sytkärin ostaminen

k-18

Onko siis todellakin niin, että alle 18 vuotias ei saa ostaa sytkäriä? Ku oon ite 15 ni yks myyjä sano, että et sä voi sytkäriä ostaa ku se on tupakointiväline.. En siis sitä olisi tupakan sytyttämiseen ostanutkaan vaan ihan kotiin lahjaksi isälle.. Niin ni onko oikeesti näin, vai eikö se myyjä tykänny musta?

121

27138

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeespoksj

      En tiedä voi olla että ei sa ostaa. Ei mullekkaan aina myydä tulitikkujakaan vaikka olen jo 16.

      Sain kaupasta jo 11 vuotiaana tulitikkuja mutta en saa vieläkään joka paikassa.

      En sitten tiedä miten tämä laissa määritetään.

      • Allu!

        Näin sanoo Suomen laki:
        tupakkaa tai tupakointivälineitä ( savukepaperia, piippuja, SYTYTTIMIÄ...) ei saa myydä eikä luovuttaa 18 vuotta nuoremmalle henkilölle.
        Tulitikut saa luovuttaa yli 16-vuotiaalle jos ei ole aihetta epäillä henkilön käyttävän niitä väärin.


      • lantakasa
        Allu! kirjoitti:

        Näin sanoo Suomen laki:
        tupakkaa tai tupakointivälineitä ( savukepaperia, piippuja, SYTYTTIMIÄ...) ei saa myydä eikä luovuttaa 18 vuotta nuoremmalle henkilölle.
        Tulitikut saa luovuttaa yli 16-vuotiaalle jos ei ole aihetta epäillä henkilön käyttävän niitä väärin.

        jessus, en ees tienny, mutta ei sillä niin väliä, olen jo parikymppinen.


      • SUURI VAARA

        Nuorten tulisi käydä katsomassa miltä näyttää tupakoitsija hidas ja tuskallinen kuolema, ennen kuin ostaa ensimmäisen sytkärin tai sytyttää ensimmäisen tupakan. Kauhea tukehtumalla kuoleminen ei varmaan ole monenkaan nuoren syy ostaa ensimmäinen sytkäri.

        Harva tietää mitä ne tuovat tullessaan. Tupakanpolttajien huume kokeilut... järkyttävää, että kansamme nuorisoa ei juuri oikeasti varoiteta!

        Varmaan tupakkateollisuuden ahneus on kaiken takana, että se saa viedä nuorten rahat ja samalla terveyden. Ei todellakaan kannata olla niin kova, että tekee itsestään nikotiinin orjan ja tuhoaa oman ainutkertaisen elämänsä ja sen laadun.

        Jos nuoret myös tietäisivät miten tupakka vaikuttaa heidän tuleviin lapsiinsa ystäviinsä, varmasti he jättäisivät sen ensimmäisen tupakan sytyttämättä.


      • eimullaoo
        SUURI VAARA kirjoitti:

        Nuorten tulisi käydä katsomassa miltä näyttää tupakoitsija hidas ja tuskallinen kuolema, ennen kuin ostaa ensimmäisen sytkärin tai sytyttää ensimmäisen tupakan. Kauhea tukehtumalla kuoleminen ei varmaan ole monenkaan nuoren syy ostaa ensimmäinen sytkäri.

        Harva tietää mitä ne tuovat tullessaan. Tupakanpolttajien huume kokeilut... järkyttävää, että kansamme nuorisoa ei juuri oikeasti varoiteta!

        Varmaan tupakkateollisuuden ahneus on kaiken takana, että se saa viedä nuorten rahat ja samalla terveyden. Ei todellakaan kannata olla niin kova, että tekee itsestään nikotiinin orjan ja tuhoaa oman ainutkertaisen elämänsä ja sen laadun.

        Jos nuoret myös tietäisivät miten tupakka vaikuttaa heidän tuleviin lapsiinsa ystäviinsä, varmasti he jättäisivät sen ensimmäisen tupakan sytyttämättä.

        niin tai voihan sitä vaikka tukehtua limuun TAI kenties koulun käytyäsi vietät next 50 vuotta jossain s... konttorissa kaheksasta neljään joka helvetin päivä elämäs loppuu asti ja todeta että hukkaa meni. Tai sitten voit elää elämääsi ilman pelkoja että 50 vuoden polttelun jälkeen kuolet syöpää tai taivas tippuu niskaa tai jos vaikka kompastut kenkälusikkaa ja kuolet siihe. Samantien kannattaa lopettaa sipsien ja leivän syönti ku kas perkele neki aiheuttaa syöpää.


      • ihmettelen vaan
        Allu! kirjoitti:

        Näin sanoo Suomen laki:
        tupakkaa tai tupakointivälineitä ( savukepaperia, piippuja, SYTYTTIMIÄ...) ei saa myydä eikä luovuttaa 18 vuotta nuoremmalle henkilölle.
        Tulitikut saa luovuttaa yli 16-vuotiaalle jos ei ole aihetta epäillä henkilön käyttävän niitä väärin.

        luetellaan tupakointivälineisiin? Tuskinpa niiden keksijä on niitä tupakointia varten keksinyt, voi niitä käyttää paljon muuhunkin. Mutta K-18 on kyllä niille aivan oikea ikäraja, ihan vaan paloturvallisuudenkin takia.


      • Kusspääkassa
        Allu! kirjoitti:

        Näin sanoo Suomen laki:
        tupakkaa tai tupakointivälineitä ( savukepaperia, piippuja, SYTYTTIMIÄ...) ei saa myydä eikä luovuttaa 18 vuotta nuoremmalle henkilölle.
        Tulitikut saa luovuttaa yli 16-vuotiaalle jos ei ole aihetta epäillä henkilön käyttävän niitä väärin.

        Periaatteessa tulitikut on ihan myyjän oma päätös myykö vai ei, itse olin kusipää ja en myynyt pikku pojalle tulitikkuja koska tiesin hyvin sen että se menee imee röökiä niin ajattelin että en myy enkä tule koskaan myymään ala-ikäselle edes tulitikkuja.


      • TheOpiskelija
        SUURI VAARA kirjoitti:

        Nuorten tulisi käydä katsomassa miltä näyttää tupakoitsija hidas ja tuskallinen kuolema, ennen kuin ostaa ensimmäisen sytkärin tai sytyttää ensimmäisen tupakan. Kauhea tukehtumalla kuoleminen ei varmaan ole monenkaan nuoren syy ostaa ensimmäinen sytkäri.

        Harva tietää mitä ne tuovat tullessaan. Tupakanpolttajien huume kokeilut... järkyttävää, että kansamme nuorisoa ei juuri oikeasti varoiteta!

        Varmaan tupakkateollisuuden ahneus on kaiken takana, että se saa viedä nuorten rahat ja samalla terveyden. Ei todellakaan kannata olla niin kova, että tekee itsestään nikotiinin orjan ja tuhoaa oman ainutkertaisen elämänsä ja sen laadun.

        Jos nuoret myös tietäisivät miten tupakka vaikuttaa heidän tuleviin lapsiinsa ystäviinsä, varmasti he jättäisivät sen ensimmäisen tupakan sytyttämättä.

        Kyllä, koska jos ostaa sytkärin niin se tarkoittaa aina sitä ,että sitä käytetään tupakan sytyttämiseen. Itse meinasin ostaa ihan vain kynttilöiden sytyttämiseen ettei tarvitse vähäisiä opiskelijarahoja tuhlata ylihinnoiteltuihin tulitikkuihin


      • 8+12

        12.2.2005

        Joko löysit " sytkärin "


      • moimoixddd
        Allu! kirjoitti:

        Näin sanoo Suomen laki:
        tupakkaa tai tupakointivälineitä ( savukepaperia, piippuja, SYTYTTIMIÄ...) ei saa myydä eikä luovuttaa 18 vuotta nuoremmalle henkilölle.
        Tulitikut saa luovuttaa yli 16-vuotiaalle jos ei ole aihetta epäillä henkilön käyttävän niitä väärin.

        Onko muka rikos tehdä partiossa nuotio? En itse käytä tulen teko välineitä muuhun kuin takan sytyttämiseen ja partioleirillä nuotion tekemiseen.


      • nimimerkki9
        moimoixddd kirjoitti:

        Onko muka rikos tehdä partiossa nuotio? En itse käytä tulen teko välineitä muuhun kuin takan sytyttämiseen ja partioleirillä nuotion tekemiseen.

        siis kun minä olin 9 vuotias lähisivasta sai ostettua tulitikkuja mutta sytkäreitä ei nykyään ei saa edes tulitikkuja ja kaksi jo muussa työpaikassa olevaa oli niiden kanssa ongelmia toinen ei myynyt ta toinen moi vain yhden askin tulitikkuja ja sillä tavalla tuli oppittua tuntemaan myyjät kuka myy mitäkin että oli se hienoa aikaa ei voi muuta sanoa ja nykyään on joulukuussa 15 vuotta


      • ei juma
        SUURI VAARA kirjoitti:

        Nuorten tulisi käydä katsomassa miltä näyttää tupakoitsija hidas ja tuskallinen kuolema, ennen kuin ostaa ensimmäisen sytkärin tai sytyttää ensimmäisen tupakan. Kauhea tukehtumalla kuoleminen ei varmaan ole monenkaan nuoren syy ostaa ensimmäinen sytkäri.

        Harva tietää mitä ne tuovat tullessaan. Tupakanpolttajien huume kokeilut... järkyttävää, että kansamme nuorisoa ei juuri oikeasti varoiteta!

        Varmaan tupakkateollisuuden ahneus on kaiken takana, että se saa viedä nuorten rahat ja samalla terveyden. Ei todellakaan kannata olla niin kova, että tekee itsestään nikotiinin orjan ja tuhoaa oman ainutkertaisen elämänsä ja sen laadun.

        Jos nuoret myös tietäisivät miten tupakka vaikuttaa heidän tuleviin lapsiinsa ystäviinsä, varmasti he jättäisivät sen ensimmäisen tupakan sytyttämättä.

        NAURETTAVAA XDDDDDDDDDDDDDD ei hyvää päivää missä sinä olet oikein kasvanut jeesus sentään että osaa olla tyhmiä ihmisiä maailma täynnä


      • tetet
        Kusspääkassa kirjoitti:

        Periaatteessa tulitikut on ihan myyjän oma päätös myykö vai ei, itse olin kusipää ja en myynyt pikku pojalle tulitikkuja koska tiesin hyvin sen että se menee imee röökiä niin ajattelin että en myy enkä tule koskaan myymään ala-ikäselle edes tulitikkuja.

        Hienoa älä myy muovikassejakaan, nuori voi vetää sen päähäsi ja tukehtuisit.


      • lololz

        hehe itse pöllin aina fysiikan tai kemian tunnilta tulitikkuja jos tehtiin jotain kokeita :D


      • Kllhh
        TheOpiskelija kirjoitti:

        Kyllä, koska jos ostaa sytkärin niin se tarkoittaa aina sitä ,että sitä käytetään tupakan sytyttämiseen. Itse meinasin ostaa ihan vain kynttilöiden sytyttämiseen ettei tarvitse vähäisiä opiskelijarahoja tuhlata ylihinnoiteltuihin tulitikkuihin

        Voi vittu nyt taas tulitikut 10senttiä siwassa


      • kakipöki

        mie polotan röökiä


      • Anonyymi
        SUURI VAARA kirjoitti:

        Nuorten tulisi käydä katsomassa miltä näyttää tupakoitsija hidas ja tuskallinen kuolema, ennen kuin ostaa ensimmäisen sytkärin tai sytyttää ensimmäisen tupakan. Kauhea tukehtumalla kuoleminen ei varmaan ole monenkaan nuoren syy ostaa ensimmäinen sytkäri.

        Harva tietää mitä ne tuovat tullessaan. Tupakanpolttajien huume kokeilut... järkyttävää, että kansamme nuorisoa ei juuri oikeasti varoiteta!

        Varmaan tupakkateollisuuden ahneus on kaiken takana, että se saa viedä nuorten rahat ja samalla terveyden. Ei todellakaan kannata olla niin kova, että tekee itsestään nikotiinin orjan ja tuhoaa oman ainutkertaisen elämänsä ja sen laadun.

        Jos nuoret myös tietäisivät miten tupakka vaikuttaa heidän tuleviin lapsiinsa ystäviinsä, varmasti he jättäisivät sen ensimmäisen tupakan sytyttämättä.

        Siis voi vittu kaikki tietää riskit mutta saatat sä tarvita sitä sytkäriä vaikka et polttais


      • Anonyymi

        Moi


      • Anonyymi
        SUURI VAARA kirjoitti:

        Nuorten tulisi käydä katsomassa miltä näyttää tupakoitsija hidas ja tuskallinen kuolema, ennen kuin ostaa ensimmäisen sytkärin tai sytyttää ensimmäisen tupakan. Kauhea tukehtumalla kuoleminen ei varmaan ole monenkaan nuoren syy ostaa ensimmäinen sytkäri.

        Harva tietää mitä ne tuovat tullessaan. Tupakanpolttajien huume kokeilut... järkyttävää, että kansamme nuorisoa ei juuri oikeasti varoiteta!

        Varmaan tupakkateollisuuden ahneus on kaiken takana, että se saa viedä nuorten rahat ja samalla terveyden. Ei todellakaan kannata olla niin kova, että tekee itsestään nikotiinin orjan ja tuhoaa oman ainutkertaisen elämänsä ja sen laadun.

        Jos nuoret myös tietäisivät miten tupakka vaikuttaa heidän tuleviin lapsiinsa ystäviinsä, varmasti he jättäisivät sen ensimmäisen tupakan sytyttämättä.

        Kuule, oon 14 ja mun isomummi kuoli syöpään, joka oli levinnyt koko kehoon tupakan takia, ja kuoli hitaasti tukehtumalla. Joo, nuorten ei pitäis koskea tupakkaan, mutta siinä on nuorille mun mielestä myös hyviäkin puolia. Esim koulun välitunnin aikana ku kessulla käy nii se auttaa keskittymää tunnilla yms. Ja uskon että just moni mun ikänen on tietoinen siitä mitä tupakka aiheuttaa, mut kuules kun kaikkia ei edes jaksa se kiinnostaa. Esim ihan omalta kohdalta voin sanoa, että mua ei vois vähempää kiinnostaa kuolenko tupakointii vai en koska masentunut olen ja toivon kuolemaa koko ajan:) mun mielestä jos nuori polttaa, ni sillä ei siinä vaiheessa ehkä elämässä kauheen hyvin mene.


      • Anonyymi
        Kusspääkassa kirjoitti:

        Periaatteessa tulitikut on ihan myyjän oma päätös myykö vai ei, itse olin kusipää ja en myynyt pikku pojalle tulitikkuja koska tiesin hyvin sen että se menee imee röökiä niin ajattelin että en myy enkä tule koskaan myymään ala-ikäselle edes tulitikkuja.

        “Imee röökiä” 😂😂 ei jeesus!


      • Anonyymi
        TheOpiskelija kirjoitti:

        Kyllä, koska jos ostaa sytkärin niin se tarkoittaa aina sitä ,että sitä käytetään tupakan sytyttämiseen. Itse meinasin ostaa ihan vain kynttilöiden sytyttämiseen ettei tarvitse vähäisiä opiskelijarahoja tuhlata ylihinnoiteltuihin tulitikkuihin

        Ihan näi btw, tulitikku rasia maksaa 10 snt ja stenkku maksaa noin 3€😂😂


      • Anonyymi
        kakipöki kirjoitti:

        mie polotan röökiä

        Hihi mieki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan näi btw, tulitikku rasia maksaa 10 snt ja stenkku maksaa noin 3€😂😂

        Ihan tiedoksi, vastaat 7 vuotta vanhoihin viesteihin. Miltä vuodelta itse olet, että saat ostettua jostain tulitikut vielä 10sntillä?


      • Anonyymi
        Kllhh kirjoitti:

        Voi vittu nyt taas tulitikut 10senttiä siwassa

        ei oo enää mitää siwaa


      • Anonyymi
        TheOpiskelija kirjoitti:

        Kyllä, koska jos ostaa sytkärin niin se tarkoittaa aina sitä ,että sitä käytetään tupakan sytyttämiseen. Itse meinasin ostaa ihan vain kynttilöiden sytyttämiseen ettei tarvitse vähäisiä opiskelijarahoja tuhlata ylihinnoiteltuihin tulitikkuihin

        enhän mä saanut ruokakaupasta porkkanoita ostaa kun täti sanoi että pilluun työnnät kumminkin ne olen sentään 17 v tyttö


      • Anonyymi
        moimoixddd kirjoitti:

        Onko muka rikos tehdä partiossa nuotio? En itse käytä tulen teko välineitä muuhun kuin takan sytyttämiseen ja partioleirillä nuotion tekemiseen.

        Todella ikävää että olet koittanut tehdä metsäpalon par tio lei ril lä


    • minni

      ?? hehe, mun pikkuveli sai ostettua kaupasta sytkärin ja se on 9v.:D mutta se ei kyllä tupakoi:D Aika naurettavaa, tupakkaahan ei sais myydä alle 18v. Mutta että tulitikkuja! :D:D

    • Jepari

      Näin on. Tulitikkujakaan ei saa myydä alle 18-vuotiaalle, koska niillä voi sytyttää tupakan. Prilliant..

      • tikut saa

        mutta sytkäriä ei.


      • Jepari
        tikut saa kirjoitti:

        mutta sytkäriä ei.

        Ei saa tikkuja ostaa. Ei alle 18v. Kaikki ei tiedä sitä, eikä näinollen edes kaikki kassahiimut noudata sitä, mutta laissa lukee niin.


      • jepari kakkonen

        Kohta tulentekovälineet kielletään lailla, koska ne saattavat olla hengenvaarallisia väärinkäytettynä, esim. pyromaanin käsissä.


      • :D
        Jepari kirjoitti:

        Ei saa tikkuja ostaa. Ei alle 18v. Kaikki ei tiedä sitä, eikä näinollen edes kaikki kassahiimut noudata sitä, mutta laissa lukee niin.

        oon 12v ja ostin kavereitten kanssa tulitikkuja yhest anttilast ku haluttii vähä leikkii niil, ei se kassa myyjä mitään estelly, iiihan kiltisti anto meijän ostaa ne ja hymyili takas.


    • Nainen

      Niin se vaan on.. Itsekin joskus alaikäisenä menin ostamaan tulentekovehkeitä, että saisin SAUNAN LÄMPIÄMÄÄN, mutta kun niillä voi sytyttää tupakankin, niin eihän niitä voi myydä.. huh.. Yhtä hyvin voi juomalasien myynnin kieltää alaikäisille, kun niistähän voi juoda VIINAA..

    • tyrmistynyt

      Onko siis lailla kiellettyä myydä sytkäriä ala-ikäiselle?

      • ON ON ON ON ON

        ON ON ON ON ON ON


    • L&M

      siis täähän on aivan yksiselitteinen lainsäädännön näkökulmasta. Kaikkien tupakkatuotteiden ja välineiden myynti on kielletty alle 18 vuotiaille.

    • minä tiedän

      Tulentekovälineitä saa myydä minkä ikäiselle tahansa. Mutta tupakkatuotteita vain 18 vuotta täyttäneille.

      • mieltä

        Valvira(Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto) kertoo, että esim. tulitikkujen myynnille ei olisi ikärajaa kuten tupakkatuotteilla on.


      • näin ole?
        mieltä kirjoitti:

        Valvira(Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto) kertoo, että esim. tulitikkujen myynnille ei olisi ikärajaa kuten tupakkatuotteilla on.

        Eikös myös sytkäri ole tulentekoväline kuten tulitikutkin? Näitä käytetään tulen tekoon eivätkä ne siis ole tupakointivälinetä. Esim. kesämökin takkatuli voidaan sytyttää joko tulitikuilla tai sytkärillä.


    • ihan totta.

      itsekin menin sytkärin ostamaan 18-vuotiaana, niin multa kysyttiin paperit.
      niitä ei saa ostaa alle 18-vuotiaat, eikä tulitikkujakaan.

    • Sytkärityttö

      Sytkäreitä ei saa myydä alle 18 vuotiaille ja tulitikkujakin vain yhden askin verran alle 18 vuotiaille...kysäsin kerran myyjältä ja sano asian olleen näin...Seuraavalla kerralla kyllä ostin itse sytkärin ja eivät sanoneet mitään,mutta tuo kuulemma on totuus....naurettava,ainakin ton tulitikkuaskin kohdalla....:D

    • juupajuu

      Ei Ei edes yhtä tulitikku askia saa myydä Suomen lain mukaan. Vaikka kuinka pelletä kuullostaa niin näin se on, tosin poikkeuksellisesti lähes joka myyjä tekee tässä asiassa poikkeuksen ja myy tulitikun tai stendarin.

    • PunkPrinsess

      mä oon 14 ja oon saanu joka kaupasta mistä oon yrittäny niin sytkärin tai tulitikut.. Musta sytkärissä on ikäraja mut en tiiä et oisko tulitikuis ku kaikki pikkuipanat niit ostaa.

    • Kokemusta on!

      Teboililta saa toimivia sytkäreitä ja tuupakkia.

    • Tyttönen

      Näinhän se on, tosin riippuu kaupasta kuinka tarkkoja ovat ton asian kanssa sekä ostajastakin.

      Kerran oltiin menossa äiskän kans mökillä, ostettiin ruokaa ja sytkäri unohtu ostaa (tarvitaan sitä muuhunkin kuin tupakan sytyttämiseen), lupasin hakea sytkärin, mutta empäs saanut stiä ostettua, huusinkin äiskälle, että annatkos mulle luvan ostaa tän sytkärin kun oon alaikänen ;) Juu myyjä punastellen möi sytkärin

    • epezcki

      Itekää en saa ostettuu edes tulitikkuja, vaikka menin kerranki partiopaita päällä kauppaan ostamaan tikkuja vaellukselle, ja oon 17 ni ei myyny. Tuli se uus laki ettei alle 18 vuotiaalle saa myydä EDES tulitikkuja.

    • Laissa sanotaan että tupakan ja tulentekoväineiden/tupakointivälineiden myyminen alaikäisille on kiellettyä. Eli ihan oikein se myyjä teki kun ei sitä sulle myynyt. Ei siinä yleensä auta selittelyt että emmä itelle kun iskälle...

    • Nainen

      Mutta en silti ymmärrä miksei alaikäiselle voisi myydä tulitikkuja/sytkäriä, koska tehdään niillä muutakin kuin poltetaan tupakkaa.. Esim kyllä minä ainakin usein saunaa lämmittelin alaikäisenä jos porukat oli iltavuorossa, ja ikävää oli jos ei sattunut tulta löytymään, kun ei kaupastakaan saanut ostettua.. pyh..

      Kielletään sitten alaikäisille esim. lasien myynti kun niistä voi juoda viinaa ja kengät kun niillä voi kävellä vaikka kaverin luo bileisiin juomaan, heh ;D

    • mielipiteeni

      Siis ei hele!!!!!!!!
      No mä tiedän yhen joka sai ostettua kaupasta 4.7 prosenttista siideriä eikä se ollu ku 13 ja ei lähellekkään aikusen näkönen!
      Myyjä ei kysyny henkkareita eikä mitään. Tää tyttö osti ne cassa nimisestä kaupasta

      • :::

        mä ostin 2% viinaa


      • :::
        ::: kirjoitti:

        mä ostin 2% viinaa

        oon 11


    • kurtti

      Kyllä;sytkäriä eikä tikkuja saa myydä alaikäselle. Luulen, että tikuista voi myyjä tehdä halutessaan poikkeuksen jos osaat selittää KOHTELIAASTI mihin aiot niitä käyttää. Riippuu tietenkin myyjästä.
      Monessa paikassa ei myyjiä ohjeisteta tähän sääntöön, esim. allekirjoittanut kassalla töissä, eikä kukaan kertonut moisesta säännöstä, kuullut sen muualta.

      Ja kuka käyttää sytkäriä muuhun kuin tupakan sytytykseen. Tikut on kätevämpiä esim. Saunan/kynttilöiden sytytykseen.

      Itse täysi-ikäisenä voin lohduttaa, että se täysikäisyys tulee vielä teillekin, nauttikaa vastuuttomuudestanne. sitten saatte valittaa kun ette pääse kaikkiin baareihin. Ihminen on aina väärän ikänen. Ei se maailmaa kaada jos et saa ostettua sytkää, mee toiseen kauppaan.

      • pall mall

        se riippuu ihan myyjästä mun paikkakunalla ainakin saa sytytysvälineitä


      • lantakasa
        pall mall kirjoitti:

        se riippuu ihan myyjästä mun paikkakunalla ainakin saa sytytysvälineitä

        Jos näyttää tarpeeksi spugelta saa röökiä ja kaljaakin. :))


      • saan
        lantakasa kirjoitti:

        Jos näyttää tarpeeksi spugelta saa röökiä ja kaljaakin. :))

        Minä taas saan ostettua lähes mistä vain sytytys nestettä, tikkuja, sytkäreitä jne...
        Jos ne ei suostu myymään niin vilautan partion jäsenkorttia ja sanon lähteväni leirille ja vartiolaiseni tavitsevat PT kisoihin tulitikkuja. Kylläpä niitä alkaa sitten tippu :) Jollei niin haen toisesta kaupasta.

        Ja vuosikertani on 1990


    • Makkamak

      Stidejä nyt saa joka paikasta. Ne mitään kysy. Olen 14. Ja uudenvuoden aikaan kaikki penskatkin saa ostaa stidejä ja stendareita.

      • gäisee

        opettele puhuun huora


      • Lollls

        Clap clap


      • Lollls kirjoitti:

        Clap clap

        Keskustelu käytiin 5 vuotta sitten.
        Clap. Clap. Clap.


    • saa ostaa

      Tupakan ja alkoholijuomien myyjän lainsäädännöllinen velvollisuus on tarkastaa nuoren ostajan ikä.


      Tuotteet, joiden ostajia 18-vuoden ikäraja koskee:

      Myynnin ikäraja koskee kaikkia vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältäviä juomia sekä tupakkaa ja tupakointivälineitä*.

      Laki ei täsmennä koska myyjän on epäiltävä asiakkaan olevan mahdollisesti alaikäinen. Myyjä on kuitenkin vastuussa siitä, ettei alaikäiselle myydä alkoholia, tupakkaa tai tupakointivälineitä.

      Tupakointivälineillä tarkoitetaan seuraavia tuotteita:

      * savukepaperi tai muu savukkeen päällys
      * savukkeenkierrin
      * imuke, suodatin
      * piippu, piipun osat, piipunpuhdistusvälineet,
      piipputelineet
      * tuhkakupit
      * tupakan sytyttimet, niiden polttoainesäiliöt ja muut osat (TULITIKUT EIVÄT OLE TUPAKOINTIVÄLINEITÄ)
      * tupakkatuotteiden säilytyskotelot, -pussit, -rasiat, -tölkit ja muut niiden kaltaiset tavarat
      * muut edellä mainitsemattomat tavarat, joita käytetään pääasiassa tupakointiin tai sen valmisteluun, kuten sikarinpään leikkurit ja piipunpoltossa käytettävät apuvälineet

    • Osteri-Ossi ja lenkkipolun ...

      Osta rautakaupasta hienoa Teräsvillaa ainakin kaks nollaa tai enemmän ja osta toisesta kaupasta 9V Patteri

      Leikkaa Teräsvillasta pala ja paina 9V Patterin navat siihen niin se alkaa hehkua ja sillä voi sytyttää tulen.

      • sytkäriboy

        mää oon ostanu läheisestä grillistä jo 2 sytkää ja oon alle 18. Viime kerralla se myyjä tosin sano et ei ne sais myydä alaikäisille , mutta myi kuiteski sen sytkän mulle. Vähän vammanen myyjä.


    • diabound

      alle 18v ei voi ostaa sytkäriä eikä myöskään tulitikkuja.

      • tyyppi88

        Tulitikkuja saa ostaa, koska ne eivät kuulu tupakointivälineisiin.


      • en tupakoi
        tyyppi88 kirjoitti:

        Tulitikkuja saa ostaa, koska ne eivät kuulu tupakointivälineisiin.

        Äiti oli lähettänyt minut kauppaan ruokaostoksille, sitten vielä ostoslistaan kuuluivat tulitikut, niin kassa ei voinut myydä niitä?


    • Mie vaan

      ehkä jossain vaiheessa jokin ajankohtaisohjelma tekee jakson tulitikkujen välittämisestä alaikäisille :D

      • aadd

        ABC:ltä kävin ostaa tulitikkuja vkl ja ne anto(13w,tosin ilman omakehuja näytän aika paljo vanhemmalta),ja kerran 12 ostin kaupasta sytkärin,eikä mulle mitään tultu sönköttäää....


      • osqzo
        aadd kirjoitti:

        ABC:ltä kävin ostaa tulitikkuja vkl ja ne anto(13w,tosin ilman omakehuja näytän aika paljo vanhemmalta),ja kerran 12 ostin kaupasta sytkärin,eikä mulle mitään tultu sönköttäää....

        sain ostettua 2 zippoa joltaki kojumyyjältä, ne ei palio välitä mitä myy ja kenelle ku vaa menöö kaupan


      • Spedroes
        osqzo kirjoitti:

        sain ostettua 2 zippoa joltaki kojumyyjältä, ne ei palio välitä mitä myy ja kenelle ku vaa menöö kaupan

        jep, itekki tullu tuolta torilta zippoja ja zippobensoja osteltua. ikää oli silloin melkein kymmenen, nyt melkein viistoista. ei niitä kiinnosta, onko ostaja 20-,18-,15-,10- vai vittu 4-vuotias. kuhan vaan tavara menee kaupaksi niin hyvä tulee.


    • ...laki...

      ...on perseestä!!

    • 16v.

      Kyllä mä oon aina sytkärin tai kaks saanu ostettua ku oon tarvinnu :o
      No mutta eihän niitä pelikoineitakaan kovin tarkkaan vahdata, että ei toi sinänsä oo kummallista. Seuraavaks pitäs kieltää muskottipähkinöiden myynti alaikäsille koska niistä voi saada hallusinaatioita väärinkäytettynä. :D

    • saaostaa

      Mee johonki toiseen kauppaa ostaa kyllä sen pitää myydä se sulle!

    • ---

      Kato suomi on tämmönen saamarin holhousvaltio. Lisäks toi helvetin EU työntää nokkansa joka asiaan niin on kaikilla pirun hauskaa.

      • aetagjg

        Mäkin koitin kerran ostaa, kun piti hankkii yhelle leirille jotakin tulenteko välineitä. Mulle myyjä sano että sun pitää olla 15v että saat ostaa näitä, oli se vähän nolookin, kun se myyjä ja mun takana oleva mies katto mua sillain et "lopeta vittu polttaminen"...


      • poikkkkkkkkkk
        aetagjg kirjoitti:

        Mäkin koitin kerran ostaa, kun piti hankkii yhelle leirille jotakin tulenteko välineitä. Mulle myyjä sano että sun pitää olla 15v että saat ostaa näitä, oli se vähän nolookin, kun se myyjä ja mun takana oleva mies katto mua sillain et "lopeta vittu polttaminen"...

        yks kassa ei myyny niin menin toiselle kassalle ja se myi.. eli ostin sytkän aina tältä tietyltä kassa-tädiltä :D


    • astettakovempipoika

      Itse ainakin sain ostaa sytkärin yhestä kaupasta ei ollu mikää marketti tai muu.

    • tuomas p6

      joo elikkä ku tulin tänään kotia päin s-marketista klo 21.00 jälkee nii poltin kaveri kaa tulitikkuja ja sille räjäyeltii niit siis iha hangessa tuvallisesti nii sit siihe tulee jtn poliisin lapsiryhmästä tyyppejä ja rupee itkee meille et on laitonta ja sit soittaa vanhemmille oon 12v ja citymarket ja kaikki kaupat ovat myyneet tulitikkuja minulle ja sit nää hemmot rupee valittaa?!?! onko se laitonta siis???

      • kormilo

        Kielletään sormet, niillä voi pidellä tupakkaa käsissään! Nyt heti vaaralliset sormet pois kansalta!


      • kormilo kirjoitti:

        Kielletään sormet, niillä voi pidellä tupakkaa käsissään! Nyt heti vaaralliset sormet pois kansalta!

        Kielletään aivot, niillähän voidaan ajatella alkoholia!


    • eisaaostaa

      Mihin nykymaailmassakin mennään? Ei saa edes tulitikkuja alle 18v. myydä. Itsekin olin ostamassa mummolleni tulitikkuja tupakkaa varten mutta en saanut ostaa (henkkarit ei mukana). Ymmärrän että viikonloppujuoppo massateineille ei myydä tulta, ne päätyy polttamaan makasiinia tai kirkkoa tai muuta, mutta sitten kunnon kansalainen joutuu kärsimään toisten typeryydestä.

      • Suojellaan

        Tulentekovälineiden myyntikiellolla suojellaan yhteiskunnan omaisuutta. Piste.


      • ghgjkjhfghjkl
        Suojellaan kirjoitti:

        Tulentekovälineiden myyntikiellolla suojellaan yhteiskunnan omaisuutta. Piste.

        Itse olen ostanut 14-vuotiaana kun kävin kelloliikkeessä ostamassa aidon zipon muistaakseni makso jotain 30€ tarjouksessa normaali hinta oli 75€. Myyjä selitti innoissaan ziposta että oli hommanut sen messuilta ja kertoi takuusta miten toimii ja täytti sytkärin bensalla ja laittoi sen metalli/mokkaseen zippokoteloon ja antoi minulle.

        Koristeeksi ostin itselleni ja toimii ku unelma, 4 vuotta vanha jo ZIPPO =D


      • ddddddddddgddg
        ghgjkjhfghjkl kirjoitti:

        Itse olen ostanut 14-vuotiaana kun kävin kelloliikkeessä ostamassa aidon zipon muistaakseni makso jotain 30€ tarjouksessa normaali hinta oli 75€. Myyjä selitti innoissaan ziposta että oli hommanut sen messuilta ja kertoi takuusta miten toimii ja täytti sytkärin bensalla ja laittoi sen metalli/mokkaseen zippokoteloon ja antoi minulle.

        Koristeeksi ostin itselleni ja toimii ku unelma, 4 vuotta vanha jo ZIPPO =D

        Ite ostan sytkäreitä ihan hyllylle ja zippoja tietty ja kaikki koristeeksi. Tietty jotkut kaverit kun polttaa haluavat testailla niitä mut siinä hän se.


      • Oikeeeeeeeeeeeeeesti
        ddddddddddgddg kirjoitti:

        Ite ostan sytkäreitä ihan hyllylle ja zippoja tietty ja kaikki koristeeksi. Tietty jotkut kaverit kun polttaa haluavat testailla niitä mut siinä hän se.

        Mitä jos alaikäinen ostaa leivänpaahtimen? "Et voi ostaa ku saatat sytyttää tupakat sen kautta.."
        Siis oikeesti mikä estää myymistä jos ei kuitenkaa saa tupakkaa? enhän mä sytkäriä voi polttaa?


    • ei saa

      myöskään tuhkakuppia ei saa myydä alle 18-vuotiaalle, koska se luokitellaan tupakointivälineeksi...

    • 123456758ujyhtgfre

      voi luoja. tupakkia aina saa jos haluaa. joo ei oo tullu kokeiltuu ostaa nuita sytkäreitä. mut tartteisin sytkäri kaasua. tiiättekö voiko sitä ostaa ala ikäset?

      • Hahahatza

        Ai imppauksee?

        Osta tarjoustalosta iso pullo butaania, teippaa muovipussi tiukasti pään ympärille, laita muovipussiin aukko ja koko pussi täyteen butaania.

        Sitte leiju pois ja kuole.


    • 15v poika

      Aivan varmasti kohta kielletään kepit, koska niillä voi sohaista silmään ja sivet koska niillävoi heittää toisia..... eläköön suomen valtio & kukkahattu tädit

    • hattu57

      tulitikkuja saa ostaa joka vitun kaupasta

    • northmall

      Mä ainakin oon ostanut huoltoasemalta butaania kaasusytyttimeen. K-kaupasta sytyttimiä ja myös R-kioskilta. Ei oo kysytty ikää..16v olen siis

    • tulitikut

      Kaupat saavat itse päättää myyvätkö tulitikkuja 16 vuotiaille tai vasta 18 vuotiaille...esim useimmilla R-kioskeilla ikäraja on 18

    • MOPAR

      se myyjä ei tais lulla et oot ostamas sitä jot polttaa ite kävin ostaa sytkäri tapaise laitteen mut se on kaasupoltin ja myyjä ei ees sanonu mitää oon ite ollu samas tilantees ku kävin ostaa kaverille nuotion sytykseen se valitti et ei saa ostaa ennen kuin on 18 olin silloin 15

    • gdfgsdgsd

      En tiedä, mutta tupakoinnin ikäraja on 16 vuotta. Ja saahan veitsiiki ostaa vaik ne on murhavälineitä

    • ei avuton

      Ite varastin sytkärin ;D älkää si hokeko et ihmiset on uusavuttomii ku eihä kukaa opi tekee nuotioo :)

      • minävaan

        No kiva :/ Oli tarkoitus mennä kaverin kanssa kalastaa ja grillaamaan. Ei myy tulitikkuja vaikka ostaa makkarapaketin samalla. Ikääkin on jo 16 vuotta.


    • jaahajaaha

      No siis musta on hauska ku tää keskustelu on alotettu vuonna. 2005. Ja siis lakihan on muuttunu tän 9vuoden aikana aika paljon. Esim. Alkoholia tai tupakkaa kun ostaa pitää tarkistaa ikä alle 30 vuoden näköisiltä/oloisilta. En kyllä tiiä miten tuo tulentekovälineissä menee. Ainakin itse olen aina saanut ostettua tulitikkuja, ja no sytkäriä en ole niin usein ostanut, mutta ei kyllä kertaakaan kieltäytynyt myymään sitä sytkäriäkään. Muistakaa olla kohtelias kassatädille. Koska kun yhden kerran kassatäti saa sinusta hyvän kuvan he eivät enää epäile sinua. Juu tupakointiinhan nämä tikut ovat menneet, mutta sitähän en koskaan sano. Olen katu-uskottavasti syntynyt vuonna 1998. Vaikka todelissuudessa olen syntynyt vuonna 2001. Ja siis musta olis mukava jos ketjun aloittaja lisäisi viestin tästä aiheesta n. 9 vuoden jälkeen.

      • LakiPaskaOY

        Niinpä


    • Itse olen ostanut tulitikkuja että sytkärin, eikä kukaan ole koskaan mitään valittanut?

    • hiljainen.kostaja-

      Mielenkiintoista... saako alle 18v ostaa retkikeittimen partioliikkeestä? Entä myrskysytyttimen tai tulukset?

    • Imppaamaanvaan

      Imppaat sytkärissä olevan butaanin kuitenkin. Sinänsä hyvä että teet niin, koska butaani aiheuttaa hengityshalvauksen joten sukusi tulee päättymään sinuun.

    • k-18

      ei kun mä pieraisen ja sytytän kaasut sytkärillä

    • k-18

      tulee komia sininen liekki kokeilkaas lapsukaiset

    • Varasta vaan yksi sytkäri ei tarvii turhaa kitua.

    • dfghyh
    • Voit vaa pyytää hakista tai jotai frendiä jol on henkkarit ostaa

    • k-18

      ai sit niinku piertäis yhdessä tulta vai ?

    • Paskenhaistatsinä

      Oon ite 12 ja lähikaupas myydään mulle tulitikkuja.

    • Heipliis

      sytkä on k18 mutta lain mukaan mikään ei estä alaikäistä ostamasta tulitikkuja.on kauppakohtaista myyvätkö he tulitikkuja alaikäiselle.

    • k-18

      vittuako te pennut sytkärillä teette äiti kyllä lämmittää ruuan teille

    • 17v

      Mitenkäs jos tilaan ebaystä zipon, tuleeko se kotia asti?

    • Zauli

      Miks te koko ajan valitatte että alaikäiset polttaa oon 14vuotias Ja kuopiossa poltetaan röökii ja siel on ihan hirveästi kaveri porukoita mä poltan vaan sen takkia koska se on hyvää ja tulee hyvä olo ja kunnon sauhut tulee et lol mua ei pysäytä myyjät me annetaan niille kamaa ja ne antaa sytkärii mitäs siihen sanotte

      • torillatavataan

        Kuopio mainittu


      • Anonyymi
        torillatavataan kirjoitti:

        Kuopio mainittu

        Moottorisahan ja bensaa saa ostaa kuka vaan.niin puukot ja kirveet myös.kyllä olisi yhteiskunnassa töitä kirveelle ja vähän moottorisahallekkin


    • Anonyymi

      Kun prismassa kävelee niin saa ilmasta essää perkele saatana jumalauta vitun paskat

    • Anonyymi

      ensikerralla kun sytkäriä tarvitset sano kaupassa että pieraiset tuleen kun tulee komia sininen liekki sitten saat sytkärin

    • Anonyymi

      On oikein.Sillä alle 18v.käyttävät sytkärin kaasua impaamiseen.Toinen haistelevat liimoja ja pesuaine aito Tolu.

    • Anonyymi

      Kerran sain ostettua sytkärin är kioskilta kun olin 12v junnu (nykyään 13), tai no en ostanut vaan äiti osti =D olin autossa oottamassa ku mutsi haki bisset ja röög askit.. massikeisarina kutsutaan koulussa ku pistän 0.75€ viikkorahan säästöpossuu ja sielt aina vklp otan asennuskaljaan rahat #money #highlife

    • Anonyymi

      Saa ostaa sytkärin lapselle

    • Anonyymi

      Mistä sitä nestettä saa ostettua?

    • Anonyymi

      ite tarttisin sytkärin mut oon 15 ja mun tietääkseni kaupat ei vieläkää myy niit alle 18v. en siis polta mitää tupakkaa tai mitää sellast. käytän sitä jonki iha muun polttamisee..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe