Nyt alkaa minun

Psykoterapeutitar

identiteettikriisini! Olen enää yhden kokonaisen kuukauden "nuori" ja sitten alkaa vanhuuseläke. Niin se elämä meni!

48

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi.eläke.maksettu

      Kunto paranee. Vähän on työkavereita ikävä. Menoja piisaa. Luulin tylsemmäksi. Kukaan ei enää sano nuorennäköiseksi. Mutta kyllä sen kestää.

    • Aika.menny.ohitse

      Kun uusi naisystäväni sanoi että iänpulesta sopisisit mulle isäksi niin tunsin itseni vanhaksi, siitä on aikaa neljännes vuosisata.

    • Pää-asia että olet aina sillä palstalla mitä ikäsi edellyttää.

      H.

      • Höpö höpö. Ikä on vain numero.


      • siilenämää kirjoitti:

        Höpö höpö. Ikä on vain numero.

        Ei se tällaisella palstalla ole.
        Tällaisellakaan palstalla.
        Palsta on rajoitettu määrätyille vuosille.
        Ja niin on hyvä.
        Näyttelijät menkööt naurettaviksi omiin teattereihinsa.
        -
        Ainakin minusta tuntuu ällölle huomatessani liian vanhojen vanhusten yrittävän saada aikaan joitain tosi-vanhojen keskusteluja.
        Minä olen 60-lukulainen hippi.
        En edes tunne kuin pari mummelia.
        Minulla on ainoastaan nuorikkoja nais-ystäviä.
        Ei nyt kuitenkaan tulvaksi asti.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Ei se tällaisella palstalla ole.
        Tällaisellakaan palstalla.
        Palsta on rajoitettu määrätyille vuosille.
        Ja niin on hyvä.
        Näyttelijät menkööt naurettaviksi omiin teattereihinsa.
        -
        Ainakin minusta tuntuu ällölle huomatessani liian vanhojen vanhusten yrittävän saada aikaan joitain tosi-vanhojen keskusteluja.
        Minä olen 60-lukulainen hippi.
        En edes tunne kuin pari mummelia.
        Minulla on ainoastaan nuorikkoja nais-ystäviä.
        Ei nyt kuitenkaan tulvaksi asti.

        H.

        Flegmaattikin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Ei se tällaisella palstalla ole.
        Tällaisellakaan palstalla.
        Palsta on rajoitettu määrätyille vuosille.
        Ja niin on hyvä.
        Näyttelijät menkööt naurettaviksi omiin teattereihinsa.
        -
        Ainakin minusta tuntuu ällölle huomatessani liian vanhojen vanhusten yrittävän saada aikaan joitain tosi-vanhojen keskusteluja.
        Minä olen 60-lukulainen hippi.
        En edes tunne kuin pari mummelia.
        Minulla on ainoastaan nuorikkoja nais-ystäviä.
        Ei nyt kuitenkaan tulvaksi asti.

        H.

        Rajat on luotu rikottaviksi ;).


      • siilenämää kirjoitti:

        Rajat on luotu rikottaviksi ;).

        Siis tällaisillakin palstoilla.


      • siilenämää kirjoitti:

        Rajat on luotu rikottaviksi ;).

        Tuo on sitä maahan rantautuneen uuden kulttuurin ajattelutapaa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuo on sitä maahan rantautuneen uuden kulttuurin ajattelutapaa.

        No jos välttämäti noin haluaa ajatella. Tällaisilla palstoilla ei kukaan kysy syntymä-aikaa ja tänne pääsee kirjoittamaan hengentuotteistaan vauvasta vaariin, lähes.


      • turhaa.pohtia
        siilenämää kirjoitti:

        No jos välttämäti noin haluaa ajatella. Tällaisilla palstoilla ei kukaan kysy syntymä-aikaa ja tänne pääsee kirjoittamaan hengentuotteistaan vauvasta vaariin, lähes.

        Eikä palstalle kirjoittavien tehtävä ole vahtia toisiaan eikä määräillä kuka saa osallistua.


      • Nii justiisa.


      • hunksz kirjoitti:

        Ei se tällaisella palstalla ole.
        Tällaisellakaan palstalla.
        Palsta on rajoitettu määrätyille vuosille.
        Ja niin on hyvä.
        Näyttelijät menkööt naurettaviksi omiin teattereihinsa.
        -
        Ainakin minusta tuntuu ällölle huomatessani liian vanhojen vanhusten yrittävän saada aikaan joitain tosi-vanhojen keskusteluja.
        Minä olen 60-lukulainen hippi.
        En edes tunne kuin pari mummelia.
        Minulla on ainoastaan nuorikkoja nais-ystäviä.
        Ei nyt kuitenkaan tulvaksi asti.

        H.

        Älä kuvittele liikoja itsestäsi. Feikki.mikä feikki!


    • zxhjg

      Mitä sitte. Ketä kiinnostaa.

    • henrjii

      Mulla vain 50% jatkoin vielä hulvatonta nuoruusaikaa puolella teholla

    • Pylykerö

      Mikähän Hunkkelia tuas jurputtaa ? Aina on pahalla piällä. Ei sitä oikeesti nuoret naiset kestäs, kuha selittää.
      Vuan minäpä (67) katon kohta sööttiä nuorta miestä, ja jootusata. Hakola hiihtää kohta finaalissa.

    • Tulet hämmästymään suuresti.
      Vanhuuseläke on vain sana ja hemmetin huono sana.

      • Psykoterapeutitar

        Nimenomaan just se vanhuus! Ei ole mikään ikääntynyt tai seniori tai harmaa pantteri tai ikä on vain numeroita tai näyttää niin nuorekkaalta tai mikään muukaan, kun ei vielä haluta olla vanha. Vaan on ihan oikeasti ja aidosti vanha, joka saa vanhuuseläkettä.

        Ai, sä olet eläkkeellä, eläkeläinen! Mitkään selittelyt ei enää auta!

        Toisaalta, jostain kaukaisuudesta muistan mummoni. Muistan villaröijyn, esiliinan, paksut sukat ja päälle vielä villasukat ja jotkut kengät, johon kaikki sukat mahtuivat. Joskus niitä jalkoja katselin ja ajattelin, että vanhan ihmisen jalat. No, nyt se on edessä! Paksut sukat ja kengät, joihin koko komeus mahtuu.

        Ole siinä sitten "nuorekas" ja varsinkin "ikäistään nuoremman näköinen"! Taidan tyytyä siihen ikäiseni näkymättömään osaan. Ja ihan hyvillä mielin, kuitenkin!


      • Nuorilla päivilläni, teini-iässä, olin tosi hyvilläni, kun näytin ikäisiäni vanhemmalta. Pääsin moneen paikkaan, minne ikäisiltäni oli pääsy kielletty. Mieleeni on jäänyt, että joihinkin ravintoloihin oli ikärajana 24 vuotta, niin sinne mennessämme kysyttiin minultakin papereita, ainakin vielä 17-vuotiaana. ;)
        Missimittainen (177cm/56kg), käyttäytymisetiketin hallitseva ja kohtuullisen sujuvasti vieraitakin kieliä puhuva teinityttö ei pahastunut ollenkaan, vaikka häntä luultiin huomattavasti itseään vanhemmaksi.

        Nykyisin ”hieman suurempi” ikä saattaa joissain kuvioissa saada nuoremmat kaverit hämmentymään. Esimerkiksi kerran, kun olimme muutaman päivän retkimelontamatkalla, osa seurakavereista meni vähäksi aikaa ihan kipsiin, kun keskustelussa nousi ikäkysymys esille, ja paljastin kuinka ”kamalan vanha” olin jo silloin.

        Luulen, että ihmiset alkavat vähitellen tottua siihen, että myös yli 80-vuotiaat kanssakulkijat voivat olla vielä varsin altiivisia ja reippaita, eikä enää yleisemmin ihmetellä vanhusten ikää ja vertailla ulkonäköä. Olen tavannut ihmisiä, joiden iän voisin arvella olevan jossain 50 ja 90 ikävuoden välillä.

        Viron vanhimman asukkaan sain kerran tavata hänen kotonaan, jossa hän asui itsekseen vielä 100-vuotiaana. Hetken muisteltuaan, rouva sai palautettua mieleensä muutamia suomen kielisiä sanoja. Kun vierailin Muhun saarella, eräs lauttamatkalla tapaamani virolainen kesäasukas esitteli minulle saarta, nuoruusvuosiensa kotiympäristöä, sekä ihastuttavan ikääntyneen naapurinsa.

        ###

        Onko muuten pakko kertoa julkisesti, että on vanhuuseläkkeellä, ellei halua?

        Jospa perustaisit yrityksen, voisit kutsua itseäsi yrittäjäksi, vaikka lopun ikääsi. ;)


    • syntymälaiska

      Jäin 7v sitten, 55 vuotiaana työeläkkeelle ja ainoa asia joka on harmittanut on se ettei voinut jäädä aikaisemmin;)

    • tervetuloa onnellisten joutilaiden kerhoon!!

      • Pylykerö

        Kuka puhhuu joutilaista ? Ollenkaa ei käy aika pitkäks, puuhoo riittää. Oha se persoonasta kiinni ossooko laiskotella vai miettiikö mitä nyt ois tehtävä. Tietysti turhanpäivästä höppäilyä välillä, tarkotan tätä nettihöppäilyä.
        Ei arvoteta toisiamma, pakkopuuhastelu ei ihteeni paremmaks tie.


      • kuhan.kerkee

        Pykly..
        Eläkkeellä ei pidä jäädä makaamaan, eikä varmaan makaaminen kaikilla onnistuisikaan.

        Sittenhän se kiire vasta alkaakin kun on mukaansa tempaavia kavereita jotka saavat mielen virkistymään ja ajan kulumaan melkein kuin siivillä.


      • Pylykerö

        Kaverit assuu kaukana, sähköpostia, soittamista ja kortteja. Ennen oli lenkkikavareita, ei ennee tiällä.
        Aina on kotitöitä. Ruokookii työstä tulijalle ja entäs kaikki pihan ruokittavat.
        Minä en ollenkaa innostu eläkeläisyhdistyksistä enkä ennee kansalaisopistostakaa. Ennen jakso iltasin lähtee, mutta nyt autolla lähtö liukkaille teille ei innosta.
        Mutta nythän nukuttaa aekasin, kuka kaipoo iltaohjelmoo.


      • Aloitus on ikuisuuskysymys, jonka jokainen näkee oman elämänsä näkökulmasta, tottakai....
        Yleisellä tasolla voi kuitenkin sanoa, että ikä ei ole vain numero vaan realiteetti.
        Vaikuttavia tekijöitä on todella paljon ja geneettinen perimä yhdistettynä oikeisiin valintoihin lienee hyvä yhdistelmä. Jos vielä puolison valinta onnistuu ja eroa ei tule, voi elää vanhuuttaan edes joidenkin ihmisten lähellä. --
        Tosin tuokaan optio ei aina takaa kohtalaista varallisuutta valinnanvapauksineen tai erittäin paljon kaikkeen vaikuttavaa terveyttä.


      • Aloittajalle -- sinulla alkaa uusi elämänvaihe, joka on ajankäytön kannalta erilainen ja on valinta kysymys miten itsensä markkinoi yksityisyyden ja sosiaalisen toiminnan kesken , siis ihaile perhosen kauneutta ja kotkan vapaata liitoa---


      • Pylykerö kirjoitti:

        Kuka puhhuu joutilaista ? Ollenkaa ei käy aika pitkäks, puuhoo riittää. Oha se persoonasta kiinni ossooko laiskotella vai miettiikö mitä nyt ois tehtävä. Tietysti turhanpäivästä höppäilyä välillä, tarkotan tätä nettihöppäilyä.
        Ei arvoteta toisiamma, pakkopuuhastelu ei ihteeni paremmaks tie.

        ei joutilaisuus, ainakaan minulla, tarkoita että aika kävisi pitkäksi. on ihanaa kun ei jokainen päivä ole etukäteen aikataulutettu kuten töissä käydessä oli.


      • kawe kirjoitti:

        Aloittajalle -- sinulla alkaa uusi elämänvaihe, joka on ajankäytön kannalta erilainen ja on valinta kysymys miten itsensä markkinoi yksityisyyden ja sosiaalisen toiminnan kesken , siis ihaile perhosen kauneutta ja kotkan vapaata liitoa---

        Tuskin se ajankäytön kannalta tulee hänelle olemaan sen erilaisempi kuin jo sairaselääkkeellä ollessaan.


      • Bengalitikku

        Kerronpa tämän: menin yhteen eläkeläisjärjestöön.
        Olen käynyt tapahtumissa. Mutta ziisös. Tajusin, että olen vanha. Vanha vanhojen joukossa, vaikka olen nuorimmasta päästä. En ole antanut periksi, vaikka vähän ristiriitainen tunne on ollut.
        Meille on järjestetty todella hyviä ja asiallisia tietoiskuja, joista olen kertonut ystävilleni, jotka eivät halua liittyä - vielä, jos koskaan.
        On ollut erittäin hyvä juttu saada täsmätietoa ja tilaisuus tehdä kysymyksiä.
        Tuollaisia luennoitsijoita ei pidä päästää liian helpolla. Hmmm.


    • O-Orvokki

      Onpa riemukasta. Onneksi olkoon.
      Nyt voit itse päättää ja valita, mitä haluat tehdä. Jos haluat tehdä töitä ja ansaita lisää rahaa, eläkkeesi ei siitä yhtään pienene. Veronpidätystä kannattaa ehkä tarkistaa, ellei halua maksaa jälkikäteen suurempaa erää.

      Onko elämä jo ohi, jos elät vaikka yli 100-vuotiaaksi? Tuntuuko siltä? Miksi?
      Jospa oikea elämäsi onkin vasta alussa?
      Voit päättää, mitä valitset ja mitä teet.
      Mitä kaikkea voitkaan vielä tehdä? Mikä houkuttaisi?
      Haluaisitko matkustaa? Koska? Minne?
      Iloitsen puolestasi.
      Onnea jatkoon-kin. ;)

    • qart

      Eläkkeellä olo on ihan mukavaa mutta yksi huono puoli on, ei voi pitää taukoja.

    • Kyllä se ainakin minulle on identiteettikriisi, sinne olisi puoli vuotta aikaa. Ajattelin, että jos siirtäisi pari vuotta. Ei ole halua anoa paperia, jossa lukee, vanhuuseläke.

      • Mulla tuossa jokavuotisessa Kevan kirjeessä käytetään pelkästään sanaa eläke.
        Muistaisin, että työeläkkeenkin nimitys muuttui vanhuuseläkkeeksi, kun täytti 65 vuotta.


      • mitä väliä mitä termiä käytetään, ei se ihmisestä sen vanhempaa tai raihnaisempaa tee? minä olen ilomielin vanhuuseläkkeellä, ei pidä ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti.


      • eppu2 kirjoitti:

        Mulla tuossa jokavuotisessa Kevan kirjeessä käytetään pelkästään sanaa eläke.
        Muistaisin, että työeläkkeenkin nimitys muuttui vanhuuseläkkeeksi, kun täytti 65 vuotta.

        Se on vaan pirua, kun ei tiedä jäljelläolevien päivien määrää. Voisi paremmin suunnitella.
        Sen huomannut, että tässä iässä ei taida muu kasvaa kun varpaankynnet, niitä saa alvariinsa olla leikkaamassa, tympeää kurkkia niitä kynsisaksien kanssa, lonkkaakin vihloo kumartelu.


      • k-kotton kirjoitti:

        Se on vaan pirua, kun ei tiedä jäljelläolevien päivien määrää. Voisi paremmin suunnitella.
        Sen huomannut, että tässä iässä ei taida muu kasvaa kun varpaankynnet, niitä saa alvariinsa olla leikkaamassa, tympeää kurkkia niitä kynsisaksien kanssa, lonkkaakin vihloo kumartelu.

        täytyy sanoa, että onneksi ei tiedä.................


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        täytyy sanoa, että onneksi ei tiedä.................

        Miks pahemmaksi se siitä kummenee. Nyt kun ottaa mittanauhan, ja laittaa minun kohdalla merkin miehen keskimääräisen eliniän kohdalle (taitaa olla80 nurkilla), ja toisen merkin oman iän kohdalle (se on kohtapuoliin 63), niin ei hääviltä näytä..
        Epätietoisuus on ihmisenelämässä pahinta.


      • k-kotton kirjoitti:

        Miks pahemmaksi se siitä kummenee. Nyt kun ottaa mittanauhan, ja laittaa minun kohdalla merkin miehen keskimääräisen eliniän kohdalle (taitaa olla80 nurkilla), ja toisen merkin oman iän kohdalle (se on kohtapuoliin 63), niin ei hääviltä näytä..
        Epätietoisuus on ihmisenelämässä pahinta.

        en minä ainakaan tahtoisi kuolinpäivääni tietää, saisin siitä kamalan stressin. nyt voi lokoisasti nauttia elosta päivä kerrallaan ilman turhia murheita ja stressiä. ainoa mukava asia siinä olisi ehkä se, että voisi kuolinpaikkansa valita kun olisi päivä etukäteen tiedossa, vaan lieneekö sillä paikallakaan mitään merkitystä. mutta jokaisella on tietenkin oma ajatuksensa asiasta. mittaamattakin tietää että päivät vähenee, mutta minulle riittävät ne mitkä olen sattunut saamaan elettäväkseni.


      • Kuoleman äärellä olen ollut kun äitini, veljeni aiemmin ja nyt kesällä isäni kuoli . Kyllä kuoleman lopullisuus ja sen lähestyminen ovat ainutkertaisen elämän , syntymän kanssa ne kulminaatiopisteet. Pelottaa se millaista elämäni on ennen kuolemaa ja kuinka pitkään tietää että kuolee kohta.


      • kawe kirjoitti:

        Kuoleman äärellä olen ollut kun äitini, veljeni aiemmin ja nyt kesällä isäni kuoli . Kyllä kuoleman lopullisuus ja sen lähestyminen ovat ainutkertaisen elämän , syntymän kanssa ne kulminaatiopisteet. Pelottaa se millaista elämäni on ennen kuolemaa ja kuinka pitkään tietää että kuolee kohta.

        Tämähän on aivan älytöntä.
        Ihmisparka tekee työtä, jota hyvällä tuurilla pitää itse arvokkaana, muut kohteliasuudesta., voi saada palkinnonkin, jolla ei ole yhtään merkitystä muuten, kun vähän nostaa omanarvontuntoa.
        Koko elinikäinen työpanos on kuitenkin yhtä tyhjän kanssa.
        Sitten on elämään merkitty joku päivä, jolloin saat miettiä, miten saa päivänsä kulumaan. Sille on keksitty termi, "hyvin ansaittu eläke".
        Ankeen näköinen tulevaisuus.
        En minä kuolemaa ajatellut, ajattelen, minkä verran elämää on jäljellä.
        Vanheneminen ja raihnaisuus enemmänkin mietityttää.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        täytyy sanoa, että onneksi ei tiedä.................

        En minäkään haluaisi tietää.
        Se tulee, kun aika on. Tommy Tabermannin sanoin: Onnellinen on hän. joka oppii viihtymään itsensä ja maailmansa keskeneräisyyden kanssa.


    • Ainut huono puoli on se, että pitää ihan itse päättää, milloin on lomaa. Enää ei ole lomalistoja!
      Nauti täysin siemauksin. Koskaan ei voi tietää, milloin on metri multaa nenän päällä. Joten ota ilo irti joka hetkestä!

    • staka

      Ihan turhaa takertua johonkin termiin, niinkin vanhuuseläke. Se ei ketään vanhemmaksi tee, jos ei nuoremmaksikaan. Varmaa on kuitenkin se, että ei tästä enää nuorruta, eikä kunto suuremmin parane vaikka olisikin aikaa hoitaa kuntoilut vaikka päiväsaikaan.

      Nautitaan hyvät ihmiset jokaisesta päivästä mikä jäljellä on. Nyt ensiksi juuri tästä päivästä! Minä olen kylläkin poikkeuksellisen myöhään - tai aikaisin - valveilla. Piti nousta tarkistamaan leikatun varpaan sidos, enkä sitten saanutkaan unta. Meneehän se aika näinkin. En meinaa kylläkään yökyöpeliksi ruveta jatkossa.

      Muistan toki hyvin kun tuo 'vanhuuseläke' tuntui tympeältä muutama vuosi sitten. Äkkiä sen unohtaa, jos ja kun alkaa uutta eläke-elämäänsä elää. Nautinnollisia eläkepäiviä meille kaikille, vanhuudella tai ilman. Yritetään säilyä hyvässä kunnossa ja aktiivisina. Muusta ei niin väliä.

      • staka

        Ihan unohdin - mutta sitten tuo päivämäärä läjähti nenän eteen:

        Iloista ja nautinnollista Ystävänpäivää kaikillen <3


      • Bengalitikku

        Samoin Hyvää Ystävänpäivää!


      • O-Orvokki

        Vanha? Kuka on vanha?
        Pieneltä lapselta kysytään usein: kuinka vanha sinä olet, ja vastaus on yleensi yksi jumeroinen luku ! ! !


      • O-Orvokki

        Siis: ”Kuinka vanha sinä olet?”
        Vastaus, myös sormilla näyttäen: ”Kolme vuotta!”

        VANHA!


    • halavatunriisit

      evankelista eliina heinonen sanoi etta elama on nykyaan menemista riisista riisiin,,on teini riisit 3kympin riisit 4--5-6kympin riisit..mutta ei ennen ollut,,kun kukkaan ei tiennyt tollaisista mittaan..noi on nykyajan median keksintoja..ja melekein kaikki on noihin langenneet..unohdettaan kaekki riisit..ja taaperrettaan etteenpain ilman noita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe