Ollaan tultu perinnön kautta pienen metsäpalstan omistajiksi. Kun käyn hoitamassa metsäpalastaa, saan vähentää asunnon ja metsäpalstan väliset matkat verotuksessa ja ilmoitan ne 2c -lomakkeella. Tämä on tuttua. Mutta metsäperikunta on alv-velvollinen, ja on annettava alv-ilmoitus, miten miten matkakulut ilmoitetaan siihen vai ilmoitanko ollenkaan.
metsäverotuksen menot ja alv
3
397
Vastaukset
- AlvitOnLainarahaa
Alvit on ostaja maksanut varsinaisen pyynmyyntitulon yhteydessä perikunnalle ja sinä edelleen maksat ne verottajalle helmikuun aikana viimeistään.
Alveista taasen saatte vähentää itse maksamanne alvit, esim moottorisahan huolloista, tai muista alvia sisältäneistä ja metsänne hyväksi hankkimista vähennyskelpoisista palveluista.
Ei noista teille maksetuista alveista muista vähennyksiä voi tehdä kuin teidän itsenne maksamia alveja. Ei siis tekemiänne matkakuluja.
Jos itse olette maksaneet enemmän alveja kuin mitä teille on maksettu, niin verottaja palauttaa ne teille. - Pientilojen.osakas
Miten verottaja suhtautuisi siihen, että metsäpalstalle kuuluu myös pienen järven rannalla olevia kesämökkejä (vain kaksi), joita voisi väittää käytetyn majoittumiseen? Mökit ovat pieniä ja sähköttömiä. Ne kyllä soveltuvat pienellä pakkasellakin yöpymiseen, mutta vesijohtoja ei ole, eikä oikeastaan kunnon peseytymismahdollisuuksia. Saunat ovat mökkien yhteyteen rakennettuja (ns. saunamökki). Voisi tulla ongelmia siitä, paljonko matkakustannuksia (siis oikeastaan km) voisi vähentää verotuksessa. Puutahan ei ole myyty pitkään aikaan. Myrskyn kaatamia puita on tehty lähinnä polttopuiksi, omaan käyttöön. Jotain huonoa sahatavaraa saadaan myös. Niistäkin mitään ei ole myyty.
Vaikka nämä kuolinpesän maat ovat ALV-verovelvollisia, liikevaihto on ollut lähes olematonta, lähinnä pellon vuokraus (toinen kiinteistö) matalalla hinnalla. Itse en uskaltanut edes uusien moottorisahojen ALV:ta vähentää, joten sahat ovat minun yksityistä omaisuuttani. Tässä on pari muutakin osakasta (sisaruksia) mukana.- voiteitävoivoi
Asiaa kannattaa kysyä Veronmaksajan keskusliitosta, että miten menetellä niiden mökkien suhteen.
Miksi et uskaltanut vähentää uusien moottorisahojen alv:a?? Jos sahat ostetaan perikunnalle ja kuuluvat tuohon metsänhoitoon, saa ne silloin vähentää!! Ei kannata hävittää rahaa tietämättömyydellä!!
Nyt teidän kannattaisi ottaa selvää kunnolla verotuksesta ja perehtyä siihen huolella. Jo vero.fi sivuiltakin löytyy asiallista tietoa ihan verottajan tekemänä ja Veronmaksajat neuvoo selkokielellä https://www.veronmaksajat.fi/
Nämä verotukseen liittyvät asiat on helppoja, kun niihin vain jaksaa perehtyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875