Leivotko itse kotona mitään

paistoin

Minulla menossa pitsan leipomis innostus Teen kerralla isomman taikinan pakastan osaan seuraavia haluja varten. jääkaapista ja pakastimesta täytteeksi mitä sattuu löytymään nyt oli pakastettuja suppilovahveroita ja viimeisiä vetelevä savusiika. Nam

58

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mrs.W

      Sopivan kokoisia pizzapohjia saa lähikaupan pakastearkusta minimaaliseen hintaan. Täytteitä löytyy yleensä kotoa, tyyliin sitä sun tätä.
      Aikoinaan leivoin pizzapohjan itse, nostatin jne. Enpä enää viitsi, ihan turhaa aikaa menee mokomaan. Ostopohjan päälle rakenneltu pizza on nopea tehdä ja lopputulos ihan yhtä hyvä.

      • O-Orvokki

        Miksei samantien ostaisi valmista pizzaa, aina voi kai itse valita mieleiset täytteetkin?


      • paistoin
        O-Orvokki kirjoitti:

        Miksei samantien ostaisi valmista pizzaa, aina voi kai itse valita mieleiset täytteetkin?

        Hyvä kysymys!


      • Mrs.W
        O-Orvokki kirjoitti:

        Miksei samantien ostaisi valmista pizzaa, aina voi kai itse valita mieleiset täytteetkin?

        Höh, no on siitä kuitenkin piskuinen !!! ero. Ainakin meillä. Pohja on eri juttu, sen voi ostaa.

        Mutta sitten jos oikeasti menee pizzalle johonkin kivaan paikkaan missä on hyvä kokki, niin se on sitten eri juttu taas. Harvoin vaan tulee mentyä...


      • O-Orvokki

        Olen huitaissut ohuen taikinan ja levittänyt sen lastalla leivinpaperin päälle pellillä, JOS teen itse pizzan. Täytteet voi levitellä päälle yrttien kanssa ja piilottaa osin makuihin sopivalla juustoraasteella.

        Herkuttelin äskettäin yhden naapurin leipomilla pizzapaloilla, jotka oli leikattu pieniksi (n. 5 x 5 cm) makupaloiksi monenlaisia herkkuja tarjoavaan noutopöytään yhteisissä juhlissamme.


      • transpositio

        En ole osaa leipoa enkä syö pullaa, mutta pizza on poikkeus ja pohjan teen (tein) itse. Myllyn-Paras valmis pizzajauho, jossa durumia seassa oli ihan ylittämätön. Minäkin sain pohjan onnistumaan ja siitä tuli mukavan ohut ja hieman rapsakka - meillä ei pullapohjasta tykätä.

        Sittemmin ko jauhoseos katosi silloisen Siwan hyllystä...en löytänyt sitä silloin K-supermarketistammekaan (lähin market). Nyt olen vakain aikein etsimässä sitä uudelleen ja suuntaan Prismaan katsomaan, kun sain vinkin, että voisi sieltä löytyä.
        Minusta on mukavaa puuhastella pizzaa vaikka yöllä, jos mieliteko meille iskee. Silloin ei valmiita meilläpäin voi kotiin tilata ja itse tehty hakkaa mennen tullen pakastealtaan pizzat, vaikka niitä tuunaisikin! :)


      • Pizzanleipoja

        Ei kaupan pizzapohjista voi puhua samana päivänä itse tehtyjen kanssa.
        70-luvulta asti olen tehnyt pizzapohjan itse ja niin teen jatkossakin.

        Muuta ei tule juuri leivottuakaan paitsi joskus kahvikakkuja ja täytekakkuja. Jos oikein laiskottaa, niin mokkapaloja.

        Kotikaupungissani avattiin Suomen ensimmäinen pizzeria 60-luvun lopulla. Ja tämä kaupunki ei ollut Helsinki, Tampere, eikä Turku, vaan historiallinen pikkukaupunki.


      • ilonakoo
        Pizzanleipoja kirjoitti:

        Ei kaupan pizzapohjista voi puhua samana päivänä itse tehtyjen kanssa.
        70-luvulta asti olen tehnyt pizzapohjan itse ja niin teen jatkossakin.

        Muuta ei tule juuri leivottuakaan paitsi joskus kahvikakkuja ja täytekakkuja. Jos oikein laiskottaa, niin mokkapaloja.

        Kotikaupungissani avattiin Suomen ensimmäinen pizzeria 60-luvun lopulla. Ja tämä kaupunki ei ollut Helsinki, Tampere, eikä Turku, vaan historiallinen pikkukaupunki.

        Totta, itse tehty on hyvää. Pitänee viikonloppuna tehdä pizzaa. Näitä lukiessa tuli nälkä. Nam.


    • Miehenä, enkä muutenkaan ole pullan-syöjiä.
      -
      "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

    • Kotikokkina

      Leivon kaikenlaisia suolaisia ja makeita leivonnaisia. Patongit, pitzat, riisipiirakat, kukot ja hiivaleipää. Marjapiirakat ja muut makeat kahvileivonnaiset. Valmistan itse mehut, hillot ja marmeladit itse poimituista luomumarjoista. Laitan maukkaat ja monipuoliset ruuat. Teen itse myös jauhelihat ja tuorespagetit. Pidän kokkailusta, kotona syödään usein luomuruokaa. Aikakin kuluu mukavasti puuhaillessa ja uusia reseptejä on aina hauska kokeilla. Aikaa jää muuhunkin puuhasteluun, harrastuksiin ja lenkkeilyyn. Itse tehden myös säästää.

      • "Kotikokkina"

        Tuntuu ihan kuin olisit palstamme naisten kopio.
        Juuri noin hekin tekevät.
        Jotkut hyvinkin kehumattomalla tyylillä.

        H.


      • mimmimum-..mi

        Sinähän olet sitten täydellinen kotihengetär....itse jopa jauhelihat ja pastat...vau...
        Näin kun yksin on niin tulee tosi harvoin leivottua mitään....kun en enää oikein pullaakaan niin himoitse...ennen leivoin korvapuusteja usein....


    • skrinnarit

      Enpä juurikaan leivo. Huomenna teen kuitenkin lihamakaroonilaatikkoo ja -perunalaatikkoon. Ja kun kerran uuni on lämmin, niin teen pannaria.
      Hiihtoloma nääs ja sää on mitä mainioin kaikinlaiseen reippailuun. Sitten on ruoat pariksi-kolmeksi päiväksi valmiina.
      Luistavaa keliä leipomisten lomassa.

    • ö-Öö

      Pitsapohjista

      Öljy kai se tärkein asia niissä on. Oikein muuta en leivo, pitsaa tullut väännettyä kymmeniä vuosia. Aikanaan pitsat oli eksoottisia, eikä ravintoloita ollut oikein missään, sama väpeltää ite, aika hyvin onnnistuneet. Ongelma edelleen pitsauunin puute, pitäs päästä jonnekin 400 asteeseen. Että ehkä mun pitsat lähempänä piirakoita.

      Valmispohjiin en ole innostunut. Lidlissä muuten asiallisia pakastepitsoja, sopuhintaan, hyvä pitää muutama jemmassa. Pitserioita jokapaikassa. Hö, tsadissa halvin taxfree pitsa näyttää olevan neljä ekeä. Vähän ihmetellyt, aika hyviä, mistä lie keikanneet aineet, en tiedä, ei niitä noin halvalla kannata verottomanakaan tehdä.

      =DW=

      • Ja jauhot, durum jauhoa pitää olla.


    • maissiiii

      Muutaman kerran olen ostanut vegehyllystä pullia ja pihvejä.
      Jos haluaisi lisätä kasvisten syöntiä niin olisi hyvä jos joskus osaisi vääntää kasvispulliakin.
      Valmiit maistuvat suuhuni liian maustetuilta. Olisi hyvä jos sitten niitä tehdessä niihin osaisi laittaa muutakin kuin perunaa , porkkanaa ja parsakaalia, kesäkurpitsaa jne. sipulia ja valkosipulia.

      Kait sitä pitäisi vaan kokeilla, resepteissä näkyi vaihtelua paistetaanko ne pannulla vai uunissa vai friteerataanko. Sittenpähän sen näkee kun kokeilee, loppuuko se kasvisyöjän ura siihen yhteen kasvispullataikinaan ja jatkan pelkkien vihannesten syöntiä.

      Jotain marjapiirakoita vain leivon normioloissa, mutta epänormioloissa muutakin, pakkasessa on ruisleivän juurtakin, mutta olkoon...

      • ö-Öö

        Valmissoseet

        Muutamia kertoja testaillut, toimii ihan ok. Aika löysää kamaa, pitää laittaa jotain korppujauhoja tms. Mausteettomia. Niitä on vihanneshyllyssä, tai pakasteena, erilaisia. Sinällään vegepihvit tms ei ole hankalia tehdä, lähinnä se kuoriminen ja keitteleminen. Tuntee ikäänkuin tekevänsä tupladuunin, kun siis keittää ja paistaa. Mä pidän lindströmin pihveistä, niihin voi käyttää etikkapunajuuria. Nykyisin kaupoissa aika hyvin kaikenlaista vegeä, tai semivegeä. Punajuurikärkkäreitä kaipailen.

        =DW=


    • Elämänvalttikortit

      Totta kai leivon! Viimeksi tein pizza, kun perhe kotiintui. Pizza on nyt niin helppo tehdä, että siihen ei kannata alkaa mitän valmiita ostelemaan.
      Piirakoita leivon myös, kun syksyllä tulee poimittua mustikoita pakastimeen, tulee hyvät mustikkapiirakat. Omenapuita on sen verran tontilla, että saa omenapiirakoita myöskin.
      Nuo leipomiset on niin helppoja ja edullisia tehdä itse, että en juuri viitsi ostella valmiina. Kuivahiivaa saa edullisesti vaikka Lidlistä, niin ei ole hiivasta ongelmaa, aina löytyy kotoa. Jauhoja nyt hakee vaikka EU-ruoka-avusta, jos ei tarjouksesta jaksa ostaa. 2kg vehnäjauhoja maksaa 0,79€ ja siitä tulee todella paljon leipomuksia.
      Sämpylöitä voi leipoa myös, se vasta helppoa ja halpaa onkin!

    • staka

      Yritän olla suurempia leipomatta, sillä tiedän 'pullistuvani' heti kun hyviä leipomuksiani tietysti itse turhankin paljon pistän nassuun. Meillä leipoo lähinnä isäntä, sen minkä leipoo. Hoikkia ollaan :)

      Tänään pistin uuniin pari satsia karjalanpaistia. Pakkaspäiväruokaa. Porsasta jäi vähän yli, ja päätin tehdä siitä huomenissa lihakeiton edesmenneen enoni ohjeen mukaan - tai sinne päin. Siis paistan lihat pannulla ja sävellän lihakeiton niistä tarvikkeista mitä kotona on. Ehkä lähikaupassa pitää käväistä? Sitten onkin ruokaa viikoksi!

    • järkisyöjä

      Oli kiireitä itse aiheutettuja tietenkin, siis priorisointia.
      Leivoin vasta nyt viikonloppuna laskiaispullia, täysjyvävehnäjauhosta ja voista. Käy ruoasta, kaikki on täyttä ravintoa - no ehkä sitä sokerilasillista lukuun ottamatta, mutta siinäkään ei mitään lisäaineita. Väliin kuohukermavaahtoa ja mantelimassaa (sokeriahan se suurimmaksi osaksi on). Tykkään viljan mausta. Kun syön kaupan pullia, ne eivät maistu miltään. Nyt on niitä syöty paljon, (välillä vaan kasviksia ja lihaa), ei tarvii syödä ennen seuraavaa laskiaista.

    • vieraille tulee leivottua kakkua, torttua, piirakkaa, mitä milloinkin. ystävillä ja sukulaisilla keliakiaa, joten olen "joutunut" opettelemaan gluteenittomat leivonnaiset. toki kaupastakin saa, mutta ovat turhan kalliita ja itse on kiva tehdä.

    • Heikunkeikku

      Ennen muinoin leivoin paljon. Siis tosi paljon. Tykkäsin leipomisesta ja niinpä leivoin pakastimeen niin heevetin paljon erilaisia leivonnaisia. Leivät, sämpylät, nisut ja nasut.
      Se oli sitä aikaa kun pojat olivat kotona. Mies otti aina nisua mukaan töihin.

      Nykyään en leivoskele. Toden totta, leivon harvoin. Täälä kotona tuskin koskaan, mutta silloin tällöin (vaikkakin nykyään tosi harvoin) leivon pojan luona. Ne on semmosia ylläripylläreitä. Oon mennyt vähän aikaisemmin leipomaan, kun poika ja miniä ovat olleet vielä töissä.
      Heidän on ollut kiva tulla kotia, kun pullantuoksu on täyttänyt huushollin.
      Pitäisikin täs nyt joskus mennä ylläröimään. Ensi viikolla on hiihtoloma, jos vaikka silloin menisin.

      Useimmin kuitenkin oon pojan luo mennyt värkkäämään ruokaa. Nykyään tuo ruuanlaitto kiinnostaa enemmän.

    • Kyllä-leipuroin

      Leivon naisia

      • Heikunkeikku

        "Kyllä-leipuroin"
        Muuten ihan kiva, mutta kalskahti silmään tuo naiSIA.
        Jos olisit kirjoittanut, että leivon naista, niin olisin vastannut, että onks kivaa tai kyllä sun kelepaa tai muuta vastaavaa.
        Nyt olen pakotettu naputtelemaan, että älähän mene liiallisuuksiin leipomisiesi kanssa.


    • Minulla on myös leipomisbuumi. Leivoin pullaa pakkaseen viime Torstaina, onnistui tosi hyvin vaikka itse kehunkin. Eilen jäi aika paljon yli keitettyjä perunoita, tänään tein niistä sämpylöitä, tuli yllättävän hyviä.
      Tein myös viikonlopuksi täytekakun. Pitää vähentää tätä harrastusta, muuten joutuu menemään vaatekauppaan ostamaan isompia vaatteita.

      • Jäi kertomatta että käytän leivontaan gluteenittomia jauhoja. Psyllium parantaa leivonta ominaisuuksia.
        Olen harjoitellut paljon, kantapään kautta olen oppinut kuinka erilaiset gluteenittomat jauhot käyttäytyvät leivonnassa.


    • oiotio

      Toimiiko teillä leipojilla vatsa miten?

      • Kyllä, oikein hyvin. :)


      • oiotio

        Epäilen haitallista syyseuraamoa.


    • suvenkorentojakin

      Kohta pitää kertoa kaikki menneessä aikamuodossa, niin se elämä vain etenee.
      Voin kertoa olleeni aikamoinen leipuri, Lasteni lakkiaisten aikaan otin muutaman päivän vapaan, ja valmistin kaikki herkut noi 120 hengelle, esikoiselleni, Nuoremman kohdalla viisastuin, ja jaoin juhlat kahdelle päivälle. Lakkiaispäivänä oli kutsuttuina ystävät ja kylänmiehet, ja silloin oli runsas kahvipöytä, kaikkine itse leivottuine herkkuineen. Seuraavaksi päiväksi oli kutsuttu lähisuku, noin 40 henkeä. Heille valmistin buffet-pöydän herkut, ja sitten tietenkin seitsemän sortin leivonnaiset kahvipöytään. Enää en jaksaisi.

      Nykyisin, kun kysyn lapsenlapsiltani, mitä he toivovat kyläilyni aikana, he vastaavat: "Leivotaan." Ja niinpä me leivomme, korvapuusteja ja marjapiirakkaa. Joskus on hillittömät lettukestit, joissa mukana naapureidenkin lapset. Niitä pieniä päitä vaan ilmestyy siihen hellan vierelle, Ehkä niistä jää makukuistoja elämän taipaleelle.

      • Minä olen äärettomän hyvä leipomaan ihan mitä vaan. Juustosämpylöitä, porkkanasämpylöitä, croisantteja, rusinapullapitkoa neljällä letillä, korvapuusteja erillaisilla täytteillä, mantelikransseja. Porin kakkoa, rieskoja, limppuja, hapanleipää, karjalanpiirakoita. Omenapiirakkaa tuorejuustotäytteellä, kermaviilimunatäytteellä. Mustikkapiirakkaa pullataikinaan tai kakkutaikinaan. Piimäkakkuja, taatelikakkuja ja tietenkin huippuhienoja ja makoisia täytekakkuja. Myös erilaiset ässäpiparit, muroleivät syntyvät kädenkääntessä. Pizzantekoa en viitsi edes mainita. Leipominen on rentouttuvaa, mukavaa puuhaa, kunhan kaikki aineet ovat kasassa.


      • Ristiriitaista
        2lesken kirjoitti:

        Minä olen äärettomän hyvä leipomaan ihan mitä vaan. Juustosämpylöitä, porkkanasämpylöitä, croisantteja, rusinapullapitkoa neljällä letillä, korvapuusteja erillaisilla täytteillä, mantelikransseja. Porin kakkoa, rieskoja, limppuja, hapanleipää, karjalanpiirakoita. Omenapiirakkaa tuorejuustotäytteellä, kermaviilimunatäytteellä. Mustikkapiirakkaa pullataikinaan tai kakkutaikinaan. Piimäkakkuja, taatelikakkuja ja tietenkin huippuhienoja ja makoisia täytekakkuja. Myös erilaiset ässäpiparit, muroleivät syntyvät kädenkääntessä. Pizzantekoa en viitsi edes mainita. Leipominen on rentouttuvaa, mukavaa puuhaa, kunhan kaikki aineet ovat kasassa.

        ...ja "valitat", että eläkkeesi loppuu kesken kauden ennen kuin tulee seuraava?
        Miksi et leivo pakastinta täyteen, halvalla.


      • NamNamHyvääON
        Ristiriitaista kirjoitti:

        ...ja "valitat", että eläkkeesi loppuu kesken kauden ennen kuin tulee seuraava?
        Miksi et leivo pakastinta täyteen, halvalla.

        Kaulitse taikina, levitä kaneli-sokeri -seos ja rullaa taikina. Leikkaa rulla halki pituussunnassa ja kiedo poikkileikkauspinta päälläpäin puolikkaat pitkoksi..
        Anna nousta, voitele pensselillä vatkatulla munalla ja paista kypsäksi.


      • 2lesken kirjoitti:

        Minä olen äärettomän hyvä leipomaan ihan mitä vaan. Juustosämpylöitä, porkkanasämpylöitä, croisantteja, rusinapullapitkoa neljällä letillä, korvapuusteja erillaisilla täytteillä, mantelikransseja. Porin kakkoa, rieskoja, limppuja, hapanleipää, karjalanpiirakoita. Omenapiirakkaa tuorejuustotäytteellä, kermaviilimunatäytteellä. Mustikkapiirakkaa pullataikinaan tai kakkutaikinaan. Piimäkakkuja, taatelikakkuja ja tietenkin huippuhienoja ja makoisia täytekakkuja. Myös erilaiset ässäpiparit, muroleivät syntyvät kädenkääntessä. Pizzantekoa en viitsi edes mainita. Leipominen on rentouttuvaa, mukavaa puuhaa, kunhan kaikki aineet ovat kasassa.

        Teilläkin diabetesta suvussa. ...


    • pitsa-täytteitä

      Edelleen teen joka lauantai alusta lähtien pitsaan uunipellillisen.

      Tosin tuo neliskanttinen pitsa on tällaiselta tosi ammattilaiseltakin hankala toteutettava.

      Se on kun on tehnyt noita pyöreitä versioita aikoinaan 50-100kpl /vrk,
      niin eihän tuollainen neliskanttinen edes muistuta pizzaa,

      On se muuten kummaa kun teiltä löytyy aina sieltä jostain kaapin nurkista pitsa-täytteitä ?
      Itse kyllä joudun aina oikeasti ostan nuo täytteen joka viikko erikseen.

      • paistoin

        Minulla on aina juustoraaste ja tomattimössöjä kaapissa, sieni-ihmisenä sieniä aina löytyy muodossa jos toisessa. Jauhelihaa on aina pakasteessa. Kuivahiivaa aina kaapissa, durum jauhoja ei aina ole mutta tavallinen vehnä käy. Jskus laitan jonkun herkkuhetki salaatin loput ja tai jotain vihanneksia.


      • suvenkorentojakin
        paistoin kirjoitti:

        Minulla on aina juustoraaste ja tomattimössöjä kaapissa, sieni-ihmisenä sieniä aina löytyy muodossa jos toisessa. Jauhelihaa on aina pakasteessa. Kuivahiivaa aina kaapissa, durum jauhoja ei aina ole mutta tavallinen vehnä käy. Jskus laitan jonkun herkkuhetki salaatin loput ja tai jotain vihanneksia.

        Italiassa Imperia -nimisessä kaupungissa italialainen ystäväni vei minut syömään ravintolaan, jonka kokki oli voittanut Italian pizzamestaruuden, joten luulen tietäväni, miltä aito pizza näyttää ja maistuu. Suomessa siitä on kehitetty ihan omia versioita, joilla ei oikeastaan ole muuta tekemistä pizzan kanssa kuin nimi, siis kotona tehdyt pizza-viritelmät.

        Kotikaupungissani on hyvä italialainen ravintola, jossa italialainen henkilökunta. Siellä saa italialaisen keittiön herkkuja.


    • Pizza ei ole leivonnainen.
      Pizza on osaamattoman kaulinnainen.

      H.

    • TepaJaRaija

      Olemme naisystävän kanssa usein talvet mökillä saaressa, koskaan ei ole vielä aika tullut pitkäksi sillä puuhaa riittää pimeän tuloon asti. Ulkona liikkuminen ja hääriminen vaatii kunnon ravintoa, ei siinä pelkkä salaatti auta. Meillä tehtiin ennen paljon pizzaa mutta nyt harvemmin kun näin talvella on siirrytty "kukkoihin". Ruistaikinan sisään reilu kilo ahvenfileitä ja noin 500gr kassleria sekä 200 gr siankylkisiivuja. Mausteeksi suolaa, savupaprikaa, kokonaisia mauste sekä mustapippureita, pata leivinuuniin hiilokselle yön ajaksi. Voi syödä perunoiden kanssa tai ilman, kun on vieraille tarjottu niin ei ole vielä kukaan kehdannut haukkua.

      • Kukko ja Pizza evät ole i ole leivonnaisia.
        Kukko ja Pizza ovat osaamattoman kaulinnasia.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Kukko ja Pizza evät ole i ole leivonnaisia.
        Kukko ja Pizza ovat osaamattoman kaulinnasia.

        H.

        Uusinta-esitys:
        Kukko ja Pizza evät ole leivonnaisia.
        Kukko ja Pizza ovat osaamattoman kaulinnasia.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Uusinta-esitys:
        Kukko ja Pizza evät ole leivonnaisia.
        Kukko ja Pizza ovat osaamattoman kaulinnasia.

        H.

        Huomautan myös että Kaali-Käärylekään ei ole leivonnainen.
        Se on Kukon-tapainen kääryllinen.
        Liha-piirakka on leivonnainen.

        H.


      • mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

        Huomautan myös että Kaali-Käärylekään ei ole leivonnainen.
        Se on Kukon-tapainen kääryllinen.
        Liha-piirakka on leivonnainen.

        H.

        Hunksz....mikä Ruotsalainen "leivonta" kirja sinulla profiilikuvassa ( vitsi)
        ei saa selvää....muuta kuin W


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Hunksz....mikä Ruotsalainen "leivonta" kirja sinulla profiilikuvassa ( vitsi)
        ei saa selvää....muuta kuin W

        "mimmimum-..mi"

        Aikanaan, kun aloin laittamaan kuvia lemppari-Juustoistani.
        Olin huonon oman-tunnon valtaama.
        Ei SF, vaan SE.
        Lienee Ruotsalaisilla Juustoissaan paremmat Bakteerit.
        -
        Siis.
        Västerbottenost Original.
        Kypsytetty 14kk:
        -
        Suutelisimmeko aamu-Kahvin jälkeen?
        Laitan juustoa SF Karjalan-Piirakoitteni päälle.
        Alla on jo Luomu-Voita.
        Tietenkin voit myös ostaa oman Juuston.
        Noh, se leipomisesta.
        -
        Vaihtelen Juustojani myös vanhempien Allerum's Juustojen kanssa.

        H.


      • mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

        "mimmimum-..mi"

        Aikanaan, kun aloin laittamaan kuvia lemppari-Juustoistani.
        Olin huonon oman-tunnon valtaama.
        Ei SF, vaan SE.
        Lienee Ruotsalaisilla Juustoissaan paremmat Bakteerit.
        -
        Siis.
        Västerbottenost Original.
        Kypsytetty 14kk:
        -
        Suutelisimmeko aamu-Kahvin jälkeen?
        Laitan juustoa SF Karjalan-Piirakoitteni päälle.
        Alla on jo Luomu-Voita.
        Tietenkin voit myös ostaa oman Juuston.
        Noh, se leipomisesta.
        -
        Vaihtelen Juustojani myös vanhempien Allerum's Juustojen kanssa.

        H.

        Pidän juustoista...voisimme suudella vaikka juusto suussa...aamukahvilla...minulla on nyt kotimaista pohjolan meijerin juustoa....sulate sellaista.


      • Ostkalas
        hunksz kirjoitti:

        "mimmimum-..mi"

        Aikanaan, kun aloin laittamaan kuvia lemppari-Juustoistani.
        Olin huonon oman-tunnon valtaama.
        Ei SF, vaan SE.
        Lienee Ruotsalaisilla Juustoissaan paremmat Bakteerit.
        -
        Siis.
        Västerbottenost Original.
        Kypsytetty 14kk:
        -
        Suutelisimmeko aamu-Kahvin jälkeen?
        Laitan juustoa SF Karjalan-Piirakoitteni päälle.
        Alla on jo Luomu-Voita.
        Tietenkin voit myös ostaa oman Juuston.
        Noh, se leipomisesta.
        -
        Vaihtelen Juustojani myös vanhempien Allerum's Juustojen kanssa.

        H.

        Sinä, ja sinun karjalanpiirakkasi olette oikein hyvä kombinaatio, älä sentään sotke siihen Västerbottenostia. Meidän suvussamme sitä nautitaan esim. rapu-kalaaseissa,

        Melkein sama kuin sotkisi munavoin ja Karjalanpaistin, hyi helvata!

        https://vasterbottensost.com/fi/meny/


    • Empä juurikaan mitään. Joskus innostun jostain mutta hyvin vähän. En tykää tehä gluteiinittomia kakkaroita ja jos teen muita saan ne itse syödä, jos ei sitten vieraita ole tulossa.

      • oiotio

        Oletkos kokeillut tehdä tummaa leipää tattari- ja teffjauhoilla hapanjuureen, eipä juuri erota mausta rukiisesta.


      • oiotio kirjoitti:

        Oletkos kokeillut tehdä tummaa leipää tattari- ja teffjauhoilla hapanjuureen, eipä juuri erota mausta rukiisesta.

        En ole.Laitahan resepti tulemaan niin jos vaikka tässä koittaisin. Yhden sämpyläohjeen olen löytäny joka ei maltaan juurikaan erotu normileivästä.


      • oiotio
        siilenämää kirjoitti:

        En ole.Laitahan resepti tulemaan niin jos vaikka tässä koittaisin. Yhden sämpyläohjeen olen löytäny joka ei maltaan juurikaan erotu normileivästä.

        Olen soveltanut ohjeita vähän näppituntumalla, mutta esim. googlettamalla teff-and-buckwheat-sourdough-bread löytyy ainakin yksi aussiresepti, joka vaikuttaa varsin hyvältä. Alkujuuren olen tehnyt joko omenalla tai kaupan leivänkannikalla, jauhoja mitä sattuu olemaan, tattaria tai muuta, riisijauhollakin onnistuu, mutta riisi on vaan kovin vaisu ja vaatii pidemmän ajan, mutta varsinkin tattarilla varottava liikaa happamoitumista, vuorokausi saattaa riittää, juuri säilyy jääkaapissa viikon pari (käy siemeneksi uudelle juurelle).
        Oheisen ohjeen hirssijauhot tai riisijauhon voisi korvata mantelijauhoilla, kastanjajauho käy myös hyvin teffin ja tattarin rinnalle, jos sitä sattuu jostakin löytämään. Psylliumia ei pidä jättää pois, ja saattaa tarvita hivenen tummaa sokeria taittamaan happamuutta. Joissakin ohjeissa käytetään apuna hiivaa, mutta ensialkuun parempi leipoa jokatapauksessa ohuemmaksi rieskamaiseksi kunnes näkee miten käyttäytyy.
        Tattari-teff-kastanjajauhoilla olen antanut taikinan kohota ensin semmoisen vuorokauden, sitten alustan leiväksi, kohotan vielä tunteja jauhotetussa muotissa ja kumoan siitä kuumennettuun rautapataan, paistan aluksi kansi päällä, lopuksi ilman, varsin korkeassa lämpötilassa. Kohottamisajat riippuu alkujuuren vahvuudesta ja jauhokoostumuksesta, sen oppii arvioimaan tekeytymisestä.


      • oiotio kirjoitti:

        Olen soveltanut ohjeita vähän näppituntumalla, mutta esim. googlettamalla teff-and-buckwheat-sourdough-bread löytyy ainakin yksi aussiresepti, joka vaikuttaa varsin hyvältä. Alkujuuren olen tehnyt joko omenalla tai kaupan leivänkannikalla, jauhoja mitä sattuu olemaan, tattaria tai muuta, riisijauhollakin onnistuu, mutta riisi on vaan kovin vaisu ja vaatii pidemmän ajan, mutta varsinkin tattarilla varottava liikaa happamoitumista, vuorokausi saattaa riittää, juuri säilyy jääkaapissa viikon pari (käy siemeneksi uudelle juurelle).
        Oheisen ohjeen hirssijauhot tai riisijauhon voisi korvata mantelijauhoilla, kastanjajauho käy myös hyvin teffin ja tattarin rinnalle, jos sitä sattuu jostakin löytämään. Psylliumia ei pidä jättää pois, ja saattaa tarvita hivenen tummaa sokeria taittamaan happamuutta. Joissakin ohjeissa käytetään apuna hiivaa, mutta ensialkuun parempi leipoa jokatapauksessa ohuemmaksi rieskamaiseksi kunnes näkee miten käyttäytyy.
        Tattari-teff-kastanjajauhoilla olen antanut taikinan kohota ensin semmoisen vuorokauden, sitten alustan leiväksi, kohotan vielä tunteja jauhotetussa muotissa ja kumoan siitä kuumennettuun rautapataan, paistan aluksi kansi päällä, lopuksi ilman, varsin korkeassa lämpötilassa. Kohottamisajat riippuu alkujuuren vahvuudesta ja jauhokoostumuksesta, sen oppii arvioimaan tekeytymisestä.

        Kiitoooos. Leipasenpa joskus :).


    • vanha.hyvä.aika

      Tänään ei ihmiset osaa leipoa oli kyse mistä tuotteesta tahansa (karjalanpiirakat ovat eri asia) osaaminen kai vain Suomessa. Tämä koskee siis myynnissä olevia. Muistan kun isäni sisko teki hyviä leipiä, leivän juuri (hiiva) 1800 luvun lopulta leivässä oli hieno erikoinen maku. Hän teki usein suuren uunin täyteen 12 leipää.
      Samoin täytekakut 60 luvulla oli onni syödä hyviä olivat leipomon tekemiä. On vain muisto siitä kuinka oli ennen.

    • Suppilovahveroita! Ai että, nyt rupeskin tekemään mieli sienipizzaa, sitä mitä äitini aina syksyisin teki nuorena poikana kotona asuessani, herkullista. Taidan kyllä joutua odottamaan ensi syksyyn, ei ole pakastimessa sieniä koskaan ollutkaan. Mites ne muuten pakastusta kestää?

      • pizzza

        Siellä Suomessakin on tänään hyviä maahanmuuttajia jotka osaavat pizzan. Suomi pizza on apinasta joka on USA:sta.


      • pizzza kirjoitti:

        Siellä Suomessakin on tänään hyviä maahanmuuttajia jotka osaavat pizzan. Suomi pizza on apinasta joka on USA:sta.

        Minun pizzani on osaamisperintöä äidiltäni, Suomesta. USA:ta en apinoi missään muussakaan.


      • paistoin

        entinenmiäs.
        Suppilovahverot kestää pakasteessa hyvin ja moni muukin sieni.Suositus on että pannun kautta pakkaseen mutta en tee niin. Monen vuoden kokemus, pakastan suppilot ja herkkutatit käsittelemättä , puhdistan ja huuhdon tietenkin. Suppikset litteiksi pakkaukseksi pussiin ja siitä on hyvä hieman sulaneena vuoleskella pannulle. Voi vielä pannun jälkeen huuhtoa jos haluaa.
        Vaatii pakastetilaa tuoreena pakastettaessa.


    • Mökin-Muori

      Lähes kaiken leipuroin itse, vain paikallista ruisleipää ostan kaupasta, on niin vietävän herkullista etten itse pysty niin hyvää tekemään.

    • HelppoaPizzaa

      En ole vielä leiponut kotona mitään. Tänään huomasin Prismassa (ei maksettu mainos), että tarjolla on pizzajauhoja.

      Pitäisi varmaan ostaa, kun se on näin helpoksi tehty. Kaada jauhot pellile, lisää täytteet oman maun mukaan (tomaatti, hs, vs, oregano, chili, simpukka, tonnikala jne.) ja sitten uuniin. Helpolla hyvää ruokaa.

      Jos ei jaksa syödä kahtena päivänä kaikkea, niin loppu sopii pakastimeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe