Työllistyykö 60v. työtön enää?

Duuniin

Työllistyykö ensi vuonna 60v. työtön enää? Ansiosidonnainen loppui ja työmarkkinatuella jatkan. Hakemuksia syytänyt koko työttömyyden ajan myös ammatin ulkopuolisiin työpaikkoihin. Poikkeuksetta vastaus on: Valinta ei osunut juuri sinuun jne......

Onko kokemuksia "vanhoilla" työttömillä työn saannista? Meneekö loppuaika työmarkkinatuella ennen eläkettä joka on 39 työvuoden jälkeen kohtuullinen eikä taida nousta enää.

Mielellään asiallisia kommentteja kun asia koskee luultavasti monia.

88

6838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60v40vtöissä

      Et saa eläkettä 39 työvuodesta.
      Täytät siis 59-vuotta(s.1959) tänävuonna. Eläkettä on voinut alkaa kertyä sinulle aikaisintaan 23-vuotiaana (kaikkien aikaisempien vuosien eläkekertymä on varastettu)
      1959 23=1982 ,
      Vuosia josta voisit saada eläkettä on siis 2017-1982=35 vaikka todellinen työura voi todella olla 39-vuotta.
      Koska olet ollut anssilla noin 2 vuotta määrä on 33 vuotta

      Yli 60-vuotiaan työllistymismahdollisuus on todella pieni joten meidän tehtävä on olla TE toimistojen kiusattavina eläkeikään asti vaikka sairauksiakin olisi kertynyt.
      Toimeentulo ei ole millään tavalla turvattu koska leikkuri iskee ja karenssiuhka on aina päällä.

      • Tyhjäkäynnillä

        Itse olen 58v, ja töihin en kelpaa.
        Työpanokseni ei kelpaa palkalla.
        Joudun olemaan työttömänä, ja eläkkeelle en pääse.
        Ja kun on työtön ja ikää on, niin ei edes saa lainaia pankista...
        Yritystoiminta vaatisi rahaa, lainaa ei saa...
        Jumissa olen.
        Huono tilanne.


      • Duuniin

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Totta että eläke juoksee vasta 23 vuotiaasta. Ansiosidonnaiselta eläke velä karttui ja sitten on siellä joku työeläkelisä. Eli ankeat ajat edessä! Työnantajat juoksee karkuun kun ikä selviää. Yritin ottaa selvää mikä on ikäisteni työllistymisprosentti mutta selkeitä lukuja en oikein löytänyt.

        Oli hämmentävä kokemus joutua työkkärin asiakkaaksi ensimmäistä kertaa ja vielä tässä iässä. Samoin Kelan asiakkuus. Puolen vuoden pestillä pääsisi eläkeputkeen mutta ei niitäkään löydy tai jos löytyy niin joku keksitty kunnallinen suojatyö. Mutta sama kierre jatkuu kuitenkin.

        Kovasti porukka arvostelee työttömiä ymmärtämättä sitä tosiasiaa että siinä sakissa on pitkän uran tehneitä yli 40 vuotta duunissa olleita. Enemmän työvuosia kun arvostelijoilla ikää.

        No, näillä mennään ja katsotaan. Työllistymisprosentti vapaille markkinoille taisi olla parin prosentin luokkaa tässä ikäryhmässä.


      • OMG2018

        "Kovasti porukka arvostelee työttömiä ymmärtämättä sitä tosiasiaa että siinä sakissa on pitkän uran tehneitä yli 40 vuotta duunissa olleita. Enemmän työvuosia kun arvostelijoilla ikää."

        Mutta sinä itse et ikinä työttömiä, arvostellut kun olit työelämässä?


      • Duuniin
        OMG2018 kirjoitti:

        "Kovasti porukka arvostelee työttömiä ymmärtämättä sitä tosiasiaa että siinä sakissa on pitkän uran tehneitä yli 40 vuotta duunissa olleita. Enemmän työvuosia kun arvostelijoilla ikää."

        Mutta sinä itse et ikinä työttömiä, arvostellut kun olit työelämässä?

        En! Enkä juoppoja!


      • PolvetSököt
        OMG2018 kirjoitti:

        "Kovasti porukka arvostelee työttömiä ymmärtämättä sitä tosiasiaa että siinä sakissa on pitkän uran tehneitä yli 40 vuotta duunissa olleita. Enemmän työvuosia kun arvostelijoilla ikää."

        Mutta sinä itse et ikinä työttömiä, arvostellut kun olit työelämässä?

        Työelämässä ei ehtinyt haukkumaan muuta kuin tyhmää pomoa!


      • Anonyymi
        Tyhjäkäynnillä kirjoitti:

        Itse olen 58v, ja töihin en kelpaa.
        Työpanokseni ei kelpaa palkalla.
        Joudun olemaan työttömänä, ja eläkkeelle en pääse.
        Ja kun on työtön ja ikää on, niin ei edes saa lainaia pankista...
        Yritystoiminta vaatisi rahaa, lainaa ei saa...
        Jumissa olen.
        Huono tilanne.

        Samma här ja tilanne on jatkunut 50:ppisestä asti ,eikä auta mikään.


    • drhthtrddr

      Saat työtä sinua arvostellaan, saat kenkää sinua arvostellaan. Kateus vie kalatkin vedestä.

