Mitä tarjota tontista

Tonttikiikarissa

Mitenköhän tontin hinta määräytyisi tilanteessa, jossa tontin koko pinta-alasta alle puolet on kelvollista maata rakentamiseen (loppuosa on tietä, jota muutkin käyttävät)? Olisitteko valmiita maksamaan tuosta tieosuudesta?

5

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helikopterillatontille

      Onhan tontille tietä pitkin tasaisempi kulkea kuin ilman tietä. Helikopterilla toki sekin onnistuu.

    • zxzcc

      Kuinka iso tontti ja missä alueella.

      Tuo tie on pieni ongelma, kun moni ostaa tontin kalliilta paikalta jossa hyvät tieyhteydet ja sitten kunta tekee 5 m korkuisen suojavallin tontin reunaan, ettei liikenteen melu kuulu.

      Tota vallia kun katselee lopunelämäänsä olkkarin ikkunasta ja on niin pirun onnellinen kun hyvät liikenne yhteydet nurkalla.

    • kakkikäsi

      Mahtaako paskasta päästä eroon jos osoittautuu sonnaksi?

    • Tknk

      Eiköhän hyvällä sijainnilla ratkaisevaa ole rakennusoikeuden määrä, mutta viime kädessä se kuka tarjoaa eniten. Huonommalla sijainnilla tulee kuvioon sitten tiestä mahdollisesti koituvat velvoitteet: kuka vastaa aurauksesta ja tien kunnostuksesta. Mistään vilkasliikenteisestä tiestä tuskin on kysymys, kun kerran pienen tontin osuudesta on kysymys.

    • kerranpakkolunastettu

      Hinta määräytyy käytännössä käytettävissä olevan tontin mukaan, eli sille tielle ei kuitenkaan saa rakentaa. Toisaalta tontin koko vaikuttaa myös rakennusoikeuteen mahdollisesti, joten silloin tuosta tieosuudesta on hyötyä.
      Selvittäisin nyt, että mikä tontilla on todellinen rakennusoikeus ja miten vilkas liikenne tuolla tieosuudella on. Onko tie mahdollisesti siirrettävissä pois tontilta jne.
      Olen itse ostanut useammankin kiinteistön, joissa on ollut rasitteellisia kulkuoikeuksia (joita en edes itse käytä, enkä tarvitse!!), ne ovat kyllä yleensä alentaneet hintaa. Kehoitan selvittämään nuo kulkuoikeudet (onko mahdollisesti jotain hoitovelvoitteitakin!!) ja rakennusoikeudet, sen jälkeen vain pitää tehdä omat ratkaisut ostopäätökseen. Tie ei sinällään ole mahdoton juttu, ellei se ole mikään valtaväylä (suuremmat tiet on yleensä pakkolunastettu valtiolle tonteista, varmista, ettei tulossa ole pakkolunastusta, silloin häviät, koska hinnat ovat aika alhaiset), ovathan kadut muutenkin rakennuksien lähellä. Jos tie on vain joillekin tonteille tai yksittäisille tiloille, siihen tuskin tulee myöhemminkään pakkolunastusta, vaan se pysyy rasitteellisena tienä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe