Kilpirauhaskokeista!!!

Lettu

Heippa!!!
Ajattelin kirjottaa tänne omakohtaisen kokemuksen.
Olimme yrittäneet mieheni kanssa lasta parisen vuotta ja menin lapsettomuushoitoihin. Hoitojen alussa otettiin verikokeita joilla tutkittiin keltarauhashormoneja sekä kilpirauhasen koe,T4v.
Lääkäri sanoi, että arvot on kohdallaan. Minusta ja miehestäni ei löytynyt mitään vikaa ja aloitin hoidot. Minulle annettiin kaikki tavalliset "alkuhoido", sekä inseminaatioita tehtiin 2 kappaletta tuloksettomina.
Seuraavaksi olisi ollut keinohedelmöityshoidot mutta siihen emme halunneet ryhtyä.
No, aloimme totutella ajatukseen ettemme saa lasta ja että minulla on selittämätön lapsettomuus.
Pari viikkoa sitten hakeuduin endokrinologin vastaanotolle omituisten oireiden vuoksi jotka olivat sekä kilpirauhasen liika - ja vajaatoiminnasta.
Lääkäri passitti minut verikokeisiin ja arvatkaapa mitä, kilpirauhasarvoni ovat äärirajoilla jotka viittaavat vajaatoimintaan. Vajaatoiminta aiheuttaa lapsettomuutta. Ensi viikolla menen saman lääkärin luo joka ilmeisesti lähettää minut lisätutkimuksiin jossa selvitetään mistä vajaatoimintani voisi johtua ja saisin lääkityksen.
Tällä yritän sanoa sitä, että T4V ei riitä. Pitää ottaa ainakin myös Tsh sekä s-tpo.
Lisäksi jos nämä arvot eivät ole koholla ja on kilpirauhasen oireita niin pitäisi tutkia hiven- ja kivennäisaineiden imeytyminen elimistössä.
Toivottavasti tästä oli jollekin jotain hyötyä.
Aika sekavaa tekstiä mutta en osaa tätä tmän selkeämmin selittää.
Kilpirauhasfoorumilta voi etsiä lisää tietoa.

29

2209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivi

Minkälaisia oireita sinulla oli? Me olemme yrittäneet 1v5kk lasta. Välillä tuntuu kilpirauhasen kohdalla kipua, mutta voi olla vain kuvitelmaa. Kokeet on joskus otettu verestä, mutta tuloksia en ole koskaan nähnyt....

• Lettu

Mulla on oireita sekä vajaa,- että liikatoiminnasta:
        Kylmät kädet, hermostuneisuus, ainainen väsymys, en siedä saunomista, ummetus, hiusten huonokuntoisuus, finnejä, hiukset rasvottuu helposti, runsaat kuukautiset, lapsettomuus, rytmihäiriöitä jne.
        Oireet ovat hyvin yksilöllisiä.
        Sun kannattaisi käydä lueskelemassa kilpirauhasfoorumia sekä kilpirauhasliiton sivuja mistä saa kunnon tietoa.
        Mun kohalla vasta aletaan selvittelemään, että mikä hämminki mun elimistössä on kun on oireita molemmista ja mistä ongelma johtuu, että osattaisiin hoitaa oikein.
        Oletko ollut lapsettomuushoidoissa, jos oot ni mitä hoitoja???.

• Päivi
        Lettu kirjoitti:

Mulla on oireita sekä vajaa,- että liikatoiminnasta:
        Kylmät kädet, hermostuneisuus, ainainen väsymys, en siedä saunomista, ummetus, hiusten huonokuntoisuus, finnejä, hiukset rasvottuu helposti, runsaat kuukautiset, lapsettomuus, rytmihäiriöitä jne.
        Oireet ovat hyvin yksilöllisiä.
        Sun kannattaisi käydä lueskelemassa kilpirauhasfoorumia sekä kilpirauhasliiton sivuja mistä saa kunnon tietoa.
        Mun kohalla vasta aletaan selvittelemään, että mikä hämminki mun elimistössä on kun on oireita molemmista ja mistä ongelma johtuu, että osattaisiin hoitaa oikein.
        Oletko ollut lapsettomuushoidoissa, jos oot ni mitä hoitoja???.

Syyskuussa 2003 jätettiin ehkäisy pois. Tammikuussa hakeuduin jo lekurille koska kierto oli aivan sekaisin (jopa 126). Teroluteilla saatiin järjestykseen. Kesäkuussa 2004 löydettiin suuri kysta....hävisi. Syksymmällä kokeiltiin Clomifenia....ei saatu kasvamaan halutulla tavalla....ennen seuraavaa kuuria jouduin kovien kipujen takia polille....taas suuri kysta kohduntakana, joka painoi kaikkia elimiä....osui juuri jouluun.
        Sen jälkeen en ole lääkkeitä syönyt. Nyt aika keskussairaalaan aukiolotutkimuksiin. Ensi käynti 4.3. Edellisessa ultrassa joka tehtiin tammikuussa oli rakkula vielä tallessa, tosin pienentyneenä, mutta kuitenkin.

• Lettu
        Päivi kirjoitti:

Syyskuussa 2003 jätettiin ehkäisy pois. Tammikuussa hakeuduin jo lekurille koska kierto oli aivan sekaisin (jopa 126). Teroluteilla saatiin järjestykseen. Kesäkuussa 2004 löydettiin suuri kysta....hävisi. Syksymmällä kokeiltiin Clomifenia....ei saatu kasvamaan halutulla tavalla....ennen seuraavaa kuuria jouduin kovien kipujen takia polille....taas suuri kysta kohduntakana, joka painoi kaikkia elimiä....osui juuri jouluun.
        Sen jälkeen en ole lääkkeitä syönyt. Nyt aika keskussairaalaan aukiolotutkimuksiin. Ensi käynti 4.3. Edellisessa ultrassa joka tehtiin tammikuussa oli rakkula vielä tallessa, tosin pienentyneenä, mutta kuitenkin.

Mitä tarkoitat aukiolotutkimuksella, "munajohdinten testaustako" eli tutkitaan ettei ne ole tukossa.
        Muistatko yhtään mitä verikokeita sulta on otettu hoitojen alussa??.
        Mun hoitojärjestys oli: Verikokeet, tutkittiin onko munajohtimet auki, clomifen, keltarauhashormonit,
        inseminaatiot.
        Onko Terolutit edelleen käytössä??. Onko kiertosi aina ollut sekaisin?.

• marilii
        Päivi kirjoitti:

on mulla sellasia kokemuksia...minulla on 5v tyttö...hän sai alkunsa todella nopeaa ja helposti....voisi ehkä sanoa että hieman vahingossakin...olin tuolloin 17v. no mut se siitä...muistaakseni odotusaikana minulle tehtiin kilppari testi ja kaikki oli ok. kun lapsen syntymän jälkeen menin jälkitarkastukseen, kerroin lääkärille kauheasta tunteesta kurkussani..henkitorvessa..ns.yläpuolella tuntui olevan joku turvonnut,enkä pystynyt kunnolla hengittämään ja nieleminenkin sattui. no tohtori heti epäili kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sehän sitten verikokeissa paljastui. arvot eivät olleet kamalan korkeat,mutta kuitenkin ..aloitin siis lääkityksen. nyt sitten ollaankin kärsitty nykyisen miehen kanssa lapsettomuudesta kohta 2,5v vaikka syönkin lääkkeitä. tosin meillä on miehessäkin hieman häikkää,mutta varmasti vaikuttaa tuo kilpparikin. yksi inssi on tehty ja ivf:ää pitäis ruveta seuraavaksi suunnittelemaan. saas sitten nähdä kuinka käy....

• Päivi
        Lettu kirjoitti:

Mitä tarkoitat aukiolotutkimuksella, "munajohdinten testaustako" eli tutkitaan ettei ne ole tukossa.
        Mun hoitojärjestys oli: Verikokeet, tutkittiin onko munajohtimet auki, clomifen, keltarauhashormonit,
        inseminaatiot.

Juuri sitä testausta.
        Tarkkoja verikoe juttuja en muista...hormonit ja kilpirauhanen....
        Myöhemmin verikokeissa selvisi ettei munasoluni irtoa.
        Nyt en syö lääkkeitä..edes teroja.
        Kiertoni on aina ollut pidempi eikä niin päivän päälle. E-pillereillä noin 28 ja teroilla tasan 26.

• Lettu
        Päivi kirjoitti:

Juuri sitä testausta.
        Tarkkoja verikoe juttuja en muista...hormonit ja kilpirauhanen....
        Myöhemmin verikokeissa selvisi ettei munasoluni irtoa.
        Nyt en syö lääkkeitä..edes teroja.
        Kiertoni on aina ollut pidempi eikä niin päivän päälle. E-pillereillä noin 28 ja teroilla tasan 26.

Mitä konsteja tohon munasolun irtoamisongelmaan on?. Mukavaa, että tiedätte mistä ongelma voi kiikastaa.

• Lettu
        marilii kirjoitti:

on mulla sellasia kokemuksia...minulla on 5v tyttö...hän sai alkunsa todella nopeaa ja helposti....voisi ehkä sanoa että hieman vahingossakin...olin tuolloin 17v. no mut se siitä...muistaakseni odotusaikana minulle tehtiin kilppari testi ja kaikki oli ok. kun lapsen syntymän jälkeen menin jälkitarkastukseen, kerroin lääkärille kauheasta tunteesta kurkussani..henkitorvessa..ns.yläpuolella tuntui olevan joku turvonnut,enkä pystynyt kunnolla hengittämään ja nieleminenkin sattui. no tohtori heti epäili kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sehän sitten verikokeissa paljastui. arvot eivät olleet kamalan korkeat,mutta kuitenkin ..aloitin siis lääkityksen. nyt sitten ollaankin kärsitty nykyisen miehen kanssa lapsettomuudesta kohta 2,5v vaikka syönkin lääkkeitä. tosin meillä on miehessäkin hieman häikkää,mutta varmasti vaikuttaa tuo kilpparikin. yksi inssi on tehty ja ivf:ää pitäis ruveta seuraavaksi suunnittelemaan. saas sitten nähdä kuinka käy....

Onko sun kilppariarvot kohillaan ja onhan sulla oikeen kunnol etsitty mistä vajaatoimintas johtuu syitä kun on monia??
        Toivon, että teille ivf:ssä tärppäisi. Hoidot oli ainakin minulle henkisestikin erittäin rankkoja eikä voimani enää riittäneet keinohedelmöitykseen.

• Päivi
        Lettu kirjoitti:

Mitä konsteja tohon munasolun irtoamisongelmaan on?. Mukavaa, että tiedätte mistä ongelma voi kiikastaa.

Kaippa siihen on tuo clomifen....en sitten tiedä että mikä noita kystia kasvattaa....ehkä hormonit tai mikä lie.
        Kyllä tämä on ollut sellaista lääkärissä ravaamista ja oman edun valvontaa koko reilu vuosi. Harmittaa ja suututtaa kun lapsia pitäisi saada helpommin jos niitä todella haluaa eikä tällaisella väännöllä.
        No mutta tuolla keskussairaalassa toivon sitten saavan uutta infoa....ja toivoa.

• Lettu
        Päivi kirjoitti:

Kaippa siihen on tuo clomifen....en sitten tiedä että mikä noita kystia kasvattaa....ehkä hormonit tai mikä lie.
        Kyllä tämä on ollut sellaista lääkärissä ravaamista ja oman edun valvontaa koko reilu vuosi. Harmittaa ja suututtaa kun lapsia pitäisi saada helpommin jos niitä todella haluaa eikä tällaisella väännöllä.
        No mutta tuolla keskussairaalassa toivon sitten saavan uutta infoa....ja toivoa.

Oletko yksityisellä vai julkisella puolella hoidossa?.
        Onko lääkäri sanonut josko inseminaatio voisi auttaa teidän tapauksessa. Vaikka munajohtimet olisi auki niin eikö inseminaatioa voitaisi kuitenkin tehdä koska teillä on yritystä aika kauan takana ja ongelmiakin näyttäis olevan muutama (tarkotan kystia sekä irtoamisongelmaa)??.
        Muistathan sairaalassa kysyä mistä noi kystat johtuu.

• Päivi
        Lettu kirjoitti:

Oletko yksityisellä vai julkisella puolella hoidossa?.
        Onko lääkäri sanonut josko inseminaatio voisi auttaa teidän tapauksessa. Vaikka munajohtimet olisi auki niin eikö inseminaatioa voitaisi kuitenkin tehdä koska teillä on yritystä aika kauan takana ja ongelmiakin näyttäis olevan muutama (tarkotan kystia sekä irtoamisongelmaa)??.
        Muistathan sairaalassa kysyä mistä noi kystat johtuu.

Aluksi olin julkisella...sitten en saanut clomifen lääkkeeseen seurantaultraa vaikka vänkäsin "riskit kaikessa...ei tarvita...plääh" sanoi lekuri. Vaihdoin yksityiselle. Inseminaatiosta ei olla puhuttu.
        Täytyy tehdä listä mitä kysyn kun kerran pääsen sairaalaan tutkimuksiin. Kunnon historia kalenteria olenkin jo tehnyt jonkin verran.

• Lettu
        Päivi kirjoitti:

Aluksi olin julkisella...sitten en saanut clomifen lääkkeeseen seurantaultraa vaikka vänkäsin "riskit kaikessa...ei tarvita...plääh" sanoi lekuri. Vaihdoin yksityiselle. Inseminaatiosta ei olla puhuttu.
        Täytyy tehdä listä mitä kysyn kun kerran pääsen sairaalaan tutkimuksiin. Kunnon historia kalenteria olenkin jo tehnyt jonkin verran.

Joo, kannattaa kirjottaa kaikki pienetkin ja ehkä omasta mielestä mitättömätkin asiat ylös ja kysellä rohkeasti. Jos haluut ni voit kirjotella:[email protected] Olisi kiva kuulla mitä sairaalassa sanottiin ja toki voit aikasemminkin kirjotella. Ajatuksia olisi mukava vaihdella.

• Päivi
        Lettu kirjoitti:

Joo, kannattaa kirjottaa kaikki pienetkin ja ehkä omasta mielestä mitättömätkin asiat ylös ja kysellä rohkeasti. Jos haluut ni voit kirjotella:[email protected] Olisi kiva kuulla mitä sairaalassa sanottiin ja toki voit aikasemminkin kirjotella. Ajatuksia olisi mukava vaihdella.

Kiitos osoitteesta ja siitä kun jaksoit viestitellä:) Pitäneepä tässä kirjoitella. Nyt sammutan koneen ja hipsin kohta nukkumaan. Öitä ja tsemppiä teillekin.
        P.S. Kirjoitan joku päivä s-postia niin saat osoitteeni ja voit sinäkin purkaa mieltäsi...se on terapeuttista.

• Lettu
        Päivi kirjoitti:

Kiitos osoitteesta ja siitä kun jaksoit viestitellä:) Pitäneepä tässä kirjoitella. Nyt sammutan koneen ja hipsin kohta nukkumaan. Öitä ja tsemppiä teillekin.
        P.S. Kirjoitan joku päivä s-postia niin saat osoitteeni ja voit sinäkin purkaa mieltäsi...se on terapeuttista.

ja kirjottelehan joku päivä!!!

• marilii
        Lettu kirjoitti:

Onko sun kilppariarvot kohillaan ja onhan sulla oikeen kunnol etsitty mistä vajaatoimintas johtuu syitä kun on monia??
        Toivon, että teille ivf:ssä tärppäisi. Hoidot oli ainakin minulle henkisestikin erittäin rankkoja eikä voimani enää riittäneet keinohedelmöitykseen.

eivät ole tähänkään päivään mennessä saaneet lääkitystä kohdalleen! vaihtuu annostus joka kerta ku olen käyny verikokehis. eivät ole tutkineet millään lailla tarkemmin...ja hiljan kun kuulin et muutakin lääkitystä (mulla thy...)on olemas,ni ajattelin lekuril sanoa et jos koitettais vaihtaa merkkiä....josko se vaikka auttais yhtään.niinpä..toivossa on hyvä elää,mut sen aika näyttää. luulen että mulla tota henkistä pualta hoitoihin kyllä löytyy,mutta vaikeahan sitä on mennä sanomaan kun en ivf:ää ole vielä kokenut...ja tietty jos ei onnista niin siinä suhteessa varmasti käy henkisen pualen päälle aika rankasti..niinkuin varmasti kaikilla.

• Lettu
        marilii kirjoitti:

eivät ole tähänkään päivään mennessä saaneet lääkitystä kohdalleen! vaihtuu annostus joka kerta ku olen käyny verikokehis. eivät ole tutkineet millään lailla tarkemmin...ja hiljan kun kuulin et muutakin lääkitystä (mulla thy...)on olemas,ni ajattelin lekuril sanoa et jos koitettais vaihtaa merkkiä....josko se vaikka auttais yhtään.niinpä..toivossa on hyvä elää,mut sen aika näyttää. luulen että mulla tota henkistä pualta hoitoihin kyllä löytyy,mutta vaikeahan sitä on mennä sanomaan kun en ivf:ää ole vielä kokenut...ja tietty jos ei onnista niin siinä suhteessa varmasti käy henkisen pualen päälle aika rankasti..niinkuin varmasti kaikilla.

Huomenta!!!
        Ootko jutellu lääkärille, että haluaisitte lapsen??.
        Jos teillä päin on jollakin lääkäriasemalla endokrinologi niin suosittelen hänen luonaan käymistä.
        Aika kauan näyttää kestävän sulla ennen kuin arvot menee kohdalleen.

• noin
        marilii kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminnan syytä ei aina saada selville. Kilpirauhasvasta-aineet voi viitata kilpirauhastulehdukseen. Mutta oli syy mikä hyvänsä, niin vajaatoimintaan hoito on aina sama eli Thyroxin-tabletit, muita lääkkeitä varsinaiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole.Vajaatoiminnan toteamisen perustutkimus on TSH.

• Lettu
        noin kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminnan syytä ei aina saada selville. Kilpirauhasvasta-aineet voi viitata kilpirauhastulehdukseen. Mutta oli syy mikä hyvänsä, niin vajaatoimintaan hoito on aina sama eli Thyroxin-tabletit, muita lääkkeitä varsinaiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole.Vajaatoiminnan toteamisen perustutkimus on TSH.

Moikka!!!
        Kilpirauhasfoorumilta sekä kilpirauhasliiton sivuilta saa hyvää tietoa kilppariasioista.
        Tsh ei pelkästään riitä. Aina pitää ottaa ainakin T4V ja jos ne viitearvojen ääripäissä pitää ottaa lisää tutkimuksia ja pois sulkea esim. munuaiskeräsen tulehduksesta johtuvat arvojen heittelyt ja aivolisäkkeen ongelmat.
        Hyvä endokrinologi osaa parhaiten tutkituttaa potilaan.
        Mukavaa sunnuntaita!!!

• Päivi
        Lettu kirjoitti:

inseminaatiot.

Hei taas! Nyt löysin nuo lääkärin paperin niistä verikokeista mitä silloin aluksi oli otettu eli:
        ¤ HB 128
        ¤ TSH 1,71
        ¤ FSH 3,2
        ¤ S-PROG 5,3
        ¤ estradioli 349

en kyllä ymmärrä ihan kaikkia lukuja....

• marilii
        Lettu kirjoitti:

Huomenta!!!
        Ootko jutellu lääkärille, että haluaisitte lapsen??.
        Jos teillä päin on jollakin lääkäriasemalla endokrinologi niin suosittelen hänen luonaan käymistä.
        Aika kauan näyttää kestävän sulla ennen kuin arvot menee kohdalleen.

kuten jo kerroin, meille on yksi imseminaatio jo tehty...eli lääkäri on tietoinen lapsen saanti toiveistamme. niin kestää, mutta äitilläni,jolla ensin oli struuma ja sitten lakkasikin yht äkkiä kokonaan toimimasta (ollut n.8v) myöskin annokset vaihtelevat välillä... eli otaappa nyt selvää, onko annos koon vaihtelu normaalia. mistäköhän ton kilppari foorumin löydän???

• Foorumin löydät...
        marilii kirjoitti:

kuten jo kerroin, meille on yksi imseminaatio jo tehty...eli lääkäri on tietoinen lapsen saanti toiveistamme. niin kestää, mutta äitilläni,jolla ensin oli struuma ja sitten lakkasikin yht äkkiä kokonaan toimimasta (ollut n.8v) myöskin annokset vaihtelevat välillä... eli otaappa nyt selvää, onko annos koon vaihtelu normaalia. mistäköhän ton kilppari foorumin löydän???

..kun laitat googlen hakusanaksi kilpirauhasfoorumi. Oon ite saanu sieltä paljon arvokasta tietoa. Sinne voi mennä joko ainoastaan lueskelemaan tai sitten voit rekisteröityä (suosittelen) niin pääset "keskustelemaan" toisten foorumilaisten kanssa.

• Lettu!!!
        Päivi kirjoitti:

Hei taas! Nyt löysin nuo lääkärin paperin niistä verikokeista mitä silloin aluksi oli otettu eli:
        ¤ HB 128
        ¤ TSH 1,71
        ¤ FSH 3,2
        ¤ S-PROG 5,3
        ¤ estradioli 349

en kyllä ymmärrä ihan kaikkia lukuja....

Moikka!!!!
        Toi tsh.ns optimiarvo on kuulema alle 1.(varmasti kuitenkin tapauskohtainen.
        Fsh=hormoni joka säätelee munarakkulan kasvua ja kehitystä. Viitearvot on erivaiheissa(esim. ovulaatio) erilaiset.
        S-Prog=Progesteroni on keltarauhasen erittämä hormoni. Viitearvot kierron erivaiheissa erilaiset. Luteraalivaiheen kohonnut seerumin progesteronipitoisuus on osoitus ovulaatiosta. Onkohan toi arvo otettu sulta ovulaationaikana vai ennen/jälkeen???
        Kyllähän se niin on, että kaikki vaikuttaa kaikkeen joten sun kantsii ottaa noi arvot mukaan sairalaan ja kysyy lääkäriltä miten noi sun kohalla pitäs tulkita. Joku tarkotus noil kokeilla on ollu, tarkotan et ne on sitte tulkittu kaikki yhdessä. Vaikeeta selittää.
        Ihmettelen miksei sulta ole otettu kilpirauhaskoetta T4V ym????

• Päivi
        Lettu!!! kirjoitti:

Moikka!!!!
        Toi tsh.ns optimiarvo on kuulema alle 1.(varmasti kuitenkin tapauskohtainen.
        Fsh=hormoni joka säätelee munarakkulan kasvua ja kehitystä. Viitearvot on erivaiheissa(esim. ovulaatio) erilaiset.
        S-Prog=Progesteroni on keltarauhasen erittämä hormoni. Viitearvot kierron erivaiheissa erilaiset. Luteraalivaiheen kohonnut seerumin progesteronipitoisuus on osoitus ovulaatiosta. Onkohan toi arvo otettu sulta ovulaationaikana vai ennen/jälkeen???
        Kyllähän se niin on, että kaikki vaikuttaa kaikkeen joten sun kantsii ottaa noi arvot mukaan sairalaan ja kysyy lääkäriltä miten noi sun kohalla pitäs tulkita. Joku tarkotus noil kokeilla on ollu, tarkotan et ne on sitte tulkittu kaikki yhdessä. Vaikeeta selittää.
        Ihmettelen miksei sulta ole otettu kilpirauhaskoetta T4V ym????

Kiitos taas vastauksesta. Kirjoitan sulle joku päivää.

• Lettu
        Päivi kirjoitti:

Kiitos taas vastauksesta. Kirjoitan sulle joku päivää.

Aika sekava toi mun viesti oli. Muistathan ottaa te tulokset sairaalaan mukaan. Kyselethän niistä kilpirauhasen kokeista ja siitä mitä noi sun tulokset tarkottaa. Kysele omast mielestä kaikki tyhmätkin kysymykset niin saat asiat selville.
        Kirjottelehan joku päivä ja hyvää alkavaa viikkoa!!!!ja tietty tsemppiä!!!

• vajaatoiminta

minulla ollut syntymästä asti kilpirauhasen vajaatoiminta ja ajattelin myös kauhujuttuja luettuani etten saa lapsia, vaan loppujen lopuksi tulin aika helposti raskaaksi, muutama kuukaus ehkäisyn lopetettua, nyt poika 5kk.

• Lettu

Hieni juttu!!Onnea.
        Sulla on ilmeisesti saatu kilpirauhasarvot kohilleen??. Onko lääkitystäsi muutettu monta kertaa??
        Nautihan nyt äitiydestä, se on hieno lahja!!!

• Salla

Vajaatoiminta vaikeuttaa lapsen saamista vain hoitamattomana - tai mahdollisesti, jos se on aiheuttanut jotakin pysyvää vauriota.

• vajaatoiminta
        Lettu kirjoitti:

Hieni juttu!!Onnea.
        Sulla on ilmeisesti saatu kilpirauhasarvot kohilleen??. Onko lääkitystäsi muutettu monta kertaa??
        Nautihan nyt äitiydestä, se on hieno lahja!!!

Mulla on siis synnynnäinen, puuttuu kokonaan, eli oon lapsesta asti käynyt testeissä, noin 15v alkaen harvemmin... (oon aika hajamielinen, välillä oon unohtanut ottaa kokonaan parikin päivää putkeen, vaikkei kyl tosiaan pitäis). Olin vissiin tarkistuttanut sen arvon vuosi ennen raskautta ja sit tietysti raskauden aikana. Mutta muistaakseni sitä ei juuri olla muuten muuteltu, mut kai sit joskus jos laihdun norm. mittoihin niin pitäis mitata arvot uudelleen. Toivottavasti teilläkin lykästää. Onnea!

• Mallu76
        Salla kirjoitti:

Vajaatoiminta vaikeuttaa lapsen saamista vain hoitamattomana - tai mahdollisesti, jos se on aiheuttanut jotakin pysyvää vauriota.

Osaako kukaan sanoa seuraavista luvuista mitään (ja mitä nämä yleensäkään meinaavat): SFO 5.4, LH 2.9, Progestooli 40, TSO 1.78
        Entä oliko tässä kaikki tarpeelliset katsottu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      149
      2489
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      999
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      753
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      691
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      677
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe