Mikä vikana

Mikävika

Tietäiskö täältä joku ettää mikä vikana aprilia sr ässä ku tulee kipinä ja kaikki pitäis toimia . Mutta ei lähe käyntii oon laittanu tulpan reiästä pensaaki mut ei lähe käyntii.

12

5573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaus_1a

      Jos saa liikaa bensaa= ei lähde käyntiin
      jos ei saa tarpeeksi bensaa= ei lähde käyntiin.

      oletko polkemassa käyntiin vai sähköstartilla. polkemalla lähtee paremmin, mutta sun pitää polkea nopealla tahdilla. yli 3kertaa putkeen.

      Missään nimessä ei saa laittaa mannänpäälle itse suoraan poltoainetta. vaikka olisi mikä kone. kastelee tulpan ja ei ainakaan lähde käyntiin.

      Ohje:
      pura kaasutin ja kuivaa se hyvin, (ÄLÄ pese fairilla tai vedellä). pese bensalla johon ei ole lisätty öljyä tai muitakaan omia sekoituksia.

      tarkista:
      -koho, kaasarinkuppi ja suutimien puhtaus. (ÄLÄ hoonaa suutimia puhtaaksi). valoa vasten näet onko tukossa. jos et näe täysin ympyrää valokuviota, on suutin tukossa. liota suutinta vähän aikaa bansassa ja puhalla puhtaaksi.

      -tarkista onko jäänyt ylivuotoputki kiinni/auki.. nykyisin "ylivuotoputki" on vain veden poistamista kaasarinkupin pohjalta. kun se putki lähtee sieltä pohjalta. Jossain se putki on oikeasti ylivuoto putki ja se estää kaasarin tulvimisen. mutta nykyisin on kaasarissa hyvät kohot ja ylitäyttö on todella harvinaista. Ohjeissahan usein käsketään valuttamaan "lusikallinen" benssaa letkusta pois joka toinen kuukausi. pieni määrä vettä kyllä menee moottorin läpi, mutta vesi jäätyy ja halkaisee tarkeitä osia. Ne jotka käyttää veden poistossa kemikaaleja, voin sanoa että moottorisi on entinen.

      -tarkista onko sytytys kuvio oikea. cdi-boksi säätää kuviota hyvinkin oudosti. vaikka antaa ensimmäisen kipinän ja sieltä väliltä. syynä voi olla lämpötila tai vain ylijännite/alijännite mangeetossa.

      • Tämääskeinen

        Polkemalla oon yrittänyt käyntiin. Oon kaasarin pessy kaasarin pesu aineella. Mutta ei vaikuttanut mitenkään. Ja kyllä kaasarissa oli kaikki kunnossa


    • Leif.B

      Kyllä tuplanreiästä kokeeksi voi lurauksen bensaa laittaa vianhakutilanteessa,ei siitä mitään vahinkoa ole ellei tolkuttomasti sinne kaada,semmoinen "ruokalusikallinen"silmämääräisesti ok.

      Mikäli kipinää tulpalle tuli sen irtiollessa mutta mitään ei tapahdu vaikka bensaa loraus tulpanreiästä tulppa kiini ja yrität käyntiin virta päällä niin tulppa on rikki.

      Se voi antaa kipinän ilmassa mutta ei enää paineenalaisena sylinterissä,koita vaihtaa toinen tulppa!

      Kovin isoa vikaa ei voi olla mikäli kipinää tulee tulpalle asti eikä tuo bensakikka toimi.
      Mikäli se olisi hörähtänyt sekunnin kaksi niin bensansaannissa olisi vikaa,siis suodatin tukossa,bensa loppu,hana rikki ja kun en tiedä onko tuo 2 vai 4tahtinen saati kaasuttimella vai ruisku niin annetaan yleisohjeita.
      2tahtisissa voi myös öljy olla laskeutunut bensatankin pohjalle ja siihen taas auttaa mopon heiluttelu eestaas paitsi jos siinä on tuorevoitelu eli öljyt ja bensat eri säiliössä.
      Eikait se bensa säiliössä ole ikivanhaa(siis vuoden tai enempi),niinkin oon nähnyt tapahtuneen ettei se enää kelvollista käynnistykseen mutta luraus tuoretta bensaa sekaan auttoi asiaan.

      Tuleeko hanasta bensaa jos otat letkun irti?
      Jos tulee niin ok,jos ei niin vika siinä tai bensan vähyydessä.
      Oletan että se on ollut ehjä kun viimeksi ajettu vai oireilko se jotenkin aiemmin jo ja koska ajettu viimeksi?
      Mitään magneettojuttuja tai CDI boxeja en yhtäkkisiksi vioiksi usko,irronnut johto tai huonosti yhdistävä liitos/johtokatkos kylläkin,tutki johdot!
      Jos siinä on kaasutinvikaa niin ei se estä konetta hörähtämästä tuon tulpanreikätempun jälkeen!
      Paremminkin jos se olisi luvannut ja sammunut hetikohta niin silloin kaasuttimen bensansaantimurheita tai suodatin,hanavika=avaa ja puhdista suuttimet.

      Toivottavasti näistä apua=)

      • Tämääskeinen

        Se on 2t ja on kaasarilla. Ajettu viimeksi n.3-5 vuotta sitte. Ja bensat on vaihettu ihan vasta siihen että bensassa ei vikaa. Siinä on tuorevoitelu mutta oon sekottanu öljyn bensaan


      • Jutustelija1
        Tämääskeinen kirjoitti:

        Se on 2t ja on kaasarilla. Ajettu viimeksi n.3-5 vuotta sitte. Ja bensat on vaihettu ihan vasta siihen että bensassa ei vikaa. Siinä on tuorevoitelu mutta oon sekottanu öljyn bensaan

        Niin no nythän sen itse sanoit, eli älä laita öljyä muualle kuin siihen tarkoitettuun säiliöön niin moposi pysyy kunnossa.


      • Leif.B
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Niin no nythän sen itse sanoit, eli älä laita öljyä muualle kuin siihen tarkoitettuun säiliöön niin moposi pysyy kunnossa.

        Ei vaikuta milläänmuotoa mopon toimintaan vaikka öljysäiliön sijaan voitelut lurauttaisi suoraan bensatankkiin.
        Niinhän sitä aikoinaan lähes kaikkiin mopihin kuin mp:hin tehtiin ja tuorevoitelu tuli vasta 70-luvulla kuvioihin pikkuhiljaa.
        Ideahan siinä on öljypurkin kanssa oikean mittasuhteen miettimisen bensamäärään lopettaminen jolloin liika öljy savutti aiheutti karstaa kun taas liian vähäinen saattoi aiheuttaa kiinnileikkauksen.
        Liika oli kumminkin paljon turvallisempi valinta!!
        Sen ajan öljyissä ei ollut tämmöisiä täys-synteettisiä vähäntuhkaavia ollut,mineraaliöljyillä mentiin vielä 80-luvullakin eli käytännössä moottoriöljyä ja halpaa semmoista.
        Yleinen käytäntö oli ja yhäkin monilla vanhoilla parroilla varmistaa tuoreöljyvoitelunkin häiriöt lurauksella bensan sekaan "varmuuden vuoksi".
        Mutta löytyy laitteita,esim GT Suzukit, joista tuoreöljyvoitelua ei voi poistaa ja korvata bensan öljyämisellä,niissä 2t öljyä painetaan myös laakereiden läpi saman öljypumpun paineella ja bensan sekaan sekoitettu ei voitele näin kuten tehdas suunnitellut=laakerivaurio hyvin todennäköinen.
        Normaalisti tuorevoitelun voi poistaa huoletta kunhan tulppaa kaikki lähdöt kunnolla ja tukkii /poistaa letkut mutta miksi se pitäisi tehdä?
        Kunnossa oleva ja oikein säädettynä(ei oo vaikeaa jos ottaa selvän miten) se on oiva peli eikä painavakaan jos se poiston syy.

        Nykyään kaupoista löytyvä mineraali,osasynteettinen kuin täys-synteettinenkin 2t öljy on kelpoa tavaraa kaikki ja makuasia mihin päätyy,toki hinnoissa iso ero voitelussakin toki pitkällä tähtäimellä pienemmän kulumisen osalta mutta mopossa ehkä turhaa hifistelyä,mp touhuissa enempikin.
        Harvemmin ne tuorevoitelut rikki menee jos ymmärtää idean ja säätää sen kuten pitääkin huolehtii öljysäiliön öljypinnan tasosta eikä päästä ilmaa systeemiin tyhjän öljysäiliön tms kautta jolloin ilmattava ellei automaatisysteemi siihen.

        Ehjä käytetty tai uusikaan pumppu ei paljon maksa.

        Se on semmoista sotkemista itsesekoittelu ja osattava laskea edes kohtuutarkasti paljonko öljyä johonkin litramäärään laitettava 2T öljyä luraus varmuuden vuoksi...


    • Leif.B

      Selevä,koita vaihtaa tulppa nyt ensitöiksesi,lämpöarvoilla ei niin väliä kunhan kokeilet oikeanmittaisella kierteellä olevalla ja hommaat oikeanmoisen sitten jos ei just nyt ole käsillä.

      Bensahanan testaus:letku irti ja hana auki,oletan että siinä ei ole alipainetoiminen hana ja jos on niin imaise siitä letkun päästä niin näet avautuuko se vai siinäkö se vika onkin.
      alipainehanat voi temppuilla juuri noin jos alipainetta ei synny tarpeeksi=kalvo rikki/huono tai letkuvika hanasta imusarjaan(jos moinen on)
      Mikäli tavallinen hana eikä tule mitään niin voi siunnekkin puhaltaa koska voi olla tukkeutunut tankin sisältä,silloin tietty tankki irti ja putsaat ylösalaisin ,myös hana irti ja putsaat senkin toki.
      Ellei sieltä mitään tule niin vika hanassa.
      Kokeile näitä!

    • Leif.B

      Jaa-a,tulipa vielä 1 juttu mieleen ja itse annoit vihjeenkin että olet yrittänyt polkemalla käyntiin.
      Siinä on siis starttikin ja senmyötä akkukin?
      Jos näin on niin akun varaus tai kunto varattunakin on niin huono ettei tarvittavan hyvää kipinää synny käynnistymiseen.
      Akut vanhemmiten ei enää ota täyttä varausta tai ollenkaan jos oikosulussa sisältä vaikka kuinka latailisi,ne kuluu siis käyttämättäkin.
      Tarkista tuo akku jos moinen on ja jos se on lataamatta mopossa ollut noin kauan käyttämättä osta uusi,vaikkapa Biltemasta löytynee edullisesti kooltaan tyypiltä passeli .

      • Ei oo akkua mutta startti on paikoillaan


      • Jutustelija1
        Mikävika kirjoitti:

        Ei oo akkua mutta startti on paikoillaan

        Laitahan kunnon akku paikoilleen niin rupiaa toimimahan.


    • Leif.B

      Laita akku paikoilleen niin saatetaan päästä eteenpäin tuon vian selvittelyssä ellei jopa korjaannu samantien kun kipinäpuoli vahvistuu,eipä oo kalliita uudet pienet akut ja melkein se on hommattava jos ajaa meinaa...
      Ootko selvittänyt voiko tuolla edes ajaa akutta ettei sähkölaitteet tykkää kovinkin huonoa??
      Se akku toimii siellä sähkövirran varastona ja eräänlaisena tasaajanakin,ilman sitä voipi latauspuoli kärähtää nopsaan jos tuo edes toimii akutta?
      Ellei akkua halua hommata ja polkimella tykkää käynnistellä niin kondensaattori siihen akun paikalle on helppo asentaa ja niitä löytyy Ebaysta ainakin ja käytetään moottoripyörissä.
      Battery eliminator nimeltään mutta se ei varaa sähköä tai vaadi minkäänmuoista huoltoa ollen käytännössä hyvin pitkäikäinen kapistus eli kun moottori käy niin sähköt toimii,siis valot-vilkut-töötti mutta sammutettuna sähkötön.

    • Anonyymi

      Osaisiko joku auttaa oon putsannu kaasarin moposta tulpan vaihtanut koittanut eri puolia ja vaihtanut bensat ja mopo ei lähde käyntiin ei millään joskus aikasemmin joo jos kaasaria sääti tosi kauan niin tyhjä käynil kävi mut heti kun avasi kaasua niin Sammu nyt ei lähde käyntiin ihan sama mitä yrittää ja kun kaasua avaa niin käynnistys tai kaikki äänet vaimenee koneesta kokonaan joten apuja pliis 4 päivää tapellut

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      69
      2512
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2187
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      99
      2121
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      9
      2062
    6. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1963
    7. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1895
    8. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      595
      1875
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      21
      1669
    10. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1443
    Aihe