Katuman liikenneympyrä on toiminut mainiosti jo vuosikymmeniä, ja nyt Isosuo hehkuttaa kuinka paikalle rakennetaan turboliittymä. Korviaan myöden veloissaan oleva kaupunki maksaa tästä turhuudesta 1,5 miljoonaa. Näitä älyttömyyksiä kyllä Hämeenlinnassa riittä ja syksyllä aletaan rakentaa 12 miljoonaa maksavaa parkkitaloa, kahden tyhjän parkkitalon lisäksi. Kunnossa olevaa kirjastoa aletaan remppaamaan 10 miljoonalla, kun uimahalli saatiin rempattua. Velka kasvaa kaupungissa huimaavaa vauhtia ja kaupungintalokin oodottaa remonttiaan. Rahaa näyttää löytyvän kaikkeen muuhun paitsi koulujen remontteihin ja näin kaupunki maksaa puoli miljoonaa parakkikoulujen vuokria vuosittain. Eikö nää pöljät sarit tajua syytä, miksi lapsiperheet muuttavat muualle ?
Turboliittymä
43
3733
Vastaukset
- otetaanselvää
Mikä ihmeen turboliittymä. Nykyinen Katuman kiertoliittymä toimii erittäin hyvin. Ei koskaan ole tarvinnut jonottaa siinä, vaikka ajan siitä menlko usein. Yleensäkin kiertoliittymät, kun ajataan vain yhdellä kaistalla, ovat toimivia ja turvallisia. Jos tuo aloitus on totta, niin mitää järkeä ei ole näissä Hml'n kaupungin hommissa.
- samaamielstä
Kiitos aloittajalle oikeisiin asioihin huomion kiinnittämisestä.
- LosMonacos
Jonoa on aika usein, kun töissäkävijät ovat liikkeellä.
Katumalaisilla ei olekkaan niihin aikaan menoa mihinkään...
- Muutaäkkiä
Ala sitten pakta jo ja painu valittamasta täältä. Heippa.
- muutatakaisin
Sinä "Muutaäkkiä" muuta äkkiä takaisin sinne, mistä olet tullutkin tänne, tai pysy ainakin poissa tältä palstalta häiritsemästä keskusteluamme.
- Kallis.Rutakko
Ja kirstulan pellon kuivatukseen puoli milliä.oliko milli ostaessa? kun en muista.
- Meidänjuha
Juha ei tee virheitä! Turboliittymä tehdään.
- TurboOnUrpo
Juu ja audilla pitää ajaa,köyhät kyykkyyn. Ei tarkoitettu köyhille.
- 12VDC
Nyt kun tämä liikennesuunnittelijoiden viimeisin uroteko alkaa hahmottua, on selvää että ainakin yksi potentiaalinen kolaripaikka löytyy. Kun turboliittymästä erkaannutaan Turkua kohti, on ympyrässä kaksi kaistaa. Ne yhtyvät ennen rautatiesiltaa. Mutta väistämisvelvollisuus kaistojen yhtyessä ei olekaan niin selvä.
Tuntuu, että sisentä kaistaa Turengista tullessa ajetaan suoraan , ja Lahdesta tulleilla olisi väistämisvelvollisuus. Mutta kun olen yrittänyt ottaa selville, onko näin, ei mistään löydy suoraa vastausta. Mutistaan vaan, että molemmilla on velvollisuus väistää ja jotain vastaavaa.
Toisaalta edellinen ajatus on älytön, Lahdesta tullaan, ja ympyrästä jatketaan päätietä, Turengista tullaan sivutieltä, siis päätietä ajavallko väistämisvelvollisuus? Lisäksi Lahdesta tulevat ajavat oikeata kaistaa, oikealta tulevallako väistämisvelvollisuus? Toki kaistaa vaihtavalla on aina väistövelvollisuus, mutta miksi ei selkeästi osoiteta, kumpi vaihtaa kaistaa? Yritin selvittää tuon kaistojen yhtymismerkin symboliikkaa liikenneviraston sivuilta, ei löytynyt. Toki maallikon tulkinta on, että käyrää kaistaa ajava väistää, mutta päteekö tämä lakituvassa?- TyhmäTekiTaasOngelman
Siihen tulee vetoketjumerkki v'tun pönttö.
- Arpajaiset-
Nopeet syö hitaat.
- voimeitätolloja
Ei siinä liittymässä mikään tie ole päätie.
- voi_olla
Voi olla, että tulevat kaistamaalaukset ratkaisevat tilanteen. Päättyvää kaistaa ajava on väistämisvelvollinen.
On muuten ollut aika huonosti organisoitu risteys pitkällisestä päällystysvaiheesta alkaen. Ympyrä ja sen liittymät on rajattu yksikaistaisiksi tötteröillä, joita on sen verran harvassa, että urakoitsijan tarkoittaman ajoväylän valinta on ollut arpomista tilanteen muuttuessa jatkuvasti.- 12VDC
Niin muuten voi ollakin. Ainoa vaan, että talvella maalaukset voi joskus näkyä huonommin. Samaa mieltä niistä harvoista tötteröistä, varsinkin pimeällä on vaikeaa hahmottaa alati muuttuvia ajoreittejä.
- Vetskaria
Ainahan siihen voi tulla 6/2020 jälkeen uusi "vetoketju" liikennemerkki (uudet pykälät), mikä on monille tuttu jo ulkomailta. Sitten mennään vuoron perään...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201809032201173409_oa.shtml
Mutta onhan sekin vaikea ymmärrettävä näille minkä mielestä se turboliittymä on jotenkin ihmeellinen ja vaikea, niitäkin on suomessa jo monessa paikkaa.
- 12VDC
Ympyrässä ei varsinaisesti olekaan, kaikki liittymät ovat samanarvoisia. Mutta teiden hierarkiassa 10-tie on ylempänä kuin 292-tie, vai mikä se Turengin tie onkaan, ja vielä alempana on Katisten rantatie, jolla ei numeroa edes taida olla. No, tämä oli vaan yksi näkökohta vaikeaan kokonaisuuteen.
- LiikennemerkitBosseja
Mikä on teiden hierarkia? Mitä pienempi numero sen kovempi baana, vai?
- Isoajapientä
Onhan näitä liikenneympyröitä ja turboliittymänkin kera monessa paikassa missä liittyvät tiet ovat eri "tasoisia". Mikä tässä on vaikeaa muille kuin katumalaisille?
- 12VDC
LiikennemerkitBosseja kirjoitti:
Mikä on teiden hierarkia? Mitä pienempi numero sen kovempi baana, vai?
Ylimpänä on yksinumeroiset tiet, sitten kaksinumeroiset jne. En muista näiden nimityksiä, valtatie, päätie, maakuntatie, jotain tuollaisia.
- ArkkuaVailleVanhus
Koita olla vähemmän viisas ettet häpäise itseäsi.
- veronmaksajako
vaikka tehtäisiin minkälainen jurpo liittymä. niin nämä suomalaiset talipallon omaavat kuskit ei siinä osaa ajaa oikein. rytisee varmasti. mutta pruukin rekat saivat nyt sen jurpon.
- Jgcjgfkuöhilfl
Varmaan uusitustakin liittymästä pääsee läpi mutta totta on että siitä tulee entistä paljon hankalampi ja kolareita tulee paljon paljon enempi. Saattaapi vielä ruukin kela tippua viereisen auton päälle, ennenhän ne tippui penkalle kun viereistä autoa ei ollut. Sitä odotellessa en meinaa ajaa ruukin rekkojen vierellä ulkokaistaa.
- Sokka_irti
Polakit osaa ajaa turboliittymästä tölkiltä kämpille Katuman-ghettoon ja päinvastoin. Ovat oppineet Eurooppalaisille tavoille puolassa !
- MontaKymppääVoittoa
Tyhjässsä ja aivan tuhaaan rakennetun turboliittymän läpi voi sitten vetää noin sataakahtakymppiä kun on niin mukavasti tilaa. Ennen joutu himmaan johkin seiskaviiteen. Autojahan siinä on tiellä vaan joskus aamukasilta, jollon mä nukun. Kohta kun ihmiset vetää siitä lujaa ja suoraan siihen sitten jatkorakennetaan taas isompi ympyrä keskelle tai jotain vitu hidasteita
- Tositurbo
Jos Katuman ympyrä on sinulle liian vaativa, niin älä vaan jatkossa aja Tuusulantietä Hyrylään, johon tulee vielä moninaisempi ympyrä ensi vuodeksi vanhan tilalle.
- RahaaTakoen
Jaa että hyrylän ympyrä uusitaan. Jo on aikakin, olin joskus hinausautokuski sielläpäin ja ympyrästä sai hakea kolariautoja pois ainakin kaksi viikossa. Siinä kun on kaksi kaistaa niin haasteita riittää joillekin. Hesasta kun tulee ja hyvinkäälle koittaa irtaantua niin väkisinkin siinä kolisee kun pitää sisäkaistalta päästä suoraan pois ja aina on joku ulkokaistalla. Kaksikaistainen ympyrä on aika paha aralle kuskille.
- Turbokaistojenkera
RahaaTakoen kirjoitti:
Jaa että hyrylän ympyrä uusitaan. Jo on aikakin, olin joskus hinausautokuski sielläpäin ja ympyrästä sai hakea kolariautoja pois ainakin kaksi viikossa. Siinä kun on kaksi kaistaa niin haasteita riittää joillekin. Hesasta kun tulee ja hyvinkäälle koittaa irtaantua niin väkisinkin siinä kolisee kun pitää sisäkaistalta päästä suoraan pois ja aina on joku ulkokaistalla. Kaksikaistainen ympyrä on aika paha aralle kuskille.
Uusittava ympyrä on se seuraava tänne päin eli Koskenmäen ympyrä.
Siitä tulee vielä haastavampi kuin se "shellin" ympyrä, siihen tulee kaksi kaistaa ja turbokaistat lisäksi. Siihen liittyvien teiden kaistojen määrä on 1- 3. 1 kaista poistumissuuntaan Koskenmäen ja Lahelan suuntiin, 2 kaistaa Tuusulantien tulosuunnissa ja 3 poistumissuuntiin.
Aika näyttää auttaako tuo mitään aamu- ja iltaruuhkiin, koska sen aiheuttaa poikittainen liikenne ei se heti kääntyvä, joille turboliittymästä on etua.
- NäinOlenKuullut
Katuman ympyrässähän ei kaiketi ole kysymys mistään muusta kuin siitä että urakoitsijalle oli jo luvattu kyseinen urakka alueelle tulevan maailman suurimman rautakauppakeskittymän takia. Ei nykyisen liikenteen määrä sellaista olisi vaatinut. Toivottavasti olen kuitenkin väärässä, nämä torikeskusteluja vaan on.
- Itseperuskeksit
Aiheuttaako Tiiriön rautakauppojen liikenne jotain liikenneruuhkaa?
- Höpönhöpöukko
Työttömillä on aikaa höpistä ja pahoittaa mieltään. Tämä höpisijä tiedetään.
- FaktaaOn
Kyllä ko. risteyksessä oli joskus ruuhka-aikaan minuuttien jonot. Hyvä, että asia saatiin pikkurahalla kuntoon.
- OnOveliaPirut
Kyse ei ollut siitä että odotat 50 sek klo 7.50. Ei sitä tehty sinun nopeuttamiseksi. Eipä sitä tehty myöskään siksi etteivät rekkakuskit muka mahtuneet ajamaan siitä. Tottakai mahtuivat. Joku pösilö kun veti liian lujaa taitoihin nähden mutta niin aina. Henkilöautollakin. Paljon enemmän rekkakuskia vatuttaa odotella vuoroa Ruukilta Harvialantielle. Miljoonien urakka taas täysin tarpeettomaan kohteeseen. Kyllä ne pirut on ovelia.
- MikkoKoo
Ei ilmeisesti ole pyöräilyreittisi varrella, kun tuntuu noin pahalta tänäänkin. Älä sure vaikka se valmistuu, uusia kiukuttelukohteita tulee tasaisin välein.
- voihan_vitsi
Laitettaispa koulutkin kuntoon pikkurahalla, mutta parakeilla mennään eikä loppua näy
- KatsoOpastetta
Nythän se on jo lehdessäkin, jatkuvia vaaratilanteita. Johtuu siitä että autoilijat ei osaa katsoa yläopasteita. Jos siellä on punaiset henkselit päällä alkää menkö sille kaistalle, se ei ole käytössä. Loppu onkin sitten helppoa.
- Lyhyesti-
Yksikaistaiseen liikenneympyrään tottuneelle kaksikaistaisuudessa voi aluksi olla totuttelemista, sillä sopiva ajokaista pitäisi valita jo ennen liittymää.
- Anonyymi
Kovin on hiljaista tälläkin työmaalla. Ei ainakaan säiden pitäisi olla työnteon esteenä. Miksi Hämeenlinnan rakennustouhuissa kaikki menee pieleen heti, kun tehdään vähänkään lintulautaa isompaa?
- Anonyymi
Kohtahan voidaankin valmistumispäivää siirtää kolmannen kerran...
Toivon mukaan sopimuksessa oli hyvät myöhästymissakot. - Anonyymi
Uuuups!!! T. Kaupungin kovin lakimies
- Anonyymi
Totaaa, mikä on myöhästymissakko?
T. Sama- Anonyymi
Esim. urakoitsija maksaa urakan kokonaishinnasta 10% tilaajalle, kun ei valmistu sovittuna aikana.
- Anonyymi
Entä paljonko on rakennuttajan myöhästymissakko kaupungille, kun piti päästä hommiin jo viisi vuotta sitten Centralle kaistoja tekemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä paljonko on rakennuttajan myöhästymissakko kaupungille, kun piti päästä hommiin jo viisi vuotta sitten Centralle kaistoja tekemään.
Tuskin oli tilattu... hankekehitys ei ole vielä toteutussopimus.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän381903Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p431476Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61411- 171408
Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,131384Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11375Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis21347Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11280Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21220Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta51207