Yrittäkääpäs tämän kannattajat kertoa minkä takia ruotsin pitäisi olla pakollista. Yleensa pakkoruotsin kannattajien argumentointikyky on rajallinen...
Vastaukset 3
- ViimeinenVipunen
No älä muuta sano! Argumentteja on tosiaankin rajallisesti. Mutta tässä nyt muutama teesi:
1) Jos ruotsi olisi vapaaehtoinen kieli, sitä opiskelisi nykyistä harvemmat oppilaat ja opiskelijat. Mutta ruotsia täytyy kuitenkin osata, jos haluaa lääkäriksi tai muille palvelualoille. Käytännössä vapaaehtoinen ruotsi siis pidentäisi 3. asteen opintojen opiskeluaikaa.
2) Ruotsi ja englanti muistuttavat toisiaan (koska molemmat indoeurooppalaisia kieliä ja englanti saanut vaikutteita muinaisruotsista). Pakollinen ruotsi [peruskoulussa ja lukiossa] voi siis auttaa niitä, joilla englanti ei suju niin hyvin kuin muilla ihmisillä.
3) Norja ja tanska muistuttavat hyvin paljon ruotsin kieltä. Opiskelemalla ruotsia on helpompi mennä muihin pohjoismaalaisiin yliopistoihin, vaikka englannillakin pärjäisi mainiosti.
4) Suomessa on lähes 300 000 suomenruotsalaista (niille jotka eivät käsitä tuota lukua: se on vajaan kolmanneksen enemmän kuin mitä Turussa), joista useimmat kasvatetaan kaksikielisiksi tai jotka oppivat puhumaan suomea viimeistään koulussa. On vain reilua, että kaikki muut massaväestöstä oppisivat puhumaan ruotsia edes välttävästi siinä missä tämä vähemmistö osaa puhua kumpaakin kieltä yhtä hyvin.
4.2) Jos pakkoruotsia ei olisi, suomen kieli lopulta syrjäyttäisi ruotsin. Näin maailmankartalta katoaisi taas jälleen yksi murre...aikana, jolloin kaikki kielet ja murteet pyritään säilyttämään.
Tuon enempää argumentteja on vaikea keksiä, ja teesti 1. ja 2. ovat täysin hypoteettisia ja ne voidaan vaivatta kumota. Teesi 3 on vain mahdollinen hyötynäkökulma, jolla ei todellisuudessa ole mitään merkitystä. Teesi 4 taas on puhtaasti eettinen perustelu, eikä moraalilla ole mitään merkitystä nykyaikana.
Itse olen sitä mieltä, että pakkoruotsia pitäisi olla ainakin Suomen "ruotsinkielisillä alueilla", Itä-Suomessa olisi sitten pakkovenäjä ja muussa Suomessa useampi vaihtoehtoinen kieli, joista valitaan yksi pakollinen - kuten saksa.Teesi 4.2 on hyvä pointti. Ei eettinen tosin, vaan ennemmin esteettinen.
Neloseen huomauttaisin, että utilitaristiselta kannalta vain vähemmistön eli suomenruotsalaisten tulisi joutua vaivautumaan.
Abeista 70% ei kirjoita pakkoruotsia, joten opetus on ollut turhaa. Ruotsin maikka ei ole ansainnut omenaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta683010Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii3631117Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty64762Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää
Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty32729Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?
Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s255590Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon
Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä133566Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas
Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto19559Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen
Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel30514Sysmä tarvitsee päätöksiä
Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen17505Älä katoa elämästäni
Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan29479