metsäverotuksen menot ja alv

metsäilijä

Ollaan tultu perinnön kautta pienen metsäpalstan omistajiksi. Kun käyn hoitamassa metsäpalastaa, saan vähentää asunnon ja metsäpalstan väliset matkat verotuksessa ja ilmoitan ne 2c -lomakkeella. Tämä on tuttua. Mutta metsäperikunta on alv-velvollinen, ja on annettava alv-ilmoitus, miten miten matkakulut ilmoitetaan siihen vai ilmoitanko ollenkaan.

3

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AlvitOnLainarahaa

      Alvit on ostaja maksanut varsinaisen pyynmyyntitulon yhteydessä perikunnalle ja sinä edelleen maksat ne verottajalle helmikuun aikana viimeistään.
      Alveista taasen saatte vähentää itse maksamanne alvit, esim moottorisahan huolloista, tai muista alvia sisältäneistä ja metsänne hyväksi hankkimista vähennyskelpoisista palveluista.
      Ei noista teille maksetuista alveista muista vähennyksiä voi tehdä kuin teidän itsenne maksamia alveja. Ei siis tekemiänne matkakuluja.

      Jos itse olette maksaneet enemmän alveja kuin mitä teille on maksettu, niin verottaja palauttaa ne teille.

    • Pientilojen.osakas

      Miten verottaja suhtautuisi siihen, että metsäpalstalle kuuluu myös pienen järven rannalla olevia kesämökkejä (vain kaksi), joita voisi väittää käytetyn majoittumiseen? Mökit ovat pieniä ja sähköttömiä. Ne kyllä soveltuvat pienellä pakkasellakin yöpymiseen, mutta vesijohtoja ei ole, eikä oikeastaan kunnon peseytymismahdollisuuksia. Saunat ovat mökkien yhteyteen rakennettuja (ns. saunamökki). Voisi tulla ongelmia siitä, paljonko matkakustannuksia (siis oikeastaan km) voisi vähentää verotuksessa. Puutahan ei ole myyty pitkään aikaan. Myrskyn kaatamia puita on tehty lähinnä polttopuiksi, omaan käyttöön. Jotain huonoa sahatavaraa saadaan myös. Niistäkin mitään ei ole myyty.
      Vaikka nämä kuolinpesän maat ovat ALV-verovelvollisia, liikevaihto on ollut lähes olematonta, lähinnä pellon vuokraus (toinen kiinteistö) matalalla hinnalla. Itse en uskaltanut edes uusien moottorisahojen ALV:ta vähentää, joten sahat ovat minun yksityistä omaisuuttani. Tässä on pari muutakin osakasta (sisaruksia) mukana.

      • voiteitävoivoi

        Asiaa kannattaa kysyä Veronmaksajan keskusliitosta, että miten menetellä niiden mökkien suhteen.
        Miksi et uskaltanut vähentää uusien moottorisahojen alv:a?? Jos sahat ostetaan perikunnalle ja kuuluvat tuohon metsänhoitoon, saa ne silloin vähentää!! Ei kannata hävittää rahaa tietämättömyydellä!!

        Nyt teidän kannattaisi ottaa selvää kunnolla verotuksesta ja perehtyä siihen huolella. Jo vero.fi sivuiltakin löytyy asiallista tietoa ihan verottajan tekemänä ja Veronmaksajat neuvoo selkokielellä https://www.veronmaksajat.fi/

        Nämä verotukseen liittyvät asiat on helppoja, kun niihin vain jaksaa perehtyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe