Miten teette luistovoitelun?

455t4y54y

Tästä löytyy lähes yhtä monta ohjetta kuin artikkeliakin netistä, kaikki hieman erilaisia. Miten te muut aktiiviharrastajat luistovoitelette?

Näin itse tehnyt:
1. Uudet sukset ensiksi pohjustukseen missä useampi kierros pohjustusvahalla, joka siis siklataan heti levityksen jälkeen. Myös kesäksi sulatan pohjustusvahat alle koska ilmeisesti suksen pohja säilyy jotenkin paremmin silloin.
2. Itse kelivoitelussa aloitan harjaamalla metalliharjalla pois rippeitä vanhasta vahasta ja avaan pohjan kuviota uutta vahaa varten. Myös mahdollisesti tarttuneet roskat lähtee tässä.
3. Sitten sulatan vahan pohjaan ja levitän sulatusraudalla. Annan kovettua yleensä kunnes ei tunnu lämpimältä enää. Vahana yleensä ihan perus low fluor vahaa (halvinta) jonka valitsen lämpötilan mukaan.
4. Kun vaha jäähtynyt, siklaan ensin uran ja sitten loput pohjasta. Siklaan melko kunnolla niin kauan kuin vahaa vielä irtoaa selvästi siklin mukana. harjaus vain hankalaa jos jättää liikaa vahaa.
5. Siklauksen jälkeen kiillotan pohjan kuvion auki nylonharjalla. Yleensä harjaan kunnes pohjan kuvio alkaa selvästi näkymään. Aika paljon joutuu usein harjaamaan. Tästäkin olemassa eri ohjeita kannattaako metalliharjaa käyttää viimeistelyyn, itse ole käyttänyt vain esiharjaukseen ennen vahan levitystä ja kiillotukseen vain nylonharjaa. Ehkä riippuu vahatyypistä kannattaako metalliharjalla viimeistellä?

Ihan ok luisto yleensä ollut, vaihtelee toki ja riippuu aika paljon kelistä. En tiedä onko tuossa minun tekniikassa mitään virhettä? Kannattaisko joillakin vahoilla (kovemmilla?) siklata jo ennen kuin jäähtynyt kookonaan? Ja kannattaisko metalliharjaakin käyttää viimeistelyyn? Suurin ongelma että varsinkin kovemmilla (kylmille keleille) vahoilla hankala nylonharjalla kiillottaa ja siklatessa joskus irtoaa kokonaan pohjasta vahapalasia.

0

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
        Ikävä
        140
        1745
      2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
        Rovaniemi
        40
        1658
      3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
        Ikävä
        63
        1410
      4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
        Ikävä
        68
        1305
      5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
        Maailman menoa
        209
        1154
      6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
        Maailman menoa
        277
        1107
      7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
        Ikävä
        70
        1083
      8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
        Suomalaiset julkkikset
        19
        958
      9. Mitä toivot

Välienne olevan?
        Ikävä
        74
        955
      10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
        Maailman menoa
        106
        888
      Aihe