Turboliittymä

Ei_ymmärrä

Katuman liikenneympyrä on toiminut mainiosti jo vuosikymmeniä, ja nyt Isosuo hehkuttaa kuinka paikalle rakennetaan turboliittymä. Korviaan myöden veloissaan oleva kaupunki maksaa tästä turhuudesta 1,5 miljoonaa. Näitä älyttömyyksiä kyllä Hämeenlinnassa riittä ja syksyllä aletaan rakentaa 12 miljoonaa maksavaa parkkitaloa, kahden tyhjän parkkitalon lisäksi. Kunnossa olevaa kirjastoa aletaan remppaamaan 10 miljoonalla, kun uimahalli saatiin rempattua. Velka kasvaa kaupungissa huimaavaa vauhtia ja kaupungintalokin oodottaa remonttiaan. Rahaa näyttää löytyvän kaikkeen muuhun paitsi koulujen remontteihin ja näin kaupunki maksaa puoli miljoonaa parakkikoulujen vuokria vuosittain. Eikö nää pöljät sarit tajua syytä, miksi lapsiperheet muuttavat muualle ?

43

3733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otetaanselvää

      Mikä ihmeen turboliittymä. Nykyinen Katuman kiertoliittymä toimii erittäin hyvin. Ei koskaan ole tarvinnut jonottaa siinä, vaikka ajan siitä menlko usein. Yleensäkin kiertoliittymät, kun ajataan vain yhdellä kaistalla, ovat toimivia ja turvallisia. Jos tuo aloitus on totta, niin mitää järkeä ei ole näissä Hml'n kaupungin hommissa.

      • samaamielstä

        Kiitos aloittajalle oikeisiin asioihin huomion kiinnittämisestä.


      • LosMonacos

        Jonoa on aika usein, kun töissäkävijät ovat liikkeellä.
        Katumalaisilla ei olekkaan niihin aikaan menoa mihinkään...


    • Muutaäkkiä

      Ala sitten pakta jo ja painu valittamasta täältä. Heippa.

      • muutatakaisin

        Sinä "Muutaäkkiä" muuta äkkiä takaisin sinne, mistä olet tullutkin tänne, tai pysy ainakin poissa tältä palstalta häiritsemästä keskusteluamme.


    • Kallis.Rutakko

      Ja kirstulan pellon kuivatukseen puoli milliä.oliko milli ostaessa? kun en muista.

    • Meidänjuha

      Juha ei tee virheitä! Turboliittymä tehdään.

    • TurboOnUrpo

      Juu ja audilla pitää ajaa,köyhät kyykkyyn. Ei tarkoitettu köyhille.

    • 12VDC

      Nyt kun tämä liikennesuunnittelijoiden viimeisin uroteko alkaa hahmottua, on selvää että ainakin yksi potentiaalinen kolaripaikka löytyy. Kun turboliittymästä erkaannutaan Turkua kohti, on ympyrässä kaksi kaistaa. Ne yhtyvät ennen rautatiesiltaa. Mutta väistämisvelvollisuus kaistojen yhtyessä ei olekaan niin selvä.

      Tuntuu, että sisentä kaistaa Turengista tullessa ajetaan suoraan , ja Lahdesta tulleilla olisi väistämisvelvollisuus. Mutta kun olen yrittänyt ottaa selville, onko näin, ei mistään löydy suoraa vastausta. Mutistaan vaan, että molemmilla on velvollisuus väistää ja jotain vastaavaa.

      Toisaalta edellinen ajatus on älytön, Lahdesta tullaan, ja ympyrästä jatketaan päätietä, Turengista tullaan sivutieltä, siis päätietä ajavallko väistämisvelvollisuus? Lisäksi Lahdesta tulevat ajavat oikeata kaistaa, oikealta tulevallako väistämisvelvollisuus? Toki kaistaa vaihtavalla on aina väistövelvollisuus, mutta miksi ei selkeästi osoiteta, kumpi vaihtaa kaistaa? Yritin selvittää tuon kaistojen yhtymismerkin symboliikkaa liikenneviraston sivuilta, ei löytynyt. Toki maallikon tulkinta on, että käyrää kaistaa ajava väistää, mutta päteekö tämä lakituvassa?

      • TyhmäTekiTaasOngelman

        Siihen tulee vetoketjumerkki v'tun pönttö.


      • Arpajaiset-

        Nopeet syö hitaat.


    • voimeitätolloja

      Ei siinä liittymässä mikään tie ole päätie.

    • voi_olla

      Voi olla, että tulevat kaistamaalaukset ratkaisevat tilanteen. Päättyvää kaistaa ajava on väistämisvelvollinen.

      On muuten ollut aika huonosti organisoitu risteys pitkällisestä päällystysvaiheesta alkaen. Ympyrä ja sen liittymät on rajattu yksikaistaisiksi tötteröillä, joita on sen verran harvassa, että urakoitsijan tarkoittaman ajoväylän valinta on ollut arpomista tilanteen muuttuessa jatkuvasti.

      • 12VDC

        Niin muuten voi ollakin. Ainoa vaan, että talvella maalaukset voi joskus näkyä huonommin. Samaa mieltä niistä harvoista tötteröistä, varsinkin pimeällä on vaikeaa hahmottaa alati muuttuvia ajoreittejä.


      • Vetskaria

        Ainahan siihen voi tulla 6/2020 jälkeen uusi "vetoketju" liikennemerkki (uudet pykälät), mikä on monille tuttu jo ulkomailta. Sitten mennään vuoron perään...
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201809032201173409_oa.shtml
        Mutta onhan sekin vaikea ymmärrettävä näille minkä mielestä se turboliittymä on jotenkin ihmeellinen ja vaikea, niitäkin on suomessa jo monessa paikkaa.


    • 12VDC

      Ympyrässä ei varsinaisesti olekaan, kaikki liittymät ovat samanarvoisia. Mutta teiden hierarkiassa 10-tie on ylempänä kuin 292-tie, vai mikä se Turengin tie onkaan, ja vielä alempana on Katisten rantatie, jolla ei numeroa edes taida olla. No, tämä oli vaan yksi näkökohta vaikeaan kokonaisuuteen.

      • LiikennemerkitBosseja

        Mikä on teiden hierarkia? Mitä pienempi numero sen kovempi baana, vai?


      • Isoajapientä

        Onhan näitä liikenneympyröitä ja turboliittymänkin kera monessa paikassa missä liittyvät tiet ovat eri "tasoisia". Mikä tässä on vaikeaa muille kuin katumalaisille?


      • 12VDC
        LiikennemerkitBosseja kirjoitti:

        Mikä on teiden hierarkia? Mitä pienempi numero sen kovempi baana, vai?

        Ylimpänä on yksinumeroiset tiet, sitten kaksinumeroiset jne. En muista näiden nimityksiä, valtatie, päätie, maakuntatie, jotain tuollaisia.


      • ArkkuaVailleVanhus

        Koita olla vähemmän viisas ettet häpäise itseäsi.


    • veronmaksajako

      vaikka tehtäisiin minkälainen jurpo liittymä. niin nämä suomalaiset talipallon omaavat kuskit ei siinä osaa ajaa oikein. rytisee varmasti. mutta pruukin rekat saivat nyt sen jurpon.

    • Jgcjgfkuöhilfl

      Varmaan uusitustakin liittymästä pääsee läpi mutta totta on että siitä tulee entistä paljon hankalampi ja kolareita tulee paljon paljon enempi. Saattaapi vielä ruukin kela tippua viereisen auton päälle, ennenhän ne tippui penkalle kun viereistä autoa ei ollut. Sitä odotellessa en meinaa ajaa ruukin rekkojen vierellä ulkokaistaa.

    • Sokka_irti

      Polakit osaa ajaa turboliittymästä tölkiltä kämpille Katuman-ghettoon ja päinvastoin. Ovat oppineet Eurooppalaisille tavoille puolassa !

      • MontaKymppääVoittoa

        Tyhjässsä ja aivan tuhaaan rakennetun turboliittymän läpi voi sitten vetää noin sataakahtakymppiä kun on niin mukavasti tilaa. Ennen joutu himmaan johkin seiskaviiteen. Autojahan siinä on tiellä vaan joskus aamukasilta, jollon mä nukun. Kohta kun ihmiset vetää siitä lujaa ja suoraan siihen sitten jatkorakennetaan taas isompi ympyrä keskelle tai jotain vitu hidasteita


    • Tositurbo

      Jos Katuman ympyrä on sinulle liian vaativa, niin älä vaan jatkossa aja Tuusulantietä Hyrylään, johon tulee vielä moninaisempi ympyrä ensi vuodeksi vanhan tilalle.

      • RahaaTakoen

        Jaa että hyrylän ympyrä uusitaan. Jo on aikakin, olin joskus hinausautokuski sielläpäin ja ympyrästä sai hakea kolariautoja pois ainakin kaksi viikossa. Siinä kun on kaksi kaistaa niin haasteita riittää joillekin. Hesasta kun tulee ja hyvinkäälle koittaa irtaantua niin väkisinkin siinä kolisee kun pitää sisäkaistalta päästä suoraan pois ja aina on joku ulkokaistalla. Kaksikaistainen ympyrä on aika paha aralle kuskille.


      • Turbokaistojenkera
        RahaaTakoen kirjoitti:

        Jaa että hyrylän ympyrä uusitaan. Jo on aikakin, olin joskus hinausautokuski sielläpäin ja ympyrästä sai hakea kolariautoja pois ainakin kaksi viikossa. Siinä kun on kaksi kaistaa niin haasteita riittää joillekin. Hesasta kun tulee ja hyvinkäälle koittaa irtaantua niin väkisinkin siinä kolisee kun pitää sisäkaistalta päästä suoraan pois ja aina on joku ulkokaistalla. Kaksikaistainen ympyrä on aika paha aralle kuskille.

        Uusittava ympyrä on se seuraava tänne päin eli Koskenmäen ympyrä.
        Siitä tulee vielä haastavampi kuin se "shellin" ympyrä, siihen tulee kaksi kaistaa ja turbokaistat lisäksi. Siihen liittyvien teiden kaistojen määrä on 1- 3. 1 kaista poistumissuuntaan Koskenmäen ja Lahelan suuntiin, 2 kaistaa Tuusulantien tulosuunnissa ja 3 poistumissuuntiin.

        Aika näyttää auttaako tuo mitään aamu- ja iltaruuhkiin, koska sen aiheuttaa poikittainen liikenne ei se heti kääntyvä, joille turboliittymästä on etua.


    • NäinOlenKuullut

      Katuman ympyrässähän ei kaiketi ole kysymys mistään muusta kuin siitä että urakoitsijalle oli jo luvattu kyseinen urakka alueelle tulevan maailman suurimman rautakauppakeskittymän takia. Ei nykyisen liikenteen määrä sellaista olisi vaatinut. Toivottavasti olen kuitenkin väärässä, nämä torikeskusteluja vaan on.

      • Itseperuskeksit

        Aiheuttaako Tiiriön rautakauppojen liikenne jotain liikenneruuhkaa?


      • Höpönhöpöukko

        Työttömillä on aikaa höpistä ja pahoittaa mieltään. Tämä höpisijä tiedetään.


    • FaktaaOn

      Kyllä ko. risteyksessä oli joskus ruuhka-aikaan minuuttien jonot. Hyvä, että asia saatiin pikkurahalla kuntoon.

      • OnOveliaPirut

        Kyse ei ollut siitä että odotat 50 sek klo 7.50. Ei sitä tehty sinun nopeuttamiseksi. Eipä sitä tehty myöskään siksi etteivät rekkakuskit muka mahtuneet ajamaan siitä. Tottakai mahtuivat. Joku pösilö kun veti liian lujaa taitoihin nähden mutta niin aina. Henkilöautollakin. Paljon enemmän rekkakuskia vatuttaa odotella vuoroa Ruukilta Harvialantielle. Miljoonien urakka taas täysin tarpeettomaan kohteeseen. Kyllä ne pirut on ovelia.


      • MikkoKoo

        Ei ilmeisesti ole pyöräilyreittisi varrella, kun tuntuu noin pahalta tänäänkin. Älä sure vaikka se valmistuu, uusia kiukuttelukohteita tulee tasaisin välein.


      • voihan_vitsi

        Laitettaispa koulutkin kuntoon pikkurahalla, mutta parakeilla mennään eikä loppua näy


    • KatsoOpastetta

      Nythän se on jo lehdessäkin, jatkuvia vaaratilanteita. Johtuu siitä että autoilijat ei osaa katsoa yläopasteita. Jos siellä on punaiset henkselit päällä alkää menkö sille kaistalle, se ei ole käytössä. Loppu onkin sitten helppoa.

    • Lyhyesti-

      Yksikaistaiseen liikenneympyrään tottuneelle kaksikaistaisuudessa voi aluksi olla totuttelemista, sillä sopiva ajokaista pitäisi valita jo ennen liittymää.

    • Anonyymi

      Kovin on hiljaista tälläkin työmaalla. Ei ainakaan säiden pitäisi olla työnteon esteenä. Miksi Hämeenlinnan rakennustouhuissa kaikki menee pieleen heti, kun tehdään vähänkään lintulautaa isompaa?

      • Anonyymi

        Kohtahan voidaankin valmistumispäivää siirtää kolmannen kerran...
        Toivon mukaan sopimuksessa oli hyvät myöhästymissakot.


      • Anonyymi

        Uuuups!!! T. Kaupungin kovin lakimies


    • Anonyymi

      Totaaa, mikä on myöhästymissakko?

      T. Sama

      • Anonyymi

        Esim. urakoitsija maksaa urakan kokonaishinnasta 10% tilaajalle, kun ei valmistu sovittuna aikana.


      • Anonyymi

        Entä paljonko on rakennuttajan myöhästymissakko kaupungille, kun piti päästä hommiin jo viisi vuotta sitten Centralle kaistoja tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä paljonko on rakennuttajan myöhästymissakko kaupungille, kun piti päästä hommiin jo viisi vuotta sitten Centralle kaistoja tekemään.

        Tuskin oli tilattu... hankekehitys ei ole vielä toteutussopimus.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe