujaa ku jaksaa!


      • KASKASTULIHANSESIELTÄ
        lapsellista kirjoitti:

        Täysi provo,2t hörhöltä.Ei mitään kommentteja.

        LAPSELLINEN näytti narsistisen osaamisensa-taas kerran !

        Minne muuten on kadonnu rakas ystävämme se vilttihattuinen ÄIJÄ-muistatteko-onko se nakannu lusikan nurkkaan, vaiko loppuiko sen pikkunelarista veto ?


      • NYTMUISTIN
        KASKASTULIHANSESIELTÄ kirjoitti:

        LAPSELLINEN näytti narsistisen osaamisensa-taas kerran !

        Minne muuten on kadonnu rakas ystävämme se vilttihattuinen ÄIJÄ-muistatteko-onko se nakannu lusikan nurkkaan, vaiko loppuiko sen pikkunelarista veto ?

        GERTRUD setähän se oli.

        Minne hän on hävinny ?


      • NYTMUISTIN kirjoitti:

        GERTRUD setähän se oli.

        Minne hän on hävinny ?

        Täällä ollaan . Älä ole laimkaan huolissasi. Neuvona aloittajalle, mietipä mitä noissa vanhoissa koneissa tuppaa booreille tapahtumaan. Lukitse vauhtipyörä, menetelmän keksinet itse työkalujesi mukaan. Kasaa alavaihdetta sen verran että pystyt potkuriakselilla antamaan kiertoa vetarille samalla kun käyttelet kuminuijaasi. Mielellään terävästi naputtaen sitä kiertoa. Kokeilepa hyvä herra.


    • Konstakummallinen

      Käännä ylösalaisin ja ruiskuta lamppuöljyä siitä sentin raosta aksellin runsaasti niin että se valuu aksilaa myöden sinne pooriosaan josta se on jumissa .
      Ja uudestaan seuraavana aamuna , 2 vrk kun vaikuttaa saat helposti irti.
      Älä laita mitään uskonvahvistus sprayta niistä ei tule kuin kädet likaiseksi , lamppuöljy irrottaa varmasti.
      Samanlaisen kanssa painittu.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta Honda b75 perä irtoaa sillain, että vaihdetangon sokka irti vivustosta ja tankoa pyöritetään auki päin, joten perän katkaisukohdan yläpuolella rikin sisällä oleva sisäkierre holkki pyörii auki ja perä tipahtaa syliin. Vaihdetankoa voi myös pyörittää pihteillä siitä kohtaa mistä tanko näkyy rikin puolivälin paikkeilla. Helppo juttu. Eli se vaihdetanko pitää perää paikallaan, ei boorit.

    • Kannattaa tankoa aukipäin ruuvatessa laskea kierroksen, niin tietää kasatessa laittaa saman verran kiinni päin, koska tällä samalla säädetään vaihdevivun toiminta. Jos vaihteet ei toimi oikein niin kyseistä tankoa pyörittämällä suuntaan tai toiseen saadaan vaihteet toimimaan.

    • Anonyymi

      Eiköhän alkuperäinen kone ole jo hakattu hajalle.

      • Anonyymi

        Voi olla, mutta joku toinen voi hyötyä näistä vinkeistä, jos painii saman ongelman kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, mutta joku toinen voi hyötyä näistä vinkeistä, jos painii saman ongelman kanssa.

        Totta, ei kaikki vanhat keskustelut ole samasta muotista.
        Noista neuvoista, jotka eilen tänne tuli, voi joku olla todella kiitollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, ei kaikki vanhat keskustelut ole samasta muotista.
        Noista neuvoista, jotka eilen tänne tuli, voi joku olla todella kiitollinen.

        Nimenomaan. Mitä väliä sillä on, miten vanha ketju, ongelmat pysyvät samoina.

        Ihmettelen noita töhöjä jotka kommentoivat että "miksi vastasit vanhaan ketjuun"...

        Mitä sitten?!


    • Anonyymi

      Kesällä irroitin samanlaisesta perän. ylhäältä sokka pois ja alhaalta ruuvit.niin tulee kun vetäsee noin 15senttiä. ehkä sulla ruostunut akseli jumittaa. jossain oli video tästä.

      • Anonyymi

        Kyllä tässä nyt selvästi neuvotaan ratkaisua neljä vuotta sitten esitettyyn ongelmaan. Mitä sitten? Sitäpä sietää miettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tässä nyt selvästi neuvotaan ratkaisua neljä vuotta sitten esitettyyn ongelmaan. Mitä sitten? Sitäpä sietää miettiä.

        Taisit jäärä koulussa historiasta luokalle, kun meni hitleri ja epytkin faaraot sekaisin.


    • Anonyymi

      Wisco boater honda 100 impeller vaihdosta video netissä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2910
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      400
      1307
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe