kutsu asemalle sakkoa hakemaan

liisalinna

Ensimmäinen sakko tuli netpostiin, jonka kiistin ja nyt tuli kutsu mennä sakko hakemaan asemalta. Entä, jos kiistän edelleen ja vaadin peltipoliisin kalibrointiajan tietooni, koska olen sitä mieltä, että nopeuteni ei ollut sakossa väitetty, vaan hitaampi, kun ei edessäajavallakaan autolla ei kamera välähtänyt.
Mitä tapahtuu, onko kokemusta, jos kiistän tai en mene ollenkaan hakemaan sakkoa, tulevatko kotoa hakemaan ja onko silloin isompi sakko. Nyt olisi ollut rike sakko, eil joku 170€

11

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosessiapukkaa

      Menee normaaliin rikosprosessiin, eli syyttäjälle joka tekee syyteharkinnan ja sitten nostaa syytteen ja juttu käsitellään käräjäoikeudessa.

      • jurrristi

        Näin se menee, Liisa kyseli, että mitä tapahtuu, jos hän ei mene hakemaan rikesakkoa, ei sakkoa, kuten hän kirjoittaa ? Sakko on eri asia.
        Jos kutsua ei noudateta, niin poliisilla on monta mahdollisuutta. Yleisin on se, että poliisi tuo rikesakon joko kotiin tai esim. työpaikalle. Toiseksi yleisin on se, että poliisi etsintäkuuluttaa Liisan rikesakon tiedoksiantoa varten. Rikesakko vanhenee kahdessa vuodessa, jolloin etsintäkuulutuskin poistuu. Rikesakon suuruus pysyy koko ajan samana.
        Jos Liisa menee poliisiasemalle, tai hänen ei onnistu vältellä tiedoksiantoa, niin hän voi rikesakon saatuaan vastustaa sitä, aikaa on tiedoksiannosta 30 vrk. Ilmoitus on tehtävä rikesakon määränneen poliisilaitoksen kansliaan, tai toimispisteeseen. Syytä ei tarvitse perustella. Sen jälkeen pukka rosessi käräjillä, kuten edellinen vastaaja kirjoitti.
        Liisan saama 170 euroa tarkoittaa sitä, että Liisalla on ollut melko reippaasti ylinopeutta 60 km/h nopeusalueella, yli 15 km/h, mutta alle 21 km/h.


      • Ja rikesakko tulee antaa tiedoki VUODEN kuluessa tai se raukeaa...

        Tietenkin vittumainen poliisi kuten vaikkapa Jaana Magnuson voi sen sijaan lähettää sen sakon postissa ja merkitä sen tiedoksiannetuksi....


      • jurrristi
        Bussissa kirjoitti:

        Ja rikesakko tulee antaa tiedoki VUODEN kuluessa tai se raukeaa...

        Tietenkin vittumainen poliisi kuten vaikkapa Jaana Magnuson voi sen sijaan lähettää sen sakon postissa ja merkitä sen tiedoksiannetuksi....

        Bussissa on taas tavan mukaan piuhat sekaisin. Rikesakko vanhenee kahdessa vuodessa.

        8 luku (11.4.2003/297)
        Vanhentumisesta

        4) kahdessa vuodessa, jos ankarin rangaistus on enintään vuosi vankeutta, sakkoa tai rikesakko. (18.11.2016/985)


      • Niin VANHENEE onko joku väittänyt muuta?

        "10 §
        Rikesakko raukeaa, jollei sitä koskevaa määräystä ole annettu tiedoksi vuoden kuluessa rikkomuksen tekopäivästä. (20.1.2006/59)

        Rikesakon rauettua samasta rikkomuksesta ei saa esittää rangaistusvaatimusta eikä nostaa syytettä."

        Eli en olisi saanut lainkaan tuomiota 4km/h ylinopedesta jos Jaana Magnuson olisi huhuillut perääni noutamaan sakkoa eikä olisi laittanut postiin sitä jamerkannut sitä "tiedoksiannetuksi" noin 4kk ylinopeden jälkeen...

        Eli ekaksi tuli kaksi kutsua noutaa sakko ja sitten sakko postiin estintäkuulutuksen yms sijaan


    • Jos kiistät menee oikeuteen. Jos et nouda sakko menee kumoon vuoden kulueessa tapauksesta mikäli et joudu tänä aikana poliisin kanssa tekemisiin (ts. että poliisi kattoo tietosi koneelta)

      • kmujhygb

        Kappas Bussissa-idioottitrolli on vaihtanut vaihteeksi profiilikuvaansa. Keneltä tämän kuvan varastit?

        Misogynia sen sijaan näemmä edelleen on entisellään, samoin tarve esitellä aivan olematonta oikeudellista osaamista.

        Näemmekö taas lähiaikoina jotain tekaistuja oikeudenkäyntiasiakirjoja, joilla yrität jotain aivopieroa todistaa? Vaikka jotain Turun käräjäoikeuden asiakirjoja?


      • Mitäs sä raivoot? Oletkos säkin saanut/postittanut viime aikoina asikirjoja jotka olisi pitänyt itse noutaa :)


    • PostimiesJussi

      PALOKUNTA tulee... niillä on KATSASTUSMIEHET mukana... Rajapässien koirat tulevat kuseksimaan nurkkiin, Tulli nuuskaa laskuusi...... helpompi on maksaa sakko ja kumota tolåppa.

    • parempi-hakea

      Rikesakkoa jos ei maksa niin suurempi haitta jos joutuu rosikseen jossa rikesakko muuttuukin silloin sakoksi kun käy rosiksessa ja sakkoa jos ei maksa menee taas muuntoon eli joutuu istumaan.Rikesakon jos jättää maksamatta niin menee ulosottomiehen kautta sitten eikä joudu lusiin sitä. Ei tule maksuhäiriömerkintää muuten maksamattomista sakoista.

      • kaikkeasitäkuulee

        Ei rikesakko muutu miksikään käräjillä. Jos on syyllinen tuomitaan rikesakko, jos syytön, niin vapautuu rangaistuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe