Miten näiden pohjaventtiilien kanssa kannattaa toimia? Meillä on reilut 15- vuotias vene, ja olemme sen uusia omistajia.
Suljemmeko moottorin, vessan ja pentterin pohjaventtiilit, kun vene jää esim. viikonlopuksi laituriin?
Vai onko parempi olla kääntelemättä näitä, että kestäisivät pidempään?
Vaikuttaako asiaan se, miten aiempi omistaja on toiminut? Ymmärään sen, että letkujen tulee olla kunnossa, jos venttiilit jätetään aina auki.
Täytyykö niitä voidella jotenkin?
Pohjaventtiilit
23
1228
Vastaukset
- Keulamies
Jos haluat pelata varman päälle suljet kaikki läpivientien venttiilit. Näin ne saavat myös sopivaa liikuntaa eivätkä jämähdä käyttämättymyyttä. Tarkasta myös mitä vakuutusehdoissa sanotaan ja toimi sen mukaan.
Jos jätät venttiilit auki varmistu siitä, että letkut on suht uudet ja varmasti kunnossa ja kyseiseen tarkoitukseen sopivat. Samoin letkunkiristimet laatukamasta ja kaksin kappalein per liitos. Avaa ja sulje kaikkia venttiilejä muutamia kertoja kaudessa.
Omassa 25 vuoden ikäisessä veneessä on alkuperäiset pronssiset läpiviennit ja venttiilit. Letkut ja letkunkiristimet vaihdettu muutama vuosi sitten kun vene tuotiin tänne vähemmän suolaisille vesille. En ole jaksanut vaivautua venttiilejä sulkemaan purjehdusten välillä. Veneessä ei tosin ole kuin kolme vedenalaista läpivientiä mutta jo yhden vuoto riittää. - TurunTautiako
Komppaan "Keulamiehen" kommentteja. Meillä pohjan läpivientiventtiileitä pidetään auki vain kun niitä käytetään tai kun valvovaa miehistöä on läsnä. Kun purjehditaan venttiilit pidetään "meriklaarissa" kiinni ja jos reissun aikana tarvitsee vaikka käydä vessassa, niin vessaan menijä avaa ensin raakaveden imuventtiilin - hoitaa tarpeen - pumppaa tuotoksen tankkiin - ja lopuksi sulkee venttiilin. Satamassa yövyttäessä pohjaventtiilit pidetään auki, mikäli miehistöä on paikalla. Jos ei ole, niin pohjaventtiilit suljetaan. Ainoa poikkeus tähän on S-vetolaitteen lautasventtiili, mikä on aina auki.
Ensimmäistä kertaa kuulen jonkun pitävän kulussaollessa venttiileitä suljettuna. Ei se toki huono tapa ole mutta ylittää kyllä normaaliviitseliäisyyden rajat. Näppituntumalta väittäisin, että alle 10% viitsii niitä sulkea silloinkaan, kun jättää veneen tyhjänä laituriin.
Minimitason varautumisena pitäisin kyllä sitä, että keväällä tarkistaa jokaisen hanan, ettei ole jumissa. Minulla on katsastuksia tehdessä ollut tapana tehdä niin, että jos hana ei liikahda kevyellä otteella, niin pistän veneenomistajan kääntelemään. Enpä ole sitten minä se, joka veneen upottaa, jos se hana hajoaa siinä kohdassa :)- Joakim1
10-14 kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa kuulen jonkun pitävän kulussaollessa venttiileitä suljettuna. Ei se toki huono tapa ole mutta ylittää kyllä normaaliviitseliäisyyden rajat. Näppituntumalta väittäisin, että alle 10% viitsii niitä sulkea silloinkaan, kun jättää veneen tyhjänä laituriin.
Minimitason varautumisena pitäisin kyllä sitä, että keväällä tarkistaa jokaisen hanan, ettei ole jumissa. Minulla on katsastuksia tehdessä ollut tapana tehdä niin, että jos hana ei liikahda kevyellä otteella, niin pistän veneenomistajan kääntelemään. Enpä ole sitten minä se, joka veneen upottaa, jos se hana hajoaa siinä kohdassa :)Kyllä minä avaan venttiilit vain käyttöä varten. Käytännössä siis yhtä venttiiliä tarvitsee käyttää eli vessan huuhteluveden. Se on helposti kaapissa, jonka oven joutuu muutenkin avaamaan, koska vessapaperiteline on oven sisäpuolella. Oven ulkopuolella on myös veistämön jäljiltä tarra, jossa kehotetaan avaamaan venttilit vain käytön ajaksi. Joskus on tarpeen myös avata septin tyhjennysventtiili, mutta yleensä löytyy imutyhjennyspaikkoja.
Vetolaitteessa olevaa moottorin vedenottoa en sulje koskaan (no syksyllä ja keväällä koneen käyttöä kuivalla varten). Olisikohan se peräti vesilinjan yläpuolella? Pitää joskus mitata.
Tiskialteiden poistoventtiilit ovat fikusti selvästi vesilinjan yläpuolella, joten niitä en sulje.
Joissain veneissä on pitkälti toistakymmentä vesilinjan alapuolista läpivientiä. Silloin tietysti on jo aika urakka sulkea kaikki. Toisaalta riski ongelmillekin on moninkertainen. En ole koskaan ymmärtänyt tuota vimmaa tehdä noin paljon reikiä. - hallintoalamainen
10-14 kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa kuulen jonkun pitävän kulussaollessa venttiileitä suljettuna. Ei se toki huono tapa ole mutta ylittää kyllä normaaliviitseliäisyyden rajat. Näppituntumalta väittäisin, että alle 10% viitsii niitä sulkea silloinkaan, kun jättää veneen tyhjänä laituriin.
Minimitason varautumisena pitäisin kyllä sitä, että keväällä tarkistaa jokaisen hanan, ettei ole jumissa. Minulla on katsastuksia tehdessä ollut tapana tehdä niin, että jos hana ei liikahda kevyellä otteella, niin pistän veneenomistajan kääntelemään. Enpä ole sitten minä se, joka veneen upottaa, jos se hana hajoaa siinä kohdassa :)Vaatiiko voimassaoleva katsastusmääräys kokeilemaan hanat kuvatulla tavalla käytännössä?
hallintoalamainen kirjoitti:
Vaatiiko voimassaoleva katsastusmääräys kokeilemaan hanat kuvatulla tavalla käytännössä?
Katsastuslistan kohta 1.7: "Runkoläpiviennit, sulkuventtiilit ja putkistot". Eli kyllä ne pitää tarkastaa myös vuosikatsastuksessa. Pitäisi olla itsestäänselvyys sellaisellekin, joka ei katsastuta venettään.
Se, että minä pistän kipparin kokeilemaan hanat itse, ei taida olla suoraan katsastusohjeista mutta aikoinaan kurssit käydessäni kyllä opetettiin siihen, ettei katsastajan tarkoitus ole rikkoa venettä :)10-14 kirjoitti:
Katsastuslistan kohta 1.7: "Runkoläpiviennit, sulkuventtiilit ja putkistot". Eli kyllä ne pitää tarkastaa myös vuosikatsastuksessa. Pitäisi olla itsestäänselvyys sellaisellekin, joka ei katsastuta venettään.
Se, että minä pistän kipparin kokeilemaan hanat itse, ei taida olla suoraan katsastusohjeista mutta aikoinaan kurssit käydessäni kyllä opetettiin siihen, ettei katsastajan tarkoitus ole rikkoa venettä :)Hyvä ne on läpikäydä. Vanhassa veneessäni oli keittiö poistoläpivienti niin hankalassa paikassa, ettei sen kiinniruuvaamiseen saanut juuri yhtään voimaa, kun käsi oli aivan vinksallaan. Sen uusiminenkin olisi edellyttänyt keittiökaapiston purkamista. Ei tuollaisia kaikki huomaa, mutta asiasta on hyvä olla tietoinen.
Bossu kirjoitti:
Hyvä ne on läpikäydä. Vanhassa veneessäni oli keittiö poistoläpivienti niin hankalassa paikassa, ettei sen kiinniruuvaamiseen saanut juuri yhtään voimaa, kun käsi oli aivan vinksallaan. Sen uusiminenkin olisi edellyttänyt keittiökaapiston purkamista. Ei tuollaisia kaikki huomaa, mutta asiasta on hyvä olla tietoinen.
Ja etenkin juuri seuraan tullutta venettä katsastaessa on jutussa mukana juuri sen varmistaminen, että kippari on tietoinen siitä, mitä läpivientejä ja missä kohdassa veneestä löytyy. Ei se aina niin itsestäänselvää tunnu olevan.
Ne venttiilit hajoavat käytön puutteesta. Siis jos jotain hanaa ei tule muuten käänneltyä, käännelkää ihan sen jumiutumisen estämiseksi. jos joku läpivienti jämähtää, täytyy se läpivienti tod. näk. seuraavana talvena rälläköidä irti ja asentaa uusi samanlainen.
- Oldsailor
Asiallinen kysymys. Itse suosittelen myös venttiilien säännöllistä käyttöä. Kaikkia venttiileitä en kuitenkaan jaksa olla jatkuvasti räpläämässä. Sen sijaan tsekkaan kauden alkaessa liitokset huolellisesti ja tarvittaessa vaihdan letkut ja liittimet.
Suurin vaaara liittyy läpivienteihin, jotka ovat hankalassa paikassa. Omassa veneessä erityisesti jäähdytysveden sisäänottoon. Lisäksi koneen tärinä ja lämpö haurastuttaa letkua. Jos kulun päällä sattuisi vuoto, pitäisi kömpiä pistopunkkaan ja yrittää saada hankalassa paikassa oleva hana kiinni. Siksi pyrin vaihtamaan letkut ja liittimet kalenteriajan mukaan. - toivommeparasta
Hanat niissä jumittuu, läpiviennit ei. Toisaalta saattaa olla hankala vaihtaa pelkkä hana ja pitää läpivienti ehjänä. Rälläkkä on tehokas avaustyökalu.
Noista sulkemisista, en ole kauden aikana noita turhan takia väännellyt, enkä tiedä ketään(!), joka hanat sulkisi, kun vene on laiturissa. Kun vene on maissa olen niitä kyllä voidellut ja jumppauttanut.
Letkuliittimiä kannattaa väännellä (maissa). Niissä on paljon ohuemmat materiaalit kuin esim läpivienniessä. Isoimmalla kemiallisella kuormituksella on septin/vessan röörit. Jos hanat pelaa, päällepäin näyttää hyvältä ja letkuyhteet vahvat, ei läpivientien kanssa ole murhetta. Kuten tuolla aiemmin jo mainittiinkin, letkut ovat sitten asia erikseen- Jeudjej
Jos venttiili jämähtää, todennäköisesti myös läpivientikappaleen ja venttiilin yhdistävät jengat on tiukassa. Taitaa olla aika yleistä läpiviennin pyöriminen ennen jenkojen aukenemista, kun alkaa sitä venttiiliä tosissaan irrottamaan. Itse viime keväänä vaihdoin tästä syystä yhdestä veneestä läpiviennin ja venttiilin ja rälläköinniksi meni. En yleensä sulje venttiilejä satamassa. Moottorin jäähdytysveden läpiviennissä on se kurja juttu, että impelleri menee helposti pilalle, jos unohtaa venttiilin kiinni. Äärimmäisessä tapauksessa kone ylikuumenee ja leikkaa kiinni.
- Moottorimies
Nimmerkki "Jeudjej " kirjoitti " Moottorin jäähdytysveden läpiviennissä on se kurja juttu, että impelleri menee helposti pilalle, jos unohtaa venttiilin kiinni. Äärimmäisessä tapauksessa kone ylikuumenee ja leikkaa kiinni. "
Tiedätkö että vesipumpulle pitäsi laittaa tulo ja poisto putket ylhäältä päin niin silloin pumpulla olisi aina vettä riippumatta onko venttiili kiinni vai auki ja silloin pumpun siipipyörä
(elikä "impellerisi" ) kestää meko pitkään pyöriä vaikka vedentulo venttiili olisikin kiinni.
Lisäksi eikö moottorissasi ole lämpötilahälyytintä ylikuumenemisesta? sehän on eräs tärkeimmistä moottorin valvonta laitteista, jos haluaa että moottori pysyisi kunnossa mahdollisimman pitkään. - Kölivinossa
Ei kai se impelleri tai sanotaanko siipipyörä kuivilla ole koskaan jos moottori edellisen kerran käydessään on saanut vettä ja pumppua ei välillä ole purettu ja kuivatettu. Eikä moottori kiinni ehdi leikata jos laittaa tulille hanat kiinni. Ainakin joutuu hetken kärsimään palaneen pakoputken hajua kun jäähdytetty märkäputki on muuttunut kuivaksi. Tai saattaa joku aataminaikuinen merivesikone leikata
- 36ft
Muutama vuosi sitten kun aloitimme tämän harrastuksn, otettiin käytännöksi sulkea venttiilit ja avata kun tarvitaan. Moottorin jäähdytysveden venttiili on kyllä auki koko ajan. Muutaman kerran kesän aikana sitäkin tulee köytettyä ettei jämähdä kiinni. Edellisessä veneessä tuli lavuaarista vedet sisälle kryssissä ja se opetti heti että parempi pitää kiinni hanat. Satamaan (ei koti) tultaessa hanat avataan ja suljetaan kun lähdetään merelle takaisin.
Kukin taplaa tietty tavallaan ja on omat käytäntönsä. Tämä on meillä tapana. Muita syitä onkin jo ylmpänä mainittu miksi pitää kiinni kun eitarvitse. - korrroosioriski
Toimintaohjeeseen vaikuttaa sekin, minkälaisista läpivienneistä ja hanoista on kysymys! Jos veneessä on perinteiset pronssiset kartiohanat, ne kannattaa talvitelakoinnin aikana avata ja rasvata. Niitä pitää myös käyttää purjehduskauden aikana, etteivät jumitu liikkumattomiksi. Pronssiset läpiviennit ja hanat kestävät veneen iän.
Messinkisten hanojen kohdalla tilanne on toinen. Suolaisilla merialueilla niiden kestoikä voi olla vain 5 vuotta, murtovesissä ja järvillä ehkä kymmeniä vuosia. Massatuotantoveneiden kohdalla on valitettavasti niin, että hintasyistä eräät tehtaat saivat EU-direktiivin hyväksymään läpiviennit, joiden korroosiokestävyydeksi taattiin vain viisi vuotta. Yachtin Monthlyn julkaisemassa videossa esitettiin tällainen yleisesti käytetty palloventtiili. Se näyttää päällepäin ehjältä, mutta korroosio onkin hävittänyt sisuskalut kokonaan. (Kannatta katsoa muutkin YM:n videot tästä aiheesta).
https://www.youtube.com/watch?v=Y9ajlk5VCQ8
Jos läpivientiventtiilit ovat komposiittivalmisteisia, niihin ei tule korroosiota eikä jumittumisen ongelmaa.
Itse suljen läpivientihanat, kun jätän veneen yksikseen. Vaiva on vähäinen. Sekin hyöty läpivientihanojen säännöllisestä käyttämisestä on, että jokaisen hanan paikka on hyvässä muistissa. Pahin skenaario on läpiviennin tai letkun pettäminen avomerellä yöllä. Vettää tulvii nopeasti ja vuotopaikan löytäminen tulee sitä vaikeammaksi mitä enemmän vettä on ehtinyt tulvia.- SunnuntainaMessuille
Mitä tarkoittaa nopeasti?
Parikymmentä minuuttia on aikaa fundeerata ennen kuin alkaa olla hankalaa. Riippuu toki läpiviennin rikkoutumistavasta, halkaisijasta ja veneen koosta.
Omassa paatissa laitettiin lavuaarien poistoletkuun ylimääräinen hana heti altaan alle. Helppo sulkea ja avata. Muuten kanivinossa tulvii. - eipitäis
SunnuntainaMessuille kirjoitti:
Mitä tarkoittaa nopeasti?
Parikymmentä minuuttia on aikaa fundeerata ennen kuin alkaa olla hankalaa. Riippuu toki läpiviennin rikkoutumistavasta, halkaisijasta ja veneen koosta.
Omassa paatissa laitettiin lavuaarien poistoletkuun ylimääräinen hana heti altaan alle. Helppo sulkea ja avata. Muuten kanivinossa tulvii.Suunnitteluvirhe, jos tulvii kallistuessa. Eihän silloin mene vesi uloskaan.
- SunnuntainaMessuille
eipitäis kirjoitti:
Suunnitteluvirhe, jos tulvii kallistuessa. Eihän silloin mene vesi uloskaan.
Miten niin suunnitteluvirhe? Hyvin purjehtimassa veneessä ei seistä vesilinjan yläpuolella niin kuin jossain kiikkerässä sardiinipurkkia.
- suomentaisitko
SunnuntainaMessuille kirjoitti:
Miten niin suunnitteluvirhe? Hyvin purjehtimassa veneessä ei seistä vesilinjan yläpuolella niin kuin jossain kiikkerässä sardiinipurkkia.
Mitähän tuokin on suomeksi?
Oikein suunniteltu vene sietää myös kallistusta uppoamatta oli se kiikkerä tai ei.
- lkwfjefff
Vain koneen venttiili kiinni kun se ei ole käynnissä,(helpossa paikassa).Muuten kaikki venttilit auki kaiken aikaa,paitsi kovassa kryssissä vessan altaan läpivienti kiinni.Kerran kaks kesässä kaikki läpiviennit renklataan ettei jää juntturaan.
- TahtooVeivaa
Miks ihmeessä veivaat yhtä venttiiliä kiinni ja auki jos muut on koko ajan auki?
- auki.pysyvät
Kovemmalla kryssillä joutuu laittamaan vessan altaan poistoventtiilin kiinni. Millään kallistuksella se ei tulvi, mutta aallokossa maston luona olevan altaan alle muodostuu dynaamista painetta sen verran, että pahimmillaan kattoon saakka nousee geysiri. Kaiken kaikkiaan vene on suunniteltu perinteisten oppien mukaan. Läpiviennit, pohjaventtiilit ja letkut ovat siinä kunnossa, että saa venttiilit olla auki kaiken kesää, komposiittisia ei tarvitse edes käännellä enempää kuin keväällä ja syksyllä.
Pentryn poisto on fiksusti vesilinjan alapuolella, joten siihen sai jääkaapin lauhduttimen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p591937Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,491682- 521604
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51537Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61515Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61435Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81316Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121291Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41173Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41158