    • 60v40töissä
      • dfhdfh.PF10

      • dfhdfh.PF10
        dfhdfh.PF10 kirjoitti:

        Sain sinun ekan linkkisi korjattua:
        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-9302097.jpg
        Katsotaan, toimiiko se postitukseni jälkeen.

        Ei toimi, maalatkaa koko rivi ja sitten COPY ja PASTE selaimen osoiteriville. Vain ...1198, asti näkyy normaalina linkkinä ainakimn minulla pc:llä Mozilla Firefox-selaimella.


      • eläkkeellepian
        dfhdfh.PF10 kirjoitti:

        Ei toimi, maalatkaa koko rivi ja sitten COPY ja PASTE selaimen osoiteriville. Vain ...1198, asti näkyy normaalina linkkinä ainakimn minulla pc:llä Mozilla Firefox-selaimella.

        Joo, sitä luokkaa....


    • Duuniin

      Todella jyrkkä lasku /- 60v. kohdalla!

      • Kohta62vmies

        Täytän kahden viikon päästä 62v.
        Työllistymissuunnitelman tein itse marraskuussa netissä. Annettiin kolme arkipäivää aikaa sen tekemiseen! Tämän kuulin TE-keskuksen järjestämässä pakollisessa tilaisuudessa, jossa oli 100-200 muuta työtöntä Helsingissä Itä-pasilassa te-keskuksen tiloissa, oli iso luentosali.
        Minulla on 34 vuotta yhtenäistä työelämää takana ja yliopistokoulutus. Ansiosadonnaisen saannin alkamisesta tulee keväällä kaksi vuotta. Olen eläkeputkessa, jollei aktivointimallit tai TE-keskus saa työnnettyä karenssia. ns. lisäpäivien pitäisi alkaa laskujeni mukaan alkukesästä.
        Mikä olikaan 62-vuotiaiden tai vanhempien työllistymisprosentti? Taitaa jäädä alle kahden prosentin.


    • Putkeen

      Olin 59-vuotias kun ansiosidonnainen loppui. Sen jälkeen pääsin kunnan velvoitetyöhön noin puoleksi vuodeksi ja sitten taas ansiosidonnaiselle päivärahalle. Nyt olen 60-vuotias (pian 61 v,) ja menossa eläkeputkeen. Jostain luin, että jos yli 60-vuotiaita työllistää voi työnantaja saada palkkatukea. Kannattaa kysellä TE.toimistosta velvoitetyöstä ja palkkatuesta.

      • duuniin

        Kiitos! Tuo polku pitää tarkastaa, nämä on vähän uusia asioita mutta aina oppii jotain.


    • Vanha.mikä.vanha

      Kyllä se lähes mahdotonta on. 60 v. pitäis päästää kortistosta roikkumasta vai Lex lindströmmille. Rahoja on kai vielä jäljellä kun kaikki ei ole hakenut.

    • pilvpout

      Et kertonut millä alalla olet työskennellyt. Joillakin aloilla on työvoimapulaa, joten mahdollisuuksia toki. Esim. rakennusala, muuttomies, talkkarin, lumityöntekijän hommat, henkilökohtainen avustaja...Et pääse enää myyjäksi, ravintolatyöntekijäksi...kun niihin pitää olla nuori ja hyvännäköinen.

      • Duuniin

        No tuota......myyjä tai ravintolatyö, mutta minähän olen hyvännäköinen vaan en nuori muuta kuin omasta mielestä. Muutto, raksa ja lumiduunit on liijan fyysisiä ja eihän noissa mainitsemissasi duuneissa 60 vuotiaita ole oikeastaan kukaan tai ovat jo rampoja, toki on poikkeuksia.

        Omalla alalla tai sitä sivuavia paikkoja on muttei natsaa. En viitsi avautua ammatistani sen enempää. Kirjoituksestasi päätellen olet melko nuori. Kiitos kuitenkin kun yritit opastaa "pappaa".


      • PolvetSököt

        Te olette LAHJA. Työkkärin erikoisammatinvalinnanohjaajan paikka on sinun!


      • Anonyymi

        Ei taida olla kovin käytännön läheinen lähtökohta ajatella että 60:ppinen lähteen kantelee mööpeleitä tai lapio hommiin. Joskus kyllä kuulee että ikä pn pelkkä numero ,mutta kyllä se on paljon muutakin kun fyysisiä hektisiä töitä lähdetään tekemään. Harrastuksena voi yhden soffan siirto olla olematon juttu ,mutta hektisillä fyysisillä töillä ei ole enää tuossa iässä tulevaisuutta. Se tulee fysiikka vastaan ja kohta saa apparit kantaa kantajaa soffalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla kovin käytännön läheinen lähtökohta ajatella että 60:ppinen lähteen kantelee mööpeleitä tai lapio hommiin. Joskus kyllä kuulee että ikä pn pelkkä numero ,mutta kyllä se on paljon muutakin kun fyysisiä hektisiä töitä lähdetään tekemään. Harrastuksena voi yhden soffan siirto olla olematon juttu ,mutta hektisillä fyysisillä töillä ei ole enää tuossa iässä tulevaisuutta. Se tulee fysiikka vastaan ja kohta saa apparit kantaa kantajaa soffalla.

        Itse työskentelen siivoojana ja tuuraajani on eläkeläinen, joka halusi lisätuloja eläkkeellä. Osa-aikaisiin vessansiivoojapesteihin pääsee lähes kuka vaan.


    • KöyhyysOsanamme

      Jotenkin "kunnialla" pitäisi vanhan ihmisen siirtyä eläkkeelle.
      Mutta kun ei, niin ei.
      Tällainen roikkuminen epäselvässä tilanteessa työttömänä köyhänä ei ole järkevää....
      Tosin jos nyt eläkkeelle pääsisi, niin juuri työttömyyden takia se eläke on minimi !!!
      Syvä Köyhyys siis jatkuu lopun elämää.
      Itse olen 59v ja ollut jo pitkään työttömänä. Koska töitä ei ole palkalla tarjolla tämän ikäiselle,,, Omalta kohdalta työt loppui jo päälle 50v iässä.

      • Duuniin

        Pahaltahan se näyttää. Taitaa köyhyysloukussa olla eläkeikään asti. Eläkkeellä minun kohdallani taloudellinen tilanne hieman kohentuu. Pitää vaan jatkaa työnhakua jos joku vielä nappaa duuniin eihän siinä muu auta.


    • Verorahojentuhlausta

      Ei työllisty enää, jotkut harvat joilla on kova työhistoria/työkokemus ja hyvät koulutukset, työllistyy vielä.

      Kelalla pitäisi ehdottomasti olla mahdollisuus sellaisille työttömille jotka eivät tule enää koskaan työllistymään, hakea vaikkapa työkyvyttömyys eläkkeelle tms ihan vain työttömyyden perusteella, eikä väkisin pitää joissain useita tuhansia kk/työtön maksavissa "toimenpiteissä", näin säästyisi kymmeniä miljoonia ja "toimenpide" paikkoja vapautuisi niille joilla oikeasti on vielä mahdollisuus työllistyä ja nuorille. Esm yli 50v jotka olleet kokonaan työttömiä vaikkapa yli 20 vuotta ja ei mitään ammattia, eivät tule koskaan työllistymään yhtään mihinkään yhtään minkäänlaisella "toimenpiteellä".

    • hrtshtrthr

      Mites ne jotka ei oo ollu päivääkään missään ? Unohdit muuten että koko julkisen sektorin palkatkin pulitetaan jonkun kukkarosta.

    • Lapioidaan_yhdessä

      Perusta yritys. tulen sulle hommiin.

      • srhght

        Enpä perusta kun ei saa pankista lainaa.


      • Viisas.viestini
        srhght kirjoitti:

        Enpä perusta kun ei saa pankista lainaa.

        Siihen lapioon (lainaa).
        Tietysti kaiken laista muutakin pitää pystyä maksamaan.


      • Anonyymi
        Viisas.viestini kirjoitti:

        Siihen lapioon (lainaa).
        Tietysti kaiken laista muutakin pitää pystyä maksamaan.

        Noita lapiomiehiä ja pakettiauton kuljettajia on riittämiin .Nuo alat on täynnä yrittäjiä ja kaikki konkassa, eivätkä kelpaa edes työttömiksi yrittäjinä.


    • Khbvvn

      Toivotonta on 60 työttömien työllistyä. Kursseille mentävä, ettei altiivimalli leikkaa ja karenssi iske.Meikäläisen nyt käytävä neljät kurssit per vuosi ja niitä kursseja on syytä olla tarpeeksi, että kaikki halukkaat pääsee. Tämä on vähintä, mitä hallitus voi tehdä. Jos ei kursseja järjesty, on se perustuslain vastaista.

      • napsjanaps

        Hain tammikuussa eräälle kurssille, joka oli hiukankaan itselleni soveltuva ja järjestetään tässä lähiseudulla. Hakijoita oli yllätyksekseni "vain" nelinkertainen määrä aloituspaikkoihin verrattuna. Itsekään en tullut valituksi. Seuraava vastaavanlainen kurssi olisi huhtikuussa, mutta mitäpä apua siitä on maaliskuun lopussa tapahtuvan kolmen seuraavan kuukauden päivärahaa koskevan leikkauksen suhteen? Sitten onkin lusimista leikatulla rahalla enää heinäkuu ennen eläköitymistä. Ja eläkehän tuntuu ruhtinaallisen runsaalta tämän jälkeen.

        Menee aivan kuten minua tammikuussa haastatellut virkailija ennusti: "Aktiivimalli mahdollisesti kouraisee sinua vielä ennen eläkettä." Näin on, tämä ei tule yllätyksenä kummallekaan meistä varsinaisista asiantuntijoista.


      • työnhakija.ukko.62v.pian

        Helsingissä oli tänään sanottu TE-keskuksessa 62 vuotta huhtikuussa täyttävälle tuttavalleni, että aktivointimalliin1 sopivia 5 päivän kursseja ei nyt ole. Ilmeisesti jotain pitkiä 6 kk tai 12 kk olisi. Päivärahaleikkaus ansiosid. päivärhasta on minulla edessä, koska kursseille ei pääse ja lyhyitä sopivia pätkätöitä ei ole näköpiirissä. Joskus 70- ja 80-luvulla oli toisin. Pystyin opiskeluaikoina 70-luvulla menemään päivän tai kahden muuttohommiin mukaan. Näistähän kyllä saisi helposti 18 tuntia kasaan. Nuo ovat vain turhan raskaita töitä tämän ikäiselle, varsinkin jos on yli 30 kg ylipainoa! Voi olla, että jonkun työvoimanvuokrausfirman kautta saisi muuttohommia, ennen oli helpompaa. Työvoimatoimiston seinällä oli ilmoitustaululla muuttofirman ilmoitus ja sinne soittamalla löytyi melko helposti työkeikka.


    • Kjvvbcv

      Hallitus kurittaa pitkän työuran tehneitä kansalaisia viime metreillä. Ovatko nuoret päättäjät psykopaatteja, jotka eivät tunnista muuta kuin rahan? On tää vaan niin julmaa.

      • Duuniin

        Leikkaus koskee vissiin niitäkin jotka on ns. eläkeputkessa? Ikääntyviä työttömiä kohdellaan kun karjaa taustasta riippumatta.


    • Koskeekaikkia

      Kyllä, koska he saavat ansiosidonnaista korvausta ennen kun pääsevät eläkkeelle.

    • Khbvvb

      Eläkeputkessa olevat vievät kalliita kurssipaikkoja nuoremmilta mutta valtiollahan on millä mällätä. Jokaisen työttömän on ehdottomasti saatava se kurssipaikka ikään katsomatta, se on perusoikeus aktiivimallin mukaan. Aktiivimallista hyötyvät eniten tietysti kurssin järjestäjät esim. Barona, joka myös järjästelee VOK bisnestä. Jäljet johtavat taas kerran kokoomusbisnekseen.

      • tytttötyötön

        "Aktiivimallista hyötyvät eniten tietysti kurssin järjestäjät esim. Barona, joka myös järjästelee VOK bisnestä. Jäljet johtavat taas kerran kokoomusbisnekseen." Näin on. Esimerkiksi eräs Staff-sanalla alkava kurssinjärjestäjä on erittäin näyttävästi esillä TE-toimiston sivuilla työhönvalmentajana.


    • PolvetSököt

      Aivan järjetön juttu! Eläkeputkessa olevien täytyy mennä työnhakuvalmennukseen tai vastaavaan välttyäkseen leikkaukselta! Ikääntuneet työttömät työssäoppimisvalmennukseen vaikka tehneet ikänsä duunia ja potkittu firmasta pois eläkeiän kynnyksellä. Sairasta touhua!

      • Eläketoukokuunlopus

        Älä muuta sano meikäläinen on eläkeputkessa ja toukokuussa alkaa eläke ja vielä tarttis mennä työhakukurssille olen jo 40 v töitä tehny kyllä pitäs riittää jo ja ekaa kertaa työttömänä kun firma pisti vanhat putkeen niin nuoremmat sai jatkaa ja minusta ihan oikeen nuorissa tulevaisuus.


      • xlslxsss
        Eläketoukokuunlopus kirjoitti:

        Älä muuta sano meikäläinen on eläkeputkessa ja toukokuussa alkaa eläke ja vielä tarttis mennä työhakukurssille olen jo 40 v töitä tehny kyllä pitäs riittää jo ja ekaa kertaa työttömänä kun firma pisti vanhat putkeen niin nuoremmat sai jatkaa ja minusta ihan oikeen nuorissa tulevaisuus.

        Minäkin pääsisin kai pian (2 viikon päästä) työttömyyseläkkeelle. Ei kannata mielestäni mennä, koska en saa sitä eläkettä, joka näkyy jossain netissä muistaakseni Ilmarisen nettisivustolla. Pitäisi noin 1,5 vuotta vielä yrittää olla työnhakijana, ns. lisäpäivien pitäisi alkaa keväällä. Eläkettä kai vähennettäisiin, koska nykyään siinä on joku elianajanodotteen huomioonotto. Toisin sanoen kahden vuoden päästä minun on jo paljon todennäköisempää kuolla, siksi uskaltavat aloittaa normaalin työeläkkeen maksun. Täytän kahden viikon päästä 62 vuotta.


    • eläkehäämöttää

      Lehdessä kerrottiin että te-keskuksen eläkeinfo on saanut valtavan suosion! Mutta unohti mainita työttömyysturvan katkeavan ellei osallistu mikä työkkärin kirjeessä mainitaan! Eläkeinfo on ihan hyvä jossei tiedä perusasioita mutta uutta ei siellä ollut.

    • VaroToimiKokoomusLandias

      korkeassa, n. 60v iässä kannattaa katsella arkun lautoja, ja ottaa mittaa, ja alkaa höyläillä ajan kuluksi kirstua. Kirstun voi säilyttää vaikka parvekkeella. On sitten itse tehty kirstu odottamassa kun lähtö tulee. Ja mikäs on lähteä laatu kirstussa.
      On aina oltava aktiivinen oman tulevaisuuden suhteen.
      Nyt vaan sahat höylät vasarat toimiin, paljon on tekemistä enne lähtöä.

      Kokoomus markkinatalous suomessa kun ei voi luottaa ahneisiin markkinavoimiin, niin on oltava itsenäinen. Varmaan heittäsivät kuin jätteen kuoppaan ja jonkun alkoholistin päälle, tai joutuisi luujauho tehtalle, jos jäisi kuollessaan kokoomuksen käsiin.

    • äänestäoikein

      Suomessa koko länsieuroopan pienimmät eläkkeet. Kiitetäämpä ensin SDP ja Lipposen hallituksen indeksileikkuri ja sitten Sipilän hallituksen eläkeleikkuri. Kokomuslaiset vuolee kultaa ja kyykyttää vuoroin demareita ja keskustaa. Äänestäkää jo muita, kuin teidän rokottajia. Irtisanominen kokomuksen käskyystä tässä maassa euroopan helpointa. Miten 60v työllistyy, kun kortistossa nuoria pilvin pimein?

    • eläkeputkilaiset

      Olisi pitänyt poistaa koko aktiivista.
      Heitä ei huolita edes kunnan työpajaan,
      koska heille jää leikattu päiväraha.

    • jomking

      Työllistyy varsin hyvin mahdollisen konfliktin sattuessa, miinanpolkijaksi.

    • eläkehäämöttää

      Iäkkäät potkitaan firmoista ulos ja sen jälkeen alkaa TE-toimiston uhkailut ja kaiken maailman turhanpäiväisyydet tai tuet loppuu. Toisilla enää vuosi eläkkeeseen ja vielä joutuu pyöritykseen. Ei mitään järkeä potkia enää vanhoja työttömiä!

      • Kohta62vmies

        Toisaalta, jo kauan sitten, ehkä 80-luvulla oli kuulemma ollut ns. kursseilla työvoimatoimistossa joku äijä vielä 64-vuotiaana. Heti kurssin jälkeen hän täytti 65 vuotta ja pääsi eläkkeelle. En tiedä, mikä eläke oli kyseessä. Kansaneläkkeen saivat kaikki, oli työeläke sitten kuinka suuri tahansa. Tämän väitteen kuulin eräältä 75-vuotiaalta tutulta.


      • eläkehäämöttää
        Kohta62vmies kirjoitti:

        Toisaalta, jo kauan sitten, ehkä 80-luvulla oli kuulemma ollut ns. kursseilla työvoimatoimistossa joku äijä vielä 64-vuotiaana. Heti kurssin jälkeen hän täytti 65 vuotta ja pääsi eläkkeelle. En tiedä, mikä eläke oli kyseessä. Kansaneläkkeen saivat kaikki, oli työeläke sitten kuinka suuri tahansa. Tämän väitteen kuulin eräältä 75-vuotiaalta tutulta.

        Mitäköhän ne miettii kun kuuskymppisiä vielä kurssitetaan tai valmennetaan? Tietysti on eri asia jos joku haluaa tuollaista palvelua. Olisi järkevämpää kannustaa ja kouluttaa nuoria työelämään. Ikääntyvät voisi jättää odottamaan varsinaista eläkettä jos ei yrityksistä huolimatta työllisty enää vapaille markkinoille.


      • kyllä-kelpaa-mani
        eläkehäämöttää kirjoitti:

        Mitäköhän ne miettii kun kuuskymppisiä vielä kurssitetaan tai valmennetaan? Tietysti on eri asia jos joku haluaa tuollaista palvelua. Olisi järkevämpää kannustaa ja kouluttaa nuoria työelämään. Ikääntyvät voisi jättää odottamaan varsinaista eläkettä jos ei yrityksistä huolimatta työllisty enää vapaille markkinoille.

        Kyllä paskakokkareiden hyväveli kurssittajille kelpaa raha vaikka yli kuusikymppisen hippaleikki "koulutuksesta".


      • 167-176
        kyllä-kelpaa-mani kirjoitti:

        Kyllä paskakokkareiden hyväveli kurssittajille kelpaa raha vaikka yli kuusikymppisen hippaleikki "koulutuksesta".

        Täytin 60 jo vähän yli vuosi sitten. Jos minut laitetaan paskakokkareiden hyväveljien kurssille hippaleikkimään niin kyllä nuo hyväveljet ei helpolla pääse, sitten leikitään vaikka millasia leikkejä joiden säntöjä ei paskakokkareiden hyväveljet määrää.


    • TyhmätTekeeTöitä

      Katsokaapas kun valtio tarvii rahaa muun maailman auttamiseen ... ne eläkevarannot ovat huvenneet mafian taskuun:)) Siis eurooppalaisen virkamiesmafian, ei työläisten.

    • Töitäeiole

      Voin kertoa että asiallisia töitä asiallisella palkalla ei ole tarjolla enää viisikymppisellekään jos jostain syystä hyvä työ loppuu, minä puhun työnä vain palkkatöistä joissa palkkataso ja työsuhteen kesto sellainen , että 25. vuoden aikana oman asunnon maksaminen ja elämisen pystyy kustantamaan työllään alueella missä työpaikka on noin neljänkymmenen kilometrin säteellä työpaikasta.

    • Khhvcv

      Kokoomusbisnekselle on aivan yhdentekevää, kuka siellä kurssilla istuu. Joku nuori, tärkeilevä tyttönen kertoilee itsestäänselvyyksiä isovanhempiensa ikäisille työttömille. On tää yhteiskunta ihan sairas. Säälittävääää.

      • eläkkeellepian

        Taitaa työllisyyskurssit/valmennukset olla politikkojen lähipiirin bisnes. Itsestään selviä asioita kerrotaan "kursseilla" ja maksaa maltaita. Ikänsä duunissa olleet iäkkäät ihmiset ihmettelee kun väkipakolla ja tuen menettämisen uhalla pitää kuunnella itsestään selvyyksiä! Onko mitään järkeä!


      • kok-hei-me-tienataan

        mamuttamisessa on sama bisnes, jossa orpoakat rahasti ja rahastaa edelleen veronmaksajia asuttamalla, kurssittamalla, opastamalla sossunsaloihin ja lain hyväksi käyttämisessä.


    • Jhvvcv

      Aktiivimalli kehiteltiin, koska Barona/Luona/Opteam jne. kokoomus kusetusvirmat tarvitsevat lisää valtion maksamaa rahaa. Ennen kurssit eivät tulleet riittävän täyteen, joten kehitettiin pakkokurssitus ja hei tienataan täällä, eiks jee.

    • Duuniin

      Eläkeikää lähestyvää työtöntä kohdellaan samalla tavalla kuin työtä vieroksuvaa teiniä. Siitäkin huolimatta että duunia paiskinut koko ikänsä ja työnantaja pistänyt pihalle vanhoilla päivillä.

      Kuuskymmpinen suunnittelee jo mitä tekee eläkkeellä mutta nyt pitää suunnitella työuraa tai uhkaavat katkaista työttömyysturvan. Ovatko päättäjät seonneet!!!!

      • serstrh

        Eihän ne oo seonnu kun ne on ollu sitä aina.


      • 167-176

        "Ovatko päättäjät seonneet!!!! "
        Ovat, ja se sekoaminen ei koske pelkästään tätä asiaa. Myös virkanlikit ovat seonneet kun kuvittelevat että heidän harkintavaltansa ulottuu lain yli.
        Päättäjät ja virkanilkit kuvittelevat olevasa maailma herroja mutta oikeasti ovat pelkkiä persläpiä maailmankaikkeudessa.
        Kaksi asiaa maailmassa on ääretöntä, universumi ja virkanilkin typeryys.


      • Nöyryytys

        Loppuvaiheen nöyryytys. Ei enää aikaa luoda itsellensä uutta uljasta uraa palkkatyössä. Aika ja matka loppuvat kesken. Max 2 vuotta eläkkeelle. Jos ja kun työpaikka löytyy. Laittavat kopiokoneen käyttäjäksi. Pohjalle. Kellariin. Pystyisit toki oikeasti parempaan. Nuori urakonsultti viran puolesta kenties kysyy: "Haluatko edetä urallasi. Haluatko näyttää kotkan kyntesi. Onhan sinulla mies tavoitteita. Muutaman vuoden päästä olet toimiston johtaja jos nyt oikein rutistat ja näytät "


      • KokoomusKapotVallassa
        167-176 kirjoitti:

        "Ovatko päättäjät seonneet!!!! "
        Ovat, ja se sekoaminen ei koske pelkästään tätä asiaa. Myös virkanlikit ovat seonneet kun kuvittelevat että heidän harkintavaltansa ulottuu lain yli.
        Päättäjät ja virkanilkit kuvittelevat olevasa maailma herroja mutta oikeasti ovat pelkkiä persläpiä maailmankaikkeudessa.
        Kaksi asiaa maailmassa on ääretöntä, universumi ja virkanilkin typeryys.

        Juuri näin, henkisesti samoilla asenteilla, toimi se 1930-40 L saksan puhdistus systeemi Kapóineen.
        Ja Nl stalien tuho koneisto.
        Pol potin hallinto.
        jne,, jne..


    • PolvetSököt

      Ruumillista duunia pennusta asti vääntänyt iäkäs duunari joka sai palkinnoksi potkut eläkeiän kynnyksellä. Kroppa paskana mutta "urakonsultti" valaa uskoa ja neuvoo: "koskaan ei ole liijan myöhäistä kouluttautua uuteen ammattiin". Taitaa tosi-tv olla sekoittanut näiden ajatusmaailman kun ei ymmärrä että kuuskymppiset tarvii neuvoa miten päästä jo eläkkeelle.

      Voihan uuden uran aloittaa kopiokoneenhoitajana ja yletä sitten kopiokonevastaavaksi. Pääsee sitten opastamaan uusia vanhuksia uran alkuun ja pätemään siellä kellarissa. Noloa!

      • PiiatJaRengitKuriin

        - ns. ruotiukko, ja luuta mummo asemaa tarjotaan vanhoille työttömille..
        Huutolaisjärjestelmä, on se mihin kokoomus kepu pyrkii.
        Lisäksi tulee raaka terveýden huollon keinottelu, sote.

        Siirrytään Takaisin suomi filmien aikaan, jossa piiat ja rengit palvelee ja elintaso on vain omistavalla luokalla!
        - äänestämällä ahnetta oikeistoa, saat juuri tämän luokka järjestelmän, Ja sitten köyhät voi ihailla esim. kun rikas vanhus tekee lapsen ja niin ihanaa kun rikkaat voi hyvin.. perustaa perheitä, viettää häikäisevää hovielämää verovaroin, jne jne..
        - Jos äänestät idealisti sdp-vas-vihreitä, niin palkkioksi saat pakko monikulttuurihelvetin. Jossa tuhotaan suomen maa , oma kulttuuri, turvallisuus, työmarkkina. Ja pakolla rakennetaan pohjolen kongoa, murjani maa suomea.
        - Joten ei ole valinnanvaraa todellisuudessa....!


      • YhteiskunnanTuhontaa
        PiiatJaRengitKuriin kirjoitti:

        - ns. ruotiukko, ja luuta mummo asemaa tarjotaan vanhoille työttömille..
        Huutolaisjärjestelmä, on se mihin kokoomus kepu pyrkii.
        Lisäksi tulee raaka terveýden huollon keinottelu, sote.

        Siirrytään Takaisin suomi filmien aikaan, jossa piiat ja rengit palvelee ja elintaso on vain omistavalla luokalla!
        - äänestämällä ahnetta oikeistoa, saat juuri tämän luokka järjestelmän, Ja sitten köyhät voi ihailla esim. kun rikas vanhus tekee lapsen ja niin ihanaa kun rikkaat voi hyvin.. perustaa perheitä, viettää häikäisevää hovielämää verovaroin, jne jne..
        - Jos äänestät idealisti sdp-vas-vihreitä, niin palkkioksi saat pakko monikulttuurihelvetin. Jossa tuhotaan suomen maa , oma kulttuuri, turvallisuus, työmarkkina. Ja pakolla rakennetaan pohjolen kongoa, murjani maa suomea.
        - Joten ei ole valinnanvaraa todellisuudessa....!

        Karmeina esimerkkeinä ruotsi, belgia, ranska,,, turvatonta terrorismia, sitä aitoa monikulttuuri helvettiä arkipäivässä.
        Miksi suomi pitää pakolla ajaa samaan onettomuuteen, siis pakolla?


    • no-deal

      Jos olet yli 60 niin no deal.

    • Anonyymi

      Kaksi vuotta meni työttömänä kunnes tarjottiin työpaikkaa joka on 59v lotto voitto täyspäivänen työ ja palkkakin enemmän kuin tes kiitos perhe yritykselle joka uskoo vielä vanhan työ motiiviin ja tarina on tosi👍👍👍👍👍👍

      • Anonyymi

        Juu, ja eikun heti saikulle kun saa nimen työsoppariin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomalainen työnantaja ajattelee kummallisesti.
      Yli 50 v ulos ja sitten itketään ettei ole työntekijöitä.
      Turha on papereita lähetellä näin se on...

      • Anonyymi

        Eläkevastuut painaa ja työvoimaa on potentiaalisesti tarjolla vaikka kuinka joten on valinnan varaa.Iäkkäillä kokemuslisät ja mitä sitä turhaa makselee liikoja kun työn voi tettää halvemmallakin. Pyrkimyshän on ollut jo pitkään mm. siihen että henkilökuntaa ei kiinteästi palkata ollenkaan vaan toimialapalveluiden kautta jolloin henkilöstö kustannuksissa säätetään ja vastuut henkilöstön suhteen vältetään. Kouluista tulee jatkuvasti uutta lihaa myllyyn ja tässä hiljattain uutisoitiin mm. tietoteknisien alojen puitteissa koulutuksen osalta että henkilöstö korvataan mieluusti tuota kautta joten koulutus vanhenee jopa työelämässä ja kohtalo n sitten joko hakeutua koulutukseen tai ns.ajautua telakalle. Vanhemmalla väestöllä usein on niin että kouluajoista on kymmeniä vuosia ja kun uusi ammatillinen olisi sitten hankittava tuo koulupohja ei riitä tai vaikka riittäisi ei tarvittava tieto ole enää muistissa joten pääsykokeet tulevat esteeksi ja tuossa 60 korvilla kun ei tuo aika oikein riitä vuosien opiskeluun eli ei ole enää potentiaalinen vaihtoehto .Tie on liian pitkä kun opiskelusta siirrytään tuota pikaa eläkkeelle.

        Työvoimapolitiikka ei vastaa nykyisellään tarpeita eikä huomioi työllistymismahdollisuuksia ,milloin on ihmisen aika siirtyä eläkkeelle. Työttömyys eläkeputki olisi palautettava jolloin toimilla saavutettaisiin inhimilliset toimitavat ja ne vastaisivat todellisuutta. Nyky tilanne on epäinhimillinen ja toimitavat ihmisarvoa alentavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkevastuut painaa ja työvoimaa on potentiaalisesti tarjolla vaikka kuinka joten on valinnan varaa.Iäkkäillä kokemuslisät ja mitä sitä turhaa makselee liikoja kun työn voi tettää halvemmallakin. Pyrkimyshän on ollut jo pitkään mm. siihen että henkilökuntaa ei kiinteästi palkata ollenkaan vaan toimialapalveluiden kautta jolloin henkilöstö kustannuksissa säätetään ja vastuut henkilöstön suhteen vältetään. Kouluista tulee jatkuvasti uutta lihaa myllyyn ja tässä hiljattain uutisoitiin mm. tietoteknisien alojen puitteissa koulutuksen osalta että henkilöstö korvataan mieluusti tuota kautta joten koulutus vanhenee jopa työelämässä ja kohtalo n sitten joko hakeutua koulutukseen tai ns.ajautua telakalle. Vanhemmalla väestöllä usein on niin että kouluajoista on kymmeniä vuosia ja kun uusi ammatillinen olisi sitten hankittava tuo koulupohja ei riitä tai vaikka riittäisi ei tarvittava tieto ole enää muistissa joten pääsykokeet tulevat esteeksi ja tuossa 60 korvilla kun ei tuo aika oikein riitä vuosien opiskeluun eli ei ole enää potentiaalinen vaihtoehto .Tie on liian pitkä kun opiskelusta siirrytään tuota pikaa eläkkeelle.

        Työvoimapolitiikka ei vastaa nykyisellään tarpeita eikä huomioi työllistymismahdollisuuksia ,milloin on ihmisen aika siirtyä eläkkeelle. Työttömyys eläkeputki olisi palautettava jolloin toimilla saavutettaisiin inhimilliset toimitavat ja ne vastaisivat todellisuutta. Nyky tilanne on epäinhimillinen ja toimitavat ihmisarvoa alentavia.

        Lisäys :

        Ja kun nuo työvoima asiat politisoituvat on poliittisten ryhmittymien etupiirissä kullakin omat intressinsä. Tuolloin esim. tullaan eläkevastuisiin ja se että eläkkeet lakkaavat karttumasta ja ne pienenevät pitkien urien päätteeksi on joidenkin intressi ja toisille pahasta kun katoaa elinaika odote ja eläkkeet jäävät pieniksi. Joten se miten noita asioita on hoidettu on myös riippuvainen siitä mitkä tahot ovat olleet hallitusvastuullisia.


    • Anonyymi

      Ovat ottaneet 60 vuotiaat simputuskoneeseen,jatkuva tuputus kuntouttavaan ,karenssia karenssin päälle! On siinä vittumainen laitos.

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      jo 10v sitten tilanne oli sama, 60v työkkäri ehdotti työpajaa ja olisi ollu polkypyörien korjausta...9e päivä ja aiemmin olis sihteeri, ei käsissä ollu voimaa enää, miksei ensin kuntoutettu lihasvoimaa..

    • Anonyymi

      meitä opastettiin myös, et hiukset pitää kammata ja joka aamu työttömänä, avattava tietokone, etsittävä töitä...no, itse menin sohvalla ja ei innostanu tuollanen opastus..

    • Anonyymi

      Te virkailijoilla kova vimma hiilostaa kuuskymppisiä, rehellisesti sanottuna ovat täysiä kusipäitä ei mitään hyvää sanottavaa koko puljusta muutenkaan, ainoastaan aiheuttavat monille pelkkää harmia..

    • Anonyymi

      Jotain satunnaista ole tehnyt 60 täytettyäni. Iso juttu oli kun kävin päivittämässä koulutukseni.
      Olen talven työtön ja luulen, että minulla on 50% mahdollisuus työllistyä kesällä.
      En hae oman alani huippupaikkoja vaan jotain kolmos- tai nelosketjun paikkaa.
      Tuo on hyvä kun saa noilla lyhyilläkin hommilla sen vaadittavan työssäolon täytettyä ja ansiosidonnaisen nollattua.

      • Anonyymi

        En halua mitenkään masentaa ,mutta tuossa vaiheessa ollaan vilttiketjussa ja en kyllä ymmärrä sellaistakaan että 60 :tä lähenteleviä papparaisia ja mammoja lähdettäisiin höykyttämään hömppähommissa tai näytöissä joissa haetaan työtä. Tarttee olla varsinainen nutipää joka sellasee toimitaan ryhtyy ikäihmisiä kohtaa joilla on runsaasti elämän kokemusta vaatia sitä näiltä vaatijoilta. Jos tuossa vaiheessa on pitkäaikaistyötön on kilpailijoita työmarkkinoilla runsaasti ,vetreyttä vaativiin töihin varsinkin, joten oikein olisi käyttää eläkeratkaisuja noita ikäpolvia silmällä pitäen jo työn jakamisenkin näkökulmasta.


    • Anonyymi

      Käytännössä nyt laitetaan enne eläkettä ihmiset kusee loppuiäksi roikottamalla heitä kortistossa ennen eläköitymistä. Siinä lähtee elinaika odote eläkkeistä ja eläkkeet jää pieniksi .Sitten menee päättäjillä taas vaihteeksi sormi suuhun että kuinkas siinä noin kävi .Nousi sosiaaliset kustannukset ja leikkaustarve pulpahti sosiaalisiin menoihin esiin, kun ei käytetty eläkeratkaisuja ja eläkekassoja puskuroimassa sosiaalisia menoja ja turvattu eläköityvien toimeentuloa.

      • Anonyymi

        Kyse on vain marginaalisesta joukosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on vain marginaalisesta joukosta.

        Ei ole.

        https://www.hs.fi/ura/art-2000002797242.html

        https://www.ekonomit.fi/tyoelaman-tietopankki/ikasyrjinta/jasenkysely-yli-55-vuotiaiden-tyomarkkina-asemasta/#bd0be6f1

        https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/tutkimukset-kertovat-yli-50-vuotiaat-kokevat-ikasyrjintaa-tyonhaussa-ei-kutsuta-edes-tyohaastatteluun/

        Nykyisellään väittäisin että tuosta on muodostunut käytäntö jolla syrjäytetään vanhempi työväestö työmarkkinoilta joka johtaa lisääntyvään eläkeläisköyhyyteen, joka on jo tämän päivän todellisuutta ja todellinen huolen aihe.

        https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/emailjuuso/elakelaiskoyhyys-suomessa/


      • Anonyymi

        Yhä suurempi osa joutuu tähän eläkkeiden pienennys keinotteluun. Sopivasti Just enne eläkettä työttömäksi, niin eläkebusines on vak.yhtiöille kannattavampaa.
        Köyhyys eläkeläisiä tehdään sarjatyönä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhä suurempi osa joutuu tähän eläkkeiden pienennys keinotteluun. Sopivasti Just enne eläkettä työttömäksi, niin eläkebusines on vak.yhtiöille kannattavampaa.
        Köyhyys eläkeläisiä tehdään sarjatyönä!!!

        Juuri näin on asiat!!!


    • Anonyymi

      TE haluaa simputtaa iäkkäitä työttömiä, jatkuva saatanan tuputus kuntouttavaan työtoimintaan. 🤮

    • Anonyymi

      1 tuhannesta, loput himmeli orjuuteen..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe