Elikkä jäin kiinni rattijuopumuksesta ja puhalsin 0,74mg/l eli reilusti törkeän rattijuopumuksen yli.
Ajoin alle kilometrin ja en saanut syytettä liikenteenvaarantamisesta. Sain väliaikaisen ajokiellon, kysyn siis että kauanko ajokielto kestää minimissään tässä tapauksessa.
Törkeä rattijuopumus
58
28815
Vastaukset
- jurrristi
Minimi on kolme kuukautta, ellet ole viiden vuoden sisällä syyllistynyt kahdesti rattijuopumukseen, jolloin minimi on kuusi kuukautta. Jos olet viiden vuoden sisällä syyllistynyt kahdesti joko törkeään rattijuopumukseen, tai törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen on minimi yksi vuosi.
Ajokiellon pituuteen vaikuttavat myös vaarallisten aineitten kuljetusrikoksista saadut tuomiot.
Jos olet juopumuksen vuoksi vieraillut poliisin putkassa, niin sinut määrätään päihdeseurantaan. Jollei se onnistu, niin kortti lähtee.- rattijuopumusk
Tämä oli ensimmäinen rikokseni jos ei ota merkintää sakkorekisterissä huomioon. Ja olin putkassa yön.
- Anonyymi
Itse aikoinaan kärähdin ratista ja autoa ajoin ehkä 20m parkkipaikalla mutta kortti lähti 8kk ajaksi ja meinasi opiskelut loppua kun ei julkisia kulkenut kotoa opiskelupaikkakunnalle, promilleja oli muistaakseni 0,8 ( tuo kävi vuonna 2000 ) tuo oli eka ja vika kerta kun olen ajanut päihtyneenä ( sen verran kova opetus oli )
- ajokieltoaajokieltoa
Joo ensikertalaiselle ajokorttilaissa säädetty minimi on 3 kk, käytännössä kuitenkin törkyrattien ajokieltojen minimit alkavat noin 6kk:sta (oikeuskäytäntö on eri asia kuin laissa säädetyt minimit). Oikeuskäytännön mukainen ajokielto noilla milligrammoilla olisi 7 - 8 kk, ja jos ajo-oikeus on välttämätön työn vuoksi, niin se voidaan ottaa huomioon ja tuomita vähän lyhyempi ajokielto. Alkolukon saat, jos sellaisen haluat.
- rattijuopumusk
Kaikkialla lukee että muntapauksessa väh. 3 kk ajokieltoa, ja olen siis ensikertalainen vaikkakin puhalsin 0,74mg/l. Verikokeet otettiin kaksi kertaa ja niistä selvinnee lopullinen määrä promilleina. Tuomion ilmoituksessa kestää myös aika kauan, niinkin kauan että ajokielto voi siihen mennessä olla ohi, ellen saa 6 kk ajokieltoa.
- jurrristi
Lopeta valehtelu ja kerro mitä todella tapahtui. Puhallus 0,74mg/l ja kaksi verikoetta ? Oliko viinan joukkoon lorahtanut myös huumeita ?
Jos jää rysän päältä kiinni, niin ei silloin viedä verikokeeseen, pelkkä puhallus riittää, ellei epäillä, että veressä on myös huumeita, vai oliko kyse jälkinauttimisesta, jolloin tehdään taakse päin laskenta. - rattijuopumusk
No olin juonut 17 kaljaa ja en käytä huumeita, matkassa asemalla kesti yli puoli tuntia ja myös verikokeisiin odotuksessa kesti hieman. Ja sen jälkeen jouduin putkaan ja hetken päästä uudestaan verikokeisiin.
- eioovaikeeta
"Kaikkialla lukee että muntapauksessa väh. 3 kk ajokieltoa"
No niin lukee, kun törkyratin laissa säädetty minimiajokielto on 3 kk, vähempää ei voi tuomita. KÄYTÄNNÖSSÄ ajokiellot ovat kuitenkin pidempiä, mitä enempi alkoa, sitä enemmän ajokieltoa. Simples. - Kauheetakattoo
rattijuopumusk kirjoitti:
No olin juonut 17 kaljaa ja en käytä huumeita, matkassa asemalla kesti yli puoli tuntia ja myös verikokeisiin odotuksessa kesti hieman. Ja sen jälkeen jouduin putkaan ja hetken päästä uudestaan verikokeisiin.
Voi jukoliste mikä ääliööööö.. 17 kaljaa ja lähtee vielä ajamaan... Toivottavasti opit ensi kerrasta, etkä toista tuollaista toilailua.. Pahimmassa tapauksessa voit aiheuttaa ulkopuolisille hengenlähdön.
- rankkaaon
Toivottavasti oppii nimenomaan, mutta kyllä tuolla tuomiolla olis pitänyt pelti rytistä. Ikävä katsoa niitä tapauksia missä on törkeä rattijuopumus ja törkeä liikenteenvaarantaminen ja niissä on usein 6kk ajokieltoa.
- mitävittuanyttaas
V*ttu mikä syyttäjän kuvatus, toi on jo liikaa, et kuitenkaan aiheuttanut vaaraa liikenteessä ja opit tästä, mutta että ainoa syytekohta törkeä rattijuopumus, ensikertalainen ja väh. 7kk ajokieltoa?? Kolmella kuukaudella selviää hyvin harvoin törkeissä tapauksissa ja silloinkin on oltava ensikertalainen ja promillet vain vähän yli 1,2 promillea. Kannattaa vain toivoa että syyttäjän vaatimuksiin ei suostuta tai siis noi muut on ok mutta ajokielto menee yli määrällään.
Ootkojoutunut käymään missään haastattelussa ym. ennen käräjiä ? - AnonyymiUUSI
jurrristi kirjoitti:
Lopeta valehtelu ja kerro mitä todella tapahtui. Puhallus 0,74mg/l ja kaksi verikoetta ? Oliko viinan joukkoon lorahtanut myös huumeita ?
Jos jää rysän päältä kiinni, niin ei silloin viedä verikokeeseen, pelkkä puhallus riittää, ellei epäillä, että veressä on myös huumeita, vai oliko kyse jälkinauttimisesta, jolloin tehdään taakse päin laskenta.Tämä aiheuttaa tieliikenne haitan enkä Kärsämäki NS suomennos mikä te itse tiedätte tämän vaaran minkä siirrätte muualle maahan
- rattijuopumusk
Olin kyllä ottanut 1g para-tabs ja 600 mg Buranan johon sain reseptin, tosin en ole varma tehostaako nämä alkoholin vaikutusta. Näkyy kai sit verikokeissa.
- eimitäänväliä
Ei merkitystä asiassa.
- para-tabs
Ei tehosta vaikutusta, maksa voi kärsiä jos syö para-tabs ja käyttää alkoholia samalla.
- Aloittajak
Tuli tänään kirje käräjäoikeudelta ja mulle vaaditaan:
Ajokielto väh. 7kk
Joudun maksamaan päihdetutkimuskustannukset
Rikosuhrimaksu
50 pv ehdollista ja oheissakko
Yksi syytekohta eli Törkeä rattijuopumus- gggggtt
Aika lähelle sitä, mitä on arveltu. Ilmeisesti myönsit ja suostuit kirjalliseen menettelyyn ?
Kortin saat takaisin, jos suostut alkolukolla valvottuun ajo-oikeuteen. - Aloittajak
Joo, kirjallinen menettely ja tuskin yritän edes alkolukkoa koska en tarvi autoa töihin ym. Pitää vain kestää tää.
- mitähännyttaasvaltio
On kyllä aika kova tuomio koska ainoa syytekohta on törkeä rattijuopumus ja olet ensikertalainen. 0,74 mg on promilleissa suurinpiirtein 1,54 eli törkeän raja ylittynyt reilusti mutta silti ? Todella harvoin kuitenkin on törkeitä ratteja josta saisi minimin ensikertalaisenakin, kyllä se yleensää on aina enemmän kuin 3kk.
- Suiiojh
Mielestäni Aloittaja ole kirjoittanut kaikkea. Mieheklo olit myös samat promillit. Ensimmäinen rikos. 8kk. ehdotetti. Päätöksessä luki 6kk ajokielto. (Autolla käy töissä). 40päiväsakko. Ei päihdeseuranta. Hänellä on kortti ollut 35v. En usko että olet ekakertalainen tai vähä ajanut ja siinä Sulle opetusta.
- Anonyymi
En mä joutunu maksaan verikokeista mitään. 10kkm kortti pois.janeka ja vikankerta kunnteen tuollaista.
- Aloittajak
Tuomio tuli tänään ja rangaistus oli 6kk ajokieltoa eli elokuussa kortti takaisin.
Päiväsakkoa tuli 25 eli 150 ja sitten päihdetutkimusmaksu ja rikosuhrimaksu
Ehdollista vankeutta 40 pv
T. AP - Syyttäjätäälläkin
Ihan taulukkojen mukaiset seuraamukset sait. Ja jos vielä viilataan pilkkua, niin varsinainen rangaistus on 40 päivää ehdollista. Sen oheisseuraamuksena sait 25 päiväsakkoa, jotka sinun tulojesi perusteella tekevät 150 euroa. Päihdetutkimuskustannukset, ajokielto ja rikosuhrimaksu ovat muita oheisseuraamuksia. 40 päivää ehdollista on noilla alkomäärillä lyhyt seuraamus. Ja kuuden kuukauden ajokielto on myös, taulukon mukainen olisi kahdeksan kuukautta. Ehdollisen vankeusrangaistuksen ja ajokiellon lyhyyteen on varmasti vaikuttanut ajetun matkan lyhyys.
- Enuskallaomallanimellä
Hyvä huomio syyttäjätäälläkin:ltä, rangaistukset ja oheiseuraamukset kulkevat syyttäjillä ja vastaajilla ihan eri järjestyksessä.
Mikä merkitys ehdollisella vankeusrangaistuksella on muuten lainkuuliaiselle kansalaiselle, joka on törtöillyt ja ajanut kännissä? Ei mitään. 5 vuotta ja muisto vain. Aiheuttanut toki vaaratilanteen, mitä tuntuu katuvan ja on epätodennäköistä epäillä hänen syyllistyvän rikokseen koetusaikana. Sakolla? Hieman nipistää, ei kauaa.
Sen sijaan tuntuvia rangaistuksia ovat ajokielto, suurempi oheissakko ja mahdolliset lupaseuraamukset esim. aseenkantoluville. Niistä muodostuu todelliset haittavaikutukset, ei määräaikaisella ja maksuttomalla rekisterimerkinnällä. Sitten voidaankin enää miettiä miten ne liittyy koko asiaan...
- Hmmmmmm
Osaisitteko sano mitä mulle on luvassa?
Poliisi pysäytti noin 400metrin ajomatkan jälkeen ja puhallutti tilanteessa 1.17 promillea. Poliisilaitoksella oli sitten vielä jälkipuhallutus, jossa tulos näytti 0.53mg/l eli juuri törkeän rattijuopumuksen rajaa. Liikenteen vaarantamistakaan ei tullut ja en ole ollut poliisien kanssa tekemisissä aikaisemmin. Kuulustelut oli heti seuraavana päivänä ja sanottiin, että varmaankin kesän jälkeen tulee päätös.
Nyt tuli rikosseuraamuslaitokselta kutsu haastatteluun, jossa laaditaan selvitys tuomioistuimelle käsittelyä varten (olen 20 vuotias).- valistunutarvailija
meillä päin noin 25 päivää vankeutta ehdollisena, 20 päiväsakkoa oheissakko, ajokielto noin 6 kk.
Jos rikoksen uusimisriski on Rikosseuraamuslaitoksen selvityksen mukaan kohonnut, sut voidaan määrätä ehdollisen vankeuden koeajaksi (kuitenkin enintään 1 v 3 kuukaudeksi) valvontaan, koska oot alle 21-vuotias. Mutta, jos elämä on muuten kohillaan, on asunto, on joko duuni tai opiskelupaikka, päihteiden käyttö on about kurissa, et hengaile rikollisten kanssa eli ei ole uusimisen riskitekijöitä jne. niin valvonta ei tarpeen. - Hmmmmmm
Kiitos paljon vastauksestasi!
Pojallani oli 2;5 v sitten mopolla ajo juopuneena ja 0,38 puhalsi: sakkoja en muista mutta ajokielto oli 8 kk.
Nyt vk loppuna ajoi autolla ja puhalsi 0,48 ajokortti lähti mutta mietin et onkohan se ajokielto nyt vuosia?- vcdsvd
Hyasint.60 kirjoitti:
Pojallani oli 2;5 v sitten mopolla ajo juopuneena ja 0,38 puhalsi: sakkoja en muista mutta ajokielto oli 8 kk.
Nyt vk loppuna ajoi autolla ja puhalsi 0,48 ajokortti lähti mutta mietin et onkohan se ajokielto nyt vuosia?Toivottavasti, noin suunnilleen loppuelämän. Poikasi ei selvästi ole sopiva ajo-oikeuden haltijaksi.
vcdsvd kirjoitti:
Toivottavasti, noin suunnilleen loppuelämän. Poikasi ei selvästi ole sopiva ajo-oikeuden haltijaksi.
No olipa ilkeesti sanottu, toivon ainakin että ottaa nyt opikseen ettei elämä lähde ihan vikasuuntaan
- Anonyymi
Hyasint.60 kirjoitti:
Nyt vk loppuna ajoi autolla ja puhalsi 0,48 ajokortti lähti mutta mietin et onkohan se ajokielto nyt vuosia?Miksi kirjoittelet tuollaista soopaa, vai tuumaatko Tove Janssoniksi? Paihtymisraja on 0,5 promillia ja eikä sen alemmista tule mitään!!! Itse jo vuosia sitten puhalsin krapulassa 0,22 ja ajokielto oli muistaakseni ensikertaiselle 3kk
- Nemitön
Moi jos minä kysyin tulleko vastausta heti
- Nemitön
Ratijuopus puolus näyti0,54
- sadfasfasfa
Riippuu missä päin asut, savon seudun lakihuorat arpoo ankarampaa tuomiota kuin muualla päin suomea.
- Nemitön
Hei, osako kuka vastata nopeasti mulla on tullu hastehakemus, jonka verikokessa 1,31 promilleja alkohli syytaja vaati noin 6 kuukauta ajokieto ja kirjallinen mentely menee oikeuden työ varten ajokortti pakollinen ja nyt on kuluunyt mielken 3, 5 kuukauta osako kuka sanoa kuinka tulle ajokielto mulls ja tä on ensimäinen kerta
- Talvisotaa
Tuomari osaa kertoa
- Mllkjjhggff
Ja samalla opettele suomenkieli kun selviät
- Anonyymi
Jäin kanssa törkeästä rattijuopumuksesta nalkkiin. Muistamani mukaan puhalsin yli 2promillea (tarkkaa lukemaa en ole vielä kuullut). Kyttiksellä helpotettiin ehkä mun oloa ja sanottiin ajokiellon pituudeksi n. 5kk. En jäännyt itse teosta kiinni poliiseille, mutta kerroin ajaneeni parkkipaikalle. Olen ensikertalainen tämmöisessä ja voin nyt jo sanoa että henkinen katumus vetää vertoja ajokiellolle, sekä sakoille.
Kysymys siis kuuluu: Onko lähes mahdotonta saada lyhennystä ajokieltoon, vaikka promillet oli yli sen 2? Koulun ja työn ohella olisi kortittomuus aika karseeta. - Anonyymi
Itse krapula päivänä join olutta ja oli kilometri matkaa kotiin en ollut liian humalassa vaikka oli silti tyhmää lähteä ajamaan poliisit pysäytti kun ei ollut valoja päällä ja puhallutti mut ja näytti sitten 0,54 ihmetteli poliisikin kun oli noin paljon kun ei nekään huomannut yhtään että olin humalassa ennenkun puhalsin eli ajoin ja käyttäydyn järkevästi tilanteeseen nähtynä niin ja ekakertalainen mitähän mahtaa tulla?
- Anonyymi
"En ollut liian humalassa"? Jos olet yhtään päihtynyt, se on liikaa rattiin! Oon mäkin sönköttänyt kahen promillen humalassa "en oo kännissä", mutta ei se faktoja poista. Älä mene rattiin jos on yhtään promilleja mittarissa.
"Rattijuopumukseen syyllistynyt kuljettaja tuomitaan sakkoon tai enintään kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen. Törkeästä rattijuopumuksesta rangaistus on vähintään 60 päiväsakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Mahdolliset vamman- tai kuolemantuottamukset lisäävät rangaistuksen kokonaismäärää.
Rattijuopumukseen syyllistynyt määrätään myös ajokieltoon. Ajokielto voi olla enintään viiden vuoden pituinen."
ja
"Rattijuopumuksesta ajokielto on vähintään yhden kuukauden pituinen ja törkeästä rattijuopumuksesta tai törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään kolme kuukautta. Mikäli rattijuopumukseen syyllistynyt kuljettaja viiden vuoden aikana uusii rikoksensa tai syyllistyy törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, ajokielto kestää vähintään kuusi kuukautta. Mikäli viiden vuoden aikana tehdyt tällaiset rikokset ovat kumpikin törkeitä, ajokiellon vähimmäisaika on yksi vuosi."
ja
"Rattijuopon tyypillisin rangaistus on 50 päiväsakkoa ja kortti kuivumaan puoleksi vuodeksi"
- Anonyymi
Kaveri ajoi autoni ojaan ja minä olin kuulemma yrittänyt sitä peruuttaa sieltä pois mutta eihän se liikahtanut sieltä senttiäkään mihinkään suuntaan. Olin aika kännissä, melkein 2 promillee näytti puhallus. Minkähänlaista tuomiota sitä voisi odotella?
- Anonyymi
0.64 mg/l puhalsin eli törkeän puolelle. Sain 25 päiväsakkoa ja tässä odotellaan ajokiellon varsinaista pituutta.
- Anonyymi
Itse ajoin idioottina 203km/h / 100kmh alueella, 0,27mg/litra. Ainakin auto vaihtuu hitaampaan ja viimeinen kerta kun kännissä ajan. Törkeä liikenteen vaarantaminen ja rattijuopumus. Mitä mahtaa oikeus sanoa? Ensimmäinen kerta kun mitään rikosrekisteriin saan. Sakot on ok, mutta kauankohan mahtaa kortti olla hyllyllä? Työn teko on kuitenkin kortista riippuvaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajoin idioottina 203km/h / 100kmh alueella, 0,27mg/litra. Ainakin auto vaihtuu hitaampaan ja viimeinen kerta kun kännissä ajan. Törkeä liikenteen vaarantaminen ja rattijuopumus. Mitä mahtaa oikeus sanoa? Ensimmäinen kerta kun mitään rikosrekisteriin saan. Sakot on ok, mutta kauankohan mahtaa kortti olla hyllyllä? Työn teko on kuitenkin kortista riippuvaista.
Kyllä se oikeus vankeutta tarjoaa ehdollisena. Ajokielto ei jää ainakaan alle kuuden kuukauden.
- Anonyymi
Muistakaa jotta juoppoputkassa olotkin vaikuttaa ajokorttiin.Kaveri pikkasen rillutellut tässä koko talven ja ollut 18 kertaa juoppoputkassa. Nyt meni ajokortti hyllylle ja päihdeseurantaaan vuodeksi jotta saa kortin takaisin.
- Anonyymi
Miten kauan porukalla on mennyt törkeissä että on kuulunu käräjiltä jotain? Tässä nyt ihte jo 4kk ootellu että sieltä ees joku kirje tulis, mutta ei oo näkyny mitään
- Anonyymi
Tosijjaan tuli sitten 6kk jälkeen kirje että kortti pois tasan vuojeksi, mutta sain kumminkin 3kk anottua pois poppamies konstein. Ja sakkoa sen verran että ei enään ikinä tule niitä toivottavasti otettua. Alkoholinkin olen jättäny aikalailla täysin elämästä, mitänyt kerran viikossa pari saunaolutta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosijjaan tuli sitten 6kk jälkeen kirje että kortti pois tasan vuojeksi, mutta sain kumminkin 3kk anottua pois poppamies konstein. Ja sakkoa sen verran että ei enään ikinä tule niitä toivottavasti otettua. Alkoholinkin olen jättäny aikalailla täysin elämästä, mitänyt kerran viikossa pari saunaolutta
Paljon oli promilleja ja monta päiväsakkoa napsahti?
- Anonyymi
3kk meni syyttäjälle etenemiseen. Päätös joku 4kk. Hitaasti nämä etenee, ajokielto on käytännössä lusittu kun paperit on valmiit.
- Anonyymi
Miksi jengi vaahtoaa ajokieltojen pituudesta niin hirveästi? Sakot ja rikosrekisterimerkintähän on ne oleelliset. Ajokortin vieminen ei nyt ihan hirveästi mitään estä. Auto käynnistyy avaimilla.
- Anonyymi
Kuika pajon tulee sakkoa ajoin 64mg humalassa
- Anonyymi
Isot ihmettelyt.
Tuo vastaa suunnilleen vähän vajaata 150 promillea. Kun tiettävästi kovimmatkin mitatut tulokset ovat selvästi alle 10 promillen, niin sinä pistit heti suuruusluokkaa 20-kertaisesti paremmaksi.
- Anonyymi
Mitähän kaikkea seuraamuksia tulee 1.13mg/l ratista? Ensikertalainen, yöaika, ei vilkas tie.
- Anonyymi
2,54 promilleina. Ehdollista vankeutta joku kuukausi, 6-10kk ajokieltoa ja 60 päiväsakkoa. Tuota luokkaa.
Tuntuu että ajokiellot on pidemmät nykyään koska niistä päättää poliisi, ennen päätti käräjät. Itse sain 14kk ajokieltoa ensikertalaisena. 3.2 oli promillet enkä aiheuttanut vaaratilanteita. - Anonyymi
Tutulla tuli päätös käräjiltä törkeästä ratista ja siinä ei mainita mitään ajokiellon pituudesta. Rikosuhrimaksu 80e ja ehollista vankeutta jonku verran en muista tarkalleen. Niin mistä sen tiedon saa et kauan se kortti on poliiseilla.
Osaakohan joku sanoa miten mulla mahtaa olla 0.23mg/l varmuusvähennyksestä, ensikertalainen, ei oo mitään törkeitä liikennerikkomuksia ennalta eikä muutenkaa poliisin kanssa ennen ollu mitään tekemisiä
- Anonyymi
Työnantajan lausunnolla saat lyhyemmäksi jos tarvit töihin päästäksesi autoa tai nimen omaan töissä omaa autoa. . Muuten nämä tapaus kohtaisia niin mahdoton sanoa.
- Anonyymi
Tässäkin ketjussa tulee todistettua miksi suomalaiset ovat suoli24...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.364156Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131543Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481506Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1841276Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ841036Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1311032Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain441008Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht254988- 62974
- 23906