Väärä M1 lähete

EiPsykoosia

M1 lähete ihmiselle, joka ei ole mielisairas eikä psykoosissa on vapaudenriistoineen vakava ihmisoikeusrikkomus, josta uhri tuskin koskaan selviää. Traumatisoitunut ihminen traumatisoituu lisää.

Usein syynä on osaamaton lääkäri, jolla on jonkin sortin persoonallisuushäiriö, draamahakuisuus ja sairaalloinen alistamisen tarve. Ei minkäänlaista ihmisen kunnioitusta. Toiset lääkärit piilottelee tapahtunutta ja puolustaa potilasvirheen tehnyttä lääkäriä.

Kertoisitteko kokemuksestanne? Onko meitä uhreja paljonkin pääkaupunkiseudulla? Ainakin Leppävaaran psykiatrianpoliklinikalla on perusteettoman M1 lähetteen tehtaillut osaamaton lääkäri. Esitteli itsensä psykiatriksi vaikka Valviran mukaan ei ole erikoislääkäri ollenkaan. Mitä muita paikkoja on syytä varoa?

Kertoisitteko myös, miten olette henkisesti toipuneet? Toipumiskeinoja?

200

9924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllälääkärinäkee

      Sairaalla ei ole sairauden tuntoa.

      • Jljg

        Olen tällainen ”sairauden tunnoton” mielisairas ilmeisesti. Ilmeisesti minä en saa traumatisoitua pakkolääkinnästä ja vapaudenriistossa, koska vapaudenriisto on vain hyväksi terveydelleni? Onko minun psyyken rakentunut jotenkin niin, että ihmisoikeusrikokset ovat hyväksi terveydelleni, kun se taas traumatisoi vakavasti teitä muuten terveen oloisia vajakkeja, jotka tiedätte rajan mielisairaat ja terveen välillä, mutta ette osaa yhdys sanoja. Pakkohoitolähete perustuu aina psykiatrin arvioon, se on aina subjektiivinen päätös. Sinä saatanan sika et ole mikään sanomaan, että minun koskemattomuuttani voi loukata, mutta sinun ei. Puoskarien valta perustuu tässä maailmassa sinun kaltaisten vajaamielisten tollojen olemassaoloon, jotka kuvittelevat, että toisten perusoikeuksista voit huoletta luopua, kunhan se ei sinua kosketa. Minä en tunne itseäni sairaaksi, joska objektiivisin mittarein en sitä ole. Puoskareiden mielipiteet eivät riitä määrittämään sitä, kuuluuko ihmisen tuntea itsensä sairaaksi vai ei.


      • huh.huuh
        Jljg kirjoitti:

        Olen tällainen ”sairauden tunnoton” mielisairas ilmeisesti. Ilmeisesti minä en saa traumatisoitua pakkolääkinnästä ja vapaudenriistossa, koska vapaudenriisto on vain hyväksi terveydelleni? Onko minun psyyken rakentunut jotenkin niin, että ihmisoikeusrikokset ovat hyväksi terveydelleni, kun se taas traumatisoi vakavasti teitä muuten terveen oloisia vajakkeja, jotka tiedätte rajan mielisairaat ja terveen välillä, mutta ette osaa yhdys sanoja. Pakkohoitolähete perustuu aina psykiatrin arvioon, se on aina subjektiivinen päätös. Sinä saatanan sika et ole mikään sanomaan, että minun koskemattomuuttani voi loukata, mutta sinun ei. Puoskarien valta perustuu tässä maailmassa sinun kaltaisten vajaamielisten tollojen olemassaoloon, jotka kuvittelevat, että toisten perusoikeuksista voit huoletta luopua, kunhan se ei sinua kosketa. Minä en tunne itseäni sairaaksi, joska objektiivisin mittarein en sitä ole. Puoskareiden mielipiteet eivät riitä määrittämään sitä, kuuluuko ihmisen tuntea itsensä sairaaksi vai ei.

        ai perkele!tämä oli kyllä hyvä.tiätty jos ei oo psykoosis tms.muita en luekkaan.


      • Anonyymi

        Terveellä ei ole sairauden tuntoa.


      • Anonyymi

        Jos väitetään psyykkisen sairauden olevan olemassa, niin miltä sen pitäisi tuntua ?
        Nimenomaan tuntua ?
        Päänsäryn ym. kivut kyllä tuntuvat, huimaus tuntuu, nivelvaivat tuntuvat, jne.


      • Anonyymi

        Saattaa taas olla niin että sairauden tunto onkin uhrilla eikä pahan tekijällä mutta uhri on se joka apua ja jonka elämä järkkyy .


      • Anonyymi

        Aika huvittava, nimimerkki on " kyllälääkärinäkee ", mutta kirjoittaakin että sairaalla ei ole sairauden tuntoa.
        Miten tunto voi näkyä ?


      • Anonyymi
        Jljg kirjoitti:

        Olen tällainen ”sairauden tunnoton” mielisairas ilmeisesti. Ilmeisesti minä en saa traumatisoitua pakkolääkinnästä ja vapaudenriistossa, koska vapaudenriisto on vain hyväksi terveydelleni? Onko minun psyyken rakentunut jotenkin niin, että ihmisoikeusrikokset ovat hyväksi terveydelleni, kun se taas traumatisoi vakavasti teitä muuten terveen oloisia vajakkeja, jotka tiedätte rajan mielisairaat ja terveen välillä, mutta ette osaa yhdys sanoja. Pakkohoitolähete perustuu aina psykiatrin arvioon, se on aina subjektiivinen päätös. Sinä saatanan sika et ole mikään sanomaan, että minun koskemattomuuttani voi loukata, mutta sinun ei. Puoskarien valta perustuu tässä maailmassa sinun kaltaisten vajaamielisten tollojen olemassaoloon, jotka kuvittelevat, että toisten perusoikeuksista voit huoletta luopua, kunhan se ei sinua kosketa. Minä en tunne itseäni sairaaksi, joska objektiivisin mittarein en sitä ole. Puoskareiden mielipiteet eivät riitä määrittämään sitä, kuuluuko ihmisen tuntea itsensä sairaaksi vai ei.

        Yhdys sanoja on muuten yhdyssana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdys sanoja on muuten yhdyssana.

        Masentuneilla serotoniinin määrä aivoissa on niin matala, että sitä pitää lääkityksellä nostaa. Kun lääkettä käyttää riittävän pitkään, korjaantuu aivojen kemiallinen epätasapainotila poistaen samalla masennuksen. Lääkitystä ei pidä lopettaa liian aikaisin, vaan ylläpitohoidolla estetään masennusta uusiutumasta. Diabeetikkokin tarvitsee insuliininsa ja silmälasien käyttäjä silmälasinsa. Ethän kehottaisi heitä niistä luopumaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masentuneilla serotoniinin määrä aivoissa on niin matala, että sitä pitää lääkityksellä nostaa. Kun lääkettä käyttää riittävän pitkään, korjaantuu aivojen kemiallinen epätasapainotila poistaen samalla masennuksen. Lääkitystä ei pidä lopettaa liian aikaisin, vaan ylläpitohoidolla estetään masennusta uusiutumasta. Diabeetikkokin tarvitsee insuliininsa ja silmälasien käyttäjä silmälasinsa. Ethän kehottaisi heitä niistä luopumaan?

        Koska masentuneilla on serotoniinin määrä matalalla, niin tuntuu kovin oudolta, kun SSRI-lääkkeet ovat ns. serotoniinin takaisinoton estäjiä (?).

        Eikö tuo takaisinoton esto tarkoita sitä, että serotoniinin takaisin saanti sinne aivoihin jotenkin estyy ? Ja kuitenkin sitä serotoniinia pitäisi kaiken järjen mukaan aivoihin saada, jos määrä on kerran matala.

        Pakko myöntää, etten tiedä olenko oikeassa vai väärässä, kun en ole mikään tutkijatohtori.
        Mun logiikka käsittää asian noin.
        Ainahan tosin on väitetty, että naisen logiikka............


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska masentuneilla on serotoniinin määrä matalalla, niin tuntuu kovin oudolta, kun SSRI-lääkkeet ovat ns. serotoniinin takaisinoton estäjiä (?).

        Eikö tuo takaisinoton esto tarkoita sitä, että serotoniinin takaisin saanti sinne aivoihin jotenkin estyy ? Ja kuitenkin sitä serotoniinia pitäisi kaiken järjen mukaan aivoihin saada, jos määrä on kerran matala.

        Pakko myöntää, etten tiedä olenko oikeassa vai väärässä, kun en ole mikään tutkijatohtori.
        Mun logiikka käsittää asian noin.
        Ainahan tosin on väitetty, että naisen logiikka............

        Psykiatriassa on jo aikoja sitten todettu vääräksi oletus, että masennus johtuisi serotoniinin vähäisyydestä. Sellainen oletus oli kyllä yhdessä vaiheessa olemassa, mutta tutkimuksissa se osoitettiin virheelliseksi. Edelleen liikkuu väärää tietoa.

        Serotoniinin takaisinoton estäjät lisäävät keinotekoisesti serotoniinin määrää aivoissa, mikä saattaa tuntua joko turruttavalta, piristävältä tai ei miltään, riippuen henkilöstä, koska vaikutukset ovat yksilöllisiä. Pitemmän päälle aivokemioiden häiritseminen johtaa useimmilla vakaviin haittoihin. Masennus lisääntyy, koska aivot koettavat sopeutua keinotekoisesti aiheutettuun muutokseen. Hypomania on yleistä, johtuen juurikin keinotekoisesti lisätystä serotoniinista. Akatisia, tuskainen levottomuus, on yksi SSRI-aineiden vaarallinen seuraus.

        YLE MOT - Masentavat lääkkeet
        https://www.youtube.com/watch?v=sd0IW_MqJvA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatriassa on jo aikoja sitten todettu vääräksi oletus, että masennus johtuisi serotoniinin vähäisyydestä. Sellainen oletus oli kyllä yhdessä vaiheessa olemassa, mutta tutkimuksissa se osoitettiin virheelliseksi. Edelleen liikkuu väärää tietoa.

        Serotoniinin takaisinoton estäjät lisäävät keinotekoisesti serotoniinin määrää aivoissa, mikä saattaa tuntua joko turruttavalta, piristävältä tai ei miltään, riippuen henkilöstä, koska vaikutukset ovat yksilöllisiä. Pitemmän päälle aivokemioiden häiritseminen johtaa useimmilla vakaviin haittoihin. Masennus lisääntyy, koska aivot koettavat sopeutua keinotekoisesti aiheutettuun muutokseen. Hypomania on yleistä, johtuen juurikin keinotekoisesti lisätystä serotoniinista. Akatisia, tuskainen levottomuus, on yksi SSRI-aineiden vaarallinen seuraus.

        YLE MOT - Masentavat lääkkeet
        https://www.youtube.com/watch?v=sd0IW_MqJvA

        Käytin monta vuotta sitten erilaisia masennuslääkkeitä, ja tiedän, että niistä voi tulla hypomaniaa. Mulle ainakin tuli.

        Alkuun sain rauhoittavia paniikkihäiriön hoitoon, ja kun niiden kanssa tuli sekakäyttö-ongelmia, niin tuli psykooseja.
        Psykooseihin sain neuroleptejä, ja niistä menin ihan " tainnoksiin ", en jaksanut mitään, toimintakyky aleni.
        Siinä vaiheessa oireet tulkittiin masennukseksi, ja sain masennuslääkkeitä.
        Ne aiheuttivat sitä hypomaniaa ja maniaa, joita sitten lääkittiin Litolla.

        Loppujen lopuksi mulla meni monen sortin lääkkeitä useamman vuoden ajan.
        En oikeastaan tiedä kenelle kiitos kuuluu, että pääsin kaikesta eroon.


      • Anonyymi

        Uskon aloittajan kertomaa. Vallan väärinkäyttöä ja täyttä osaamattomuutta on.
        Missähän olisi tilasto turhista nolauskeikoista millä napautetaan asiakasta aiheetta?
        Kun tilinteon aika tulee hukkakeikan jälkeen, katoaa psykiatri kuin pieru saharaan eikä sen koommin häiritse.
        Onhan se iso "hoito"virhe tervettä yrittää keksityllä diagnoosilla lääkitä ja kun se ei sovi uhriksi joutuvalle, hukkakeikka psykon järkkäämänä. Niin, mitä jos nuori ois lamaavia alkanut käyttää mielivaltaisen hurjan takia? Eipä tarvinnut jörpykän, mikälie psykopaatti itse, ei tyhmän kanalauman vastata tekosistaan. No, onneksi oikeus voitti! Korvausta pitäs saada kiusasta ja vastuuseen hälyn aiheuttaja. Ehkä arvioon onko kyvykäs hommiin missä iso valta toiseen.


    • EiMielisairas

      Oikean psykiatrin asiakkaalle kirjoittamassa todistuksessa lukee nimenomaan, että asiakkaalla ei ole psykoosia eikä asiakas ole mielisairas.

      Toden totta on syytä epäillä ko. lääkärin terveyttä. On mahdollista, että hän on sairas eikä hänellä ole sairaudentuntoa kuten edellä kommentoijakin arvelee.

      • sekavaasepustusta

        Itselleenkö tämä lääkäri sen lähetteen kirjoitti?


    • SelvähänSe

      Niin varmaankin olisi pitänyt tehdä.

    • mielikuvitustauti

      Kerran psykiatrinen tapaus aina psykiatrinen tapaus. Näin se vaan menee.

      Vaikka menisi hakemaan apua tulehtuneen haavan hoitoon, lukee sairaskertomuksessa ekana: 1) potilas siistin oloinen 2) aiempi ei elimellinen psykoottinenhäiriö.

      Lääkäri ei näe ei kuule sinua. Sillä pyörii vaan päässä mahdollisesti vaarallinen mielenterveystapaus. Kaikki somaattiset vaivat jää hoitamatta. Kaikki oireesi ja vaivasi ovat mielikuvituksen tuotetta.

      Neuroleptiä vaan nassuun niin kyllä se siitä.

      • Anonyymi

        Kerran sattui selkä nikama menemään töissä se sitten paheni ja kerran ei vaan jalat kantanut . Siinä joutui sairaalaan ja näkyi kuvissa sitten . Mutta siinä kun tuli maattua lattialla koirankarvoissa ambulanssia odotellessa niin vaatteet tietysti karvoista valkoisena. Sellaisen halveksivan kohtelun mitä naislääkäriltä sai ....juu varsinaista riehumista häneltä vihaa puhkui . Huusi henkilökunnalle ei tämä kuulu tänne vaan kirurgiselle ja sitä ennen ambulanssi oli jo kerran kuljettanut väärään sairaalaan että kyllä hoitavat voi olla sekaisin.


      • Anonyymi

        Siitä on jo useampi vuosi kun menin kivun takia päivystykseen.
        Yleislääkäri oli lukenut tietojani koneelta, jossa valitettavasti näkyy myös psyk.menneisyys.

        Kun tämä lääkäri oli lähtenyt " lukemaan tietojani ", niin odoteltuani muutaman tunnin, tuli päivystävä psykiatri luokseni aivan yllättäen.
        No eihän hän voinut minua auttaa, yhdessä ihmeteltiin kuinka kummaa touhua oli.

        Yleislääkäri oli kirjoittanut käyntitietoihin, että potilaalla on skitsofrenia, kipu on psyykkistä.
        Eikä minulla ole ikipäivänä todettu skitsofreniaa (?). Tuossa kohtaa tosin luetun kielen ymmärtäminen taisi olla lääkärille vaikeaa.

        Myöhemmin tuli vielä päivystyksen hoitaja selittelemään, että " älä nyt ota kovin vakavasti tuota, kun oli pyydetty psykiatri paikalle, kun meillä... ( shp ) on nykyään tapana kroonisen kipupotilaan tullessa, että lääkäri voi konsultoida psykiatria ".

        Sanoin kyllä, että aivan sama, mutta lääkäri voisi kertoa potilaallekin ketä aikoo konsultoida.
        Laitoin kyllä palautetta, kun oli niin törkeää kohtelua.
        Kirjoitin palautteeseen, että on omituista kun tuntematon päivystävä yleislääkäri pystyy tekemään potilaasta reilun viiden minuutin keskustelun perusteella skitsofrenia-diagnoosin.

        Että tällaista tämä on sairastella somaattisen puolen juttuja psykiatrisilla taustatiedoilla.
        Enkä ole edes ainoa, voi kuinka paljon tällaista tapahtuukaan.

        Alkanut jo kauan sitten turhauttaa minkäänlainen avun pyytäminen.

        Olisi kiva lukea, onko muille sattunut mitään vastaavan tapaista.


      • Anonyymi

        Niin ja jos on alkoholimerkintä, ei potilas ole silloinkaan paskankaan arvoinen.
        Selvitköön tai olkoon selviämättä vaivoineen. Kukapa jaksaa turhaan rampata apua hakemassa kun ei ole lääkärin pakko sanoa, ei tehdä mitään.
        Tuleekin erään edesmenneen tuttuni toteama tilanteesta, tyhjän saa pyytämättäkin. Tarkoitti tk:n"palvelua".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä on jo useampi vuosi kun menin kivun takia päivystykseen.
        Yleislääkäri oli lukenut tietojani koneelta, jossa valitettavasti näkyy myös psyk.menneisyys.

        Kun tämä lääkäri oli lähtenyt " lukemaan tietojani ", niin odoteltuani muutaman tunnin, tuli päivystävä psykiatri luokseni aivan yllättäen.
        No eihän hän voinut minua auttaa, yhdessä ihmeteltiin kuinka kummaa touhua oli.

        Yleislääkäri oli kirjoittanut käyntitietoihin, että potilaalla on skitsofrenia, kipu on psyykkistä.
        Eikä minulla ole ikipäivänä todettu skitsofreniaa (?). Tuossa kohtaa tosin luetun kielen ymmärtäminen taisi olla lääkärille vaikeaa.

        Myöhemmin tuli vielä päivystyksen hoitaja selittelemään, että " älä nyt ota kovin vakavasti tuota, kun oli pyydetty psykiatri paikalle, kun meillä... ( shp ) on nykyään tapana kroonisen kipupotilaan tullessa, että lääkäri voi konsultoida psykiatria ".

        Sanoin kyllä, että aivan sama, mutta lääkäri voisi kertoa potilaallekin ketä aikoo konsultoida.
        Laitoin kyllä palautetta, kun oli niin törkeää kohtelua.
        Kirjoitin palautteeseen, että on omituista kun tuntematon päivystävä yleislääkäri pystyy tekemään potilaasta reilun viiden minuutin keskustelun perusteella skitsofrenia-diagnoosin.

        Että tällaista tämä on sairastella somaattisen puolen juttuja psykiatrisilla taustatiedoilla.
        Enkä ole edes ainoa, voi kuinka paljon tällaista tapahtuukaan.

        Alkanut jo kauan sitten turhauttaa minkäänlainen avun pyytäminen.

        Olisi kiva lukea, onko muille sattunut mitään vastaavan tapaista.

        On. Sen seurauksena en ole pariinkymmeneen vuoteen käynyt tk:ssa. Enkä mene vaikka asiaton omalääkäri on jäänyt eläkkeelle aikapäiviä sitten. (Naapureilta kuulin ettei se itse ole elänyt kuin opetti, ulkonäkö paljasti.)
        Saivat säästönsä kun en terveyspalveluja käytä.
        Nuorena valitin yllättävän väkivallan seurauksena tulleita vaivoja ja minut meinattiin hulluksi leimata. Nuorena en osannut perkeleitä vastaan pitää puoliani ja yhä vituttaa minkälaiset mulkut saavat isoa palkkaa tyhjästä tai peräti kiusaamisesta!


    • ttttttttttvvv

      vaikuttaa asialliiselta ja siistiltä lukee ensimmäisenä.Mun skitsokaveri kyllä saa lähetettä vaikka mihin,ihan hämmästyttää.Kai se sinnikkyys palkitaan vaikka oliski skitso diagnoosina?Mua todella vituttaa,kun musta kirjoitetaan,että vaikuttaaa asialliselta,kun odottaa skitsofrenia potilasta.Siis jos totta puhutaan niin psykiatrit ne pahimpia idiootteja ovat olleet,ainakin Raumalla

      • riistetty

        Näin on. Olen tänään aktiivisella päällä ja näppäimistö laulaa hoosiannaa kiitettävästi. Sama täällä,silloin kun olin julkisella puolella! Aina kirjoittivat jotain epärelevanttia:siisti,keskustelee asiallisesti,tai jos on takana pari huonosti nukutua yötä,niin painotettu lausunto,että potilas erittäin väsynyt ja masentunut. Kele,lääkäreilläkin on yhtä usein univaikeuksia kuin meillä muillakin. Jos,on Raumalla,niin tervemenoa Loimaalle tapaamaan varsinaisia Mengeleitä. Itse muutin pois ja vaihdoin työpaikkaa pikavauhtia! No,nykysellään eläkkeellä aamuni herään!


      • tttttttttttttttvvvv
        riistetty kirjoitti:

        Näin on. Olen tänään aktiivisella päällä ja näppäimistö laulaa hoosiannaa kiitettävästi. Sama täällä,silloin kun olin julkisella puolella! Aina kirjoittivat jotain epärelevanttia:siisti,keskustelee asiallisesti,tai jos on takana pari huonosti nukutua yötä,niin painotettu lausunto,että potilas erittäin väsynyt ja masentunut. Kele,lääkäreilläkin on yhtä usein univaikeuksia kuin meillä muillakin. Jos,on Raumalla,niin tervemenoa Loimaalle tapaamaan varsinaisia Mengeleitä. Itse muutin pois ja vaihdoin työpaikkaa pikavauhtia! No,nykysellään eläkkeellä aamuni herään!

        Raumalla minäkin, lääkäri kirjoittelee,että asiallisen oloinen jne. juuuMelkoiset Mengelet on joo, monessa paikassa.
        Mulla on pitkästä aikaa aika terveyskeskukseen ja sitä jännitän.Monta asiaa olisi,mutta skitsona on vaikea mennä.Papakoe-lähete ,sekin pitää saada,mutta en halua lääkärin vaativan,että hänen pitää tehdä gynekologine sisätutkimus ennen kuin voi PAPA-lähetteen tehdä.Aion sanoa,että minuun ei enää ikinä koske kukaan,jos minä sanon niin.Olen saanut tarpeeksi koskettelua Harjavallassa hoitajien ja siivoajamiehen taholta


    • Pakkohoitopotilas

      Joskus 5 vuotta sitten olin selviämishoitoasemalla kun olin ollut ryypiskelemässä ja mulla oli vaan vähän huono päivä. Siellä tapasin jonkunlaisen päivystävän lääkärin ja en osannut juuri muuta kuin itkeä. "Juttelimme" n 2 minuuttia. Hän kirjoitti M1-lähetteen ja minut vietiin sairaalaan. Siellä todettiin, että en tarvitse sairaalahoitoa ja pääsin kotiin. Tunsin itseni ihan rikolliseksi.

      • Anonyymi

        Joo näitä on tosi paljon hirveä syyllisyys jos itkee esim.eroa tai jonkun kuolemaa niin heti saa lähetteen terapiaan ihmiselle joka ei tunne.


      • Anonyymi

        "Siellä tapasin jonkunlaisen päivystävän lääkärin ja en osannut juuri muuta kuin itkeä. "

        Miksi se lääkäri ei voinut vain kuunnella sinua, olit itkevä ihminen jolla on ollut huono päivä. Miksi hän halusi väkisin tehdä sinusta hullun - diagnosoimalla ja eristämällä järjestää tilanteesi sellaiseksi, että kukaan ei kuuntele sinua.

        Pettynyt psykiatriaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo näitä on tosi paljon hirveä syyllisyys jos itkee esim.eroa tai jonkun kuolemaa niin heti saa lähetteen terapiaan ihmiselle joka ei tunne.

        "itkee esim.eroa tai jonkun kuolemaa niin heti saa lähetteen terapiaan ihmiselle joka ei tunne."
        Jos saisikin lähetteen edes terapiaan, siellä on ihminen joka kuuntelee tai ainakin se on hänen tehtävänsä. Mutta kun lähettävät heti jonnekin, missä annetaan hullunpaperit eikä kukaan hyvä jos edes puhuu sanaakaan.
        Eivät kaikki terapeutit tosin osaa kuunnella, mutta useimmat ainakin yrittävät. He ovat aluksi vieraita ihmisiä joita ei tunne, ja siksi vaikea puhua heille, mutta terapiassa yleensä varataan useita käyntejä ja tarvittaessa vuosiakin niin että voi tutustua ja muodostaa luottamuksen. Kun pääsee puhumaan, elämän umpisolmut aukenevat vähitellen.
        Terapia on terveydenhuollossa "kortilla", sitä pihdataan, päästetään vain tietyllä diagnoosilla ja painostetaan lääkkeidenkäyttöön ensin. Terapiastakin yritetään tehdä jotain "sairaudenhoitoa." Tosiasiassa se ei ole muuta kuin kuuntelua, keskustelua ja myötätuntoa mitä jokainen joskus tarvitsee.


    • johan_pomppas

      Olin äidin kanssa lääkärissä. Siis minä äidin tukena. Yli 80 v nainen. Ja minusta oli kirjoitettu äidin sairaskertomukseen: tytär siistin ja asiallisen oloinen. Siis mitä? Minkä takia?

      • Anonyymi

        Joo jos opiskelija ollut koska ne tekee tarkkailukertomuksia ja niihin kirjataan omainen kävi juttu esim.pyysi jotain tai auttoi potilasta.


    • HahHahHuh

      Minä kerroin hiihtäneeni 20km. Tuo lääkäri kirjoitti minun olevan syvässä depressiossa.

      • Anonyymi

        10 km hiihtolenkki olisi viitannut vain keskivaikeaan masennukseen?


      • Anonyymi

        Otimme koiran joka pitää liikkumisesta huolen ja se varastettiin .


    • riistetty

      Niin tätä päivää! Hakeuduin itse osastohoitoon työuupumisen ja siitä johtuen lievähköstä masennuksesta kärsien. Pääsin samantien osastohoitoon,tarkoituksena hivenen levätä. Eri kiva juttu tuumasin ja sitten se ralli alkoi saman iltana! Tuli erillaisia pillereitä kipollinen, jotka sitten käskystä suuhun suorastaan kaadettiin! Meni pari päivää ihan sekavana lääkkeistä;lääkäriä ei yhtään kiinnostanut, kun valitin olotilastani, vaan lisäsi lääkelistaan jotakin todella rauhoittavaa. Yhtenä aamuna oli juttutuokio ja siellä olin kuulemma maininnut,että rakennan pommin;ihan totta, näin väitettiin. Myönnän,että, näin olin vitsinä sanonut;siis mustana huumoria,ei muuta. Ja sitten seuraavana aamuna huoneeseeni tuli kaksi poliisia ja niskaotteella ambulanssiin ja matka kohti suljettua osastoa, jossa sitten taaas lisää lääkkeitä; menin todella huonoon kuntoon ja valitin,ettei nyt ole lääkkeet kunnossa. Korostan,että epikriisissäni ei ole mainintaa psykoottisuudesta tai harhaisuudesta. En siis sairasta skitsofreniaa, vaan diagnoosin mukaan kaksisuuntaista. Isäni,joka tuli minua tapaamaan, viisaana ja fiksuna huomasi,että nyt ei kaikki ole pojalla kunnossa;siis lääkityksen suhteen. Itse kieltäydyin sitten ottamasta mitään lääkkeitä,johon johtava lääkäri sanoi,että sitten jatketaan pakkohoitoa;johon jo tuolloin olin täysin alistettu ja pakotettu. Niinpä aloin ottamaan lääkkeet ja kun sitten lopulta vapauduin käytännössä paikasta, jossa ihmisellä ei ole lainkaan ihmisarvoa ja kohtelu kuin rikollisella jollei sitäkin huonompaa! Ei hyvä; ja tiedoksi,että lain mukaan pakkohoidosta ei saa laskuttaa sairaalamaksuja. Minullekin tuli myöhemmin lasku tuosta ajasta,mutta kun työni puolesta asian tiesin ,siitä huomautin ja laskut mitätöitiin. Missään ei ihmistä riistetä ja alisteta kuin suljetulla osastolla! Hoitajat ovat kuin keskitysleirin vartioita valtansa tunnossa ja lääkäreitä ei sen suuremmin kiinnnosta selviääkö potilas hengissä vai makaako kohta patologin puhtoisellä pöydällä! Sittemmin olen käyttänyt hunapurkkiani ja käyttänyt ainoastaan yksityistä lääkäriä! Vointi hyvä, pienellä tarvittavalla lääkityksellä paniikkiin. Psykiatreihin meni luotto loppuiäksi,vain tätäm järkevän kutistajan luona poikkean pari kertaa vuodessa! M1-lähete vain itselleen tai muille vaaralliselle henkilölle ymmärrän,mutta ei näin heppoisin perustein; pelkästä vitsin murjautuksesta loppuiäksi parantumaton trauma!

      • riistetty

        Lisään vielä aikaisempaan kirjoitukseeni päivättynä tänään julkivapaaksi!Mielelläni kuulisin kertomuksia kohtalontovereilta, jotka on aiheetta,oikeastaan lääkärin fasismin vuoksi määrätty tahdonvastaiseen hoitoon. Omasta kokemuksestani on jo melkoisesti aikaa, mutta vieläkään en siitä ole päässyt yli;liian usein mielesä iltasella,kun jo pitäisi nukahtaa. Juupa juu,siitä menee sitten yöunet,ja se ei ole hyvä asia se!


      • EiMielisairas

        Olen pahoillani kokemuksestasi "riistetty". Voimia!

        Minutkin painostettiin ottamaan lääkkeitä vaikka en ollut mielisairas eikä M1 lähetteelle ollut totuudellisia perusteita. Pelastuin ulos parin päivän päästä, kun lähiomaiseni sanoi painavasti käsityksensä valepsykiatrin (psykiatrioppilas) toiminnasta ja suorastaan kielsi minun muumioimisen osastolle. Hän oli jo tulossa sinne lakimiehen ja journalistin kanssa. Se on julkisuus, hoitovirheiden päivänvaloon tuonti, mitä ne luonnehäiriöiset/narsistiset pelkäävät.

        On tosin sairauksia, jolloin psykiatriset hoidot saattavat auttaa, mutta en usko, että pakkotoimet auttaisi.


      • riistetty
        EiMielisairas kirjoitti:

        Olen pahoillani kokemuksestasi "riistetty". Voimia!

        Minutkin painostettiin ottamaan lääkkeitä vaikka en ollut mielisairas eikä M1 lähetteelle ollut totuudellisia perusteita. Pelastuin ulos parin päivän päästä, kun lähiomaiseni sanoi painavasti käsityksensä valepsykiatrin (psykiatrioppilas) toiminnasta ja suorastaan kielsi minun muumioimisen osastolle. Hän oli jo tulossa sinne lakimiehen ja journalistin kanssa. Se on julkisuus, hoitovirheiden päivänvaloon tuonti, mitä ne luonnehäiriöiset/narsistiset pelkäävät.

        On tosin sairauksia, jolloin psykiatriset hoidot saattavat auttaa, mutta en usko, että pakkotoimet auttaisi.

        Kiitos ! Harvoin täällä noin fiksua tapaa! Näitä enemmän huonostivoivia kirjoittajia kyllä riittää,mutta tosi hulluille ja jollakin tapaa persoonallisuushäiriöista kärsiviä;heistä on helppo kirjoitella juuri sitä mitä sylki sattuu puheaukosta tuottamaan! Minä säälin heitä,mutta ymmärrän kyllä sairauden joka kirjoituksen takana on!


      • h98

        Et ymmärrä mistä psykiatriassa on kysymys. Lue haltuun psykiatrian perusasiat osoitteessa szasz com. Ei tarvitse sitten ihmetelle pidempään miksi sinulle, ja teille muillekin, on tapahtunut mitä on tapahtunut.


      • riistetty
        h98 kirjoitti:

        Et ymmärrä mistä psykiatriassa on kysymys. Lue haltuun psykiatrian perusasiat osoitteessa szasz com. Ei tarvitse sitten ihmetelle pidempään miksi sinulle, ja teille muillekin, on tapahtunut mitä on tapahtunut.

        Tällä palstalla ei yksikään psykiatrian kanssa töitä tekevä vieraile saatika kommentoi; ei lääkäri saati asian sairaanhoitajat. Joku,niin kuin sinä muutaman opuksen kenties lukeneena rohkenet esiintyä kuin alalle vihitty tohtori. Täällä puhutaan usein niin vakavista asioista kuin elämästä ja kenties sen liian aikaisesta loppumisesta,että jätä moiset kommentit Aku Ankan yleisönosastolle! Ihmiset täällä kirjoittavat suuressa hädässä,kun sitä apua ei yhteiskunnalta saa ja joka vuosi sitä vähääkin supistetaan. Ja sulla on otsaa kirjoittaa moista. Toisaalta ymmärrän jos elämäsi koostuu Salatuista elämistä ja yleistietämys 7-päivää aviisista ja loput uutiset uskot Pohjois-Korean tuutista;niin hyvää päivää ja elämää;älä puutu niin pirun vaikeisiin asioihin, vaan pää peiliin ja kysy naapurilta onko kaikki ihan kohdallaan??????


      • riistetty
        EiMielisairas kirjoitti:

        Olen pahoillani kokemuksestasi "riistetty". Voimia!

        Minutkin painostettiin ottamaan lääkkeitä vaikka en ollut mielisairas eikä M1 lähetteelle ollut totuudellisia perusteita. Pelastuin ulos parin päivän päästä, kun lähiomaiseni sanoi painavasti käsityksensä valepsykiatrin (psykiatrioppilas) toiminnasta ja suorastaan kielsi minun muumioimisen osastolle. Hän oli jo tulossa sinne lakimiehen ja journalistin kanssa. Se on julkisuus, hoitovirheiden päivänvaloon tuonti, mitä ne luonnehäiriöiset/narsistiset pelkäävät.

        On tosin sairauksia, jolloin psykiatriset hoidot saattavat auttaa, mutta en usko, että pakkotoimet auttaisi.

        Oli vielä pakko kirjoittaa sinulle ! Näitä kommentteja kun on satanut kuin Tsernobylin jälkeen,niin ainut joka jostakin on ymmärtänyt olet ollut sinä. Ns.vatipäitä;en ymmärrä miksi palstalla kirjoittavat ja ikäänkuin ovat terveitä;antavat ohjeita neuvoja ja säälittäviä lausahduksia kuin maailman paras siulutieteilijä! Psyykkisestisairaat saavat ja ovat tervetulleita tänne,mutta ei nämä maailmantaiteilijat tietoineen;totuus on kuitenkin se,että yksikään henkisesti terve ei tänne kirjoita,jollei ole persoonaltaan todella humanisti ja empaattinen. Sairaan ihmesen kommentin erottaa heti ensi virkkeestä. Jos on pakko tohtoroida täällä muiden ongelmia varsin halventavasti,niin paha on häiriö kirjoittajan pään modeemissa!


      • h98
        riistetty kirjoitti:

        Tällä palstalla ei yksikään psykiatrian kanssa töitä tekevä vieraile saatika kommentoi; ei lääkäri saati asian sairaanhoitajat. Joku,niin kuin sinä muutaman opuksen kenties lukeneena rohkenet esiintyä kuin alalle vihitty tohtori. Täällä puhutaan usein niin vakavista asioista kuin elämästä ja kenties sen liian aikaisesta loppumisesta,että jätä moiset kommentit Aku Ankan yleisönosastolle! Ihmiset täällä kirjoittavat suuressa hädässä,kun sitä apua ei yhteiskunnalta saa ja joka vuosi sitä vähääkin supistetaan. Ja sulla on otsaa kirjoittaa moista. Toisaalta ymmärrän jos elämäsi koostuu Salatuista elämistä ja yleistietämys 7-päivää aviisista ja loput uutiset uskot Pohjois-Korean tuutista;niin hyvää päivää ja elämää;älä puutu niin pirun vaikeisiin asioihin, vaan pää peiliin ja kysy naapurilta onko kaikki ihan kohdallaan??????

        Eikö se sitten ole hyvä juttu, että psykiatriaan kohdistettuja määrärahoja pienennetään? Sehän on sinun ja muiden uhrien etu. Mitä vähemmän rahaa, ja valtaa, psykiatrialla on, sitä vapaampia ovat kaikki suomalaiset, psykiatrisesti leimatut ja leimaamattomat.

        Henkilökohtaisesti olen kaikkien psykiatrian kohteiden, tai uhrien, puolella. Psykiatrinen pakottaminen on ankarasti tuomittavaa ihmisoikeusnäkökulmasta kuin vapausaatteenkin näkökulmasta.

        Kirjoituksistasi vain huomaa, että et tunne psykiatrista järjestelmää. Et ole ymmärtänyt mitä varten psykiatrinen järjestelmä on luotu yhteiskuntaan. Odotat psykiatrialta jotain apua itsellesi ymmärtämättä, ettei järjestelmä ole sinun (kohteen) auttamista vaan sidosryhmiäsi varten. Sidosryhmällä tarkoitan jotain tai joitain seuraavista: vanhempasi, naapurisi, lapsesi, työnantajasi, työyhteisösi, asuinyhteisösi tai vaikka viranomaistaho/valtio. Psykiatria on valtion sosiaalikontrollin väline, osa lakijärjestelmää, ei lääketiedettä, kuten moni valitettavasti kuvittelee. Kun opit mitä varten psykiatria on luotu, osaat nähdä myös miksi sinua ja muita psykiatrian kohteita on kohdeltu niin brutaalisti kuin on kohdeltu. Suosittelen vierailemaan aiemmin linkittämälläni sivustolla. Sieltä löydät kaiken tarpeellisen ymmärryksen kartuttamiseen. Toki oma asiasi, mutta kannusta lukemaan niin ei tarvitse ihmetellä.


      • h98

        Alla linkki hyvään kirjoitukseen, josta saa käsityksen mihin psykiatria huijauksena perustuu.

        Koulutuksella ei välttämättä ole mitään merkitystä sen kanssa ymmärtääkö asioista maailmassa mitään. Koulutuksesta voi olla apua, mutta myös haittaa, sillä sekä sen puute että se itsessään voi sumentaa ihmisten arvosteluakykyä. Valtio pelaamien yhteiskunnallisten huijausten huomaamiseksi ja ymmärtämiseksi tarvitaan jotain erityistä älykkyyttä, jota pelkällä lukemisella ei välttämättä voi saavuttaa. Siitä huolimatta kannusta lukemaan, koska sitä kautta olen itse oppinut psykiatrisen valheen huomaamaan sekä laajemmin ymmärtämään.


      • h98

        Tässä linkki kirjoitukseen. Lisää pisteet paikoilleen. szasz com/usatoday html


      • skitsooooo000o

        oi ei ,upsista


      • Anonyymi
        EiMielisairas kirjoitti:

        Olen pahoillani kokemuksestasi "riistetty". Voimia!

        Minutkin painostettiin ottamaan lääkkeitä vaikka en ollut mielisairas eikä M1 lähetteelle ollut totuudellisia perusteita. Pelastuin ulos parin päivän päästä, kun lähiomaiseni sanoi painavasti käsityksensä valepsykiatrin (psykiatrioppilas) toiminnasta ja suorastaan kielsi minun muumioimisen osastolle. Hän oli jo tulossa sinne lakimiehen ja journalistin kanssa. Se on julkisuus, hoitovirheiden päivänvaloon tuonti, mitä ne luonnehäiriöiset/narsistiset pelkäävät.

        On tosin sairauksia, jolloin psykiatriset hoidot saattavat auttaa, mutta en usko, että pakkotoimet auttaisi.

        Esimerkiksi kukaan ei tajua että ihmisiä vainotaan asuin alueilla eikä ne ole mitään harhoja. On uskontovainoja on ihmisvainoja on noitavainoja on kiusantekoa on myös varastamista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi kukaan ei tajua että ihmisiä vainotaan asuin alueilla eikä ne ole mitään harhoja. On uskontovainoja on ihmisvainoja on noitavainoja on kiusantekoa on myös varastamista .

        On monenlaista vainoa.

        Vainon kokemus on tuskallinen.


      • Anonyymi

        Ja mainehaitta. Siellä on hyvä toteuttaa sadistisia tarpeita, mielisairaalan sisällä. Ketään ei kiinnosta potilaan asia. Hullun horinaksi on kaikki leimattu. Pitäisi murtaa psykiatrien yksinvalta. Ja, vähempi palkka varmaankin myös riittäs elättämään sellaiset!


      • Anonyymi
        riistetty kirjoitti:

        Tällä palstalla ei yksikään psykiatrian kanssa töitä tekevä vieraile saatika kommentoi; ei lääkäri saati asian sairaanhoitajat. Joku,niin kuin sinä muutaman opuksen kenties lukeneena rohkenet esiintyä kuin alalle vihitty tohtori. Täällä puhutaan usein niin vakavista asioista kuin elämästä ja kenties sen liian aikaisesta loppumisesta,että jätä moiset kommentit Aku Ankan yleisönosastolle! Ihmiset täällä kirjoittavat suuressa hädässä,kun sitä apua ei yhteiskunnalta saa ja joka vuosi sitä vähääkin supistetaan. Ja sulla on otsaa kirjoittaa moista. Toisaalta ymmärrän jos elämäsi koostuu Salatuista elämistä ja yleistietämys 7-päivää aviisista ja loput uutiset uskot Pohjois-Korean tuutista;niin hyvää päivää ja elämää;älä puutu niin pirun vaikeisiin asioihin, vaan pää peiliin ja kysy naapurilta onko kaikki ihan kohdallaan??????

        Totta. Yksikään ahne psykiatri ei aio palstalla ketään ilmaiseksi neuvoa, se on selvä.
        Itsekkäitä, ahneita ovat.
        Yksikin mulkku mukamas tekohuolissaan vanhan kaverin nähdessään. Joopajoo. Tyhjiä, turhia sanoja. Paskapuhetta maailmaan mahtuu!


      • Anonyymi
        h98 kirjoitti:

        Eikö se sitten ole hyvä juttu, että psykiatriaan kohdistettuja määrärahoja pienennetään? Sehän on sinun ja muiden uhrien etu. Mitä vähemmän rahaa, ja valtaa, psykiatrialla on, sitä vapaampia ovat kaikki suomalaiset, psykiatrisesti leimatut ja leimaamattomat.

        Henkilökohtaisesti olen kaikkien psykiatrian kohteiden, tai uhrien, puolella. Psykiatrinen pakottaminen on ankarasti tuomittavaa ihmisoikeusnäkökulmasta kuin vapausaatteenkin näkökulmasta.

        Kirjoituksistasi vain huomaa, että et tunne psykiatrista järjestelmää. Et ole ymmärtänyt mitä varten psykiatrinen järjestelmä on luotu yhteiskuntaan. Odotat psykiatrialta jotain apua itsellesi ymmärtämättä, ettei järjestelmä ole sinun (kohteen) auttamista vaan sidosryhmiäsi varten. Sidosryhmällä tarkoitan jotain tai joitain seuraavista: vanhempasi, naapurisi, lapsesi, työnantajasi, työyhteisösi, asuinyhteisösi tai vaikka viranomaistaho/valtio. Psykiatria on valtion sosiaalikontrollin väline, osa lakijärjestelmää, ei lääketiedettä, kuten moni valitettavasti kuvittelee. Kun opit mitä varten psykiatria on luotu, osaat nähdä myös miksi sinua ja muita psykiatrian kohteita on kohdeltu niin brutaalisti kuin on kohdeltu. Suosittelen vierailemaan aiemmin linkittämälläni sivustolla. Sieltä löydät kaiken tarpeellisen ymmärryksen kartuttamiseen. Toki oma asiasi, mutta kannusta lukemaan niin ei tarvitse ihmetellä.

        Nyt ymmärrän. Ihmettelinkin miksi ei kukaan saa apua siltä psykokunnalta. Yleensä päinvastoin.


    • gdghdgdfgd

      Jos lääkäri esiintyy nimikkeellä, mihin hänellä ei ole oikeutta, niin asiaan pitäisi pystyä puuttumaan. Käy asianajajalla. Myös eri puolilla Suomea on maksutonta juridista neuvontaa. Kuka vaan ei voi väittää olevansa psykiatri, siihen pitää olla asialliset koulutukset ja luvat.

      Sinänsä kolme päivää lukkojen takana ei pitäisi nykyään ketään traumatisoida. Jos yksi on pissipää, niin kaikki kohdalle sattuneet lääkärit ja hoitajat eivät voi olla. Jos kokemus oli niin äärimmäisen traumaattinen, niin ehkä lähete ei ollutkaan täysin perusteeton. Itsestäsi riippuu, miten sinuun suhtaudutaan terveydenhuollossa. Yksi vaihtoehto on hakeutua tarkempiin tutkimuksiin. Kukaan ei ole täydellinen, useimmat saavat jonkin diagnoosin. Mutta jos tutkimukset osoittavat, ettet ole psykootikko, se on sinulle voitto.

      Kyllä, olen ollut lukkojen takana. Ja ei, en saanut traumoja, vaikka herkkä olenkin. Monesta muusta olen tosin saanut.

      • riistetty

        Hyvä jos olet päässyt asian yli;onnittelen vilpittömästi. Niin kuin juuri kirjoitin; minä en ole vieläkään siitä selvinnyt. Ennen kaikkea se,että avoimelta osastolta tullaan täysin rauhallinen mies poliisien avulla hakemaan, ja sanallisesti raiskaten väkipakolla,vaikka sanoin,että tulen ihan vapaaehtoisesti;ei riittänyt,. Poliiseissakin on luonnevikaisia liiaksikin ja suhtautuminen psyykkisesti sairaaseen alentava;ei ihmisarvoa! Olen niin täynnä tätä maata;että muutto tulee kohta eteen ja pois ollaan jossakin,missä edes rahalla saa kunnon hoitoa ongelmiinsa; siis kun nykyinen hyvä lääkärini eläköityy aika pian. Onneksi on se.hunajapurkki edelleenkin kunnossa!


      • riistetty

        Siis viisipäivää ja lääkärin uhkauksella,jos lääkkeistä kieltäydyn, niin varmaan edellleen istuisin kuin Papillon!Psykiatrit voisivat olla koulutuksessa edes yhden viikon suljetulla. Ei ihmisarvoa;esim minulle toi ystävä Kebapin tuliaiseksi osastolle ja se otettiin pois;toivottavasti joku hoitaja sen söi,ettei kokonaan hukkaan mennyt! Näin Suomen Halikossa!


      • dfassd

        "Jos kokemus oli niin äärimmäisen traumaattinen, niin ehkä lähete ei ollutkaan täysin perusteeton. "

        Mitä sinä saatanan vajakki oikein höpiset? Siis rauhallisia, rationaalisen oloisia ihmisiä, jotka eivät kärsi mistään ja jotka eivät traumatisoidu määräämättömäksi ajaksi annetusta vapaudenriistosta, ei tarvitse traumatisoida, koska sille ei ole perusteita? Mutta jos on jo valmiiksi traumatisoitunut, niin tämä on siis peruste traumatisoida lisää? Minäpä kuule tulen antamaan sinulle seuraavaksi turpiin oikein kunnolla. Jos luusi murtuvat, niin ehkä sille olikin pikkuisen perusteita, mutta jos ei murru, niin sitten se merkitsee sitä, että turpiin antaminen oli täysin perusteetonta. Ei teillä valopäillä kyllä taida järki paljon päätä pakottaa. Pakkohoito tutkitusti lisää itsemurhariskiä ja on täysin useimmiten täysin hyödytön ja usein hyvin haitallinen toimenpide, myös psykoottisten ihmisten hoidossa. Psykiatrit käyttävät sitä, koska ovat niin yksinkertaisia, etteivät he osaa puhua potilailleen. Tai ehkä potilaiden mielipiteet ovat vain liian epäkiinnostavia verrattuna lääkeyhtiöiden mainosesitteisiin, joista he ovat omaksuneet ihmiskuvansa. En tiedä, mutta mielestäni ihmisoikeusrikokset eivät ole sen perustellumpia, vaikka sen kohteiksi joutuisi heikko-osainen ja valmiiksi traumatisoitunut. Mutta tämä on toki vain oma mielipiteeni. Näyttävästi tässäkin asiassa on mielipiteissä hajontaa myös" liberaalissa demokratiassa" kasvaneiden keskuudessa.


      • riistetty
        dfassd kirjoitti:

        "Jos kokemus oli niin äärimmäisen traumaattinen, niin ehkä lähete ei ollutkaan täysin perusteeton. "

        Mitä sinä saatanan vajakki oikein höpiset? Siis rauhallisia, rationaalisen oloisia ihmisiä, jotka eivät kärsi mistään ja jotka eivät traumatisoidu määräämättömäksi ajaksi annetusta vapaudenriistosta, ei tarvitse traumatisoida, koska sille ei ole perusteita? Mutta jos on jo valmiiksi traumatisoitunut, niin tämä on siis peruste traumatisoida lisää? Minäpä kuule tulen antamaan sinulle seuraavaksi turpiin oikein kunnolla. Jos luusi murtuvat, niin ehkä sille olikin pikkuisen perusteita, mutta jos ei murru, niin sitten se merkitsee sitä, että turpiin antaminen oli täysin perusteetonta. Ei teillä valopäillä kyllä taida järki paljon päätä pakottaa. Pakkohoito tutkitusti lisää itsemurhariskiä ja on täysin useimmiten täysin hyödytön ja usein hyvin haitallinen toimenpide, myös psykoottisten ihmisten hoidossa. Psykiatrit käyttävät sitä, koska ovat niin yksinkertaisia, etteivät he osaa puhua potilailleen. Tai ehkä potilaiden mielipiteet ovat vain liian epäkiinnostavia verrattuna lääkeyhtiöiden mainosesitteisiin, joista he ovat omaksuneet ihmiskuvansa. En tiedä, mutta mielestäni ihmisoikeusrikokset eivät ole sen perustellumpia, vaikka sen kohteiksi joutuisi heikko-osainen ja valmiiksi traumatisoitunut. Mutta tämä on toki vain oma mielipiteeni. Näyttävästi tässäkin asiassa on mielipiteissä hajontaa myös" liberaalissa demokratiassa" kasvaneiden keskuudessa.

        Kuules kaveri! Olen korkeasti koulutettu ja johtavassa asemassa pitkään toiminut; en mikään aasi,niin kuin itse tunnut olevan. Tällä palstalla ei ns.terveen kirjoissa olevat kirjoittele,vaan asiasta tietävät ja henkilökohtaisesti kokeneita fiksuja ihmisiä. Jos sinun yleistietämyksesi on luokkaa perstuntuma,niin kannattaa pistää pikku omaisuutesi autoon ja muuttaa jonnekin Äkäslompoloon ja mieluimmin vieläkin kauemmas!


      • EiPsykoottinen
        riistetty kirjoitti:

        Hyvä jos olet päässyt asian yli;onnittelen vilpittömästi. Niin kuin juuri kirjoitin; minä en ole vieläkään siitä selvinnyt. Ennen kaikkea se,että avoimelta osastolta tullaan täysin rauhallinen mies poliisien avulla hakemaan, ja sanallisesti raiskaten väkipakolla,vaikka sanoin,että tulen ihan vapaaehtoisesti;ei riittänyt,. Poliiseissakin on luonnevikaisia liiaksikin ja suhtautuminen psyykkisesti sairaaseen alentava;ei ihmisarvoa! Olen niin täynnä tätä maata;että muutto tulee kohta eteen ja pois ollaan jossakin,missä edes rahalla saa kunnon hoitoa ongelmiinsa; siis kun nykyinen hyvä lääkärini eläköityy aika pian. Onneksi on se.hunajapurkki edelleenkin kunnossa!

        Hyvä gdghd... Ikävää, että olet ollut niin sairas, että pakkohoito suljetulla on ollut se viimeinen keino auttaa sinua. Onneksi nyt vaikuttaa jo menevän paremmin. Hyviä toipumisia edelleen.

        Se on varmaa, että ihmiset jotka eivät ole psykoottisia ja vaaraksi itselleen tai muille laitettuna pakkohoitoon traumatisoituvat jo pelkästä määräyksestä. Kyseessä on vakava ihmisoikeusrikkomus, jota ei voi selitellä sillä, että jokin yksittäinen psykoottinen on joskus kokenut hyötyneensä pakkohoidosta.

        En näe kansakuntamme terveydentilaa yhtä pessimistisesti kuin sinä eli että jokaiselle meistä jokin psyyken diagnoosi kuuluu. Tuo on liioittelua ja ylidiagnosointia. Terveetkin diagnostisoidaan sairaiksi. Ilmankos psykiatristen potilaiden määrä on kasvanut 20%. Saadaan varmaan hyvät hoitotulokset ja psykiatreille sulkia hattuun, kun psyyken diagnoosin saaneet terveet tervehtyy. Taitaa yhteiskunnaltamme loppua rahat tällä hullutuksella.


      • riistetty

        Dfassd! On sinulla otsaa puhua vajakeista! Lienee pääsi pakattu liian isoon laatikkoon jo syntyessäsi! Mietipä ensin mitä kirjoitat;moisilla lauseilla ei pitkälle mennä;ensin loppuu äly ja lopulta autonominen hermostosi kieltäytyy hengittämästä: Näin on hyvä; on maassa taas parempi rauha ja suvaitsevaisuus! Mikäli olet itse henkisesti enemmmän kuin lievästi pipi,niin minä verorahoillani sinutkin yritän parantaa! Anteeksi vain; mutta paha luottotappio siitä syntyy!


      • Anonyymi

        Kuulostaa kyllä siltä että olet saanut traumoja.

        "Itsestäsi riippuu, miten sinuun suhtaudutaan terveydenhuollossa. "

        Ei riipu.


      • Anonyymi
        dfassd kirjoitti:

        "Jos kokemus oli niin äärimmäisen traumaattinen, niin ehkä lähete ei ollutkaan täysin perusteeton. "

        Mitä sinä saatanan vajakki oikein höpiset? Siis rauhallisia, rationaalisen oloisia ihmisiä, jotka eivät kärsi mistään ja jotka eivät traumatisoidu määräämättömäksi ajaksi annetusta vapaudenriistosta, ei tarvitse traumatisoida, koska sille ei ole perusteita? Mutta jos on jo valmiiksi traumatisoitunut, niin tämä on siis peruste traumatisoida lisää? Minäpä kuule tulen antamaan sinulle seuraavaksi turpiin oikein kunnolla. Jos luusi murtuvat, niin ehkä sille olikin pikkuisen perusteita, mutta jos ei murru, niin sitten se merkitsee sitä, että turpiin antaminen oli täysin perusteetonta. Ei teillä valopäillä kyllä taida järki paljon päätä pakottaa. Pakkohoito tutkitusti lisää itsemurhariskiä ja on täysin useimmiten täysin hyödytön ja usein hyvin haitallinen toimenpide, myös psykoottisten ihmisten hoidossa. Psykiatrit käyttävät sitä, koska ovat niin yksinkertaisia, etteivät he osaa puhua potilailleen. Tai ehkä potilaiden mielipiteet ovat vain liian epäkiinnostavia verrattuna lääkeyhtiöiden mainosesitteisiin, joista he ovat omaksuneet ihmiskuvansa. En tiedä, mutta mielestäni ihmisoikeusrikokset eivät ole sen perustellumpia, vaikka sen kohteiksi joutuisi heikko-osainen ja valmiiksi traumatisoitunut. Mutta tämä on toki vain oma mielipiteeni. Näyttävästi tässäkin asiassa on mielipiteissä hajontaa myös" liberaalissa demokratiassa" kasvaneiden keskuudessa.

        "En tiedä, mutta mielestäni ihmisoikeusrikokset eivät ole sen perustellumpia, vaikka sen kohteiksi joutuisi heikko-osainen ja valmiiksi traumatisoitunut. "

        Sanoit hyvin.


    • Pakko_konsultti

      Itsediagnosointisi on ilmeisesti tehnyt syvän vaikutuksen hullujenhuoneen henkilökuntaankin.

      Aatteleppa vaikka että olet niin taitava psykiatri, että haluavat pitää sinut ikäänkuin töissä sielä. Haluavat konsultoida sinua?

      • kyllämätiedän

        Eihän nää mitään psykiatreja tarvitse, kun osaavat itse tehdä diagnoosinsa. HEH hakeudutaan hoitoon ja sitten valitetaan, kun hoidetaankin väärin.


      • riistetty

        Helppo kirjoitella kyllämätien!tappa tommonen pieni extremekokemus ja tekeydy psykoottiseksi; niin loppuu turhat naureskelut! Yllävää kyllä,mutta näissä hospitaaleissa olevat ovat yleensä normaalia älykkäämpiä ja tietävämpiä näistä asioista. Koskaan et voi tietää,milloin oma mielesi saattaa murtua ja sittenpä olet näiden lääkeautomaattien armoilla ja siellä ei potilasta haastatella,että miten voit!


      • Anonyymi
        riistetty kirjoitti:

        Helppo kirjoitella kyllämätien!tappa tommonen pieni extremekokemus ja tekeydy psykoottiseksi; niin loppuu turhat naureskelut! Yllävää kyllä,mutta näissä hospitaaleissa olevat ovat yleensä normaalia älykkäämpiä ja tietävämpiä näistä asioista. Koskaan et voi tietää,milloin oma mielesi saattaa murtua ja sittenpä olet näiden lääkeautomaattien armoilla ja siellä ei potilasta haastatella,että miten voit!

        "Koskaan et voi tietää,milloin oma mielesi saattaa murtua ja sittenpä olet näiden lääkeautomaattien armoilla ja siellä ei potilasta haastatella,että miten voit!"

        Hyvä:)


    • h98

      Millainen on oikein perustein tehty M1-lähete? Mitä on mielisairaus? Miten se määritellään?

      Puhut aiheesta mistä et mitään ymmärrä.

    • riistetty

      Kun nyt tämän yön unet on jo menetetty ja mieltä kaihertaa tämä kirjoittelu,niin laajennan enemmän mitä lääkäri voi tehdä!
      Vuosi 1998 olin onnellisesti ihan hyvin toimeentuleva yrittäjä;ilman psykiatrista hoitokontaktia,siis terve mies, ei mielenterveysongelmia ja joskus,ehkä keran pari vuodessa käynyt lääkärissä ihan vain flunssan tai muun normivaivan kanssa niinkuin tavikset tekevät! Tuli joulupäivä ja olimme vaimokkeen ja lamsemme sekä muutamien sukulaisten kanssa viettämässä mukavaa ns.laatuaikaa talviasunnolla. Emäntä, jonka kanssa aika pitkään jatkunut suhde otti jälleen kerran liikaa juhlajuomaa ja persoona muuttui hetkessä. Minulle,siis olin kuski ja selvanä,tuli vain kertakaikkiaan mitta täyteen siltä seisomalta;en jaksanut jälleen kerran nähdä sitä samaa episodia, vaan otin ja lähdin kävelylle ja kun lähimmän aukiolevan butiikin näin,menin sisään kaffelle ja tilasin taksin ja sillä kotiin ,pakkasin parit kalsarit ja muutaman muun vaatteen ja otin yrityksen kassan, joka jouluksi oli jäänyt kotiin,ei siis viety pankin lokeroon kuten normaalisti kauppapäivän jälkeen! Kuskille sanoin suunnaksi lentokenttä ja kun ensimmäinen luukku aamusesta viidenaikaan aukesi, niin sinne ja kysyin minne pääsee nopeiten,tuolloin ei lentoja vielä netistä buukattu vaan toimistoista tai kentältä suoraa luukulta. Homma ok ja mies suuttuneena,mutta psyykkisesti aivan terveenä maailmalle vähäksi aikaa! Tulin kotiin takaisin reilun viikon päästä ja kuinka ollakaan nykyään onneksi jo entinen armas oli ollut yhteydessä lääkäriinsä(hänellä psyk.hoitosuhde) ja minusta oli tehty poliisille virka-apupyyntö, jonka perusteena psyykkisesti epävarman vaimokkeen kertomus,että olisin itselleni vaarallinen!! Siis minä,joka tuolloin olin täysin terve ja henkisesti voimissani! Lääkäri joka ei minua luonnollisestikaan ollut koskaan tavannut,asiakkaana voinut olla,oli uskonut oman potilaansa kertomuksen minun voinnistani ja todellakin tehnyt kuten edellä kirjoitin!

      Käsittääkseni ja täysin edelleen samaa mieltä olevana,henkilö saa matkustaa koska tahansa ja minne tahansa, tai vaikka kadota tästä maasta lopullisesti jos näin haluaa. Luonnollisesti suutuin asiasta ja otin yhteyttä ensin ko.lääkäriin ja lopulta sairaanhoitopiirin johtoon. Lääkäri , joka moisen virka-apupyynnön oli tehnyt ei naamansa punoitukseltaan pystynyt minulle toimintaansa perustelemaan, mutta kylläkin samantien vaatimuksensa poliisille peruutti! Ei enenpää keskusteluja ja ajoin asian eteenpäin! Lopputulemana ko.lääkäri sai toiminnastaan vakavan huomautuksen sekä työnantajaltaan että nykyisen Fimean edeltäjältä.

      Näin siis ei niin kovin kauan sitten Suomessa. Lääkärillä on niin suuret valtuudet toimia ja rajoittaa vaikka hänelle itselleen tuntemattoman henkilön vapautta. Minua vieläkin vaivaa asia. Ei esitetty anteeksipyyntöä,eikä myöskään koskaan perusteltu minulle miten tällaiseen päätökseen oli tultu ja asia ikäänkuin hiljaa haudattiin. Lääkäreille opetetaan heti ensimmäisestä luennosta asti kollequaalista tapaa tapaa toimia,jolloin toisen lääkärin lausuntoja tai diagnooseja ei kyseenalaisteta, tapa tuttu ja opittu aikalailla vapaamuurareilta;eli veljeä ei petetä jne.

      Saattaa olla,että joku minut tästä tarinasta tunnistaa,paikkakunta kun oli pieni ja jutut levisivät salamana,mutta ei haittaa! Lääkäriä, varsinkin psykiatrista, on syytä viimeiseen asti pelätä,jos he voivat tehdä kuten minulle kävi,niin pahempaa tapahtuu kun mieli todella myöhemmin pettää. Siis M1 -merkintä virka-apuna poliisille, terveelle miehelle joka halusi vain pienen irtioton puolisostaan;onneksi entinen ja uusi upea ollut vieressä jo pitkään. Ja vielä kerran sama uudestaan;ei psyykkistä sairautta,ei hoitokontaktia ko.tohtoriin.! Näin meillä ja sama meno jatkuu,eikä kukaan puutu tai edes julkisuudessa asiaa vie eteenpäin. Onneksi tämä upea rouva,jonka nimeä en nyt muista. Mutta hän oli pitkään pakkohoidossa,terve nainen,kotiutui ja asiasta todella kiukustuneena teki hienosti ja väitteli pakkohoidosta jne. tohtoriksi, oli televisiossa ja lehdissä hetken kertomassa,kuinka lääkärit veivät häneltä ihmisoikeudet ja ennenkaikkea arvon,pitämällä tervettä ihmistä mielisairaalassa! Eipä lääkärikunta,ei edes emeritus asiaan ole ottanut kantaa,tämäkin asia on siis haudattu hiljaisuudessa! Joku teistä varmasti muistaa tämänkin naisen tapauksen,ei siitä ole kuin vuosi tai kaksi!

      • emännämkosto

        Olisit tehnyt tästä emäntäsi toiminnasta tutkintapyynnön ja syyttänyt häntä. Virkamiehet toimivat annettujen tietojen mukaan.


      • LuottoMennyt

        Se on nähty. Virkamiehillä ei ole kykyä ajatella itse. Vastuun ulkoistaminen on turvattu lailla ja asetuksilla.


      • käsittelyvastaalkaa
        LuottoMennyt kirjoitti:

        Se on nähty. Virkamiehillä ei ole kykyä ajatella itse. Vastuun ulkoistaminen on turvattu lailla ja asetuksilla.

        Annetuista tiedoista alkaa vasta virkamiesten toiminta asiassa kuin asiassa. Ei kukaan voi vetää johtopäätöksiä oman harkintansa mukaan tietämättä asiasta muuta kuin annetut alkutiedot.


      • EiMielisairas

        Ne annetut alkutiedot pitäisi osata lukea oikein ja tarkistaa niiden paikkansa pitävyys varsinkin silloin, kun toisenlaistakin tietoa annetaan. 5 vuotta sitten olleen tilanteen takia tänään pakkopäätöksen kirjoittaminen on iso virhe. Niin minulle tehtiin.Vastuu pitää ottaa huolimattomuudesta tehdystä virheestä.

        Tosiasia kuitenkin on, että ei niille väärien M1 lähetteen tehtailijoille tule muuta kuin huomautus, jolla ei ole mitään merkitystä käytännössä. Ei yhtään mitään vahingonkorvausta vahingon ollessa niin suuri ettei sitä voi millään korvata. Edes jotain pitäisi joutua korvaamaan, mutta ei.

        Missä muussa ammatissa voi tehdä isoja virheitä yhtä huolettomasti kuin psykiatri.


      • Anonyymi

        " Lääkärillä on niin suuret valtuudet toimia ja rajoittaa vaikka hänelle itselleen tuntemattoman henkilön vapautta. Minua vieläkin vaivaa asia. "

        Se vaivaa kaikkia.
        Jotkut selviävät pelosta vain sillä, että mukautuvat ja sopeutuvat "potilaan" rooliin ja alkavat kunnioittaa vangitsijoitaan.

        En tarkoita, etteikö jotkut ihmiset joskus voisi todella olla sekavassa tilassa jostain syytä, kyseessä voi olla dementia tai muu somaattinen syy, tai sitten ihminen voi olla ihan aidosti poissa tolaltaan jostain elämässään tapahtuneesta järkyttävästä asiasta. On tilanteita, joissa lähiympäristön ihmisillä on syytäkin olla huolissaan. Kuitenkin tapa jolla asia on nyky-yhteiskunnassa järjestetty antaa yhdelle ammattiryhmälle, lääkäreille, aivan liikaa valtaa. Ihmisen suojelun varjolla. Pakkohoito on yleensä muutakin kuin ihmisen viemistä turvaan varmuuden vuoksi, se ei ole verrattavissa esim. putkareissuun. Kun olisikin, silloin voisi moni pakko"hoidettu" paremmin sen ymmärtääkin. Pakkohoidettavalle tehdään väkivaltaa muutenkin kuin viemällä jonnekin, mistä ei pariin päivään pääse pois. On pakkolääkitystä, diagnosointia, hullunpaperien tekemistä jotka jaetaan leimaamaan häntä loppuelämäkseen kaikkien silmissä joita hän koskaan tapaa terveydenhuollossa. Hän joutuu ottamaan potilaan identiteetin. Hän ei koskaan ole ennallaan. Kaikessa tässä hän näkee terveydenhuollossa toimivien suunnattoman vallan. Hän ei ole turvassa enää missään: ei mielensä sisällä, ei ruumiinsa sisällä, ei asuntonsa sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Lääkärillä on niin suuret valtuudet toimia ja rajoittaa vaikka hänelle itselleen tuntemattoman henkilön vapautta. Minua vieläkin vaivaa asia. "

        Se vaivaa kaikkia.
        Jotkut selviävät pelosta vain sillä, että mukautuvat ja sopeutuvat "potilaan" rooliin ja alkavat kunnioittaa vangitsijoitaan.

        En tarkoita, etteikö jotkut ihmiset joskus voisi todella olla sekavassa tilassa jostain syytä, kyseessä voi olla dementia tai muu somaattinen syy, tai sitten ihminen voi olla ihan aidosti poissa tolaltaan jostain elämässään tapahtuneesta järkyttävästä asiasta. On tilanteita, joissa lähiympäristön ihmisillä on syytäkin olla huolissaan. Kuitenkin tapa jolla asia on nyky-yhteiskunnassa järjestetty antaa yhdelle ammattiryhmälle, lääkäreille, aivan liikaa valtaa. Ihmisen suojelun varjolla. Pakkohoito on yleensä muutakin kuin ihmisen viemistä turvaan varmuuden vuoksi, se ei ole verrattavissa esim. putkareissuun. Kun olisikin, silloin voisi moni pakko"hoidettu" paremmin sen ymmärtääkin. Pakkohoidettavalle tehdään väkivaltaa muutenkin kuin viemällä jonnekin, mistä ei pariin päivään pääse pois. On pakkolääkitystä, diagnosointia, hullunpaperien tekemistä jotka jaetaan leimaamaan häntä loppuelämäkseen kaikkien silmissä joita hän koskaan tapaa terveydenhuollossa. Hän joutuu ottamaan potilaan identiteetin. Hän ei koskaan ole ennallaan. Kaikessa tässä hän näkee terveydenhuollossa toimivien suunnattoman vallan. Hän ei ole turvassa enää missään: ei mielensä sisällä, ei ruumiinsa sisällä, ei asuntonsa sisällä.

        Tuossa oli hyvin maininta siitä, että " olla sekavassa tilassa jostain syystä ".

        Mulla on historian varrelta pitkät pätkät tekstiä psykiatrian puolelta ja olen miettinyt asioita, jotka saattavat olla tulevaisuudessa edessä päin.

        Mulla on maksassa vikaa, ja pikkasen pistää miettimään, mitä tapahtuisi, jos tulisi maksan takia se enkefalopatia, eli menisin sekaisin päästäni ilman varsinaista " hulluutta ".
        Tai jos tulisi jonkinlainen dementia, ja menisin höppänäksi siitä syystä.

        Voivoi, kohdellaankohan silloin pakkokeinoin, lääkitykset ym. ?
        En haluaisi olla lääketokkurassa viimeisiä vuosiani, siis jos sattuisi käymään noin kuten kirjoitin.
        Tietysti täytyy toivoa, ettei elinkaari käänny sellaiseksi, mutta periaatteessahan kuitenkin kaikki on mahdollista.......

        Kaikenlaista sitä tulee pohdittuakin.


      • Anonyymi
        EiMielisairas kirjoitti:

        Ne annetut alkutiedot pitäisi osata lukea oikein ja tarkistaa niiden paikkansa pitävyys varsinkin silloin, kun toisenlaistakin tietoa annetaan. 5 vuotta sitten olleen tilanteen takia tänään pakkopäätöksen kirjoittaminen on iso virhe. Niin minulle tehtiin.Vastuu pitää ottaa huolimattomuudesta tehdystä virheestä.

        Tosiasia kuitenkin on, että ei niille väärien M1 lähetteen tehtailijoille tule muuta kuin huomautus, jolla ei ole mitään merkitystä käytännössä. Ei yhtään mitään vahingonkorvausta vahingon ollessa niin suuri ettei sitä voi millään korvata. Edes jotain pitäisi joutua korvaamaan, mutta ei.

        Missä muussa ammatissa voi tehdä isoja virheitä yhtä huolettomasti kuin psykiatri.

        Ja tk lääkäri. Täysin vastuuton, mitään tekemätön ja sanomaton saa olla eikä seurauksia tule vaikka potilaan hoito on sitten myöhemmin myöhäistä. Oikea turvatyöpaikka!


    • dfsfdsa

      Professori ja lääkkeiden tehokkuutta tutkimiseen keskittyvän kansainvälisen Cochrane-verkoston perustajajäsen Peter Gotzsche on kritisoinut pakkohoidon käyttöä erityisesti siksi, että siinä käytetään ihmisiä vammauttavia, tappavia lääkkeitä "hoidollisena" interventiona ja koska kansainväliset sopimukset kieltävät tällaisen hoidon. Tutkitusti puolet skitsofreniadiagnooseista on vääriä, mikä todistaa, että kyseessä ei ole mikään objektiivisesti todettavissa oleva häiriö, vaan subjektiivinen ja kulttuurisidonnainen tulkinta ihmisen rationaalisuudesta. Jos ns. terveet ihmiset haluavat turvallisuutensa tunteen nimissä säilyttää pakkohoidon, heidän tulee ymmärtää, että myös heidät voidaan lukita pakkohoitoon viikoiksi ja vammauttaa neurolepteillä vastoin heidän tahtoaan, koska pakkohoitopäätös ei perustu mihinkään muuhun, kuin tulkintaan. Teidän on ihan turha rääkyä sitä, että teitä on kohdeltu väärin, koska tähänhän te olette suostuneet. Te haluatte, että ihmisen vapaus ja terveys voidaan riistää mielivaltaisin perustein. Käytettävissä oleva laki pakkohoitoon liittyen on niin tulkinnanvarainen, että se on käytännössä samantekevä onko sitä, vai ei. Psykiatrien tietotaito on verrattavissa niiden keskiaikaisten pappien tietotaitoon, jotka olivat maallikkoja paremmin perehtyneet noitien tunnistamiseen ja tuomitsemiseen roviolle. Siihenkin oli omat "diagnostiset" kriteerinsä. Peter Gotzschen mukaan suurin osa tämän kuuluisan mielisairauden oireista onkin neuroleptien itsensä aiheuttamia. Psykiatrinen hoito hoitolaitoksessa 44-kertaistaa todennäköisyyden tehdä itsemurha hoidon jälkeen ja tämä johtuu tietenkin siitä, että jo valmiiksi toivottomien ihmisten nöyryyttäminen ja stigmatisoiminen todennäköisesti ei edistä heidän mielenterveyttään. Näin ollen sitä ei mitenkään voida perustella elämän ja terveyden suojelulla.

      https://www.youtube.com/watch?v=2gZq5_17EJ0

      • h98

        "Tutkitusti puolet skitsofreniadiagnooseista on vääriä, mikä todistaa, että kyseessä ei ole mikään objektiivisesti todettavissa oleva häiriö, vaan subjektiivinen ja kulttuurisidonnainen tulkinta ihmisen rationaalisuudesta."

        Jos skitsforenia-diagnooseista sanotaan puolen olevan vääriä ja samalla, että skitsofrenia on subjektiivinen tulkinta, millä perustein skitsofrenia-dignoosi on oikein? Mistä tiedetään mikä on oikein ja mikä väärin tehty diagnoosi, jos kaikki on subjektiivista, kuten sanoit.

        Skitsofrenia on mieli(kuvitus)sairaus, mikä tarkoittaa sitä, että sellaista sairautta ei ole tieteellisesti katsottuna olemassa. Skitsofrenia, kuten kaikki muutkin niin kutsutut mielisairaudet, on mielikuvitussairaus. Mieltä ei ole materiaalisesti olemassa sen kummemmin kuin sieluakaan tai henkeä. Siten on triviaalisia, ettei sellainen voi sairastua kuin kielikuvallisesti, kuten vaikka talous.

        Olen kanssasi samoilla linjoilla siitä mitä tulee niin sanottuun pakkohoitoon, joka on eufemismi kontrolli- tai rankaisutoimenpiteelle. Koska mielisairaus on subjektiivinen mielipide ja pakottaminen oikeutetaan mielisairaus-"diagnoosilla" (oikeammin sertifioinnilla), se kuka heitetään tyrmään on kiinni siitä kenellä on valta. Valta on psykiatrian instituutiolla, jolle sen on myöntänyt valtio, ja siten psykiatrit pääsevät määrittelemään kuka on vääränlainen ja näin heille on valta käskeä kuka on vangitaan ja kemiallisesti, sähköisesti tai aivoja mutiloimalla muutetaan.

        Psykiatrian ja valtion liiton vertaaminen entisaikaan toimineeseen kirkon ja valtion liittoon on toimiva. Papit tekivät ennen sen mikä nykyisellään on psykiatrian yhteiskunnallisena tehtävänä. Noidista tuli mielisairaita, roviolla poltosta ja ruoskinnasta kemiallinen käsittely ja remmeihin sidonta, sielun pelastamisesta mielen parannus ja noitakäräjistä psykiatrinen mielentilatutkimus.


      • dfsaadfs

        Skitsofreniadiagnoosi voi nähdäkseni psykiatrien näkökulmasta olla väärä siksi, että se ei muodosta yhtenäistä, muista "häiriöistä" erottuvaa klusteria ja näin ollen monet sen saaneet ihmiset voivat täyttää jonkun muun psykiatrisen "häiriön" tunnusmerkit. Oireita voidaan myös tulkita väärin ja niiden syistä voi olla epämääräistä informaatiota. Esimerkiksi dissosiaatio ja skitsofrenialle tyypilliset kokemukset esiintyvät usein yhdessä. Eräässä tutkimuksessa dissosiatiivisesta identiteettihäiriöstä kärsivät ihmiset omasivat enemmän skitsofrenialle tyypillisiä oireita, kun skitsofreenikot itse. Tämä ongelma ilmenee diagnoosin reliabiliteetissa, kun eri psykiatrit ovat erimielisiä diagnoosin suhteen tai kun eri aikoina saman ihmisen diagnoosi muuttuu. Esimerkiksi äänien "kuuleminen" on ihan aito ilmiö, josta monet ihmiset kärsivät. Se ei ole mikään mielikuvitusleikki, vaan ihan aito kokemus, joka voi invalidisoida ihmisen. Toisaalta läheskään kaikki ns. skitsofreenikot eivät kuule ääniä, vaan uskovat esimerkiksi telepatiaan tai kokevat, että joku ohjaa heidän hermostoaan. Mitään selkeitä kriteereitä ei ole sille, mikä on se kärsimystä aiheuttava anomaalinen kokemus, joka johtaa diagnoosiin. Epämääräisesti puhutaan deluusioista aivan, kuin ne olisivat objektiivisesti määriteltyjä ilmiöitä, jotka sitten syntyvät täysin vailla yhteyttä ympäristöön.

        Olen itse tullut johtopäätökseen, että monet skitsofreniadiagnoosin saaneista kärsivät siitä ongelmasta, jolla sitä hoidetaan, eli he ovat menettäneet kontrollintunteen omaan minuuteensa ja kehoonsa. Tällainen kokemus voi syntyä usein jonkun trauman tai ikävien kokemusten, kuten raiskauksen tai jatkuvan henkisen väkivallan seurauksena. Myös raju psykoosi voi olla itsessään hyvin traumatisoiva. Kun heitä hoidetaan vielä aivoja vaurioittavilla lääkkeillä, niin tämä trauman uusintaminen lisää skitsofreniadiagnoosin ennustevaliditeettia ja parantaa myös sen reliabiliteettia, mutta se ei tietenkään tarkoita, että kyseessä olisi mikään sairaus. Se että raiskattu lapsi raiskataan uudestaan ja oletetaan, että jos hänestä tulee tästä "raiskaamisesta huolimatta" henkisesti invalidi, niin tehdään tulkinta, että kyseessä on geneettinen aivosairaus, joka ei parane. Kuitenkin esimerkiksi avoimen dialogin mallissa noin 86 % ensipsykoosin kokeneista pääsee työelämään ja opintoihin, kun muualla noin 75 % joutuu eläkkeelle. Näistä yli puolet on skitsofreniadiagnoosin saaneita. Kehitysmaissa kuten Nigeriassa skitsofrenian ennuste on ollut perinteisesti kaksi kertaa niin hyvä kuin "kehittyneissä" länsimaissa. Näiden tulosten pohjalta voidaankin päätellä, että skitsofrenia todella on tieteellisesti olemassa, mutta suurelta osin tieteen itsensä aiheuttama. Jos sen taloudelliset kustannukset ovat hirvittäviä, mutta ovathan antipsykoottiset lääkkeet myös tuottavia toisaalta. Tällaisten intressiristiriitojen kanssa psykiatrit toistuvasti kamppailevat, ja tietenkin he valitsevat yksityisen hyvän julkisen edun sijasta. Tämä ei ole mikään vitsi eikä mielikuvitussairaus, vaan ilmiö, joka on tuhonnut miljoonien ihmisten elämän.


      • htet

        Kerrankin joku nostanut esiin DIDin. Tälläkin palstalla se saa todella vähän sijaa keskusteluissa. Itsekin olen ymmärtänyt että dissosiaatiohäiriöisistä monet saavat väärän skitsofrenia-diagnoosin. Sikäli sen ymmärtää että dissosiaatiossa oirekuvat ja tauti itsessään on monimutkainen ja vaikeasti hahmotettava. Muutenkin dissosiaatio ymmärrys on Suomessa heikohkoa. Onneksi sen eteen on viime vuosina saatu jotain aikaiseksi.


      • h98
        dfsaadfs kirjoitti:

        Skitsofreniadiagnoosi voi nähdäkseni psykiatrien näkökulmasta olla väärä siksi, että se ei muodosta yhtenäistä, muista "häiriöistä" erottuvaa klusteria ja näin ollen monet sen saaneet ihmiset voivat täyttää jonkun muun psykiatrisen "häiriön" tunnusmerkit. Oireita voidaan myös tulkita väärin ja niiden syistä voi olla epämääräistä informaatiota. Esimerkiksi dissosiaatio ja skitsofrenialle tyypilliset kokemukset esiintyvät usein yhdessä. Eräässä tutkimuksessa dissosiatiivisesta identiteettihäiriöstä kärsivät ihmiset omasivat enemmän skitsofrenialle tyypillisiä oireita, kun skitsofreenikot itse. Tämä ongelma ilmenee diagnoosin reliabiliteetissa, kun eri psykiatrit ovat erimielisiä diagnoosin suhteen tai kun eri aikoina saman ihmisen diagnoosi muuttuu. Esimerkiksi äänien "kuuleminen" on ihan aito ilmiö, josta monet ihmiset kärsivät. Se ei ole mikään mielikuvitusleikki, vaan ihan aito kokemus, joka voi invalidisoida ihmisen. Toisaalta läheskään kaikki ns. skitsofreenikot eivät kuule ääniä, vaan uskovat esimerkiksi telepatiaan tai kokevat, että joku ohjaa heidän hermostoaan. Mitään selkeitä kriteereitä ei ole sille, mikä on se kärsimystä aiheuttava anomaalinen kokemus, joka johtaa diagnoosiin. Epämääräisesti puhutaan deluusioista aivan, kuin ne olisivat objektiivisesti määriteltyjä ilmiöitä, jotka sitten syntyvät täysin vailla yhteyttä ympäristöön.

        Olen itse tullut johtopäätökseen, että monet skitsofreniadiagnoosin saaneista kärsivät siitä ongelmasta, jolla sitä hoidetaan, eli he ovat menettäneet kontrollintunteen omaan minuuteensa ja kehoonsa. Tällainen kokemus voi syntyä usein jonkun trauman tai ikävien kokemusten, kuten raiskauksen tai jatkuvan henkisen väkivallan seurauksena. Myös raju psykoosi voi olla itsessään hyvin traumatisoiva. Kun heitä hoidetaan vielä aivoja vaurioittavilla lääkkeillä, niin tämä trauman uusintaminen lisää skitsofreniadiagnoosin ennustevaliditeettia ja parantaa myös sen reliabiliteettia, mutta se ei tietenkään tarkoita, että kyseessä olisi mikään sairaus. Se että raiskattu lapsi raiskataan uudestaan ja oletetaan, että jos hänestä tulee tästä "raiskaamisesta huolimatta" henkisesti invalidi, niin tehdään tulkinta, että kyseessä on geneettinen aivosairaus, joka ei parane. Kuitenkin esimerkiksi avoimen dialogin mallissa noin 86 % ensipsykoosin kokeneista pääsee työelämään ja opintoihin, kun muualla noin 75 % joutuu eläkkeelle. Näistä yli puolet on skitsofreniadiagnoosin saaneita. Kehitysmaissa kuten Nigeriassa skitsofrenian ennuste on ollut perinteisesti kaksi kertaa niin hyvä kuin "kehittyneissä" länsimaissa. Näiden tulosten pohjalta voidaankin päätellä, että skitsofrenia todella on tieteellisesti olemassa, mutta suurelta osin tieteen itsensä aiheuttama. Jos sen taloudelliset kustannukset ovat hirvittäviä, mutta ovathan antipsykoottiset lääkkeet myös tuottavia toisaalta. Tällaisten intressiristiriitojen kanssa psykiatrit toistuvasti kamppailevat, ja tietenkin he valitsevat yksityisen hyvän julkisen edun sijasta. Tämä ei ole mikään vitsi eikä mielikuvitussairaus, vaan ilmiö, joka on tuhonnut miljoonien ihmisten elämän.

        Kommenttini kirjoittamaasi on näköjään hypännyt vahingossa alemmas. Löytyy kohdasta 15.2.2018 22:19.


      • PTSDoireilee

        Miksi pääkaupunkiseudulla ei hoideta traumaperäistä stressihäiriötä ja mahdollista dissosiaatiohäiriötä julkisessa terveydenhuollossa? Kysyin Espoossa Leppävaaran psykiatrian poliklinikalla. Lääkäri vastasi, että heillä ei ole psykologia. Ei ole varaa yksityiseen.


      • KummallistaKäytöstä

        Niiden pitäisi laittaa toiseen sairaanhoitopiiriin hoidettavaksi, kun itse eivät pysty. Hoitamatta ei saa jättää, mutta minne ottaa yhteyttä?


    • h98

      Puhut skitsofreniasta, muttet määrittele sitä mitenkään. Mitä on skitsofrenia?
      Sanoit itsekin aiemmassa kommentissasi, että mikä on skitsofreniaa on subjektiivista, eli suomeksi mielipideasia.

      Mitä tulee psykiatristen "diagnoosien" eli klassifointien luotettavuuteen (realiability), se on tutkitusti, klassifioinnista riippuen, lähes kuin arvalla heittäisi tai kirjaimellisesti kuin arvalla heittäisi. Kuten kirjoitit, psykiatrit eivät pääse arpaa paremmin samaan klassifiointiin keskenään.

      Otin kantaa niin sanottujen, oletettujen psykiatrisen sairauksien validiteettiin. Sitä ei ole. Tieteellisesti ei ole todisteita siitä, että sellaisia olisi olemassa. Eikä se mikään ihme ole, koska mieltä ei ole vielä löydetty. Vaikeahan se on tutkia onko mielessä sairauksia, jos sitä ei ole vielä löydetty. Toiminnan absurdius vastaa samaa kuin, jos papit puhuisivat sielunsairauksista, mutta eivät olisi vielä löytäneet sielua.

      Mitä tulee niin sanottuun äänten kuulemiseen, se on tieteellisesti todistettu olevan itselle puhumista (self-conversation). Toisin sanoen ajattelua. Meistä jokainen ajattelee, eli puhuu itselleen. Jos emme, niin olisimme kuolleita tai vähintään aivokuolleita.

      • h98

        Skitsofreniasta löytyy varsin kattava kirjoitus aiheeseen aikaisemmin tutustumattomille kansalaisille lakimies Wayne Ramsaylta Yhdysvalloista. Suosittelen lukemaan. Kirjoitus löytyy osoitteesta (lisää pisteet paikoilleen): wayneramsay com/schizophrenia htm


      • jyzj

        Siis väität että äänten kuuleminen on ajattelua ja itselle puhumista vain? Entä jos tuntee että ne äänet tulee ulkopuolelta? Entä jos ulkopuolinen ääni käskee tappamaan? Tällaisia murhia/tappojahan on myös ymmärtääkseni tapahtunut missä tekijä on omasta mielestään ulkopuolisen äänen kuullut käskevän tappamaan.


      • h98
        jyzj kirjoitti:

        Siis väität että äänten kuuleminen on ajattelua ja itselle puhumista vain? Entä jos tuntee että ne äänet tulee ulkopuolelta? Entä jos ulkopuolinen ääni käskee tappamaan? Tällaisia murhia/tappojahan on myös ymmärtääkseni tapahtunut missä tekijä on omasta mielestään ulkopuolisen äänen kuullut käskevän tappamaan.

        Niin sanottu äänten kuuleminen on itselle puhumista eli yksinkertaisemmin ilmaistuna ajattelua. Mistä ikinä kokee tai sanoo kokevansa oman ajattelunsa "äänten" tulevan ei muuta asiaa. Asia on todistettu tieteellisesti fMRI-kuvauksella. Henkilöillä, jotka sanovat "kuuelvansa ääniä" aivojen puhealueaktivoituu, ei kuuloalue. Täten tiedämme, että kyseessä on itselle puhuminen, eli ajattelu. Ei kukaan psykiatrikaan vakavissaan väitä, että ihmiset kuulisivat ääniä. He tekisivät itsestään naurunalaisia ja tietävät sen. Psykiatrit ainoastaan vedettävät tietämättömiä, tavallisia kansalaisia, näin uskomaan, koska se edistää psykiatrian omia intresseja.

        Mitä tulee ajatukseen siitä, että kaikkia ajatuksiaan kannattaisi tai jotenkin tulisi toteuttaa niin ihmettelen. Samoin, jos joku muu neuvoo tekemään jotain epäilyttävää tai suoraan rikollista, esimerkiksi murhan, niin kannattanee miettiä kahdesti toimiiko kehotuksen ja yllytyksen mukaisesti. Tekijä vastaa seuraamuksista ennen kaikkea, joskin joissain tapauksissa yllyttäjällä voidaan katsoa olevan osavastuu mahdollisista seuraamuksista.


      • jyzj

        Okei. Voi olla noinkin. Miksi sitten jotkin ihmiset kokevat "äänten kuulemisen" ongelmallisena? Voisi ajatella jos ei omilta ajatuksiltaan saa rauhaa, niin nykyhetkeen keskittyminenkin on täysin mahdotonta. Entä sitten tinnitys?


      • h98
        jyzj kirjoitti:

        Okei. Voi olla noinkin. Miksi sitten jotkin ihmiset kokevat "äänten kuulemisen" ongelmallisena? Voisi ajatella jos ei omilta ajatuksiltaan saa rauhaa, niin nykyhetkeen keskittyminenkin on täysin mahdotonta. Entä sitten tinnitys?

        Selityksiä asialle on yhtä monta kuin ihmisiä. Ei voi yleistää. Näin pelkkänä "tavallisena" ihmisenä, jolla tarkoitan kontrastia niin sanottuihin ammattilaisiin, osaan minäkin vaivattomasti selittää miksi ihmiset kokevat oman ajattelunsa niin häiritsevänä.

        Henkilöt, jotka ajattelevat, mutta eivät koe omia ajatuksiaan häiritsevinä, noloina, ikävinä, stressaavina jne. eivät sano "kuulevansa ääniä." Vasta, kun oma ajattelu alkaa vaivaamaan ihmistä, osa alkaa keksiä vastenmielisille tai muutoin ikäville ajatuksilleen muita selityksiä etäännyttääkseen itsensä ajatuksistaan.

        Voimakas itselle puhumisen kokemus tai ajattelutapa on esimerkiksi selviytymiskeino yksinäisille tai yksinjääneille. Se on yksi tapa pitää itsensä niin sanotusti henkisesti kasassa. vaikeissa tilanteissa. Joskus ihmiset haluavat kuullakin omat ajatuksensa, siksi ajattelemme eli puhumme ajatuksemme kirjaimellisesti ääneen yksiksemme.

        Tuossa nopea avaus aiheesta. Syitä siis on miljoona ja enemmän. Jokaisella meistä on omat tarkat syymme, jotka vain me itse tiedämme. Vain joitain em. "suuntauksia", jotka ovat meille ihmisille tyypillisiä voi tehdä.

        Tinnitus on sisäkorvavaurio. Se on aivan eri asia. :)

        En näe tässä äänten kuulemisilmiössä mitään outoa, erikoista tai epänormaalia. Kuten sanoinkin jo aikaisemmin, jos ei "kuule ääniä" eli harjoita itsepuhelua eli ajattelu, on joko kuollut tai vähintään aivokuollut. Selityksen sairaudesta ilmiön syynä ovat pseudotieteellistä humpuukia ja psykiatrit tietävät tämän varsin hyvin.


      • Siili69
        h98 kirjoitti:

        Niin sanottu äänten kuuleminen on itselle puhumista eli yksinkertaisemmin ilmaistuna ajattelua. Mistä ikinä kokee tai sanoo kokevansa oman ajattelunsa "äänten" tulevan ei muuta asiaa. Asia on todistettu tieteellisesti fMRI-kuvauksella. Henkilöillä, jotka sanovat "kuuelvansa ääniä" aivojen puhealueaktivoituu, ei kuuloalue. Täten tiedämme, että kyseessä on itselle puhuminen, eli ajattelu. Ei kukaan psykiatrikaan vakavissaan väitä, että ihmiset kuulisivat ääniä. He tekisivät itsestään naurunalaisia ja tietävät sen. Psykiatrit ainoastaan vedettävät tietämättömiä, tavallisia kansalaisia, näin uskomaan, koska se edistää psykiatrian omia intresseja.

        Mitä tulee ajatukseen siitä, että kaikkia ajatuksiaan kannattaisi tai jotenkin tulisi toteuttaa niin ihmettelen. Samoin, jos joku muu neuvoo tekemään jotain epäilyttävää tai suoraan rikollista, esimerkiksi murhan, niin kannattanee miettiä kahdesti toimiiko kehotuksen ja yllytyksen mukaisesti. Tekijä vastaa seuraamuksista ennen kaikkea, joskin joissain tapauksissa yllyttäjällä voidaan katsoa olevan osavastuu mahdollisista seuraamuksista.

        "Suomessa Teknillisessä Korkeakoulussa kliinisen neurofysiologian laitoksella on tutkittu ääniä kuulevien aivotoiminnan muutoksia kuuloharhojen aikana. Tulokset osoittavat, että aivojen kuorikerroksen kuuloalueen aktiviteetti on samanlainen sekä harha-aistimusten että oikeiden äänien vaikutuksesta. (Tiihonen & Hari & Naukkarinen & Rimon & Jousmäki & Kajola 1992; de Bruijn 1995: 7.)"

        " Viime aikoina on saatu viitteitä siitä, että kuuloharhat syntyvät aivoissa kuuloaistimuksien tapaan. Kuvauksissa kuuloalue aktivoituu, joten äänet ovat potilaalle hyvin todellisia, (Ben) Furman kertoo.
        Kyse on siis hermoverkon toiminnasta, jossa aivot eivät pysty tekemään eroa mielikuvituksen ja todellisuuden välillä. Ihminen ikään kuin näkee unta valvetilassa."
        Joku lainasi toisaalla tällaisen pätkän. Itsekin olen lukenut, että se on nimenomaan kuuloalue, joka ihmiselle aktivoituu, joten hallusinaatiot ovat todellisia. Eivät sii ihmisen sisäistä puhetta tai ajattelua, kuten itsekin ajattelin.

        Itselläni on paranoidi skitsofrenia diagnosoitu ja olen kokenut osastolla hoidon hyvänä. Ehkä, koska se oli niin erilaista mitä luulin elokuvien ja kertomusten perusteella olevan. Sinänsä positiivinen kokemus. En osaa sitten sanoa mitään ihmisille, jotka ovat traumatisoituneet tilanteesta. Itse ajattelin, että minua vakoillaan ja tarkkaillaan ja elämääni ohjaillaan, ja koin olevani umpikujassa vainoharhaisuuteni aiheuttamien kuvitelmien suhteen, joten oli ehkä korkea aikakin päästä hoitoon. Ja kun osastolla on nähnyt ihmisiä, jotka yrittävät itsemurhaa, niin eristyskin on ollut ihan tarpeen monelle. Ihmiset itse eivät monesti näe itsessään mitään vikaa; muissa kuitenkin havaitaan ongelmat ja oireet. Itse olen hyvin sairaudentuntoinen, vaikka aluksi uskoinkin luulojeni olevan totta.
        En tietysti tiedä aloittajan tai muiden tilannetta, ovatko he terveitä vai eivät.


      • h98
        Siili69 kirjoitti:

        "Suomessa Teknillisessä Korkeakoulussa kliinisen neurofysiologian laitoksella on tutkittu ääniä kuulevien aivotoiminnan muutoksia kuuloharhojen aikana. Tulokset osoittavat, että aivojen kuorikerroksen kuuloalueen aktiviteetti on samanlainen sekä harha-aistimusten että oikeiden äänien vaikutuksesta. (Tiihonen & Hari & Naukkarinen & Rimon & Jousmäki & Kajola 1992; de Bruijn 1995: 7.)"

        " Viime aikoina on saatu viitteitä siitä, että kuuloharhat syntyvät aivoissa kuuloaistimuksien tapaan. Kuvauksissa kuuloalue aktivoituu, joten äänet ovat potilaalle hyvin todellisia, (Ben) Furman kertoo.
        Kyse on siis hermoverkon toiminnasta, jossa aivot eivät pysty tekemään eroa mielikuvituksen ja todellisuuden välillä. Ihminen ikään kuin näkee unta valvetilassa."
        Joku lainasi toisaalla tällaisen pätkän. Itsekin olen lukenut, että se on nimenomaan kuuloalue, joka ihmiselle aktivoituu, joten hallusinaatiot ovat todellisia. Eivät sii ihmisen sisäistä puhetta tai ajattelua, kuten itsekin ajattelin.

        Itselläni on paranoidi skitsofrenia diagnosoitu ja olen kokenut osastolla hoidon hyvänä. Ehkä, koska se oli niin erilaista mitä luulin elokuvien ja kertomusten perusteella olevan. Sinänsä positiivinen kokemus. En osaa sitten sanoa mitään ihmisille, jotka ovat traumatisoituneet tilanteesta. Itse ajattelin, että minua vakoillaan ja tarkkaillaan ja elämääni ohjaillaan, ja koin olevani umpikujassa vainoharhaisuuteni aiheuttamien kuvitelmien suhteen, joten oli ehkä korkea aikakin päästä hoitoon. Ja kun osastolla on nähnyt ihmisiä, jotka yrittävät itsemurhaa, niin eristyskin on ollut ihan tarpeen monelle. Ihmiset itse eivät monesti näe itsessään mitään vikaa; muissa kuitenkin havaitaan ongelmat ja oireet. Itse olen hyvin sairaudentuntoinen, vaikka aluksi uskoinkin luulojeni olevan totta.
        En tietysti tiedä aloittajan tai muiden tilannetta, ovatko he terveitä vai eivät.

        Moi Siili69. Kiitos tuosta lainauksesta. Mielelläni lukisin viittaamasi tutkimuksen, jos onnistun käsiini saamaan. Olen itse lukenut tutkimuksesta juuri toisin päin: "Ääniä kuulevilla" kuuloalue ei aktivoida, ja jos näin niin se ei liity tähän "äänten kuulemiseen". Sen sijaan aktivoitumista havaitaan puhealueella, joka suoraa kertoo, että kyseessä itsepuheli (self-conversation) eli suoremmin ja yksinkertaistettuna ajattelu. Ajatusta tukee myös, että henkilön keskittyessä muuhun toimintaa, esimerkiksi peleihin, "äänet" katoavat. Toisin sanoen, jos henkilö keskittyy muuhun toimintaan, hänellä ei ole aikaa ajatella ikäviä (="äänet") ja täten ikäviä ajatuksia ei siinä hetkessä käy läpi. Kun aktiviteetti lopetetaa, "äänet" yllätys yllätys palaavat. Henkilö on taas aikaa keskittyä omien asioidensa läpikäymiseen ja miettiä ikäviä. Pidän tätä selitystä myös loogisempana kuin ajatusta siitä, että ihminen voisi kuulla aitoja ääniä joita ei ole, eli ääniä jotka eivät tule ympäristöstä. Suoraan sanoen pidän ajatusta aika älyttömänä.

        Kerroit itse, että sinulle on "diagnosoitus paranoidinen skitsofrenia." Sanottakoon heti rehellisyyden nimissä, etten henkilökohtaisesti usko mieleen enkä täten mielenterveyteen tai mielensairauksiin. Siltä heräsi kysymys omasta näkökulmastasi. Oletan nyt, että sanot "kuuleavasi ääniä." Kerro, jos olettamukseni oli väärä. Sanoit, että ajattelit itsekin niiden olevan sisäistä puhetta eli ajattelua. Miksi näkemyksesi muuttuisi sen mukaan mitä kukaan tutkimuksin kertoisi, ainakaan sinun kohdalla, jos olet selvästi jo tunnistanut, että ikävät ajatukset tai muutoin itseäsi häiristevät ajatuksesi ovat omiasi, itsesi luomia. Niin sanottuja "pakkoajatuksia", joka on huono termi, on meillä kaikilla. Klassikko tästä on tehtävä, jossa tehtävänä on olla ajattelematta jotain, esim. kuuluisaan pinkkiä elefanttia. Harva pystyy sen jälkeen ajattelemaan mitään muuta ilman, että jossain se elefantti pilkistää. On vaikea olla ajattelematta jotain jota nimen omaan emme halua ajatetlla. Se on hyvin luontaista.

        Vaikka mitään tutkimusta ei voi koskaan mitätöidä osallistujien perusteella, vain faktat merkkaavat, niin suhtaudun suurella skeptisyydellä kaikkeen missä mukana on muun Tiihonen. Tämä on ainoastaan oma henkilökohtainen varautuneisuuteni ko. henkilön julkaisuja ja näkemyksiä kohtaan perustuen hänen aikaisempiin kannanottoihinsa, jotka olen kokenut epäluotettavina. Muita tutkimuksessa mukana olijoita en tunnista. Ben Furmanin lausunto "äänien todellisuudesta" ei tarkoita mitään. Totta kai ajattelu on hyvin todellista. Itsekin kuulen ajatusteni "äänen" koko ajan, kun kirjoitan tätäkin kommenttia tai, kun mietin mitä tekisin päivälliseksi. Me itse luomme kaikki ajatuksemme ja miten ikinä hahmotamme omat ajatuksemme, on jokaisen oma katsomuksellinen asia. En näe siinä mitään ongelmaa, mutta kannustan ihmisiä rehellisyyteen.


    • EiMielisairas

      Aloittaja sai nimenomaan paperille todistuksen, että ei ole mielisairas eikä psykoottinen. Siis M1 lähetteeseen johti lääkärin harha ja asiakas sai maksaa siitä kalliisti. Ei ole osannut lääkäri edes pyytää anteeksi. Normaali ihmisellä olisi ollut kiire pyytää anteeksi ja sopia asia.

      • oliko.oikea.poliklinikka

        Ymmärränkö nyt oikein? Siis terve henkilö on mennyt kyseiselle psykiatrian poliklinikalle ja hänelle on kirjoitettu M1 lähete.


    • EiMielisairas

      Missä nyt kulkee terveen ja sairaan raja.

      Traumaperäinen stressihäiriö ja lievä depressio olivat diagnoosit. Siis M1 lähetteen (=pakkohoitolähete) kriteerit eivät täyttyneet. M2 todistuksessa (=tarkkailun yhteenveto) lukee, että ei ole mielisairas eikä ole psykoosia.

      Vapaudenriisto perusteetta ei ole vähäinen asia.

      • kukasenrajanvetää

        Läärärikö siis oli tämä "harhainen", joka potilaasta saamansa käsityksensä mukaisesti kirjoitti M1 lähetteen, joka todettiin jälkeenpäin vain M2: sksi. Tuskin hän sitä lähetettä kiusallaan teki ja potilasta vahingoittaakseen.


    • EiMielisairas

      Huomaan, että et ymmärrä käsitteitä, kun kirjoitat 'vain M2: ksi'. Ei se mitään. Vaatii asiaan perehtymistä.

      Sitä en kykene ymmärtämään kuinka aina asetut väärintekijän puolelle uhria vastaan, mutta meitä on moneksi. Sen tiedän. Toivon edelleen kaikkea hyvää sinulle psykiatrisessa pakkohoidossa! Hyvä, että se on sinut vakuuttanut ja auttaa sinua. Toimit ikään kuin psykiatrian äänitorvena. Olisi kuitenkin hyvä miettiä myös sellaista, että me, jotka emme ole yhtä sairaita kuin sinä traumatisoidumme vakavasti perusteettomasta pakkohoitolähetteestä ja siitä toipuminen on työn ja tuskan takana. Niitä ei pitäisi heppoisin perustein tehtailla varmistamatta esitettyjä väitteitä.

      Ei edes anteeksipyyntöä koko loppuelämää traumatisoivan muiston aiheuttamisesta. Ei mennyt asiat oikein.

    • kenjnfjbrnejfbn

      no ei sitä ite tunnista...yleensä..mulla oli diagnoosina piristeiden aiheuttama psykoosi.
      nykyään taplaan iha selvinpäin....

    • PsykiatrinTraumatisoima

      Joku kyseli väärin perustein kirjoitetuista M1 lähetteistä. Edellä keskustelua. Meitä uhreja on paljon. Kukaan ei ole kirjoittanut selvinneensä M1 traumasta. Elinikäinen taakka siitä on tullut. Ei ne itse korjaa aiheuttamaansa vammaa.

      • LuottamusMennytKokonaan

        Osaako psykiatrit pyytää anteeksi tekemätään virhettä kuten tavalliset ihmiset osaavat?

        Onko jollakin teistä kokemusta? Millaisessa tilanteessa?


    • LuottamusMennytKokonaan

      Väärin perustein ja turhaan kirjoitettu M1 lähete on uhrille lähinnä kuoleman tuottamusta. Siitä tulee elinikäinen leima.

      Sinua ei uskota terveydenhuollossa enää koskaan vaikka vatsakivun takia sinne menisit ja sinulla olisi umpisuolentulehdus. Hoidotta jäät. Vatsakipu on vain harhaa tai psykosomaattista oiretta. Ei ihme, että leiman saaneiden elinikä on 10-20 vuotta alhaisempi kuin väestön keskimäärin.

      Hullua on sekin, että väärin perustein M1 lähetteitä tehtailevia osaamattomia ja vastuuntunnottomia, laiskoja, ylimielisiä lääkäreitä ei ole mahdollista saada vastuuseen. Uhrilla väärä leima otsassa ei ole enää mitään paluuta työelämään. Taloudellinen ja sosiaalinen pohja elämältä romahtaa.

      Onko joku onnistunut saamaan jonkin psykiatrin myöntämään tekemänsä virheen ja pyytämään anteeksi?

      • h98

        Millainen on oikein kirjoitettu M1-lähete, että vangitsemismääräys? Milloin lakiarikkomattoman kansalaisen sitten saa mielestäsi vangita?

        Mielestäni ketään lakiarikkomatonta kansalaista ei tule saada vangita mistään syistä riippuen. Jos rikkoo lakia, tai siis epäillään lakirikkomuksesta, tulee henkilö viedä puolueettoman oikeuden eteen, osoittaa epäillyn syyllisyys, antaa epäillylle mahdollisuus puolustautua ja mikäli todetaan lakia rikotun, vasta sitten vangita laitokseen ja tällöinkin nimen omaan vankilaksi kutsuttuun laitokseen. Mielisairaala on eufemismi mielipidevankilalle ja sellaista tekopyhyyttä en hyväksy. Ollaan rehellisiä toisillemme mitä teemme henkilöille, joiden valitusta emme halua kuunnella tai jonka ajatuksia emme siedä, jos sellaisen rangaistavana haluamme pitää.


      • h98
        h98 kirjoitti:

        Millainen on oikein kirjoitettu M1-lähete, että vangitsemismääräys? Milloin lakiarikkomattoman kansalaisen sitten saa mielestäsi vangita?

        Mielestäni ketään lakiarikkomatonta kansalaista ei tule saada vangita mistään syistä riippuen. Jos rikkoo lakia, tai siis epäillään lakirikkomuksesta, tulee henkilö viedä puolueettoman oikeuden eteen, osoittaa epäillyn syyllisyys, antaa epäillylle mahdollisuus puolustautua ja mikäli todetaan lakia rikotun, vasta sitten vangita laitokseen ja tällöinkin nimen omaan vankilaksi kutsuttuun laitokseen. Mielisairaala on eufemismi mielipidevankilalle ja sellaista tekopyhyyttä en hyväksy. Ollaan rehellisiä toisillemme mitä teemme henkilöille, joiden valitusta emme halua kuunnella tai jonka ajatuksia emme siedä, jos sellaisen rangaistavana haluamme pitää.

        Kirjoitusvirhekorjaus: Millainen on oikein kirjoitettu M1-lähete eli vangitsemismääräys? Milloin lakiarikkomattoman kansalaisen sitten saa mielestäsi vangita?


    • LuottamusMennytKokonaan

      Katson, että psykoottinen henkilö, joka on väkivaltainen ja vaaraksi ihmisille/yhteiskunnalle väkivaltaisuuden takia on syytä toimittaa lukkojen taakse selvittämään päätään jo siinä vaiheessa, kun ovat uhkia. Esimerkkejä psykiatrien epäonnistumisista on väkijoukkoon autoilleet, ampuneet...

      Muitten toimittaminen lukkojen taakse on potilasvirhe, ihmisoikeusrikkomus.

      • h98

        Määrittele psykoottinen. Väkivaltaiset ja muille vaaralliset ihmiset kuuluvat poliisille. Psykiatriaa ei tarvita mihinkään.

        Väkijoukoissa autoilevia tai ammuskelijoita ei voi kukaan koskaan saada kiinni ennalta. Sellaisen ajatteleminen on toiveajattelua naiivimmista päästä.

        Sekoitat lääketieteen praktiikan ja lainvalvonnan keskenään.

        Tunnustatko, ettei psykiatria ole lääketiedettä eikä psykiatriset interventiot hoitamista vaan, että psykiatria on lakijärjestelmän haara ja psykiatriset interventiot kontrolli- ja/tai rankaisutoimenpiteitä? Jos tunnustat, miksi mielestäsi pitäisi olla kahdenlaisia vankiloita, joista toisia kutsutaan niiden oikealla nimellä ja toisia tekopyhästi sairaaloiksi (mielisairaaloiksi)?


    • LuottamusMennytKokonaan

      Psykiatrialla pystytään tekemään riskiarvioita. Ei se täysin turhaa ole. Yksikin estetty väkivallantapaus on voitto. Täydellinen meistä ei ole kukaan eikä sitä psykiatrialtakaan voi vaatia.

      Psykiatrian taso Suomessa on alhainen, mistä syystä kritiikki kumpuaa. Mitään todellista valvontaa ei ole siitä, mitä psykiatrialla tapahtuu. Potilaita ei uskota eikä heidän esille ottamia epäkohtia tutkita asiallisesti. Paljon on korjattavaa, jotta voisi katsoa psykiatrian auttavan kuten 2000-luvulla jo pitäisi pystyä auttamaan.

      Psykiatrialta voisi vähentää rahaa, kun toiminta kohdistettaisiin oikein.

      • h98

        Psykiatria tai psykiatrit yleensä eivät pysty tekemään riskiarvioita esimerkiksi ihmisten tulevasta vaarallisuudesta arpaa paremmin. Tämä on tutkimusfakta. Kansalaiset kuvittelevat toisin, mikä palvelee psykiatrisen vallan oikeutusta. Toisekseen, ketään ihmistä ei saa vangita ennalta Minority Report -tyylisesti vaan ainoastaan toteutuneista rikoksista tai selkeästi rikoksen suunnittelusta. Oikeusvaltiossa vain rikokseen syyllistyneen saa vangita, kun syyllisyys on todistettu puolueettomassa oikeudenkäynnissä.

        Kommenttisi psykiatrian auttavasta roolista paljastaa tietämättömyytesi alaa kohtaan. Kuten jo aikaisemmin sanoin, asia jota et ilmeisimmin ymmärtänyt, psykiatria on valtion sosiaalikontrollin väline, ei lääketiedettä. Rautalangasta vääntäen; psykiatria ei ole auttamassa kohteitaan vaan sidosryhmiään, kuten poliisi. Poliisi ei hoida rosvoa, tai potilasta, asein, sähkölamauttimin tai pampuin vaan tarkoitus on kontrolloida ja/ta rangaista kohdetta. Psykiatria palvelee samaa tarvetta, mutta rankaisee kansalaisia kirjaamattomien lakien rikkomisesta siinä missä poliisi huolehtii kirjattujen lakien rikkojien rankaisemisesta. Molemmat ovat osa valtion lakijärjestelmää.

        Jos haluaa oppia ymmärtämään psykiatriaa, voi aiheeseen tutustua esimerkiksi sivustolta szasz com.


    • M1-lähetettä psykiatriseen arvioon käytetään yleensä vain epäiltäessä psykoosissa olevan potilaan olevan haluton arvioon tai kykenemätön rationaalisuuteen.

      Toisaalta jos potilas kiltisti noudattaa lääkärin kehotusta mennä välittömästi psykiatriseen arvioon, niin eihän tämä niin kovin psykoottiselta vaikuta, eikä M1-lähetteen teko senkään takia vaikuta aiheelliselta.

      Siinä mielessä jokainen M1-lähete on "väärä" potilaan mielestä. Siinähän toimitaan potilaan tahdon vastaisesti.

    • LuottamusMennytKokonaan

      M1 lähete on väärä, kun se kirjoitetaan ihmiselle, joka ei ole psykoosissa ja lähetteeseen laitetaan virheellisiä tietoja. Teko ei ole uhrille vähäinen.

      • M1-lähetteen tekeminen ei edellytä diagnoosia psykoosista. Diagnoosiinhan M1:llä ollaan juuri lähettämässä psykoosiEPÄILYN takia.


      • LuottamusMennytKokonaan

        Minä epäilen, että Kollimaattori on psykoosissa. Niinpä voin kirjoittaa Kollimaattorille M1 lähetteen. En joudu siitä vastuuseen, koska epäily psykoosista riittää M1 lähetteen kirjoittamiseksi.

        Mietihän Kollimaattori vielä uudelleen, miten asia mahtaa oikeasti olla. Neuvostoliitossa se meni noin, mutta että läntisessä demokratiassa nimeltä Suomi 2000-luvulla.... En voi hyväksyä eikä ymmärtääkseni lainsäädäntökään hyväksy.


      • LuottamusMennytKokonaan kirjoitti:

        Minä epäilen, että Kollimaattori on psykoosissa. Niinpä voin kirjoittaa Kollimaattorille M1 lähetteen. En joudu siitä vastuuseen, koska epäily psykoosista riittää M1 lähetteen kirjoittamiseksi.

        Mietihän Kollimaattori vielä uudelleen, miten asia mahtaa oikeasti olla. Neuvostoliitossa se meni noin, mutta että läntisessä demokratiassa nimeltä Suomi 2000-luvulla.... En voi hyväksyä eikä ymmärtääkseni lainsäädäntökään hyväksy.

        Sinähän et ole lääkäri tai viranhaltijana toimiva lääkäriksi opiskelijakaan, joka voisi M1-lähetteen kirjoittaa.

        Itse asiassa mietinkin, miten asia on, ja otin asiasta selvää ennen kuin kirjoitin tänne.

        Suosittelen sinullekin asioista selvän ottamista. Ei minua tarvitse uskoa.


      • LuottamusMennytKokonaan

        Nyt on ( luetun) ymmärtämisessä ollut sinulla ongelmaa..., mutta sellaista sattuu.

        Kaikki kriteerit M1 kirjoittamiselle sinulle täyttyy, kun kerran epäilys psykoosista riittää. Nyt tarvitaan enää osoite, mihin hakijat tilataan. Suljetulta osastolta voit päästä pois aikaisintaan ylihuomenna. Viihtymistä! Lasku kyydityksestä ja ns.hoidosta (jota ei kuitenkaan ole) lähetetään sinulle.

        Nyt tämä menee oikein sinun toimintamallin mukaan.
        Minun mielestäni ei mene oikein, mutta ilmoittelehan osoite.


      • h98

        Määrittele psykoosi. Tuskin tiedät itsekään mitä tarkoitat.


      • h98
        LuottamusMennytKokonaan kirjoitti:

        Minä epäilen, että Kollimaattori on psykoosissa. Niinpä voin kirjoittaa Kollimaattorille M1 lähetteen. En joudu siitä vastuuseen, koska epäily psykoosista riittää M1 lähetteen kirjoittamiseksi.

        Mietihän Kollimaattori vielä uudelleen, miten asia mahtaa oikeasti olla. Neuvostoliitossa se meni noin, mutta että läntisessä demokratiassa nimeltä Suomi 2000-luvulla.... En voi hyväksyä eikä ymmärtääkseni lainsäädäntökään hyväksy.

        Hyviä huomoita. Tosin tiedätkö sinäkään mitä psykoosilla tarkoitetaan. Kertokaa kuka osaa selittää.


      • h98
        LuottamusMennytKokonaan kirjoitti:

        Nyt on ( luetun) ymmärtämisessä ollut sinulla ongelmaa..., mutta sellaista sattuu.

        Kaikki kriteerit M1 kirjoittamiselle sinulle täyttyy, kun kerran epäilys psykoosista riittää. Nyt tarvitaan enää osoite, mihin hakijat tilataan. Suljetulta osastolta voit päästä pois aikaisintaan ylihuomenna. Viihtymistä! Lasku kyydityksestä ja ns.hoidosta (jota ei kuitenkaan ole) lähetetään sinulle.

        Nyt tämä menee oikein sinun toimintamallin mukaan.
        Minun mielestäni ei mene oikein, mutta ilmoittelehan osoite.

        Edelleen hyviä pointteja nostat.

        Osaltaan vastauksesi jo kertoo mistä niin sanotuissa psykooseissa on kysymys. Se on mielipideasia. Olen samaa mieltä siitä, että nimimerkin Kollimaattori voisi hänen esittämiensä kriteerien perusteella vangita psykiatriseen laitokseen. Samoin voi tehdä kenelle tahansa, koska psykoosi on mielipideasia ja siten katsojan silmissä. Jos epäilys riittää, olemme kaikki potentiaalisia psykiatrisia vankeja 24/7. Mikä itseasiassa on totta.

        Psykoosi on samanlainen termi kuin riivaus. Se ei tarkoita mitään. Se on kuvitelmaa. Ihmiset kutsuvat henkilöitä, jotka ovat eri mieltä tai heidän mielestään vääränlaisia tai jollain tavalla sekavia tai vaikeasti ymmärrettäviä psykoottisiksi. Onko esimerkiksi Inter-fani psykoottinen, kun ei tajua kannattaa selvästi parempaa seuraa, TPS:ää? Mikä on sekavuutta? Kuka sen määrittelee? Lisäksi ihmiset usein sekoittavat esimerkiksi deliriumin mielikuvitteelliseen psykoosiin/riivaukseen, mikä aiheuttaa väärinymmärryksiä. On eri asia olla delirium-tilassa kuin riivattu/psykoottinen/taikuuden alla/lumottu/noiduttu jne. Ne ovat fantasiamaailman juttuja.


      • Anonyymi

        Ja jos sen tekee psykopaatti terveyskeskuslääkärit täysin aiheetta, vain kostaakseen, kun en hypi hänen pillinsä mukaan. Pilasi koko elämäni, mutta tämä katotaan oikeuteen saakka. Ja valehtelu sen kuin jatkuu, kierre ja verkko alkaa olla jo niin suuri, että toivon mukaan menettää lääkärinoikeutensa


    • tohtori-tolonen

      M1 lähete voidaan määrätä kun potilas on ollut 24 tuntia tarkkailtavana,
      Lähetteesen tarvitaan 2 lääkärin lausunto.

      • LuottamusMennytKokonaan

        Tohtori tolonen on väärässä. Ota oppikirja käteen tai googleta M1 kriteerit. Sitä ei ole sopivaa kirjoittaa heppoisin perustein.


      • 123d12312d3123d

        M1 kirjoitetaan vain jos potilaas on vakaa uhkaa yhteisön, kansan ja suomen turvallisuudelle. M1- mission impossible lähete kirjoitetaan vain pahimmille ja uhkaavimmille rikollisille, esim niille jotka suunnittelee vallankaappaus suomessa tai niille joilla on venäjä kytköksiä


      • LuottamusMennytKokonaan

        Olen samaa mieltä kanssasi. Väärä M1 lähete on vakava asia uhrille. M1 lähetettä ei pidä kirjoittaa kevein perustein, ennakkoluuloin...


    • DDRnhoidot

      Eikös siellä DDR:n terveydenhoidossa riittänyt kun kaksi lääkäriä kirjoitti lausunnon, niin se riitti psyyken hoitamisen aloittamiseen.

    • 123d123d1312d3

      ilmeisesti ole sairastunut rajakki psykoosin. tämä vaatii välitöntä laitoshoitoa tuhansien tuntien ajaksi. kenties voimakasta anti-rajakki lääkitystä suoraan suoneen, ja syvakki terapiaa

    • EiMielisairas

      Miten perusteettomasta M1 lähetteestä voi valittaa, kun vastaus on, että minähän vaan epäilin psykoosia ja se riittää M1 lähetteen kirjoittamiseksi? Heh, heh.

      • h98

        Psykiatriassa mistään ei voi valittaa. Jos kuvittelee toisin, kertoo se, ettei henkilö ymmärrä mistä psykiatriassa on kysymys ja miten ala toimii.

        Nimimerkkisi vihjaa, ettet sinäkään ymmärrä psykiatriasta paljoakaan. Jos mielisairas on mielipide, mitä tarkoitttaa, jos sanoo, että on tai ei ole mielisairas. Sehän sama asia kuin sanoa, että on omasta mielestään kiva tai ikävä ihminen. Harvemmat ihmiset sanovat olevansa ikäviä ihmisiä.


    • hytr

      Suomen kieli luo oman haasteensa tarkastella asiaa kun meillä sanan pakkohoito alle on ympätty kaksi hyvin eri asiaa. Sehän sisältää vastentahtoisen pidättämisen/tarkkailun ja vastentahtoisen hoidon. Useat psykiatriaan kriittisesti suhtautuvat ovat siksi jumittuneet pitämään vastentahtoista pidättämistä ihmisoikeuksien kannalta ongelmallisempana; pääargumenttinaan että vain rikoksista voi pidättää. Oikeasti ongelmallisempi on kuitenkin vastentahtoinen hoito, tai hoidoksi väitetyt toimenpiteet.
      Yhteiskunnallahan on oikeus (ja velvollisuuskin) pidättää ja tarkkailla vaarallisena pitämäänsä ilmankin rikosta. Oli se sitten kuviteltu noituus, harhaoppi tahi outo ajattelu ja käytös, niin yhteiskunta on aina toiminut niin että moisesta vähän pidätellään ja valvotaan jos vaaran olemassaolo on kuviteltu tai olemassa.
      Eli jos yksilö on lahkon/psykiatrian mukaan vaaraksi niin senkun pidättävät ja tarkkailevat. Kaiken pitäisi nyt olla hyvin; vaara on suljettu muusta yhteisöstä ja ympärivuorokautisessa tarkkailussa. Miksi siis pitäisi pakottaa siihen päälle hoidoksi kutsuttuja toimenpiteitä (käytännössä elimistöä raskaasti vahingoittavia kemikaaleja). Jos saa vaarallisen tarttuvan bakteerin niin voidaan eristää muista vaaran aiheuttamisen perusteella...kaikki hyvin. Mutta tartuntatautilain nojalla eristetty saa kieltäytyä hoidosta, senkun sanoo että antibiootit pois ja antaa superbakteerin tehä mitä tekee. Okei sanoo hoitohenkilökunta, mut eristyksessä pysyt.
      Hoito, eli myrkyt, on ongelmallisempi, koska ne ovat jatkuvaa fyysiseen koskemattomuuteen kajoamista vaikka kohde ei ole millään tavoin vaarallinen että fyysisiä rajoitteita voisi oikeuttaa.
      Pitäköön yhteiskunta tahdonvastaisen pidätystarkkailunsa, mutta tahdonvastainen hoito on ehdottomasti lakkautettava. Hoidosta pitää aina saada kieltäytyä.

      • h98

        Ne ovat sama asia. Niin sanottu pakkohoito, jolla ei ole mitään tekemistä hoitamisen kanssa, viittaa siihen kokonaisuuteen, johon kuuluvat vangitseminen ja fyysiset toimenpiteet, kuten sähköshokittaminen tai kemiallinen myrkyttäminen ("lääkintä"). Vain rikoksestä epäiltyä tai rikoksesta tuomitun saa vangita. Jos epäilty osoittautuu syyttömäksi, tulee hänelle maksaa kompensaatiota aiheettomasta vapaudenriistosta. Näin toimii vapaa oikeusvaltio. Kaikin muin perustein pidättäminen ja vapaudenriisto ovat ihmisoikeusrikoksia, kuten esimerkiksi psykiatrinen pakottaminen ("pakkohoito").

        "Yhteiskunnallahan on oikeus (ja velvollisuuskin) pidättää ja tarkkailla vaarallisena pitämäänsä ilmankin rikosta."

        Miksi vaarallinen tai uhkaileva henkilö pitäisi hoitaa? Mitä hoidettavaa tilanteessa on? Ei mitään. Tilanteella ei ole mitään tekemistä lääketieteen kanssa, joten miksi puhutaan hoitamisesta? Henkilö, joka on suoraan vaarallinen, esimerkiksi ampuu, tai joka uhkailee, esimerkiksi ampuvansa, tulee rangaista. Tehtävä kuuluu vapaassa oikeusvaltiossa poliisille ja oikeusjärjestelmälle. Psykiatriaa ei tarvita mihinkään.

        Tulkitsen kirjoittamastasi, että ymmärrät, ettei psykiatrinen hoito ole oikeasti hoitoa vaan eufemismi kontrolli- ja/tai rankaisutoimenpiteelle. Analogiana sama: psykiatria hoitaa potilaita, kuten mafia hoitaa vasikoita.

        Vaarallisen bakteerin levitessä on oikeus eristää ihminen tarvittaessa voimakeinoja käyttäen, mutta vapaudenriisto tässä tilanteessa perustuu biologiaan. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä psykiatrinen järjestelmä yhteiskunnassa tekee.

        Viimeisen pointtisi kanssa olen samaa mieltä, paitsi, että asia kuuluu poliisille. Kuten Thomas Szasz muistuttaa: kaikki hoito pohjaa vapaassa oikeusvaltiossa suostumukselle, ei sille, että on sairas.


      • hytr

        YK, ja hollanti vuoteen 2014 asti, kyllä tulkitsevat ne erillisiksi. YK:n mukaan involuntary commitment on tietyin edellytyksin sallittua, mutta involuntary treatment ei koskaan(vammaisten oikeuksien julistus). Hollannissa ennen psykiatrien lobbausta oli myös mielenterveyslaki joka salli kyllä pidättämisen, mutta hoitoon, tai poppamiehen myrkkyihin, vaadittiin aina asiakkaan erillinen suostumus. Hollannissa siis ei ikinä ollut nöyryyttäviä lääkkeidenantojonoja joissa hoitaja valvoo että ne niellään, tai piikitystä; se oli hollannissa laitonta. Surkeaahan se on jos vaan yksi maa maailmassa on noudattanut YK:n vammaisten oikeuksien julistusta, ja sekin siitä luopunut


      • h98
        hytr kirjoitti:

        YK, ja hollanti vuoteen 2014 asti, kyllä tulkitsevat ne erillisiksi. YK:n mukaan involuntary commitment on tietyin edellytyksin sallittua, mutta involuntary treatment ei koskaan(vammaisten oikeuksien julistus). Hollannissa ennen psykiatrien lobbausta oli myös mielenterveyslaki joka salli kyllä pidättämisen, mutta hoitoon, tai poppamiehen myrkkyihin, vaadittiin aina asiakkaan erillinen suostumus. Hollannissa siis ei ikinä ollut nöyryyttäviä lääkkeidenantojonoja joissa hoitaja valvoo että ne niellään, tai piikitystä; se oli hollannissa laitonta. Surkeaahan se on jos vaan yksi maa maailmassa on noudattanut YK:n vammaisten oikeuksien julistusta, ja sekin siitä luopunut

        YK saa kuvitella ja lausua mitä tahtoo. Fakta on, että psykiatriassa vangitsemista kutsutaan hoidoksi siinä missä kemikaalien pakottamistakin kutsutaan. Sillä mitä YK tästä kuvittelee tai teeskentelee ei ole merkitystä todellisuuden kannalta.

        Totta kai tiedostan, että pienempi paha on, että vapaus riistetään kuin että myrkytetään, mutta kummankaan toiminnan oikeutus ei onnistu ilman ihmisoikeusrikoksien hyväksymistä.

        Toiseksi, mitä tekemistä tällä on vammaisten kanssa? Ei mitään, on oikea vastaus.


    • kejfkjhehfjn

      kyllä sen huomaa itekin jos on joku pielessä??

      mulla ne oikeet tuli narkkaamisesta!!

    • myösturhautunut

      M1-lähetteessä pitäisi olla perusteltu epäily psykoositasoisesta tilasta. Perusteluksi lääkäri voi keksiä mitä tahansa mikä kuulostaa jotenkin epätavalliselta hänen maailmankuvassaan. Hyvä esimerkki oli kuuluisa moottorisahajonglööri Juha Kurvinen, jonka ammattia lääkäri ei uskonut, vaikka jotkut hoitajatkin olisivat voineet todistaa sen. Mutta joskus hyvin arkinenkin asia riittää. Esim. ulkomaalainen psykiatri (joita Suomessa riittää ja joiden kielitaitokaan ei ole kovin hyvä) ei tiennyt mitä yt-neuvottelut ovat ja ajatus usean sadan tuottavan ihmisen irtisanomisesta, potilas mukaanlukien, kuulosti liian uskomattomalta ollakseen totta - niinpä se leimattiin vauinoharhaksi. Tällaiset asiat voisi tietenkin tarkistaa muilta ihmisiltä tai vaikka internetin uutisista, mutta sadistilääkärin lähetteessä perustelulla ei ole väliä, sehän on tarkoitettukin vain tekosyyksi - siksi todenperäisyyttä ei suostuta selvittämään. Toinen klassinen tekosyy on nopea puhe - sehän tietenkin tarkoittaa että henkilö on maaninen. Ihmisten puhenopeus kuitenkin vaihtelee luonnostaan ja lähes kaikki alkavat puhua nopeammin siinä vaiheessa, kun vapaudenriisto uhkaa. Lääkäri kuvaa asian perustelussaan sitten maniaksi, aggressiivisuudeksi, sairaudentunnottomuudeksi tai miksi sattuu (hänhän ei oikeasti kuuntele mitä potilas sanoo).

      Totta siis on, että lääkärihän tässä on sairas tai ainakin vakavasti persoonallisuushäiriöinen ja haluaakin elää pahassa harhassa (kieltäytyy uskomasta tosiasioita). Hänelle tärkeintä on näyttää valtansa jos potilas ei tunne tarpeeksi kunnioitusta lääkäriä kohtaan. Ulkomailla on puhuttu paljon lääkärien narsismista ja siitä tässäkin on varmaan kyse. Jos potilas on jostain hoidosta, diagnoosista tms. eri mieltä, se loukkaa lääkärin narsistista itsetuntoa ja potilasta on rangaistava. On muuten hyvä muistaa, että medikaalinarsismia esiintyy kaikilla lääkäreillä (ja muillakin terveysalan työntekijöillä) ja M1-lähetteitä kirjoittavat usein tavalliset lääkärit (eivät psykiatrit).

      Mitä tulee traumaan, niin asian virallinen käsittely ja anteeksipyyntö tietenkin nopeuttaisi toipumista, mutta sitä ei taida käytännössä tapahtua. Valitukset ovat turhia. Valvira suojelee lääkäreitä ja uskoo kaiken, mitä potilastietoihin on kirjoitettu, kertoi valittaja mitä tahansa. Hankalaksi asian tekee lääkärien epämääräiset syytökset (esim. sanotaan että potilas oli vainoharhainen, kertomatta mitä potilaan kertomassa pidettiin niin uskomattomana), jolloin konkreettinen todistusaineisto tekosyynä käytetystä asiasta ei riitä.

      Sekin varmasti auttaisi toipumista, jos asiaan jotenkin tartuttaisiin yleisellä tasolla, M1-lähetteiden ja pakkohoitojen kriteerejä alettaisiin oikeasti valvoa ja yhteiskunta päättäisi, että Suomessakin potilaiden ihmisoikeuksia aletaan kunnioittaa. En tiedä mikä kansalaisliike pitäisi perustaa jotta siihen päästäisiin. Juha Kurvinen toi oman tapauksensa julkisuuteen ja Kupittaan tapahtumia alettiin tutkia. Tietysti viranomaiset haluavat uskoa että Kupittaa on poikkeus, eikä mitään sellaista tapahdu muualla eikä tutkimus tunnu ulottuvat aiheettomiin M1-lähetteisiin. Joku tutkiva journalisti voisi alkaa kerätä kokemuksia ja julkaista vaikka juttussarjan, joka nostaisi ongelman yleiseen tietoisuuteen. Se taitaa olla ainut keino, jolla jotain muutosta saisi aikaan.

    • EiPsykoottinen

      Minä ainakin olisin valmis antamaan tapaukseni tutkivalle journalistille. Ei ole ihan pikkujuttu. Kaikki edellä kirjoitettu tulee siinä hyvin esiin...ja lisää suorastaan uskomatonta kohtelua. Lisäksi voin todistaa sanomani. On todistajia ja kirjallisia todisteita, joilla ei näytä olevan merkitystä terveydenhuollon toimijoille, mutta ehkä yhteiskunnallista vastuuta kantaville ne merkitsisivät ja saattaisivat edesauttaa perusteettomien M1 lähetteiden tutkimista.

      Mistä löytää asiasta kiinnostunut tutkiva journalisti?

    • myösturhautunut

      Voisikohan Juha Kurviselta kysyä? Hänen bloginsa on täällä https://blogbook.fi/juhakurvinen/tositarinoita-hullujenhuoneelta/
      En tiedä hyödyttäisikö etsiä täällä, laittaa uusi keskustelu jollain vetävällä otsikolla (superkeissi rohkealle journalistille). Tai onko Suomessa jotain mielenterveyspotilaiden etujärjestöä josta voisi kysyä? Vai pitäisiköhän ensin perustaa M1-uhrien tukijärjestö?

    • Veronmaksajat

      Psykiatrian määrärahoja voidaan vähentää, kun tehostetaan toimintaa virheet minimoimalla. Virheitä (mitä potilaan huono kohtelu ja virheelliset pakkotoimet ovat) tehdään kestämättömän paljon.

      Paljonkohan maksaa väärä M1 lähete? Kahden ambulanssin kuljettajan ja kahden poliisin murtautuminen uhrin kotiin, kyyditseminen suljetulle ja vapauden riisto 48 tunnin ajan? Uhrille se maksaa noin 80 eur, mutta taitaa maksaa yhteiskunnalle tuhansia euroja. Veroeurojen tuhlausta osaamattomien lääkäreiden virheiden takia. Mitähän se maksaa vuositasolla? Siihen tulee lisäksi uhrin sairauspäivärahat ja mahdollinen työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen. Leima ainakin on pysyvä uhrin otsassa ja elämä vaikeutuu. Sille ei voi laskea hintaa rahassa.

    • traumatpois

      Alkuperäiselle nimimerkille (ja muillekin uhreille): Tee valitus! Se ei todennäköisesti johda mihinkään kohdallasi, mutta jotkut joutuvat lukemaan sen ja pohtimaan asiaa. Eiköhän Valvira lopulta ala herätä, jos niitä valituksia alkaa tulla enemmän. Ja voihan se valituksen laatiminen itsessään auttaa trauman prosessointia. Julkisuus olisi aina hyvä juttu, silloin päättäjien olisi pakko alkaa ajatella.

      Rahansäästö oli hyvä pointti. Se voisi vakuuttaa päättäjiä. Eikä M1-uhrien tuki Ry myöskään ole ihan huono ajatus. Vertaistuki saattaa auttaa traumassa.

    • LuottamusMennytKokonaan

      Valvira ei edes ota M1 kanteluita tutkittavakseen, koska uhri ei ole kuollut eikä pysyvästi invalidisoitunut. Traumatisoitumista ja sen seurauksia (vaikka kuinka dramaattisia olisivat) ei lasketa miksikään. On tämäkin olevinaan oikeusvaltio, jossa viranomaistoimintaa valvotaan tai suoritetaan itsevalvontaa. Yhtä tyhjän kanssa.

    • haparointia

      Fyysisiin sairauksiin liittyy usein psyykkistä levottomuutta ja sekavuutta, etenkin iäkkäämmillä henkilöillä. Tulehdukset monesti aiheuttavat nopeasti psyykkisiäkin oireita; tuntuu että luullaan että rankkojenkin sairauksien ohella ihmisen henkinen tila säilyy täysin terveenä. Aina olisi ensisijaisesti tarkistettava fyysinen puoli Jo lievä tulehdustauti voi aiheuttaa voimakasta ahdistusta ja kun tauti paranee niin ahdistus häviää. Esimerkkinä virtsatietulehdus ja kuumetaudit ja huonot hampaat. Usein syntyy helposti väärinkäsitys: sairastunut voi kuvailla oireitaan huonosti ja siten kuin oma ilmaisukyky sallii, jota taas lääkäri tai hoitaja tulkitsee oman mittapuunsa mukaan oudoiksi puheiksi ja vaikkapa kuvitelmiksi.
      Työelämä ja muut vaikeudet voivat ajaa ihmisen hulluuden partaalle, niihin ensin ratkaisut.
      Usein myös vailla riittävää asiantuntevuutta oleva hoitaja saattaa välittää tietoa potilaasta lääkärille oman käsityksensä värittämänä. Käytännössä tällaista tapahtuu erittäin usein. Monet luovat, herkät ja vaikeuksiin ajautuneet ihmiset ajautuvat sairastapauksiksi, onhan heitä auttava taho valikoitunut enemmän aivan toisenlaisen maailmankuvan omaavasta joukosta. Totta on, että uhrataan paljon resursseja turhiin toimenpiteisiin ja potilaan pyörittelyyn mikä maksaa, parannusta on kuitenkin tietämyksen lisääntymisen myötä tapahtunut. Jotenkin tuntuu siltä, että käsitys normaalista ihmisistä on vinoutunut, originellit vaarattomat persoonat joutuvat syynätyiksi kun taas väkivaltaan taipuvaiset kanssaihmisiä ahdistelevat tyypit saavat mellastaa rauhassa.

    • LuottamusMennytKokonaan

      On hirveää nähdä kuinka nuori psykiatriaan erikoistuva lääkäri valehtelee peittääkseen tekemänsä virheet. Kuinka paljon hän ehtiikään vielä tehdä pahaa ihmisille ennen kuin eläköityy. Psykiatrin aiheuttama itsemurha on yhtä kuin murha.

      On hirveää kuinka psykiatri vääristelee totuutta jättämällä vastaamatta oleellisiin kysymyksiin potilasvirheen kyseessä ollessa.

      On hirveää kuinka heidän esimiehensä ei puutu asiaan vaikka valehtelu on niin ilmeistä, että hänen täytyy olla siitä tietoinen. Ei tietenkään puutu, koska perimmäinen vastuu on hänellä itsellään. Näin toimii itsevalvonta psykiatriassa.

      Tuollaiset viranhaltijat ovat vastuussa heikossa asemassa olevista avun tarvitsijoista. Älkää erehtykö luottamaan heihin. Olet yksin ja sanaasi ei uskota, jos vaadit asioiden selvittämistä.

      • h98

        Valehteleminen kuuluu psykiatrian ammattitaitoon ja praktiikkaan, ei pelkästään omien virheiden peittelyyn. Moni muukin valehtelee piilottaakseen virheitään, mutta psykiatrit valehtelevat työkseen.


    • EiPsykoottinen

      Onko joku pystynyt toipumaan perusteettoman M1 lähetteen seurauksista? Toipumiskeinoja? Niitä on turha kysyä psykiatrialta.

    • traumastaeiparane

      Ei siitä taida kokonaan toipua, mutta minua auttoi hieman kun tein valituksen... vaikka turhaahan se oli. Ainakin oli pakko kohdata traumaattiset muistot kun kirjoitti niistä ja toivon, että asia jäi painamaan edes johonkin tilastoihin.

      Jos joku joutuu väkivallan uhriksi, häntä auttaa tehdä rikosilmoitus ja se jos tekijä saadaan vastuuseen. Ja rikoksen uhreille löytyy kaikenlaista tukea. Tämä on ihan sama juttu kuin rikos... tai pahempi kun yhteiskunta siunaa teon. Yhteiskunta ei vain tarjoa tukea eli pitäisi etsiä muualta.

    • HHOLPJ

      Sisäpiiritietoa: Joissakin sairaaloissa on ohjeistettu, että M1 lähetteellä tulleelle potilaalle pitää kirjoittaa pakkotarkkailu ja pakkohoitopäätös olivatpa ne aiheellisia tai eivät, jotta ei tule valituksia. Valitukset olisivat sairaalan maineelle kehno asia ja ikäviä vastattavia. Se siitä potilaan priorisoinnista ja lääkärin valasta.

      Jos joku kurja erehtyy tekemään valituksen, niin ylilääkäri/linjajohtaja neuvoo, mitä vastaukseen kirjoitetaan, että virheestä ei jouduta vastuuseen. Valehtelu on yleinen keino. Potilaan sanaan kun ei uskota. Tarvittaessa konsultoidaan viedä talon juristia, kuinka virhe saadaan piilotettua juridisesti.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuota tuota, eikös M1 lähete ole se tahdosta riippumaton lähete, eli aina ihmisen tahdon vastainen.

      Eli lähtökohtaiseti, ihmisen näkökulmasta aina väärä lähete.

      M1 prosessissahan on logiikka, ja se on vieläpä kohtalaisen hyvä. Täydellinen se ei ole, mutta aina kun tekee mieli osoitella niin voi kipaista katsomassa täydellisyyttä peilistä.

      Itseäni auttoi paljon se kun sain jutella itseäni viisaampien ihmisten kanssa, ja käydä läpi sitä, miksi mitäkin asiaa tehdään tämän prosessin aikana. Suosittelen.

      • Anonyymi

        Keskitysleireissäkin oli logiikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskitysleireissäkin oli logiikka.

        Sillon tietää että foorumi keksustelussa on onnistunut, kun saa epämääräisen natzi vastauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillon tietää että foorumi keksustelussa on onnistunut, kun saa epämääräisen natzi vastauksen.

        Mielisairaalat on melkoisia keskitysleirejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillon tietää että foorumi keksustelussa on onnistunut, kun saa epämääräisen natzi vastauksen.

        "Sillon tietää että foorumi keksustelussa on onnistunut, kun saa epämääräisen natzi vastauksen."

        keskitysleiri on ehkä äärimmäinen esimerkki, muttei kaukaa haettu kun katsotaan psykiatrisia "hoitoja", vielä nykyäänkin suomessa kuolee ihmisiä psykiatriseen hoitoon.Tarkoitus on myös tuoda esiin se ettei loogisuus kerro mitään järjestelmän hyvyydestä, kun on kyse ihmisten hyvinvoinnista ja perusoikeuksista.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        En voi ottaa kantaa kenenkään henkilökohtaiseen kokemukseen, vaan puhun yleisellä tasolla.Kun puhutaan mielisairaalaan joutumisen syistä, kyseessä on outo käytös, pahat ajatukset ja/ tai tunteet.Jos sivuutetaan se ettei ketään rikokseen syyllistymätöntä ihmistä pitäisi voida alunperinkään vangita määräämättömäksi ajaksi, en voi parhaalla tahdollakaan ymmärtää kuinka ihminen, jota hoidetaan "pahan mielen" takia voi kuolla hoitoon.

        Vangeilla vankilassa on oikeus fyysiseen koskemattomutteen, psykiatrisilla potilailla tätä oikeutta ei ole.Psykiatriseen sairaalaan voi joutua tarkkailuun jo pelkän epäilyksen takia ja jo tarkkailuaikana potilasta voidaan lääkitä pakolla.alla linki jossa kuvataan psykiatrisia lääkkeitä sekä niiden haittoja.

        https://madinfinland.org/psykoosilaakkeet/

        Toisen polven neuroleptit aiheuttavat ensimmäisen polven neuroleptien tavoin hermostoperäisiä, tahdottomien liikkeiden ongelmia, kuten vapinaa ja lihasten nykimistä. Lisäksi akatisia, eli vaikea psykomotorinen kiihtyneisyys on tavallista, samoin sydänperäiset äkkikuolemat ja aiemmin mainitut sydän- ja verisuonitaudit. Eli Lillyn omien asiakirjojen mukaan Zyprexa lihottaa monia jopa 30 kiloa tai ylikin vuodessa (asiakirjat tuo esiin professori Peter C. Götzsche kirjassaan Tappava psykiatria ja lääkinnän harha). Vaikea ongelma on myös tardiivi dementia, eli neuroleptien käytön jatkuessa pysyväksi jäävä merkittävä kognitiivisten kykyjen heikentyminen, joka liittyy neuroleptien aiheuttamaan krooniseen aivovaurioon. Vastoin yleistä käsitystä, tutkimuksissa ei ole havaittu hoitamattoman psykoosin ja aivojen tilavuuden pienenemisen sekä kognitiivisten toimintojen heikentymisen välistä yhteyttä (aiheesta tutkimusta esim. täällä). Sen sijaan eläinkokeissa on vahvistettu psykoosilääkityksen sekä aivojen tilavuuden pienenemisen välinen yhteys. Kun makakiapinoita altistettiin psykoosilääkitykselle 17-27 kuukauden ajaksi, niiden aivojen painosta hävisi solujen tuhoutumisen vuoksi 8-11%.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat logiikalla? Logiikka on käsittääkseni johdonmukaisuutta, joka edellyttää aina jotain premissejä ollakseen ymmärretävä. Et ymmärrä mitä tarkoitetaan käsitteellä logiikka, kun käytät sitä tällaisessa kontektissa. Voimme vaikka premisseillä jos on juutalainen, on paha ja saastainen. Toinen premissi voisi olla: jos on paha ja saastainen, hänet pitää kaasuttaa hengiltä. Johtopäätös: juutalainen pitää kaasuttaa hengiltä. Tässä looginen päättely on täydellistä ja en menisi sitä kritisoimaan logiikan näkökulmasta. En menisi myöskään kritisoimaan logiikan näkökulmasta tahdonvastaista hoitoa.

        Ongelma on määritelmien väljyydessä, lääkärien suuressa harkintavallasta ja hoitokeinojen brutaaliudessa. Jotta voisit oppia ymmärtämään tahdonvastaisen hoidon kritiikkiä sinun pitää ymmärtää, että kyse on premisseistä joita kritisoidaan. Jos ihmiselle on luontevaa ja itsestään selvää, että juutalaiset ovat pahoja ja saastaisia ja heidät pitää kaasuttaa hengiltä, niin onhan se ehkä vähän käsittämätöntä, että on ihmisiä, jotka kysyvyät että mitä tarkoitetaan "pahalla", mitä "saastaisella", miksi juutalaiset saavat tuollaisia määreitä ja miksi pahat ja saastaiset pitää kaasuttaa hengiltä.

        Samoin voidaan kysyä, että mitä tarkoitttaa "mielisairaus", mitä tarkoittaa "sen paheneminen", miten muutaman minuutin lääkärivastaanotolla tulkitaan "itsetuhoisuutta" ja "vaarallisuutta toisille"? Oikeusjärjestelmässä kiinnitetään paljon huomiota syytetyn oikeussuojaan ihan siksi, että länsimaissa ajatus itsemääräämisoikeudesta ja vapaudesta ovat äärimmäisen pyhiä arvoja. Siksi jopa sarjamurhaajia on mahdollista vapauttaa vankilasta vaikka on tilastollisesti jopa todennäköistä, että hän tappaa uudestaan. Mielisairaita taas pakkohoidetaan pelkästään oletuksilla, jotka perustuvat kiireessä tehtyihin tulkintoihin, lääkärien subjektiivisiin kuvitelmiin ja lääkeyhtiöiden ja muiden vahvassa asemassa olevien interssipiirien tuottamaan "näyttöön" erittäin vakavasti psyykkistä ja fyysistä koskemattomuutta loukkaavista, jopa vammauttavista hoidoista. Teoreettisella tasolla saatat nähdä siellä ehkä kirkasta logiikkaa, koska et ymmärrä premissejä etkä niiden ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillon tietää että foorumi keksustelussa on onnistunut, kun saa epämääräisen natzi vastauksen."

        keskitysleiri on ehkä äärimmäinen esimerkki, muttei kaukaa haettu kun katsotaan psykiatrisia "hoitoja", vielä nykyäänkin suomessa kuolee ihmisiä psykiatriseen hoitoon.Tarkoitus on myös tuoda esiin se ettei loogisuus kerro mitään järjestelmän hyvyydestä, kun on kyse ihmisten hyvinvoinnista ja perusoikeuksista.

        Tätäkin foorumia kun on nyt aikansa lueskellut, niin kukaan ei ole vaivautunut mainitsemaan mitään niistä lukuisista kehityksistä mitä psykiatriassa on viimeisenä kymmenenä vuotena otettu.

        Liekkö syynä vanhat kaunat, vai se että ei edes haluta nähdä mitään kehitystä?

        Kun sen M1 prosessinkin vetää läpi pari kertaa, eikä ole ihan tillin tallin, niin kyllä siitä vaan se punainen lanka löytyy.

        Mutta hei onneksi on kohta sata vuotta vanha maailmankuva, johon voi aina vedota. Toista se oli se rintasyöpäkin siihen aikaan. Tai hei, mikis tyytyä sata vuotta vanhoihin asiohin, aina voi googlata James Norrisin, ja pääsee kerralla kaksisataa vuotta taaksepäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat logiikalla? Logiikka on käsittääkseni johdonmukaisuutta, joka edellyttää aina jotain premissejä ollakseen ymmärretävä. Et ymmärrä mitä tarkoitetaan käsitteellä logiikka, kun käytät sitä tällaisessa kontektissa. Voimme vaikka premisseillä jos on juutalainen, on paha ja saastainen. Toinen premissi voisi olla: jos on paha ja saastainen, hänet pitää kaasuttaa hengiltä. Johtopäätös: juutalainen pitää kaasuttaa hengiltä. Tässä looginen päättely on täydellistä ja en menisi sitä kritisoimaan logiikan näkökulmasta. En menisi myöskään kritisoimaan logiikan näkökulmasta tahdonvastaista hoitoa.

        Ongelma on määritelmien väljyydessä, lääkärien suuressa harkintavallasta ja hoitokeinojen brutaaliudessa. Jotta voisit oppia ymmärtämään tahdonvastaisen hoidon kritiikkiä sinun pitää ymmärtää, että kyse on premisseistä joita kritisoidaan. Jos ihmiselle on luontevaa ja itsestään selvää, että juutalaiset ovat pahoja ja saastaisia ja heidät pitää kaasuttaa hengiltä, niin onhan se ehkä vähän käsittämätöntä, että on ihmisiä, jotka kysyvyät että mitä tarkoitetaan "pahalla", mitä "saastaisella", miksi juutalaiset saavat tuollaisia määreitä ja miksi pahat ja saastaiset pitää kaasuttaa hengiltä.

        Samoin voidaan kysyä, että mitä tarkoitttaa "mielisairaus", mitä tarkoittaa "sen paheneminen", miten muutaman minuutin lääkärivastaanotolla tulkitaan "itsetuhoisuutta" ja "vaarallisuutta toisille"? Oikeusjärjestelmässä kiinnitetään paljon huomiota syytetyn oikeussuojaan ihan siksi, että länsimaissa ajatus itsemääräämisoikeudesta ja vapaudesta ovat äärimmäisen pyhiä arvoja. Siksi jopa sarjamurhaajia on mahdollista vapauttaa vankilasta vaikka on tilastollisesti jopa todennäköistä, että hän tappaa uudestaan. Mielisairaita taas pakkohoidetaan pelkästään oletuksilla, jotka perustuvat kiireessä tehtyihin tulkintoihin, lääkärien subjektiivisiin kuvitelmiin ja lääkeyhtiöiden ja muiden vahvassa asemassa olevien interssipiirien tuottamaan "näyttöön" erittäin vakavasti psyykkistä ja fyysistä koskemattomuutta loukkaavista, jopa vammauttavista hoidoista. Teoreettisella tasolla saatat nähdä siellä ehkä kirkasta logiikkaa, koska et ymmärrä premissejä etkä niiden ongelmia.

        Opetappas mulle nyt vähän premissejä.

        Eli natsit, jotka käytännöllisesti katsoen uskoivat luonnon valintaan, ja nopeuttivat sitä omilla epähumaaneilla keinoillaan, ovat pahoja?

        Nykysuomessa ei saa auttaa ihmisiä koska, se muistuttaa epähumaaneja keinoja, eli luonnon valintaan ei saa puuttua, vaan sen tätyy tapahtua jotenkin normaalisti?

        Kerro mulle sun endgame, sun utopia? Missä maailmassa luonnonvalinta, ja apua tarvitsevat ihmiset voivat elää yhdessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat logiikalla? Logiikka on käsittääkseni johdonmukaisuutta, joka edellyttää aina jotain premissejä ollakseen ymmärretävä. Et ymmärrä mitä tarkoitetaan käsitteellä logiikka, kun käytät sitä tällaisessa kontektissa. Voimme vaikka premisseillä jos on juutalainen, on paha ja saastainen. Toinen premissi voisi olla: jos on paha ja saastainen, hänet pitää kaasuttaa hengiltä. Johtopäätös: juutalainen pitää kaasuttaa hengiltä. Tässä looginen päättely on täydellistä ja en menisi sitä kritisoimaan logiikan näkökulmasta. En menisi myöskään kritisoimaan logiikan näkökulmasta tahdonvastaista hoitoa.

        Ongelma on määritelmien väljyydessä, lääkärien suuressa harkintavallasta ja hoitokeinojen brutaaliudessa. Jotta voisit oppia ymmärtämään tahdonvastaisen hoidon kritiikkiä sinun pitää ymmärtää, että kyse on premisseistä joita kritisoidaan. Jos ihmiselle on luontevaa ja itsestään selvää, että juutalaiset ovat pahoja ja saastaisia ja heidät pitää kaasuttaa hengiltä, niin onhan se ehkä vähän käsittämätöntä, että on ihmisiä, jotka kysyvyät että mitä tarkoitetaan "pahalla", mitä "saastaisella", miksi juutalaiset saavat tuollaisia määreitä ja miksi pahat ja saastaiset pitää kaasuttaa hengiltä.

        Samoin voidaan kysyä, että mitä tarkoitttaa "mielisairaus", mitä tarkoittaa "sen paheneminen", miten muutaman minuutin lääkärivastaanotolla tulkitaan "itsetuhoisuutta" ja "vaarallisuutta toisille"? Oikeusjärjestelmässä kiinnitetään paljon huomiota syytetyn oikeussuojaan ihan siksi, että länsimaissa ajatus itsemääräämisoikeudesta ja vapaudesta ovat äärimmäisen pyhiä arvoja. Siksi jopa sarjamurhaajia on mahdollista vapauttaa vankilasta vaikka on tilastollisesti jopa todennäköistä, että hän tappaa uudestaan. Mielisairaita taas pakkohoidetaan pelkästään oletuksilla, jotka perustuvat kiireessä tehtyihin tulkintoihin, lääkärien subjektiivisiin kuvitelmiin ja lääkeyhtiöiden ja muiden vahvassa asemassa olevien interssipiirien tuottamaan "näyttöön" erittäin vakavasti psyykkistä ja fyysistä koskemattomuutta loukkaavista, jopa vammauttavista hoidoista. Teoreettisella tasolla saatat nähdä siellä ehkä kirkasta logiikkaa, koska et ymmärrä premissejä etkä niiden ongelmia.

        "Oikeusjärjestelmässä kiinnitetään paljon huomiota syytetyn oikeussuojaan ihan siksi, että länsimaissa ajatus itsemääräämisoikeudesta ja vapaudesta ovat äärimmäisen pyhiä arvoja."

        Minusta pelottavinta psykiatriassa on se, että ihmisen perusoikeudet ohitetaan. Oikeusjärjestelmä lakkaa käytännöllisesti katsoen olemasta kun astutaan jonkun sairaalan tai psyk.polin kynnyksen yli. Oikeastaan jo pelkästään terveyskeskukseen mentäessä, koska yleislääkäreilläkin on oikeus saattaa tahdonvastainen hoitoprosessi käyntiin.

        Kukaan ei halua psykoosidiagnoosia, koska erään potilaana olleen suulla "psykoottiselle saa tehdä mitä vain". Tämän olen kuullut itse asiassa aika moneltakin, kun nyt muistelen. Kirjalliseen muotoon tuon on laittanut Ilona Kivilahti kirjassaan Sirkus Apatia.
        https://www.suomalainen.com/products/sirkus-apatia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetappas mulle nyt vähän premissejä.

        Eli natsit, jotka käytännöllisesti katsoen uskoivat luonnon valintaan, ja nopeuttivat sitä omilla epähumaaneilla keinoillaan, ovat pahoja?

        Nykysuomessa ei saa auttaa ihmisiä koska, se muistuttaa epähumaaneja keinoja, eli luonnon valintaan ei saa puuttua, vaan sen tätyy tapahtua jotenkin normaalisti?

        Kerro mulle sun endgame, sun utopia? Missä maailmassa luonnonvalinta, ja apua tarvitsevat ihmiset voivat elää yhdessä?

        "Eli natsit, jotka käytännöllisesti katsoen uskoivat luonnon valintaan, ja nopeuttivat sitä omilla epähumaaneilla keinoillaan, ovat pahoja?

        Mikä oikeus natseilla mielestäsi oli puuttua (mahdolliseen, oletettuun) luonnonvalintaan ja "nopeuttaa" sitä, kaasutettavien ihmisten oman tahdon vastaisesti? Jos kyse oli luonnonvalinnasta, niin miksei annettu sen tapahtua luonnostaan, omaa tahtiaan?

        Jos luonnonvalintaa olisi esimerkiksi se, että joku ihminen saa geneettisen alttiuden vuoksi syövän, kärsii ja lopulta kuolee siihen, niin miksi lääkärit pyrkivät kaikin keinoin pidentämään hänen elämäänsä ja helpottamaan hänen kärsimyksiään sen sijaan että antaisivat hänelle pakollisen eutanasian heti diagnoosin varmistuttua? Huolimatta siitä että syöpään sairastunut itse haluaisi elää ja kärsimyksiään lievitettävän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli natsit, jotka käytännöllisesti katsoen uskoivat luonnon valintaan, ja nopeuttivat sitä omilla epähumaaneilla keinoillaan, ovat pahoja?

        Mikä oikeus natseilla mielestäsi oli puuttua (mahdolliseen, oletettuun) luonnonvalintaan ja "nopeuttaa" sitä, kaasutettavien ihmisten oman tahdon vastaisesti? Jos kyse oli luonnonvalinnasta, niin miksei annettu sen tapahtua luonnostaan, omaa tahtiaan?

        Jos luonnonvalintaa olisi esimerkiksi se, että joku ihminen saa geneettisen alttiuden vuoksi syövän, kärsii ja lopulta kuolee siihen, niin miksi lääkärit pyrkivät kaikin keinoin pidentämään hänen elämäänsä ja helpottamaan hänen kärsimyksiään sen sijaan että antaisivat hänelle pakollisen eutanasian heti diagnoosin varmistuttua? Huolimatta siitä että syöpään sairastunut itse haluaisi elää ja kärsimyksiään lievitettävän?

        Sitäpaitsi, ja olennaisimpana, mielenterveyden ongelmien kuten esim. skitsofrenian syy ei edes ole missään "luonnonvalinnassa", eli geeneissä. Kyseessä on siis väärä premissi, jos asiaa tarkastellaan filosofisesti. Henkiset kriisit, psyykkinen kärsimys ja toimintakyvyn vaikeudet, joista ihmiselle diagnosoidaan psykoosi tai sen pitkityttyä skitsofrenia, johtuvat tutkimusten mukaan voimakkaasta traumaattisesta stressistä, jota henkilö on joutunut kokemaan eri elämänvaiheissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oikeusjärjestelmässä kiinnitetään paljon huomiota syytetyn oikeussuojaan ihan siksi, että länsimaissa ajatus itsemääräämisoikeudesta ja vapaudesta ovat äärimmäisen pyhiä arvoja."

        Minusta pelottavinta psykiatriassa on se, että ihmisen perusoikeudet ohitetaan. Oikeusjärjestelmä lakkaa käytännöllisesti katsoen olemasta kun astutaan jonkun sairaalan tai psyk.polin kynnyksen yli. Oikeastaan jo pelkästään terveyskeskukseen mentäessä, koska yleislääkäreilläkin on oikeus saattaa tahdonvastainen hoitoprosessi käyntiin.

        Kukaan ei halua psykoosidiagnoosia, koska erään potilaana olleen suulla "psykoottiselle saa tehdä mitä vain". Tämän olen kuullut itse asiassa aika moneltakin, kun nyt muistelen. Kirjalliseen muotoon tuon on laittanut Ilona Kivilahti kirjassaan Sirkus Apatia.
        https://www.suomalainen.com/products/sirkus-apatia

        Psykoosidiagnoosin saaneille saa nähtävästi todella tehdä mitä vaan, jopa vainota sen jälkeen, kun he ovat päässeet pakkohoidosta. Viranomaiset voivat teettää mt-diagnoosin saaneista ns. uhka-arvion, jolla oikeutetaan myös poliisin osallistuminen vainoamiseen. Tekaistuja uhka-arvioita voidaan tehdä esim. kansalaisaktivisteista ja toisinajattelijoista, ja sitten heitä voidaan alkaa vainota DDR:n Stasin tyyliin.

        http://indietarget.blogspot.com/2016/06/keskusteluketju-jossa-sain.html?m=1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykoosidiagnoosin saaneille saa nähtävästi todella tehdä mitä vaan, jopa vainota sen jälkeen, kun he ovat päässeet pakkohoidosta. Viranomaiset voivat teettää mt-diagnoosin saaneista ns. uhka-arvion, jolla oikeutetaan myös poliisin osallistuminen vainoamiseen. Tekaistuja uhka-arvioita voidaan tehdä esim. kansalaisaktivisteista ja toisinajattelijoista, ja sitten heitä voidaan alkaa vainota DDR:n Stasin tyyliin.

        http://indietarget.blogspot.com/2016/06/keskusteluketju-jossa-sain.html?m=1

        "Viranomaiset voivat teettää mt-diagnoosin saaneista ns. uhka-arvion, "

        Oikeuspsykologisia uhka-arvioita tehdään tietääkseni vain väkivaltarikoksiin syyllistyneistä ja vankilatuomion saaneista. Heidän kohdallaan asian jossain määrin ymmärtääkin.
        Lääkärit voivat tietysti spekuloida mitä vain Kannassa ja pilata näin potilaansa maineen, tai sen mitä siitä siinä vaiheessa enää on jäljellä.

        Muuten kyllä olen paljolti samaa mieltä kuin sinä siitä että kun ihminen on saanut psykoosidiagnoosin, psykiatrinen järjestelmä pyrkii pitämään hänet joskus jopa puoliväkisin hoidon piirissä. Avohoidossa olevia painostetaan jatkamaan neuroleptilääkitystä vaikka uhkaamalla pakkohoidolla, johon lähettämiseen kriteerit ovat löysät. En yhtään ihmettele, jos joku suljetulta päästetty, pakkohoidosta ja kaikesta psykiatrisesta leimaamisesta traumatisoitunut tuntee itsensä vainotuksi. Psykiatrian suhtautumista nykyisiin ja entisiin potilaisiinsa voikin mielestäni pitää eräänlaisena vainona.
        Itse en ole saanut psykoosidiagnoosia enkä ollut suljetulla, mutta tunnen monia ihmisiä jotka ovat olleet ja olen nähnyt miten heidän kohdallaan systeemi toimii. Heidän asemassaan pelkäisin, ja tuntisin itseni varmasti jollain tavalla vainotuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viranomaiset voivat teettää mt-diagnoosin saaneista ns. uhka-arvion, "

        Oikeuspsykologisia uhka-arvioita tehdään tietääkseni vain väkivaltarikoksiin syyllistyneistä ja vankilatuomion saaneista. Heidän kohdallaan asian jossain määrin ymmärtääkin.
        Lääkärit voivat tietysti spekuloida mitä vain Kannassa ja pilata näin potilaansa maineen, tai sen mitä siitä siinä vaiheessa enää on jäljellä.

        Muuten kyllä olen paljolti samaa mieltä kuin sinä siitä että kun ihminen on saanut psykoosidiagnoosin, psykiatrinen järjestelmä pyrkii pitämään hänet joskus jopa puoliväkisin hoidon piirissä. Avohoidossa olevia painostetaan jatkamaan neuroleptilääkitystä vaikka uhkaamalla pakkohoidolla, johon lähettämiseen kriteerit ovat löysät. En yhtään ihmettele, jos joku suljetulta päästetty, pakkohoidosta ja kaikesta psykiatrisesta leimaamisesta traumatisoitunut tuntee itsensä vainotuksi. Psykiatrian suhtautumista nykyisiin ja entisiin potilaisiinsa voikin mielestäni pitää eräänlaisena vainona.
        Itse en ole saanut psykoosidiagnoosia enkä ollut suljetulla, mutta tunnen monia ihmisiä jotka ovat olleet ja olen nähnyt miten heidän kohdallaan systeemi toimii. Heidän asemassaan pelkäisin, ja tuntisin itseni varmasti jollain tavalla vainotuksi.

        Ei, vaan kyllä uhka-arvioita voidaan nykyään myös ”ennaltaehkäisevästi” mt-diagnoosin saaneista. Perusteluna käytetään riskiä ”kohdennetusta väkivallasta”, jollaista on esim. Myyrmannin pommi-isku.

        Supon tekemät uhka-arviot ja kansalaisaktivistien lisääminen niiden perusteella terroristilistalle on sitten vielä asia erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oikeusjärjestelmässä kiinnitetään paljon huomiota syytetyn oikeussuojaan ihan siksi, että länsimaissa ajatus itsemääräämisoikeudesta ja vapaudesta ovat äärimmäisen pyhiä arvoja."

        Minusta pelottavinta psykiatriassa on se, että ihmisen perusoikeudet ohitetaan. Oikeusjärjestelmä lakkaa käytännöllisesti katsoen olemasta kun astutaan jonkun sairaalan tai psyk.polin kynnyksen yli. Oikeastaan jo pelkästään terveyskeskukseen mentäessä, koska yleislääkäreilläkin on oikeus saattaa tahdonvastainen hoitoprosessi käyntiin.

        Kukaan ei halua psykoosidiagnoosia, koska erään potilaana olleen suulla "psykoottiselle saa tehdä mitä vain". Tämän olen kuullut itse asiassa aika moneltakin, kun nyt muistelen. Kirjalliseen muotoon tuon on laittanut Ilona Kivilahti kirjassaan Sirkus Apatia.
        https://www.suomalainen.com/products/sirkus-apatia

        Psykoosisairaus taustalla on myös hankalaa somaattisen puolen terveydenhuollossa.
        Ei ole ihmisarvoa, eikä ihmisoikeuksia.
        ( Mitäs sitä pas.... korjaamaan ).
        Ajoittain saa todella tylyä käytöstä ja asennetta vastaansa hoitotahon suunnalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitäpaitsi, ja olennaisimpana, mielenterveyden ongelmien kuten esim. skitsofrenian syy ei edes ole missään "luonnonvalinnassa", eli geeneissä. Kyseessä on siis väärä premissi, jos asiaa tarkastellaan filosofisesti. Henkiset kriisit, psyykkinen kärsimys ja toimintakyvyn vaikeudet, joista ihmiselle diagnosoidaan psykoosi tai sen pitkityttyä skitsofrenia, johtuvat tutkimusten mukaan voimakkaasta traumaattisesta stressistä, jota henkilö on joutunut kokemaan eri elämänvaiheissa.

        Skitsofrenian geneettistä taustaa tutkitaan koko ajan, mutta mitään ratkaisevaa ei ole löydetty, "läpimurto" antaa odottaa itseään. Silti "skitsofreniageenin" etsitään syydetään jatkuvasti miljardeja. Samaan aikaan kertyy jatkuvasti yhä enemmän vakuuttavaa näyttöä siitä, että psykoosien, skitsofrenian ja muidenkin nykyään "sairauksiksi" kutsuttujen psyykkisten ongelmien taustalla on lapsuusiän traumat ja eri elämänvaiheissa koettu traumaattinen stressi eri muodoissaan. Fyysinen ja henkinen väkivalta, hyväksikäyttö, laiminlyönti, usein yhdistettynä yhteiskunnallisten tekijöiden vaikutukseen kuten köyhyyteen ja huonoon sosiaaliseen asemaan selittävät suurimman osan mielenterveysongelmista.

        Silloin kun spekuloidaan skitsofrenian, muiden psyykkisten ongelmien, persoonallisuuspiirteiden ja ylipäätään kaiken ihmisen käyttäytymisen mahdollisesta geneettisestä taustasta, täytyy muistaa, että myös harvinaisemmat geenit säilyvät evoluutiossa siksi, että niistä on jotain hyötyä.
        Luonnonvalinta ei ole karsinut esimerkiksi herkkiä ihmisiä eikä temperamentiltaan muita arempia, mahdollisesti siksi että heillä on synnynnäisiä lahjakkuuksia ja vahvuuksia, jotka sopivassa ympäristössä kehittyessään tuottavat taitoja ja ominaisuuksia, jotka ovat arvokkaita, jopa korvaamattomia laajemmalle yhteisölle.

        On kovin typerää, että esimerkiksi sellaisissakin lehdissä kuin Hesari joiden luulisi ottavan selvää lähteistään kirjoitetaan usein "mielenterveysongelmille alttiista" ihmisistä, tai ihmisistä, joilla on "taipumus mielenterveysongelmiin."
        Sellaiselle kielenkäytölle ei ole mitään tieteellisiä perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skitsofrenian geneettistä taustaa tutkitaan koko ajan, mutta mitään ratkaisevaa ei ole löydetty, "läpimurto" antaa odottaa itseään. Silti "skitsofreniageenin" etsitään syydetään jatkuvasti miljardeja. Samaan aikaan kertyy jatkuvasti yhä enemmän vakuuttavaa näyttöä siitä, että psykoosien, skitsofrenian ja muidenkin nykyään "sairauksiksi" kutsuttujen psyykkisten ongelmien taustalla on lapsuusiän traumat ja eri elämänvaiheissa koettu traumaattinen stressi eri muodoissaan. Fyysinen ja henkinen väkivalta, hyväksikäyttö, laiminlyönti, usein yhdistettynä yhteiskunnallisten tekijöiden vaikutukseen kuten köyhyyteen ja huonoon sosiaaliseen asemaan selittävät suurimman osan mielenterveysongelmista.

        Silloin kun spekuloidaan skitsofrenian, muiden psyykkisten ongelmien, persoonallisuuspiirteiden ja ylipäätään kaiken ihmisen käyttäytymisen mahdollisesta geneettisestä taustasta, täytyy muistaa, että myös harvinaisemmat geenit säilyvät evoluutiossa siksi, että niistä on jotain hyötyä.
        Luonnonvalinta ei ole karsinut esimerkiksi herkkiä ihmisiä eikä temperamentiltaan muita arempia, mahdollisesti siksi että heillä on synnynnäisiä lahjakkuuksia ja vahvuuksia, jotka sopivassa ympäristössä kehittyessään tuottavat taitoja ja ominaisuuksia, jotka ovat arvokkaita, jopa korvaamattomia laajemmalle yhteisölle.

        On kovin typerää, että esimerkiksi sellaisissakin lehdissä kuin Hesari joiden luulisi ottavan selvää lähteistään kirjoitetaan usein "mielenterveysongelmille alttiista" ihmisistä, tai ihmisistä, joilla on "taipumus mielenterveysongelmiin."
        Sellaiselle kielenkäytölle ei ole mitään tieteellisiä perusteita.

        Kaikenkaikkiaan voisi ajatella, että joka ikisellä ihmisellä on taipumus mielenterveysongelmiin, jos tuota pilkkua pitäisi alkaa viilata.

        Suurin osa ihmisistä kohtaa elämänsä varrella vaikeita ja ikäviäkin asioita.
        Ihmisen herkkyys jo pelkästään vaikuttaa siihen, kuinka syvällisesti tuntee jotakin, esim. surua, ahdistusta, tms.
        Ja iso asia on se, osaako niitä tunteitaan käsitellä, ymmärtää ja oppia hyväksymään ne osaksi omaa elämää siinä tapauksessa, jos niistä ei eroon pääse.

        Toiset ovat henkisesti vahvempia, kun taas toiset ovat heikompia.
        Siitä heikkoudesta ei saisi tehdä sairautta diagnooseineen.

        Jotain kirjaa lukiessani vuosia sitten näin kohdan, jossa kirjoitettiin jotain siihen suuntaan, että psykoosi on mielen keino suojautua pahalta ja ikävältä asialta, tai tunteilta, suunnilleen samoin kuin esim. kovaa kipua tuntiessa ihminen saattaa pyörtyä, joka taas suojaa kivun tunteelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenkaikkiaan voisi ajatella, että joka ikisellä ihmisellä on taipumus mielenterveysongelmiin, jos tuota pilkkua pitäisi alkaa viilata.

        Suurin osa ihmisistä kohtaa elämänsä varrella vaikeita ja ikäviäkin asioita.
        Ihmisen herkkyys jo pelkästään vaikuttaa siihen, kuinka syvällisesti tuntee jotakin, esim. surua, ahdistusta, tms.
        Ja iso asia on se, osaako niitä tunteitaan käsitellä, ymmärtää ja oppia hyväksymään ne osaksi omaa elämää siinä tapauksessa, jos niistä ei eroon pääse.

        Toiset ovat henkisesti vahvempia, kun taas toiset ovat heikompia.
        Siitä heikkoudesta ei saisi tehdä sairautta diagnooseineen.

        Jotain kirjaa lukiessani vuosia sitten näin kohdan, jossa kirjoitettiin jotain siihen suuntaan, että psykoosi on mielen keino suojautua pahalta ja ikävältä asialta, tai tunteilta, suunnilleen samoin kuin esim. kovaa kipua tuntiessa ihminen saattaa pyörtyä, joka taas suojaa kivun tunteelta.

        "Toiset ovat henkisesti vahvempia, kun taas toiset ovat heikompia.
        Siitä heikkoudesta ei saisi tehdä sairautta diagnooseineen."
        En käyttäisi sanaa heikkous. Ihmiset saavat elämänsä varrella eri määrän eväitä selvitä vastoinkäymisistä. Ne eväät annetaan ulkopuolelta. Nk. suojaavia tekijöitä voi olla joku perheen ulkopuolinen turvallinen aikuinen, harrastus johon on päässyt kiinni jo varhain niin että voi siinä päteä vaikka koulussa ei voisikaan esim. kiusaamisen aiheuttamien keskittymisvaikeuksien vuoksi, ja saada sieltä myös kavereita. Suojaava tekijä voi olla jos joku on tarjonnut mahdollisuuden puhua ja tulla kuulluksi joskus. Nämä kasvuympäristön erilaiset suojaavat tai rasittavat tekijät voivat olla monenlaisia ja joskus vaikeasti havaittaviakin. Esim. päiväkodin täti, joka pitää lapsesta ja muodostaa häneen turvallisen, ennakoitavan kontaktin, ja onnistuu päivähoitoviranomaisten budjettikehyksen ansiosta pysymään hänen elämässään parikin vuotta, voi olla lapsen elämää koossapitävä ja ratkaiseva tekijä - tietämättä sitä itse ollenkaan. Jonkun lapsen kohdalla esim. juuri tämäntapainen henkilö voi olla se, josta ratkeaa, meneekö hän nuorena aikuisena psykoosiin kun eri vaiheissa kertynyt painolasti katkaisee "kamelin selän"... vai putoaako hän kerran, mutta nousee kipeänä ylös, pudistelee autiomaan pölyt jaloistaan ja nousee vaivalloisesti taas selkään.

        Päältäpäin ei näe, kuka on "heikko" ja kuka "vahva".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli natsit, jotka käytännöllisesti katsoen uskoivat luonnon valintaan, ja nopeuttivat sitä omilla epähumaaneilla keinoillaan, ovat pahoja?

        Mikä oikeus natseilla mielestäsi oli puuttua (mahdolliseen, oletettuun) luonnonvalintaan ja "nopeuttaa" sitä, kaasutettavien ihmisten oman tahdon vastaisesti? Jos kyse oli luonnonvalinnasta, niin miksei annettu sen tapahtua luonnostaan, omaa tahtiaan?

        Jos luonnonvalintaa olisi esimerkiksi se, että joku ihminen saa geneettisen alttiuden vuoksi syövän, kärsii ja lopulta kuolee siihen, niin miksi lääkärit pyrkivät kaikin keinoin pidentämään hänen elämäänsä ja helpottamaan hänen kärsimyksiään sen sijaan että antaisivat hänelle pakollisen eutanasian heti diagnoosin varmistuttua? Huolimatta siitä että syöpään sairastunut itse haluaisi elää ja kärsimyksiään lievitettävän?

        "Mikä oikeus natseilla mielestäsi oli puuttua (mahdolliseen, oletettuun) luonnonvalintaan ja "nopeuttaa" sitä,"
        Ei mikään. Miksi pitäisi olla?

        Niin kuinka moni syöpäsairas pettyy siihen ensimmäiseen lääkärikontaktiin, tai siihen prosessiin? Kuinka moni kärsii hoitojen vakavista sivuvaikutuksista? Jne. jne. Ei se "marttyyrin viitta" ole vain mielenterveyskuntotujille.

        Mikä olisi mielestäsi ratkaisu mielenterveyden kärsimysten poistoon? Bentsot kaikille kuntotujille? Sellainenkin tyylisuuntahan oli, ja yllätys yllätys, se juontaa juurensa myös sinne imperialsimin ajan kliimaksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitäpaitsi, ja olennaisimpana, mielenterveyden ongelmien kuten esim. skitsofrenian syy ei edes ole missään "luonnonvalinnassa", eli geeneissä. Kyseessä on siis väärä premissi, jos asiaa tarkastellaan filosofisesti. Henkiset kriisit, psyykkinen kärsimys ja toimintakyvyn vaikeudet, joista ihmiselle diagnosoidaan psykoosi tai sen pitkityttyä skitsofrenia, johtuvat tutkimusten mukaan voimakkaasta traumaattisesta stressistä, jota henkilö on joutunut kokemaan eri elämänvaiheissa.

        Luonnonvalinnallehan lähtökohtaisesti on se ja sama, onko kyse geeneistä vai käyttäytymismalleista tai jostain ihan muusta.

        Oletko kuullut kaneista jotka voivat jotenkin "niin traumaattisen kokemuksen" että lopettavat syömisen ja kuukahtavat siihen? Ehkä ei paras vertauskuva, mutta kelvannee kertomaan mitä luonnonvalinta on käytännössä.

        Se on se perimmäinen syy, miksi ihmisiä pitää auttaa. Apuahan ei tarvitse ottaa vastaan, ellei ole tippumassa sen "luonnon valinnan" kynsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toiset ovat henkisesti vahvempia, kun taas toiset ovat heikompia.
        Siitä heikkoudesta ei saisi tehdä sairautta diagnooseineen."
        En käyttäisi sanaa heikkous. Ihmiset saavat elämänsä varrella eri määrän eväitä selvitä vastoinkäymisistä. Ne eväät annetaan ulkopuolelta. Nk. suojaavia tekijöitä voi olla joku perheen ulkopuolinen turvallinen aikuinen, harrastus johon on päässyt kiinni jo varhain niin että voi siinä päteä vaikka koulussa ei voisikaan esim. kiusaamisen aiheuttamien keskittymisvaikeuksien vuoksi, ja saada sieltä myös kavereita. Suojaava tekijä voi olla jos joku on tarjonnut mahdollisuuden puhua ja tulla kuulluksi joskus. Nämä kasvuympäristön erilaiset suojaavat tai rasittavat tekijät voivat olla monenlaisia ja joskus vaikeasti havaittaviakin. Esim. päiväkodin täti, joka pitää lapsesta ja muodostaa häneen turvallisen, ennakoitavan kontaktin, ja onnistuu päivähoitoviranomaisten budjettikehyksen ansiosta pysymään hänen elämässään parikin vuotta, voi olla lapsen elämää koossapitävä ja ratkaiseva tekijä - tietämättä sitä itse ollenkaan. Jonkun lapsen kohdalla esim. juuri tämäntapainen henkilö voi olla se, josta ratkeaa, meneekö hän nuorena aikuisena psykoosiin kun eri vaiheissa kertynyt painolasti katkaisee "kamelin selän"... vai putoaako hän kerran, mutta nousee kipeänä ylös, pudistelee autiomaan pölyt jaloistaan ja nousee vaivalloisesti taas selkään.

        Päältäpäin ei näe, kuka on "heikko" ja kuka "vahva".

        On totta, etteivät nämä ongelmat näy päällepäin.

        Mielenterveysongelmista kärsivillä on aika usein itsellään ajatuksena, että tuo saattaa näkyä myös ulospäin.
        Usein sen aiheuttaa heikohko itsetunto.

        Voin omasta kokemuksesta kertoa, että esim. minulle kävi aikoinaan juuri niin.
        Kun en hyväksynyt enkä arvostanut itseäni, oli helppo kuvitella, ettei niin tee kukaan muukaan. Olin väärässä, ei se mennyt niin.
        Aina on olemassa edes joku, joka välittää, eikä " tuomitse " toista ihmistä jonkun muka " vian " tai " sairauden " takia.


    • Anonyymi

      "Tätäkin foorumia kun on nyt aikansa lueskellut, niin kukaan ei ole vaivautunut mainitsemaan mitään niistä lukuisista kehityksistä mitä psykiatriassa on viimeisenä kymmenenä vuotena otettu.

      Liekkö syynä vanhat kaunat, vai se että ei edes haluta nähdä mitään kehitystä?

      Kun sen M1 prosessinkin vetää läpi pari kertaa, eikä ole ihan tillin tallin, niin kyllä siitä vaan se punainen lanka löytyy."

      Onko psykiatrinen pakko poistettu?Yk sopimus jonka Suomikin on allekirjoittanut, ikäänkuin edellyttää sitä.Kyse taisi olla ihmisoikeuksista tai jostain sellaisesta.

      • Anonyymi

        Retorisesta kysymyksestä voisi päätellä, että sinäkään et ole vaivautunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Retorisesta kysymyksestä voisi päätellä, että sinäkään et ole vaivautunut?

        Sinä voisit antautua joukkoraiskattavaksi pari kertaa, kerro sitten miten raiskauskäytännöt ovat parantuneet ja kehittyneet viime vuosikymmenien aikana. Oletko pikkuisen kaunainen vai miksi ei se punainen lanka löydy? Etkö oppinut sanomaan ääneen sitä mikä on totta, eli nautit raiskatuksi tulemisesta, koska sinun kaltaiset tykkää siitä? Esimerkiksi YK:n erityislähettiläs Daniel Puras on kritisoinut eräässä psykiatrian medikalisaatiota käsittelevässä artikkelissaan, että on silmiinpistävää, kuinka samalla tavoin pakkohoitoon joutuneet naispotilaat ympäri maailmaa kuvaavat psykiatrista hoitoa: se on kuin joutuisi raiskatuksi uudelleen. Aivan, kuin elämän pahin trauma toistuisi uudestaan ja uudestaan, sitä se on se psykiatrian kehitys potilaiden näkökulmasta. Ehkä he ovat sinun silmissäsi kaunaisia hulluja, jotka eivät ansaitse fyysistä koskemattomuutta ja joita voi raiskata miten sattuu, koska ovat mielisairaita.

        Psykiatria on lääketieteen haara, joka on historiallisten ajautumisen kautta keskittynyt hoitamaan kirjavaa sakkia ihmisiä aivokuppaisista ihmisistä melankoliapotilaiseen ja sotatraumoista kärsiviin sotilaisiin, ja ainoa lääketieteellinen kehitys mikä tuolla alalla on kehitys joka syntyy, kun potilaat siirtyvät psykiatrian piiristä neurologian tai jonkin muun lääketieteen erikoisalan piiriin. Silti sen lähtökohtaisesti voimakas ja fanaattinen uskonnon kaltainen kuvitelma, että kaikki ongelmat paikantuvat ihmisen hermostoon ja aivoihin, on johtanut lukuisten toinen toistaan typerämpien "hoitomenetelmien" kehittämiseen, joiden ainoa keskeinen vaikutusmekanismi on aivojen vaurioittaminen. Oli kyse sitten riippuvuutta aiheuttavista "lääkkeistä", sähköshokkihoidoista tai lobotomiasta, aina nuo ovat oman aikansa kontekstissa ilmentäneet "tieteen" huippusaavutuksia. Jostain kumman syystä "tehokkaimmat" hoidot edellyttävät kaikkein eniten pakkoa, väkivaltaa ja nöyryyttämistä . Suuresta "panostuksesta" huolimatta niiden tuottamat hoitotulokset surkeita ja ajavat ihmisiä itsemurhiin, työkyvyttömyyseläkkeelle ja nelinkertaistavat luonnollisen kuolleisuuden nuorilla aikuisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voisit antautua joukkoraiskattavaksi pari kertaa, kerro sitten miten raiskauskäytännöt ovat parantuneet ja kehittyneet viime vuosikymmenien aikana. Oletko pikkuisen kaunainen vai miksi ei se punainen lanka löydy? Etkö oppinut sanomaan ääneen sitä mikä on totta, eli nautit raiskatuksi tulemisesta, koska sinun kaltaiset tykkää siitä? Esimerkiksi YK:n erityislähettiläs Daniel Puras on kritisoinut eräässä psykiatrian medikalisaatiota käsittelevässä artikkelissaan, että on silmiinpistävää, kuinka samalla tavoin pakkohoitoon joutuneet naispotilaat ympäri maailmaa kuvaavat psykiatrista hoitoa: se on kuin joutuisi raiskatuksi uudelleen. Aivan, kuin elämän pahin trauma toistuisi uudestaan ja uudestaan, sitä se on se psykiatrian kehitys potilaiden näkökulmasta. Ehkä he ovat sinun silmissäsi kaunaisia hulluja, jotka eivät ansaitse fyysistä koskemattomuutta ja joita voi raiskata miten sattuu, koska ovat mielisairaita.

        Psykiatria on lääketieteen haara, joka on historiallisten ajautumisen kautta keskittynyt hoitamaan kirjavaa sakkia ihmisiä aivokuppaisista ihmisistä melankoliapotilaiseen ja sotatraumoista kärsiviin sotilaisiin, ja ainoa lääketieteellinen kehitys mikä tuolla alalla on kehitys joka syntyy, kun potilaat siirtyvät psykiatrian piiristä neurologian tai jonkin muun lääketieteen erikoisalan piiriin. Silti sen lähtökohtaisesti voimakas ja fanaattinen uskonnon kaltainen kuvitelma, että kaikki ongelmat paikantuvat ihmisen hermostoon ja aivoihin, on johtanut lukuisten toinen toistaan typerämpien "hoitomenetelmien" kehittämiseen, joiden ainoa keskeinen vaikutusmekanismi on aivojen vaurioittaminen. Oli kyse sitten riippuvuutta aiheuttavista "lääkkeistä", sähköshokkihoidoista tai lobotomiasta, aina nuo ovat oman aikansa kontekstissa ilmentäneet "tieteen" huippusaavutuksia. Jostain kumman syystä "tehokkaimmat" hoidot edellyttävät kaikkein eniten pakkoa, väkivaltaa ja nöyryyttämistä . Suuresta "panostuksesta" huolimatta niiden tuottamat hoitotulokset surkeita ja ajavat ihmisiä itsemurhiin, työkyvyttömyyseläkkeelle ja nelinkertaistavat luonnollisen kuolleisuuden nuorilla aikuisilla.

        Aivojen kemiallinen epätasapainotila..
        Kuin insuliinia diabeetikolle..

        Tässä eräs uusi:

        Älä kehota henkilöä lopettamaan psyykenlääkitystään, sillä ethän kehottaisi myöskään silmälasien käyttäjää luopumaan laseistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voisit antautua joukkoraiskattavaksi pari kertaa, kerro sitten miten raiskauskäytännöt ovat parantuneet ja kehittyneet viime vuosikymmenien aikana. Oletko pikkuisen kaunainen vai miksi ei se punainen lanka löydy? Etkö oppinut sanomaan ääneen sitä mikä on totta, eli nautit raiskatuksi tulemisesta, koska sinun kaltaiset tykkää siitä? Esimerkiksi YK:n erityislähettiläs Daniel Puras on kritisoinut eräässä psykiatrian medikalisaatiota käsittelevässä artikkelissaan, että on silmiinpistävää, kuinka samalla tavoin pakkohoitoon joutuneet naispotilaat ympäri maailmaa kuvaavat psykiatrista hoitoa: se on kuin joutuisi raiskatuksi uudelleen. Aivan, kuin elämän pahin trauma toistuisi uudestaan ja uudestaan, sitä se on se psykiatrian kehitys potilaiden näkökulmasta. Ehkä he ovat sinun silmissäsi kaunaisia hulluja, jotka eivät ansaitse fyysistä koskemattomuutta ja joita voi raiskata miten sattuu, koska ovat mielisairaita.

        Psykiatria on lääketieteen haara, joka on historiallisten ajautumisen kautta keskittynyt hoitamaan kirjavaa sakkia ihmisiä aivokuppaisista ihmisistä melankoliapotilaiseen ja sotatraumoista kärsiviin sotilaisiin, ja ainoa lääketieteellinen kehitys mikä tuolla alalla on kehitys joka syntyy, kun potilaat siirtyvät psykiatrian piiristä neurologian tai jonkin muun lääketieteen erikoisalan piiriin. Silti sen lähtökohtaisesti voimakas ja fanaattinen uskonnon kaltainen kuvitelma, että kaikki ongelmat paikantuvat ihmisen hermostoon ja aivoihin, on johtanut lukuisten toinen toistaan typerämpien "hoitomenetelmien" kehittämiseen, joiden ainoa keskeinen vaikutusmekanismi on aivojen vaurioittaminen. Oli kyse sitten riippuvuutta aiheuttavista "lääkkeistä", sähköshokkihoidoista tai lobotomiasta, aina nuo ovat oman aikansa kontekstissa ilmentäneet "tieteen" huippusaavutuksia. Jostain kumman syystä "tehokkaimmat" hoidot edellyttävät kaikkein eniten pakkoa, väkivaltaa ja nöyryyttämistä . Suuresta "panostuksesta" huolimatta niiden tuottamat hoitotulokset surkeita ja ajavat ihmisiä itsemurhiin, työkyvyttömyyseläkkeelle ja nelinkertaistavat luonnollisen kuolleisuuden nuorilla aikuisilla.

        "Sinä voisit antautua joukkoraiskattavaksi pari kertaa, kerro sitten miten raiskauskäytännöt "
        Erittäin hyvä kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinä voisit antautua joukkoraiskattavaksi pari kertaa, kerro sitten miten raiskauskäytännöt "
        Erittäin hyvä kirjoitus.

        Jos toi sitaatti on sun mielestä "erittäin hyvä" niin, ei tarvitse ihmetellä, jos joskus tuntuu että koko muu yhteiskunta on erimieltä sinun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voisit antautua joukkoraiskattavaksi pari kertaa, kerro sitten miten raiskauskäytännöt ovat parantuneet ja kehittyneet viime vuosikymmenien aikana. Oletko pikkuisen kaunainen vai miksi ei se punainen lanka löydy? Etkö oppinut sanomaan ääneen sitä mikä on totta, eli nautit raiskatuksi tulemisesta, koska sinun kaltaiset tykkää siitä? Esimerkiksi YK:n erityislähettiläs Daniel Puras on kritisoinut eräässä psykiatrian medikalisaatiota käsittelevässä artikkelissaan, että on silmiinpistävää, kuinka samalla tavoin pakkohoitoon joutuneet naispotilaat ympäri maailmaa kuvaavat psykiatrista hoitoa: se on kuin joutuisi raiskatuksi uudelleen. Aivan, kuin elämän pahin trauma toistuisi uudestaan ja uudestaan, sitä se on se psykiatrian kehitys potilaiden näkökulmasta. Ehkä he ovat sinun silmissäsi kaunaisia hulluja, jotka eivät ansaitse fyysistä koskemattomuutta ja joita voi raiskata miten sattuu, koska ovat mielisairaita.

        Psykiatria on lääketieteen haara, joka on historiallisten ajautumisen kautta keskittynyt hoitamaan kirjavaa sakkia ihmisiä aivokuppaisista ihmisistä melankoliapotilaiseen ja sotatraumoista kärsiviin sotilaisiin, ja ainoa lääketieteellinen kehitys mikä tuolla alalla on kehitys joka syntyy, kun potilaat siirtyvät psykiatrian piiristä neurologian tai jonkin muun lääketieteen erikoisalan piiriin. Silti sen lähtökohtaisesti voimakas ja fanaattinen uskonnon kaltainen kuvitelma, että kaikki ongelmat paikantuvat ihmisen hermostoon ja aivoihin, on johtanut lukuisten toinen toistaan typerämpien "hoitomenetelmien" kehittämiseen, joiden ainoa keskeinen vaikutusmekanismi on aivojen vaurioittaminen. Oli kyse sitten riippuvuutta aiheuttavista "lääkkeistä", sähköshokkihoidoista tai lobotomiasta, aina nuo ovat oman aikansa kontekstissa ilmentäneet "tieteen" huippusaavutuksia. Jostain kumman syystä "tehokkaimmat" hoidot edellyttävät kaikkein eniten pakkoa, väkivaltaa ja nöyryyttämistä . Suuresta "panostuksesta" huolimatta niiden tuottamat hoitotulokset surkeita ja ajavat ihmisiä itsemurhiin, työkyvyttömyyseläkkeelle ja nelinkertaistavat luonnollisen kuolleisuuden nuorilla aikuisilla.

        Haluaisitko kertoa, miksi minun kokemus M1 prosessita ei ole validi ennen joukko raiskausta? Ja koskeeko tämä kriteeri vain minua, vai myös kaikkia muita sen prosessin läpikäyneitä?

        Vai sovitaako vaan että se oli ihan tyypillinen ajatuspieru, eikä puhuta joukkoraiskauksista enää ikinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toi sitaatti on sun mielestä "erittäin hyvä" niin, ei tarvitse ihmetellä, jos joskus tuntuu että koko muu yhteiskunta on erimieltä sinun kanssa.

        YK:n erityislähettiläs Daniel Puras tuokin hyvin esille, että psykiatriassa ja yhteiskunnassa yleensäkin vähätellään mielisairaiksi leimattujen kokemuksia. Eräässä haastattelussa hän toteaakin, että jos ympäri maailmaa psykiatrisen pakkohoidon uhreiksi joutuneet naiset toistuvasti rinnastavat hoitonsa aikaisemmin kokemaansa raiskaukseen, niin kyse on vakavasta asiasta joka on syytä ottaa tosissaan. Se että psykiatriassa ei kuulla näiden potilaiden kokemusta viittaa hänen mukaansa siihen, että psykiatria on erittäin pahassa kriisissä. Kyseisessä Psychiatric Timesissa käydään myös kattavasti läpi muita psykiatrian kriisiin liittyviä ulottuvuuksia, kuten sitä että lääketieteen ainoana osa-alueena siltä puuttuu lääketieteellisesti validit biomarkkerit diagnoosien tekemiseen, vaikka sen piirissä on laajimmat valtuudet hoitaa potilaita vastoin tahtoaan. Daniel Puras onkin huolissaan psykiatrian biomedikalisaatiosta, koska se hänen mukaansa uhkaa potilaiden ihmisoikeuksia ja muistuttaa eugeniikkaa, jossa psykiatrialla on vahvat perinteet. Raiskausrinnastus ei ole ollenkaan kaukaa haettu kun ajattelee, että usein ihmisiä voidaan hoitaa vuosikausia vastoin tahtoaan erittäin pahoja sivuoireita aiheuttavilla lääkkeillä tai antaa sähköshokkeja vastoin heidän tahtoaan. Psyykkistä kärsimystä on vaikea mitata, mutta kyseinen "hoito" on usein monilel varmasti vielä traumatisoivampaa ja vauroittaa kehoa enemmän, kuin yksittäinen raiskatuksi tuleminen. Jos tämä on sinusta sitä "kehitystä", mitä peräänkuulutat ja kuvittelet että kaikki ihmiset ovat sinun kanssasi samaa mieltä, niin sinulla on vähän erikoinen käsitys kehityksestä.

        https://www.psychiatrictimes.com/view/global-psychiatry-crisis-values


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinä voisit antautua joukkoraiskattavaksi pari kertaa, kerro sitten miten raiskauskäytännöt "
        Erittäin hyvä kirjoitus.

        Todellakin,asian kokeneena nosti traumat takaisin pintaan. Tuskin kukaan vähättelee kumpaakaan. Ihmisen eristäminen muista on mm. yksi kidutuksessa käytetyistä keinoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin,asian kokeneena nosti traumat takaisin pintaan. Tuskin kukaan vähättelee kumpaakaan. Ihmisen eristäminen muista on mm. yksi kidutuksessa käytetyistä keinoista.

        Samoin minä, psykiatrian hoidossa koin tulevani henkisesti raiskatuksi.
        Hienoa ja uskomatonta että YK:n erityislähettiläs kirjoittaa noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin minä, psykiatrian hoidossa koin tulevani henkisesti raiskatuksi.
        Hienoa ja uskomatonta että YK:n erityislähettiläs kirjoittaa noin.

        Tiedän erään lääkärin, hän oli silloin nuori yleislääkäri, joka joutui pakkotoimenpiteiden kohteeksi somaattisessa sairaanhoidossa ja sai siitä kovan trauman. Hänelle sattui tapaturma vapaa-aikana (en kerro tarkemmin ettei häntä tunnisteta) ja paikalla olleet kutsuivat ambulanssin. Hänellä oli aivotärähdys ja epäiltiin muitakin vammoja. Hän oli kuitenkin tajuissaan. Hän oli eri mieltä kuin häntä hoitaneet lääkärit siitä miten pahasti häneen oli sattunut ja katsoi voivansa lähteä aikaisemmin kotiin. Hänelle kuitenkin pakotettiin joitakin hoitoja ja lääkkeitä, mm. vahvoja rauhoittavia.
        Mitään psyykediagnoosia ei tehty, eikä hänellä ollut mt-taustaa. Kuitenkin hän oli ymmärrettävästi tapaturman jälkeen sekavassa mielentilassa, joten lääkärit toimivat tavanomaisen mallin mukaan, olettaen ettei hän ollut normaalissa mielentilassa eikä ymmärtänyt tilannettaan, joten hänelle annettiin joitakin tahdonvastaisia tai ainakin painostettuja lääkityksiä. Rauhoittavia lääkkeitä koska hän vastusti joitakin hoitotoimenpiteitä ja katsoi olevansa paremmassa kunnossa kuin mitä hoitavat lääkärit arvioivat. Hänelle tuli hyvin huono olo joistakin lääkkeistä.
        Hän pääsi aikanaan pois sairaalasta, vammat eivät olleet vakavia. Mutta hän sai huonosta kohtelusta ja pakkolääkinnästä syvän trauman. Hän kertoi että oli ällistynyt siitä miten potilaita kohdellaan, ei olisi voinut koskaan uskoa. Hän kuvasi, että oli tullut henkisesti raiskatuksi. Koska oli itsekin lääkäri hän pystyi kyseenalaistamaan joidenkin toimenpiteiden, mm. vahvojen rauhoittavien lääkkeiden tarpeellisuuden. Hän teki hoidosta valituksen Aviin ja tietääkseni johonkin muuhunkin instanssiin. Prosessi kesti monta vuotta ja kaikki valitukset hylättiin. Sama hylkäysperuste kuin yleensä psyykepotilaiden valituksissa, että hoito oli hyvää ja tehtiin kaikki tarpeellinen.
        Hän kärsi asiasta monta vuotta.

        Toinen tapaus somaattisesta hoidosta. Psykiatri, poliitikko, runoilija Claes Andersson kertoo elämäkerrassaan äidistään ja kuinka tämä kuoli. Äiti oli iäkäs mutta ei lainkaan dementoitunut. Hän oli sairaalahoidossa ja sairauden takia (muistaakseni diabetes) lääkärit olisivat halunneet amputoida häneltä jalan. Hän ei suostunut siihen ja sanoi että kuolisi mieluummin luonnollisesti sairauteen kuin kävisi läpi amputaation. Hän laati asiasta virallisen hoitotahdon. Hoitotahto on lain mukaan sitova asiakirja. Se oli todistajien allekirjoittama ja hänen tiedettiin potilasasiakirjojenkin mukaan olleen silloin täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Kun sairaus eteni hän menetti tajuntansa. Jalka, jota ei saanut amputoida, alkoi erittää mätää ym. Luonnollinen kuolema lähestyi. Lääkäreiden olisi pitänyt tehdä saattohoitoa, lievittää kipuja, tehdä muita asiaankuuluvia toimia joihin potilaan hoitotahto velvoitti. Sen sijaan he päättivätkin ykskaks, noin viikon tilannetta tarkkailtuaan amputoida jalan kuitenkin. Potilas oli silloin siis tajuton. Jalka amputoitiin. Potilas heräsi kuitenkin vielä toimenpiteen jälkeen, tajuttomuus oli ollut väliaikaista. Hän sai valtavan shokin ymmärrettyään mitä hänelle oli tehty. Jalka oli amputoitu vastoin hänen nimenomaista ja virallista hoitotahtoaan, vastoin asiakirjaa, jonka piti olla lain mukaan lääkäreitä sitova.
        Claes Andersson kertoo kirjassaan, että äidin viimeiset päivät tämän jälkeen olivat täynnä vihaa, surua, pettymystä, raivoa lääkäreitä ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Hän ei voinut ymmärtää, miten hänet oli petetty sellaisessa asiassa ja ihmisten taholta, joihin olisi pitänyt voida luottaa.
        Hän kuoli masentuneena ja toivottomana.
        Andersson (itsekin jo pari vuotta sitten edesmennyt) kertoo kirjassa tunteneensa katkeruutta lääkäreitä kohtaan, mutta toisaalta myös ymmärtävänsä heitä. Kun hän kysyi hoidosta vastaavalta lääkäriltä miksi he toimivat äidin tahdon vastaisesti, tämä sanoi vain, että "me ei kestetty katsoa sitä", siis luonnollista kuolemaa. Sitä kuolemaa mitä potilaana oleva ihminen itse olisi toivonut.
        Claes Andersson oli kriittinen psykiatri, joka vastusti pakkohoitoa ja teki aikanaan paljon psykiatrisen hoidon inhimillistämiseksi mm. Marraskuun liikkeessä. Hän on kirjoittanut aiheesta useita kirjoja, esim. Hulluudestamme ja hulluudestanne.
        https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3:u2076f20b-383a-4ba2-a516-5901231a0b5b


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän erään lääkärin, hän oli silloin nuori yleislääkäri, joka joutui pakkotoimenpiteiden kohteeksi somaattisessa sairaanhoidossa ja sai siitä kovan trauman. Hänelle sattui tapaturma vapaa-aikana (en kerro tarkemmin ettei häntä tunnisteta) ja paikalla olleet kutsuivat ambulanssin. Hänellä oli aivotärähdys ja epäiltiin muitakin vammoja. Hän oli kuitenkin tajuissaan. Hän oli eri mieltä kuin häntä hoitaneet lääkärit siitä miten pahasti häneen oli sattunut ja katsoi voivansa lähteä aikaisemmin kotiin. Hänelle kuitenkin pakotettiin joitakin hoitoja ja lääkkeitä, mm. vahvoja rauhoittavia.
        Mitään psyykediagnoosia ei tehty, eikä hänellä ollut mt-taustaa. Kuitenkin hän oli ymmärrettävästi tapaturman jälkeen sekavassa mielentilassa, joten lääkärit toimivat tavanomaisen mallin mukaan, olettaen ettei hän ollut normaalissa mielentilassa eikä ymmärtänyt tilannettaan, joten hänelle annettiin joitakin tahdonvastaisia tai ainakin painostettuja lääkityksiä. Rauhoittavia lääkkeitä koska hän vastusti joitakin hoitotoimenpiteitä ja katsoi olevansa paremmassa kunnossa kuin mitä hoitavat lääkärit arvioivat. Hänelle tuli hyvin huono olo joistakin lääkkeistä.
        Hän pääsi aikanaan pois sairaalasta, vammat eivät olleet vakavia. Mutta hän sai huonosta kohtelusta ja pakkolääkinnästä syvän trauman. Hän kertoi että oli ällistynyt siitä miten potilaita kohdellaan, ei olisi voinut koskaan uskoa. Hän kuvasi, että oli tullut henkisesti raiskatuksi. Koska oli itsekin lääkäri hän pystyi kyseenalaistamaan joidenkin toimenpiteiden, mm. vahvojen rauhoittavien lääkkeiden tarpeellisuuden. Hän teki hoidosta valituksen Aviin ja tietääkseni johonkin muuhunkin instanssiin. Prosessi kesti monta vuotta ja kaikki valitukset hylättiin. Sama hylkäysperuste kuin yleensä psyykepotilaiden valituksissa, että hoito oli hyvää ja tehtiin kaikki tarpeellinen.
        Hän kärsi asiasta monta vuotta.

        Toinen tapaus somaattisesta hoidosta. Psykiatri, poliitikko, runoilija Claes Andersson kertoo elämäkerrassaan äidistään ja kuinka tämä kuoli. Äiti oli iäkäs mutta ei lainkaan dementoitunut. Hän oli sairaalahoidossa ja sairauden takia (muistaakseni diabetes) lääkärit olisivat halunneet amputoida häneltä jalan. Hän ei suostunut siihen ja sanoi että kuolisi mieluummin luonnollisesti sairauteen kuin kävisi läpi amputaation. Hän laati asiasta virallisen hoitotahdon. Hoitotahto on lain mukaan sitova asiakirja. Se oli todistajien allekirjoittama ja hänen tiedettiin potilasasiakirjojenkin mukaan olleen silloin täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Kun sairaus eteni hän menetti tajuntansa. Jalka, jota ei saanut amputoida, alkoi erittää mätää ym. Luonnollinen kuolema lähestyi. Lääkäreiden olisi pitänyt tehdä saattohoitoa, lievittää kipuja, tehdä muita asiaankuuluvia toimia joihin potilaan hoitotahto velvoitti. Sen sijaan he päättivätkin ykskaks, noin viikon tilannetta tarkkailtuaan amputoida jalan kuitenkin. Potilas oli silloin siis tajuton. Jalka amputoitiin. Potilas heräsi kuitenkin vielä toimenpiteen jälkeen, tajuttomuus oli ollut väliaikaista. Hän sai valtavan shokin ymmärrettyään mitä hänelle oli tehty. Jalka oli amputoitu vastoin hänen nimenomaista ja virallista hoitotahtoaan, vastoin asiakirjaa, jonka piti olla lain mukaan lääkäreitä sitova.
        Claes Andersson kertoo kirjassaan, että äidin viimeiset päivät tämän jälkeen olivat täynnä vihaa, surua, pettymystä, raivoa lääkäreitä ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Hän ei voinut ymmärtää, miten hänet oli petetty sellaisessa asiassa ja ihmisten taholta, joihin olisi pitänyt voida luottaa.
        Hän kuoli masentuneena ja toivottomana.
        Andersson (itsekin jo pari vuotta sitten edesmennyt) kertoo kirjassa tunteneensa katkeruutta lääkäreitä kohtaan, mutta toisaalta myös ymmärtävänsä heitä. Kun hän kysyi hoidosta vastaavalta lääkäriltä miksi he toimivat äidin tahdon vastaisesti, tämä sanoi vain, että "me ei kestetty katsoa sitä", siis luonnollista kuolemaa. Sitä kuolemaa mitä potilaana oleva ihminen itse olisi toivonut.
        Claes Andersson oli kriittinen psykiatri, joka vastusti pakkohoitoa ja teki aikanaan paljon psykiatrisen hoidon inhimillistämiseksi mm. Marraskuun liikkeessä. Hän on kirjoittanut aiheesta useita kirjoja, esim. Hulluudestamme ja hulluudestanne.
        https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3:u2076f20b-383a-4ba2-a516-5901231a0b5b

        Lisäys edelliseen, että Anderssonin asemassa olisin tehnyt rikossyytteen noista lääkäreistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin,asian kokeneena nosti traumat takaisin pintaan. Tuskin kukaan vähättelee kumpaakaan. Ihmisen eristäminen muista on mm. yksi kidutuksessa käytetyistä keinoista.

        Mä nyt en vieläkään oikein ymmärrä, että miten se joukkoraiskaus muuttaisi minun pakkohoito kokemuksen jotenkin aidommaksi?

        Sellaiset fantasiat alkavat kuulua enemmän kriminaalipsykiatrian piiriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä nyt en vieläkään oikein ymmärrä, että miten se joukkoraiskaus muuttaisi minun pakkohoito kokemuksen jotenkin aidommaksi?

        Sellaiset fantasiat alkavat kuulua enemmän kriminaalipsykiatrian piiriin.

        Minä en nyt ollenkaan ymmärrä mitä haet takaa? Ehkä parempi niin. Yritin siis kertoa että on rinastettavissa kokemukseeni raiskauksesta.


    • Anonyymi

      "Tahdonvastainen mielisairaalaan sulkeminen on kuin orjuutta. Mielisairaalaan passittamisen perusteiden hiominen on kuin orjaplantaasien koristelua. Ongelma ei ole kuinka parantaa mielisairaalaan passittamista vaan kuinka lakkauttaa se."

      Thomas Szasz

    • Anonyymi

      Onneksi olkoon. Pääsit psykiatrian uusien metodien ikuiseksi koekaniiniksi. Pysyvä osapakkohoito. Joka kirjoitus analysoidaan, seuranta, saadaan vaikka tapettua napinpainalluksella. Aika ajoin tehtataan mielenterveyttäsi vaikkapa aiheuttamalla kuukausien kiputiloja.

    • Anonyymi

      Ihmisiä toimitetaan mielisairaalaan suhteilla.

    • Anonyymi

      Riippuukin vähän siitä miltä kantilta katsoo...

      Usein sanotaan, että pätevyys tulisi oman kokemuksen kautta.
      Näin ollen moni psyk. puolen lääkäri on/on ollut itse sairauskierteessä.
      Mahdollisesti diagnoosinimikkeitä vaikka kuinka.

      Sairaudentunnoton on yleensä kaiken kieltävä.
      Olen suht samaa mieltä keskustelun aloittajan kanssa vääristyneestä toimintatavasta jos mieleltään terveitä aletaan pakkolääkitsemään.

      Sana sairaudentunnoton ei itsessään ole kuin lääkärien hokema mantra, jolla yritetään selittää toisen (usein terveen) diagnosointia.
      Psykoosi on niin laaja-alainen nimike, että vaatii erittäin pätevää, kokemuksen omaavaa hlöä sen eri muotoja diagnosoimaan.

      Muistakaa myös pörssit ja lääketeollisuus, joka joutuu keksimään millä profitoituisivat tänä päivänä kun melkein kaikki entisaikojen muoti diagnoosinimikkeet ovat muuttuneet ja suurin osa ihmisistä osaa lääkitä itsensä mm. Googlea, etälääkäripalveluja, työterveyslääkäreitä yms. käyttäen.

      Toivon, ettei kukaan kompetenssin puutteen omaava lääkäri sysää työtään eteenpäin väärillä lähetteillä vaan myöntäisi, ettei omat rahkeet 24/7 aina riitä.
      Saatika toiset lääkärit oikein kärky pakkolähetteiden tekoa, pakkolääkitsemistä tai rajoitustoimenpiteitä.

      Hulluus ei tule yksin, muttei sen olisi myöskään kuljettava käsikädessä hoitovastaisuuden kanssa.

      • Anonyymi

        Kyse ei ole vääriksi tulkituissa pakkohoidoissa useinkaan lääkärien kompetenssin puutteesta, vaan järjestelmään sisäänrakennetusta ongelmasta jossa yhdistyy epäobjektiiviset lääketieteellisesti epävalidit diagnoosit, jatkuva resurssipula ja kiire, se että lääkärit eivät aidosti tunne eivätkä halua tuntea eivätkä ymmärtää potilaita, joita arvioivat. Lääkärit ovat ihmisiä kuten kaikki muutkin ihmiset, heidän tulkintojaan vääristää voimakkaasti voimakkaat stereotypiat ja ennakko-oletukset, joille psykiatrian koulutus itse asiassa pohjautuu. Kun tämä kaikki yhdistyy välinpitämättömään kulttuuriin, jossa fyysisen koskemattomuuden loukkaamisesta tulee rutiinitoimenpide eikä äärimmäinen poikkeus, niin ketä vaan vähänkään heikossa asemassa olevaa ihmistä voi pakkolääkitä väkisin ilman mitään seurauksia. Ei ole selkeää objektiivista keinoa erottaa väärää M1-lähetettä oikeasta. Kyse on vuorovaikutuksesta. Joku voi olla suuressa itsemurhavaarassa, mutta riittävän tietoinen oikeuksistaan, että osaa puolustautua ja teeskennellä normaalia ja ns. tervettä lääkäreille. Joku toinen ääripää voi olla niin äärimmäisen miellyttämisen haluinen, että alkaa alitajuntaisesti vaikka keksiä itselleen oireita tai liiotella olemassa olevia sopiakseen mielisairaan rooliinsa, koska olettaa lääkärinä toimivan auktoriteetin sitä odottavan häneltä. Sekin on häiriintynyttä, mutta sellaisen ihmisen pakkohoitaminen ei tuota mitään hyötyä kellekään. Seurauksena on se, että terveeksi tulkittu tekee joka tapauksessa itsemurhan ja alistujaa hyväksikäytetään ja nöyryytetään taas sadannen kerran, kuten häntä on hyväksikäytetty koko elämänsä ajan. Ei mielisairaiksi tulkitut ole mitään hoidon passiivisia objekteja suinkaan ja ei ole lainkaan epätyypillistä, että ns. harhainen ihminen kykenee myös itsereflektioon, sosiaalisten tilanteiden lukemiseen ja teeskentelyyn. Monilla jopa ajoittain syvässä psykoosissa olevilla ihmisillä voi olla sellaista ns. realiteetintajua ja toimintakykyä, että he pystyvät välttämään psykiatrista hoitoa kuukausia tai jopa vuosia. Ja monia sellaisia voisi hoitaa myös ilman pakkohoitoa, jos vain olisi tahtoa ja osaamista. Mutta järjestelmä ei perustu sellaiseen osaamiseen, koska on helpompaa tainnuttaa ihmisiä tajuttomaksi väkisin kuin yrittää ymmärtää heidän käytöstään. Pakkohoito onkin erittäin heikosti vaikuttava hoitomenetelmä, jota käytetään vain siksi koska se on helppoa eikä vaadi paneutumista. Kaikkein eniten se todennäköisesti vahingoittaa keskimäärin niitä, joilla ei ole ns. väärää M1-lähetettä.


    • Anonyymi

      Toivoisin että näitä M1 lausuntoja annettaisiin sairaille ihmisille
      Ja vietäisiin hoitoon
      Lääkärit nykyisin eivät kirjoita niitä helposti
      Tiedän eräänkin tapauksen jossa sairas skitso ulosti muovipussiin
      Ja säilytti niitä jääkaapissa ja kusi pulloon ja jääkaappiin
      Ym ym hullua lääkäri ei tehnyt mitään sit nää on täällä
      Meidän riesoina helpommin vaan sairaat hoitoon vai
      Säästääkö yhteiskunta tässä

    • Anonyymi

      Ongelma lienee siinä, että lääkäri on velvollinen tekemään M1-lähete jo epäillessä psykoosisairautta. Ammattilainen kohtaa todennäköisemmin syytteitä siitä ettei tehnyt M1-lähetettä kun sille oli tarvetta kuin siitä että tekisi lähetteen liian herkästi.

    • Anonyymi

      Yksi suomalaisen terveydenhuollon suurimmista ongelmista on juuri sairauden tunnottomien ihmisten kohtaaminen. Kun kiirettä poteva hoitohenkilö kysyy ihmiseltä onko kaikki hyvin, niin sairaudentunnoton vastaa siihen tietenkin että on.

      Molemmat ovat tyytyväisiä illuusioonsa, ja jatkavat tilanteen eskaloimista eteenpäin.

      • Anonyymi

        On kokemusta siitäkin, kun on oikeasti kaikki hyvin. eikä sitä kuitenkaan uskota.
        Ensin halutaan, että ihminen toipuu, ja kun se tapahtuu, niin sekään ei ole hyvä.

        Joskus on kyllä tuntunut hyvinkin epämääräiseltä, mikä on milloinkin tarkoitus, kun pohditaan ihmisen tilannetta, tms.


    • Anonyymi

      Miten nämä voi estää? Hoitotahto on, mutta yksityiset tuskin piittaavat?

      • Anonyymi

        Kannassakin voi lukea kirjaimellisesti mitä vaan, mikä ei näy itselle.


    • Anonyymi

      Suomessa tarkoitus rangaista ja kiduttaa kansalaisia.

      M1 ON KEINO KIDUTTAA KANSALAISIA LAILLISESTI SUOMESSA.

      POLIISIN TEKNIIKAT.

      • Anonyymi

        Sellanen vaan Suomi on ihan sama onko koulutettu, varakas, fiksu.

        Niin vaan poliisi sinua kiduttaa huvikseen.

        Sellanen paska maa Suomi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellanen vaan Suomi on ihan sama onko koulutettu, varakas, fiksu.

        Niin vaan poliisi sinua kiduttaa huvikseen.

        Sellanen paska maa Suomi on.

        Psykopaatti narsisti paperit saat jos et murru.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykopaatti narsisti paperit saat jos et murru.

        Suomen valtio on itse kiduttaja paska valtio joka ei kunnioita ihmisoikeuksia.

        Poliisit tekee iskuja koteihin.

        Poliisit lavastavat rikokseen tai leipovat sinusta hullun.

        Sellanen paska maa suomi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen valtio on itse kiduttaja paska valtio joka ei kunnioita ihmisoikeuksia.

        Poliisit tekee iskuja koteihin.

        Poliisit lavastavat rikokseen tai leipovat sinusta hullun.

        Sellanen paska maa suomi on.

        Varmaan kannattaisi kostaa ja tappaa kostoksi.

        Kannattaa radikalisoitua ja laittaa kunnon sota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan kannattaisi kostaa ja tappaa kostoksi.

        Kannattaa radikalisoitua ja laittaa kunnon sota.

        Jos sinulle on kiusaa joku aiheuttanut niin Kosta ja tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulle on kiusaa joku aiheuttanut niin Kosta ja tapa.

        Suomessa kannattaa olla kunnon rikollinen.

        Tappaa vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa kannattaa olla kunnon rikollinen.

        Tappaa vaan.

        Sen sijaan Kun ruikutat treenaa ja Kosta kunnolla.

        Opiskele sotilaan taidot ja tee kunnon isku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen sijaan Kun ruikutat treenaa ja Kosta kunnolla.

        Opiskele sotilaan taidot ja tee kunnon isku.

        Luulisi suomen paska maassa olevan kunnon kostaja porukka Kun kansalaisia kohdellaan kuin paskaa suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi suomen paska maassa olevan kunnon kostaja porukka Kun kansalaisia kohdellaan kuin paskaa suomessa.

        Eli muuta kuin opiskele, treenaa ja Kosta.


    • Anonyymi

      M1 lähete Novan Jyväskylään. Olen paluumuuttaja ilman reaalista verkostoa. Puhelin on ääriryhmän hakkeroima. En saa ketään osaston ulkopuolista paikalle. Olen tehnyt rikosilmoituksen rikosuhripäivystyksen kanssa 3.5. JYVÄSKYLÄSSÄ. 4.5.OLIN tyrmäystippaoireiden takia Novassa klo 5.50 ja pyysin tutkimaan virtsan nopeasti ja ottamaan verikokeet. Verikoe otettiin vasta klo 7 kun oireet narkoosista kadonneet. Klo 10.30 lääkäri Jarmo Jaatinen kertoi, ettei huumetestissä näy mitään(näkyykö anestesia-aineet huumetestissä?) Ja tarvitsenko psykologista apua. Lääkäri wi tunne narkoosikaasutusta vaikka SUOMESSA MYYDÄÄN HÄLYTTIMIÄ
      19.5 voimakkailla tyrmäystippaoireilla Novaan klo 5.51
      Vain ivallinen ääripersu ensihoitaja kirjaa päivystykseen. Sanon etten odota turhaan taas 5 tuntia.
      Klo 6.33 lähden turhautuneena Novasta
      Perääni soitetaan poliisit diagnoosilla "karannut päivystyksestä"
      En ollut lääkärillä ja poliisi ottaa agressiivisesti kiinni klo 9.39 C785 hälytyskoodillakuljetuskoodi C785
      Hälytysyksiköt EKS123PKS112
      Väite avoimen psykoottinen ei pidä paikkaansa
      TA Tikkakosken lääkäri ei keskustellut kanssani ja teki diagnoosin harhainen, koska olin tokkurassa. Virtsaa ei tutkittu anestesia-aineista eikä muista narkoosihälytin aineista,joihin hälytin oli reagoinut.
      On todistettavasti video hälytyksistä. Sunvindin 100e hälytin.
      Poliisin 3 aiempaa tehtävää, joissa ei tavoitettu tai hatkat. Ei potilaan tiedossa.
      4vrk tarkkailussa J7 osastolla. Estetty kontakti Krista Mikkoseen ja sos.ja terveys ministeriin. Sähköpostit ministeriöihin ei toimi(hakkeroitu )
      M1 lähetteen tehnyt lääkäri Uutela ei 2min konsultoinnissa erottanut narkoositokkuran ja harhaisuuden eroa.
      Estetty yhteys potilasasiamieheen.
      Kieltäydyin hoidoista koska en ole psykoottinen wnkä harhsinen. Itse lukenut psykologiaa 3v omaehtoiset opinnot netistä(gradut ja väitöskirjat 2014-2021 julkisia)
      Ei ole mielisairautta. Virheellinen bipolaarihäiriö yritetty korjata 2013, mutta Valvira ei korjannut perustellen, ettei ketään kiinnosta yli 10v vanhat diagnoosit.
      Poliisi 19.5. perusteli kiinniottoa"nyt tuore lähete"
      18.5.vihreiden poliitikko Leena Lyytinen antoi neuvon kuinka poistaa/peittää Oma kannasta virheelliset diagnoosit. Tuli ilmeisesti kiire saada uusi diagnoosi. Olin vapaaehtoisesti Novassa tuomassa vapaaehtoisesti virtsanäytettä. En voi olla karannut kun en nähnyt kuin ensihoitajan joka kohteli minua kuin lasta ja ei halunnut tutkia virtsaa. Antoi lähtiessäni virtsanäytteeni mukaani . Kaikki vaikutti lavastukselta että saataisiin minulle uusi diagnoosi.
      Sain torstqina sisäministeriön kiinni. Soitin myös poliisihallinnon vaihteeseen 19.5.ja 23.5. Puhelut tallennettiin. Stm on estetty puhelimessa.
      Minua hoidetaan suljetulla osastolla epäinhimillisesti. Eilen aloitettiin pakkolääkitys pistäen eristyksessä mihin minut raahattiin kun menin veteläksi. Pistoksesta hirveät oireet jotka tekevät apaattiseksi ja väsyneeksi. Lisäksi tasapainohäiriötä ja huimausta. Nesteenpoistolääkkeet juomissa aiheuttavat epänormaalia nesteenpoistoa ja sulkijalihas ei toimi eli nöyryyttävää virtsankarkailua. Käskettiin itse siivota käytävästä jäljet. Kieltäydyin, koska en saa mitään mitä pyydän. Ei potilasasiamies Riitta Kumpulaista paikan päälle, ei sosiaalityöntekijää hoitamaan raha-asioita. Ei vaihtovaatteita kotoa. Puheeni sammaltaa vaikka olen järjissäni. Pelkään koirani puolesta ja pelkään terveyteni puolesta. En saa konsultoida muiden lääkärien kanssa kuin psykiatrian ylilääkäri Maija Ratisen kanssa.
      Minut on raahattu tänne, koska olen lääkeinhokkina uhka. Näin oletan. Vuokranantajani on TAYS:n anestesian erikoislääkärin puoliso ja minulla mqhdollisesti tehty laitttomasti kliinistä tutkimusta 2,5kk koska skolioosista krooniset kivut.
      Ei luvatta saa tehdä mitään tainnutuksia ja oma leikkaava ortopedini sanoi, ettei anestesiakaasutkaan toistuvasti käytettynä terveellisiä ole. Lisäksi on käytetty jotain muuta joka aiheuttqa kipuja.
      Haluan pois täältä. Laturi varastettiin huoneesta, eikä anneta ladata talon laturilla huoneessa, joten en pysty lataamaan täyteen kun istuminen sattuu kun pitää puhelinta vahtia ettei varasteta. Talon puhelin(vanhs netitön kännykkä) ei toimi, jos yritän yksin soittaa. Häiritään etänä.
      Ruuissa ilmeisesti tyrmäystippoja tai muuta lääkettä litkuina. En saa sokeritonta enkä päässyt enää tahdosta riippumaton hoito ja pakkolääkitys-päätöksen jälkeen osastolta pois. En saa tavata muita lääkäreitä. Kuinka saan Kiminkiseen yhteyden ja Susanne Päivärintaan. Henkilökunta ei auta. Mutta tämä on vapaudenriisto! Olen itsenäinen ja täysin järjissäni. On kuin olisin painajaisessa. Ihmisoikeuttani loukataan. Pyydän konkreettista apua ja äkkiä!
      Huone J703 tai J705(olin ensin) Nova sairaalassa 7.kerroksessa.
      En saa lapsiani kiinni ja tytär asuu Itävallassa. Poika ei ehkä välitä, ei mitään kontaktia 7kk. Tai häntäkin on peloiteltu, kuten minua nimeni takia. Olemme kaikki kolme suomalaisia. APUA!

      • Anonyymi

        Pieni ristiriita tuossa tekstissä kyllä on.
        Kerrot, että huumausyrityksen takia otettiin näytteitä, sitten kuitenkin kirjoitat jotakin, että olit ollut vapaaehtoisesti viemässä virtsanäytettä. Eli miksi jotain huumausnäytettä pitäisi viedä jotenkin vapaaehtoisesti ?
        Jokin ei täsmää.


    • Anonyymi

      Olen 19.5. Jyväskylän Novan J7 osastolla lavastetulla M1-lähetteellä. En saa tavata ketään eikä potilasasiamiestä saa tänne ja rikosuhripäivystys ei kykene auttamaan. Ihmisoikeuksiani rikotaan ja eilen aloitettiin psyykelääkitys pistämällä eristyshuoneessa kun kieltäydyin edelleen. Auttakaq minut pois täältä. Olen hengenvaarassa, kun juomissa jatkuvasti nesteenpoistolitkuja ja nesteytys tai proteiinin saanti(skolioosiselkä) ei toimi. Puhelinta hakkeroitu.en saa yhteyttä oikeisiin henkilöihin. Soitin tänään 3krt hätäkeskukseen mutta minua ei haeta. APUA! S.O.S.

      • Anonyymi

        1) Selvittely ja avoin keskustelu hoitotahon tai sosiaalihuollon yksikön
        kanssa
        2) Muistutus
        • Jos keskustelusta huolimatta asia ei selviä → kirjallinen muistutus
        hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle/sosiaalihuollon
        yksikön johtavalle viranhaltijalle
        3) Kantelu, jos et ole tyytyväinen muistutuksen vastaukseen
        • Kantelu sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohdista tehdään
        aluehallintovirastolle
        • Kantelu Valviraan jos epäillään hoitovirheen johtaneen potilaan
        kuolemaan/vaikeaan pysyvään vammautumiseen.
        • Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle jos epäilee että viranomainen ei
        ole noudattanut lakia tai perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet


    • Anonyymi

      Sairaala Novassa on pohjasakkaa lääkäreitä,jotka eivät ole pätevöitynetä.???

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe