Kun lyijyhaulien on todettu aiheuttavan vesilinnuille haittaa ja lyijyhaulien käyttö kiellettiin vesilinnustuksessa, eikä edes metsässä tai pellollakaan saa vesilintua lyijyhaulipatruunalla ampua.
Miten sitten muovinen haulikuppi?
Muovihan on jo kansainvälisesti todettu olevan varsinainen ongelmatuote, joka ei hajoa luonnossa, vaan saastuttaa luontoa sekä vesistöjä. Ja kun vesialueilla metsästetään haulikoilla vesilintuja, niin aikamoinen määrähän siinä muovia jää vesistöön. Ja vaikka se haulikuppi kelluu veden pinnalla, niin harvempi, tai tuskin kukaan kerää edes itse ampumiaan haulikuppeja pois.
Ja kysyn palstalla mielipiteitä asiasta siinä mielessä, että pidetäänkö patruunan muovituotteita, jotka jäävät veteen, laisinkaan ongelmana? Ja voisiko haulikupin korvata jollakin muulla materiaalilla, joka ei ole vesistölle eikä vesikasveja syöville eläimille vaarallista. Esim. pahvisella tai keraamisella aineella?
Muovinen haulikuppi
4
2205
Vastaukset
- Latailija
Vanha, hyvänajan huopatulppa olisi ekolokisin vaihtoehto.
- vanhaparempi
Huopatulppa ja pahvihylsy. En ymmärrä miksi näistä piti luopua.
- laukkuryssä
vanhaparempi kirjoitti:
Huopatulppa ja pahvihylsy. En ymmärrä miksi näistä piti luopua.
Monissa asetarvikekaupoissahan on myynnissä huopatulppia. Ja esim. sellier bellot ja gyttorp lataa edelleenkin pahvihylsyisiä haulikonpatruunoita. Olisiko pahvihylsyisten tuonti hiljentynyt muitten patruunanvalmistajien osalta, kun muovihylsy on helpompi valmistaa ja on halvempi ja kestävämpi materiaali..
Ongelmahan on jo siinä kun mitään hauleja pitää suoltaa luontoon taikka jahtikaverin peräsuoleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829