Pitäs vaihtaa vesipumppu. Moottori vanha 7.5hv Honda, 70-luku. Irroitin yläpään vaihteensiirtovivun sokan, alhaalta perästä kaikki ruuvit, ja moottorin keskiosassa olevan suojapellin , jossa ei ole mitään millä vaihteiston akseli tulisi kahteen osaan. Ilmeisesti tässä mallissa vaihteisto-akseli tulee koko pituudeltaan mukaan.
Mitään pultteja/muttereita ei jäänyt perään avaamatta, irroitin lopulta koko vaihteistonkin, mutta siellä ei ole mitään sokkaa tms ja edelleen perä ei irtoa!! Kampeamalla/nuijimalla kumivasaralla sai sentin avattua ja perän rakosesta katoin ja siellä ei ole pulttia millä mitään akselia saisi irroitettua. Perä on selvästi kiinni jostain, ilmeisesti pääakselistaan?? Vaihdevivun akseli tulis kokonaisena yhtenä palana koko pituudeltaan pois?
Yamahassa ja osassa Hondia perän irroitus on ns lastenleikkiä...mikä nyt mättää?
Räjäytyskuvia en löytänyt ilmatteeksi tähän koneeseen.
Miten perä irtoaa Honda BF75 moottorista?
26
5979
Vastaukset
- Peränhuoltaja
Aika sekava vastaus, "Mutterilla kiinni hammasrattaan alta" Mitä mahdat tällä tarkoittaa??? Pystyakseli jos on jumittunut ja se varmaa, niin onko vinkkiä mistä nuijia? Ja mistä? Nuijin 3h ja sain 1cm raon perään.
- Mekaanikko123456
Ettei olis sen "evän mallisen"-sinkin alla piilossa pultti?
- Peränhuoltaja
Ei ole semmoista...sinkkipala on plaanissa kiinni.
Olen nyt yhteensä 16h ihmetellyt asiaa, eli aika tarkkaan tiedän että kaikki on auki jne... Olen hakannut, mutta onneksi en ole rikkonut mitään.... - Peränhuoltaja
Peränhuoltaja kirjoitti:
Ei ole semmoista...sinkkipala on plaanissa kiinni.
Olen nyt yhteensä 16h ihmetellyt asiaa, eli aika tarkkaan tiedän että kaikki on auki jne... Olen hakannut, mutta onneksi en ole rikkonut mitään....Tai siis se sinkkipala on kavitaatiolevys kiinni, eli paanin tuntumassa..ei ole se se juttu.
- Peränhuoltaja
Haluaisin kommentteja/ohjeita, jotka tuntee Ko. koneen, turhaa paskaa en kaipaa, toki tiedän miten yleensä perä irtoaa perämootoreista, joten älkää lässyttäkö niistä. Haluan tietää miten perä irtoaa tästä ko. moottorista Honda BF75 70-luvun alku. 7.5HV
- OTANosaa
Peränhuoltaja kirjoitti:
Haluaisin kommentteja/ohjeita, jotka tuntee Ko. koneen, turhaa paskaa en kaipaa, toki tiedän miten yleensä perä irtoaa perämootoreista, joten älkää lässyttäkö niistä. Haluan tietää miten perä irtoaa tästä ko. moottorista Honda BF75 70-luvun alku. 7.5HV
Mistä pirusta sen tietää, vaikka joutuisit ensin purkamaan potkurin kautta koko perän, että saat pystyakselin alapäästä mutterin ja hammasrattaan irti, ja sitten vasta akseli nousee irti.
Ja se "se nimim. "lapsellista" on esittäny niinmaan perusteellista nelarien tuntemusta, että vaadippa siltä täsmäneuvoja. - Peränhuoltaja
OTANosaa kirjoitti:
Mistä pirusta sen tietää, vaikka joutuisit ensin purkamaan potkurin kautta koko perän, että saat pystyakselin alapäästä mutterin ja hammasrattaan irti, ja sitten vasta akseli nousee irti.
Ja se "se nimim. "lapsellista" on esittäny niinmaan perusteellista nelarien tuntemusta, että vaadippa siltä täsmäneuvoja.Olen purkanut myös koko perän/vaihteiston....kuten sanoin. Siellä ei sokkia tms poaskaa mikä estäs perän lähtemistä. se nimimerkki "lapsellista " sais nyt kertoa mikä mättää.
- liotusta
Onko jäänyt yläpään booreista jumiin?
- pilipalijätkä
Kato vaihteistovipu vielä kerran, yleensä yläpäästä ei tarvi irroitella mitään sokkia.
- Räjäytyskuva
Tuossa sivulla 80 on räjäytyskuvaa. Enpä tiedä onko juuri saman mallinen kone, mutta jospa jotain vinkkiä saisi. Ei tuossa muuta erikoista näyttäisi olevan, kuin vaihteensiirtäjän irroitus ylhäältä.
http://www.pckennis.net/wp-content/uploads/2013/09/honda b75-b100-bf100-bf8.pdf- lapsellista
Täysi provo,2t hörhöltä.Ei mitään kommentteja.
- Peränhuoltaja
Moottori näyttää olevan sama kuin tuossa linkin räjäytyskuvassa. Eli ylhäältä pitää irroittaa vaihdevivun varren sokka ja se tulee käsittääkseni koko perän mukana irti. Pääakselissa ei näyttäs olevan erillistä ruuvia/mutteria jolla sen saisi kahteen osaan, vaan se on tommonen joka pitäs lähteä vaan vetämällä irti perän mukana??
ELi ei näyttäs muka olevan muuta ongelmaa kun että se pääakseli on jämähtänyt alaosastaan kiinni?? Kampesin jo sentin perää irti ja enempää ei voi kammeta esim sorkkaraudalla kun muuuten perä todennäkösesti hajoais kahtia kun tulee liikaa vääntöä sitä vasten.
Siis millä tavalla ton sit sais irti, ei tohon mitää ulosvetäjääkään saa kiinni ja kumivasarallakin oon paukutellu niin lujaa ku jaksaa! - KASKASTULIHANSESIELTÄ
lapsellista kirjoitti:
Täysi provo,2t hörhöltä.Ei mitään kommentteja.
LAPSELLINEN näytti narsistisen osaamisensa-taas kerran !
Minne muuten on kadonnu rakas ystävämme se vilttihattuinen ÄIJÄ-muistatteko-onko se nakannu lusikan nurkkaan, vaiko loppuiko sen pikkunelarista veto ? - NYTMUISTIN
KASKASTULIHANSESIELTÄ kirjoitti:
LAPSELLINEN näytti narsistisen osaamisensa-taas kerran !
Minne muuten on kadonnu rakas ystävämme se vilttihattuinen ÄIJÄ-muistatteko-onko se nakannu lusikan nurkkaan, vaiko loppuiko sen pikkunelarista veto ?GERTRUD setähän se oli.
Minne hän on hävinny ? NYTMUISTIN kirjoitti:
GERTRUD setähän se oli.
Minne hän on hävinny ?Täällä ollaan . Älä ole laimkaan huolissasi. Neuvona aloittajalle, mietipä mitä noissa vanhoissa koneissa tuppaa booreille tapahtumaan. Lukitse vauhtipyörä, menetelmän keksinet itse työkalujesi mukaan. Kasaa alavaihdetta sen verran että pystyt potkuriakselilla antamaan kiertoa vetarille samalla kun käyttelet kuminuijaasi. Mielellään terävästi naputtaen sitä kiertoa. Kokeilepa hyvä herra.
- Konstakummallinen
Käännä ylösalaisin ja ruiskuta lamppuöljyä siitä sentin raosta aksellin runsaasti niin että se valuu aksilaa myöden sinne pooriosaan josta se on jumissa .
Ja uudestaan seuraavana aamuna , 2 vrk kun vaikuttaa saat helposti irti.
Älä laita mitään uskonvahvistus sprayta niistä ei tule kuin kädet likaiseksi , lamppuöljy irrottaa varmasti.
Samanlaisen kanssa painittu. - Anonyymi
Vanha ketju, mutta Honda b75 perä irtoaa sillain, että vaihdetangon sokka irti vivustosta ja tankoa pyöritetään auki päin, joten perän katkaisukohdan yläpuolella rikin sisällä oleva sisäkierre holkki pyörii auki ja perä tipahtaa syliin. Vaihdetankoa voi myös pyörittää pihteillä siitä kohtaa mistä tanko näkyy rikin puolivälin paikkeilla. Helppo juttu. Eli se vaihdetanko pitää perää paikallaan, ei boorit.
Kannattaa tankoa aukipäin ruuvatessa laskea kierroksen, niin tietää kasatessa laittaa saman verran kiinni päin, koska tällä samalla säädetään vaihdevivun toiminta. Jos vaihteet ei toimi oikein niin kyseistä tankoa pyörittämällä suuntaan tai toiseen saadaan vaihteet toimimaan.
- Anonyymi
Eiköhän alkuperäinen kone ole jo hakattu hajalle.
- Anonyymi
Voi olla, mutta joku toinen voi hyötyä näistä vinkeistä, jos painii saman ongelman kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla, mutta joku toinen voi hyötyä näistä vinkeistä, jos painii saman ongelman kanssa.
Totta, ei kaikki vanhat keskustelut ole samasta muotista.
Noista neuvoista, jotka eilen tänne tuli, voi joku olla todella kiitollinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, ei kaikki vanhat keskustelut ole samasta muotista.
Noista neuvoista, jotka eilen tänne tuli, voi joku olla todella kiitollinen.Nimenomaan. Mitä väliä sillä on, miten vanha ketju, ongelmat pysyvät samoina.
Ihmettelen noita töhöjä jotka kommentoivat että "miksi vastasit vanhaan ketjuun"...
Mitä sitten?!
- Anonyymi
Kesällä irroitin samanlaisesta perän. ylhäältä sokka pois ja alhaalta ruuvit.niin tulee kun vetäsee noin 15senttiä. ehkä sulla ruostunut akseli jumittaa. jossain oli video tästä.
- Anonyymi
Kyllä tässä nyt selvästi neuvotaan ratkaisua neljä vuotta sitten esitettyyn ongelmaan. Mitä sitten? Sitäpä sietää miettiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä nyt selvästi neuvotaan ratkaisua neljä vuotta sitten esitettyyn ongelmaan. Mitä sitten? Sitäpä sietää miettiä.
Taisit jäärä koulussa historiasta luokalle, kun meni hitleri ja epytkin faaraot sekaisin.
- Anonyymi
Wisco boater honda 100 impeller vaihdosta video netissä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412458Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101858Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse731766Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801295- 651218
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171178TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161058Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901050Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42904- 70882