Energiasyöppö

Mitä mielestänne tarkoittaa kun jostain ihmisestä sanotaan et hän on oikea energiasyöppö?

169

2593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bengalitikku

      Hänestä jää valtavat hiilijalanjäljet, lumi helpottaa havaintoja.

      • :D. Entäs Suomen pitkässä ja helteisessä kesässä?


      • Bengalitikku

        Sitä kesää odotellessa...tulis vaan


      • Uskoisin-melkein-näin
        Bengalitikku kirjoitti:

        Sitä kesää odotellessa...tulis vaan

        Nainen on ilmanlämpöpumppu, puhaltaa kuumaa ja kylmää lähes yhtä aikaa. Ei syö energiaa itseltään mutta hän jos mikä syö miestä.


      • Bengalitikku

        Säädöt eivät ole sitten kohdallaan. Voitko musiikilla auttaa asiaa, jos on liikaa turbulenssia. Huolto?


      • Uskoisin-melkein-näin
        Bengalitikku kirjoitti:

        Säädöt eivät ole sitten kohdallaan. Voitko musiikilla auttaa asiaa, jos on liikaa turbulenssia. Huolto?

        Soittaisin musiikkia ilmanlämpöpumpulleni jos minulla olisi sellainen. Pistäisin juutupesta jotakin ilmavaa; "pieni ja lämpöinen" tai mitä vaan.


      • Bengalitikku

        Mikses pitänyt?


      • Bengalitikku

        ...pistänyt


      • Niin-minä-neito-sulle
        Bengalitikku kirjoitti:

        ...pistänyt

        Kun emme ole Hunksin lirkkutube ketjussa, ei voi laittaa.
        Tulee reklamaatiota.


    • monivitamiininpuute

      Minun mielestäni energiasyöppöihminen on sellainen, että hän ei anna vastasuoroisesti vuorovaikutussuhteessa toiselle, vaan imee itseensä. On ns. "minä-minä" -tyyppi. Kertoo vain omia asioitaan, tapahtumia, menemisiään, sairauksiaan eikä malta kuunnella onko toisella mahdollisesti jotain josta haluaisi keskustella.

      Sellaisen energiasyöpön tapaamisen jälkeen on ihan "puhki". Suut silmät täynnä toisen pajatusta, joka ei välttämättä olisi edes kiinnostanut sinua. Sitä sitten alkaa pikkuhiljaa suojella itseään energiasyöpöltä ja vähennät tapaamisia.

      • Bengalitikku

        Voisiko ajatella niin, että ihmiset tekevät vaihtokauppaa, mutta toisin kuin odotetaan: toinen antaa omenan ja saaja saa banaanin. Olemme erilaisia ja veikkaampa, että ystävyydet eivät säilyisi muuten. Toinen voi olla tekemisistään kertoja ja toinen voi olla ajattelijaunelmoija. Eihän se aina suju. Ymmärrän, mitä mvp tarkoittaa:
        olen jossain elämänvaiheessa ollut syöppö ja toisaalla rele. Nämä eivät välttämättä toimi kahden välillä vaan tarvitaan muita ihmisiä.
        Ongelma on se, jos kiusaantuu tai huomaa toisen kiusaantuvan ja tuntuu, ettei jutuista tule yhtikäs mitään.


      • Monivitamiininpuute
        Noin minäkin asian näen.
        Enegiasyöpön kanssa kun pisemmän aikaa on, se on kuin urheilusuoritus, jonka jälkeen tarvitsee kunnollisen palautumisajan.


      • Minunkin mielestäni hyvin kuvattu. Ja kaikki ne negatiiviset asiat ja tapahtumat päällimmäisenä. Ei auta vaikka koittaisi vaihtaa toiselle kanavalle.


      • Naulan kantaan. Kerran jouduin yöllä ensiavusta kela-taksilla palatessani jakamaan taksin juuri tällaisen persoonan kanssa. Olin väsynyt ja lääkitty allergisen reaktion/pahentuneen astman vuoksi ja en juttutuulella. Hän oli kuin papupata ja tosiaan - kaikki kieppui hänen ympärillään...taksinkuljettaja yritti pitää juttua yllä, kun huomasi minun hiljenneen (teeskentelin nukkuvaa). Minun tuli ensimmäistä kertaa elämässäni fyysisesti aivan kamalan huono olo johtuen energiasyöpöstä.
        Soimasin hetken kotiin päästyäni itseäni ja ihmettelin miksi reagoin niin...Henkilö oli ihan ystävällinen, mutta...


      • vapaahäijystäihmisestä

        Just näin "monivitamiininpuute". allkirjoitan joka sanan. Pääsin itse eroon "energiasyöpöstä" muutama vuosi sitten. Elämänlaatuni parani huomattavasti, .Joka viikko hän soitti ja valitti vaivojaan, jos häntä ei pierettänyt, niin sitten hankasi kenkä. Olin aivan poikki soittojen ja tapaamisten jälkeen. Mutta...., kun minä yritin soittaa tai tavata, ei hänellä ollut koskaan aikaa kuunnella vuorostaan minua. Aina hän oli huonolla tuulella, äyski ja tiuski, milloin mistäkin. En jaksanut enää olla terapeuttina. Nyt on hyvin voin paljon paremmin. Energiasyöppö vie voimat..


    • pylykerö

      Olipa hyvä kommentti "monivitamiininpuutteelta". Noita piirteitä löytyy varmaan hiukan itsestänikin muttei toivottavasti hallitsevasti.

      Mistäs näpyteltäis tänään ?

      • sduey

        Kommentti on osuva, mutta muutoin ko. merkityksessä liian leimaava, enkä soisi yleistyvän, vähän sama mutta ei aivan niin kärkevä kuin mitä näkee nykyään solvattavan narsisteiksi sellaisia ihmisiä, joiden kanssa on tullut jotain ongelmaa vuorovaikutussuhteissa.


    • 1eero

      Syö enemmän kuin tienaa.

    • pylykerö

      Linnut ainakin syövät niin turkasesti. Eivät tahdo ostosiemenet riittää millään seuraavaan kauppareissuun. Puukiipijälle eivät siemenet kelpaa. Se on hassun näköinen kun juoksentelee joskus paljaiden oksien alapinnalla pitkät matkat. Miten ihmeessä se pysyy ?

    • maissiiii

      En tunne yhtään energiasyöppöihmistä,
      mutta koneissa, varsinkin vanhoissa koneissa
      tuollaisia syöppöjä löytyy..

    • piponex

      Pipolaari on energiasyöppö, varsinkin maanisessa vaiheessa, mutta on muutenkin. Muistan kun tulin töistä ja avasin kodin oven, heti alkoi ahdistamaan.

      • promille

        Arvatkaa mitä ? En ole energiasyöppö vaan ------------juoppo.


      • Bengalitikku

        Ei energiajuomia saa liikaa nauttia. Eikö koululaisten energiajuomiin kiinnitetty huomiota - ylikierroksia.


      • pylykerö
        promille kirjoitti:

        Arvatkaa mitä ? En ole energiasyöppö vaan ------------juoppo.

        Nythän ollaan perustamassa toimikuntaa pohtimaan limuviinalain seurauksia. Pyri siihen asiantuntijaksi.
        Huvittaa jo nämä joka asian toimikunnat.


      • häh?
        (minulla käväisi mielikuva aamu-unisissa aivoissani laarista joka oli täynnä pipoja....)
        Ymmärsin sitten kuitenkin että tarkoitit kaksisuuntaista mielialahäiriötä. (Bipolaari). Sattuuhan sitä.
        Ystävättäreni täällä ruotsissa sanoo "bibolääri", sekin on hauska sana.


      • promille
        Bengalitikku kirjoitti:

        Ei energiajuomia saa liikaa nauttia. Eikö koululaisten energiajuomiin kiinnitetty huomiota - ylikierroksia.

        Ei koske minua. Kouluajoista on yli 40 vuotta. Tosin ns. elämänkoulu jatkuu koko ajan. Taidan saada jälki-istuntoa tai jään luokalle.


      • Bengalitikku

        Mmmm. Juovutko omasta energiasta vai toisen vai teollisesta?
        Jos lasikantisia luet vaihtaisitko vaihteeksi pahvisiin? Jälkitila?
        Tässä iässä, jos jää luokalle, nuortuuko sitä?
        Jollain elämänkoulunkurssilla kait sitä kukin on. Vapaaoppilas? Vaihto-oppilas? Mitämitä?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        häh?
        (minulla käväisi mielikuva aamu-unisissa aivoissani laarista joka oli täynnä pipoja....)
        Ymmärsin sitten kuitenkin että tarkoitit kaksisuuntaista mielialahäiriötä. (Bipolaari). Sattuuhan sitä.
        Ystävättäreni täällä ruotsissa sanoo "bibolääri", sekin on hauska sana.

        Just niin, ihan oikein kirjoitettuna taitaa olla Pibolaari, ainakin miehen diagnoosissa luki niin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö, ent. maanis depressiivinen.
        Allekirjoitan piponexin mielipiteen.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Just niin, ihan oikein kirjoitettuna taitaa olla Pibolaari, ainakin miehen diagnoosissa luki niin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö, ent. maanis depressiivinen.
        Allekirjoitan piponexin mielipiteen.

        Anteeksi Paloma, nämä P ja B on minulle näköjään liian vaikea asia :) Kirjoitit ihan oikein.


    • paskanmar

      Oli muuan syöppö, aloitti aina tavatessamme jutulla miten hänen vatsansa ei ole toiminut ja mitä piti tehdä että sai toimimaan.

    • Ja sitten vielä asiaan,:
      energiasyöppö olen kuullut mainittavan vanhemmista kodinkoneista.
      En ihmisistä. Mutta voisihan sitä ajatella vertauskuvallisesti että henkisesti kuluttava, intensiivinen ihminen kuluttaa muiden ihmisten energiat joiden on pakko häntä kuunnella. Tunnen jokusen, joihin on ollut pakko ottaa välimatkaa kun ei jaksa kuunnella.
      Narsistit, bipolaarit, poiitikot, papit ja luennoitsijat aiheista evvk.

      • Bengalitikku

        Minulla oli bipolaarisen ihmisen kanssa älyttömän hauskaa. (Työkaveri). Hän itse tiedosti matalapaineensa, mutta sitten hän oli tavattoman elämänmyönteinen ja humoristinen sinä toisena kautena. Työpaikkakiusaajat olivat hänelle ilkeitä, enkä ymmärtänyt miksi. Tuönjohdon edellytykset ja heidän saamansa koulutus ei oikein riitä tuon kanssa painiviin.


    • henrjii

      Täytyy olla hyvin ladattu kun semmoisen kanssa seurustelee

    • On niitä positiivisiäkin energiasyöppöjä (ihmisissä).
      Yhden, enemmänkouluttautuneen kanssa joskus keskustellessa tuntui, että on energiavajausta.
      Ei siinä auttanut, kun alkaa ostamaan Tieteen kuvaletiä ja muuta, että pystyisi jonkin verranvertaisesti olemaan keskustelussa mukana.
      Ei se minua huonommaksi ole tehnyt.
      En minä muuten tiedä, voiko ihminen olla energiasyöppö, ei ole ainakaan tullut vastaan.

      • monivitamiininpuute

        Niinpä niin. Minä olen saanut joskus latautua, kun olen ollut itseäni viisaampien seurassa. Ikäänkuin ilmaista sivistystä. Seura tekee kaltaisekseen. Siis mieluummin energiasyöppöseuraan.

        Pylykerölle kerron, että suuret naakkaparvet pihapensaista laulavat iloisesti. Kyllä siitä laulannasta saa itselleen iloista energiaa.


      • monivitamiininpuute
        monivitamiininpuute kirjoitti:

        Niinpä niin. Minä olen saanut joskus latautua, kun olen ollut itseäni viisaampien seurassa. Ikäänkuin ilmaista sivistystä. Seura tekee kaltaisekseen. Siis mieluummin energiasyöppöseuraan.

        Pylykerölle kerron, että suuret naakkaparvet pihapensaista laulavat iloisesti. Kyllä siitä laulannasta saa itselleen iloista energiaa.

        Oho, jäi kuin sana pois.
        "siis mieluummin kuin energiasyöppöseuraan".
        Samperi joku energiasyöppö syönyt huomiokykyni.


      • Bengalitikku

        Ne naakat ja niiden "laulu" taisivat syödä.


      • monivitamiininpuute
        Bengalitikku kirjoitti:

        Ne naakat ja niiden "laulu" taisivat syödä.

        Raukkaparat nälissään, kun joutuvat sanojani syömään. Pitänee viedä jyviä.


      • monivitamiininpuute kirjoitti:

        Niinpä niin. Minä olen saanut joskus latautua, kun olen ollut itseäni viisaampien seurassa. Ikäänkuin ilmaista sivistystä. Seura tekee kaltaisekseen. Siis mieluummin energiasyöppöseuraan.

        Pylykerölle kerron, että suuret naakkaparvet pihapensaista laulavat iloisesti. Kyllä siitä laulannasta saa itselleen iloista energiaa.

        Sitä nuorena miehenä tunsi tietävänsä kaikken, mutta kun ikää on tullut, niin totuuksia on enemmän..
        että siinä mielessä on hyvä, jos on monenlaista seuraa.
        Kenelle se sitten on viihtyisämpää, itselle vai muille, sitäkään en tiedä ;) .


      • Bengalitikku

        Niinhän sitä nuorena naisenakin tunsi.
        Tuo on viisas kommentti: totuuksia on enemmän.


    • Sehän tarkoittaa sitä, että energiasyöpöstä valittaja tuntee jääneensä itseään voimakkaamman ihmisen varjoon tavalla tai toisella.

      • En nälkisi noin vaan energiasyöppö tartuttaa toiseen sellaisen ikävän ilmapiirin. Aina naama nurippäin kaatamassa oloaan muiden niskaan.


      • siilenämää kirjoitti:

        En nälkisi noin vaan energiasyöppö tartuttaa toiseen sellaisen ikävän ilmapiirin. Aina naama nurippäin kaatamassa oloaan muiden niskaan.

        Silloinhan se niinsanottu energiasyöppö on se vahvempi ja hän on heikompi, joka antaa toisen mielialan tartuttaa itsensä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Silloinhan se niinsanottu energiasyöppö on se vahvempi ja hän on heikompi, joka antaa toisen mielialan tartuttaa itsensä.

        Kuka tässä on sanonut että antaa :D. Mutta kerran jos toisenkinhan se pitää kokea ennen kuin älyää alkaa välttämään :D. Aloitus koksi aihetta millainen on energiasyöppö ja jos se on sellainen että tapaamisen jälkeen tuntuu et itsestä on kaikki mehut pois, sellaistahan pitää alkaa välttämään, eikös.


      • ikätuo
        Tellukka kirjoitti:

        Silloinhan se niinsanottu energiasyöppö on se vahvempi ja hän on heikompi, joka antaa toisen mielialan tartuttaa itsensä.

        Onkos tämä heikompi sitten sinusta jotenkin huonompi ihminen ? Miksi määrittely on tarpeen ?


      • ikätuo kirjoitti:

        Onkos tämä heikompi sitten sinusta jotenkin huonompi ihminen ? Miksi määrittely on tarpeen ?

        Vahva tellukka arvostaa vahvutta vaikkas se vahvempi olisikin sitten se enrgiasyöppö.

        Itselläni on tässä lähellä yksi tuttava jonka nähdessäni tekee mieli vaihtaa tien toiselle puolelle koska aina en jaksa kuunnella juttujaan, niitä negatiivisia. Vaikka yrität vaihtaa puheenaihetta aina palaa samaan negaatioon. Ihan aina. Ja aina ei jaksa kuunnella.


      • ikätuo kirjoitti:

        Onkos tämä heikompi sitten sinusta jotenkin huonompi ihminen ? Miksi määrittely on tarpeen ?

        Siinä mielessä huonompi, että hän alkaa osoittelemaan toista sormellaan ja syyttämään energiasyöpöksi vaikka on ihan omaa syytään, että on itse altistanut itsensä "syötäväksi".


      • siilenämää kirjoitti:

        Vahva tellukka arvostaa vahvutta vaikkas se vahvempi olisikin sitten se enrgiasyöppö.

        Itselläni on tässä lähellä yksi tuttava jonka nähdessäni tekee mieli vaihtaa tien toiselle puolelle koska aina en jaksa kuunnella juttujaan, niitä negatiivisia. Vaikka yrität vaihtaa puheenaihetta aina palaa samaan negaatioon. Ihan aina. Ja aina ei jaksa kuunnella.

        MIksi sinä toista syytät siitä, ettet jaksa kuunnella häntä? Vikahan on sinussa itsessäsi.


      • toim.huom
        Tellukka kirjoitti:

        MIksi sinä toista syytät siitä, ettet jaksa kuunnella häntä? Vikahan on sinussa itsessäsi.

        Sinä et näe omaa idioottimaisuuttasi, olet palstan pahin häirikkö ja turhanjauhaja.


      • toim.huom kirjoitti:

        Sinä et näe omaa idioottimaisuuttasi, olet palstan pahin häirikkö ja turhanjauhaja.

        Ja sitäkin sinun on vain kiltisti kestettävä, valittamatta, ettei sinua leimata energiasyöpöksi.


      • Nyt Sinä Tellukka olet ihan hakoteillä.
        Energiasyöppö on se heikompi puoli, koska hän tarvitsee sitä toisen energiaa, millä myllyään pyörittää.


      • Tellukka kirjoitti:

        MIksi sinä toista syytät siitä, ettet jaksa kuunnella häntä? Vikahan on sinussa itsessäsi.

        En syytä. Pyysin määrittelemään millainen ihminen mielestäsi on energisasyöppö.


      • Bengalitikku

        Siili: Oletko yrittänyt koskaan sanoa tuolle sinusta negatiivisesti asennoituvalle suoraan, miltä susta tuntuu? Ota riski ja sano, että et jaksa nähdä kaikkea noin kielteisesti ja kysy häneltä, oletko huomannut ..... ja ettet oikein jaksaa, ettei millään pahalla. Voi olla, että hältä menee nenä solmuun, mutta kenties vähän miettii sanomaansa.
        Veikkaan, että useilla meistä on tuttu, joka nirisee ja narisee kaikesta ja miten kukaan ei osaa tehdä jtkn oikein = kuten hän itse, mikä on luonteenpiirre tai tapa ja se rassssaaa. Mutta ei tuollainen vielä energiasyöpöksi yllä, kun ei anna vaan antaa jämäkkää palautetta. En edes mieti, loukkaanko, sillä muiden moittiminen on loukkaavaa ja tiedän, että kun käännän selkäni, olen se, joka ei tee sitä tai tätä oikein. Ruikunruikulle siis suoraa palautetta.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Siili: Oletko yrittänyt koskaan sanoa tuolle sinusta negatiivisesti asennoituvalle suoraan, miltä susta tuntuu? Ota riski ja sano, että et jaksa nähdä kaikkea noin kielteisesti ja kysy häneltä, oletko huomannut ..... ja ettet oikein jaksaa, ettei millään pahalla. Voi olla, että hältä menee nenä solmuun, mutta kenties vähän miettii sanomaansa.
        Veikkaan, että useilla meistä on tuttu, joka nirisee ja narisee kaikesta ja miten kukaan ei osaa tehdä jtkn oikein = kuten hän itse, mikä on luonteenpiirre tai tapa ja se rassssaaa. Mutta ei tuollainen vielä energiasyöpöksi yllä, kun ei anna vaan antaa jämäkkää palautetta. En edes mieti, loukkaanko, sillä muiden moittiminen on loukkaavaa ja tiedän, että kun käännän selkäni, olen se, joka ei tee sitä tai tätä oikein. Ruikunruikulle siis suoraa palautetta.

        En oikiastaan raski enkä kehtaa. Hänellä on ilmeisesti paha olo tai masennus tai jotain koska aina on joku ongelma tai kipu tai vaiva joka rassaa. Yksi kun loppuu toinen tulee. Ja hän puhuu vain niistä, mikään muu aihe tai toisten kuulumiset ei kiinnosta. Joskus äärimmäisen raskasta kuunnella, tuntuu että kohta itse uppoaa siihen samaan suohon.


      • siilenämää kirjoitti:

        En oikiastaan raski enkä kehtaa. Hänellä on ilmeisesti paha olo tai masennus tai jotain koska aina on joku ongelma tai kipu tai vaiva joka rassaa. Yksi kun loppuu toinen tulee. Ja hän puhuu vain niistä, mikään muu aihe tai toisten kuulumiset ei kiinnosta. Joskus äärimmäisen raskasta kuunnella, tuntuu että kohta itse uppoaa siihen samaan suohon.

        Siis en ole häntä kauaa edes tuntenut eikä hän sillain edes ns ystäväpiiriini kuulu mutta jostain syystä haluaa avautua aina kun kohdataan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Siis en ole häntä kauaa edes tuntenut eikä hän sillain edes ns ystäväpiiriini kuulu mutta jostain syystä haluaa avautua aina kun kohdataan.

        Koska olen ulkona kuin Eno veneestä, kysynkin.... voisitko kertoa mistä psyko-analyysistä olet termin energiasyöppö poiminut. Kuulin ensimmäsitä kertaa sitä käytettävän ihmiseen. Esim. kodinkoneita kutsutaan energiasyöppöiksi tai energiaa säästäviksi.

        Nyt taas palstalla on lyöty tyhmät päät yhteen ja mietitään minkälainen ihminen on energiasyöppö.

        Voisiko vertailu olla nyt paikoillaan. Minkälälainen ihminen on energiaa säästävä.

        Jos energiasieppo ihminen imee energiaa toisesta ihmisesta niin energiaa säästävä ihminen pitää energiansa sisällään. Vaan kun ei mätsää. Minkälainen on energiaa luovuttava ihminen?

        1. energiaa syövä
        2. energiaa säästävä
        3. energiaa luovuttava

        Käsitin, että aloittaja joutuu antamaan itsestään energiaa, kuuntelemalla vieraitten suruja ja murheita. Siis mitä häh?


      • siilenämää kirjoitti:

        En syytä. Pyysin määrittelemään millainen ihminen mielestäsi on energisasyöppö.

        Missä pyysit?
        Aloituksessa kysyit: """Mitä mielestänne tarkoittaa kun jostain ihmisestä sanotaan et hän on oikea energiasyöppö?"""

        Ja vastasin jo: """ Sehän tarkoittaa sitä, että energiasyöpöstä valittaja tuntee jääneensä itseään voimakkaamman ihmisen varjoon tavalla tai toisella."""

        Ja sehän tuolla on tullutkin jo selväksi, koska valitat, ettei se "energiasyöppö" ole kiinnostunut sinun kuulumisistasi.


      • Bengalitikku
        siilenämää kirjoitti:

        En oikiastaan raski enkä kehtaa. Hänellä on ilmeisesti paha olo tai masennus tai jotain koska aina on joku ongelma tai kipu tai vaiva joka rassaa. Yksi kun loppuu toinen tulee. Ja hän puhuu vain niistä, mikään muu aihe tai toisten kuulumiset ei kiinnosta. Joskus äärimmäisen raskasta kuunnella, tuntuu että kohta itse uppoaa siihen samaan suohon.

        Sittenhän aloitus on turha, jos et tee tai halua tehdä asialle mitään.
        Meiltä menee energiat. Voi sun kanssas! 12,5 tuntia!


      • Bengalitikku
        korpikirjailija kirjoitti:

        Koska olen ulkona kuin Eno veneestä, kysynkin.... voisitko kertoa mistä psyko-analyysistä olet termin energiasyöppö poiminut. Kuulin ensimmäsitä kertaa sitä käytettävän ihmiseen. Esim. kodinkoneita kutsutaan energiasyöppöiksi tai energiaa säästäviksi.

        Nyt taas palstalla on lyöty tyhmät päät yhteen ja mietitään minkälainen ihminen on energiasyöppö.

        Voisiko vertailu olla nyt paikoillaan. Minkälälainen ihminen on energiaa säästävä.

        Jos energiasieppo ihminen imee energiaa toisesta ihmisesta niin energiaa säästävä ihminen pitää energiansa sisällään. Vaan kun ei mätsää. Minkälainen on energiaa luovuttava ihminen?

        1. energiaa syövä
        2. energiaa säästävä
        3. energiaa luovuttava

        Käsitin, että aloittaja joutuu antamaan itsestään energiaa, kuuntelemalla vieraitten suruja ja murheita. Siis mitä häh?

        Miten sulta on tällainen mennyt sivu suun: vuodia sitten käytetty termi.
        Seurustelu-upseerit työpaikoilla esim. olivat e.syöppöjä. Keksivät mitä tahansa höpötettävää ja notkuivat ovella, mutta Raidina toimi: sori täytyy jatkaa tässä töitä. Ja tämä seuraavalle ovelle...eihän syöppö välttämättä ole aina narisijoita.
        Jospa tämä suomi24 on e.syöppö?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Miten sulta on tällainen mennyt sivu suun: vuodia sitten käytetty termi.
        Seurustelu-upseerit työpaikoilla esim. olivat e.syöppöjä. Keksivät mitä tahansa höpötettävää ja notkuivat ovella, mutta Raidina toimi: sori täytyy jatkaa tässä töitä. Ja tämä seuraavalle ovelle...eihän syöppö välttämättä ole aina narisijoita.
        Jospa tämä suomi24 on e.syöppö?

        Kerro millä vuosikymmenellä tämä termi iskostui suomalaiseen työyhteisöön. Tämähän on sitä amerikan käännös hömppää. Asiaa käsitellään kodinkoneiden termeillä. Miksi tällaista ihmistä sanotaan ihmistä kuvaavilla termeillä.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Kerro millä vuosikymmenellä tämä termi iskostui suomalaiseen työyhteisöön. Tämähän on sitä amerikan käännös hömppää. Asiaa käsitellään kodinkoneiden termeillä. Miksi tällaista ihmistä sanotaan ihmistä kuvaavilla termeillä.

        Ps. rasittava/kuormittava/työaikaa väärinkäyttävä jne.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Koska olen ulkona kuin Eno veneestä, kysynkin.... voisitko kertoa mistä psyko-analyysistä olet termin energiasyöppö poiminut. Kuulin ensimmäsitä kertaa sitä käytettävän ihmiseen. Esim. kodinkoneita kutsutaan energiasyöppöiksi tai energiaa säästäviksi.

        Nyt taas palstalla on lyöty tyhmät päät yhteen ja mietitään minkälainen ihminen on energiasyöppö.

        Voisiko vertailu olla nyt paikoillaan. Minkälälainen ihminen on energiaa säästävä.

        Jos energiasieppo ihminen imee energiaa toisesta ihmisesta niin energiaa säästävä ihminen pitää energiansa sisällään. Vaan kun ei mätsää. Minkälainen on energiaa luovuttava ihminen?

        1. energiaa syövä
        2. energiaa säästävä
        3. energiaa luovuttava

        Käsitin, että aloittaja joutuu antamaan itsestään energiaa, kuuntelemalla vieraitten suruja ja murheita. Siis mitä häh?

        Lueppas aiemmat kommenttini ihan ajatuksella. Jos et ymmärrä, en ala rautalangasta vääntämään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Missä pyysit?
        Aloituksessa kysyit: """Mitä mielestänne tarkoittaa kun jostain ihmisestä sanotaan et hän on oikea energiasyöppö?"""

        Ja vastasin jo: """ Sehän tarkoittaa sitä, että energiasyöpöstä valittaja tuntee jääneensä itseään voimakkaamman ihmisen varjoon tavalla tai toisella."""

        Ja sehän tuolla on tullutkin jo selväksi, koska valitat, ettei se "energiasyöppö" ole kiinnostunut sinun kuulumisistasi.

        Vastauksesi on väärä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Vastauksesi on väärä.

        Sinun mielestäsi väärä ...


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Sittenhän aloitus on turha, jos et tee tai halua tehdä asialle mitään.
        Meiltä menee energiat. Voi sun kanssas! 12,5 tuntia!

        Iteppähän läksitte nii-i :D.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Miten sulta on tällainen mennyt sivu suun: vuodia sitten käytetty termi.
        Seurustelu-upseerit työpaikoilla esim. olivat e.syöppöjä. Keksivät mitä tahansa höpötettävää ja notkuivat ovella, mutta Raidina toimi: sori täytyy jatkaa tässä töitä. Ja tämä seuraavalle ovelle...eihän syöppö välttämättä ole aina narisijoita.
        Jospa tämä suomi24 on e.syöppö?

        Wiki ei ole korppikselle kertonut :D.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sinun mielestäsi väärä ...

        No minunpä tieteehi, en kai toisen mielipidettä voi kirjoittaa.


      • Bengalitikku
        siilenämää kirjoitti:

        Iteppähän läksitte nii-i :D.

        Vastauksesi on kuin kuusvuotiaan. Arvelin, että jos saa neuvoja muilta, niin kiittelee niistä ja miettii, miten voisi jatkossa menetellä toisin. Olisi tavallaan kiitollinen siitä, jos muut vaivautuvat syventymään pulmaasi.
        Mutta: ei.
        Voithan tätä märehtiä hamaan tappiin asti ja havaitaan, ettet itseasiassa haluakaan muuta kuin marista ja kysynkin, kykenetkö muutokseen edes.
        Marina herättää minussa ärtymystä.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Vastauksesi on kuin kuusvuotiaan. Arvelin, että jos saa neuvoja muilta, niin kiittelee niistä ja miettii, miten voisi jatkossa menetellä toisin. Olisi tavallaan kiitollinen siitä, jos muut vaivautuvat syventymään pulmaasi.
        Mutta: ei.
        Voithan tätä märehtiä hamaan tappiin asti ja havaitaan, ettet itseasiassa haluakaan muuta kuin marista ja kysynkin, kykenetkö muutokseen edes.
        Marina herättää minussa ärtymystä.

        Väännän rautalangasta ja eipä aliarvioida kuusivuotiaita :).
        Energiasyöppö ei ota mitään neuvoja vatsaan eikä hae ratkaisuyrityksiä vaan jatkaa jatkaa jatkaa jatkaa. Jos sattuu että joku ongelma poistuu tai tilalle tulee vielä pahempi, vaihtaa aihetta.


      • Korppistauolla
        siilenämää kirjoitti:

        Väännän rautalangasta ja eipä aliarvioida kuusivuotiaita :).
        Energiasyöppö ei ota mitään neuvoja vatsaan eikä hae ratkaisuyrityksiä vaan jatkaa jatkaa jatkaa jatkaa. Jos sattuu että joku ongelma poistuu tai tilalle tulee vielä pahempi, vaihtaa aihetta.

        "Energiasyöppö ei ota mitään neuvoja vatsaan eikä hae ratkaisuyrityksiä vaan jatkaa jatkaa jatkaa jatkaa. Jos sattuu että joku ongelma poistuu tai tilalle tulee vielä pahempi, vaihtaa aihetta."

        Jotennii tuttua 🤣🤣🤣 juttua.


      • Korppistauolla kirjoitti:

        "Energiasyöppö ei ota mitään neuvoja vatsaan eikä hae ratkaisuyrityksiä vaan jatkaa jatkaa jatkaa jatkaa. Jos sattuu että joku ongelma poistuu tai tilalle tulee vielä pahempi, vaihtaa aihetta."

        Jotennii tuttua 🤣🤣🤣 juttua.

        Ai tunnistit itsesi?


    • pylykerö

      Lämpöenergioista puheenollen, kyllä on eroa puiden lämpöarvoilla. Koivuhaloista tulee mukava hiillos, lämmittää kauan. Kuusipuista töhkä hehkuu kauan niin ettei peltejä saa kiinni, eivät kauan lämmitä. Johan oli kumma uutinen taas aamulla. Muille tulisijoille ollaan asettamassa päästörajoja paitsi saunojen kiukaille. Rikkaat mökkiläisetkö.... näitä kaavailee ?

    • pylykerö

      Suattaavat kohta laittoo minulle piästörajat tiällä. En aena jaksa pohtia muihen käätöstä jos eevät kimppuun käy. Ennen yhessä työpaikassa niitä kimppuun kävijöitä ol ja sitä ei jaksa pohtia ennee.
      Nyt vanahempana oon huomanna, että ite kullakii omat tekemiset ja suhtautumiset tulloo vastaan myöhemmin. Se on mietiskelyn paikka siinä vaiheessa jos ymmärtää yhteyvven.

    • flegmaatti

      = läpipaskuri

    • Minä koen energiasyöpöksi sellaisen, joka koko ajan vatvoo toiselle omia yleensä ikäviä asioitaan, vaivojaan siis pääpiirteenä negaatiot elämässä. Hirveän raskasta kuunnella varsikaan kun vastavuoroisesti ei toista jaksa kiinnostaa ollenkaan toisen kuulumiset. Negaatiot tarttuu ja itsellekin tulee sellainen tympänankea olo kun aikansa on kuunnellut. Pitää myös itse muistaa pitää mielessä :D.

      • No valita minulle.
        Kyllä minä jaksan kuunnella ilman että minulle tulee tympeä olo.


      • Tellukka kirjoitti:

        No valita minulle.
        Kyllä minä jaksan kuunnella ilman että minulle tulee tympeä olo.

        En valita.
        Valitsen valitusten kohteeni tarkasti ja yritän muistaa että muita puheenaiheitakin on, niitä valoisia ja iloisia ja voimaannuttavia. Valituksillekin on aikansa ja paikkansa mutta ne eivät saa jäädä päälle.


      • siilenämää kirjoitti:

        En valita.
        Valitsen valitusten kohteeni tarkasti ja yritän muistaa että muita puheenaiheitakin on, niitä valoisia ja iloisia ja voimaannuttavia. Valituksillekin on aikansa ja paikkansa mutta ne eivät saa jäädä päälle.

        Ja nyt sitten valikoit valituksesi kohteeksi tämän palstan.
        Mielenkiinnolla odottelen, mitä valittamista toisista ihmisistä porvoolaisella (palstan ammattivalittajalla) on meille seuraavana.


      • ErkkiTwista
        Tellukka kirjoitti:

        Ja nyt sitten valikoit valituksesi kohteeksi tämän palstan.
        Mielenkiinnolla odottelen, mitä valittamista toisista ihmisistä porvoolaisella (palstan ammattivalittajalla) on meille seuraavana.

        Kumma miten paljon viihdyt porvoolaisen keskusteluissa ja olet valittamassa kaikista kommenteista. Pitäisikö sinun tutkituttaa pääsi?


      • toim.huom
        ErkkiTwista kirjoitti:

        Kumma miten paljon viihdyt porvoolaisen keskusteluissa ja olet valittamassa kaikista kommenteista. Pitäisikö sinun tutkituttaa pääsi?

        Sehän siinä onkin kun paroni ei vastaa hänen höpinöihinsä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja nyt sitten valikoit valituksesi kohteeksi tämän palstan.
        Mielenkiinnolla odottelen, mitä valittamista toisista ihmisistä porvoolaisella (palstan ammattivalittajalla) on meille seuraavana.

        Minusta Porvoolainen on mukava. Vastaa asiallisesti kaikille. Ei hän mielestäni ole valittaja.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja nyt sitten valikoit valituksesi kohteeksi tämän palstan.
        Mielenkiinnolla odottelen, mitä valittamista toisista ihmisistä porvoolaisella (palstan ammattivalittajalla) on meille seuraavana.

        Joopajoo jaapa jaa trallalalalaa Tellukka.


      • toim.huom kirjoitti:

        Sehän siinä onkin kun paroni ei vastaa hänen höpinöihinsä.

        Tellukka pyrkii provoamaan hänet kommentoimaan itselleen ;).


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja nyt sitten valikoit valituksesi kohteeksi tämän palstan.
        Mielenkiinnolla odottelen, mitä valittamista toisista ihmisistä porvoolaisella (palstan ammattivalittajalla) on meille seuraavana.

        Noh. Minä en vain jaksa kuunnella jatkuvaa valitusta ja narinaa. Missään eikä kenessäkään ole mitään hyvää tai mukavaa tai iloista. Kaikki aina vaan samaa narinaa. Yksi aihen kun poistuu, toinen alkaa.


      • elämänpienetilot
        siilenämää kirjoitti:

        Noh. Minä en vain jaksa kuunnella jatkuvaa valitusta ja narinaa. Missään eikä kenessäkään ole mitään hyvää tai mukavaa tai iloista. Kaikki aina vaan samaa narinaa. Yksi aihen kun poistuu, toinen alkaa.

        Olen sitä mieltä että omista sairauksistaan saa jonkun verran valittaa ja sitten kysyisin, että miten voin auttaa niiden kanssa elämistä. Mutta jos narisee joka asiasta muuten niin sellaista en jaksa. Itse perusluonteeltani iloinen vaikka se ei kauheasti ole näkynyt isojen huolien takia, mutta en ole niistä juurikaan muille kertonut.


      • elämänpienetilot kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että omista sairauksistaan saa jonkun verran valittaa ja sitten kysyisin, että miten voin auttaa niiden kanssa elämistä. Mutta jos narisee joka asiasta muuten niin sellaista en jaksa. Itse perusluonteeltani iloinen vaikka se ei kauheasti ole näkynyt isojen huolien takia, mutta en ole niistä juurikaan muille kertonut.

        Tottakai saa taakkaansa jakaa, mutta kun elämässä on muutakin. Ja jos ei ota mitään apua vastaan vaan pää-asia on valittaminen. Raskasta kuunnella jatkuvasti,


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja nyt sitten valikoit valituksesi kohteeksi tämän palstan.
        Mielenkiinnolla odottelen, mitä valittamista toisista ihmisistä porvoolaisella (palstan ammattivalittajalla) on meille seuraavana.

        Tellukka...Olet kuten minäkin huomannut kuka on nimimerkki ErkkiTwista ja häntä heti kommentoiva muuttuva nimimerkki ; ) Niin mukava ihminen. "Vastaa asiallisesti kaikille".

        On ollutkin aikaa kun henkilöösi/henkilööni meneviä aloituksia ei ole palstalla ollut, mutta näyttää sama kaava toimivan. En ole ollut koneella koko päivänä, muutenkin harvakseltaan, luin vain valituksen sinuun kohdistuvan aloituksen poistosta.

        Poijjat on niin herkkie.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Tellukka...Olet kuten minäkin huomannut kuka on nimimerkki ErkkiTwista ja häntä heti kommentoiva muuttuva nimimerkki ; ) Niin mukava ihminen. "Vastaa asiallisesti kaikille".

        On ollutkin aikaa kun henkilöösi/henkilööni meneviä aloituksia ei ole palstalla ollut, mutta näyttää sama kaava toimivan. En ole ollut koneella koko päivänä, muutenkin harvakseltaan, luin vain valituksen sinuun kohdistuvan aloituksen poistosta.

        Poijjat on niin herkkie.

        Olen minä sen huomannut ja välillä aina kokeilen pikkuisen tökkäämällä. Hyvin on tehonnut ja herhiläiset hyökkäävat ärhäkkäästi pesästä alta ajan.


      • monasti.nähty
        Tellukka kirjoitti:

        Olen minä sen huomannut ja välillä aina kokeilen pikkuisen tökkäämällä. Hyvin on tehonnut ja herhiläiset hyökkäävat ärhäkkäästi pesästä alta ajan.

        Siilenämäällä on taustaräksyttäjien ryhmä, joka tulee esiin kun hyökkäysapua tarvii. Vai itsekkö.


      • monasti.nähty kirjoitti:

        Siilenämäällä on taustaräksyttäjien ryhmä, joka tulee esiin kun hyökkäysapua tarvii. Vai itsekkö.

        Tai olisiko ihanse siitä että joku tai jotkut ovat kanssani samaa mieltä. Tietenkin se teistä tuntuu " räksyttämiseltä". Vaikea ottaa kririikkiä vastaan vai


      • ErkkiTwista kirjoitti:

        Kumma miten paljon viihdyt porvoolaisen keskusteluissa ja olet valittamassa kaikista kommenteista. Pitäisikö sinun tutkituttaa pääsi?

        Leikkiiköhän Tellukka ihailemaansa hunkkelia. Paskasessa huushollissa asuva homssulökäpöksy taitaa omata sykkivän syvämmen hunksiin päin. Hellallettas sentäs :D.


      • siilenämää kirjoitti:

        Leikkiiköhän Tellukka ihailemaansa hunkkelia. Paskasessa huushollissa asuva homssulökäpöksy taitaa omata sykkivän syvämmen hunksiin päin. Hellallettas sentäs :D.

        Kuinkas arvasitkaan?


      • Jäkäjäkä
        Tellukka kirjoitti:

        Kuinkas arvasitkaan?

        Ajatusmaailmanne ovat niin lähellä toisiaan, yhtä älyvapaata.


      • Jäkäjäkä kirjoitti:

        Ajatusmaailmanne ovat niin lähellä toisiaan, yhtä älyvapaata.

        Hän luulee /tietietää että hunnki tykkää kun hän panee samanlaista pökköä pesään.


      • siilenämää kirjoitti:

        Hän luulee /tietietää että hunnki tykkää kun hän panee samanlaista pökköä pesään.

        Njaaaa.
        En usko, että hän koskaan alentuisi jäkättämään kanssasi joutavuuksia. Minulle tämä on pelkkää hupia kokeilla löytyykö sieltä selkärangan jatkeestasi mitään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Njaaaa.
        En usko, että hän koskaan alentuisi jäkättämään kanssasi joutavuuksia. Minulle tämä on pelkkää hupia kokeilla löytyykö sieltä selkärangan jatkeestasi mitään.

        Hih. Slurpssss.
        Sinä alennut sen sijaan ja kaikkien kanssa joutavuuksia. Arveletkos että tykkää siitä piirteesyä sinussa. Näpit irti mun "selkärangan jatkeesta". Hyi.


    • Demolition_Lines

      Ajettaahan Exe Lines loppuun.

    • tööttt

      - olin iloinen kilpirauhasen pahalaatuista kasvainta sairastava ystäväni sai leikkaus- ja sädehoidoista apua ja elämälleen jatkoaikaa - tuskainen ahdistuskin hellitti - vatsaongelmat monille sangen häveliäs ja tuskanen juttu myös - ei nekään aina itse ansaittuja ja hankittuja ole - kaikkien vesikatastrofienkaan maassa ja maailmassa - jossa myös useimmat jupot testailee - onko olemassa nk rautaista ruoansulatusta kanssa ihmisillä - sekin osa on nk ihmisen luontoa .
      Repivyyden ohella. - suolistojen lamaantumisissakin kaiken maailman kivitaudeissakin.

      • ikätuo

        Nuo kilpirauhasen kasvaimet ovat koskettaneet läheisiä huonoin seurauksin. Nykyään hoidot ovat parempia. Toisessa tapauksessa ensimmäisen lääkärin välinpitämättömyys oli suuri syy.
        Nykyäänkin kun menee jotain valittamaan, ensireaktio on usein ettei mikään vaivaa.


    • nähty

      Kyllä hän on Nainen.

      • Kuultu

        Aivan yhtä hyvin ja samalla lailla hän voi olla mieäskin.


      • Aina on näitä Amerikkalaisia tutkijoita kuten Trevor Blake, joita aletaan toistamaan, tiedetään, tunnetaan ja osataan tunnistaa kaikki muut paitsi ei tietenkään omaa itseään.


      • Hyvä Eppu2. Juuri tuo linkki tyhjentää pajatson eli tuota minä tarkoitin.


    • Neiti Googlea tässä jo odottelinkin.

      Joutavaa lässytystä ja omien negatiivisten ajatustensa puolustelua, että joku toinen olisi sinut tartuttanut.
      Aivan yhtä hyvät mahdollisuudethan sinulla sitten olisi tartuttaa toinenkin positiivisuudellasi ja säilyttää energiasi.


      • Jokainen saa valita mieluisensa seuran. Jos kokee että jatkuva negatiivisten asioiden vatkaaminen saa voitisi huonoksi, miksi kestää sitä tai antaa toisen negatiivisen energian viedä omaakin energiaa alaspäin. Parempi hakeutua positiivisten asioiden pariin.

        Nauttikaa te, palstan energiasyöpät ihan vaan omasta seurastanne ;).


      • eppu2 kirjoitti:

        Jep. Laitetaas sitten lisää linkkiä.
        Kyllä näitä uusia sanoja ja käsitteitä pukkaa, ei niitä nyt niin kamalasti tarvitse ihmetellä.
        http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=2751

        Sinähän olet lähtenyt vähän sen Niinistön mollaajan linjalle todisteluissasi. Linkki linkin perään ja vahva luottamus siihen, että kaikki netiltä googlaamalla löytyvä on lähes jumalan sanaa ja totisinta totta.


      • siilenämää kirjoitti:

        Jokainen saa valita mieluisensa seuran. Jos kokee että jatkuva negatiivisten asioiden vatkaaminen saa voitisi huonoksi, miksi kestää sitä tai antaa toisen negatiivisen energian viedä omaakin energiaa alaspäin. Parempi hakeutua positiivisten asioiden pariin.

        Nauttikaa te, palstan energiasyöpät ihan vaan omasta seurastanne ;).

        Mekö tässä nyt ollaan viety energiasi?
        Meehä sit leppäämään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sinähän olet lähtenyt vähän sen Niinistön mollaajan linjalle todisteluissasi. Linkki linkin perään ja vahva luottamus siihen, että kaikki netiltä googlaamalla löytyvä on lähes jumalan sanaa ja totisinta totta.

        Hahhah, Sinulla tuota mielikuvista riittää.
        Sitä, kun on tuota medialukutaitoa, ei tarvitse googlaamiseeni sekoittaa sen paremmin Niinistöä, kun Jumalan sanaakaan.


      • iltapalasta.energiaa
        siilenämää kirjoitti:

        Jokainen saa valita mieluisensa seuran. Jos kokee että jatkuva negatiivisten asioiden vatkaaminen saa voitisi huonoksi, miksi kestää sitä tai antaa toisen negatiivisen energian viedä omaakin energiaa alaspäin. Parempi hakeutua positiivisten asioiden pariin.

        Nauttikaa te, palstan energiasyöpät ihan vaan omasta seurastanne ;).

        Juurikin noin. Kyllä sitä oppii harppaamaan yli näissä palstaketjuissakin ne pahimmat energiasyöpöt. Tai ainakin oppii olemaan ruokkimatta ;)


      • eppu2 kirjoitti:

        Hahhah, Sinulla tuota mielikuvista riittää.
        Sitä, kun on tuota medialukutaitoa, ei tarvitse googlaamiseeni sekoittaa sen paremmin Niinistöä, kun Jumalan sanaakaan.

        Ja kaikki, mikä mediasta löytyy, on satavarmasti totta? Niinkö?


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja kaikki, mikä mediasta löytyy, on satavarmasti totta? Niinkö?

        Etkö ymmärtänyt sanaa, medialukutaito.


      • eppu2 kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt sanaa, medialukutaito.

        Sitähän se lienee, että omaksuu oikeaksi sen, mikä tukee omaa mielipidettään.


      • iltapalasta.energiaa kirjoitti:

        Juurikin noin. Kyllä sitä oppii harppaamaan yli näissä palstaketjuissakin ne pahimmat energiasyöpöt. Tai ainakin oppii olemaan ruokkimatta ;)

        En ole vielä sellaista valittajaa/ruikuttajaa palstalla nähnyt, joka olisi syönyt minun energiaani. Hupia ne vain ovat tuottaneet minulle.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sitähän se lienee, että omaksuu oikeaksi sen, mikä tukee omaa mielipidettään.

        Taas olet hakoteillä. Pitäisikö ihan googlata se Sinulle.


      • eppu2 kirjoitti:

        Taas olet hakoteillä. Pitäisikö ihan googlata se Sinulle.

        Ei tarvitse, sillä johan kerroin sen sinulle.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mekö tässä nyt ollaan viety energiasi?
        Meehä sit leppäämään.

        Ei ole vieny mut olet palstan tyyppiesimerkkki siitä että voisit viedä. Sen sijaan että keskittyisit yleisesti aloituksen aiheeseen kommentoit henkilökohtaisesti muita kirjoittajia tai heidän kommenttejaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        En ole vielä sellaista valittajaa/ruikuttajaa palstalla nähnyt, joka olisi syönyt minun energiaani. Hupia ne vain ovat tuottaneet minulle.

        Siis saat hupia viedessäsi muiden kirjoittajien energiaa. Sinun energiasyöppöytesi on tahallista.


      • Tellukka kirjoitti:

        En ole vielä sellaista valittajaa/ruikuttajaa palstalla nähnyt, joka olisi syönyt minun energiaani. Hupia ne vain ovat tuottaneet minulle.

        Onko täällä mielestäsi yhtään hyvää kirjoittajaa. Tyylisi kirjoittaa on agresiivissävyistä, alistavaa ja hyökkäävää. Siis minun mittapuuni mukaan epämiellyttävää. Hunksikin jää sinun kanssasi kakkoseksi. Jos ole vielä nainen kuin väität niin aika räähkä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Onko täällä mielestäsi yhtään hyvää kirjoittajaa. Tyylisi kirjoittaa on agresiivissävyistä, alistavaa ja hyökkäävää. Siis minun mittapuuni mukaan epämiellyttävää. Hunksikin jää sinun kanssasi kakkoseksi. Jos ole vielä nainen kuin väität niin aika räähkä.

        """Sen sijaan että keskittyisit yleisesti aloituksen aiheeseen kommentoit henkilökohtaisesti muita kirjoittajia tai heidän kommenttejaan."""


      • Tellukka kirjoitti:

        """Sen sijaan että keskittyisit yleisesti aloituksen aiheeseen kommentoit henkilökohtaisesti muita kirjoittajia tai heidän kommenttejaan."""

        Meeppä nukkumaan


      • ala.arvoista
        siilenämää kirjoitti:

        Onko täällä mielestäsi yhtään hyvää kirjoittajaa. Tyylisi kirjoittaa on agresiivissävyistä, alistavaa ja hyökkäävää. Siis minun mittapuuni mukaan epämiellyttävää. Hunksikin jää sinun kanssasi kakkoseksi. Jos ole vielä nainen kuin väität niin aika räähkä.

        Siilenämää vois kyllä katsoa peiliinsä ja omiin sanoihinsa.


      • ala.arvoista kirjoitti:

        Siilenämää vois kyllä katsoa peiliinsä ja omiin sanoihinsa.

        Perustelut pliis


      • ala.arvoista
        siilenämää kirjoitti:

        Perustelut pliis

        Tässäkin ketjussa on riittävästi perusteita.


      • siilenämää kirjoitti:

        Siis saat hupia viedessäsi muiden kirjoittajien energiaa. Sinun energiasyöppöytesi on tahallista.

        Jo toki tuohonki ongelmaasi löytyy itsesi antama neuvo: """Jos jonkun seura aiheuttaa itselle pahaa mieltä tai matalapainetta, kannattaa seuraa vaihtaa ja hakea vastapainoksi ylentävämpää seuraa muualta."""


      • Tellukka kirjoitti:

        Jo toki tuohonki ongelmaasi löytyy itsesi antama neuvo: """Jos jonkun seura aiheuttaa itselle pahaa mieltä tai matalapainetta, kannattaa seuraa vaihtaa ja hakea vastapainoksi ylentävämpää seuraa muualta."""

        No nihämmää teenki :D.


    • Asenneratkaiseee

      "Energiasyöpöksi" kutsutaan sellaista tyyppiä, joka vie liikaa aikaasi ja kuluttaa voimavarojasi. Niitä, jotka haluaisit ja tahtoisit käyttää johonkin paaaljon mukavampaan ja / tai järkevämpään tekemiseen kuin negatiivispainotteisen valittajan kuuntelemiseen ja hänen ongelmaiseen maailmaansa osallistumiseen.

      • Juuri näin.


      • Kuvitteles sit lääkäreitä ja psykiatreja, psykoloogeja, terapeutteja ... , jotka joutuvat työkseen kuuntelemaan vain vaivoja ja valituksia.
        Tuskin he ottavat sitä niin, että heidän energiaansa potilaat tyhjentävät ihan piruuksillaan.

        Mutta tehkää te toki sitä järkevämpää, niinkuin netillä roikkumista ja sellaista muuta mukavampaa kuin kuunnella toista ihmistä ja hänen huoliaan ja murheitaan, jos olette niin herkkiä ottamaan vaikutteita toisen mielentilasta ja lääpästymään siitä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kuvitteles sit lääkäreitä ja psykiatreja, psykoloogeja, terapeutteja ... , jotka joutuvat työkseen kuuntelemaan vain vaivoja ja valituksia.
        Tuskin he ottavat sitä niin, että heidän energiaansa potilaat tyhjentävät ihan piruuksillaan.

        Mutta tehkää te toki sitä järkevämpää, niinkuin netillä roikkumista ja sellaista muuta mukavampaa kuin kuunnella toista ihmistä ja hänen huoliaan ja murheitaan, jos olette niin herkkiä ottamaan vaikutteita toisen mielentilasta ja lääpästymään siitä.

        No tuo nyt oli kaukaa haettu. Nuo ammattiryhmät ovat itse hakeutuneet ammatiin, jonka sisällön toivottavasti ovat jo hakeutuessaan tienneet. Eivät he voi potilastaan sanoa energiasyöpöksi. Tuskin kuitenkaan ihan ammattinsa vuoksi vapaa-ajallaan sitten mielellään kohtaavat energiasyöppöjä.


      • Palkanvastineeksi

        Eikö se ole ihan oma moka jos on valinnut ammatin, jossa pitää kuunnella ihmisten pohjamutia?


    • whirlpool

      Mua pikkasen närästää ihmisten lokeroiminen. Tässä on määritelmiä tullut, mutta eiköhän ihminen ole paljon monipuolisempi ja vivahteikkaampi? Minusta kuka tahansa voi olla energiasyöppö. Se on ihan kiinni siitä, mitä elämässä on tapahtunut. Ei kaikki pysty aina antamaan tai aistimaan mitä toinen odottaa minusta.

      Yhtä hyvin energiasyöppö voi olla sellainenkin, joka ei aisti toisen "ahtautta" eikä halua kuunnella.

      Koko termi energiasyöppö on jotenkin lähtökohtaisesti hyvin itsekäs ilmaisu. Olen tässä asiassa Tellukan linjoilla, että miksi antaa syödä? Miksei sitten voi tarjota syötävää, omaa energiaa sille syöpölle?

      Parempi ilmaisu olisi minusta että energiat ei kohtaa.

      • Energiasyöpön mahalaukku on pohjaton. Lohdutus, kuuntelu tai auttaminen ei osu otolliseen maahan koska taikasana on valitus. Yhden asian kun saat pois päiväjärjestyksestä, toinen alkaa. Kyse ei ole tavallisesta kuulumisenvaihdosta vaan siitä että aina keskustelujen pää-aiheena on valitus ja vaikerrus, toisten haukkuminen. Mikään ei ole koskaan hyvin tai missään ei nähdä valo pilkahdusta. Energiasyöpön ihmisetä tekee juuri tämä piirre. Usein energiasyöppö jääkin yksin koska ei kukaan jaksa.


      • whirlpool
        siilenämää kirjoitti:

        Energiasyöpön mahalaukku on pohjaton. Lohdutus, kuuntelu tai auttaminen ei osu otolliseen maahan koska taikasana on valitus. Yhden asian kun saat pois päiväjärjestyksestä, toinen alkaa. Kyse ei ole tavallisesta kuulumisenvaihdosta vaan siitä että aina keskustelujen pää-aiheena on valitus ja vaikerrus, toisten haukkuminen. Mikään ei ole koskaan hyvin tai missään ei nähdä valo pilkahdusta. Energiasyöpön ihmisetä tekee juuri tämä piirre. Usein energiasyöppö jääkin yksin koska ei kukaan jaksa.

        Miksi sä kysyt jos sä jo tiedät ja olet lukinnut itseäsi siihen? Oliko tarkoitus keskustella vai pönkittää?


      • whirlpool kirjoitti:

        Miksi sä kysyt jos sä jo tiedät ja olet lukinnut itseäsi siihen? Oliko tarkoitus keskustella vai pönkittää?

        Halåå.Aloituksessani olen kiinnostunut teidän mielipiteistänne, siis millainen teidän mielestänne on jne. Omaan käsitykseeni en teidän apuanne tarvitse enkä siksi kysynyt.


      • siilenämää kirjoitti:

        Halåå.Aloituksessani olen kiinnostunut teidän mielipiteistänne, siis millainen teidän mielestänne on jne. Omaan käsitykseeni en teidän apuanne tarvitse enkä siksi kysynyt.

        Huomenta@

        Rehellinen vastaus 😊 viimeinen lause selitti kyselyaloituksiesi taustaa. Kuhan kysyn, vastauksllanne ei ole mitää väliä.


      • Jäkäjäkä
        korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta@

        Rehellinen vastaus 😊 viimeinen lause selitti kyselyaloituksiesi taustaa. Kuhan kysyn, vastauksllanne ei ole mitää väliä.

        Mitä 84 vuotiaalle dementiasta kärsivälle hollantilais poikaystävälleni kuuluu?


      • Jäkäjäkä
        Jäkäjäkä kirjoitti:

        Mitä 84 vuotiaalle dementiasta kärsivälle hollantilais poikaystävälleni kuuluu?

        poikaystävällesi


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta@

        Rehellinen vastaus 😊 viimeinen lause selitti kyselyaloituksiesi taustaa. Kuhan kysyn, vastauksllanne ei ole mitää väliä.

        Viimeinen lauseesi kertoo sinun kyvyistäsi keskustelijana keskustelupalstalla.


      • whirpoolille
        NS. energiasyöpöillä on useasti myös luonnehäiriön piirteitä.
        Minun käsitykseni mukaan, kyse ei ole siitä, että energiat eivät kohtaa, koska energiasyöpön käyttäytyminen on samanlaista kaikille.
        (Esim. henkilö kertoo kaikille kohtaamilleen sairaskertomuksensa ´´vauvasta vaariin.´´ Toinen ei saa väliin edes, niih, jaha, kuinkas, kun virta vaan jatkuu, tämä hieman karrikoitu, mutta joskus ihan totta näinkin.)
        Siinä olet oikeassa, että kuka tahansa voi elämässään olla joissain tilanteissa energiasyöppö, vaikkei olisikaan sitä perusluonteeltaan.
        Elämä, kun ei ole tasaista meillä kenelläkään.


      • eppu2 kirjoitti:

        whirpoolille
        NS. energiasyöpöillä on useasti myös luonnehäiriön piirteitä.
        Minun käsitykseni mukaan, kyse ei ole siitä, että energiat eivät kohtaa, koska energiasyöpön käyttäytyminen on samanlaista kaikille.
        (Esim. henkilö kertoo kaikille kohtaamilleen sairaskertomuksensa ´´vauvasta vaariin.´´ Toinen ei saa väliin edes, niih, jaha, kuinkas, kun virta vaan jatkuu, tämä hieman karrikoitu, mutta joskus ihan totta näinkin.)
        Siinä olet oikeassa, että kuka tahansa voi elämässään olla joissain tilanteissa energiasyöppö, vaikkei olisikaan sitä perusluonteeltaan.
        Elämä, kun ei ole tasaista meillä kenelläkään.

        Tuollaista minä olen vähän epäillytkin, että saatte siilen kanssa sellaisen olon kuin jäisitte toisen (suulaamman ihmisen) varjoon, ettekä saa sanan vuoroa, että voisitte kertoa omista krempoistanne. Se saa teille aikaan sen tympeän alakuloisen tunteen.

        Mutta ei hätä ole tämän näköinen.
        Vuodata tänne meille kaikki vaivasi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuollaista minä olen vähän epäillytkin, että saatte siilen kanssa sellaisen olon kuin jäisitte toisen (suulaamman ihmisen) varjoon, ettekä saa sanan vuoroa, että voisitte kertoa omista krempoistanne. Se saa teille aikaan sen tympeän alakuloisen tunteen.

        Mutta ei hätä ole tämän näköinen.
        Vuodata tänne meille kaikki vaivasi.

        ??????????????????????


      • eppu2 kirjoitti:

        ??????????????????????

        No niin nii.
        Vedä tänne kaikki sairaskertomuksesi vauvasta vaariin nyt kun annetaan tilaisuus. Tunnet kuinka energiasi palaa takaisin. Mutta ei se energia tule olemaan meiltä lukijoilta pois. Se nousee ihan vain itsestäsi, kun saat purkautua kunnolla.


      • Tellukka kirjoitti:

        No niin nii.
        Vedä tänne kaikki sairaskertomuksesi vauvasta vaariin nyt kun annetaan tilaisuus. Tunnet kuinka energiasi palaa takaisin. Mutta ei se energia tule olemaan meiltä lukijoilta pois. Se nousee ihan vain itsestäsi, kun saat purkautua kunnolla.

        ????????????????????????????????


      • whirlpool
        eppu2 kirjoitti:

        whirpoolille
        NS. energiasyöpöillä on useasti myös luonnehäiriön piirteitä.
        Minun käsitykseni mukaan, kyse ei ole siitä, että energiat eivät kohtaa, koska energiasyöpön käyttäytyminen on samanlaista kaikille.
        (Esim. henkilö kertoo kaikille kohtaamilleen sairaskertomuksensa ´´vauvasta vaariin.´´ Toinen ei saa väliin edes, niih, jaha, kuinkas, kun virta vaan jatkuu, tämä hieman karrikoitu, mutta joskus ihan totta näinkin.)
        Siinä olet oikeassa, että kuka tahansa voi elämässään olla joissain tilanteissa energiasyöppö, vaikkei olisikaan sitä perusluonteeltaan.
        Elämä, kun ei ole tasaista meillä kenelläkään.

        Tuon mä ostan. Jos ihmisellä on joku persoonallisuushäiriö, hänen kanssaan on hyvin vaikea toimia kadottamatta itseään. On pakko pitää jonkinlainen hajurako tai takkiin tulee.

        Ihmisellä on luontainen tarve miellyttää muita. Mitä nuorempi on, sitä enemmän peilaa itseään muiden kautta. Niin tein pitkään itsekin, ja se oli raskasta, olin oman elämäni energiasyöppö. Kunnes kohtasin miehen jossa oli narsistisia piirteita, ja huomasin että tavallaan on paljon helpampaa elää jos asettaa kuplan ympärilleen eikä anna mitä tahansa tulla läpi. Estää sen toisen energian. Muistuttaa itseään että tuo on hänen ongelmansa ja hänen pitää kulkea oman tiensä, hän oppii siitä tai sitten ei. Kun toinen valittaa voin ajatella että onpas mulla hyvä elämä.

        Tähän mä pyrin. Onnistunko? Vaihtelevasti. Toisen energiaa ei voi valita, mutta omansa voi. Ei se silti aina niin helppoa ole.

        Tavallaan tässä on kyse myös siitä, kuinka paljon on tarve itse saada jotain vastavuoroisesti toisesta ihmisestä. Osaako antaa odottamatta mitään lampun syttymistä toisessa, tai kiitosta, tai ymmärrystä.


    • tipparellukka

      Ihminen on silloin rasittava ihminen, ikävä ihminen!

      • Jos jonkun seura aiheuttaa itselle pahaa mieltä tai matalapainetta, kannattaa seuraa vaihtaa. Aina se ei ole mahdolista mutta sitten kannattaa keksiä muita vaihtoehtoja ja hakea vastapainoksi ylentävämpää seuraa muualta.


      • Eikaatopaikka
        siilenämää kirjoitti:

        Jos jonkun seura aiheuttaa itselle pahaa mieltä tai matalapainetta, kannattaa seuraa vaihtaa. Aina se ei ole mahdolista mutta sitten kannattaa keksiä muita vaihtoehtoja ja hakea vastapainoksi ylentävämpää seuraa muualta.

        Samaa mieltä esim korppiksen ja tellukan palstalle antamasta osastaan. Voisivat pysyä poissa jos eivät osaa käyttäytyä.


      • Heisunheiluvillesi
        Eikaatopaikka kirjoitti:

        Samaa mieltä esim korppiksen ja tellukan palstalle antamasta osastaan. Voisivat pysyä poissa jos eivät osaa käyttäytyä.

        melko maskuliinisia tyyppejä, onkohan niillä möreä ääni ja munat?


      • Eikaatopaikka kirjoitti:

        Samaa mieltä esim korppiksen ja tellukan palstalle antamasta osastaan. Voisivat pysyä poissa jos eivät osaa käyttäytyä.

        Nythän sinä olit aivan päinvastaista mieltä siilen kanssa vaikka sanot olevasi samaa mieltä.

        Siili kirjoitti: """Jos jonkun seura aiheuttaa itselle pahaa mieltä tai matalapainetta, kannattaa seuraa vaihtaa ja hakea vastapainoksi ylentävämpää seuraa muualta."""

        Ainut järkevä kommentti, mitä häneltä on ketjuun tullut. Helpompi pysyä itse poissa kuin yrittää muuttaa toisia erilaisiksi tai ajaa pois luotaan, jos nyt kerran itsellään on sopeutumisvaikeuksia ja tuntee toisten vievän hänen energiansa.


      • Heisunheiluvillesi kirjoitti:

        melko maskuliinisia tyyppejä, onkohan niillä möreä ääni ja munat?

        Munia on neljä. Ääni on palannut taas normaaliksi vaikka toista viikkoa oli pikkusen käheä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Nythän sinä olit aivan päinvastaista mieltä siilen kanssa vaikka sanot olevasi samaa mieltä.

        Siili kirjoitti: """Jos jonkun seura aiheuttaa itselle pahaa mieltä tai matalapainetta, kannattaa seuraa vaihtaa ja hakea vastapainoksi ylentävämpää seuraa muualta."""

        Ainut järkevä kommentti, mitä häneltä on ketjuun tullut. Helpompi pysyä itse poissa kuin yrittää muuttaa toisia erilaisiksi tai ajaa pois luotaan, jos nyt kerran itsellään on sopeutumisvaikeuksia ja tuntee toisten vievän hänen energiansa.

        Sinä olet tellukka helevetin etevä kääntämään toisten sanomiset omaksi eduksesi. Sinulta en ole nähnyt ikinä monessakaan ketjussa muuta kuin riitaahaastavat kommentit jotka yleensä eivät edes liity aloitukseen.


      • Heisunheiluvillesi kirjoitti:

        melko maskuliinisia tyyppejä, onkohan niillä möreä ääni ja munat?

        Älä ny. Eiköhän nuo ole jokamiehen unemia, lämmin hellä pehmoinen😀😀😀😀😀😀


      • siilenämää kirjoitti:

        Sinä olet tellukka helevetin etevä kääntämään toisten sanomiset omaksi eduksesi. Sinulta en ole nähnyt ikinä monessakaan ketjussa muuta kuin riitaahaastavat kommentit jotka yleensä eivät edes liity aloitukseen.

        """Sen sijaan että keskittyisit yleisesti aloituksen aiheeseen kommentoit henkilökohtaisesti muita kirjoittajia tai heidän kommenttejaan."""


      • Tellukka kirjoitti:

        """Sen sijaan että keskittyisit yleisesti aloituksen aiheeseen kommentoit henkilökohtaisesti muita kirjoittajia tai heidän kommenttejaan."""

        Sitä saa mitä vastaavilla kommenteillaan tilaa. Joten pidä hyvänäsi vaan


      • Bengalitikku

        Mun mielestäni tämä ketju väistämättä kääntyy päin sinua, muttet ymmärrä tai halua ymmärtää tai sulla on mahtava torjunta.
        On kuin Cooperin testi meneillään. Plääh


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Mun mielestäni tämä ketju väistämättä kääntyy päin sinua, muttet ymmärrä tai halua ymmärtää tai sulla on mahtava torjunta.
        On kuin Cooperin testi meneillään. Plääh

        Kelle nää puhut?


      • Bengalitikku

        162. Kirjoitin sinulle. Mnää sanon snuu snuuks... 2450 metriä


      • Bengalitikku kirjoitti:

        162. Kirjoitin sinulle. Mnää sanon snuu snuuks... 2450 metriä

        No selvennä miten kääntyy päin minua. En ymmärrä ollekaa. Puhumattakkaa voopereista tässä yhteydessä.


    • skitsoeukko

      -paljonhan on ainakinpuhetta ihmisten erilaisista sosiaalisistataidoista - tai syvistä vajauksista niissäkin - osa ihmisistä on niin bisneshöyryjään täynnä - paljon puhetta- vään vähän tekoja - joskus kyseenalaisia- ja kun paranoidisuus esm vanhuksilla aina kylmissä sodissa nimetty vain vainoharhoiksi - miksei s välillä ole ollut ihan todellisen vainon kohteena oloa - silkkaa ihmisten vahingontekoa ja -aiheuttamista valituille kohteilleen - kateissa ihmisiltä milloin mitäkin - lopulta myös varat ja terveyskin - useimmat ihmiset eivät usko että joku aistienvarainen tieto ja oma ajattelukyky olis mikään tärkeä ominaisuus, tuskin tarpeellinenkaan,
      -kaikilla ihmisillä. Esimerkiksi.

    • Toisen-SYYTTELYtärkeintä

      60-vuotiailla vanhuksilla. Oli aviossa tai ei.
      Tämäkin
      ketju taas todistaa sen oikeaksi havainnoksi.

      • Niin-vanhukset-

        Vanhukset vihaavat muita ja kärsivät toistensa läsnäolosta.


      • Niinpä-

        Anoppini kertoi, että äitinsä oli sanona vanhainkotiin viennin jäläkee että
        kusiaispessää toitte.


      • Yksinkertaisuusärsyttää

        Tarkennetaan jutskaa sen verran, että jotkut vanhukset(kin) "vihaavat muita". Vihaaminen ei ala vanhana, se on vihaajan elämänhistorian tulos ja summa, jolla on pitkä takautuma. - On olemassa myös peruspositiivisia vanhuksia(kin), joille positiivinen asenne on jatkumoa eletystä elämästä aivan kuten päinvastaiselle tapauksellekin.


    • Energiasyöppö_nro_1

      Pahin energiasyöppö on juoruakka,
      joka syyttää toista miehensä vokottelusta täysin vailla mitään perää asiassa.
      Sellainenkin löytyy. Hän käyttäytyy kuin aivan seonnut. Ja täysin yllättäen, aivan ilman aihetta.

      • TYöt-ON-JO-tehty

        nyt pitäisi saada olla rauhassa.

        Aina ennen oudon ihmisen kohdatessani ja myöhemmin ystävystyessämme
        olemme puhuneet kumpikin itsestämme, selittäen toisillemme itseämme.

        Niin tutustuimme. Sitten olemme ystävystyneet.

        Mutta nyt joku rouva on laittanut oman suunsa kiinni kuin teipillä, istutaan hiljaa.

        KAMMOTTAVAA kuin vihaisuutta.


      • juuuuu-

        niin,miten muuten voisimmekaan tutustus?
        Jos kaikki kysyvät, mitä sinä olet tehnyt, ja kukaan ei vastaa, vaan kysyy mitä sinä olet


    • samakuied

      Turhia yleistyksiä vanhuksista-joka iikka omanlaisensa - siinä missä nuoremmakkii - munkin ex-miehellä oli japanilainen poikaystävä silloin kun joskus treffattiin ja meitä tuohisormusmorsmaikkuja useempikin vuosien mittaan
      - sanoin vanhana että hyvä juttu oikeastaan että edes joskus saa nukkua ja levätä.
      Ilman kultaisia kahleitakaan - jokainen elää omaa elämäänsä - harvoin ihan terveenäkään - toisilla raskaat huvit ja toisilla -työt hivuttaneet melkoisesti voimavaroja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe