Pienet turbot katovat hybridien tieltä

Jartsef

Volkswagen on myöntänyt epäonnistuneensa kilpalussa valmistaa taloudellinen ja tehokas nykyaikainen turbomoottori. Toyota on edelleen Volkswagenia noin kymmenen vuotta edellä osaamisessa ja Volkswagen ei voinut kuin myöntää häviönsä. Toyota jatkaa upeiden hybridien valmistamista, ja pikkuturbot on jo yleisesti tuomittu väistymässä oleviksi ja vanhanaikaisiksi rakenteiksi. Elämme mielenkiintoisia aikoja, kun Volkswagen joutuu miettimään lopettaako se kokonaan autojen valmistamisen.

Toyotan panostaminen hybrideihin on tehnyt siitä ykkösen ja edelläkävijän ja vastaavasti turbot ovat osoittautumassa kaikin tavoin virheliikkeeksi. Kehittyneet ja kestävät vaparit ovat niin paljon parempia voimanlähteitä, mutta tietysti hybridit voittavat nekin.

Valistuneita ostajia maailman metropoleissa eivät kiinnosta pikkuturbot, joiden päästöt ovat korkeat verrattuna Toyotien vapaasti hengittäviin Atkinson-moottoreihin. Turboahdettu moottori ei tule kestämään hybridiautoissa toistuvien sammuttamisien vuosi, eikä se ole tarpeellinenkaan, koska mm. sähkömoottorin vääntö on yli 200Nm jo heti alusta. Toyotan hybridiakusto painaa alle 53 kg ja kansanvaunun sähkölähde yli 300kg. Suuret ostajamassat eivät ole kiinnostuneita turboista vaan vähäpäästöisistä hiljaisista autoista. Siksi niitä ei kannata edes suunnitella suomalaisille turbo-toopeille. Autonvalmistajat ovat luopumassa pikkuturboista.

47

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivanIhanaPoika

      Puhu sinä, minä pidän hevosta.
      Kuinkas Toyota ruostuu?

      • Anonyymi

        Toyota ei ruostu juuri lainkaan. Vielä kaksikymppisinä ne on käytännössä täysin ruodteettomia. Tekniikka kestää helposti miljoona kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ei ruostu juuri lainkaan. Vielä kaksikymppisinä ne on käytännössä täysin ruodteettomia. Tekniikka kestää helposti miljoona kilometriä.

        Tuutintäydeltä valheita. Joko pelottaa ruostuminen uudessa tohjossa?


    • Ei.kelpaa.mulle

      Mun valistunut automakuni sanoo, että ei ikinä Toyotaa meidän pihaan. Kamalia kippoja. Muotokieli hanurista, halvalla kasattuja koppimopoja. Ruostuvia kaiken lisäksi. Onneksi voi ostaa aidon länsiauton.

      • Trollipoju_P.Mustonen

        Minähän se taas oksentelin kun muuta en osaa.


    • Tojokin.turboaikaan

      Mikäs onkaan Toyotan uusin bensakone?
      1.2 Turbo. Täysin epäonnistunut tekele mutta silti se kertoo tojonkin suunnan. Uusia vapareita ei edes tojo kehtaa esitellä.

      • hypermahtavaa

        Viimeisin toimiva bensakone taitaa olla se 1,8 litran vapari. Tehoakin mahtavat 70 kW, sähkömoottorilla avustettuna.


      • eipäollut

        Yariksen 1.5l 111hv vvt-ie 2nr-fke on uudempi moottori kuin tuo 1.2 Turbo.


    • Tero.vaan.ajelee

      Kansanvaunuilijoilla on nyt tilaisuus turvata yöuniaan kun Suomessakin toimiva hinausyhtiö tarjoaa hinaussopimusta vuosimaksulla. Vajaalla 50 eurolla siihen pääsee osalliseksi ja hinauksiahan tulee, sillä Ruotsissa tehty tutkimus osoittaa juuri VAG:n autojen olevan useimmin hinattuja johtotähtenään tässä asiassa Porsche.
      On päivänselvää, ettei pieni puutarhamoottoriluokan turbolla höystetty kone tule laukeamatta kauan kestämään ja vielä vähemmän hybriditoiminnassa, jossa taloudellisuus perustuu juuri polttomoottorin käynnin minimoimiseen.
      Muutamille tolloille voi olla tärkeämpää paperilla olevat komeat kiihtyvyysukemat kuin määränpäähän varmuudella pääseminen.

    • Eikestä
      • Hybridi3

        Eikö tuoreempaa uutista löydy? Tämä linkki on vuodelta 2016... Eilisen UUTISET Toyota-sivustolta !


    • Peräkylän_Arska

      Mahtava Toyota hallitsee suvereenisti moottorit, eurooppalaiset merkit lähtivät turbohuumaan, jota nyt kadutaan kalliisti. Vapaasti hengittävä moottoritekniikka on ainoa mahdollinen toimiva ja luotettava hybrideissä ja se on mahtava valttikortti Toyotalla. Toki sähköautot tappavat polttomoottorin, mutta vasta 2020-luvun puolivälin jälkeen. Dieselit tosin kuopataan jo ensi vuosikymmenen alussa kaikissa autoissa kuorma-autoja lukuunottamatta. Jopa isot pakut ja maasturit muuttuvat täysin hybrideiksi muutaman vuoden kuluessa. Tässäkin Toyota näyttää suuntaa tuomalla tänä vuonna myyntiin hybridihyöytyajoneuvoja monessa kategoriassa.

      • Anonyymi

        jopa joo, hyötyajoneuvoja by PSA. Samat hyötyajoneuvot löydät alkuperäisinä Citroenilta ja Peugeotilta. Lisämaksusta saat siihen Toyotan merkit.


    • skodiahitsannut

      skodat ruostuvat uskomattoman nopeasti. jopa vuoden vanhoissa skodissa havaittu vakavia ruostevaurioita, jonka skoda on rehellisesti myöntänytkin mutta korjausta ei asiaan ole tiedossa. Toyotat eivät kyllä ruostu millään, jopa 20vuotta vanhat, paljon ajetut Toyotat edelleen täysin ruosteettomia.

      • Priimaa.terästä

        Ja tämä näkyy parhaiten parkkialueella. Siellä ei ruosteista Tojoa löydy.


      • Hyvähuomio

        Hyvä havainto, en ole itsekään ruosteisia Toyotia nähnyt. "Sinkittyjä" saksalaisia olen kyllä nähnyt, joissa ei tahdo maalit pysyä kiinni.


    • vaivaiset40km

      >> Toyotan hybridiakusto painaa alle 53 kg
      Prius Plugin akusto painaa 136kg ja se varastaa 142 l tavaratilasta.

      • fdfsdafdaf

        Oli kysymys hybridin akuista ei ladattavan.


      • kupla_puhkeaa
        fdfsdafdaf kirjoitti:

        Oli kysymys hybridin akuista ei ladattavan.

        https://www.is.fi/autot/art-2000005576354.html
        Alkavat pelkät "itselataavat" hybridit olemaan mennyttä kansantarustoa. Myynti laskee, kun kansa haluaa ladattavia hybridejä. No, löytyyhän niitä jo vähän joka merkiltä, jopa Toyotalta. Sähköautojakin on jo ruuhkaksi tarjolla, ei tosin Toyotalla.


    • hengetön.väännötön

      "eurooppalaiset merkit lähtivät turbohuumaan, jota nyt kadutaan kalliisti. "

      Jepjep. Kumpikohan Volsun johtajia vituttaa enemmän. Se että VW takoo usean miljardin tulosta joka vuosi vai se että se on ohittanut Toyotan 2016, 2017 ja ero VW:n hyväksi kasvaa koko ajan.
      Tojon moottoriosaamista kuvaa se että se joutuu ostamaan koneita niin PSA:lta, BMW:ltä kuin Subarultakin.
      Lisäksi se esitteli oman turbokoneensa 10 vuotta eurooppalaisten jälkeen eli peesaa eurooppalaisia. Eurooppalaiset siirtyvät suoraan ladattaviin autoihin eivätkö hairahdu mukahybrideihin. Ei ladattaviin jää bensaturbot 48V KERS, se on paljon tojon mukahybridejä fiksumpi ratkaisu.
      Turbokoneiden myynti kasvaa, vapareista luopuvat kaikki. Tojo sammuttaa sen leirin valot viimeisenä lähtijänä.

    • mieti.ite

      No ei kyllä ensimmäiseksi tulisi mieleeni ostaa mitään tsi/dsg monimurheenalhoa. Aivan sama mikä niitä volsun jotajia vi....aa, eipä juurikaan jaksa kiinnostaa mikä noita huijareita pännii kun osa on jo linnassakin.

    • TodellaLähellä

      Volkswagenin loppu on lähellä.

    • TurhaaTekniikkaaToyota

      kuka tarvitsee toyota hybridiä, joka käytännössä kuluttaa polttoainetta yhtä paljon kuin tavallinen bensa tai d auto..?

      • ÄläValehteleJaVapise

      • valinnan_paikka

        Tuota kuuden litran luokkaa vie tuo minunkin dieselini. Toki onhan siinä tehoa 130kW ja vääntöä 400Nm, jolla auto liikkuu jo iloisesti. Teho ei tule tyhjästä. Mitkäs olikaan ne Toyotan hybridien arvot alle 45.000 maksavissa?


      • ValinneetOvat

        Valinnan paikka. Ihmiset ovat valinneet. Kukaan ei osta enää dieselautoa eikä Toyota enää edes myy sellaisia.


      • kun.ei.itse.osaa
        ValinneetOvat kirjoitti:

        Valinnan paikka. Ihmiset ovat valinneet. Kukaan ei osta enää dieselautoa eikä Toyota enää edes myy sellaisia.

        Toyota lopetti dieseleiden tekemisen kun omat dieselit porsivat pahasti. Nettiauto on täynnä D-4D dieseleitä joihin on vaihdettu koko kone kun kansi on korkannut.
        Ei Toyota silti ole dieseleiden myyntiä lopettanut. Toyota myy dieseleitä niin paljon kuin kaupaksi menee. Koneet vaan tulevat sellaisilta valmistajilta jotka osaavat dieseleitä tehdä. BMW ja PSA tekee Toyotan dieselit.


      • Anonyymi
        ÄläValehteleJaVapise kirjoitti:

        Luepas tästä, äläkä valehtele.

        Toyotan hybridien kulutus oli kaikkein pienin. Pikkuturbot kuluttavat testien mukaan 6,3 - 7,0 l/100km. Dieselitkin enemmäm kuin Toyotan hybridit ja niitä rasitavat suuri vuotuinen käyttövoimavero ja vuotuinen ajoneuvovero vähintään 600 euroa vuodessa.

        http://www.talouselama.fi/uutiset/tm-n-premium-autojen-vertailu-paljasti-hybridin-kulutuksesta-yllattavan-asian-3359177

        Tuo Talouselämän juttu oli vuodelta 2013, siis 7 vuotta sitten. Sen jälkeen on tapahtunt paljon kehitystä autoissa. Moottorit ovat kehittyneet, hybridejä tuli vähän jokaiselta valmistajalta yleensä ladattavana, ja sähköautot ovat tulossa tosissaan markkinoille. Paitsi tietysti Toyotalla, joka vieläkin paistattelee viime vuosituhannen keksinnöllään. Vasta pari ladattavaa markkinoilla, eikä sähköautosta tietoakaan. Tai olihan siitä tieto, 2025 joku malli Kiinan markkinoille.


    • haluttavuus.nolla

      Ilmankos Toyota yrittää epätoivoisesti myydä Auris 1.2 T mallejakin tarjouksella.

      • vaparihybriitti

        Kyllähän se on myönnettävä, että tuo 1.2T oli virheliike, niitä nyt sattuu joskus maailman ykkösellekin, mutta tosiaan tuo kone häviää markkinoilta, vaikka sinänsä kestävä se onkin. Seuraava Auris on vain hybridimalli.


      • Homa

        Pikkuturbo on toimiessaan ihan kiva, mutta:
        -suuremmissakin moottoreissa turbo on lyhytikäisin moottorin osa
        -karstoittuminen suurempaa
        -start/stop automatiikka heikentää turbon jäähdytystä ja voitelua pysähdellessä
        -muutoinkin moottorin lämmönhallinta vaikeampaa
        -lisääntynyt alakierrosten vääntö kuormittaa kaksoismassa-vauhtipyörää suunniteltua enemmän

        Seuraavaan autooni saattaa silti tulla turbo kun muuta ei ole tarjolla ?


    • Toyota-nero

      Toyota on voittanut kaiken kaikilla autonvalmistuksen alueilla

      • Peräkylän_Arska

        Käytännössä asia on noin, toki nyt hieman liioitellen. Toyotan hallitsemien patenttien määrä on valtaisa ja jättikonserni käyttää mielettömät määrät rahaa tuotekehitykseen. Toyota tekee ja muut seuraavat perässä niin kuin hybridien voittokulusta voi asian hahmottaa.

        Kuluttajan kannalta kuitenkin parasta on se, että Toyota ei tuo koskaan myyntiin ratkaisuja joita ei ole perusteellisesti koeteltu ja testattu. Pienet turbot ovat tästä hyvä esimerkki. Kiihkeimmät turbohuumaan lähteneet valmistajat toivat takavuosina myytiin todella hätäisesti suunniteltuja moottoreita, joiden käyttöikä jäi lyhyeksi ja joista nyt ollaan nopealla tahdilla luopumassa. Toyota taas kehitti vapaastihengittäviä koneita huolella ja paketoi niitä yhtä huolella testatun hybriditekniikan kanssa ja tulos oli valtava menestys.

        Ilman toimivaa hybriditekniikkaa ei autonvalmista voi nykyisin pärjätä ja vastaavasti pikkuturbojen kysyntä on vahvasti vähenemässä, käytettyinä ne eivät tahdo edes mennä kaupaksi.


      • ToyotaKuohittuTuhnu

        Vielä kun oppisivat tekemään mukavan ja hyvän ajettavan auton jossa on laatua ja tyyliä, ei siis paljoa puutu?
        Pikkuturbot kuluttavat vähän bensaa jos nillä ajettaisiin yhtä säästäväisellä tyylillä kuin Toyotalla ajetaan Ero tulee siinä kun pikkuturbossa on tehoa ja mahdollisuus reipaaseen ajoon ja se sitten tietenkin nostaa kulutusta, mutta Toyotalla ei vauhti ja meno parane vaikka kuinka polkisi kaasua ja vaihteita kepittäisi ja siksi niillä nöyrrytään olemaan teiden tukkoina ja siksi kulutus pysyy aisoissa.


    • Anonyymi

      Niin on vain käynyt. Pikkuturbot kuuluvat menneeseen maailmaan.

      • Anonyymi

        Toyota wotkins taitaa olla menneisyyttä niin laiska moottori, bensaakin syö jos jatkuvasti käy 10 litraa sadalla kun viisi menee vaikka puolet mennään sähköllä.


    • Anonyymi

      Vain Toyota käyttää monimutkaista ja kallista tekniikkaa 1-2 litran bensansäästön vuoksi. Painon pitämiseksi kurissa on korirakenteita jouduttu keventämään ja jättämään äänieristeitä pois.

    • Anonyymi

      Toyota on vaan niin tuhnu kun moottori on kuohittu ja sähkölinja on onnettoman pieni ja heikko.

    • Anonyymi

      Ei luovu, vaan laittavat kylkeen hybridin ja kulkee vähän toiseen malliin kuin Toyotan tuhnut.

    • Anonyymi

      Toyotan hybridit hakkaavat kilpailijat sata nolla.

      • Anonyymi

        Ja kerro toki missä lajissa, nolo poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kerro toki missä lajissa, nolo poika.

        Joka lajissa, nolo transu, joka lajissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka lajissa, nolo transu, joka lajissa.

        Ainakin se maatuu kilpailijoita nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin se maatuu kilpailijoita nopeammin.

        Muuta ei kyllä keksi. No ehkä se, että se muokkaa omistajansa minää hieman noloon suuntaan. Eli omistajasta tulee hiiri joka selittelee ja yrittää kehitellä selityksiä miksi tuli mentyä halpaan ja ostettua se kaikkein tyhmin vaihtoehto.


    • Anonyymi

      En omista vw-ryhmän autoa enkä oikeastaan mitään, mutta autoja usein vuokraamalla ja joskus miniliisaamalla tulee kokemusta monista malleista. Tuo TSI-kone on mielestäni erittäin onnistunut, vähäruokainen ja pirteä. Yksi onnistuneimpia, parempi kuin PSA:n tai Fordin vastaava (joista molemmista pidän muuten enemmän kuin VW stä) Alkusarjassa olintoki ongelmansa) Tottahan se kyllä on että mitä parempi on moottorin hyötysuhde, sitä tarkempaa on öljyjen, hihnojen ja suodattimien kanssa.

    • Anonyymi

      Pikkutuhnukoille turboille on start and stop-järjestelmä erityisen huono systeemi koska pikkuturpon sammuessa pikkuturpon jäähdytys loppuu siihen paikkaan ja ylipitkistä huoltoväleistä johtuen pikkuturpojen laakerit alkavat jo helistä kahdenkymmennen ajetun kilometrin jälkeen.
      Pikkuturpon tuhnukkeen vaihtaminen kustantaa noin 3000-5000 euroa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe