linux serveri + kone vaatimus

konehuone

mikä olisi riittävä kokoonpano koneelle, joka tulisi pyörittämään linuxia serveri moodissa (fedora core 3) ja toimisi samalla kahdella verkkokortilla palomuurina kotilanin ja internetin välissä. Lisäksi tuohon koneeseen pitäisi asentaa apache webbi palvelin. Eli mitkä on minimi prossutehot/ kovalevy koko/ keskusmuisti, jotta värkki selviää noista tehtävistä. Onko esim. 600Mhz, 64mb, 10gig riittävä?
Tuohon webbipalvelimelle ei hirveästi tulisi käyttäjiä.. ehkä 3 yhtäaikaista :)

12

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistia ehkä lisää

      Riippuu vähän millaista palvelinta/sivustoa mutta luulisin että tuo riittää hyvin. Jos sivusto tulee sisältämään staattisia sivuja tai lisänä kevyitä cgi-ohjelmia tuskin tulee ongelmia tehon kanssa. Muistia voisi olla lisää varsinkin kun palomuuri/serveri yhdistelmä...

      Itselläni pyöri staattinen sivusto n.10 käyttäjällä eräillä messuilla muistaakseni 266 Mhz koneella, tosin muistia 128 megaa. Tuo 64 megaa on aika vähän KDE/Gnome systeemille, kannattaa laittaa joku kevyt ikkunamanageri ja sekin päälle vain tarvittaessa eli normaalisti X sammutettuna (hallinta hoituu myös etänä eli periaatteessa voit unohtaa X:n ja asennuksen jälkeen monitorinkin tuosta). Palomuurina tällähetkellä 166Mhz kone 32 megan muistilla (Smoothwall) ja prossukuormitus 'olematonta' 2 megasella yhteydellä vaikka takana on parhaimmillaan/pahimmillaan 5 konetta.

      • konehuone

        sivusto tulee olemaan dynaaminen(PHP) ja taustalla tulee pyörimään mySQL kanta. Lisäksi palvelimelle tulee pyörimään pari prosessia jotka ajelevat tapahtumia kantaan ajastetusti. Niin, ja tarkoituksena olisi laittaa tämä sama kone palomuuriksi. Onko toi muuten huono idea yhdistää palomuuri koneelle joka toimii webbiserverinä?

        Alkaa siis vaikuttaa, tetä tarttee muistia ainakin 256 ja sitten joku 600-800Mhz.


      • konehuone kirjoitti:

        sivusto tulee olemaan dynaaminen(PHP) ja taustalla tulee pyörimään mySQL kanta. Lisäksi palvelimelle tulee pyörimään pari prosessia jotka ajelevat tapahtumia kantaan ajastetusti. Niin, ja tarkoituksena olisi laittaa tämä sama kone palomuuriksi. Onko toi muuten huono idea yhdistää palomuuri koneelle joka toimii webbiserverinä?

        Alkaa siis vaikuttaa, tetä tarttee muistia ainakin 256 ja sitten joku 600-800Mhz.

        Kyllä minä ainakin kokeilisin tuollaistakin kokoonpanoa kyseiseen tarkoitukseen. Paljon huonompiakin koneita on käytetty vähän isompiin systeemeihin. Palomuurin voi säätää samaankin koneeseen, jos ei huvita hommata erillisiäkään pönttöjä.


      • palomuuri
        Mik26 kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin kokeilisin tuollaistakin kokoonpanoa kyseiseen tarkoitukseen. Paljon huonompiakin koneita on käytetty vähän isompiin systeemeihin. Palomuurin voi säätää samaankin koneeseen, jos ei huvita hommata erillisiäkään pönttöjä.

        "Palomuurin voi säätää samaankin koneeseen, jos ei huvita hommata erillisiäkään pönttöjä. "

        Turvallisinta olisi hankkia erillinen palomuurilaite, eikä siis tarjota tuolla aiotulla palomuurikoneella mitään palveluja/käyttää muuhunkaan.
        Varsin edullisesti saa noita palomuurilaitteita, jos esim. ADSL-laitteessa ei sellainen jo olisi tarjolla.


      • konehuone
        palomuuri kirjoitti:

        "Palomuurin voi säätää samaankin koneeseen, jos ei huvita hommata erillisiäkään pönttöjä. "

        Turvallisinta olisi hankkia erillinen palomuurilaite, eikä siis tarjota tuolla aiotulla palomuurikoneella mitään palveluja/käyttää muuhunkaan.
        Varsin edullisesti saa noita palomuurilaitteita, jos esim. ADSL-laitteessa ei sellainen jo olisi tarjolla.

        tuo palvelin linux on tavallaan se erillinen palomuurikone. sen takana pyörii sitten vielä yks normi windows mylly. Eikö tuota palomuuria kannata pitää sen takia samalla koneella missä on apache, kun se vie liikaa tehoja vai että se tekee palomuurin toiminnan huteraksi?


      • palomuuri
        konehuone kirjoitti:

        tuo palvelin linux on tavallaan se erillinen palomuurikone. sen takana pyörii sitten vielä yks normi windows mylly. Eikö tuota palomuuria kannata pitää sen takia samalla koneella missä on apache, kun se vie liikaa tehoja vai että se tekee palomuurin toiminnan huteraksi?

        "tuo palvelin linux on tavallaan se erillinen palomuurikone. "

        Kyllä oikein konfiguroitu iptables on hyvä palomuuri, mutta... Itse laittaisin palvelimen ihan erilliselle koneella, ja _vain_ ne palvelut (ja ohjelmat), joita tuo palvelin tarvitsee. Eipä olisi edes tarjolla portteja mihinkään muuhun käyttöön. Esim. X:ää en asentaisi ko. koneelle laisinkaan, sitähän tuollainen palvelin ei tarvitse. Varsinaisesti nuo palvelinsoftat ovat varsin vähän konetehojavaativia.

        Itselläni oli palomuuri/reititin työpöytäkoneessa, jonka takana oli vielä pari muuta konetta (ei palvelimia nettiin päin lainkaan, jotakin p2p-softaa lukuunottamatta :( ). Suunnittelin erityisen palomuurikoneen rakentamista, mutta päädyin lopulta ostamaan ulkoisen palomuurilaitteen. Lisäksi kullakin koneella on käytössä omat softamuurinsa.


      • Pentti Viitonen
        palomuuri kirjoitti:

        "tuo palvelin linux on tavallaan se erillinen palomuurikone. "

        Kyllä oikein konfiguroitu iptables on hyvä palomuuri, mutta... Itse laittaisin palvelimen ihan erilliselle koneella, ja _vain_ ne palvelut (ja ohjelmat), joita tuo palvelin tarvitsee. Eipä olisi edes tarjolla portteja mihinkään muuhun käyttöön. Esim. X:ää en asentaisi ko. koneelle laisinkaan, sitähän tuollainen palvelin ei tarvitse. Varsinaisesti nuo palvelinsoftat ovat varsin vähän konetehojavaativia.

        Itselläni oli palomuuri/reititin työpöytäkoneessa, jonka takana oli vielä pari muuta konetta (ei palvelimia nettiin päin lainkaan, jotakin p2p-softaa lukuunottamatta :( ). Suunnittelin erityisen palomuurikoneen rakentamista, mutta päädyin lopulta ostamaan ulkoisen palomuurilaitteen. Lisäksi kullakin koneella on käytössä omat softamuurinsa.

        Yksi vaihto-ehto on juuri tuon palomuurikoneen rakentaminen. Mulla loju nurkissa 90-luvun vauhtikone 486-100MHz DX2:n, millä pelasin Doomia ja dukeNukemia, nykyään se palvelee palomuuri-koneena.

        Softana on smoothwall (www.smoothwall.org), mitä voi hallita kätevästi webbiliittymän kautta ja se perustuu iptablesiin. Eli softa 'kaappaa' koko koneen palomuuritehtäviin, eikä näinollen ajele taustoilla muita prosesseja.

        Koneen vähäisen tehon johdosta siinä ei oikein voi pyörittää web-proxia, mutta siitähän ei alunperinkään ollut puhe. =)


      • konehuone kirjoitti:

        tuo palvelin linux on tavallaan se erillinen palomuurikone. sen takana pyörii sitten vielä yks normi windows mylly. Eikö tuota palomuuria kannata pitää sen takia samalla koneella missä on apache, kun se vie liikaa tehoja vai että se tekee palomuurin toiminnan huteraksi?

        Jos Apache pelkästään tekisi palomuurin toiminnan huteraksi, niin jossain olisi todella pahasti vikaa.


    • diukudauku

      hyvin tuon pitäisi riittää :D. fedora coret sun muut

    • rittää

      384MB ramia.

    • server_reboot

      Itse olen ajellut vastaavalla 600-duronilla slackware:n 10.x versiota 192Mb:lla muistia. Youtube-videot pyörii jos näytönohjain on riittävän nykyaikaiknen. Aiempi kone 266MHz/64M toimi kyllä hyvin myös tuossa slack:n kanssa filteröinnissä, mutta sillä videot vähän tökki. Kerneli taisi olla 2.4-sarjaa, mutta se on lähinnä etu, kun päivityksiä ei enää tule. Kone kun on toiminut jo 6 vuotta kuin junan vessa. Levynä on CF-kortti(4giganen) adapterilla IDE-väylässä. Ja molemmat koneet käynnistyy itse asiassa nopeammin, kuin nykyinen pääkone.. Kannattaa muuten miettiä, saisiko sinne jonkin levyjaon serverille, jos on useampia käyttäjiä. Ja jos on hidas netti, niin squid ja ftp: voi jättää koneen hakemaan esim. asennuspakettia netistä yöksi ja aamulla pääsee asentamaan. Tuollainen 266MHz kone, vaikka siinä onkin n. 200W virtalähde, vie todellisuudessa idlaillessaan n. 25W tai senkin alle, eli kyllä sitä voi pitää päällä jatkuvastikin, kunhan muistaa sulkea monitorin ja ajaa kiintolevyt alas..

    • server_reboot

      Itse olen ajellut vastaavalla 600-duronilla slackware:n 10.x versiota 192Mb:lla muistia. Youtube-videot pyörii jos näytönohjain on riittävän nykyaikaiknen. Aiempi kone 266MHz/64M toimi kyllä hyvin myös tuossa slack:n kanssa filteröinnissä, mutta sillä videot vähän tökki. Kerneli taisi olla 2.4-sarjaa, mutta se on lähinnä etu, kun päivityksiä ei enää tule. Kone kun on toiminut jo 6 vuotta kuin junan vessa. Levynä on CF-kortti(4giganen) adapterilla IDE-väylässä. Ja molemmat koneet käynnistyy itse asiassa nopeammin, kuin nykyinen pääkone.. Kannattaa muuten miettiä, saisiko sinne jonkin levyjaon serverille, jos on useampia käyttäjiä. Ja jos on hidas netti, niin squid ja ftp: voi jättää koneen hakemaan esim. asennuspakettia netistä yöksi ja aamulla pääsee asentamaan. Tuollainen 266MHz kone, vaikka siinä onkin n. 200W virtalähde, vie todellisuudessa idlaillessaan n. 25W tai senkin alle, eli kyllä sitä voi pitää päällä jatkuvastikin, kunhan muistaa sulkea monitorin ja ajaa kiintolevyt alas..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe